🔻نفوذ اسرائیل در مطبوعات ایران
🔹تاریخ سند: ۱۰ تیرماه ۱۳۳۶
سرّی
موضوع: [زوی] دوریل [نماینده اسرائیل در ایران]
دوریل با عباس شاهنده [مدیر مجله فرمان] تماس دارد. مأموریت دوریل این است که به روزنامهنگاران ایرانی اصرار نماید مطالبی بر له اسرائیل بنویسند.* این شخص قبل از نوامبر ۱۹۵۶ نیز در ایران بوده است.
--------------------------------------------------------------------
* در یکی از اسنادی که از سفارت آمریکا در تهران به دست آمده در مورد فعالیتهای دوریل چنین آمده است:«نماینده غیررسمی اسرائیل در تهران، در گنجاندن موضوعاتی در طرفداری از اسرائیل در مطبوعات محلی بسیار فعال بوده است. تماسهای او از طریق عباس شاهنده ناشر مجله «فرمان» و مهندس عبدالله والا ناشر و مالک «تهران مصور» صورت میگیرد. چنین شایع است که وی در هفته اول نوامبر یکصدهزار ریال به روزنامهنگاران پول داده است.»(اسناد لانه جاسوسی آمریکا؛ مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی؛ کتاب چهارم؛ ص ۴۳۵)
#اسرائیل
#نفوذ
#مطبوعات
👇👇
https://psri.ir/?id=c1ogmnf1
🆔 @iran_psri
#سند_تاریخی
🔻درخواست رئیس ساواک شیراز درباره برنامههای جشن هنر سال ۱۳۵۷
خیلی محرمانه
از: سازمان اطلاعات و امنیت فارس
به: مدیریت کل اداره سوم/۳۴۷
درباره: جشن هنر شیراز
برابر سوابق موجود در دهمین جشن هنر شیراز که در سال ۲۵۳۵[۱۳۵۵] برگزار گردید، برنامههایى از جمله فیلم هزار و یک شب در سینما آریانا که روابط جنسى بین زنان و مردان را به نحو کاملاً عریان نشان مىداد. کشتى جنون در سراى مشیر که طى آن زنى کاملاً لخت روى صحنه ظاهر و توجه تماشاگران را از سایر صحنههاى نمایش سلب و به خود معطوف نموده بود و برنامه دیگرى در باغ جهاننما که ظاهراً آن هم پیرامون مسائل جنسى دور مىزد، نشان داده شد. در یازدهمین جشن هنر شیراز که در سال ۲۵۳۶[۱۳۵۶] برپا گردید، برنامه «خوک، بچه، آتش» به معرض نمایش گذارده شد که به سبب نشان دادن اعمال منافىعفت موجب اعتراض جامعه روحانیت و درج مطالب و مباحث جنجالى در نشریات گردید...نمایش اینگونه برنامهها اثرات نامطلوبى بهجا گذارده و فرصت مناسبى براى تحریکات عوامل مخالف و مخرب فراهم و باعث بهرهبردارى و تبلیغات سوء آنان مىگردد. علیهذا با در نظر گرفتن اوضاع کنونى مقرر فرمایند به هر نحو که به مصلحت باشد بررسیهاى لازم پیرامون برنامههاى جشن هنر سال جارى[۱۳۵۷] معمول دارند.
#جشن_هنر_شیراز
👇👇
https://psri.ir/?id=dyhfcqdf
🆔 @iran_psri
5.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#ببینید
🔻دستمزدهای گزاف در جشن هنر شیراز
🔻سخنان منوچهر یزدی نماینده مجلس شورای ملی در شهریورماه ۱۳۵۷:
به یک ویولونزن چکهای ۱۰۰ هزار تومنی و ۲۰۰ هزار تومنی دادند!
****
🕹 نمونه دیگر این ولخرجیها برای هنرمندان آوانگارد و آماتور خارجی را در گزارش روزنامه کیهان مورخه ۶ شهریور ۱۳۵۵ میتوان دید:«با اینکه نوشابه گازدار برای رقاصان خطرناک است و ضرر دارد اما رقاصان آقای موریس بژار هر شب ۴۰۰ کولای گازدار مختلف را مصرف میکنند. به هر حال گروه بژار هم توانستهاند به نوعی رکورد در شکمبارگی دست یابند حال در رقص نه، مهم نیست.» درباره این هزینهها، اسکندر دلدم از گفتگویی که میان او و عبدالله والا -نماینده مجلس شورای ملی و مدیرمسئول مجله تهرانمصور- رخ داده نکات جالبی را نقل میکند. پس از آنکه کنسرت موسیقی «دمیس روسس»، خواننده یونانیالاصل فرانسوی در تهران شکست مالی خورد، دفتر فرح تمام هزینهها آن را جبران کرد. دلدم علت این کار را از مهندس والا جویا میشود. والا در پاسخ میگوید: «فرح علاقه زیادی دارد که فرهنگ فرانسه را در ایران جا بیندازد و به خاطر سالها اقامت در فرانسه با خلق و خوی فرانسویاش انس گرفته و خود را سفیر فرهنگی فرانسه در ایران میداند.»
#جشن_هنر_شیراز
#فرح_پهلوی
🆔 @iran_psri
🔻پارسونز از جشن هنر شیراز میگوید
آنتونی پارسونز آخرین سفیر انگلستان در ایران قبل از انقلاب، درباره جشن هنر شیراز چنین میگوید:
«... فستیوال بینالمللی هنری شیراز (جشن هنر شیراز) که سالانه برگزار میشد از آغاز به علت نوآوریها و نمایشاتی که با روحیات جامعه سنتی و اسلامی ایران تطبیق نمیکرد موجب تضادها و مباحثاتی شده بود. از جمله نمایشات مسخرهای که من از این جشن بیاد دارم صحنهای از نمایش رقاصان برزیلی بود که در حین رقص سر مرغهای زنده را با دندان جدا میکردند، یا نمایشی از هیجان و از خود بیخود شدن مردم در حال عزاداری که بیشباهت به مراسم تعزیه نبود و نشان دادن آن در یک کشور مسلمان به هیچوجه تناسبی نداشت. جشن هنر شیراز در سال ۱۹۷۷ (۱۳۵۶) از نظر کثرت صحنههای اهانتآمیز به ارزشهای اخلاقی ایرانیان از جشنهای پیشین فراتر رفته بود. به طور مثال یک شاهد عینی صحنههایی از نمایشی را که موضوع آن آثار شوم اشغال بیگانه بود برای من تعریف کرد. گروه تئاتری که این نمایش را ترتیب داده بودند یک باب مغازه را در یکی از خیابانهای پر رفت و آمد شیراز اجاره کرده و ظاهراً میخواستند برنامه خود را به طور کاملاً طبیعی در کنار خیابان اجرا کنند. صحنه نمایش نیمی در داخل مغازه و نیمی در پیادهرو مقابل آن بود. یکی از صحنهها که در پیادهرو اجرا میشد تجاوز به عنف بود که به طور کامل (نه به طور نمایشی و وانمودسازی) به وسیله یک مرد (کاملاً عریان یا بدون شلوار ـ درست به خاطر ندارم) با یک زن که پیراهنش به وسیله مرد متجاوز چاک داده میشد در مقابل چشم همه صورت میگرفت. صحنه مسخره دیگر پایان نمایش هم این بود که یکی از هنرپیشگان اصلی نمایش باز هم در پیادهرو شلوار خود را کنده هفتتیری در پشت خود میگذاشت و به این ترتیب تظاهر به انتحار میکرد. واکنش مردم عادی شیراز که ضمن گردش در خیابان یا خرید از مغازهها با چنین صحنه مسخره و تنفرانگیزی روبرو میشدند معلوم است، ولی موضوع به شیراز محدود نشد و طوفان اعتراضی که علیه این نمایش برخاست به مطبوعات و تلویزیون هم رسید. من به خاطر دارم که این موضوع را با شاه در میان گذاشتم و به او گفتم اگر چنین نمایشی به طور مثال در شهر «وینچستر» انگلیس اجرا میشد کارگردان و هنرپیشگان آن جان سالم بدر نمیبردند. شاه مدتی خندید و چیزی نگفت. بازتاب سیاسی چنین واقعهای در هر زمان بد بود، چه برسد به شرایط آن روز ایران که در کنار هیجانات سیاسی نشانههایی از اوج گرفتن احساسات مذهبی مردم و گرایش به سنن مذهبی در سراسر کشور به چشم میخورد.»
📚غرور و سقوط؛ خاطرات آنتونی پارسونز، سفیر سابق انگلیس در ایران؛ صص ۹۰ تا ۹۲
#جشن_هنر_شیراز
👇👇
https://psri.ir/?id=80eym1rn
🆔 @iran_psri
#بریده_جراید
🔹اخبار مربوط به برکناری رضاشاه از سلطنت و حرکت او از تهران به سمت بندرعباس برای خروج از کشور
🔸روزنامه اطلاعات؛ ۲۵ شهریور تا ۶ مهر ۱۳۲۰
****
«بالاخره ۲۴ شهریور بود که ترات[نفر دوم سفارت انگلیس در تهران] به من[حسین فردوست] گفت:«با عجله همین امشب ترتیب کار را بده و هرچه زودتر محمدرضا به مجلس برود و سوگند بخورد و تأخیری در کار نباشد.» من به محمدرضا اطلاع دادم. او هم مقامات مربوطه را تلفنی احضار کرد، توسط فروغی استعفانامه رضاخان، که منتظر تعیین تکلیف ولیعهد بود، تقریر شد و مقدمات رفتن رضاخان و انتصاب محمدرضا به سلطنت تدارک دیده شد. من در این صحنهها حضور نداشتم. حدود ساعت ۱۲ شب بود که محمدرضا به من گفت کار تمام شده و ترتیبات لازم داده شده است. به این ترتیب روز ۲۵ شهریور استعفای رضاخان و انتصاب محمدرضا به سلطنت به مجلس اعلام شد و روز ۲۶ شهریور محمدرضا در مجلس سوگند خورد و رسماً شاه شد.»
📚ظهور و سقوط سلطنت پهلوی؛ ج ۱؛ خاطرات ارتشبد حسین فردوست؛ مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی؛ ص ۱۰۴
🆔 @iran_psri
#بریده_جراید
🔻خوشحالی بیحد مردم ایران از سرنگونی رضاشاه
🔻روزنامه اطلاعات؛ ۳ مهر ۱۳۲۰:
«این چند روزه [بعد از کنارهگیری و تبعید رضاشاه] خوشوقتی مردم از رسیدن به آزادی و اعاده رژیم حقیقی مشروطه به حدی است که احتیاج به گفتار زیاد در اطراف آن نمیباشد. مجلس و ملت ایران بیست سال* است چنان تشنه آزادی زبان و قلم بودند که مانند شخص گُنگی که غَفله به زبان آمده باشد میخواهند در آنِ واحد هرچه در دل دارند بگویند...قوه عاقله مملکت هم مانند توده مردم داغِ دلهایی داشت و دارد که خواه در مجلس شورای ملی، خواه در مجالس خصوصی آن را ابراز نموده...»(به قلم عیسی لیقوانی، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای ملی)
-------------------------------------------------------------
* در حقیقت حکومت رضاخان قبل از به سلطنت رسیدن او و از کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹ برقرار شد.
*****
«...من یک قصهای را برای شما نقل میکنم که پیرمردهایتان، چهلسالههایتان یادشان است، سیسالهها هم یادشان است. سه دسته -سه مملکت اجنبی- به ما حمله کرد: شوروی، انگلستان، امریکا به مملکت ایران حمله کردند؛ مملکت ایران را قبضه کردند؛ اموال مردم در معرض تلف بود، نوامیس مردم در معرض هتک بود، لکن خدا میداند که مردم شاد بودند برای اینکه پهلوی[=رضاشاه] رفت...»
📌امام خمینی (ره)؛ ۱۳ خرداد ۱۳۴۲
🆔 @iran_psri
#بریده_جراید
🔻مردم ایران از زیر یک فشار خیلی طولانی نجات پیدا کردند
🔻روزنامه اطلاعات؛ ۲۵ شهریور ۱۳۲۰:
«الخیر فیما وقع؛ یک پیشآمدى[=برکناری رضاشاه از سلطنت] واقع شده است که انشاءالله رحمان امیدواریم این پیشآمد برای ملت ایران پیشآمد نیکى باشد و خیر و سعادت ملت ایران در این پیشآمد باشد که از تحت یک فشار خیلى ممتدى نجات پیدا کردند و من یک خوشوقتى دارم، که الآن دارم در یک مجلسى صحبت میکنم که عموم نمایندگان مجلس مثل مجالس سابق یک روح اتحاد و یگانگى با پشتیبانى از کابینه و دولت دارند که انشاءالله امیدواریم تمام خرابیهاى سابق ما ترمیم شود که مثلاً من میگویم سؤال دارم یا استیضاح دارم از فلان وزیر، فورى آن وزیر حاضر شود. روزنامههاى ما نباید مثل مرغ منقارچیده در قفس آهنین باشند. تا کى باید ملت ایران صدا نداشته باشد که بگوید آقا، ظلم خانه مرا خراب کرده است...».
📌بخشی از نطق سید یعقوب انوار شیرازی نماینده مجلس شورای ملی در صحن مجلس؛ ۲۵ شهریور ۱۳۲۰
🆔 @iran_psri
🔻طوفانیان: من متوجه شدم که سوگند آمریکاییها دروغ بود
🔻مصاحبه ارتشبد حسن طوفانیان درباره سوءاستفاده شرکت آمریکایی «گرومن» در فروش هواپیماهای اف ۱۴
در سپتامبر ۱۹۷۳ من به دعوت دولت آمریکا برای بازدید از هواپیماهای اف ۱۴ و اف ۱۵ به آمریکا مسافرت کرده بودم و ملاقاتی با مدیرعامل و مدیران شرکت گرومن داشتم و نظر دولت ایران را که خریدهای ارتش از دولت آمریکا و وزارت دفاع آمریکا باید بیواسطه باشد به اطلاعشان رساندم... به تقاضای من وزیر دفاع آمریکا دستورالعملی طی شماره ۱۱۷ به کلیه کمپانیهای صنعتی صادر میکنند که در معاملات دولت با دولت نباید پورسانتاژی(حقالعمل) به کسی یا به شرکتی داده شود و این ماده همیشه در قراردادهایی که با دولت آمریکا منعقد میکردیم گنجانیده میشود. در دسامبر ۱۹۷۴ مسأله خرید هواپیماها خاتمه پذیرفت و در آوریل ۱۹۷۵ به وسیله یکی از دوستانم به طور خصوصی اطلاع پیدا کردم اشخاصی به نام برادران لاوی که در لیست سیاه قرار دارند و از سال ۱۳۵۱ تحت تعقیب دولت ایران بودند، در آمریکا به استناد آشنایی با من میروند و میخواهند با ایران معاملاتی انجام دهند. چندی بعد شنیدم گرومن نمایندگی داده و بر سر تقسیم حق نمایندگی، بین دو دسته دعوا شده و این خبر برای من غیر قابل قبول بود...من آمریکاییها را صحیحالعمل و درست میدانستم و با قول یک آدمیرال آنان این مسأله را که آنها نماینده ندارند قبول کردم، و حال متوجه شدم که قسمی که خوردهاند دروغ بوده...
📌منبع: روزنامه اطلاعات؛ ۲۵ بهمنماه ۱۳۵۴
#آمریکا
#رژیم_پهلوی
#خریدهای_نظامی
👇👇
https://psri.ir/?id=r7vesqwr
🆔 @iran_psri
🔻اسد: این جنگ، توطئه رژیم بغداد علیه اعراب است
🔻سخنرانی تاریخی حافظ اسد درباره دلایل حمایت سوریه از ایران در جنگ تحمیلی
🔹 جنگی که رژیم بغداد علیه ایران آتش آن را روشن ساخته بر پایه هیچ معیار و اصول انسانی و بینالمللی تکیه ندارد و تازه اسم آن را جنگ ملت عرب علیه فارسها قلمداد میکند که در اینجا بسیار لازم است بگویم که ای برادران و خواهران و ای همه ملت عرب و امت اسلامی جهان، خدای را شاهد و گواه میگیرم که اگر این جنگ کوچکترین خدمتی به آرمانهای اعراب و حتی گامی در جهت منافع ملت عرب در بر داشت، من شخصاً و همه ملت سوریه در کنار عراق قرار میگرفتیم، ولی برای همه روشن است که این جنگ چه هدفهای شومی در پی دارد
🔹رژیم بغداد حق ندارد این جنگ را جنگ سرنوشتی اعراب و یا اصطلاحات دیگری که هر روز برای آن به کار میگیرد بخواند، زیرا این جنگی است دارای ابعاد خطرناک که فقط و فقط به نفع صهیونیستها، امپریالیستها و زنده کردن پیمانها و قراردادهای شوم سیاسی نظامی در منطقه که به وسیله انقلاب ایران نابود شدند، تمام شده و میشود که سرآغاز نتایج شوم آن اینست که اسرائیل متجاوز مسأله شهر بیتالمقدس را به نفع خود لوث کرده و هر روز بر جنوب لبنان میتازد و پس از متوقف شدن برنامههای ساختن آبادیهای یهودینشین در اراضی اشغال شده اعراب، مجدداً این برنامه را از سرگرفته و تدریجاً پای تجاوزگرانهاش را در اراضی اعراب استوار میسازد
#جنگ_تحمیلی
#رژیم_بعث_عراق
👇👇
https://psri.ir/?id=7375222s
🆔 @iran_psri
#بریده_جراید
🔻شاپور بختیار: آرزو میکنم عراق در جنگ با ایران پیروز شود
🔻روزنامه کیهان؛ ۱ آبان ۱۳۵۹:
«پاریس - یونایتدپرس - شاپور بختیار آخرین نخستوزیر محمدرضا پهلوی شاه مردم ایران در مصاحبهای که روز گذشته در یکی از روزنامههای فرانسه چاپ شد فاش کرد که در ماههای اخیر چندین بار محرمانه به عراق سفر کرده و اعلام کرد که برای سرنگونی جمهوری اسلامی آماده است تا با رژیم صدام همکاری کند و از هر دولتی که امکان داشته باشد کمک بگیرد.»
****
🕹درباره همکاریهای دو جانبه شاپور بختیار و دیگر عناصر ضد انقلاب با رژیم بعث عراق، میتوان به این مطلب خبرگزاری فرانسه در تاریخ ۱۹ مرداد ۱۳۵۹ اشاره نمود: «روزنامه الثوره، ارگان حزب بعث عراق، صفحه اول خود را به اظهارات بختیار آخرین نخستوزیر دوران پادشاهی در ایران مبنی بر ایجاد نهضت مقاومت ملی ایران اختصاص داده است. [الثوره] ارگان حزب بعث عراق مینویسد هدف بختیار آزاد کردن ایران از سلطه گروهی است که الثوره آن را گروهی خودسر که فرهنگ و تمدن ایرانی را تحقیر و نابود کرده است[!]، میخواند. ناظران در بغداد بر غیرعادی بودن اهمیتی که مطبوعات عراق برای سیاست ضد خمینی شاپور بختیار، قائل شدهاند، تأکید میکنند، چرا که این اولین بار است که ارگان حزب بعث عراق از فعالیتهای شاپور بختیار آخرین نخستوزیر دوران پادشاهی در ایران به طور علنی حمایت میکند.» (به نقل از: خبرگزاری پارس؛ ۲۰ مرداد ۱۳۵۹)
#جنگ_تحمیلی
🆔 @iran_psri
🔻 آیتالله خامنهای: در این جنگ مردم وسط گود هستند
🔻مصاحبه آیتالله خامنهای در مهرماه ۱۳۵۹ پیرامون اوضاع کلی جبهه خوزستان در آغازین روزهای جنگ تحمیلی
«...یک قشر بزرگی در ارتش، جنگ را به عنوان یک وظیفه اسلامی و ملی تلقی میکنند و آماده فداکاری هستند. در جبهههای خوزستان شاهد تلاشهای فراوانی از این برادران هستیم و این در سطوح مختلف ارتش مصداق دارد. به طور کلی این درگیری، این جنگ، روی روحیه نظامیان ما اثر مثبت داشته است و جنگ جدی را توانستند بیازمایند و این برای یک نظامی بسیار مهم است؛ یک نظام جنگ واقعی را توانستند ببینند. ثانیاً فداکاری را به صورت جدی، هم در خود و هم در عناصر غیرنظامی مانند سپاه و داوطلبین غیرنظامی آزمودند، و این آزمایش فداکاری، فداکاری را زیاد میکند. ثالثاً تماس اینها با مردم از همیشه بیشتر بود و مردم در این جنگ خود را کنار گود حس نمیکنند و در وسط گود هستند، و به همین دلیل با نظامیان ارتباطات صمیمانهای دارند و این در روحیه ارتشیها بسیار مؤثر است. در گذشته این برادران نظامی با یک فاصله زیادی از مردم بودند و البته بعد از انقلاب این فاصله برطرف شد، اما این جنگ این نزدیکی را به صورت صمیمانهای درآورد... و این سه علتی که گفتم روحیه برادران ارتشی و گرایش همکاری آنها در این جنگ را بیشتر و بهتر کرده. اگرچه باید دانست که عناصری هم هستند که دچار بیگانگی از این حقایق هستند و در حال و هوای گذشته به سر میبرند و البته این کلیت ندارد...»
#جنگ_تحمیلی
#دفاع_مقدس
👇👇
https://psri.ir/?id=lv2q79wk
🆔 @iran_psri
🔻جنایات صدام، یادآور جنایات چنگیرخان مغول و نرون امپراتور روم
🔻اظهارات نمایندگان جنبشهای آزادیبخش پس از بازدید آثار جنایات صدام در جبهههای جنگ
🔹یکی از مهمانان الجزایری: من از همه مناطق جبههها بازدید کردم و به مسائلی معتقد شدم که قبلاً از آن اطلاعی نداشتم. دیدم که در این مناطق صدام کافر و فاجر بین نظامیان و غیر نظامیان هیچ تفاوتی نگذاشت. او حتی تمام خانههای مسکونی و غیر نظامی را ویران کرد و نخلها را برید و به آتش کشید. این جنایات مرا به یاد دهکدهها و شهرهای الجزایر انداخت که توسط فرانسویها بمباران گردید و به آتش کشیده شد... این جنایات صدام مرا به یاد هلاکوخان مغول انداخت که به سر امپراتوری اسلامی چه بلاها آورد... او برای اعراب کار نمیکند، زیرا برادران عرب ما را در خوزستان قتلعام نمود
🔹یکی از روحانیون لبنانی: جنایات صدام در خرابی شهر و دهات خوزستان، وحشیگریها و بربریتهای حکومت عراق، من را به یاد جنایات چنگیزخان مغول میاندازد. مرا به یاد جنایات نرون امپراتور روم میاندازد که به خاطر يک بيت شعر شهری را با سکنه آن به آتش کشید. هر چه در فرهنگ عرب جستجو کنیم، کلمهای که بتوان به وسیله آن جنایات صدام را توصیف کرد، و خود صدام را توصیف کند، پیدا نخواهیم کرد. او را میتوان قاتل کودکان، ویرانکننده آبادیها و تجاوزکننده به زنان و خرابکننده خانهها به روی سر ساکنان آنها، نامید. این طاغوت در شهرهای ایران فساد پراکند، و همه جا را خراب کرد و حتی درختها را قطع کرد و سوزاند
📌 منبع: روزنامه کیهان؛ اول تیرماه ۱۳۶۱
#جنگ_تحمیلی
🆔 @iran_psri