هدایت شده از افق روشن
🍀🍀🍀🍀🍀🍀
🌹بررسی رابطه بین عزت نفس، خود مختاری و انصاف با مسئولیت پذیری دانش آموزان
دانش آموزان در جامعه امروز باید علاوه بر خواندن و نوشتن، هنر زندگی کردن با یکدیگر و مهارت های لازم برای زندگی اجتماعی را بیاموزند، با این تبیین که آموزش مهارت های زندگی در رسیدن دانش آموزان به موفقیت ضروری است.
یکی از این مهارت ها مسئولیت پذیری است که این مقاله تحقیقی سعی دارد عوامل موثر بر آن را بررسی کند.
نتایج تحلیل های متعدد آماری نشان می دهد که مهم ترین متغیر در بین متغیرهای در نظر گرفته شده در رابطه با میزان مسئولیت پذیری دانش آموزان، خودمختاری درک شده است، به این معنی که افرادی که درک بالایی از کنترل دارند، مسئولیت پذیر هستند، متغیرهای رابطه گرم و منصفانه اولیای مدرسه و پذیرفتن نقش فعال دانش آموزان (فرصت مختاری) در مدرسه، به صورت مستقیم و غیرمستقیم از طریق تأثیر بر عزت نفس، خود پنداره و خود مختاری درک شده، بر مسئولیت پذیری دانش آموزان تأثیر معناداری دارند.
طرح مسئله
انسان ها موجودات اجتماعی هستند و نمی توان برای آن ها زندگی در انزوا را تصور کرد. مهم ترین مسئله ای که در هر اجتماعی است، روابط اجتماعی است. رفتار کردن به شیوه ای که از لحاظ اجتماعی قابل قبول باشد غریزی نیست و باید آموزش داده شود.
آموزش و پرورش یکی از مهم ترین نهادهایی است که در آن، انتقال قوانین فرهنگی به طور مستقیم و غیرمستقیم صورت می گیرد تا دانش آموزان ارزش ها و هنجارهای اجتماعی را درونی کنند.
در گذشته این وظیفه تا حد زیادی برعهده خانواده ها بود اما اکنون جوانان بیشتر وقت خود را در مدرسه می گذرانند و این مسئولیت تا حد زیادی به دوش مدرسه گذاشته شده است تا آنجایی که بسیاری از والدین برای رفع مشکلات رفتاری فرزندانشان به مدرسه مراجعه می کنند.
بنابراین مدرسه با شکل دادن خصوصیات نسل آینده می تواند جامعه را از مشکلات اخلاقی حفظ کند.
با وجود تأکید بر آموزش مهارت های اجتماعی در آموزش و پرورش، گاهی اتفاق می افتد که از معلمان خواسته شود بر یکسری اهداف کم اهمیت، به طور خاص، برای بالا بردن نمرات دانش آموزان در تست های استاندارد تأکید کنند، با این فرض که نمرات بالای دانش آموزان در این آزمون ها نشان می دهد
که مدارس مسئولیت خودشان را انجام داده اند و خانواده ها این اطمینان را کسب می کنند که فرزندان شان توانایی رقابت در بازار کار را خواهند داشت.
به این ترتیب این مدارس تنها پخش کننده دانش می شوند و دانش آموزان دریافت کننده های منفعل، نتیجه این روند برنامه آموزشی سطحی است که در آن انگیزه دانش آموزان برای یادگیری و به چالش کشیدن را ندیده می گیرد، به طوری که آن ها به خاطر پاسخ های صحیح، نه پاسخ های پیچیده و انتقادی پاداش می گیرند.
ادامه دارد.
@intrnship
🌸🌸🌸🍃🍃🍃🍃
هدایت شده از پویش فرهنگیان
💢 با هر نوع شادیِ خارج از چارچوب در مدارس مخالفیم و برخورد هم می کنیم
علیرضا کاظمی، معاون فرهنگی و پرورشی وزیر آموزش و پرورش :
▫️تعریفی که از فعالیتهای نشاطآور داریم با تعریفی که ممکن است عموم جامعه داشته باشد متفاوت است. ما در حوزه معاونت پرورشی و فرهنگی، اصلاً اینگونه نیست که به سمت موسیقی برای ایجاد نشاط برویم. ما ایجاد یک فضای معنوی در مدرسه را یک فعالیت نشاطآور میدانیم، فعالیت گروهی و توسعه تشکلها را یک فعالیت نشاطآور میدانیم، چرا ظلم میکنیم و فعالیتهای نشاطآور را به موسیقی و آهنگ محدود میکنیم. ما چنین نگاهی نداریم.
▫️تعریف شادی یک چارچوب عقلی و شرعی دارد. ما شادی را در چارچوب عقل و شرع در فضای مدارس تعریف میکنیم، دنبال میکنیم، ترویج هم میکنیم و مخالفت نداریم، اما هر نوع شادی که خارج از این چارچوب باشد، مخالف هستیم و برخورد هم میکنیم. گاهی اوقات یک ناهنجاری در مدرسه میبینید مثلاً یک موسیقی در مدرسه پخش شده و بچهها میرقصند، کجای آن شادی است؟ این شادی نیست./ #فارس
📎 fna.ir/bry5b3
ـــــــــــــــــــــــــ
#کانال_خبرنامه_فرهنگیان
🌹با ما بروز باشید.👇
@newsfarhangi
راهنمای معلمی
💢 با هر نوع شادیِ خارج از چارچوب در مدارس مخالفیم و برخورد هم می کنیم علیرضا کاظمی، معاون فرهنگی و
فرق بین شادی حقیقی وشادی کاذب
دراین است که انسان انگیزه وهدف از شاد بودن را دریابد وگرنه انواع شادی ها فراوان هستند این ماییم که انتخاب می کنیم برای اینکه نشاط درما تاثیر واقعی خود را نشان دهد وپایدار باشد کدوم را
برمی گزینیم شادی حقیقی یا کاذب؟
هدایت شده از افق روشن
🌹نظریه ی یادگیری
مغز
سرعت / ارجحیت ها
عصب شناسان چیزهای زیادی می توانند به معلمان و آموزش دهندگان یاد بدهند! تحقیقات جدید در بروکسل نشان داده است:
•یک فرد متوسط در هر دقیقه می تواند به 800 کلمه فکر کند، اما یک تعلیم دهنده ی متوسط فقط می تواند 120 کلمه در دقیقه ادا کند – پس باید به مخاطبان مان چیزهای جالبی به جای آن 680 کلمه ی باقیمانده بدهیم!
•اگر مغز عامل محرکی دریافت نکند، پس از ده دقیقه به طور خودکار «بسته» می شود – پس باید از روش های مختلف استفاده کنیم و پیام ها را از طریق مختلف ارسال کنیم!
•وقتی پیامی یک بار داده می شود، مغز 10٪ از آن را تا یک سال بعد به یاد دارد، و اگر پیامی شش بار داده شود، یادآوری تا 90٪ بالا می رود – پس باید تکرار، خلاصه و بازگو و مرور کنیم.
•مغز نمودارها و شکل های گرد را به چهارگوش ترجیح می دهد، حروف چاپی نرم تر را دوست دارد، حروف تیره بر زمینه ی روشن را بهتر می بیند، و رنگ و رنگ و رنگ!!!
@intrnship
🌸🌸🌸🍃🍃🍃🍃
هدایت شده از افق روشن
*«شاید به هنگام رجعت به دنیای دیگر درپیشگاه خدابشناسمت!»*
🌹نشاط واقعی.....
این جمله سرفصل یک داستان بسیار زیبا و پند آموز است که در یک برنامه ی تلوزیونی مطرح شد.
مجری یک برنامه تلوزیونی که مهمان او یک فرد ثروتمندی بود، این سوال را از او پرسید؛ بیشترین چیزی که شما را خوشبخت کرد چه بود؟
فرد ثروتمند چنین پاسخ داد:
چهار مرحله را طی کردم تا طعم حقیقی *خوشبختی* را چشیدم.
در *«مرحله ی اول»* گمان میکردم خوشبختی در جمع آوری ثروت و کالا است، اما این چنین نبود.
در *«مرحله ی دوم»* چنین به گمانم میرسید که خوشبختی در جمع آوری چیزهای کم یاب و ارزشمند می باشد، ولی تاثیرش موقت بود.
در *«مرحله ی سوم»* با خود فکر کردم که خوشبختی در به دست آوردن پروژه های بزرگ مانند خرید یک مکان تفریحی و غیره میباشد، اما باز هم آنطور که فکر میکردم نبود.
در *«مرحله چهارم»* اما یکی از دوستانم پیشنهادی به من داد، پیشنهاد این بود که برای جمعی از *کودکان معلول* صندلی های مخصوص خریده شود، و من هم بی درنگ این پیشنهاد را قبول کردم.
اما دوستم اصرار کرد با او به جمع کودکان رفته و این هدیه را خود تقدیم آنان کنم. وقتی به جمعشان رفتم و هدیه ها را به آنان تحویل دادم، خوشحالی که در صورت آن ها نهفته بود واقعا دیدن داشت! کودکان نشسته بر صندلی خود به شادی و بازی پرداخته و خنده بر لب هایشان نقش بسته بود.
اما آن چیزی که *طعم حقیقی خوشبختی* را با آن حس کردم چیز دیگری بود!
هنگامی که قصد رفتن داشتم، یکی از آن کودکان آمد و پایم را گرفت! سعی کردم پای خود را با مهربانی از دستانش جدا کنم اما او درحالی که با چشمانش به شدت به صورتم خیره شده بود این اجازه را به من نمیداد!
خود را خَم کردم و خیلی آرام از او پرسیدم: آیا قبل از رفتن درخواستی از من داری؟
این جوابش همان چیزی بود که *معنای حقیقی خوشبختی* را با آن فهمیدم...
او گفت: میخواهم چهره ات را دقیق به یاد داشته باشم تا در لحظه ی *ملاقات در بهشت*، شما را بشناسم. در آن هنگام جلوی *پروردگار جهانیان* دوباره از شما تشکر کنم!
*مترجم متن: ضیاء رئیسکی
@intrnship
🌸🌸🌸🍃🍃🍃🍃
هدایت شده از افق روشن
🌹زنگ شروع درس....بنگ...
طرح: گام اول
همیشه با «قلاب» یادگیری یا موضوعی که توجه را جلب کند شروع کنید.
وقفه: بین مهارت ها و دانش فعلی آموزش گیرندگان با آنچه در طی آموزش یاد می گیرند وقفه ای ایجاد کنید.
درک: اطمینان یابید که شرکت کنندگان وجود و اندازه ی وقفه ی مهارت / دانش را فهمیده اند.
نیاز: در شرکت کنندگان احساس نیاز به گذشتن از این وقفه ی مهارت / دانش را ایجاد کنید.
پرسش / پاسخ: برای رسیدن به نیازهای فردفرد شرکت کنندگان پرسش و پاسخ هایی راه بیندازید، (کسانی را که وقفه ی مهارت / آگاهی کم تری با آموزش جدید دارند را وادار به همکاری در «یاددهی» کنید).
نقشه ی مسیر: در پایان وقفه ی مهارت آموزش، طرح کلی درس و نتایج تنش زای آن را (در حین و پس از یادگیری) بیان کنید.
طرح: گام 2
توضیح: هر مهارت و آموزش جدید را به صورتی قابل فهم همراه با استفاده ی بجا از ابزارهای تصویری، شنیداری و حسی توضیح دهید.
نشان دادن: مهارت ها را نشان دهید و / یا نشان دهید که چگونه دانش در آنها کاربرد دارد، از ابزارهای تصویری، شنیداری و حسی استفاده کنید.
تمرین: اجازه دهید شرکت کنندگان هر مهارت جدیدی را تمرین کنند یا بازخوردی از درک دانش جدید پیدا کنند.
راهنمایی / تصحیح: به آموزش گیرندگان نشان دهید که خوب یاد گرفته اند و اشتباهات را تصحیح کنید.
ارائه ی آموزش
مجلس گرم کن ها
چه؟ ویژگی فعالیت خوب برانگیزنده:
خطاناپذیری: آزموده شده باشد و نتیجه داده باشد!
جذابیت: آموزش گیرندگان از آن لذت ببرند
ارتباط:
به موضوع آموزش ربط داشته باشد
منحصر به فرد بودن: آموزش گیرندگان نباید قبلاً آن را انجام داده باشند
پویایی:
حرکت، تبادل و گفتگو داشته باشد
خوش بینی: مثبت و غیر تهدیدآمیز باشد
سادگی:
توضیح و تنظیم آن ساده باشد
اختصار: حدود 5 تا 10 دقیقه طول بکشد
@intrnship
🌸🌸🌸🍃🍃🍃🍃
هدایت شده از افق روشن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از افق روشن
آموزش پر کردن یک ظرف نیست، بلکه برافروختن جرقه ای است.
ویلیام باتلر ییتس
@intrnship
🌸🌸🌸🍃🍃🍃🍃
هدایت شده از افق روشن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این تکنو لوژی به تنهایی کارایی ندارد و معلم استفاده کننده از آن بسیار مهم است. در جایی معلم به روز و خلاق هست ولی امکانات نیست. و در جایی دیگر امکانات هست ولی معلم به روز نیست.
@intrnship
هدایت شده از افق روشن
10.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#_فیلم_آموزشی_تقارن_و_چندضلعی_ها
┄┅┄┅✶🍃🌸🍃✶┄┅┅┄
ذهن خلاق سیمین
.
@intrnship
🌸🌸🌸🍃🍃🍃🍃
هدایت شده از افق روشن
_علل جا انداختن حروف یا کلمات در املا
اگر دانش اموزی جا میماندویا حروف را جا می اندازد حتما اول اورا از نظر دقت شنیداری تست کنید.
💥 برای تست دقت شنیداری , یک قوطی کبریت بردارید داخل ان چند تا نخود بریدید , چشم دانش اموز را ببندید و پشت سر او بایستید, حالا با تکان دادن قوطی صدا تولید کنید و بگویید او با اشاره دست بگوید صدا از کدام طرف می اید.
جای قوطی را عوض کنید و بخواهید باز مشخص کند صدا از کدام طرف می اید.
یک نوار از صداهای مختلف پر کنید بعد برای او بگذارید و بخواهید بگوید که صدایی که میشنود صدای چیست.
حالا اگر او قادر به تشخیص درست نبود , ابتدا اورا نزد پزشک برده تا از نظر فیزیولوژیکی گوش اورا بررسی کند.
اگر موردی نبود باید به او کمک کنیم تا دقت شنیداری خورا تقویت کند.
✅اورا به محیط های مختلف مثل باغ , پارک ببریدو بخواهید خوب گوش کند و صداهای مختلف را که میشنود نام ببرد.
✅آهنگ سرودهای کتاب را بگذارید واز او بخواهیدبا ریتم تکرار کند.
🌹حالا اگر حروف را می نویسد ولی جابه جا مثلا آرد را آدر یا زور را روز می نویسد این مربوط به توالی شنیداری و یا دیداری اوست. برای این که این مشکل حل شود, سه کلمه بی ربط بگویید و بخواهید بعد شما به همان ترتیب تکرار کند. بعد با چهار کلمه این کار را تکرار کنید .معمولا انها در چهار کلمه به مشکل میخورند, پس یک چند روز کار کنید و بعد با پنج کلمه . یک دانش اموز معمولی پنج کلمه را براحتی میگویدولی دانش اموزی که توالی شنیداری ندارد , باید کار کند تا بتواند این کار را انجام بدهد.برای مثال میگویید :میز, استکان, گلدان, مداد ,شمع او بعد شما به همین ترتیب تکرار کند.
یا کارت کلمات نشان او بدهید و بگویید بعد تمام شدن کارتها بگوید چه کلماتی را به ترتیب دیده است و او هم تکرار کند با این تمرین توالی دیداری او تقویت می شود.
@intrnship
🌸🌸🌸🍃🍃🍃🍃