#گزارش_تصویری | مراسم تجلیل از خبرنگاران
به مناسبت روز خبرنگار، مراسم تجلیل از خبرنگاران حوزه آموزش و پرورش در ۱۸ مرداد ۱۴۰۳، با حضور رئیس سازمان بسیج فرهنگیان، معاون روابط عمومی سازمان بسیج مستضعفین و جمعی از خبرنگاران حوزه آموزش و پرورش برگزار شد.
🇮🇷ایران فردا؛ رسانه مرکز بسیج فرهنگیان
● [بله] ● [ایتا] ● [شاد] ●
به گزارش روابط عمومی مرکز بسیج فرهنگیان وزارت آموزشوپرورش، «سجاد صدیقی» مسئول سازمان بسیج فرهنگیان، در آیین تجلیل از خبرنگاران حوزه آموزش و پرورش اظهار کرد: روایت حال خوب آموزش و پرورش، روایت مغفول ماست و باید به آن توجه کنیم.
وی در ادامه گفت : برای همه ما ضروری است که قهرمانیهای حوزه معلمی کشور را روایت کنیم؛ چراکه این روایتهای خوب از آموزش و پرورش میتواند به روایتهای نادرستِ نقل شده از آموزش و پرورش پایان دهد.
ایشان با تشویق معلمان به روایت آنچه در بطن کلاس درس میگذرد؛ گفت: اگر ما روایت را بدست دیگری میسپاریم، یعنی نمیخواهیم آنچه میگذرد بهدرستی روایت شود.
قسمتی از حال خوب آموزش و پرورش در دست ماست؛ آن قسمت که ظرفیتی ایجاد کنیم تا این روایتها بهدرستی بازنشر شود. ما قصههای بسیاری برای روایت داریم. به داد آموزش و پرورش مظلوم برسید. چون آموزش و پرورش مخاطب عمومی دارد؛ طبیعتا درگیریها نیز در آن بیشتر است. یکی از چالشهای ما این است که عددهای کوچک نیز بزرگ به نظر میرسند؛ برای قضاوت درست، باید در معیارِ خودِ آموزش و پرورش محاسبه کرد.
صدیقی تاکید کرد: یکی از مهمترین مسائلی که با آن روبهرو هستیم، آسیبهای اجتماعی است و همگی ما باید برای کاهش آنها تلاش کنیم. دغدغههای نسل جدید مسائل جدی هستند که قسمت بزرگی از آن وظیفهی آموزش و پرورش نیست اما به اشتباه، حجم بزرگی از مطالبهها از این نهاد است. اگر مسائل توزیع شوند، بهتر حل میشوند.
مسئول سازمان بسیج فرهنگیان گفت: بسیج باید با بسیج جامعه معلمی برای حل مشکلات اقدام کند. اگر توده معلمی را جهت ایفای نقشی فراتر از معلمی در کلاس، وارد حل مسائل-چه سیاست گذاری و چه نقشآفرینی در سطح میانی- کنیم؛ حتما این مشکلات حل خواهند شد.
🇮🇷ایران فردا؛ رسانه مرکز بسیج فرهنگیان
● [بله] ● [ایتا] ● [شاد] ●
ایران فردا؛رسانه بسیج فرهنگیان
#یادداشت | منهای نهایی
(نقدی بر آزمون نهایی)
♦️ امسال آزمون نهایی در هر سه پایه مقطع دوم متوسطه و در غالب دروس برگزار شد. آزمونی که نتایجش چندان جالب و رضایت بخش نبود. البته جالبترین نکته، نقض غرضی بود که رخ داد.
📌 آزمون نهایی به این علت گسترش یافت که معایب کنکور را پوشش دهد. اما میتوان با جرئت ادعا کرد که نهایی فقط یک عیب کنکور را رفع کرده است و آن هم این است که منحصر در چهار، پنج ساعت نیست. بقیه معایب را بررسی میکنیم.
✅ الف) استرس: سابقاً بچهها از اواسط یا اواخر پایه یازدهم تمرکزشان به روی کنکور میرفت و نگران کنکور و عواقبش میشدند؛ در وضعیت جدید دانش آموزان از همان پایه دهم باید نگران نهایی باشند؛ چرا که هدف نهایی مثل کنکور متاسفانه غربالگری است.
✅ ب) جولان موسسات کنکوری: کنکور به سبب سخت بودنش و وابستگی اش به کسب شغلهای پرستیژ دار و درآمدزا، دانش آموزان را وادار میکرد که زیر و بم کتاب ها و انواع سوالات را بررسی کنند و این مهم، در مدرسه غالباً یافت نمیشد و او رو به کتب تست و کلاسهای کنکور و... میآورد. امتحان نهایی نیز به سبب سخت بودن و هدف غربالگریاش ناخواسته افراد را به سمت کتبی دیگر و کلاسهایی دیگر سوق خواهد داد و عملاً کتاب محوری را تقویت نخواهد کرد.
✅ ج) نادیده گرفته شدن زندگی و علم: مهم بودن دروس کنکوری سبب میشد که دروس دیگری نظیر تاریخ و دفاعی و سلامت و بهداشت و... که در کنکور نیستند به حاشیه بروند و بعضاً کلاسهای آنها کلاً تشکیل نشود، این عیب برای نهایی هم صادق است و دروس غیرنهایی میروند در سایه سنگین دروس نهایی. البته در همان دروس نهایی هم توجه به حل مسئله معطوف میشود و نه علم و روش علمی.
از وجهی دیگر هم دانش آموز سه سال باید متمرکز بر درس و مسئله شود و از آموختن مهارت، آداب اجتماعی، امور سیاسی و زیست واقعی بازمیماند.
✅ د) فرار از مدرسه: سختی کنکور، عدم تناسب کنکور با بعضی از استعدادها و هوشها، عدم مهارت آموزی در مدرسه، ربط نداشتن عمده تحصیلات دانشگاهی به شغل و درآمد و... سبب شده بود که بعضیها که درس هایشان ضعیف تر بود، از همان ابتدا موفقیت کنکور را به ازخودبهتران واگذار کنند و بروند سمت اشتغال و درآمد. بعضی دیگر هم (که تنبل تر از عده قبلی هستند) مشغول فضای مجازی شوند و بیفتند دنبال جوانی و جاهلی. (این دو دسته حتی در دبیرستانهای نظری، عمده دانش آموزان هستند.) نهایی این وضعیت را گسترش و ترک تحصیل و دیپلم ردیها و... افزایش خواهد داد.
✅ ج و د باهم) از ضعفهای مدرسه که بخشی اش به کنکور مرتبط میشد، فساد و ضعف در هویت و سبک زندگی دانش آموزان بوده و هست. جریان عمومی نظام آموزشی، درس و آموزش است و تربیت و حتی علم، خرده جریانهای آن هستند. گسترش نهایی با تقویت این جریان اصلی، خرده جریان ها را کوچکتر خواهد کرد و با نخبه گرایی ای که از اول داشت (و عدم توجه به جمهور دانش آموزان) آن دو دسته را یله و رها خواهد گذاشت و تنها برای دسته سومی سیاست گذاری و برنامه ریزی میکند که روز به روز کمتر میشوند و این گونه خود با دست خود، به حاکمیت زدایی از آموزش و پرورش دامن میزند.
📊 میانگین نمره پایین آزمون نهایی، علاوه بر اینکه نشان دهنده ضعف درسی دانش آموزان هست، نشان از تجدید شدن برنامه ریزی، تألیف، تدریس و ارزشیابی نظام آموزشی ما نیز دارد.
🖇 پینوشت ۱: این متن وارد برخی انتقادات فنی و صوری نظیر روایی و پایایی آزمون، فرایند طراحی و تصحیح، مراقبین و مصححین و... نشد که پرداختن به آنها متن مجزایی میطلبد.
🖇 پینوشت ۲: طبق آمارها پایینترین درصد مشارکت در انتخابات متعلق به طیف سنی ۱۸ تا ۲۵ سال بود، گستردگی آزمون نهایی فهم سیاسی دانش آموزان، کنشگری سیاسی و اجتماعی آنها و امید و دلبستگی آنها به انقلاب اسلامی را افزایش خواهد داد یا کاهش؟
مبدا | قرارگاه برنامه ریزی آموزشی
🇮🇷ایران فردا؛ رسانه مرکز بسیج فرهنگیان
● [بله] ● [ایتا] ● [شاد] ●
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#از_حسین_بن_علی | نامهای بر جریحه تاریخ
و آنگاه که حسین بن علی (ع) در سرزمین کربلا مستقر گردید؛ نامه ای یک خطی به برادرش می نویسد :
بسم الله الرحمن الرحیم
.
.
.
🇮🇷ایران فردا؛ رسانه مرکز بسیج فرهنگیان
● [بله] ● [ایتا] ● [شاد] ●