eitaa logo
راهنمای معلمی
6.6هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
2هزار ویدیو
474 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از افق روشن
📙خانواده اولین کلاس درس(3) توتلاش کردی ازدرب ورودی تااینجا اینجا نقص ها را اصلاح کنی!!!!! دوربین های مداربسته که عمدا" برای این کار در مسیر داوطلبان گذاشته شده بودند موفقیت تو را ثبت کردند. در این لحظه همه مسایل از ذهنم پاک شد،کار و مصاحبه و.... هیچ چیز را به جز صورت پدرم ندیدم😔😔 پدرم،آن درب بزرگی بود که ظاهرش شاید عطوفت را حکایت نکند،اما درونش پر از محبت ورحمت و دوستی و آرامش است. من که می خواستم به محض استخدام ، از خانه خارج شده و دیگر برنگردم،حالا پدرم را مثل کوهی می بینم که با فوران احساسم می خواهم به پایش بیفتم و دست و پایش را غرق بوسه کنم. چرا پدرم را قبلا" این گونه ندیده بودم؟؟ چگونه چشمانم از دیدنش کور شده بود؟ به خودم یادآوری کردم که از نصایح پدرانه اش هرگز نرنجم. چرا که در پشت این پندها محبتی نهفته، که حتما روزی از روزگاران آن را خواهم فهمید و چه بسا آنها دیگر نباشند و نتوانم اشکهایم را برگونه هایی که سالیان سال بوسه گاه آن پدر بوده،بغلطانم. 😞😞😔😔😔😔😔😔😔😔 ترجمه از داستان واقعی @intrnship
هدایت شده از معلم ودیدگاهها
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ببینید تا چه اندازه چشم و مغز می توانند خطا کنند.. با مغزی چنین خطاکار قضاوت نکنیم،  @intrnship 🌸🌸🌸🍃🍃🍃🍃
👈جذابیت حرفه معلمی در این است که هیچ‌کس در آن به استادی نخواهد رسید !، همواره راه بهتری برای آموزش و تدریس وجود دارد که باید معلم در پی شناسایی آن باشد . از این رو معلم یک یادگیرنده مادام العمر و تلاش وی برای رشد حرفه ای ، یک جریان مستمر ‌و بی انتهاست، ! 🌱در این حرفه معلم دایما با موقعیتها ، تجربه ها و یادگیریهای جدید مواجه است و اینچنین است که لذت آموزش و تدریس ، لذتی از جنس رشد ، بالندگی تازه گی و طراوت است . @intrnship
🍃 صلح را از کودکی بایـــد آموخت 🍃 باید آغوشِ خود را برای همه کودکان باز کرد. با هر نوع استدلال، مردم باید با هم حرف بزنند. آن‌ها می‌توانند با یکدیگر اختلافِ عقیده داشته باشند، این موضوع مهم نیست. قرار نیست همه مانند هم فکر کنیم، اما همه باید حرف بزنند، ببینند و بسنجند. این یک ضرورت است... 🔸وقتی فرد با خودش در آشتی است، احساس می کند انسان خوبی است، خوب کار می‌کند، نسبت به دیگران احساس محبت می کند و به آنان کمک می کند. چنین فردی با جامعه اش (خانواده، محله، روستا و شهر) آشتی است و با مجموعه ای که در آن زندگی می کند موافق است. به این ترتیب صلحِ درونِ خود را به جامعه تعمیم می‌دهد... در واقع می توان گفت صلح درون احساسِ هماهنگی با محیط است. این محیط، محیطی مادی و عاطفی است. اگر به کودک گرسنه به موقع غذا یا شیر برسد یا با نگاه و لبخند محبت آمیز در محیطی آرام، او را در آغوش گیرند و تر و خشک کنند، در وجود او احساس امنیت و آرامشِ خاطر پدید می آید و کودک سرشار از اعتماد، رشد می کند. در چنین محیطی بنیادِ صلحِ درونی پایه گذاری می شود. 📚 توران میرهادی "صلح را از کودکی باید آموخت" به کوشش پریچهر نسرین @intrnship
هدایت شده از معلم ودیدگاهها
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
@intrnship مدیر مدرسه بابچه ها ورزش صبحگاهی آموزش میده....ادغام ورزش با رقص پا
👈یادگیری در حد تسلط چگونه محقق می شود ؟ بلوم روانشناس تربیتی معروف در کتاب ویژگیهای آدمی و یادگیری آموزشگاهی که توسط دکتر علی اکبر سیف به فارسی ترجمه شده است ، دیدگاه خود را بطور مبسوط در این زمینه توضیح داده است . به گمان وی تقریبا همه دانش آموزان ظرفیت دستیابی به بالاترین سطح هدفهای یادگیری( یادگیری در حد تسلط) را دارند .تنها اگر با روش تدریس هشیارانه و منظم بتوانیم متغیرهای اندک تاثیر گذار بر یادگیری شامل ورودیهای شناختی و عاطفی دانش آموزان را با تدارک مناسب تکالیف یادگیری کنترل کنیم! @intrnship کانال راهنمای معلمی
👈 10 ویژگی افراد حرفه ای 🌱🌱🌱🌱 1⃣ دغدغه مندی: کار برایشان و است. آنها با علاقه و خواست قلبی وارد آن کار شده اند و می خواهند مسئله ای را حل کنند. 2⃣ جدیت: کار شان یک مسئله عادی و فرعی برایشان به حساب نمی آید. 3⃣ و : خلاقانه و آینده نگرانه به ارتقای وضعیت می اندیشند و بر حوزه کاری خود اشراف دارند. 4⃣ تجربه وافر: در نتیجه و ممارست فراوان در آن زمینه خاص، و مورد نیاز را کسب نموده و دارای درک عمیقی شده اند. 5⃣ لذت بردن: از انجام کار خود می برند و آن را با شور و فراوان انجام می دهند. 6⃣ احترام گذاشتن: برای سازمان و تمامی (مشتریان، همکاران، کارفرمایی و...) نهایت احترام را قایل هستند. 7⃣ یادگیری مستمر: مستمرا در حال از تجارب خود در مراحل مختلف کار هستند، یاد دارند چگونه یاد بگیرند. 8⃣ پشتکار: از نمی هراسند، بلکه می آموزند. به کار خود دلگرم اند و به آسانی از میدان به در نمی روند و هرگز ناامید نمی شوند. 9⃣ دلسوزی و : کار را از آن خود می دانند و آن را دلسوزانه و متعهدانه انجام می دهند. به کار و سازمانشان تعلق خاطر دارند. 0⃣1⃣ بهره وری: از سرعت و دقت کافی برخوردارند، و به خرج می دهند و و بالایی دارند. @intrnship راهنمای معلمی
🌱در برنامه ریزی توسعه مدرسه بر چه چیز متمرکز می شویم؟ مهم‌ترین بخش برنامه ریزی مدرسه ، نیازسنجی برای تعیین نقاط نیازمند به تغییر و تحول در مدرسه است. چه کاستی هایی در مدرسه وجود دارد که باید بهبود یابند؟ بنابراین ما بر اساس معیارهای مطلوب، اجزا و ارکان مدرسه را مورد پایش و ارزیابی قرار داده تا کمبودها و ضعف ها را شناسایی کنیم . در مرحله بعد برای رفع آنها سناریوهایی( مشتمل بر اقدامها و فعالیتها به همراه جدول زمانی و نحوه تامین هزینه های احتمالی ) را در قالب برنامه پیش بینی ‌و در مسیر اجرای آن حرکت می کنیم. به این ترتیب برنامه ریزی توسعه مدرسه اشاره به تلاش ( نقشه)ما برای پر کردن فاصله بین وضع موجود با وضع مطلوب است ! @intrnship کانال راهنمای معلمی
هدایت شده از افق روشن
🌹نحوه تشويق موفق از ديدگاه روانشناسان: گروهي از روانشناسان معتقدند تمجيد بايد واقعي باشد و آگاهانه و دقيق به كار رود و فقط هنگامي كه بچه كار موفقيت‌آميزي انجام داده از آن استفاده كنيم. در مورد تشويق كردن دانش‌آموزان بايد در نظر داشته باشيم كه تشويق‌هاي ما بايد صميمانه و صادقانه و واقعي باشد. چون انسان ذاتاً از تملق و چاپلوسي منزجر است، لذا بايد عادلانه از كوچك‌ترين پيشرفت آنها تمجيد نمائيم زيرا بهترين طريق تغيير احوال و روحيه انسان‌ها همين روش است. با جملاتي نظير: «ترا جواني هوشمند و لايق كارهاي بزرگ يافته‌ام» يا «مي‌دانم كه آينده تو روشن است» مي‌توانيم در دل دانش‌آموز نور اميدواري بتابانيم و بگذاريم اعتماد به نفس وجود وي را منقلب نمايد. متأسفانه گروهي از معلمين كم تجربه معمولاً در برخورد با نقاط ضعف شاگردان به شدت عصباني مي‌شوند و شماتت، يعني راحت‌ترين كار را انجام مي‌دهند نظير: «تو هيچي نمي‌شي» «بي‌استعداد هيچي نفهم» «مهماني آمدي» و... با وي برخورد شديدي دارند و ناخودآگاه باعث فلج فكري بچه مي‌شوند. شايد در اين لحظات فراموش مي‌‌كنند، اگر معلمي عصبانيت خود را بروز دهد در واقع شكست خود را امضاء كرده است. يك معلم عصباني در واقع نشان مي‌دهد قدرت خودداري ندارم و از كوره در مي‌روم، من قدرت كنترل خود را ندارم در حالي كه قوي‌ترين مردمان آنانند كه خشم خود را فرونشانند لذا چنين معلمي در واقع به ضعف خود اعتراف كرده است. نحوه تشويق برخورد با زيردستان از ديدگاه نهج‌البلاغه: راجع به تشويق و نحوه بروز احساسات مي‌فرمايد: «تعادل بهترین انتخاب است علاوه بر اين بايد دانست كه افراط در مهرباني رعيت را مغرور مي‌كند و به كبر و نخوتش سوق مي‌دهد، تا درجه‌اي كه كار را به جاهاي باريك بكشاند «اي پسر حارث در عمليات كاركنان حكومت خود نيك بازرسي و دقت كن. آنكه با فداكاري انجام وظيفه مي‌نمايد، بايد قولاً و عملاً تشويق شود. حتي كوچك‌ترين اقدام ستوده‌اش را هم نبايد ناديده انگاشت . @intrnship .
هدایت شده از افق روشن
🌹🌹🌹🌹🌹 👀چرا تقلب! جمله «لطفاً نگاهتون به ورقه خودتون باشه» برای همه ما بسیار آشناست؛ زیرا تقریباً همه معلم‌ها موقع امتحان گرفتن آن را می‌گویند. در آمار به دست آمده، تخمین زده شده است که بیش از یک سوم دانش آموزان، حداقل یک بار در طول دوران تحصیلاتشان تقلب می‌کنند. اما، دلیل این عمل ناپسند چیست؟ والدین و معلم‌ها چگونه می‌توانند دانش آموزان را در این مورد راهنمایی کنند؟ دلایل متعددی برای تقلب در کودکان وجود دارد. کودکان کوچک‌تر دوست دارند همیشه برنده باشند و مهم نیست که چگونه؛ ولی حتی یک بچه پنج ساله نیاز به درستکار بودن را حس می‌کند و در عمق وجودش دوست دارد چیزی را که می‌خواهد، بدون تقلب به دست آورد. اما، گاهی شرایط در خانه و مدرسه گونه‌ایی است که به طور ناخودآگاه، کودک را به تقلب وا می‌دارد. محیط آکنده از رقابتی است که در آن برای گرفتن نمره و برد و باخت تاکید زیادی می‌شود. وقتی انتظارات و توقعات از کودک، بیش از حد زیاد می‌شود و هنگامی که نمره در سر کلاس مخفی نمی‌ماند و دانش آموزان با هم رقابت می‌کنند. بنابراین، معلم نباید با توجه به کودکان زرنگ در دانش آموزان احساس حقارت ایجاد کند؛ بلکه باید بر پیشرفت درسی تمام شاگردانش حساس باشد نه بالا رفتن نمره! بعضی کودکان که قبول شکست برایشان مشکل است، در بازی‌ها برای برنده شدن تقلب می‌کنند؛ چنین کودکانی در مدرسه نیز ممکن است از عواقب نمره بد بترسند. وقتی کودک نمی‌تواند نمره دلخواه را کسب کند، ممکن است نتواند در مقابل میل نگاه کردن به ورقه دانش آموز بغل دستی‌اش مقاومت کند. به ویژه در مدرسه‌ای که دانش آموزان با یکدیگر رقابت درسی دارند. گاهی دیده شده که کودکان ضعف درسی خود را با تقلب پوشانده‌اند. برخی کودکان هم نه به این دلیل که به تقلب نیاز دارند، بلکه از آنجا که می‌خواهند به همکلاسی خود این امکان را بدهند که از روی ورقه‌شان بنویسد، دست به تقلب می‌زنند. حتی دانش آموزان بسیار خوب هم بارها در هنگام تقلب رساندن مورد سرزنش قرار گرفته‌اند! تقلب‌های مکرر و همیشگی که یکی دیگر از جوانب الگوی عمومی دروغ‌گویی هستند، با لغزش‌های گاه گاهی تفاوت بسیار دارند. این گونه تقلب‌ها نشان دهنده مشکلات احساسی، عاطفی و روانی جدی‌تری است و اغلب برای عادت ترک تقلب به کمک یک متخصص نیاز است. در نتیجه، راهکارهایی که می‌تواند به والدین و معلم‌ها کمک کند تا برخورد درستی با مسئله تقلب داشته باشند در ذیل بیان می‌شود: 🔑در پی علت باشید وقتی تقلب کودک بر ملا شده است، به تندی از او نپرسید که آیا این کار را کرده یا نه؟ بلکه با خونسردی سر صحبت را باز کنید. بعضی دانش آموزان در کمال آرامش و با اصرار بسیار زیاد قضیه را انکار می‌کنند؛ اما برخی دیگر به راحتی گناهشان را می‌پذیرند. در هر صورت نباید مثل یک دشمن با کودک برخورد کرد. محاکمه و سرزنش نکنید؛ به او زخم زبان نزنید. بکوشید تا دریابید که چرا بین همه راه‌ها، تقلب را انتخاب کرده است؟ آیا به اندازه کافی درس نخوانده بوده؟ آیا احساس می‌کرده که تحت فشار است تا نمره خیلی خوبی به دست آورد؟ 🔑نارضایتی و ناپسند داشتن خود را بیان کنید به دانش آموز بفهمانید که تقلب کار درستی نیست. این کار را با آرامش ولی خیلی جدی انجام دهید. برای کودک توضیح دهید که به چه علت تقلب انتخاب صحیحی نیست و راهکارهای دیگری را به او پیشنهاد کنید تا نتایج خوبی را بدون تقلب به دست آورد. 🔑کودک را به درستکاری تشویق نمایید اهمیت تلاش درست کارانه و صادقانه را در ذهن کودک جا بیندازید. برای این کار باید بدانید که چگونه می‌خواهید او را نصیحت کنید و حتماً برای حرف خود مثالی بیاورید. به دانش آموز بفهمانید که در درس، خوب یاد گرفتن مهم‌تر از نمره است. از آنجا که لازم است کودک، پیامدهای رفتارش را دریابد، کاری کنید که به عمل نادرستش اقرار کند و برای آن جریمه شود. حتی اگر بار اول است (شاید به ویژه به خاطر اینکه بار اول است) قضیه را پر اهمیت جلوه دهید. @intrnship
هدایت شده از افق روشن
🌹🌹🌹🌹🌹 👀چرا تقلب! جمله «لطفاً نگاهتون به ورقه خودتون باشه» برای همه ما بسیار آشناست؛ زیرا تقریباً همه معلم‌ها موقع امتحان گرفتن آن را می‌گویند. در آمار به دست آمده، تخمین زده شده است که بیش از یک سوم دانش آموزان، حداقل یک بار در طول دوران تحصیلاتشان تقلب می‌کنند. اما، دلیل این عمل ناپسند چیست؟ والدین و معلم‌ها چگونه می‌توانند دانش آموزان را در این مورد راهنمایی کنند؟ دلایل متعددی برای تقلب در کودکان وجود دارد. کودکان کوچک‌تر دوست دارند همیشه برنده باشند و مهم نیست که چگونه؛ ولی حتی یک بچه پنج ساله نیاز به درستکار بودن را حس می‌کند و در عمق وجودش دوست دارد چیزی را که می‌خواهد، بدون تقلب به دست آورد. اما، گاهی شرایط در خانه و مدرسه گونه‌ایی است که به طور ناخودآگاه، کودک را به تقلب وا می‌دارد. محیط آکنده از رقابتی است که در آن برای گرفتن نمره و برد و باخت تاکید زیادی می‌شود. وقتی انتظارات و توقعات از کودک، بیش از حد زیاد می‌شود و هنگامی که نمره در سر کلاس مخفی نمی‌ماند و دانش آموزان با هم رقابت می‌کنند. بنابراین، معلم نباید با توجه به کودکان زرنگ در دانش آموزان احساس حقارت ایجاد کند؛ بلکه باید بر پیشرفت درسی تمام شاگردانش حساس باشد نه بالا رفتن نمره! بعضی کودکان که قبول شکست برایشان مشکل است، در بازی‌ها برای برنده شدن تقلب می‌کنند؛ چنین کودکانی در مدرسه نیز ممکن است از عواقب نمره بد بترسند. وقتی کودک نمی‌تواند نمره دلخواه را کسب کند، ممکن است نتواند در مقابل میل نگاه کردن به ورقه دانش آموز بغل دستی‌اش مقاومت کند. به ویژه در مدرسه‌ای که دانش آموزان با یکدیگر رقابت درسی دارند. گاهی دیده شده که کودکان ضعف درسی خود را با تقلب پوشانده‌اند. برخی کودکان هم نه به این دلیل که به تقلب نیاز دارند، بلکه از آنجا که می‌خواهند به همکلاسی خود این امکان را بدهند که از روی ورقه‌شان بنویسد، دست به تقلب می‌زنند. حتی دانش آموزان بسیار خوب هم بارها در هنگام تقلب رساندن مورد سرزنش قرار گرفته‌اند! تقلب‌های مکرر و همیشگی که یکی دیگر از جوانب الگوی عمومی دروغ‌گویی هستند، با لغزش‌های گاه گاهی تفاوت بسیار دارند. این گونه تقلب‌ها نشان دهنده مشکلات احساسی، عاطفی و روانی جدی‌تری است و اغلب برای عادت ترک تقلب به کمک یک متخصص نیاز است. در نتیجه، راهکارهایی که می‌تواند به والدین و معلم‌ها کمک کند تا برخورد درستی با مسئله تقلب داشته باشند در ذیل بیان می‌شود: 🔑در پی علت باشید وقتی تقلب کودک بر ملا شده است، به تندی از او نپرسید که آیا این کار را کرده یا نه؟ بلکه با خونسردی سر صحبت را باز کنید. بعضی دانش آموزان در کمال آرامش و با اصرار بسیار زیاد قضیه را انکار می‌کنند؛ اما برخی دیگر به راحتی گناهشان را می‌پذیرند. در هر صورت نباید مثل یک دشمن با کودک برخورد کرد. محاکمه و سرزنش نکنید؛ به او زخم زبان نزنید. بکوشید تا دریابید که چرا بین همه راه‌ها، تقلب را انتخاب کرده است؟ آیا به اندازه کافی درس نخوانده بوده؟ آیا احساس می‌کرده که تحت فشار است تا نمره خیلی خوبی به دست آورد؟ 🔑نارضایتی و ناپسند داشتن خود را بیان کنید به دانش آموز بفهمانید که تقلب کار درستی نیست. این کار را با آرامش ولی خیلی جدی انجام دهید. برای کودک توضیح دهید که به چه علت تقلب انتخاب صحیحی نیست و راهکارهای دیگری را به او پیشنهاد کنید تا نتایج خوبی را بدون تقلب به دست آورد. 🔑کودک را به درستکاری تشویق نمایید اهمیت تلاش درست کارانه و صادقانه را در ذهن کودک جا بیندازید. برای این کار باید بدانید که چگونه می‌خواهید او را نصیحت کنید و حتماً برای حرف خود مثالی بیاورید. به دانش آموز بفهمانید که در درس، خوب یاد گرفتن مهم‌تر از نمره است. از آنجا که لازم است کودک، پیامدهای رفتارش را دریابد، کاری کنید که به عمل نادرستش اقرار کند و برای آن جریمه شود. حتی اگر بار اول است (شاید به ویژه به خاطر اینکه بار اول است) قضیه را پر اهمیت جلوه دهید. @intrnship
هدایت شده از افق روشن
تنوع و رنگارنگی جهان را بپذیرید. انتظار یکسان سازی نداشته باشید. هرگز نخواهید همگان مثل شما اندیشه و احساس و رفتار کنند. @intrnship
هدایت شده از افق روشن
☑️قوانین هستی نمی توان همه مطلوب های اجتماعی فردی (علم، شهرت، ثروت، قدرت، منزلت) را با هم داشت. پیامد بهره مندی یک یا دو مطلوب اجتماعی فردی از دست دادن سایر مطلوبیت های اجتماعی فردی است. مطلوبهای اجتماعی فردی در ظرف جامعه تحقق پیدا می کنند ولی برای فرد. عده ای به این قاعده در مورد مطلوبیت های اجتماعی جمعی مثل نظم امنیت، عدالت رفاه و آزادی هم اعتقاد دارند. تنوع و رنگارنگی جهان را بپذیرید. انتظار یکسان سازی نداشته باشید. هرگز نخواهید همگان مثل شما اندیشه و احساس و رفتار کنند. هرگز نمی توان انتظارات همگان را برآورده کرد. نباید انتظار داشته باشید انتظارات همه مردم برآورده کنید. چون در هر صورت عده ای از شما ناراضی خواهند بود. یا بر اساس صرافت طبع (رضایت درونی) خود رفتار کنید و خودتان را قربانی دیگران نکنید و یا بر اساس انتظارات دیگران مهمتر خودتان. یعنی از بین مردم گروهی را گزینش کنید. (توصیه استاد عمل بر اساس صرافت طبع است). هر فعلی آثار و نتایج ناخواسته ای دارد که نه به جنبه های مثبت آن باید مغرور شد و توقع تقدیر و پاداش داشت و نه باید از جنبه های منفی آن مغموم شد و خود را سزاوار سرزنش و مجازات دانست. ✅مصطفی ملکیان،اخلاق کاربردی @intrnship
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نگاهی به وضعیت رتبه های برتر کنکور در نماد آموزش عالی کشور! @intrnship کانال راهنمای معلمی
💥۱۰ مهارت برتر برای موفقیت انسان ۲۰۲۰ مجمع جهانی اقتصاد یا همان WEF (World Economic Forum)با مطالعه و مصاحبه با ۳۵۰ مدیرارشد نه صنعت در پانزده کشور توسعه یافته دنیا به نتایج جالبی درباره ۱۰ مهارت برتری که یک انسان موفق در سال ۲۰۲۰ به آن نیاز خواهد داشت، رسیده اند که در ادامه به آنها پرداخته خواهد شد: 1.Complex Problem Solving مهارت حل مساله که در زندگی روزمره بسته به نوع مساله(ساده یا پیچیده)نیاز است . گرچه طراحی و ساختار گرایی به روند حل مساله کمک می کند اما تصمیم گیری به موقع در موقعیت، موفقیت را بیشتر خواهد کرد که شامل: شناسایی مساله،ساختن تصویری واقعی از آن ،پیدا کردن راه حل مناسب ،تصمیم گیری،پیاده سازی و مانیتور کردن فیدبک ها می شود. 2. Critical Thinking تفکر انتقادی این مفهوم از 2500 سال پیش مطرح شده. فرد با این نوع مهارت توانایی این را خواهد داشت که ارتباط منطقی بین ایده ها را بفهمد و قدرت تشخیص و ارزیابی را داشته باشد. همچنین ارتباط و اهمیت ایده ها را درک کرده و خود قدرت بیان عقاید و نظرات خود را داشته باشد.این مهارت باعث پیشرفت مهارت های زبانی،خلاقیت و... در فرد می شود. 3.Creativity & Innovation: یا همان خلاقیت و نوآوری که احتمالا همه دوستان با آن آشنا باشند. خلاقیت و نوآوری در واقع تبدیل یک ایده یا تصویر جدید به یک واقعیت است. توانایی دید و درک جهان به روشی جدید برای پیدا کردن الگوهای مخفی و نادیده شده. البته خلاقیت و نوآوری دو روند دارد. تفکر و تولید. اگر ایده یا تفکر جدید داشته باشید ولی نتوانید آن را عملی کنید می توان گفت خلاقیتی ندارید. 4.People Management: مدیریت افراد که اشاره به نقش پذیری به عنوان یک رویه در تربیت افراد یا انگیزه مند کردن آنها برای بهبود و اجرای بهتر است که سخت ترین و مهم ترین نقش در بحث های مدیریتی است. 5. Coordinating with Others: مهارت هماهنگ شدن با دیگران این مهارت شامل توانایی سازماندهی کار خود و لینک آن با دیگران است و توجه به فعالیت های مختلف به طور همزمان دارد. البته با اولویت بندی و تفویض اولویت در صورت لزوم. 6. Emotional Intelligence: هوش هیجانی این مهارت اشاره به توانایی فرد برای کنترل احساسات و استفاده از آن برای بالا بردن قدرت تفکر است. افراد با هوش هیجانی بالا در تشکیل و حفظ روابط بین فردی و گروهی بهتر عمل می کنند. 7. Judgment & Decision Making مهارت تصمیم گیری و قضاوت در این مهارت فرد برای حل مشکلات از بین چند گزینه امکان پذیر،یک گزینه را انتخاب میکند. مساله ای که واضح و مشخص است ریسک پذیری و قبول آن از طرف فرد است. این مهارت یک جزء کلیدی از مهارت های مدیریت محسوب می شود. 8. Service- Orientation Management: مدیریت سرویس گرا که به توانایی و تمایل به پیش بینی،تشخیص و رفع نیاز دیگران گفته می شود. افراد دارای این مهارت در فراهم آوردن رضایت افراد و در دسترس و تمرکز افراد اطراف خود تلاش می کنند. 9. Negotiation مذاکره روشی است که افراد آن را برای حل و فصل اختلافات به کار میوگیرند. در این روش افراد برای درک مساله و رسیدن به بهترین نتیجه ممکن تلاش می کنند. در مذاکره افراد به دنبال منافع متقابل و حفظ یک رابطه کلیدی برای نتیجه ای موفقیت آمیزانه هستند. 10. Cognitive Flexibility که از آن به انعطاف پذیری شناختی تعبیر می شود توانایی ذهن است برای سوئیچ بین تفکر در دو مفهموم متفاوت یا به عبارتی تفکر در مورد مفاهیم متعدد به طور همزمان با در نظر گرفتن جنبه های مختلف فکری. ------------- ارسالی: خانم بیگرد جوانرودی @intrnship کانال راهنمای معلمی
هدایت شده از افق روشن
🌹آموزش ریاضی..... همچنان حتی در پیشروترین مدارس نیز آموزش ریاضی یکی از چالش انگیزترین مباحث بوده است تکنیک تدریس ریاضی: روی تفکر ریاضی تاکید کنید نه بر اشتباهات! گرچه بر نقش کلیدی آموزش و یادگیری ریاضی در پیشرفت علمی و صنعتی جوامع انسانی صحه گذاشته شده است، اما همچنان حتی در پیشروترین مدارس نیز آموزش ریاضی یکی از چالش انگیزترین مباحث بوده است. به نظر می رسد این مشکل به دلیل یک سوءتفاهم بنیادین در مورد اینکه ریاضی چیست و چگونه باید تدریس شود، به وجود آمده است.   دیوید ویز (David Wees) با 20 سال سابقه تدریس ریاضی در انواع مدارس مختلف در گوشه و کنار جهان، بر این باور است که مسئله اصلی در تدریس ریاضی این است که به زدن برچسب "اشتباه" پایان دهیم و به جای تمرکز بر درست و غلط بودن پاسخ دانش آموزان روی نحوه تفکر و سیر اندیشه ریاضی آنها متمرکز شویم. ویز در این باره می گوید: "به جای اینکه بر روی اینکه آنها چگونه و از چه طریقی مرتکب اشتباه می شوند، تمرکز خودم را روی روش های تفکر آنها قرار می دهم. این دیدگاه من که آنها دارند مرتکب اشتباه می شوند، قضاوتی است که می تواند توجه من را از آنچه انها واقعا مشغول انجام دادن و یاد گرفتن آن هستند منحرف کند". "در بسیاری از موارد اینکه به دانش آموز بگوییم دارد مرتکب اشتباه می شود به نظر راه ساده ای برای آموزش می رسد اما در این سناریو دانش آموز چه چیزی یاد می گیرد؟ به جز اینکه برای اشتباه نکردن بیش از پیش بر روی حفظ کردن فرمول ها و راه حل های از پیش تعیین شده متکی شود!".   ویز می گوید" هدف من این است که فضایی را بیافرینم که یک راه حل زمانی درست است که بر روی درست بودن آن توافق صورت گیرد بنابراین به جای حل مسئله روی ایده های دانش آموزان روی راه حل ها بحث می کنیم از آنها می پرسم که به چه فکر می کنند، چه راهی را پیشنهاد می کنند و در مسیر حل مسئله با چه چالش هایی مواجه می شوند و اجازه می دهم دیگر دانش آموزان نیز روی ایده های یکدیگر فکر کنند و به یکدیگر بازخورد بدهند. برزگترین هدف یک کلاس درس ریاضی این است که به دانش آموزان کمک کند توجه به شواهد و معلومات را بیاموزند و سعی کنند دریابند که کدام یک از راه حل های ممکن می تواند درست یا نادرست باشد."   ویز می گوید" من به دنبال فکر ریاضی هستم و نه جواب آخر درست" به عقیده او زمانی که تمرین اهمیت می یابد دانش آموزان بیشتر درگیر تکرار مکرر راه های حل مسئله می شوند و کمتر بر روی چگونگی رسیدن به راه حل فکر می کنند. او سعی می کند دانش آموزان در یک محدوده تقریبی از راه حال های ممکن برای حل مسئله قرار بگیرند که هیچ راه حلی در این مرحله صد در صد درست یا غلط نیست و فقط با فکر کردن و در میان گذاشتن راه حل های ممکن می توان راه حل یا راه حل های صحیح را با هم مقایسه کرد و بهترین را انتخاب نمود.   برای مثال وییز از دانش آموزان می خواهد مسئله  مشهور "هفت پل کونیگزبرگ" را حل کنند . مسئله چیزی شبیه این است که یک رودخانه از وسط کونیگزبرگ رد می شود و در وسط راه دو شاخه می شود به طوریکه در وسط یک جزیره کوچک تشکیل می دهد دو شاخه رود کمی جلوتر دوباره به هم می پیوندند و باز هم دو شاخه شده و به راه خود ادامه می دهند. ساکنین شهر، 7 پل روی رودخانه می زنند تا به قسمت های مختلف دسترسی داشته باشند سپس با خود فکر می کنند آیا هیچ راهی هست که با عبور یک بار و فقط یک بار از هر پل تمام مسیر شهر را طی کنند؟   دانش آموزان مسئله را درک می کنند و تصویر آن را به ذهن می سپارند و برخی از آنها هفته ها روی مسئله کار می کنند وقتی دانش آموزان کلاس نهم برای مدت ها درگیر حل مسئله هستند بالاخره از کار روی مسئله به همین شکل ناامید می شوند و به صورت طبیعی آن را تبدیل به یک گراف می کنند.   مسئله 7 پل کونیگزبرگ   هیچ یک از دانش آموزان در پایان مهلت موفق به حل مسئله نمی شوند- همان طور که لئونارد اویلر ثابت کرد که غیر ممکن است. ویز به دانش آموزان اثبات اویلر را معرفی می کند و به آنها نشان می دهد که چقدر راه حل هایی که آنها پیشنهاد کرده اند شبیه گرافی است که اویلر رسم کرده است. ویز می گوید معمولا دانش آموزان پس از اینکه می فهمند این مسوله راه حلی ندارد، عصبانی می شوند اما در عین حال از اینکه مدت ها وقت خود را صرف پیدا کردن راه حل کرده اند و در این مسیر خود را با ریاضیدانان شهیر و سرشناسی همچون اویلر شبیه می بینند، احساس لذت می کنند. ویز معتقد است یکی از بزرگترین موانع یادگرفتن ریاضی این است که دانش آموزان یاد گرفته اند ریاضی درسی پر از اشتباه و یاد گرفتن ریاضی برابر با اشتباه کردن است. تغییر عقیده آنها به اینکه ریاضی درسی برای فکر کردن و لذت بردن از فکر کردن است، می تواند آنها را علاقمند کند. @intrnship
💢 چند اصل برای تدریس: 🔹 : روش تدریس باید به گونه‌ای انتخاب شود که با کمترین مقدار زمان و اطلاعات، بهترین شکل یادگیری اتفاق بیفتد. گزافه گویی نتیجه برعکس دارد. 🔹 : معلم باید به گونه‌ای آموزش دهد که مفاهیم مشکل، ساده و قابل فهم شوند، نه دیریاب و دیرفهم شوند. چون که با کودک سر و کارت فتاد/ پس زبان کودکی باید گشاد. 🔹 : تدریس باید نوعی تقویت توانایی دانش‌آموز باشد، نه انباشت اطلاعات و دانش نظری. آنچه انجام می دهیم را بهتر یاد می گیریم. به عبارت دیگر ، تدریس باید همه سطوح یادگیری را در برگیرد! 🔹 : آموزش باید با مشارکت و فعالیت فراگیر انجام شود و معلم، حامی و تسهیل کننده این فرآیند باشد. 🔹 : آموزش باید بین دانسته های گذشته و یادگیری اکنون رابطه برقرار کند . 🔹 : تدریس باید با برانگیختگی و نشاط همراه شود. فراگیر برای با دانستن به شوق آید و با معلم، گام بردارد. درس معلم ار بود زمزمه محبتی/ جمعه به مکتب آورد طفل گریز پای را. @intrnship کانال راهنمای معلمی
چگونه از دانش آموزان سئوال بپرسیم؟ 🌱🌱🌱🌱 سوال سازوکاری است برای ورود به ذهن دانش آموزان برای شناسایی نحوه فهم و درک و تفکر آنها، بنابراین برای اینکار باید بخوبی آماده باشید . نکات زیر می توانند در این ارتباط به شما کمک کنند ! در مجموع باید سوالاتی پرسید که تفکر بیشتر را تشویق کنند ! 1❓سوالات را واضح بپرسید. 2❓برای انتقام از بی‌نظمی‌ و ساکت کردن کلاس سوال نپرسید. 3❓فقط از کسانی که ابراز تمایل می‌کنند، سوال نکنید. 4❓برای پاسخ دادن، زمان انتظار در نظر بگیرید. 5❓مواظب باشید سئوال، فقط یک جواب خاص نداشته باشد. 6❓ابتدا سوال و بعد پاسخ‌دهنده را مشخص کنید. 7❓تاکیدتان بر سوالات بازپاسخ و تحلیلی باشد، نه حافظه‌ای و دانشی. 8❓بعد از پاسخ دانشی(مانند؛ بله یا خیر و امثال این)، چرایی را جویا شوید. 9❓از فراگیر بخواهید به زبان خود توضیح دهد، نه بیان خط کتاب و جزوه. 10❓توضیح را با مثال بخواهید.(می‌تونی مثال بزنی؟) 11❓تفاوت توضیح و مثال را به دانش‌آموز بگویید. 12❓مبنای پاسخ درست را با خلاقیت دانش‌آموز همراه سازید. 13❓اگر فراگیر به سوال پاسخ نداد، سوال را به شکل دیگری بیان کنید. 14❓در صورت عدم پاسخ‌گویی درست، برداشت فراگیر از سوال را جویا شوید.(شاید سوال شما مشکل دارد!) 15❓گاه دانش‌آموز را در بیان یا نوشتن پاسخ، مختار بذارید. 16❓به سوالات مشارکتی و مباحثه‌ای هم توجه کنید. 17❓برای فراگیری که پاسخ اشتباه می‌دهد، فرصت بازآموزی در نظر بگیرید. @intrnship کانال راهنمای معلمی
از تجربه های معلمان موفق: از عبارات الهام بخش و برانگیزاننده در ارتباط با دانش آموزان بهره می گیرم! 🌱🌱🌱🌱 همه دانش آموز از ظرفیتی بزرگ برای رشد و پیشرفت برخوردارند که باید توسط ما معلمان شناسایی و مورد پشتیبانی قرار گیرد . به تجربه دریافته ام که استفاده از عبارات و کلمات الهام بخش و برانگیزاننده در ارتباط با دانش آموزان معجزه می کند ! در مقابل استفاده از برخی از عبارات و مفاهیم هم در کلاس نقش ویرانگری دارند ! 🌱برای پیشرفت باید نور امید را در میان آنها زنده نگه داشت و بیان معلم با عبارات و کلماتی الهام بخش همواره یکی از راهکارهای تاثیرگذار برای نیل به این مهم بوده است. از دانش آموزانم می خواهم که هر روز آزادانه رویاهای خود را بیان کنند و به آنها اطمینان میدهم هر رویایی در پرتو تلاش و پشتکار قابل دستیابی است. در هر روز و به کمک خود دانش آموزان به معرفی زندگی یکی از دانشمندان و بزرگان می پردازیم و هرروز به این نتیجه تربیتی مهم می رسیم که انسان‌های بزرگ ، بزرگ زاده نشده اند بلکه با تحمل سختی ها و پافشاری بر رویا هایشان ، به عنوان انسانهایی تاثیر گذار ساخته و پرداخته شده اند! در کلاس ما عبارت من می توانم ، شعار اصلی است و از این رو انتظار نمی رود دانش آموزی براحتی دچار ناکامی و درماندگی شود ... @intrnship کانال راهنمای معلمی
فلسفه برای کودکان فرصت هایی  برای پرورش مهارتهای زیر فراهم می کند: 🌱🌱🌱🌱🌱 • مهارت های پردازش اطلاعات: از طریق خواندن، بحث و نوشتن برای ایجاد معنا از متونی که می خوانند، شناسایی آنچه می فهمند و نمی فهمند، تأمل در آنچه میخوانند و بحث می کنند، و تفسیر اطلاعات تا نشان دهند که مفاهیم و ایده های مرتبط را درک می کنند • مهارت های کندوکاو: از طریق خواندن، بحث و نوشتن است تا سوالات مرتبطی بپرسند، مسائلی را مطرح کنند، در فرایند تحقیق درگیر شوند و راه حل های ممکنی را بیابند و حوزه های جدیدی از کندوکاو را بگشایند. • مهارت های استدلال: از طریق خواندن، بحث و نوشتن برای استنتاج و استنباط کردن، ارائه دلایل برای عقاید، استفاده از زبان دقیق برای توضیح آنچه که فکر می کنند، و قضاوت و تصمیم گیری آگاهانه با استفاده از دلایل و / یا شواهد. • مهارت های تفکر خلاق: از طریق خواندن، بحث و نوشتن برای تولید ایده ها، پیشنهاد فرضیه های ممکن ، استفاده از تخیل برای تفکر خود و برای یافتن توضیحات و ایده های جایگزین. • مهارت های ارزیابی: از طریق خواندن، بحث و نوشتن برای اعمال قضاوت خود نسبت به مسائل قابل اعتراض، ایجاد معیار برای قضاوت ارزش ایده ها، ارزیابی ایده های دیگران، و خود انتقادی و خود تصحیح بودن. منبع (Fisher R. (2001) @intrnship کانال راهنمای معلمی
👈هرگز نمی توان گفت تأثیری گذاری یک معلم واقعی تا کجاست "معلم" بر ابدیت اثر می گذارد! 🔸کتاب سه شنبه ها با موری سرگذشت واقعی معلم و جامعه شناس و استاد دانشگاه، موریس شوارتز است. شوارتز در 16 سه شنبه پایانی عمرش که بیماری او بسیار پیشرفت کرده، سخنانی به شاگردش میچ البام می گوید و میچ این کتاب را بر اساس آن سخنان می نویسد. موری دچار بیماری سخت و لاعلاج ای. ال. اس شده که با مرگ سلول ها و ماهیچه ها، کم کم سیستم عصبی را هم از کار می اندازد، اما او به جای افسردگی یا سرخوردگی با پذیرش بیماری تلاش می کند از آن فرصت بهتری برای آموختن و خدمت به دیگران بسازد به عبارت دیگر هر چه زندگی بر او سخت تر می گیرد او مفیدتر، معلم تر و انسان تر می شود. 🔻محور اصلی کتاب بر عشق ورزیدن، از دست ندادن فرصت ها، یافتن معنایی برای زندگی، نقد فرهنگ های غلط و روشن کردن واقعیت مرگ است. 🔅موری اذعان می کند، «پرسش های مهم زندگی، همه مربوط می شوند به عشق، مسئولیت، آگاهی و معنویت» درباره عشق می گوید، «تا زمانی که یکدیگر را دوست داشته باشیم و عشقی که داشتیم را به خاطر بیاوریم، می توانیم بمیریم بدون اینکه حقیقتا بمیریم، تنها عشقی که تو بیافرینی باقی می ماند. تو با مردن نابود نمی شوی، تو در قلب تمام کسانی که در زنده بودنت به آنان محبت کردی زنده خواهی ماند... او یادآور می شود«کارهایی را انجام بده که از قلبت برآید، وقتی کارهایت ریشه در قلب تو داشته باشند، احساس رضایت خواهی کرد، آنگاه حسادت نمی کنی و حسرت اموال دیگران را نمی خوری» 🔅موری در نقد فرهنگ و سنت های غلط جامعه به شاگردش می گوید: «فرهنگ ساز شو نه فرهنگ پذیر، منظورم این نیست قواعد اجتماعش را نادیده بگیری. من برهنه در خیابان نمی روم و از چراغ قرمز رد نمی شوم، من از این قوانین پیروی می کنم، ولی آدم باید چیزهای بزرگتر مانند ارزش ها و طرز فکر را خودش انتخاب کند. نمی توانی بگذاری یکی دیگر یا اجتماع این ها را برایت تعیین کند» 🔅موری بر خلاف دیگران از پیری و تبعات آن نمی نالد بلکه از جوانی و غفلت سخن می گوید، «اگر در زندگیت معنایی پیدا کرده باشی هیچ وقت نمی خواهی به عقب برگردی. همیشه می خواهی جلو بروی، با اشتیاق منتظر شصت و پنج سالگیت هستی» 🔅مرگ جایگاه پررنگی در سخنان موری دارد. او یادآور می شود که فرهنگ حاکم بر زندگی، ما را از اندیشیدن درباره مرگ بازمی دارد اما در عین حال مرگ را امری طبیعی و یک واقعیت معرفی می کند که وحشتناک نیست. او به شاگردش می گوید: «همه ما می دانیم خواهیم مرد اما باور نداریم. اگر باور داشتیم رفتارمان هم تغییر می کرد. اگر انسان چگونه مردن را بیاموزد، چگونه زندگی کردن را هم خواهد آموخت» 🔅میچ البام درباره ی استادش موریس شوارتز می گوید: اگر استاد موری هیچ درسی به من نیاموخته دست کم این را آموخته که "به هیچ وجه دیگر خیلی دیر شده نداریم" او خود مدام تا لحظه ی خداحافظی در حال تغییر و دگرگونی بود. ← مطالب کتاب سه شنبه ها با موری قرابت و نزدیکی با فرهنگ ما دارد و به همین نظر خواندن آن می تواند برای همه به ویژه فعالان تعلیم و تربیت آموزنده و مفید باشد. شاید بتوان سخنان موری را به گونه ای بسط این شعر سهراب دانست که؛ " تــا شـقایـق هسـت زنـدگی بـاید کـرد" @intrnship کانال راهنمای معلمی 🌱🌱🌱🌱🌱🌱
هدایت شده از افق روشن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨ 🍃🌸عطر یاس، آواز نسیم رقص شاپرڪہا انوار عاشقانہ ے آفتاب گویند: روز زیباتون بخیر امروز و هر روزتون بہ ڪام روزتون پر از عشق و مهر و محبت و دوستی 🌸🍃 🌸🌸🍃 @intrnship