📍چهل سال پیش در چنین روزی: 6 شهریور 1358
💢پیام مهم امام خمینی درباره اوضاع کردستان و حدود آزادی مطبوعات
🔸امام خمینی امروز پیامی خطاب به نیروهای نظامی، انتظامی و پاسداران فرستادند و درباره برخی موضوعات از جمله برخورد با سران حزب منحله دمکرات و نیز حدود آزادی مطبوعات دستوراتی صادر کردند. متن پیام به این شرح است:
«بسم الله الرحمن الرحیم
بدین وسیله مطالب زیر اعلام می شود:
🔹هماهنگی در قوای انتظامی، ارتش، ژاندارمری و سپاه پاسداران به طور قاطع باید ادامه پیدا کند. متخلفین مجرم شناخته می شوند و مؤاخذه می گردند.
🔹2- با سران حزب منحله دمکرات و دیگر سران – که خائنان به ملت و کشور اسلامی هستند و قیام بر ضد حکومت مرکزی نمودند – با شدت عمل می شود و جوانان عزیز و برومند کرد آنان را گرفته، و تحویل نیروهای انتظامی دهند.
🔹علمای اعلام اهل سنت مکلفند شرعاً که با قوای انتظامی همکاری کنند و مخفیگاه خائنان را در صورتی که می دانند به آنان نشان دهند و با آنان معامله مرتد از اسلام نمایند تا نزد خدا مسئول نباشند.
🔹من مکرر اعلام کرده ام که در اسلام نژاد، زبان، قومیت و گروه و ناحیه مطرح نیست. تمام مسلمین – چه اهل سنت و چه شیعی – برادر و برابر و همه برخوردار از همه مزایا و حقوق اسلامی هستند. از جمله جنایت هایی که بدخواهان به اسلام مرتکب شده اند ایجاد اختلاف بین برادران سنی و شیعی است. من از همه برادران اهل سنت تقاضا دارم که این شایعات را محکوم و شایعه سازان را به جزای اعمالشان برسانند.
هیچ کس به هیچ عنوان حق تجاوز به جان و مال و برادران کرد ما را ندارد. متجاوزین شدیداً به جزای اعمال خود می رسند.
آن دسته از اعضای حزب منحله دمکرات و سایر برادران ما که به وسیله تبلیغات باطل سران جنایتکار این حزب اغفال شده اند در صورتی که به برادران مسلمان خود بپیوندند اسلحه را زمین گذاشته و تسلیم شوند، باز هم مورد عفو هستند و در امان حکومت جمهوری اسلامی می باشند.
در عین حال که باید سلسله مراتب در قوای انتظامی دقیقاً مراعات شود و اطاعت از مافوق حتمی است، مافوق موظف است با زیردست رفتار اسلامی – انسانی داشته باشد.
شایعه سازی های ضدانقلاب که از چپ و راست برخلاف مسیر ملت می شود و دولت را متهم به اختناق می کنند. جداً مردود است. ما در طول پیروزی انقلاب گوشزد کردیم که آزادی مطبوعات مورد نظر ماست لیکن از خیانت و توطئه به طور جدی و بدون اغماض جلوگیری می شود. مطبوعاتی که توطئه گر و مخالف مسیر ملت نباشند. پس از تحقیق، آزاد خواهند بود.
دادستان های دادگاه ها موظفند که بار دیگر رسیدگی به مطبوعات و حال نویسندگان آنها را بر عهده گیرند و هر یک از مطبوعات را که توطئه گر و مخالف مصالح ملت و کشور ندانستند اجازه نشر دهند و از نشریات مخالف مصالح ملت و کشور جداً جلوگیری کنند.
مردم به هیچ وجه حق ندارند به کتابفروشی ها تعرض نمایند. در صورتی که دادستان شهرستان ها نشریاتی را مضر انقلاب و مصلحت کشور تشخیص دادند موظف به جلوگیری هستند. اشخاص غیرمسئول از دخالت در این امر جداً خودداری کنند والا مؤاخذه می شوند.
🔹مطبوعات موظفند از تیترهایی که موجب تحریک و یا تضعیف مردم می شود و یا مخالف واقع است خودداری کنند و خود را با مسیر انقلاب تطبیق دهند؛ و نیز از درج مقالاتی که مضر به انقلاب و موجب تفرقه می شود خودداری کنند که این خود توطئه محسوب می شود. والسلام
🔸روح الله الموسوی الخمینی» (صح 6/6)
⁉️دستگیری چهار جاسوس اسرائیلی در کردستان
🔹خبرگزاری یونایتدپرس امروز به نقل از سخنگوی دولت موقت گزارش داد که در جریان درگیری کردستان چهار جاسوس اسرائیلی نیز دستگیر شده ند. صادق طباطبایی در گفتگو با خبرنگار این خبرگزاری درباره اوضاع کردستان گفت: چهار جاسوس اسرائیلی در برخوردهای ارتش جمهوری اسلامی و حزب منحله کردستان دستگیر شدند؛ این امر نشان می دهد صهیونیست ها قصد دارند یک اسرائیل تازه در منطقه به وجود بیاورند (اط 7/6، ص1)
🇮🇷 @iranemoaser
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #اطلاعات 6 شهریور ۱۳۵۸
🇮🇷 @iranemoaser
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کیهان 6 شهریور ۱۳۵۸
🇮🇷 @iranemoaser
📚فصلنامه ۱۵ خرداد شماره ۵۸-۵۹ منتشر شد.
♨️ شماره ۵۸ و ۵۹ فصلنامه ۱۵ خرداد از سوی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی در یک مجلد منتشر شد.فصلنامه 15 خرداد
🔸در این دو شماره، با توجه به آغاز دهه پنجاه انقلاب اسلامی، موضوع محوری سخن سردبیر و میزگرد در بخش ویژه که با حضور چند تن از پژوهشگران حوزه تاریخ معاصر تشکیل شده بود، به بازخوانی شیوههای رویارویی خط مقاومت و خط سازش که یکی از نقاط کانونی راهبردهای انقلاب اسلامی است، اختصاص دارد؛ و در کشاکش مباحثات میزگرد مذکور، خط مقاومت به عنوان جریانی که به دنبال آرمانهای راستین انقلاب اسلامی است در تقابل با جریان سازشکار که به دنبال تئوریزه کردن مفهوم وابستگی و پشت پا زدن به آرمانهای اصیل انقلابی است، قرار میگیرد.
🔹در بخش مقالات، دکتر مظفر نامدار در مطلب «مکتب امام خمینی و بازتولید فقه اجتماعی شیعه در چله انقلاب اسلامی» به بررسی توان دین اسلام و سنت اجتماعی فقه شیعه در حل مسائل و مشکلات جهان امروزی و پیوند ناگسستنی سیاست با دیانت میپردازد. همچنین مقاله «تنها گزینه در گرانیگاه چله انقلاب اسلامی؛ استقلال یا وابستگی» نوشته سیدحامد پورمحبحسینی، با ابتناء بر قاعده نفی سبیل بر اساس آیه شریفه ۱۴۱ سوره نساء و با تمرکز بر دیدگاههای رهبر معظم انقلاب اسلامی، مفاهیمی فریبنده همچون: تعامل جهانی، جهانی شدن، بینالمللی شدن، عضویت در جامعه جهانی برای رسیدن به رفاه، توسعه و… را به چالش میکشد.
🔹در بخش فلسطین، علیرضا سلطانشاهی در مطلبی با عنوان «اختراعهای مسئلهساز صهیونیستی» کتاب اختراع قوم یهود اثر شلومو ساند را معرفی و نقد میکند و نشان میدهد که ساند گرچه در کتاب خود پایههای اسطورههای صهیونیسم را به لرزه درآورده اما در واقع با آسیبشناسی تاریخی و نظری سابقه و اندیشه صهیونیسم، به بقای یهودیتی که بدان تعلق دارد، یاری رسانده است.
🔹در بخش نقد متون، منابع و دیدگاههای این دو شماره، قسمت سوم از سلسله مقالات نقد متون در خصوص نقد کتاب الف لام خمینی نوشته هدایتالله بهبودی به قلم حجتالاسلاموالمسلمین دکتر سیدحمید روحانی به نگارش درآمده است که در آن مانند قسمتهای پیشین، گوشههایی از آوردههای خلاف واقع و به دور از روش پژوهشی متقن و مستدل کتاب الف لام، با دلایلی علمی، عقلی و منطقی مورد واکاوی قرار گرفته است. همچنین در این بخش سیدمحمد میرصالحی در مقالهای با عنوان «خوانش انتقادی داستان نتایج انقلاب ایران به روایت نیکی کدی»، ضمن بازخوانی شبکه ارتباطات انسانی نیکی کدی، به زمینههای نگارش کتاب نتایج انقلاب ایران و خوانش انتقادی محتوای آن پرداخته است.
🔹در بخش مناسبها، حجتالاسلاموالمسلمین دکترسیدحمید روحانی در مقالهای با عنوان «گذری بر نهضت امام و قیام حماسی ۱۵ خرداد» که قرار است در شمارههای آتی نگارش بخشهای دیگری از آن ادامه یابد، به بررسی و تحلیل قیام ۱۵ خرداد ۴۲ به عنوان نقطه عطف تاریخ معاصر ایران پرداخته است و نگارنده نشان میدهد که نهضت ۱۵ خرداد توانست تمامی رخدادهای گذشته را با روندها و فرآیندهای تحولات ساختاری ایران که منجر به انقلاب اسلامی شد، پیوند بزند.
🔹در بخش از تاریخ این شماره نیز، ضمن ارائه اسنادی از فراگیری نهضت ۱۵ خرداد ۴۲، رسالهای از سیدصدرالدین صدر در خصوص تبیین شیوههای نفوذ استعمار انگلستان در کشورهای اسلامی با مقدمه و تحشیه محمدحسن رجبی معرفی شده است.
🇮🇷 @iranemoaser
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی 6 شهریور ۱۳۵۸
🇮🇷 @iranemoaser
🔻خاطره ای از پدر شهید رجایی
.
🔹کربلایی عبدالصمد تو راسته بازار قزوین مغازه ی خرازی داشت. روحیه مذهبی و رعایت حلال و حرام باعث شده بود که احترام خاصی بین بازاریان داشته باشه. حتی دوست نداشت به ماموران دولتی کالایی بفروشد، چرا که پولشون را شبهه ناک میدانست . هروقت هم مجبور میشد چیزی به آنها بفروشد پول آن را جدا نگه میداشت تا هرگاه مامور مالیات بیاید به خودشان برگرداند.
.
🔹پاییز ۱۳۱۶ ش، وقتی از سفری که برای خرید کالاهای مغازه اش به قزوین برمیگردد، توسط مامورانی که حاضر نشده بود به آنها باج دهد، دستگیر میشود. دوماه زندانی شدن تو محیط آلوده زندان ، اورا مبتلا به بیماری سختی کرد که حتی با آزادی از زندان هم بهبودی حاصل نشد و از دنیا رفت. شهید محمدعلی رجایی دست پروده چنین پدری بود.
.
📚 سوخته عشق، نسرین خدایاری، مرکز اسناد انقلاب اسلامی
🇮🇷 @iranemoaser
🔻به مناسبت هشتم شهریور سالروز شهادت ، شهید رجایی و باهنر .
🎙گزیده ای از سخنرانی حجه الاسلام و المسلمین سید حمید روحانی رئیس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
📍در نشست "خط ترور رجایی ، باهنر و لاجوردی " ۱۳۹۶/۶/۹
🇮🇷 @iranemoaser
💢مبارزه استعمار با عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین
« در آستانه محرم 1338ق/ 1298 ش. ایران در اوج مبارزه با قرارداد 1298ش/ 1919م بود. در ذیحجه 1337ق محصلین تهرانی با انتشار اعلامیهای، از علما خواستند که مساجد را سیاهپوش کنند و عموم مردم را به قیام بر ضد قرارداد ترغیب و دعوت نمایند. جمعی از وعاظ نیز در مجالس روضهخوانی در مسجد شیخ عبدالحسین (مسجد آذربایجانیها) بر ضد این قرارداد سخنرانی کردند.
در اثر اقدامات علما و با استقامت ملت ایران، قرارداد به شکست انجامید و به دنبال این شکست، استعمار، سناریوی کودتا را برای این ملت ترتیب داد. با وقوع کودتای سوم اسفند 1299ش/ 22فوریه1920 سیر جدیدی در عرصه سیاسی ایران آغاز شد که به مرور زمان ابعاد مختلف آن آشکار گردید. رئوس برنامه اجرایی این سیر جدید را حسن اعظام قدسی به نقل از یکی از دوستان خود بازگو میکند که در دوره چهارم از خراسان به نمایندگی مجلس شورای ملی انتخاب شده بود. دوست حسن اعظام قدسی در ملاقاتی با کنسول انگلیس در مشهد، از او در خصوص کودتای 1299 و اهداف آن میپرسد و کنسول میگوید:
«پس از شکست قرارداد 1919 از ناحیه نایبالسلطنة چند ماده ذکر شده بود که برای آتیه ایران باید عملی و اجرا گردد... :
1. تمرکز قوای نظامی و سیاسی در یکجا
2. استقلال پول ایران از راه نشر اسکناس به وسیله بانک تأسیس شده دولت ایران
3. تجدید قرارداد نفت و و پایدار بودن آن
4. از بین بردن عشایر خاصه سرحدداران نقط مرزی ایران و مستقر ساختن افراد نظامی در آن نقاط
5. از بین بردن روحانیون و ضعیف کردن آنان از راه اعمال و رفتار خودشان که در بین جامعه ایران است.
6. بر هم زدن بساط عزاداری که خود بزرگترین وسیله برای خنثی نمودن سیاست استعماری دولت بریتانیاست...» (فصلنامه پانزده خرداد شماره ده، ص16)
🇮🇷 @iranemoaser
2. خوانش مقاله الف لام خدمت یا خیانت بخش دوم .mp3
9.12M
🔻🔻مقاله صوتی/بخش دوم🔻🔻
💢الف لام خمینی؛ کتابی که با شیوهای عجیب به کتاب سال جمهوری اسلامی بدل شد. کتابی که تحریفهای مهلکی علیه شخصیت #امام_خمینی اعلی الله مقامهالشریف و البته حمایتهای ضمنی از #رئیس_دولت_اعتدال دارد.
✳️ اکنون بخش دوم از مقاله صوتی آماده عرضه است. امید است با آگاهی و بصیرت هرچه بیشتر جریان انقلاب جلوی هرگونه تحریف در خصوص شخصیت و سیره امام خمینی اعلی الله مقامه الشریف گرفته شود.
🇮🇷 @iranemoaser
💢مقابله رضاخان با عزاداری سیدالشهدا علیهالسلام
◀️« رضا شاه برای فراهم کردن مقدمات لازم جهت ممنوعیت کامل عزاداری اموری را از قبل به اجرا گذاشت که برخی از مهمترین آنها بدین گونه بود:
⚫️1. محدود کردن #روضههای_دولتی و ممنوع کردن بعضی اقسام عزاداری
رضاشاه برای زمینهسازی جهت ممنوعیت کامل عزاداری، نخست محل روضه قزاقخانه را در تهران به تکیه دولت انتقال داد و از شکوه و جلال و مدت آن کاست...
⚫️2. تغییر صورت ظاهری عزاداری به مراسم کلیسا
رضاشاه خیال میکرد که اگر همه چیز شکل غرب مسیحی را به خود گیرد، کشور پلههای ترقی را طی خواهد کرد و به دروازههای تمدن خواهد رسید یا شاید میخواست #مجالس_عزاداری را از درون بپوساند و آن را منحرف سازد، یا میخواست از جاذبههای سنتی آن بکاهد. به هر حال او دستور داده بود در مجالس روضه از میز و نیمکت (به رسم کلیسا) استفاده کنند و زن و مرد مختلط بنشینند و زنان از #حجاب_اسلامی استفاده نکنند. در هشتم محرم 1355ق/ 1315ش استانداری خراسان طی نامهای محرمانه به حکومت قائنات اعلام میکند:
« در صورت حضور خانمها در مجالس روضهخوانی، زن و مرد با هم روی صندلی و نیمکت نشسته استماع روضه نمایند...
⚫️3. خرافه شمردن عزاداری
یکی از بهانههای رژیم پهلوی برای مبارزه با عزاداریها، مبارزه با #خرافه بود. هرچند در مواردی، بعضی اشکال عزاداری شکل افراطی داشت، اما این دلیل نمیشد که او همه عزاداریها را خرافه معرفی کند. مشخص بود که مسأله خرافه بهانهای بیش نیست. چنانکه عینالسلطنة بعد از اشاره به این مباحث مینویسد:
◀️ من نمیگویم آن دستجات، آن قمهزدنها خوب بود؛ اما روضه در مسجد یا خانه یا نماز جماعت چرا بد بود و متروک شد. به پادشاهی که رسید #تیمورتاش، #داور و جمعی دیگر از لامذهبها، چاپلوسها دورش جمع شدند، خودش هم مایل بود و آبادی و تمدن را روی اصول بیدینی تصور کرد، اوضاع دگرگون شد....
🔆 امام خمینی :
در خصوص عزاداری و مجالسی که به نام حسین بن علی علیهالسلام برپا میشود ما و هیچیک از دینداران نمیگوییم که با این اسم هرکس هرکاری میکند خوب است. چه بسا علمای بزرگ و دانشمندان بسیاری این کارها را ناروا دانسته و به نوبه خود از آن جلوگیری کردند . چنانکه میدانیم بیست و چند سال پیش از این، عالم عامل حاج شیخ عبدالکریم [حائری، مؤسسه حوزه علمیه قم] در قم شبیهخوانی را منع کرد... ولی #نشر_دین و #احکام_الهی باز در این مجالس صورت میگیرد و به خاطر همین ثوابهای بسیاری برای عزاداری مقرر کردهاند تا مردم را بیدار نگه دارند و نگذارند اساس #کربلا که پایهاش بر بنیان کندن پایههای ظلم و جور و سوق دادن مردم به توحید و عدالت بود، کهنه شود.»( کشف اسرار ص174-173)
حکومت پهلوی در اجرای این برنامه، طی بخشنامهای به استانداریها و فرمانداریها در اسفند 1316، از طرح #ممنوعیت_روضهخوانی به عنوان طرح بیرون کردن خرافات از سر مردم نام برده است.» (فصلنامه پانزده خرداد شماره ده، ص29-27)
✳️پینوشت:
امروز نیز دنبالهروهای رضاخان دیکتاتور هستند که در آستانه محرم و عزاداری اباعبدالله الحسین علیهالسلام با عناوین و ترفندهای مختلف بخواهند روح حسینی را در جامعه کمرنگ کنند. کسانی که خود غرق خرافههای مدرنیتهاند و فلسفه عمیق و ژرف عزاداری سیدالشهدا را نمیتوانند درک کنند.
تاریخ نشان داد آنگاه که اینان قدرت را در دست داشتند کاری از پیش نبردند و امروز که انقلابی حسینی برپا شده به درجه بالاتر نخواهند توانست ضربهای بزنند.
🇮🇷 @iranemoaser
🔻به مناسبت هشتم شهریور سالروز شهادت ، شهید رجایی و باهنر .
🔹شهیدرجایی: سیاست اصلی ما بر اساس خواست مردم است
. «... برای ما مسألهای نیست که ریگان آمده و کارتر رفته. یک موقعی بود که سیاست مملکت ما به دست امریکائیان بود. آن وقت مهم بود که چه کسی انتخاب بشود. امروزه این مردم ما هستند که سیاست خودشان را ترسیم میکنند. بنابراین باید ریگان فکر کند که آمده روی کار و با ما چگونه رابطه داشته باشد. ما راه خودمان را میرویم. برنامهریزی اصلی سیاست ما بر اساس خواست مردم است و همچنانکه گفتهام تعیینکننده جنگ نیز ملت ما هستند. بنابراین آنقدری که شاید برای #امریکا و کشورهای اقمارش مهم باشد که چه کسی میآید و چه کسی نمیآید، برای کشوری که مستقل شده و میخواهد این استقلالش را ادامه بدهد و به خودش متکی است، اهمیت ندارد و تکرار میکنم که این آنها هستند که باید فکر کنند با ما چگونه رفتار می کنند...» .
🗞روزنامه جمهوری اسلامی؛ ۱۷ آبان ۱۳۵۹
🇮🇷 @iranemoaser
🔴 تقابل دو هیئت: حسینی یا سکولار؟!
◾️عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی/1
وقایع دنبالهدار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست»؛ هر شب به مناسب ایام محرم الحرام
همزمان با فرارسيدن محرم 1383 (خرداد 1342) امام اعلاميه اى صادر كرد و خطاب به گويندگان اسلامى و سران هيأتهاى عزادارى، شيوه سوگوارى در عاشورا و عاشوراها را نشان داد. اين رهنمودنامه كه در حقيقت، زنده كنندۀ مكتب انقلابى حسين و اهداف عاشوراى حسينى بود در شرايطى انتشار يافت كه رژيم شاه در سراسر كشور دست به سانسور شديدى زد و كوشيد كه از گويندگان و سران هيآت التزام بگيرد كه در ايام عاشورا از مبارزه دم نزنند، شورش و انقلاب بهپا نكنند، عاشوراى ديگرى نسازند و به جاى برافراشتن درفش سرخ و خونين حسينى، پرچم سياه دودمان اموى و عباسى و پهلوى را بياويزند.
ساواك التزام نامه اى براى روحانيان و گويندگان مذهبى در سراسر كشور تنظيم كرده بود و همه كسانى را كه در آن سال مىخواستند به منبر بروند وادار مىكرد كه آن را امضا كنند. در آن التزام نامه آمده بود:
1. كليه مطالبى كه اظهار مىدارم، جنبه مذهبى و دينى داشته و به خاطر ارشاد مردم است. متعهد مىشوم از ايراد بياناتى خارج از برنامه مذهبى خوددارى نمايم.
2. از آيتاللّه خمينى و مدرسه فيضيه به هيچ عنوان اسمى نخواهم برد.
3. از ايراد مطالبى كه جنبۀ انتقادى از لوايح ششگانه داشته باشد، جداً خوددارى خواهم كرد.
4. مطالبى كه خلاف مصالح مملكت بوده، نظم عمومى را مختل سازد، تحت هر عنوان و به هرصورت كه باشد نخواهم گفت. اجراى دستورات چهارگانه فوق الزامى بوده، عدم رعايت هريك از دستورات بالا، تحريك مردم بر عليه مصالح عمومى كشور تلقى و محرك، تحت تعقيب قانونى قرار خواهد گرفت.
ساواك شاه علاوه بر تنظيم التزام نامه بالا، در كميسيونى كه در تاريخ29ارديبهشت42 بنا به فرمان تيمسار ماهوتيان معاون رئيس «سازمان امنيت» تشكيل داد، طرح و برنامه ويژه اى براى محرّم آن سال تصويب كرد. برخى از مصوبات آن كميسيون را در پى مىآوريم:
«1. احضار روحانيون طراز اول به حضور هيأت رئيسه ساواك، به منظور تفهيم موقعيت كشور و برحذر داشتن آنان از هرگونه تحريك در مجالس عزادارى. (صورت اسامى افرادى كه بايد احضار شوند، وسيله رئيس دفتر روابط عمومى ساواك
تهيه و تقديم خواهد شد.)
2. احضار كارگردانان و بانيان مجالس روضه خوانى و دستجات سوگوارى تهران، وسيله ساواك تهران و پليس تهران، داير به تذكرات لازم در مورد جلوگيرى از هرگونه تحريك و حفظ نظم كامل در كليه مراسم.
3. تأمين مأمورين انتظامى لازم (احتياط آماده) در مركز پليس تهران و گماردن
تعدادى افراد آماده در نقاط حساس شهر، بدون تظاهر از طريق پليس تهران.
4. تعيين تعداد تكايا برحسب درجهبندى آنها به درجه 1، 2، 3 از نقطهنظر ميزان تندروى و مخالفت احتمالى آنان (به وسيله ساواك تهران و پليس).
5. تعيين تعداد خانه ها و منازلى كه مستقلاً مراسم عزادارى انجام مىدهند....
6. تقسيم مجالس روضه خوانى به منظور گماردن مأمورين نفوذى براى كسب اخبارِ به موقع، بين عوامل اداره يكم عمليات و ساواك تهران و مأمورين مخفى شهربانى به طور جداگانه (تفكيك مسئوليت).
7. تشكيل يك كميسيون دائمى با حضور نمايندگان ساواك و شهربانى كل كشور و نماينده اداره دوم ستاد بزرگ و ژاندارمرى كل كشور در تمام ايام عزادارى به منظور بررسى اطلاعات واصله و اتخاذ تصميمات مشترك در مورد پيشامدهاى ناگهانى در ساواك تهران.
8. صدور دستورات مشابه به ساواكهاى خارج از تهران از طريق اداره كل سوم.... (نهضت امام خمینی ج1 ص463-461)
✳️ادامه دارد...
🇮🇷 @iranemoaser
📷 دهه محرم سال 1394- تهران - بنیاد امید ایرانیان
🔻یکی از راههای مقابله رضاخان با عزاداری سیدالشهدا علیهالسلام تغییر صورت ظاهری عزاداری به مراسم کلیسا بود.
ظاهرا با مرگ #رضاخان این پرونده بسته نشده و #دنبالههای_دیکتاتور_پهلوی در عرصه فرهنگ و دین فعالاند.
🇮🇷 @iranemoaser
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽کودتا علیه یک دوست
⚫️ #برجام خیلی وقت است که مرده اما برجامیها توان دل کندن از جیفه بد بوی آن را نیز ندارند و کسانی که از #آمریکا و اروپا ضربه خوردند به جای اعتماد به مردم هنوز هم به طرز غیرعاقلانهای دنبال #مذاکره با این و آن هستند.
◀️جناب آقای #حسن_روحانی دم از #مذاکره با آمریکا زد هرچند پس از استفاده رسانهای حرفش را پس گرفت. این سخنان آقای رئیسجمهور و کلام دیگر مسؤولین امور خارجه نشان داد که آنها هنوز از تجربه سابق درس نگرفتهاند و خیانتکاری آمریکا و همدستان اروپاییاش را درک نکردهاند.
🔴البته این اولینبار نیست که غربیها به مذاکرهکنندگان و دوستان خود خیانت کردهاند. #مصدق نیز که همکاری و دوستی صمیمانهای با آمریکاییها داشت از آنها خنجر سختی خورد و توسط همانها با یک #کودتا کنار گذاشته شد.
📽کوتاهنمای «کودتا علیه یک دوست»؛ نگاهی گذرا به ثمره اعتماد مصدق به آمریکا
✅با ما باشید؛ با آخرین تحولات تاریخ ایران اسلامی.
🇮🇷 @iranemoaser
📅 چهل سال پیش در چنین روزی: 9 شهریور 1358
🔹دیدار نماینده مردم تبریز در مجلس خبرگان قانون اساسی با امام خمینی
سیدابوالفضل موسوی نماینده مردم تبریز در مجلس خبرگان قانون اساسی با امام خمینی دیدار کرد. وی در این دیدار در خصوص مالکیت صنایع با امام خمینی گفتگو کرد. امام در این باره فرمودند: «ملک شرعی احترامش محفوظ می باشد.» (محضر نور، ج۱)
🔹انتقاد نخست وزیر از مخالفان و معترضان دولت
مهندس بازرگان، نخست وزیر، امشب در یک گفتگوی تلویزیونی از کسانی که دولت را انقلابی نمی دانند انتقاد کرد. بازرگان در سخنانی گفت: روزی که به من بگویند دیگر نخست وزیر نیستی برو خانه ات بنشین عروسی دوم من است. وی گفت که داوطلب مقام نخست وزیری نیست و ریاستی که مرئوس آن از بالاتر دستور بگیرد برایش شیرینی ندارد. مهندس بازرگان ادامه داد: ملی کردن بانک ها، تصویب لایحه حفاظت و توسعه صنایع کار انقلابی نبود؟ اگر به نظر بعضی ها کار انقلابی زدن و کشتن و خراب کردن است بله ما انقلابی نیستیم . نخست وزیر در مورد استعفای خویش هم گفت: من استعفای خود را کتبی نوشته ام و خدمت امام داده ام اما آنکه می گویند دولت قاطع نیست. همه کارهای نادرست را به دولت و کارهایی که خوب است را به هزار نفر نسبت می دهند.
مهندس بازرگان اضافه کرد: وظیفه من به عنوان رئیس دولت راه انداختن کارها، شروع کار ادارات و وزارتخانه ها، مدارس و دانشگاه ها بود. (اط ۱۰/۶، ص۲)
🇮🇷 @iranemoaser
⚫️ سکولار کردن هیئات توسط شاه و تقابل امام با آن
عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /2
كميته اطلاعاتى ساواك در قزوين نيز در تاريخ 8/3/42 كميسيونى با حضور رئيس ساواك، رئيس شهربانى، فرمانده ژاندارمرى، رؤساى اداره فرهنگ، اصلاحات ارضى و كشاورزى قزوين، تشكيل داد و تصميماتى اتخاذ كرد. متن آن تصميمات كه به عنوان صورتجلسه منعكس شد،
چنين است:
در ساعت 11:00 روز چهارشنبه 8/3/42 كميسيونى مركب از امضاكنندگان زير تشكيل و نسبت به موارد زير تصميمات لازم گرفته شد.
1ـ چون ممكن است بعضى عناصر با استفاده از تجمعهايىكه در مراسم تعزيهدارى و يا مجالس روضهخوانى در شهر و دهات و قرا و قصبات شروع به تبليغات سوء نموده و مردم سادهلوح را گمراه نمايند، لذا تصميم گرفته شد كه دستگاههاى مزبور به كليه عوامل مربوطه، ضمن بازديد حضورى و با اعزام عناصر مربوطه به آنان تذكر و يادآورى شود كه در منطقه استحفاظى مربوطه، مراقبت تام و تمام در اينگونه مجالس به عمل آورده و به وسيلۀ مأمورين انتظامى قبلاً با بانيان مجلس و همچنين وعاظ و اهل منبر تماس گرفته و به آنان تذكر دهند كه غير از موضوعات مذهبى اظهاراتى ننمايند و چنانچه عوامل غيرانتظامى در منطقه مشاهده نمودند كه بعضى عوامل، امكان اخلال و ناراحتى را ممكن است ايجاد نمايد، بلافاصله به نزديكترين پاسگاه ژاندارمرى در قرا و قصبات و دهات و در شهر به شهربانى اطلاع دهند تا به موضوع در كميسيونهاى مربوطه رسيدگى و اقدام گردد.
2ـ ضمناً وسيله سازمانهاى دولتى ذكر شده به عوامل مربوطه به مردم در مورد اصلاحات اساسى كه در كشور به عمل آمده، بخصوص از مذهب شيعه اثنىعشرى كه اعليحضرت همايون شاهنشاه حامى و پشتيبان آن هستند، پس از تماس با معتمدين و معمرين منطقه و تفهيم به آنان بهانهاى براى عيبجويى و تبليغات منفى به دست مخالفين مذهب و دين داده نشود. رئيس سازمان اطلاعات و امنيت قزوين، نادور ـ رئيس شهربانى قزوين، ياورى ـ از طرف فرمانده ژاندارمرى قزوين، كلانترى ستوان 3 محمدى... رئيس اداره فرهنگ شهرستان قزوين، كجورى ـ رئيس اصلاحات ارضى، دكتر مهديزاده ـ رئيس اداره كشاورزى، فهبد
شهربانى كل كشور نيز طى اعلاميهاى به مناسبت فرا رسيدن ماه محرّم چنين آورده بود:
«4ـ انجام مراسم سوگوارى مشروع كه با موازين مقدس اسلام تطبيق نمايد، با رعايت نظم و ترتيب كامل انجام خواهد گرديد؛ ليكن اعمال و تظاهراتى كه شرع مقدس نيز آنها را تجويز نفرموده است، بكلى ممنوع، به مأمورين انتظامى دستور جلوگيرى داده شده.
5ـ از عموم شيعيان و اهالى محترم پايتخت، انتظار مىرود كه با رعايت كامل نظم و ترتيب، طبق دستور شرع مقدس، احترام شعائر مذهبى را حفظ و مراسم سوگوارى را با نظم كامل انجام دهند. خداى ناخواسته اگر اشخاصى مراسم مذهبى را وسيله اغراض شخصى قرار دهند، شديداً مجازات خواهند شد!» (نهضت امام خمینی ج1 ص464-461)
روز 9 محرّم، دستگاه جاسوسى شاه عدهاى از منبرىهاى تهران را به ساواك دعوت كرد و پس از مقدارى پشتهماندازى و حقهبازى و تطميع و تهديد، رسماً اظهار داشت كه اگر نمىخواهيد حملات تبليغاتى خود را عليه مقامات كشور متوقف سازيد، اقلاً اين سه موضوع را
مراعات كنيد:
1ـ عليه شخص اول مملكت سخنى نگوييد!
2ـ عليه اسرائيل نيز سخنى برزبان نياوريد!
3ـ مرتب به گوش مردم نخوانيد كه اسلام در خطر است! ديگر هرچه بگوييد آزاديد.
اصولاً اين سه موضوعى كه دستگاه جاسوسى مىخواهد از آن سخنى به ميان نيايد! موضوعاتى است كه نهضت بر محور آن دور مىزند و بر آن استوار است. امام خمينى از ماهها پيش، پرچم مبارزه عليه شاه و اسرائيل را برافراشت و زنگ خطر را در مورد خطراتى كه متوجه اساس اسلام است به صدا درآورد. چنانكه در نطق عاشوراى ايشان كه بزودى خواهد آمد، صريحاً آمده است كه: «... تمام گرفتارىها و اختلافات ما، در اين سه موضوع نهفته است. اگر از اين سه موضوع بگذريم ديگر اختلافى نداريم. متن رهنمودنامۀ امام چنين است:....».(نهضت امام خمینی ج1 ص465)
ادامه دارد...
وقایع دنبالهدار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست»؛ هر شب به مناسب ایام محرم الحرام
🇮🇷 @iranemoaser
📅 چهل سال پیش در چنین روزی: 10 شهریور 1358
🎙سخنرانی امام خمینی در جمع اعضای انجمن اسلامی نیروی هوایی
اعضای انجمن اسلامی نیروی هوایی با امام خمینی ملاقات کردند. ایشان ابتدا بر ضرورت تبلیغ صحیح و جامع از اسلام تأیید کردند و غفلت از احکام سیاسی و اجتماعی اسلام را یکی از اشتباهات جامعه اسلامی دانستند. امام خمینی سپس با اشاره به ادعای برخی متفکران غرب زده مبنی بر کهنه بودن اسلام و قوانین آن هدف شوم غرب و غرب زدگان را از این کار نهی کردن جامعه اسلامی از محتوای خود دانستند و بر لزوم غرب زدگی به عنوان اولین قدم برای نجات کشور تأکید کردند.
امام خمینی در پایان سخنان خود ضمن برشمرده تلاش برای شناساندن اسلام به جامعه به عنوان یک اقدام مهم راه دستیابی به استقلال را رهایی از غرب زدگی و خودباختگی معرفی کردند. در این دیدار آقای عباس سلیمی، برنده اول مسابقات بین المللی قرآن در مالزی، گزارش کار انجمن اسلامی را به عرض رسانید. سپس قرآنی خطی که ۵۰۰ سال قدمت آن بود و آن را در مسابقات مالزی به وی جایزه داده بودند، همراه نامه ای که گروه های مبارز اسلامی مالزی به وی جایزه داده بودند، همراه نامه ای که گروه های مالزی برای حضرت امام فرستاده بودند تقدیم داشت. (صح ۱۰/۶، محضرنور، ج۱)
🔻اخطار دادستان کل انقلاب به چاپخانه ها در خصوص چاپ نشریات توقیف شده
حجت الاسلام علی قدوسی، دادستان کل انقلاب، در اطلاعیه ای که امروز منتشر شد در مورد برخی چاپخانه ها که اقدام به چاپ نشریات توقیف شده می کنند اعلام کرد:
به قرار اطلاع بعضی از چاپخانه ها اقدام به چاپ روزنامه و یا مجلاتی که توقیف شده اند می نمایند. بدین وسیله به کلیه چاپخانه ها اخطار می گردد. چنانچه چاپخانه ای از تاریخ ۵۸/۶/۱۰ این عمل را تکرار نماید از فعالیت آن جلوگیری و چاپخانه توقیف خواهد گردید. (اط ۱۰/۶، ص ۳)
🔻حکم حبس ابد برای یوسف خوش کیش
دادگاه انقلاب اسلامی تهران با توجه به اتهامات و دلایل موجود در پرونده یوسف خوش کیش وی را با یک درجه تخفیف به خاطر فرمان عفو امام به حبس ابد محکوم کرد. ضمناً براساس رأی دادگاه، اموال یوسف خوش کیش از طرف دادگاه، انقلابی به نفع بنیاد مستضعفین مصادر شده است. (اط ۱۱/۶، ص ۱)
🔻ملاقات دکتر ابراهیم یزدی با صدام حسین در هاوانا
دکتر ابراهیم یزدی، وزیر امورخارجه ایران، با صدام حسین رئیس جمهور عراق در هاوانا ملاقات و گفتگو کرد. مسایل مربوط به خوزستان، کردستان و تبلیغات مطبوعاتی دو کشور چهارچوب کلی بحث را تشکیل می داد.
دکتر یزدی در پایان این ملاقات فضای حاکم بر کنفرانس و صراحت در بیان مسائل از جانب دو کشور را رضایت بخش و این دیدار را سازنده خواند.
قرار است مذاکرات ایران و عراق در سطح وزرای خارجه در روزهای آینده در هاوانا ادامه یابد. (اط ۱۱/۶، ص ۲و۱)
🇮🇷 @iranemoaser
🔴خاطره مرحوم آیتالله بدلا از مقابله پهلوی اول با عزاداری اباعبدالله الحسین
🔸« مسأله مبارزه با عزاداریها در پنج سال آخر عمر #حکومت_پهلوی_اول، با جدیت تمام دنبال شد و از هر ترفندی برای جلوگیری از عزاداریها، در همه انواع آن استفاده شد. حتی از این وحشت داشتند که مردم بعد از نماز، سر سجاده گریه کنند. آیتالله حسین بدلا در این زمینه خاطره دارند که جالب و خواندنی است:
🔹«در آن سنوات... یکبار که به تهران رفتم در کمال تعجب مشاهده کردم که هیچ خبری نیست، نه دستهای مشاهده میشود و نه روضهای برقرار است. از این وضع به شدت نگران شدم، به نظرم رسید که به محل اجتماع ترکها که در مسجد عبدالحسین خان برنامه روضهخوانی داشتند بروم...
🔸نزدیکیهای غروب بود که در محل حاضر شدم و مشاهده کردم که در آنجا هم خبری نیست... چند افسر را دیدم که در آن حوالی با جذبه و خشونت ظاهری در حال گشتزنی هستند. در عین حال در مسجد باز بود. داخل رفتم تا لااقل اگر نماز جماعت برقرار است شرکت کنم... وقتی به آنجا رفتم دیدم که چند نفر نشستهاند ولی خبری از برگزاری نماز جماعت نیست.
🔹احتمال دادم که امام جماعت را هم از برگزاری نماز در شب تاسوعا و عاشورا منع کردهاند. به ناچار در همانجا نشستم. وقتی هنگام مغرب فرا رسید، برخاستم و اذان و اقامه گفتم و مشغول نماز مغرب شدم جمعیت تکتک وارد مسجد میشدند... مردم هم به خواندن نماز مغرب و عشا به صورت انفرادی مشغول شدند بعد از نماز من که تقریبا با تمام شدن نماز دیگران همزمان بود ناگهان صدای گریه یک نفر بلند شد.
🔸حالت گریهاش شبیه صدایی بود که آذربایجانیها معمولا انتهای برخی از اشعار ترکی را با آن ختم میکنند. به صدای گریه او بقیه مردم هم شروع کردند به گریه، افسرهایی که دم در مسجد ایستاده بودند با حالت دستپاچه وارد مسجد شدند. صدای برخورد چکمههای مهمیزدارشان به پلهها بلند شد و در پی آن افسران را دیدم که با نگرانی به مردم که بدون روضه میگریستند نگاه میکردند. من مشاهده کردم که دیگر کسی وارد شبستان نمیشود. دانستم که دم در از ورود مردم جلوگیری میکنند. طولی نکشید که یک فرد تنومند که عرقچینی بر سر نهاده و عبایی بر دوش انداخته بود، وارد شد و بین شبستان و ایوان مسجد نشست و او هم شروع کرد به گریه کردن.
🔹صدای گریه او حالت خاصی داشت و بر بقیه اصوات غلبه کرده بود و بیشباهت به صدای «داش ابول» که حالت ممتازی داشت نبود. چند لحظه بعد، همان فرد شروع کرد به خواندن یک شعر ترکی و حضار هم همراه با آخرین کلمهای که او ادا میکرد، دم میگرفتند و صوت توأم با گریهاش را امتداد میدادند. بعد فرد مزبور یک شعر فارسی و در ادامه یک حدیث کوتاه عربی از مقتل خواند و در نهایت دعا کرد و بقیه آمین گفتند و بعد هم افراد حاضر در مجلس را که بنا داشتند مراسم را تا صبح ادامه دهند با نام امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف از جا بلند کردند.
🔸چند نفر هم به بقیه «مشرف فرمودید» و «اجرتان با سیدالشهدا» گفتند و آنها را با حالتی شبیه هل دادن به بیرون هدایت کردند. من تا آخر مقاومت کردم ولی کار به جایی رسید که دیگر ماندن را صلاح ندانستم و احساس کردم که آن چند نفری که بعدا فهمیدم از #قوای_دولتی هستند، میآیند و مرا از مسجد بیرون میکنند لذا خودم خارج شدم. آنطور که بعدها برای ما تعریف کردند، این توطئه از پیش تعیین شده، توسط چند نفر از افسران که لباس شخصی به تن کرده بودند انجام شد و حتی آن فرد مداح و تنومند هم خود از مأموران بود و هدفشان این بود که این محفل عزاداری را در آن مرکز مهم، تحت کنترل درآورند و از ورود افراد جدید هم جلوگیری کنند تا برنامه #عزاداری_سیدالشهداء علیهالسلام با آن کیفیتی که باید برگزار شود، انجام نگیرد.» (فصلنامه پانزده خرداد شماره ده، ص32-31
🇮🇷 @iranemoaser
🔴مقابله امام خمینی با سکولار شدن هیئات حسینی
عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /3
متن رهنمودنامه امام خمینی قدس سره به مبلغان و هیئات مذهبی برای مقابله با سیاستهای یزیدی و اموی شاه:
«بسم اللّه الرحمن الرحيم
به عموم حضرات مبلغين محترم و خطباى معظم ـكثراللّه امثالهم و عموم هيآت محترم عزاداران سيد مظلومان ـعليهالصلوة والسلام محترماً معروض مىدارد، در اين ايام كه دستگاه جبار از خوف آنكه مبادا در منابر و مجامع مسلمين، شرح مظالم و اعمال خلاف انسانى و ضددينى و وطنى آنها داده شود، دست به رسوايى ديگرى زده و در صدد گرفتن التزام و تعهد از مبلغين محترم و سران هيآت عزادار است، كه از مظالم دم نزنند و دستگاه جبار را به خودسرى واگذارند. لازم است تذكر دهم كه اين التزامات، علاوه بر آنكه ارزش قانونى نداشته و مخالفت با آن هيچ اثرى ندارد، التزامگيرندگان، مجرم و قابل تعقيب هستند. عجب است كه دستگاه، بىپروا ادعا دارد كه قاطبه ملت با اوست و از پشتيبانى اكثريت قاطع برخوردار است. با اين وصف در تمام شهرستانها، قرا و قصبات به دست و پا افتاده و با ارعاب و تهديد ملت، خفقان ايجاد مىكند. اگر اين ادعا صحيح است، ملت را اين چند روز به حال خود واگذارند تا از پشتيبانى مردم متمتع شده، موافقت شش ميليونى به همه ملل جهان ظاهر، و الاّ اشاعۀ اكاذيب براى تشويش افكار عامه، برخلاف مصالح اسلام و مملكت، جرم و قابل تعقيب است.
حضرات مبلغين عظام، هيآت محترم و سران دستههاى عزادار متذكر شوند، كه لازم است فريضه دينى خود را در اين ايام در اجتماعات مسلمين ادا كنند و از سيد مظلومان، فداكارى در راه احياى شريعت را فراگيرند و از توهّم چند روز حبس و زجر نترسند.
وَلاتَهِنوا و لاتَحْزنوا و أنتُمُ الأعلَون إن كُنتم مؤمنين.
آقايان بدانند كه خطر امروز بر اسلام كمتر از خطر بنىاميه نيست. دستگاه جبار با تمام قوا به اسرائيل و عمال آنها (فرقه ضال و مضله) همراهى مىكند. دستگاه تبليغات را به دست آنها سپرده و در دربار، دست آنها باز است. در ارتش و فرهنگ و ساير وزارتخانهها براى آنها جا باز نموده و شغلهاى حساس به آنها دادهاند. خطر اسرائيل و عمال آن را به مردم تذكر دهيد. در نوحههاى سينهزنى از مصيبتهاى وارده بر اسلام و مراكز فقه و ديانت و انصار شريعت يادآور شويد. از فرستادن و تجهيز دولت خائن، چندهزار نفر دشمن اسلام و ملت و وطن را به لندن، براى شركت در محفل ضداسلامى و ملى اظهار تنفر كنيد. سكوت در اين ايام، تأييد دستگاه جبار و كمك به دشمنان اسلام است. از عواقب اين امر بترسيد. از سخط خداى تعالى بهراسيد. اگر به واسطه سكوت شماها به اسلام لطمهاى وارد آيد، نزد خداى تعالى و ملت مسلمان مسئول هستيد؛ اذا ظهرت البدع فللعالم ان يظهر علمه و الا فعليه لعنةاللّه. از تساوى حقوق، اظهار تنفر كنيد و از دخالت زنها در اجتماعى كه مستلزم مفاسد بيشمار است ابراز انزجار، و دين خدا را يارى كنيد و بدانيد ان تنصروا اللّه ينصركم و يثبت اقدامكم. از اخافه و ارعاب سازمانها و دستگاه
شهربانى، هراسى به خود راه ندهيد، آنها نيز مثل شما ملزم و مجبورند و بسيارى از آنها با شما همراه و از دستگاه بيزارند. والسلام عليكم و على من اتبع الهدى. روحاللّه الموسوى الخمينى»(نهضت امام خمینی ج1 ص466-465)
ادامه دارد...
✳️وقایع دنبالهدار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست»؛ هر شب به مناسب ایام محرم الحرام
🇮🇷 @iranemoaser
📅 چهل سال پیش در چنین روزی: 11 شهریور 1358
🔹ملاقات آیت الله عطاءالله اشرفی اصفهانی با امام خمینی
نماینده امام خمینی در کرمانشاه، آیت الله عطاءالله اشرفی اصفهانی، با ایشان دیدار کرد. در این دیدار مسائل منطقه باختران و همچنین مسأله مالکیت شخصی در اسلام مطرح شد. امام خمینی مالکیت شخصی را محترم شناختند و برای آن شرایطی ذکر کردند. (محضرنور، ج۱)
🔻کشتار عده ای از اهالی روستای قارنای نقده
بنا به گزارشی که روزنامه کیهان نوشت امروز به دنبال شهادت ۱۵ جوانمرد در منطقه دوآب، گروهی از بستگان شهدای این حادثه به تلافی روستای قارنا در منطقه دوآب حمله کردند که طی آن عده ای از اهالی این روستا از جمله هفت نفر از ضدانقلابیون کشته شدند. استاندار آذربایجان غربی به این واقعه واکنش نشان داد و اعلام کرد که مسببین این حادثه مجازات می شوند. (کی ۳۱/۶، ص۲)
✳️ اعلام آمادگی آیت الله ناصر مکارم شیرازی برای عزیمت به کردستان جهت حل مسالمت آمیز وقایع این منطقه
آیت الله ناصر مکارم شیرازی در یک مصاحبه اختصاصی با سردبیر مجله جوانان اظهار داشت حاضر است برای حل مسالمت آمیز واقعه کردستان شخصاً به آن منطقه عزیمت نماید.
وی که در یک گفتگوی دو ساعته با سردبیر مجله جوانان سخن می گفت، اظهار داشت: کردها به علت عقب ماندگی اقتصادی ناشی از رژیم گذشته طبعاً انتظاراتی دارند. همین پول را که امروز قرار است از درآمد نفت مستقیماً به آنها داده شود. باید سه چهار ماه پیش می دادند و پشت سر آن هم یک توجیه قوی و محکم که هرگونه سوءتفاهمی را ازبین می برد ولی این کارها نشد و حالا قضیه جنگیدن هم در حداقل ممکن باید جلو برود و حداکثر عفو رعایت شود. (اط ۱۱/۶، ص۳)
💢مصاحبه روزنامه اطلاعات با رئیس هیأت امنای بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در خصوص سیاست های دولت در بخش مسکن
روزنامه اطلاعات امروز مصاحبه با آیت الله سیدهادی خسروشاهی، رئیس هیأت امنای بنیاد مسکن انقلاب اسلامی را منتشر کرد. در این مصاحبه آیت الله خسروشاهی در خصوص سیاست های دولت در بخش مسکن سخن گفت و خطاب به صاحبان بنگاه های معاملات ملکی گفت: به صاحبان بنگاه های معاملات ملکی اظهار کنید که هر چه زودتر برای خودشان کار دیگری پیدا کنند و منتظر این نباشند که دوباره زمین و خانه خرید و فروش شود زیرا این مورد دیگر پیش نخواهد آمد. (اط۱۱/۶، ص ۱۰)
🇮🇷 @iranemoaser
🔻شکستن حرمت عاشورا🔻
🔵« از سال 1316-1315 در ماه محرم از طرف دولت از سران اصناف و بنگاهها اجبارا خواسته میشد که کارناوال [کاروان شادی] به راه بیندازند و سال 1319 روز کارناوال مصادف با دهه اول ماه محرم بود و شب قتل کارناوال مفصلی در روز #تولد_رضاشاه به راه انداختند که در کامیونها عدهای عمله طرب و فواحش را جمع کرده بودند که در کامیونها به #پایکوبی و رقص میپرداختند. این عمل در نظر مردم بسیار سوء اثر گذاشت.» (فصلنامه پانزده خرداد شماره 46، صفحه 77)
⚫️فتنه 88 نشان داد که شکستن حرمت عزای #اباعبدالله_الحسین میراث شومی است که رضاخان برای شبهروشنفکران غربزده باقی گذاشته است. البته فرزندان رضاخان پا را فراتر از شادیهای معمولی گذاشتند و به هیئات عزاداری جسارت کرده؛ #نمادهای_حسینی را همچون سپاهیان یزید به آتش کشیدند.
🇮🇷 @iranemoaser