eitaa logo
راهنمای معلمی
6.4هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
2هزار ویدیو
474 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸6 مزیت یادگیری مبتنی برهمکاری(یادگیری مشارکتی) ✍️نويسنده Echo Brown ، برگردان: زهرا علي اكبري 🔻تدریس با یادگیری مشارکتی محیطی را ایجاد می کند که اعضا در آن با تجارب و نقش های متفاوت باهم همکاری می کنند. وظایف اصلی که دانش آموزان در یادگیری مشارکتی دارند شامل نوشتن مشارکتی، پروژه های گروهی، حل مسئله، بحث و بررسی، تشکیل گروه های مطالعه ، بهره گيري از ايده هاي يكديگر و......... ادامه مطلب را از لينك زير بخوانيد👇 https://goo.gl/Luj1Q4 @intrnship
سیستم آموزشی کشور ، سیستمی آموزنده، اما نادیده گرفته شده؛ ✍ اسماعیل عظیمی کشور استونی، کشوری کوچک در اروپای شرقی با جمعیتی بالغ بر یک میلیون و سیصد هزار نفر است‌. این کشور هم اکنون از نظر اقتصادی رتبه بالایی ندارد اما سودایی در سر دارد! این کشور پایه توسعه خود را بر آموزش بناگذاشته و توانسته اولین موفقیت هایش را به رخ دنیا بکشد. آموزش این کشور از سال ۲۰۰۶ رشد چشمگیری در نتایج آزمون های بین المللی کسب کرده، به طوری که در آزمون اخیر PISA، توانسته رتبه اول اروپا را کسب کرده و از فنلاند هم بالاتر بایستد. شاخص های دیگر هم به دنبال این توسعه در حال رشد هستند، به طوری که پیش بینی می شود این کشور در سال های آینده توسعه چشمگیری را تجربه کند. شور و شوق مردم برای پیشرفت و نگاهشان به آینده را به وضوح می توان در رفتار سخت کوشانه و جمعی آن ها دید. این در حالی است که تا سی سال پیش، حتی نیازهای غذایی اولیه در این کشور جیره بندی بود. برای مثال تا سی سال پیش، تلفن در این کشور، کالای لوکسی به حساب می آمد. در حالی که همه توجه ها به سیستم آموزشی فنلاند هست، تجربه کشور استونی می تواند درس های مفیدتری برای سیستم آموزشی کشورهایی مانند کشور ما داشته باشد. مهم ترین دلیل، وضعیت اقتصادی-اجتماعی نه چندان مطلوب خانواده های استونیایی و دستمزد پایین معلمان نسبت به فنلاند است‌. محققان مختلف، یکی از دلایل پیشرفت سیستم آموزشی فنلاند را وضعیت اقتصادی و اجتماعی مناسب خانواده ها می دانند. هر چند این دلیل، یک دلیل مهم و واضحی برای پیشرفت آموزش به حساب می آید اما تجربه کشور استونی نشان می دهد که این دلیل، نمی تواند تنها دلیل باشد. در خلال گفت و گوهایم با استادان و معلمان و بازدید هایم از مدارس استونیایی، دلایل مختلفی را برای توضیح این پیشرفت یافتم، از جمله: برنامه مند بودن دولت برای توسعه آموزش و دیدگاه توسعه بر پایه آموزش، معلمان باکیفیت، فعالیت های فوق برنامه و متنوع برای دانش‌آموزان، پوشش کودکان پیش از دبستان در برنامه های غنی از بدو تولد، و سخت کوشی همه، چه معلم، چه دانش آموز و چه خانواده ها... جستجو و تامل در این تجربه ها، می تواند درس های ارزشمندی برای سیستم آموزشی ایران داشته باشد http://eitaa.com/joinchat/1221066752C5b44afa118
تدریس با طعم عشق و لذت!!!! ارسالی: خانم معصومه نادری خواه @intrnship
هشت گناه آموزش و پرورش ایران به مناسبت پایان سال تحصیلی نوشته‌ی حاضر، به پروسه‌ی جاری در آموزش و پرورش و به نتیجه و برون‌داد ساختار آموزش و پرورش می‌پردازد. تلاش می‌کند برخی کاستی‌ها و ضعف‌هایی را در ناحیه‌ی فرایند و محصول آموزش و پرورش یادآوری کند. البته مدعی نیست که می‌تواند حق مطلب را ادا کند، بلکه می‌خواهد برخی نکات را برجسته نماید. به نحو اجمال برخی از ضعف‌ها، سستی‌ها و اشکالات وارده بر آموزش و پرورش به قرار زیر است؛ ۱- آموزش حفظیات به جای تفکر، به حفظیات و انباشت اطلاعات (که بعضا بی‌فایده و بلا استفاده است)، تاکید می گردد. دانش‌آموزان را به از بر کردن ماشین‌وار محتوای نقل وا می‌دارد. از این بدتر، آنان را به ظرف‌ها و مخزن‌هایی مبدل می‌کند که باید به وسیله‌ی معلم پر شود. هر قدر این ظرف‌ها با فروتنی بیشتری اجازه دهند که پرشان کنند، دانش‌اموزان بهتری خواهند بود. ۲- آموزش سکوت نقش دانش‌آموز ایرانی در فرایند آموزش و پرورش، صرفا آموختن و فرا گرفتن و سکوت در برابر معلم است. جایگاه و موقعیت معلم، چنان رفیع و دست نایافتنی می‌شود و چنان قدسیتی به آن داده می‌شود، و از سوی دیگر، رعب‌انگیز و ترس‌آلود می‌شود که دانش‌آموز چاره‌ای جز سکوت در برابر آن نمی‌یابد. نظام آموزش و پروش غیر دموکراتیک، میوه‌ی ترس و سکوت را در دهان فرهنگ می‌نهد. ❗️۳- آموزش تقلید و پیروی در آموزش مبتنی بر سلطه معلم می‌گوید و دانش‌آموز صرفا مجاز است که سخنان مربی‌اش را تکرار و تصدیق کند. در این شیوه‌ی آموزش، معلم، تماما زبان است و دانش‌آموز، تماما گوش. معلم، کارساز است و دانش‌آموز، کارپذیر. معلم، به منزله‌ی مراد است و دانش‌آموز به منزله‌ی مرید. در آموزش تقلیدی، پرسش و نقد ممنوع است. روحیه‌ی پرسشگری از آن آموزش آزاد مبتنی بر تعامل است. در حالی که در پیروی، انفعال و خمودگی رشد می‌کند. ۴- آموزش عدم مدارا یکی دیگر از کارکردهای اساسی آموزش و پرورش توسعه یافته، پرورش شخصیت‌های مداراگر است. اما نتیجه‌ی آموزش و پرورش در ایران، دامن زدن به کم تحملی و عدم مدارا با کسانی است که اندیشه‌ی دگر دارند. هر صبحگاه، مدارس چونان پادگان‌های نظامی، از جلو نظام می دهند و مرگ بر این و بر آن بر زبان دانش‌آموزانش جاری شده و کینه‌توزی‌های تاریخی دامن زده می‌شود، چگونه می‌تواند شهروندانی مداراجو و صبور تربیت کند؟ ۵- جای خالی هنر هنر، صرفا گذران وقت و سپری کردن ساعاتی از روز نیست. هنر، بیهوده زیستن نیست. هنر، شیوه‌ای موثر در تربیت احساسات و توسعه ی زیبایی‌های درون و پرورش حس زیبا دیدن و زیبا زندگی کردن است. تفسیر معنا بخش به جهان و هستی است. هنر، آدمی را به خویشتن نزدیک می‌کند و راه‌هایی برای تحمل رنج ها در اختیار آدمی می‌نهد. جای خالی هنر در روند آموزش و پروش، عمیقا احساس می‌شود. از میان هنرهای مختلف، جای خالی موسیقی، دل‌آزار است. روح‌های زمخت، نشان می‌دهد که از ظرافت‌های هنر و زیبایی موسیقی، بی بهره‌اند و در سرزمین رازآلود هنر گام نزده‌اند. ۶- تربیت، نه برای اکنون نظام آموزش و پرورش، شاگردانش را برای زندگی در جهان کنونی پرورش نمی‌دهد. زندگی "اکنونی و این جایی". شاگردانش را برای بنا نهادن ساختار دموکراتیک پرورش نمی‌دهد. ساختار غیر دموکراتیک آموزش و پررورش در ایران، ماحصلی جز شخصیت‌های غیر دموکراتیک نیست. رابطه‌ی دانش آموز با معلم غیر دموکراتیک است. گفت و گو به منزله‌ی فضیلتی انسانی و اخلاقی، چندان مجال بروز و ظهور نمی‌یابد. ۷- جای خالی شادکامی تلخ زیستن و تلخ کامی بر آموزش و پرورش ایران سایه گسترده است و لذت زیستن را از شاگردان مضایقه می‌کند. شادابی و شادخواری، به نحو ضمنی و نانوشته جایی در مدارس ندارد. مناسک و شعایر تاریخی سوگ و برخی برنامه‌های حزین، به آسانی و در طول سال، در تمامی مقاطع و به انحا مختلف به اجرا در می‌آید، اما چندان خبری از جشن‌های شادی‌بخش در میان نیست. ۸- ناکارآمدی ناکارآمدی آموزش و پرروش، سبب شده است که اهداف آموزشی که برای وصول به آن برنامه‌ریزی می‌شود، نافرجام باقی بماند. از این رو است که حدود شش سال (در مقطع راهنمایی و دبیرستان)، زبان انگلیسی تدریس می‌شود، اما فارغ التحصیلان این نظام آموزشی حتی از بیان جمله‌ی ساده انگلیسی عاجزاند. همین‌گونه است ریاضیات، فیزیک، شیمی و دیگر دروس. ناکارآمدی آموزش و پرورش سبب شده است که جریان غیر رسمی آموزش در آموزشگاه‌ها و تجارتخانه‌هایی دیگر رشد کند. http://eitaa.com/joinchat/1221066752C5b44afa118
👨👩👧 کودکان چیزهای زیادی نیاز ندارند. بهترین اسباب بازی هایی که یک کودک می تواند داشته باشد پدر و مادری است که روی زمین بنشینند و با او بازی کنند. بروس پری @intrnship
آیا واقعا معلمی هست که اعتقاد داشته باشد که مدارس ما باعث یاددهی زندگی بهتر به بچه ها می شود یا اهمیتی به مسائل دنیای جدید و بچه ها نمی دهد و بر روی روش های نادرست کهنه اش تاکید دارد. @intrnship
4_5805702672065495848.pdf
257.8K
✅چگونه می توان خلاقیت رادردانش آموزان به وجودآورد؟ ♦️25راهکارپیشنهادی کانال راهنمای معلمی @intrnship
هدایت شده از پویش فرهنگیان
4_5764965457018749128.pdf
323.2K
(نشانه ها، علائم و راهبردهای انواع اختلالات یادگیری) مترجم: پروین خدایاری کانال راهنمای معلمی @intrnship
4_5926906056453129146.pdf
7.62M
🔰تمرینهای مفید برای ورودی های اول @intrnship
روش تدریس استاد شهید مطهری هم دوره ای های شهید مطهری هم معترفند که : 1- روش تدریس استاد مطهری در کلاس های حوزه و دانشگاه فوق العاده جذاب بود و دانش پژوهان را با علاقه در مدت تدریس ، سر کلاس می نشاند. 2- استاد ،درس ها را کلاسه شده و بسیار منظم تدریس می نمود. 3- قبل از ورود در اصل بحث ابتدا مفاهیم و تعاریف را تبیین می کرد. 4- نکاتی که احیاناً می توانست باعث خلط مبحث شود ، توضیح می داد.✳️ 5- زبان استاد ، تن صدا و زیر و بم شدن کلام حالت یکنواختی را از شاگردان سلب می کرد و باعث توجه بیشتر می گردید✳️ 6- استاد مطهری با همه وجود تدریس می کرد ، گویی علاوه بر آنکه عقل را ارضا می کرد ، احساس را هم اشباع می کرد. 7- کلام مطهری توام با حرارتی که در تبیین مباحث از خویش ساطع می کرد ، کلاس را رونق می بخشید . 8- استاد به سیر تاریخی بحثی که انجام می داد ، اهمیت می دادند و شاگردان با شنیدن تاریخچه بحث کاملاً آماده می شدند تا محل نزاع را در متن درس بیابند 9- استاد تلاش می کردند از مطالب اضافی که باعث پریشانی خیال می گردید پرهیز کنند و آنچه می گو یند کاملاًدر موضوع باشد. 10- ابتدا درس را به صورت کامل توضیح می دادند و بعد متن را خط به خط خوانده و توضیح می دادند. 11- استاد در موضوعی که بحث می کردند آراء گوناگون در یک موضوع را به صورت مقایسه ای مطرح کرده و از رهگذر روش تطبیقی ذهن دانش پژوهان را در افقی بالاتر از آنچه تصور می کردند قرار می دادند و شاگردان را عادت به نقادی نظریات می کردند.✳️ 12- استاد مطهری به عنصر نقد اهتمام خاصی داشتند ، از اشکالات شاگردان استقبال می کردند و معتقد بودند هدف از آموزش و بحث و درس چیزی جز تربیت قوه عقلانی نیست که آن هم با نقادی و گفتگو حاصل می شود.✳️ 13- استاد عادت داشتند برای آنکه کلاس از خشکی و یکنواختی در آید ، از مزاح و شوخی و داستانهای لطیف بهره می بردند و به این ترتیب نمکی بر آنچه می پختند می افزودند. @intrnship
🔍راههاي درگير كردن دانش آموزان در فرايند تدريس 1-پرسش از دانش آموزان 2-ارائه بازخورد 3-كار كردن گروهي 4-فعال بودن دانش آموزان 5- نشان دادن راه و فرايند(مسير فعاليت) 6-ايجاد رقابت جمعي 7- ارتباط عاطفي با دانش آموزان 8-ارتباط منطقي بين مطالب يادگيري 9-ارتباط مطالب با زندگي و دنياي واقعي ✳️ 10-دادن فرصت و زمان كافي به دانش آموزان براي ارائه مطالب و اظهار نظر @intrnship
قانون اثر پروانه‌ای میگه: 🎖جابجایی هوا بر اثر بال زدن یک پروانه درجنگل‌های آمازون، میتونه باعث بوجود آمدن طوفان در آمریکای شمالی بشه! ❣مراقب تفکرات وکارهای کوچیکمون باشیم. @intrnship