انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
🔴 انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران با همکاری مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار مینماید: . 🔰 سلسله جلسات
📝 #گزارش_جلسه
.
📣🎤 دکتر حامد نیکونهاد، عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی در نخستین جلسه از سلسله جلسات گفتگو محور در اندیشه حقوق عمومی اسلامی با موضوع مسئله #قانون_اساسی در زمانه ما:
.
💡🔍 اینکه در سؤالات بیان شد که قانون اساسی ذاتی است یا عرضی، نیازمند توضیح است؛ اگر سوال این است که آیا میتوان بدون قانون اساسی مدون #حکمرانی کرد؟ میگویم منع عقلی ندارد؛ لزومی ندارد که بر یک برخاست تجربه شده متأخر، تصلب بورزیم؛ میتوان روزی را تصور کرد که از این برخاست عبور کنیم و عرفهای اساسی به قدری پررنگ بشوند که از سند مدون شکلی بینیاز شویم. اگر سوال این است که آیا حکمرانی بدون اصل و اساس و بی مبنا باشد؟ میگویم خیر نمیشود. ما برای حکمرانی نیازمند ضابطه هستیم اما آیا همه ضوابط باید شکلی و مدون باشد؟!
.
✴ شایان ذکر است که این جلسه در تاریخ سهشنبه مورخ ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ با حضور دکتر حامد نیکونهاد، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی و دکتر محمدرضا اصغری شورستانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری به همراه جمعی از فعالان انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران در مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار گردید.
.
🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
.
🌐 @iplai_ir
انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
🔴 انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران با همکاری مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار مینماید: . 🔰 سلسله جلسات
📝 #گزارش_جلسه
.
📣🎤 دکتر محمدرضا اصغری شورستانی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری در نخستین جلسه از سلسله جلسات گفتگو محور در اندیشه حقوق عمومی اسلامی با موضوع مسئله #قانون_اساسی در زمانه ما:
.
💡🔍 در اندیشه امام خمینی (ره)، مردم باید به طور آشکار بدانند که به چه چیزی میخواهند رأی بدهند و خواهان چه قواعدی هستند؟ همانطور که امام خمینی (ره) مردم را به حضور در #انتخابات آزاد دعوت کردند که به نظام اسلامی رأی بدهند؛ با توجه به این مطلب، به نظر میرسد که بها دادن به یک قانون اساسی مادی که جلوه شکلی و متعین پیدا نکرده است، قابل پذیرش نیست. آیا میتوان پدیده قانون اساسی شکلی را نفی کرد؟ چرا امام اصرار دارد که به سرعت، #قانون_اساسی شکلی تدوین بشود؟
.
✴ شایان ذکر است که این جلسه در تاریخ سهشنبه مورخ ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ با حضور دکتر حامد نیکونهاد، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی و دکتر محمدرضا اصغری شورستانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری به همراه جمعی از فعالان انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران در مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار گردید.
.
🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
.
🌐 @iplai_ir
انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
🔴 انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران با همکاری مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار مینماید: . 🔰 سلسله جلسات
گزارش اول در اندیشه حقوق عمومی اسلامی.pdf
314.1K
📚 #گزارش_تفصیلی
.
✍ تهیه و تنظیم: مجتبی علیزاده
🏢 عضو انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
.
🔊 نخستین جلسه از سلسله جلسات گفتگو محور در اندیشه حقوق عمومی اسلامی با موضوع مسئله #قانون_اساسی در زمانه ما
.
🔴 این جلسه در تاریخ سهشنبه مورخ ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ با حضور دکتر حامد نیکونهاد، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی و دکتر محمدرضا اصغری شورستانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری به همراه جمعی از فعالان انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران در مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار گردید.
.
🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
.
🌐 @iplai_ir
9.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 #ببینید
📽 #تیزر
.
💥 برای مردم، برای ایران
💡 #مردم_مدار ، رویدادی برای دغدغهمندان عرصه حکمرانی
.
❓ چه کسی باید به داد مردم برسد؟!
❓ مشارکت مردم در گفتمان اصیل انقلاب یک اصل است
.
📯 انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران با همکاری مجموعه فرهنگی سرچشمه، مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، معاونت حقوقی ریاست جمهوری و موسسه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران برگزار میکند:
.
🏆 نخستین رویداد ایدهپردازی مردممدار
.
🥁 رویدادی برای ارتقای مشارکت مردمی در عرصههای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی- فرهنگی در سطوح بین المللی، ملی و محلی
.
⏰ زمان برگزاری رویداد:
◾ پاییز سال ۱۴۰۳
.
⏳ مهلت ارسال آثار:
◾ ۱۲ مهرماه ۱۴۰۳
.
🏢 مکان برگزاری:
◾ دانشگاه تهران
.
🎁 جوایز برگزیدگان رویداد:
▪️۵۰ میلیون تومان جایزه نقدی به تیم نخست
▪️جذب برگزیدگان بهعنوان پژوهشگر در مراکز علمی- پژوهشی
▪️پشتیبانی ترویج ایدهها و اجراییسازی آن
.
💰هزینه شرکت در رویداد (پس از پذیرش اولیه ایده از سوی هیئت داوران):
📌انفرادی: ٣٠٠ هزار تومان
📌 گروهی: ١۵٠ هزار تومان به ازای هر نفر
.
🔹 جهت ثبتنام اولیه و ارسال آثار به نشانی زیر مراجعه نمایید:
🌐 https://survey.porsline.ir/s/fQ0czwC
.
🧑💻 پشتیبانی برخط و پاسخگویی به سؤالات در پیامرسانهای بله، ایتا، تلگرام:
🌐 @mardommadaar
.
🔸️ انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
🌐 @iplai_ir
14.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 #تیزر
📽 #گفتگوی_اختصاصی
.
🎙 حجتالاسلام محسن قنبریان، استاد حوزه و دانشگاه از #مردم_مدار میگوید
.
📌 کلمه مردم را زیاد دستمالی نکنیم!
.
📌 بخش خصوصی و بخش حاکمیتی غیردولتی، مردم با این مقیاس بزرگ را هَووی خودشان میدانند!
.
📌 یک کارگر با چه انگیزهای باید در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند؟ اصلاً رئیسجمهور چه ارتباطی به او دارد؟! وقتی که رئیسجمهور کارگران پیمانکاران آنها هستند.
.
📌 برخی از تصمیمات و رویکردها در عرصه حکمرانی، نابرابری سیاسی را به نابرابری اقتصادی تبدیل میکند
.
💥 برای مشاهده فیلمهای کامل نخستین رویداد ایدهپردازی #مردم_مدار صفحات انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران را در اینستاگرام، بله، ایتا و تلگرام دنبال نمایید.
.
🔊 با #مردم_مدار همراه شو :) 😉✋
.
🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
.
🌐 @iplai_ir
📝 #یادداشت
.
🚩🏴 #اربعین و توبه تاریخ بعد از #ارتداد
.
✍ دکتر محمدرضا اصغری شورستانی
🎓 عضو هیات علمی دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری
🏢 عضو انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
.
⬅️ فرمود: «ارْتَدَّ النَّاسُ بَعْدَ النَّبِيِّ ص إِلَّا ثَلَاثَةَ نَفَرٍ» (۱)؛ بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم تنها سه نفر پای عهد امامت امیرالمؤمنین صلوات الله علیه ماندند و دیگران به بهانههای مختلف آن عهد معهود الهی (بقره/ ۱۲۴) را به فراموشی سپردند و این شد نقطه آغاز ارتداد اجتماعی مردم.
آن روز که مردم میثاق نبوی را که در غدیر از ایشان گرفته شده بود، فراموش کردند و حق حکمرانی را از امیر مؤمنان صلوات الله علیه با سکوت برآمده از تهدید یا تطمیع گرفتند، شاید کسی فکرش را نمیکرد که روزی فرا خواهد رسید که جایگاه خلافت و رهبری جامعه به کسی مثل یزید سپرده شود.
.
⬅️ روزی که ولید بن عتبة، والی مدینه، از امام حسین علیهالسلام خواست تا با یزید از درِ اطاعت و فرمانبری درآید و بیعت کند، امام فرمودند چگونه معادن حکمت و علم پروردگار حاضر بشوند از شاربان شراب و قاتلان انسانهای محترم اطاعت و حرفشنوی داشته باشند (۲) و این شد آغاز ماجرایی که بنیامیه تصمیم گرفت تا زمانی که خون حسین علیهالسلام را نریزد، از پای ننشیند.
.
⬅️ اباعبدالله الحسین علیهالسلام هفتاد سال بعد از بعثت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در همان ایام بعثت (۲۷ رجب) بعثتی را آغاز کرد (۳)؛ بعثت بدون وحی اما الهامگرفته از وحی نبوی؛ چنانکه پیشتر پیامبر رحمت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلّم بشارت آن را در جمله معروف «حُسَيْنٌ مِنِّي وَ أَنَا مِنْ حُسَيْنٍ» (۴) به امت داده بود. اهل نظر در معنای فراز دوم کلام رسول خاتم صلوات الله علیه و آله گفتهاند مقصود حضرتش این بوده که بفرماید آن رسالت که من برای آن به پا خاستم، به واسطه حسینم حیات دوباره خواهد یافت.
.
⬅️ خون مقدس سیّدالشهداء علیهالسلام به تصریح زیارتنامه اربعین مایه نجات امت از ارتدادی شد که بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بدان دچار شده بودند؛ آنجا که زائر حضرت در زمانی که آفتاب روز اربعین به میانه آسمان رسیده است، به پروردگار عرضه میدارد: خدایا حسین علیهالسلام خون مقدسش را در راه تو تقدیم کرد تا بندگانت را از حیرانی و نادانی برهاند. (بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِيكَ لِيَسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الضَّلَالَةِ وَ الْجَهَالَة) (۵)
امروز ماییم و زیارت اربعین برای بازخوانی عهد امامت و میثاق با وارث خون مقدس اباعبدالله علیهالسلام در راه برقراری حکومت حق و عدل قرآن در پهنهای به وسعت کل عالم؛ لیأمن المظلومون من عباد الله، تا مستکبران و ظالمان جرأت جسارت و جنایات شرمآوری را پیدا نکنند که ۳۲۳ روز است بیوقفه بر سر مظلومان آوار شده و صدای اعتراضی از سوی به اصطلاح حامیان حقوق بشر شنیده نمیشود ...!
.
به امید آن روز 🤲
.
📌 منابع:
۱- الاختصاص، ص ۶
۲- الفتوح، ج ۵، ص ۱۳
۳- الارشاد، ج ۲، ص ۳۴
۴- کاملالزیارات، ص ۵۲
۵- کاملالزیارات، ص ۲۲۸
.
🔸️ انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
🌐 @iplai_ir
13.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 #تیزر
📽 #گفتگوی_اختصاصی
.
🎙 حاج حبیبالله توسلی، کارآفرین و فعال اقتصادی از #مردم_مدار میگوید
.
📌 تا ۲۰ سال پیش کسی جرات نداشت این حرفها را بزند! لکن ما همه این مباحث را میگفتیم، برخی میگفتند شما چرا انقدر نق میزنید؟! در حالی که ما نق نمیزدیم، ما #واقعیت ها را میگفتیم.
.
📌 ما مردم را قربانی یک ندانمکاری بزرگ کردهایم، مردم در فعالیتهای اقتصادی #رقیب_دولت نیستند.
.
📌 به چه دلیل بخش خصوصی مِسی که در داخل معادن کشور خودمان تولید میشود را باید به نرخ #بورس_لندن خریداری کند؟
.
📌 در حال حاضر #بخش_خصوصی هیچگونه آمادگی و انگیزهای برای چانهزنی با دولت ندارد.
.
📌 با شعار و حرف هیچ مشکلی در کشور حل نمیشود؛ شما میتوانید در باغچه منزل خودتان بنویسید مرکز ساخت بزرگترین #ویلای_شمال! ولی هیچ وقت آنجا شمال نمیشود!
.
💥 برای مشاهده فیلمهای کامل نخستین رویداد ایدهپردازی #مردم_مدار صفحات انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران را در اینستاگرام، بله، ایتا و تلگرام دنبال نمایید.
.
🔊 با #مردم_مدار همراه شو :) 😉✋
.
🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
.
🌐 @iplai_ir
23.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 #تیزر
📽 #گفتگوی_اختصاصی
.
🎙 دکتر روحالله ایزدخواه، نماینده دوره یازدهم و دوازدهم مجلس شورای اسلامی از #مردم_مدار میگوید
.
📌 مشارکت مردم از نگاه گفتمان انقلاب یک #اصل است، حتی یک تاکتیک و استراتژی هم نیست، بلکه یک اصل اساسی است.
.
📌 #مشارکت_مردم تنها به ساحت سیاسی محدود نمیشود بلکه مردم در همه زمینههای اقتصادی، اجتماعی، علمی و فرهنگی میتوانند نقشآفرین باشند.
.
📌 مجلس هر طرح یا لایحهای که امسال پیگیری میکند، هر کنش نظارتی که انجام میدهد باید به مشارکت مردم ربط داشته باشد.
.
📌 وظیفه مهم دولت در زمینه افزایش مشارکت مردم، میدان دادن به فعالیتهای مردمی است.
.
📌 این مدل #حکمرانی ، این مدل #قانونگذاری ، این مدل #اداره_کشور که پر هزینه انجام میشود و همراه با نارضایتی مردم است، قطعا ضد مشارکت مردم است.
.
💥 برای مشاهده فیلمهای کامل نخستین رویداد ایدهپردازی #مردم_مدار صفحات انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران را در اینستاگرام، بله، ایتا و تلگرام دنبال نمایید.
.
🔊 با #مردم_مدار همراه شو :) 😉✋
.
🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
.
🌐 @iplai_ir
7.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 #تیزر
📽 #گفتگوی_اختصاصی
.
🎙 دکتر محسن زنگنه، نماینده دوره یازدهم و دوازدهم مجلس شورای اسلامی از #مردم_مدار میگوید
.
📌 یک تفکری در کشور حاکم است و معتقد است که اگر ما کار را به مردم واگذار کنیم، کار خراب میشود یا اصطلاحاً از دست دولت در میرود.
.
📌 ما هر زمانی که کار و مدیریت را بهصورت مطلق در اختیار نهادهای دولتی قرار دادیم، در کنارش با امضاهای طلایی مواجه شدیم، با #رانت مواجه شدیم، در کنارش با کاهش بهرهوری مواجه شدیم.
.
📌 دولت با استفاده از منابع خودش که محدود به #فروش_نفت و اخذ #عوارض و #مالیات و مواردی از این دست میباشد، طبعاً نمیتواند اقتصاد کشور را مدیریت کند.
.
📌 ما در بحث اقتصاد باید به مردم #اعتماد کنیم.
.
💥 برای مشاهده فیلمهای کامل نخستین رویداد ایدهپردازی #مردم_مدار صفحات انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران را در اینستاگرام، بله، ایتا و تلگرام دنبال نمایید.
.
🔊 با #مردم_مدار همراه شو :) 😉✋
.
🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
.
🌐 @iplai_ir
🖼 #اینفوگرافی
💡 #مردم_مدار
.
📌 ضوابط کلی طراحی ایده نخستین رویداد ایدهنگاری #مردم_مدار
.
🔊 با #مردم_مدار همراه شو :) 😉✋
.
🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
.
🌐 @iplai_ir
📝 به مناسبت روز #بانکداری_اسلامی
.
📌 «بانکداری بدون ربا» یا «بانکداری اسلامی»؟ مسئله این است ...
.
✍ محمدحسین صادقی
🎓 دانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی
🏢 عضو هسته حقوق عمومی اقتصادی انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
.
1️⃣ با توقّف مبادلات پایاپای و استفاده از پول بهعنوان واسطه معاملات، صنعت بانکداری برای واسطهگری میان دارندگان وجوه مازاد و واحدهای اقتصادی دارای کسری پا به دنیای اقتصاد نهاد. مطالعه ماهیّت بانکداری متعارف بیانگر آن است که بسیاری از ابزارهای این نهاد، در قالب قرض با بهره طراحیشدهاند. این در حالی است که این قالب قراردادی در معارف اسلامی تحت عنوان ربا شناساییشده و با ادبیاتی همچون جنگ با خدا و پیامبر از آن یادشده است (بقره: 279).
.
2️⃣ پس از ورود این صنعت به کشورهای اسلامی، اشکال مذکور متفکرین مسلمان را بر آن داشت تا در سطوح مختلف به رفع تناقض ساختار بانک سرمایهداری با نظام اقتصادی اسلام بپردازند. توضیح بیشتر آنکه بانک سرمایهداری در دو سطح با نظام اقتصادی اسلام در تناقض میباشد: 1. تناقض با احکام شریعت اسلامی و قانون مدنی فقه اسلامی که ربا را حرام نموده است. 2. تناقض با مبانی اقتصاد اسلامی و روح عمومی آن در توزیع و استفاده از ثروت. در جهت مقابله با دو تناقض مذکور، دو رویکرد قابلتصور است: 1. تلاش در جهت رفع تناقض نخست و دستیابی بهنظام بانکداری بدون ربا. 2. عدم اکتفا به رفع تناقض نخست و تلاش در جهت دستیابی بهنظام بانکداری اسلامی [1] از طریق حل هر دو تناقض مذکور. در چهارچوب محدود رویکرد نخست، نمیتوان بین نقش بانک و اصول مکتب اقتصادی اسلام سازگاری ایجاد نمود؛ به همین جهت رویکرد بانکداری بدون ربا نمیتواند اهداف مکتب اقتصادی اسلام از تحریم ربا را بهصورت کامل محقق سازد؛ و برای دستیابی به نهاد اسلامی حقیقی در زمینه مالی، تلاش برای حل هر دو تناقض مذکور ضروری مینماید (صدر، 1434ق، صص201-203).
.
3️⃣ اکتفا به حل تناقض نخست و اجرای عقود اسلامی در نظام بانکداری بدون ربا، همواره با چالشها و تناقضهای متعددی مواجه میشود که ریشه این چالشها عدم سازگاری لازم میان ساختار بانک بدون ربا و مکتب اقتصادی اسلام میباشد. درنتیجه این چالشها، نه ابزار بانکی مورداستفاده، از کارکرد اقتصادی لازم برخوردار بوده و نه نظر شریعت در این حوزه تأمین میگردد؛ به عنوان مثال تنها یکی از چالشهایی که در اثر ناسازگاری عقود اسلامی با ساختار نظام بانکداری بدون ربا حاصل میشود، مسئله صوریسازی برخی فعّالیّتها و تسهیلات نظام بانکی میباشد. صوریسازی به این معناست که معاملهای که بین بانک و مشتری انجام میپذیرد، مورد قصد جدّی یک طرف یا طرفین معامله واقع نشده و صرفاً از صورت و ظاهر این معامله برای دستیابی به اغراض دیگر استفاده میشود؛ به عنوان مثال در عقد جعاله، مشتری ابتدا با درخواست خدمت به بانک، نسبت به انعقاد جعاله اقساطی با نظام بانکی اقدام مینماید. در ادامه نظام بانکی با انعقاد یک جعاله نقد، خود فرد را مأمور به انجام خدمت مذکور نموده و وجه مورد نیاز را در اختیار او قرار میدهد. حال آنکه بر اساس گزارش فعّالین حوزه بانکداری معمولاً وجه دریافت شده صرف خریداری خدمت نگردیده و در امور دیگر هزینه میگردد (اکبریان و رفیعی، 1386ش، ص113). به همین جهت اگرچه صورت و ظاهر این معامله عقد جعاله میباشد؛ امّا در باطن، فرد مبلغی را از نظام بانکی استقراض نموده و متعهد میگردد در بازههای زمانی مشخص نسبت به بازپرداخت اقساط آن به همراه زیاده اقدام نماید. درنتیجه ماهیّت معامله مذکور منطبق بر ربای قرضی میشود.
.
⬛ پینوشت:
✔ مقصود از «نظام بانکداری اسلامی» در این نوشتار، نهاد مالی است که بر اساس چهارچوب نظام اقتصادی اسلام طراحیشده باشد. استفاده از تعبیر «بانک» در این ترکیب صرفاً جهت تقریب به ذهن بوده و از اصالت ویژهای برخوردار نمیباشد.
.
📚 منابع:
1- قرآن کریم.
2- صدر، محمدباقر (1434ق). موسوعة الإمام الشهيد السيد محمد باقر الصدر قدس سره. قم، پژوهشگاه علمی-تخصصی شهید صدر.
3- اکبریان، رضا؛ رفیعی، حمید (1386ش). بانکداری اسلامی، چالشهای نظری - عملی و راهکارها. فصلنامه اقتصاد اسلامی، 26 (7)، صص 97-118.
.
🔸️ انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
.
🌐 @iplai_ir