هدایت شده از افق روشن
#_روش_تدریس_بارش_مغزی:
فن بارش مغزی
این فن به نام های بارش مغزی.. طوفان ذهنی ..سیاهه تراوشات ذهنی ..چرخش آزادانه افکار... ذهن انگیزی... بارقه ذهنی.... فوران فکری ....تند اندیشی و.....ترجمه شده است.
بارش مغزی عبارت است از تراوشات آنی و خود به خودی ذهن درباره موضوعی که مورد علاقه و یا نیاز افراد است و افراد میخواهند درباره ی ان موضوع تصمیم بگیرند و یا راه حل مناسب را پیدا کنند.
در این فن طی یک زمان محدود که معمولا ۵تا ۱۵دقیقه است آنچه بلادرنگ به ذهن هر فرد میرسد را بدون توجه به کیفیت و درستی آن یادداشت میکنیم حتی مهم نیست که نظرات به هم مرتبط باشند .دراین مرحله کمیت و تعداد نظرات مهمه و کیفیت نظرات در مراحل بعد بررسی میشود.
🔺🔺 مراحل کاربرد فن بارش مغزی:
۱-قبل از کاربرد
۲_ضمن اجرا
۳-پس از اجرا
در مرحله اول اجرای این فن
رهبر گروه که معلم و یا استاد است این فن را برای افراد شرح می دهد سپس متذکر میشود که زمان اجرا محدود است (معمولا۵تا۱۵دقیقه)
سپس نظرات تمامی افراد را روی تخته می نویسیم
همچنین میتوانیم به دانش آموزان فرصت دهیم تا نظرات خود را در زمان مشخص روی کاغذ بنویسند و سپس بلند بخوانند و ما روی تخته بنویسیم
در مرحله ضمن اجرا معلم یا استاد دانش آموزان را به ارایه نظرات تشویق می کند و دانش آموزان هم بدون در نظر گرفتن ارتباط نظرات با هم و یا تفسیر یا تایید و یا رد نظر دیگران فکر و نظر خود را ارایه می دهند و همه نظرات چه درست و چه نادرست یادداشت میشود.
پس از اجرا لازم است که نظرات همه دانش اموزان را در یک جدول وارد نمود و در اختیار دانش اموزان همان گروه که نظرات را ارایه داده بودند قرار داد تا نظرات را از نظر کیفی بررسی کنند و آن ها که امتیاز بیشتر دارند را در اولویت قرار دهند.
جدولی که نظرات دانش اموزان در ان وارد میشود در قسمت بالا به دو قسمت تقسیم میشود
۱-نظرات
۲-ارزش نظرات
ارزش نظرات نیز به قسمت های بسیار مهم
تا حدودی مهم کم اهمیت و بی اهمیت تقسیم میشود.
در جلوی هر نظر یکی از قسمت های ارزش نظرات تیک خورده میشود و در پایان بر اساس تیک هایی که به هر نظر در قسمت ارزش نظرات داده شده است تصمیم گیری در مورد ان موضوع گرفته میشود.
استفاده از این روش در درس علوم کاربرد بیشتری دارد.
مثلا در تدریس قسمت باد و استفاده های آن از دانش اموزان میخواهیم هر چه در ذهن دارند را بیان کنند و ما یادداشت میکنیم و در نهایت به بررسی کیفیت و درستی نظرات میپردازیم.
.
@intrnship
هدایت شده از افق روشن
🌹پنجره و آینه 🌹
جوان ثروتمندی نزد یک روحانی رفت و از او اندرزی برای زندگی نیک خواست. روحانی او را به کنار پنجره برد و پرسید: پشت پنجره چه می بینی؟ جواب داد: آدمهایی که میآیند و میروند و گدای کوری که در خیابان صدقه میگیرد.
بعد آینهی بزرگی به او نشان داد و باز پرسید: در این آینه نگاه کن و بعد بگو چه میبینی؟ جواب داد: خودم را میبینم.
دیگر دیگران را نمیبینی! آینه و پنجره هر دو از یک مادهی اولیه ساخته شدهاند، شیشه. اما در آینه لایهی نازکی از نقره در پشت شیشه قرار گرفته و در آن چیزی جز شخص خودت را نمیبینی. این دو شی شیشهای را با هم مقایسه کن.
وقتی شیشه فقیر باشد، دیگران را میبیند و به آنها احساس محبت میکند. اما وقتی از نقره (یعنی ثروت) پوشیده میشود، تنها خودش را می بیند. تنها وقتی ارزش داری که شجاع باشی و آن پوشش نقرهای را از جلو چشمهایت برداری تا بار دیگر بتوانی دیگران را ببینی و دوستشان بداری..
@intrnship
┄═══✿✨🌼✨✿═══┄
🔖📚الگوی تدريس 5E(بر اساس ساخت گرايي)
🌴به طور كلی الگوی 5E در افزایش سواد علمی در درس علوم و ریاضی و دروس دیگر كاربرد دارد و بسیار موفق بوده است وجزو روش های فعال و اكتشافی است.
این الگوی تدریس از پویاترین و كارآمدترین، الگوهای تدریس است كه در بسیاری از كلاس های دنیا با موفقیت در حال اجرا است.
✏️از نظر طبقه بندی،روش ساخت گرایی جزو روش های فعال و اكتشافی است كه برتولید، كنترل و تعمیم دانش تأكید میكند.
✏️در فرآیند تدریس ساخت گرایی معلم و همه ی امكانات تسهیل كننده هستند و جزو خدمات آموزشی به حساب می آیند. بنابراین، در این روش، دانش آموز نقش اساسی را ایفا می كند.
📙هدف: جستجوی فعالانه فراگیرندگان از طریق فعالیت های گوناگون برای كشف راه حل ها، مفاهیم، اصول و قوانین، یكی از اهداف مهم در این روش است. داشتن روحیه ی كاوشگری برای ایجاد سؤال، طراحی، اجرا، ابداع و به دست آوردن جواب، یكی از ویژگی های ساخت گرایی است.
📗 مراحل اجرای الگوی تدریس حاضر در 5 مرحله برنامه ریزی و اجرا می شود؛ مراحل مورد نظر عبارت اند از:
1- درگیر گردن Engaging
2- كاوش Exploration
3- توصیف Explanation
4- شرح و بسط (گسترش) Elaboration
5- ارزشیابی Evaluation
🔺دلیل نام گذاری الگوی تدریس ساخت گرایی به الگوی 5E، آغاز شدن هر مرحله با حرف E است.
📙برای درک بهتر این الگوی تدریس حاضر، درس جانوران (حشرات🐞🐜) از كتاب علوم پایه ی اول ابتدایی بر اساس این5مرحله آموزش داده می شود.
🌳مرحله اول:درگیر شدن این مرحله برای جلب توجه كلاس به موضوع مورد آموزش و ایجاد هیجان و انگیزش در فراگیران طراحی شده است. یك سؤال جالب، یك داستان نیمه تمام، یك عكس خوب، ارائه یك فعالیت مناسب علمی و یا .. می تواند مورد استفاده معلم قرار گیرد در آموزش درس حشرات معلم برای اجرای این مرحله می تواند در صورتی كه امكانات محیطی اجازه می دهد به افراد گروه فرصتی بدهد تا در یك مدت زمان تعیین شده در محیط اطراف خود به دنبال جمع آوری حشرات باشند. بچه هایی كه در پایان این مدت به كلاس باز می گردند هیجان زده و با انگیزه كافی آماده اند تا در ادامه كار با معلم همراه باشند. در صورتی كه چنین امكانی در اختیار نباشد معلم می تواند با پیش بینی كه از جلسه قبل انجام می دهد از هر گروه بخواهد تا یك نوع حشره با خود به كلاس بیاورند و در غیر این صورت می تواند تصاویر جالبی از انواع مختلف حشرات را با خود به كلاس بیاورد و یا حداقل از تصاویر كتاب استفاده كند.
🌳مرحله دوم:كاوش در این مرحله كه مطالعه بعد از انگیزه می باشد معلم از گروه ها می خواهد تا به مشاهده ی حشرات بپردازند. در اینجا مشاهدات دانش آموزان از حشرات می تواند شامل مشاهده رفتار و اجزای ساختمان بدن حشرات باشد. همه ی گروه ها فعال و به جستجو و مطالعه مشغول هستند. ضمن اینكه از وسایل ساده ای مانند ذره بین و ... نیز استفاده می كنند. در تمام لحظات گروه یادداشت برداری می كند. اطلاعات خود را از بدن حشره و رفتار آن یادداشت می كند.
✔️رفتار:( پرواز می كند، دو شاخك دارد،...)
✔️ساختمان بدن:( 6 پا دارد، ..)
در واقع ایجاد و تقویت هماهنگی مغز و دست در حین كسب تجربه از اهداف مهم این مرحله است. این مرحله به دانش آموزان در ایجاد یك قالب و چهارچوب فكری برای تشكیل مفاهیم جدید كمك می كند.دراین مرحله معلم نقش راهنما دارد.
🌲مرحله سوم: توصیف در این مرحله معلم باید رشته ی كار را به دست دانش آموزان بدهد.
دانش آموزان برای كار و فعالیت انجام شده توضیح منطقی و مستدل ارائه می دهند و به توصیف مشاهدات می پردازند. بحث بین دانش آموزان آغاز می شود. بچه ها سعی می كنند از معلم سؤال كنند. ولی معلم پاسخ نمی دهد و تلاش می كند با توصیف،دانش آموز به دنبال نام علمی حشره بگردد.
شاگردان اطلاعاتی را به دست آورده اند. آنها حشرات را پیدا كرده اند، مشاهده ی دقیق انجام داده اند و مشاهدات خود را توصیف كرده اند. فقط نام های علمی را نمی دانند و معلم باید به عنوان یك راز آن را تا آخر برنامه نگه دارد.
🌳مرحله چهارم: شرح و بسط بچه هاخوشحال هستند و چون با انگیزه كار را شروع كرده اند اطلاعات زیادی به دست آورده اند. آنها به كتاب های مختلف، دائرة المعارف ها،نرم افزارهای كامپیوتری و ... مراجعه می كنند. معلم فقط به بچه ها راه جمع آوری اطلاعات را یاد می دهد و نشان می دهد كه چگونه می توانند با راهنمایی دیگران مشكلات را حل كنند.در این مرحله مثال های اضافی و موارد بیشتری درباه مفاهیم اصلی درس ارائه می گردد و از دانش آموزان خواسته می شود تا از آموخته ها و یادگیری های قبلی برای گسترش و بسط و تعمیم به دیگر مفاهیم استفاده كنند.
@intrnship
كانال راهنماي معلمي
هدایت شده از افق روشن
کلاس معکوس (Flipped Classroom) شکل جدیدی از کلاسهای درسی حضوری است. در این کلاسها فعالیتهایی که بهطور سنتی در کلاسهای درس انجام میشده مثل تدریس مطالب اصلی هر درس در خانه توسط دانش آموزان انجام میشود.
دانش آموزان برای یادگیری محتوای دروس از ویدئوهای آموزشی استفاده میکنند که میتوانند آنها را از طریق درس باز آنلاین بزرگ، یوتیوب، سایت تد یا هر سیستم آموزش الکترونیکی تهیه کنند و فعالیتهایی که بهطور سنتی در خانه انجام میشده مثل انجام تکالیف و پروژههای درسی در کلاس انجام میشود. در واقع معکوس نامیده شدن آن به همین دلیل است. به این ترتیب کلاس میتواند مکانی برای تعامل با معلم و سایر دانش آموزان، یادگیری دانش آموزان از هم و انجام کار عملی به شکل گروهی باشد و میتوان تحرک، نشاط و پویایی کلاسهای درسی را افزایش داد.
.
@intrnship
هدایت شده از افق روشن
✅شرحی بر محور هفت «استقرار نظام یاددهی- یادگیری»(1)
آموزش در سه جمله خلاصه میشود:
ذهن، دل و دست
یعنی اینکه دانش آموز در این سه حوزه به شایستگی هایی برسد
منظور از ذهن دستیابی دانش آموز به سطحی از شایستگی ها از جمله قدرت استدلال، مسئله یابی و حل مسئله است این شایستگی ها به میزان زیادی دانش آموز را برای زندگی در اجتماع آماده میکند اگر دانش آمـوز به این شایستگی ها دست پیدا کند قادر خواهد بود در تمامی امورات زندگی واقعی خود با استدلال منطقی مشکلاتش را حل کند دیگر در زندگی شخصی دچار مشکل نخواهد بود دیگر در خرید خانه و...سرش کلاه نخواهد رفت چون میتواند استدلال کند این شایستگی را کجا باید بیاموزد واضح است که مدرسه باید فرصت های تربیتی را برای اینکار فراهم نماید اینکه در محور یاددهی یادگیری تاکید میکنیم که در کلاس درس دانش آموز کاوش و پژوهش نماید و گوش دهنده محض نباشد اینکه میگوییم تدریس معلم باید با ایجاد سوال شروع شود و دانش آموزان در یک فرایند منطقی، با استفاده از روش علمی به حل مسائل بپردازند در همین راستاست...
.
@intrnship
هدایت شده از افق روشن
✅شرحی بر محور هفت «استقرار نظام یاددهی- یادگیری»(2)
و اما واژه دوم دل است یعنی چی؟
یعنی اینکه دانش آموز با همدلی با سایر دانش آموزان به کار تیمی بپردازد بتواند با سایرین مشارکت و همدلی نماید و از انزوا و فردیت بیرون آید این شایستگی راکجابایدفرا گیرد واضح است که در کلاس درس باید اینکار را تمرین نماید اینکه تاکید میشود معلم در سناریوی تدریسش باید برای تقویت روحیه مشارکت جویی برنامه داشته باشد و فرصت های اینکار را فراهم نماید در راستای دست یابی دانش آموز به این نوع شایستگی است
و اما آخرین واژه دست است یعنی اینکه دانش آموز بتواند در نهایت با دستش کار کند دست ورزی کند با ابزار و وسایل کار کند دستانش را انگشتانش را بکار گیرد این شایستگی را هم در کلاس درس تمرین میکند معلم باید در سناریوی تدریش فرصت هایی را برای این نوع شایستگی مهیا سازد
با این نگرش، کلاس درس باید ظرفیت و انعطاف لازم برای هرسه نوع شایستگی را داشته باشد و معلم باید در طرح درسش برای همه این شایستگی ها، فرصت های تربیتی را فراهم نماید
اما واقعیت چیز دیگری است کدام یک از کلاسهای ما چنین فرصت هایی را برای دانش آموزان فراهم می کنند آیا با نود دقیقه تدریس یکطرفه و سنتی که در ان دانش اموز فقط شنونده است و معلم متکلم وحده، آیا می توان این نوع شایستگی ها را در دانش آموزان ایجاد کرد؟ پاسخ منفی است
آیا این فقط تقصیر معلم است؟ بازهم پاسخ منفی است
مدیرمدرسه به عنوان رهبرسازمان باید فرهنگ عمومی مدرسه رابه سمتی سوق دهد ودرطول سال طوری بر کلاسها نظارت نماید وطوری شورای معلمان را پیش ببرد که چنین آموزشها، تبدیل به فرهنگ مدرسه شود
برنامه تعالی به دنبال تحول در مدرسه و کلاس درس است برای دستیابی به اموزشی که وصف کردیم همه عناصر و مولفه های دخیل در قالب معیارها و زیرمعیارها تعریف شده است کافی آنها را بخوانیم و از همین امروز تمرین کنیم مطمئن باشد خیلی زود تبدیل به فرهنگ مدرسه خواهد شد نهادینه خواهد گردید....
@intrnship
هدایت شده از پویش فرهنگیان
✅ قبل از نتقاد کردن از کسی، اول کمی با کفشهای او راه بروید
✔️قبل از اینکه هرگونه انتقادی کنید، چه مثبت و چه منفی، به این فکر کنید که اگر شما جای آن فرد بودید، دوست داشتید چگونه رفتار میکردید و دوست داشتید بقیه با شما چگونه رفتار کنند.
@Newsfarhangi
هدایت شده از افق روشن
2.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♿️ دیروز سوم دسامبر، روز جهانی معلولین بود
روز انسان های بزرگی که هر چند در ظاهر نسبت به بقیه دارای ضعف هایی هستند،
اما اراده هاى بزرگی دارند که در خیلی از موارد قابل بیان نیست،
♿️ .
@intrnship
هدایت شده از معلم ودیدگاهها
✔️شیوه های برخورد با برخی خصوصیات شاگردان...
🔴 شاگردانی که تمایل به مشارکت درکلاس ندارند:
• ازابتدا سعی کنید همه را درگیر کنید.
• به آنهایک وظیفه ی ساده محول کنید.
• بعضی گروه کوچک را دوست دارند آنهارا در گروههای کوچک قرار دهید.
• سعی کنید سوالاتی از اوبپرسید که می تواند جواب دهد.
• به خاطر داشته باشید عدم مشارکت به معنای عدم یادگیری نیست شاید سبک یادگیری آنها این طورباشد.
🔴شاگردانی که در کلاس حضور ذهن ندارند:
• آنها را مخاطب قرارداده وسوال بپرسید.
• از ابزارهای بصری استفاده کنید.
• ازآنهادرخلاصه کردن درس کمک بخواهید.
🔴شاگردانی که زیرکانه بحث اصلی درس را به سوی انحراف می کشانند:
• یادآوری کنید که همیشه روی موضوع باید بحث کرد.
• یک چارچوب از درس خود روی تابلو بنویسید تااگر خواستند از بحث خارج شوندبه روند بحث اشاره کنید.
• جعبه ی پیشنهادات را فعال کنید.
• چند دقیقه به آنها گوش دهیدخیلی وقتها خیلی افراد فقط می خواهند شنیده شوند.
🔴شاگردانی که حکمفرما هستند:
• علت این تسلط را پیدا کنید. دانستن علت در عکس العمل شما تاثیر دارد.
• مستقیما"درگیر نشوید به گروه متوسل شوید.
@intrnship