انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
📝 #یادداشت_تحلیلی 📢 #بخوانید . 📌 الزامات تحقق #حکمرانی قانونمند در #فضای_مجازی . ✍ حمید فعلی 🎓 دانشج
حکمرانی قانونمند.pdf
460.2K
📝 #یادداشت_تحلیلی
📢 #بخوانید
.
📌 الزامات تحقق #حکمرانی قانونمند در #فضای_مجازی
.
✍ حمید فعلی
🎓 دانشجوی دکتری حقوق عمومی دانشگاه امام صادق (ع)
🏢 عضو انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
.
🔸️ انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
.
🌐 @iplai_ir
53.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 #به_نظاره_بنشینید
🎬 #جایگاه_قانون_اساسی_کجاست؟
📌 قسمتهای برگزیده نخستین گعده گفتگو محور در اندیشه حقوق عمومی اسلامی
(بخش دوم)
♦️فصل اول گفتگو: مسئله قانون اساسی در زمانه ما
✅️ سخن بر سر ذاتیات و عرضیات قانون اساسی است. هر دو استاد قائل بر این مفاهیم هستند ولی فهم متفاوتی دارند. دکتر نیکونهاد معتقد است نمادِ خواست مردم، منحصر در قانون اساسی شکلی نیست بدین سان مفهوم قانون اساسی ماهوی مطرح میشود. مطالبات مردم به قبل از ۲۲ بهمن ۵۷ بازمیگردد و ریشه در پذیرش اسلام اجتماعی و رهبری امام خمینی دارد. ذاتیات ارزشها و بنیادهاست و عرضیات، ساختارهاست.
نظر دکتر اصغری این است که ذاتی و عرضی در چهارچوب قانون اساسی است و نباید از نص آن عبور کرد. رویه شورای نگهبان نیز به عنوان پاسدار قانون اساسی چنین است.
🤔 نظر شما چیست؟ درست است. اول باید استدلالات دو استاد را دید بعد نظر داد...
◼ با انجمن خودتان همراه باشید
.
🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
🌐 @iplai_ir
51.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 #به_نظاره_بنشینید
🎬 #جایگاه_قانون_اساسی_کجاست؟
📌 قسمتهای برگزیده نخستین گعده گفتگو محور در اندیشه حقوق عمومی اسلامی
(بخش سوم)
♦️فصل اول گفتگو: مسئله قانون اساسی در زمانه ما
✅️ بهراستی نسبت بین قانون اساسی جمهوری اسلامی با انقلاب مشروطه چیست؟
دکتر نیکونهاد: این بحث از دو زاویه قابل بررسی است: اگر انقلاب مشروطه از اهداف اصلی خود منحرف نمیشد و در کنار تاسیس عدالتخانه، رهبران آن، علمای اصیل باقی میماندند و آغشته به روشنفکری وارداتی نمیشد میتوانستیم انقلاب اسلامی را همراستای انقلاب مشروطه بدانیم اما اگر معتقد به اندیشهای شویم که همه جا یک اساسی دارد ما هم همان اساس با آن ضوابط را میخواهیم این انحراف بوده و با انقلاب اسلامی زاویه دارد. متاسفانه اصل تراز نیز به جهت دگردیسی، اجرایی نشد چون ارادهای برای انجام آن وجود نداشت.
دکتر اصغری شورستانی: دگر دیسیِ مشروطه از تاسیس عدالتخانه اتفاق نیفتاد. تاسیس عدالتخانه خواسته متحصنین در حرم حضرت عبدالعظیم (علیهالسلام) بود. در کنار آن تاسیس دارالشورا درخواست متحصنین در باغ سفارت انگلستان بود. دو اندیشه در این میان موجود بود: عدهای معتقد بودند اگر دارالشورا را از انگلستان گرفتی بسان اجزای ساعت باید همه چیز را بگیری اما عدهای در مقابل معتقد بودند میتوان تنها فرم را گرفت.
◼ با انجمن خودتان همراه باشید
.
🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
🌐 @iplai_ir
بسم الله الرحمن الرحیم
أَم حَسِبتُم أَن تَدخُلُواْ ٱلجَنَّةَ وَ لَمَّا يَأتِكُم مَّثَلُ ٱلَّذِينَ خَلَواْ مِن قَبلِكُم مَّسَّتهُمُ ٱلبَأسَاءُ وَٱلضَّرَّاءُ وَ زُلزِلُواْ حَتَّى يَقُولَ ٱلرَّسُولُ وَ ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ مَعَهُۥ مَتَى نَصرُ ٱللَّهِ أَلَا إِنَّ نَصرَ ٱللَّهِ قَرِيب. (بقره/۲۱۴)
◼️شهادت جانسوز سید عزیز مقاومت، عالم مبارز و نستوه، حجت الاسلام سید حسن نصرالله رضوان الله علیه، اگرچه داغی بر دل مؤمنین و انسان های آزاده است، اما خون تازهای است که در رگهای جبهه مقاومت جریان یافته و انگیزه مبارزه با رژیم خونریز صهیونی را در آزادگان عالم دو چندان میکند.
◼️انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران، ضمن عرض تسلیت و تبریک بابت این ثلمه بزرگ و توفیق الهی و نیز شهادت جمعی از فرماندهان و مجاهدان شجره مبارکه حزب الله، به محضر امام عصر ارواحنافداه، نایب بر حق ایشان حضرت آیتالله امام خامنهای، ملت مسلمان ایران و ملت مظلوم و مقتدر لبنان و آحاد امت اسلامی، اعلام میدارد ساخت مستحکم حزبالله لبنان و جبهه مقاومت بسیار ریشهدارتر از آن است که با بریدن شاخهای هرچند پربار از پا بیفتد، بلکه این جنایت مایه تسریع در پایان بخشیدن به حیات این ولد نامشروع انگلیس خبیث و جنایتکار خواهد شد باذن الله.
و اما حزب الله لبنان کشجره طیبه اصلها ثابت و فرعها فی السماء به مراتب قویتر از دوران جنگ ۳۳ روزهای است که رژیم صهیونی در آن شکستی مفتضحانه خورد. این قدرت در یک شخص متمرکز نشده است که با شهادت او زوال پذیرد بلکه بر پایه ایمان عمیق به حقیقت و حقانیت و راه اصیل مقاومت استوار است.
◼️به حکم آیه شریفه «وَمَا لَكُمْ لَا تُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ وَالْوِلْدَانِ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْ هذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ نَصِيرًا» (نساء/۷۵) انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران با پیروی از حکم جهاد ولی امر مسلمین جهان در حمایت از لبنان برای نابودی باند تبهکار و عنکبوت خبیث صهیونی، با توجّه به اینکه شرایط کنونی هم برای جبهه حق و هم برای دشمن باطل صهیونی، شرایط مرگ و زندگی است، تکلیف دینی و فوری عموم امت اسلام را این میداند که از برادران دینی خود در غزه و لبنان حمایت همه جانبه و بیدریغ نمایند. آزادگان دنیا نیز میبایست بر اساس اصول انسانیت خود را موظف به مقابله با جنایات بینالمللی و اقدامات تروریستی گسترده این رژیم جنایتکار بدانند.
◼️دولت جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر اصول ۳، ۱۱، ۱۵۲ و ۱۵۴ قانون اساسی باید به تکلیف اساسی و مسئولیت فراسرزمینی خود در حمایت همهجانبه از مبارزه حقطلبانه حزب الله لبنان علیه رژیم جعلی صهیونی در جهت آرمان آزادی قدس شریف از اشغال عمل نماید. در این راستا بر اساس منشور ملل متحد، اعلامیه حقوق بشر اسلامی و سایر اسناد بینالمللی، مقابله متناسب با این سگ هار جریان استکبار نه تنها مشروع، بلکه تکلیفی انسانی اسلامی و حقوقی است. از سوی دیگر بر اساس بند ۵ اصل سوم قانون اساسی، ضروری است که برای طرد كامل استعمار، از نفوذ اجانبی که از طریق ایادی خائن یا غافل یا مرجفون في المدینه در داخل کشور شعار سازش و عدم اقدام به انتقام سر میدهند، جلوگيری کرد. در این زمینه طبق اصول ۱۱۳ و ۱۲۲ و ۱۷۶ و سایر اصول مرتبط قانون اساسی تکلیف خاصی متوجه شخص رئیس جمهور محترم و سایر مسئولین جمهوری اسلامی ایران است.
◼️بر این پایه، این انجمن علمی، عموم مردم و نخبگان علمی، سیاسی و نظامی مسلمان و آزاده را در سطح جهان و ایران به ادامه راه مکتب نصرالله تا نابودی کامل این رژیم دعوت کرده و هشدار میدهد که هزینه سازش و تسلیم در برابر این جنایتکاران به مراتب بیش از مقاومت است. انتقام نگرفتن از خون این شهدا و مردم مظلوم غزه و لبنان، این رژیم اشغالگر را به خونریزی تشنهتر کرده و او را در پیمودن اهداف سلطهگرانه خود نسبت به دیگر مناطق جهان و به ویژه کشورهای اسلامی، مصممتر خواهد کرد.
◼️در آخر این انجمن علمی، اعلام آمادگی میکند تا با یاری سایر نخبگان حقطلب، پرچم خونخواهی شهدای مقاومت را در مراجع تظلمخواهی بینالمللی برافرازد تا منجر به محکومیت حقوقی رسمی چنین جنایاتی گشته و در مقابل ارتکاب مجدد آن بازدارندگی حقوقی ایجاد کند.
و السلام علی من اتبع الهدی
🔸️ انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
.
🌐 @iplai_ir
گزارش دوم در اندیشه حقوق عمومی اسلامی.pdf
599.2K
📖 #جایگاه_قانون_اساسی_کجاست؟
📝#گزارش_تفصیلی
🔰 *سلسله جلسات گفتگو محور در اندیشه حقوق عمومی اسلامی*
🔶 فصل اول گفتگو: *مسئله قانون اساسی در زمانه ما*
🔸گعده دوم: *قانون اساسیِ کدام مردم؟ مردمِ کدام قانون اساسی؟*
📍 *همراه با ارائه اساتید:*
🎙دکتر حامد نیکونهاد
🎓 عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی
🏢 دبیر انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
🎙دکتر محمدرضا اصغری شورستانی
🎓 عضو هیئت علمی دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری
🏢 دبیر هیئت اندیشهورز انجمن حقوق عمومی اسلامی ایران
🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
.
🌐 @iplai_ir
📝 #یادداشت_تحلیلی
.
📌 *آیا عملیات وعده صادق 2 از منظر حقوق بینالملل دفاع مشروع تلقی میشود؟*
آنچه در این یادداشت میخوانید:
✒️آیا اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران و جبهه مقاومت، از نظر حقوق بینالملل نیز مشمول تعریف تروریسم است؟
✒️چه قضایایی مشابه وعده صادق 1 و 2 در دکترینهای پذیرفتهشده در حقوق بینالملل وجود دارد؟
.
✍ دکتر سید یاسر ضیایی
🎓 عضو گروه حقوق بینالملل دانشگاه قم.
🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
🌐 @iplai_ir
دکتر ضیایی.pdf
370.3K
📝 #یادداشت_تحلیلی
.
📌 *آیا عملیات وعده صادق 2 از منظر حقوق بینالملل دفاع مشروع تلقی میشود؟*
✍ دکتر سید یاسر ضیایی
🎓 عضو گروه حقوق بینالملل دانشگاه قم.
🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
🌐 @iplai_ir
📖 #کتاب_خوب
📚 عنوان کتاب: حقوق اساسی کشور های اسلامی
🖋 به قلم: حجت الاسلام دکتر حسین جوان آراسته و محمد مهدیفر
📗مطالعه تطبیقی گاه در ارتباط با مکاتب حقوقی و گاه در سایه نظامهای حقوقی صورت میگیرد. این گونه دستهبندیها با هدف آسانسازی آگاهیهای حقوقی از یکسو و زمینهسازی جهت درک بهتر نقاط قوت و ضعف نظامهای حقوقی از سوی دیگر است. قواعد حقوقی، زمانی که از انسجام و به هم پیوستگی نسبی در مبانی، منابع، ساختار و اهداف برخوردار باشند، می توان نام «نظام حقوقی» بر آن نهاد.
📄در حال حاضر بیش از 50 کشور وجود دارد که نظام حقوقی یا اجزایی از نظام حقوقی آنها رنگ و بوی اسلامی دارد. در کتاب «حقوق اساسی کشورهای اسلامی» تصویری از نقاط اشتراک و افتراق موضوعات حقوق اساسی در کشورهای اسلامی به استادان و دانشجویان گرامی ارائه شده است. کتاب مشتمل بر فصول زیر است: فصل اول اختصاص به مفاهیم و مبانی (مبانی حاکمیت و نسبت دین و دولت)دارد. در فصل دوم، حقوق و آزادیهای مدنی و سیاسی و در فصل سوم، حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بررسی تطبیقی شدهاند. فصل چهارم، تصویری از نظام تفکیک قوا در کشورهای اسلامی را ارائه کرده و در فصلهای پنجم، ششم و هفتم به ترتیب مروری بر قوای مقننه، مجریه و قضائیه صورت گرفته است.
◾ انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
🔶️ انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
🌐 @iplai_ir
15.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🛑 انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران با همکاری مجموعه فرهنگی سرچشمه منتشر کرد:
🔰 تیزر گعده دوم *سلسله جلسات گفتگو محور در اندیشه حقوق عمومی اسلامی*
🔶 *مسئله قانون اساسی در زمانه ما*
🔸 *قانون اساسیِ کدام مردم؟ مردمِ کدام قانون اساسی؟*
💠 این نشست در تاریخ دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ در مجموعه سرچشمه با ارائه اساتید گرامی، دکتر نیکونهاد و دکتر اصغری برگزار گردید.
✅ *علاقمندان میتوانند برای ارسال نظرات خود به آیدی ذیل در بله پیام بدهند:*
🆔 @sedkashfi
.
🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
.
🌐 @iplai_ir
48.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 #به_نظاره_بنشینید
🎬 #قانون_اساسی_کدام_مردم؟
📌 *قسمتهای برگزیده دومین گعده گفتگو محور در اندیشه حقوق عمومی اسلامی*
(بخش اول)
♦️فصل اول گفتگو: *مسئله قانون اساسی در زمانه ما*
💥 این نشست با حضور دکتر حامد نیکونهاد؛ عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی و همچنین دکتر محمدرضا اصغری شورستانی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری در تاریخ دوشنبه ۲۶ شهریور ماه سال ۱۴۰۳ خورشیدی در سالن جلسات مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار گردید.
✅️ *دکتر نیکونهاد:*
گروههای مختلف همیشه ادعای اکثریتنمایی دارند و برای بازیگری فعال در حکومت این ادعا را مطرح میکنند که مردم هم این حکومت را نمیخواهند پس باید حکومت مستقر توسط ما ساقط شود. بدین سان چرخه خشونت مطرح میشود و خشونت موجه و ناموجه در هم خلط میشود. هر حکومتی ایضا حکومت اسلامی بنای ماندن دارد ولی روشهای ماندن فرق میکند. باید تبیین کرد که وضعیت حکومت اسلامی ولو با هزینه دادن به مرز حفظ موجودیت نرسد. به تعبیر رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم، برای جمهوری اسلامی چگونه ماندن هم مهم است نه اینکه فقط بماند.
🤔 نظر شما چیست؟
◼ *با انجمن خودتان همراه باشید*
.
🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
🌐 @iplai_ir