💎 ایرانِ بانوانِ زینبی
🔸«كوشش كنيد كه زير #پرچم_اسلام برويد. هر مقدارى كه مىشود خودتان و هر كس را كه با آن آشنا هستيد، هر مجلسى كه پيدا مىشود، و ببينيد كه يك كسى از اين پوشش اسلامى مىخواهد يك قدرى كنار برود دعوتش كنيد.
🔸امر به معروف و نهى از منكر از امورى است كه بر همه كس واجب است. يك چيزى نيست كه بر يكى واجب باشد بر ديگرى [نه]. همه ما مكلفيم همان طور كه مكلفيم كه خودمان را حفظ كنيم و خارج كنيم از ظلمت به نور، مكلف هستيم كه ديگران را هم همين طور دعوت كنيم. هر مقدار كه مىتوانيم.
♦️شما نبايد بگوييد كه خوب، من كه خطيب نيستم، من كه اهل منبر نيستم، من كه اهل محراب نيستم. شما اهل اين هستيد كه در خانوادهتان با آن پسرتان و با آن دخترتان و با آن عيالتان، با آن كسى كه رفيق شما هست، مىتوانيد كه حرف را بزنيد. همين مقدار شما مكلفيد. اگر انسان ديد معصيت خدا مىشود، بايد جلويش را بگيرد. نگذارد معصيت خدا بشود. (صحيفه امام، ج11، ص: 387-386)
🔸ابتدای #انقلاب گروههای مسلح منافق در خیابان شهرهای کشور جولان میدادند و نیروهای مردمی انقلابی را به شهادت میرساندند یا میربودند و شکنجه میکردند.
🔹امروز با قوت گرفتن نیروهای نظامی و انتظامی هیچ گروهی جرأت چنین فعالیتهایی را ندارد اما اراذل و اوباش همیشه بوده و هستند که تحت تأثیر القائات بیگانه یا حتی با ارتباطی مستقیم با آنان، حرکاتی وحشیانه از خود نشان دهند تا ترس را در دل جامعه مذهبی بیندازند و آنان را از انجام وظایف دینی خود برکنار دارند.اما تاریخ ما نشان میدهد که فرهنگ ما فرهنگی حسینی است و بانوان ما بانوانی زینبیاند که از دژخیمان یزیدی واهمهای ندارند.
◀️واقعه همدان نشان داد ایرانِ ما هنوز هم ایرانِ بانوان زینبی است و روسیاهی برای کسانی میماند که مسبب این حادثه بودند و علیه آن هم اقدامی نمیکنند.
#نهی_از_منکر
#حمایت_از_ناهی_منکر
#بانوی_مظلوم_همدانی
🇮🇷 @iranemoaser
🔴 حمایت بدون تحقیق و مطالعه آقای منتظری از جنایتکاران منافق
◀️ صفحه پاورقی #کیهان برشی دیگر از کتاب #روزگار_قائممقامی را منتشر کرد و به بازخوانی سادهاندیشی پرهزینه آقای قائممقام در دهه شصت پرداخت.
✳️در بخشی از این مطلب میخوانیم:
آقای #منتظری علت حمایت خود از سازمان مجاهدین را چنین بیان می کند:
🖊«من قبل از اینکه این زندان اخیر که ۵/۳ سال زندان من طول کشید بروم، با آقایانی که منتسب به سازمان مجاهدین خلق هستند، از نزدیک تماس نداشتم و از دورادور علاقه هم داشتیم برای اینکه با آن دولت سابق و حکومت طاغوتی دلمان می خواست افراد مبارزه بکنند و اینها خوب گروه متشکلی بودند…دورادور علاقه داشتم به سازمان شان و کتاب های شان راهم من مطالعه نکرده بودم. خوب گروه متشکلی بودند، تقریباً مایه امیدواری بودند که بتوانند آن حکومت را ساقط بکنند از طریق جنگ های چریکی…»
◀️متن کامل:
🔹🔸https://b2n.ir/14362
🇮🇷 @iranemoaser
⚫️محمدرضا پهلوی دست به دامن شعبان بیمخ
عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /6
در برابر اين هرزهگويىهاى رژيم، هرچه عاشورا و شهادت قهرمان كربلا نزديكتر مىشد، خروش تودهها فزونى مىيافت و آتش انقلاب اسلامى شعلهورتر مىشد و تنفر و انزجارشان از رژيم شاه و هيأت حاكمه، بيشتر بروز مىكرد. نقطه اوج اين خروش و شورش مردمى، روز عاشوراى 83 (13 خرداد 42) بود كه حدود صدهزار نفر از تودههاى بهپاخاستۀ مسلمان، بىعلم و كتل در حالى كه هريك عكسى از قائد بزرگ را در دست داشتند، با شعار «خمينى خدا نگهدار تو، ملت طرفدار تو» به خيابانهاى تهران ريختند و تظاهراتى برپا كردند كه نمايانترين تجلّى ارادۀ ملت بود. چند روز پيش از عاشورا، همه جا اعلام شد كه دستههاى عزادارى، صبح عاشورا در مدرسۀ «حاج ابوالفتح» واقع در ميدان شاه آن روز، اجتماع كنند تا دستهجمعى به تظاهرات خيابانى دست زده، وفادارى و پشتيبانى كامل خود را نسبت به رهبر ابراز كنند و آخرين سخن
خود را دربارۀ هيأت حاكمه و شخص شاه بر زبان آورند. پليس شاه كه آن روزها سر در لاك خود فرو برده بود و در مسير دستههاى عزادارى با لباس رسمى ظاهر نمىشد، صبح عاشورا پيش از آغاز رفت و آمد در خيابانها يكباره با تفنگ و سرنيزه در ميدان شاه ظاهر شد و مدرسۀ «حاج ابوالفتح» را محاصره كرد و درب آن را بست و بدينوسيله خواست از برگزارى تظاهرات پرشكوه ملى و اسلامى در اين روز حساس و خونين جلوگيرى كند! هنوز خورشيد عاشورا سر از افق برنياورده بود كه سيل جمعيت به سوى ميدان شاه و مدرسۀ حاج ابوالفتح سرازير شد و اندكى بعد، اجتماع عظيمى در مقابل آن مدرسه كه در محاصرۀ پليس بود، به وجود آمد. ناگهان مردم با فرياد «خمينى، خمينى» به طرف مدرسۀ حاج ابوالفتح هجوم بردند. پليس شاه كه به راه و كارش ايمان نداشت، ياراى مقاومت در خود نديد و در برابر سيل خروشان مردم پا به فرار گذاشت و صحنه را ترك كرد و مدرسه و اطراف آن به تصرف تودههاى انقلابى درآمد.
دستههاى عزادار با شعارها و نوحههاى شورآفرين و حماسى كه غالباً از اوضاع روز، امام خمينى و فاجعۀ فيضيه حكايت مىكرد، رو به مدرسۀ حاج ابوالفتح آوردند و ديرى نپاييد كه صحن و شبستان و حتى بام مدرسه، از جمعيت آكنده شد و ديگر براى ورود دستههايى كه از راه مىرسيد، جايى نماند.
شاه كه از اين تظاهرات مردمى بويژه در روز عاشورا وحشت كرده بود، درصدد برآمد تظاهرات سهمگين را در آغاز و پيش از اوجگيرى سركوب كند! و براى اين منظور «شعبان بىمخ» (چاقوكش معروف) را كه در كودتاى امريكايى 28 مرداد نقش بسزايى داشت، مأموريت داد كه چاقوكشانش را به صورت دستۀ سينهزن به ميانه تظاهركنندگان بفرستد تا در فرصتى مناسب، پيش از آنكه تظاهركنندگان از مدرسه خارج شوند، اين مزدوران با عربدۀ «جاويد شاه» به آنان حملهور شوند و عدهاى را مجروح و مصدوم سازند و اجتماع را از هم بپاشند. آنها فكر مىكردند در اين حالت، مردم غافلگير مىشوند وگمان مىكنند كه اكثر جمعيت مردم، مأمورند و به سلاح مجهزند، از اين رو پراكنده مىشوند. (نهضت امام خمینی ج1 ص470-469)
ادامه دارد...
✳️وقایع دنبالهدار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست»؛ هر شب به مناسب ایام محرم الحرام
🇮🇷 @iranemoaser
📅 چهل سال پیش در چنین روزی: 14 شهریور 1358
💠درخواست امام خمینی از آیت الله سید اسدالله مدنی برای عدم هجرت از تبریز
در پی تصمیم آیت الله سیداسدالله مدنی مبنی بر ترک تبریز و تقاضای مردم تبریز از حضور امام خمینی مبنی بر حضور آیت الله مدنی این پیام از سوی امام خمینی برای آیت الله مدنی مخابره شد.
«بسم الله الرحمن الرحیم. از جناب مستطاب حجت الاسلام و المسلمین آقای مدنی دامت افاضاته تقاضا می کنم که تقاضای مردم تبریز را اجابت فرمایند و عجالتاً از تبریز هجرت ننمایند.
والسلام علی عبادالله الصالحین
روح الله الموسوی الخمینی» (کی ۱۴/۶، ص ۱۱)
🌀دعوت گروه سیاسی ایران امروز از ژان پل سارتر برای حضور در دادگاه به خاطر امضا ادعانامه غیرایرانی بودن کردها
گروه سیاسی ایران امروز از دولت ایران خواست ژان پل سارتر، متفکر فرانسوی، را به دلیل امضا کردن بیانیه ای که در آن ادعا شده کردها یک ملت غیرایرانی هستند در دادگاه های قانونی به محاکمه بکشاند. در این موضع گیری گفته شده است: «… اگر آقای سارتر که پیش از این با دفاع از اسرائیل علیه انقلاب فلسطین خود را در صف طرفداران صهیونیسم قرار داده است به خود زحمت مراجعه به صفحه ۱۰۷۳ از جلد دوم فرهنگ (لاروس) را می داد» متوجه می شد که نژاد کرد از اصیل ترین تیره آریایی ها است. (اط ۱۴/۶، ص ۱۱)
🇮🇷 @iranemoaser
💢نابودی قرارداد 1919 با روشنگری در مجالس حسینی
🔹« در آستانه محرم 1338ق/ 1298 ش. ایران در اوج مبارزه با قرارداد 1298ش/ 1919م بود. در ذیحجه 1337ق محصلین تهرانی با انتشار اعلامیهای، از #علما خواستند که مساجد را سیاهپوش کنند و عموم مردم را به قیام بر ضد قرارداد ترغیب و دعوت نمایند. جمعی از #وعاظ نیز در مجالس #روضهخوانی در مسجد شیخ عبدالحسین (مسجد آذربایجانیها) بر ضد این قرارداد سخنرانی کردند.
در اثر اقدامات علما و با استقامت ملت ایران، قرارداد به شکست انجامید و به دنبال این شکست، #استعمار، سناریوی کودتا را برای این ملت ترتیب داد.» (فصلنامه پانزده خرداد شماره ده، ص15)
🇮🇷 @iranemoaser
🔻عزاداری پنهانی🔻
◾️از ۱۳۱۵تا۱۳۲۰ش که عزاداری به طور علنی ممنوع شده بود، مجالس عزاداری به طور پنهانی در خانه ها، گاهی پیش از روشن شدن هوا و دور از چشم مأموران رضاشاه برگزار میشد و اگر ماموران به کسی شک می کردند، دستگیرش می کردند و یا تنها با گرفتن رشوه رهایش می کردند. مردم برای شرکت در مجالس روضه که در خانه ها به صورت پنهانی انجام می شد، از بیم ماموران گاهی از پشت بام ها به منزل یکدیگر می رفتند و روضه خوان هم برای آنکه گرفتار مأموران نشود، با لباس مبدل به خانه ها می رفت و در آنجا لباس خود را می پوشید.
.
🔸تلاش رضاشاه و استعمار انگلستان برای از بین بردن محافل و مجالس سوگواری امام حسین (ع) و ریشه کن کردن فرهنگ عزاداری ، به نتیجه ای نرسید بلکه مهم ترین آثار و نتایج سیاست منع عزاداری و مبارزه با سوگواری حسینی، نارضایتی هرچه بیشتر مردم از حکومت رضاشاه بود.نعمت الله قاضی در کتاب خویش علل سقوط رضاشاه را بررسی کرده است، چنین می نویسد:
.
🔹"رضاشاه چون در باره ی قدرت مذهب گرفتار برداشت های ذهنی خویش بود و به اصالت و نفوذ مذهب در میان مردم اعتقاد نداشت، نمی توانست این نکته را دریابد که سازمان های مذهبی، بی وقفه ولی در پنهان، فعالیتی مستمر و همیشگی دارند. آخوندهای ده نشین، از همان گام نخستین به هر روستا که مسکن می گزیدند، تبلیغات بر ضد رضاشاه را آغاز می کردند. نتیجه این شد که در کوتاه مدت، رضاشاه پایگاه ملی و مردمی خود را از دست داد و برای قاطبه ی مردم ایران، به خصوص روستانشینان به صورت «شمر» و «یزید» درآمد"
.
🔸اما ممنوع بودن برگزاری مراسم عزاداری حسینی با اشغال ایران به دست متفقین و تبعید رضاشاه به پایان رسید. با پخش این خبر، بسیاری از مردم به صورت خودجوش به تكیه ها و مساجد رفتند، و با اینکه ماه محرم و صفر نبود، فریاد «یاحسین» سر دادند. این حرکت مردم، در حقیقت واکنشی به سال های ممنوعیت عزاداری امام حسین (ع) بود.
.
📚نعمت الله قاضی ، علل سقوط رضاشاه، نشر آثار ،ص۳۷ و عبدالهادی حائری، آنچه گذشت ...نقشی از نیم قرن تکاپو ، نشر معین .
📍بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
🇮🇷 @iranemoaser
🔻عید انقلاب
💎به مناسبت سیزدهم شهریور ۱۳۵۷ .
در اولین ساعات بامداد دیروز دهها هزار نفر برای شرکت در نماز عید فطر در بیابان جنب پل قیطریه گرد آمده بودند و در اطراف محل برگزاری نماز، نوشتههای بسیاری به چشم میخورد و یک عکس بزرگ از آیت الله العظمی خمینی نیز در پیشاپیش صف نمازگزاران دیده میشد. بعد از اتمام نماز آقای دکتر باهنر به منبر رفت و سخنرانی مبسوطی پیرامون اوضاع کشور ایراد کرد. و سپس تصمیم روحانیت تهران خوانده شد که در آن آمده است: روز پنجشنبه این هفته به خاطر کشتهشدگان خیابان ژاله تهران و شهرستانها تعطیل عمومی است و آنگاه شرکتکنندگان با در دست داشتن پلاکاتها راهپیمائی طولانی خود را آغاز کردند...در بین شرکت کنندگان زنان چادری نیز دیده میشدند که پلاکاتهایی با خود حمل میکردند...تظاهرکنندگان به محض اینکه با کامیون پلیس برخورد میکردند شعار میدادند:«برادر ارتشی، چرا برادرکشی». و آنگاه زنان چادر سیاه و مردم به طرف مأمورین انتظامی گل پرتاب میکردند.
.
🗞روزنامه اطلاعات ، سیزدهم شهریور ۱۳۵۷
.
📍بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
🇮🇷 @iranemoaser
🔴مردم کاخ مرمر را لرزانیدند
عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /7
مسئولان انتظامى تظاهرات كه هوشيارانه مراقب تحركات دشمن بودند، متوجه شدند كه باند شعبان بىمخ در حالى كه هر يك دشنهاى در آستين پنهان كردهاند، در ميان انبوه جمعيتى كه در صحن مدرسۀ «حاج ابوالفتح» قرار دارند نفوذ كردند و به نام حسين به سر و سينه مىكوبند! آنان بىدرنگ با شادروان طيب حاج رضايى تماس گرفتند و از او براى خنثى ساختن اين توطئه استمداد كردند.
ديرى نپاييد كه عدهاى از افراد ورزيده و «يكهبزن»هاى طيب به مدرسۀ مزبور رفتند و حركات چاقوكشهاى مزدور را تحتنظر قرار دادند. باند شعبان بىمخ كه خود را در محاصرۀ «يكهبزن»هاى طيب مىديدند طبق مَثَلِ معروف «ماستها را كيسه كردند» و از مدرسه بيرون رفتند. ساعت، هشت صبح را اعلام مىكرد كه تظاهركنندگان در حالى كه هريك عكسى از قائد بزرگ بر سر دست بلند كرده بودند از مدرسه خارج شدند و با شعارهاى:
خمينى بت شكن ملت طرفدار تو مىرود، مىرود دشمن غدار تو
خمينى، خمينى خدا نگهدار تو بميرد بميرد دشمن خونخوار تو
به حركت و راهپيمايى در خيابانها پرداختند. از ديگر شعارهايى كه مىدادند اين بود:
گفت عزيز فاطمه نيست زمرگ واهمه
تا به تنم توان بود زير ستم نمىروم
اهالى غيور تهران دستهدسته به تظاهر كنندگان پيوستند تا آنجا كه وقتى به ميدان بهارستان رسيدند، تعدادشان به صدهزار نفر تخمين زده مىشد. تظاهركنندگان پس از عبور از سه راه امين حضور و سرچشمه، وارد ميدان بهارستان شده، سراسر ميدان و ديوار مجلس را با عكسهاى امام پوشانيدند، آنگاه به طرف خيابان شاهآباد به راه افتادند و پس از پيمودن خيابانهاى مخبرالدوله و سعدى، وارد خيابان فردوسى شدند. در ميدان فردوسى، مهدى عراقى در يك نطق پرشور «انقلاب سفيد شاه» را محكوم كرد و پشتيبانى عموم مردم تهران را از نهضت اسلامى امام خمينى اعلام داشت.
پس از سخنرانى مهدى عراقى، سيل تظاهركنندگان به سوى خيابان شاهرضا و دانشگاه تهران سرازير شد و چون آن روز دانشگاه تعطيل بود، تظاهركنندگان بدون توقف در آنجا به راهپيمايى طولانى خود ادامه دادند. فرياد «خمينى بت شكن...» شهر تهران را مىلرزانيد، گرماى سوزان خردادماه، درازى راه و تشنگى، هيچكدام تودههاى بهپاخاسته و خستگىنشناس را از ادامۀ تظاهرات و راهپيمايى و حركت و خروش بازنداشت.
در مسير تظاهركنندگان پليس و نظاميان ديده نمىشدند. ساعت، تقريباً يك بعداز ظهر را اعلام مىكرد كه تظاهركنندگان مقابل «كاخ مرمر» رسيدند. در اينجا چنان شور و هيجانى به مردم خشمگين دست داد كه يكباره از اعماق قلب فرياد بركشيدند: «مرگ بر اين ديكتاتور»، «ديكتاتور برو گمشو»! و چيزى نمانده بود كه به قصد درهم كوبيدن كاخ، حملهور شوند. ادارهكنندگان تظاهرات براى پيشگيرى از هر گونه پيشامدى، با تمام نيرو مىكوشيدند تودههاى خشمگين را از آنجا دور كنند؛ ليكن تظاهركنندگان سرسختانه، روبهروى كاخ ايستاده، با مشتهاى گره خورده، مرتب فرياد سرمىدادند: «مرگ بر اين ديكتاتور»! «ديكتاتور برو گمشو»!(نهضت امام خمینی ج1 ص471-470)
ادامه دارد...
✳️وقایع دنبالهدار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست»؛ هر شب به مناسب ایام محرم الحرام
🇮🇷 @iranemoaser
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کیهان 15 شهریور ۱۳۵۸
🇮🇷 @iranemoaser
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی 15 شهریور ۱۳۵۸
🇮🇷 @iranemoaser
📅 چهل سال پیش در چنین روزی: 15 فروردین 1358
💢دیدار دادستان کل انقلاب اسلامی و وزیر دادگستری با امام خمینی
حجت الاسلام علی قدوسی، دادستان کل انقلاب اسلامی، و احمد صدر حاج سید جوادی وزیر دادگستری، با امام خمینی دیدار کردند. در این دیدار امام آقایان را به تجدیدنظر در قوانین دادرسی دادگاه های انقلاب و به طورکلی رسیدگی به امور قضا در کشور سفارش کردند و افزودند که دادگاه ها به کار خود سرعت بیشتری دهند تا رسیدگی به دعاوی زودتر انجام گیرد و وقت مردم برای اجرای مقررات پیچیده اداری تلف نشود. (محضر نور، ج۱)
🌀فرمان امام خمینی به حجت الاسلام سیدرضا برقعی برای رسیدگی به امور ایرانیان مقیم قطر
امروز از سوی امام خمینی رهبر انقلاب اسلامی ایران فرمانی خطاب به حجت الاسلام حاج سید رضا برقعی صادر شد.
«بسم الله الرحمن الرحیم
جناب مستطاب ثقة الاسلام و المسلمین آقای حاج سیدرضا برقعی دامت افاضاته؛ پیرو درخواست مکرر آقایان محترم ایرانیان مقیم قطر مقتضی است جنابعالی مسافرتی به آنجا نموده و به وضع منطقه از نزدیک رسیدگی نموده و چنانچه مصلحت دیدید مدتی در آنجا اقامت نموده و مانند مسافرت های قبلی که به آن منطقه کرده اید در رفع مشکلات مذهبی اهالی سعی کافی مبذول دارید.
امید است آقایان محترم نیز با جنابعالی همکاری های لازم را بنمایند. از خدای تعالی موفقیت همگان را در پیروزی اسلام و مسلمین خواستارم.
شول المکرم ۹۹- روح الله الموسوی الخمینی» (خا ۱۶/۶، ش ۱۷۰، ص۱)
🔹اظهارات سخنگوی دولت در مورد پیشنهاد نخست وزیر به امام خمینی برای اقامت در تهران
دکتر صادق طباطبایی سخنگوی دولت، در گفتگویی با روزنامه کیهان از پیشنهاد نخست وزیر در دیدار چند روز پیش خود با امام خمینی برای اقامت ایشان در تهران سخن گفت. به گفته صادق طباطبایی نخست وزیر در گفت و گوی خود با امام به ایشان توضیح داد که شرایط و اوضاع و احوال جاری مملکت ایجاب می کند که امام به تهران تشریف بیاورند زیرا حضور امام در تهران امکانات و تسهیلات بسیاری را در حل و فصل مسائل مملکتی فراهم می کند. به گونه ای که حضور ایشان عامل ثبات و سرعت بیشتر در حرکت های سیاسی، اجتماعی، و اقتصادی دولت و ملت خواهد شد. صادق طباطبایی گفت مهندس بازرگان در دعوت خود از امام یادآور شد اگر امام به تهران تشریف بیاورند در مدرسه عالی شهید مطهری اقامت خواهند گزید (کی ۱۵/۶، ص۲)
⭐️بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
🇮🇷 @iranemoaser
💢صدای اعتراض به هتک حجاب اسلامی در منابر حسینی شیراز
◀️عزاداری امام حسین علیهالسلام سدی در برابر توطئه بیحجابی/2
🔹« قبل از اعلام رسمی کشف حجاب در دی ماه 1314، دو مجلس در #تهران و #شیراز برگزار شد و در آن دختران و زنان بدون حجاب حضور یافتند. در شیراز این مسئله منجر به قیامی کوتاهمدت گشت. #آیتالله_سیدعبدالله_شیرازی که خود شاهد این ماجرا بوده، در خاطرات خویش شرح واقعه را اینگونه نقل میکند:
🔸در عصر روز پنجشنبه سال 1353 [ه.ق.] مجلس جشنی در مدرسه شاهپور منعقد شد. در آخر مجلس یکباره... بین سی تا چهل نفر زنها و دخترهای بزرگ چادرها را انداختند و بنا کردند رقصیدن و ورزش کردن و ادا و اطوار درآوردن. این مطلب در شیراز جنجالآفرین شد.
🔹روز نهم یا هشتم #محرم [اصل: عاشورا] که #مسجد_وکیل روضه برپا بود، سیدحسامالدین فالی به منبر رفته و گفت: مردم این کاری که شد منکر بود. شما چرا نهی نکردید... اگر نمیتوانستید #نهی_از_منکر کنید لااقل میتوانستید مانند آن دو معمم (محمدعلی حکیم و میرزا صدرالدین محلاتی) از مجلس بیرون بروید... در هر صورت به دنبال اطلاع یافتن مرکز از اجتماع چندین باره مردم شیراز در مسجد وکیل، دستور تعقیب #سیدحسامالدین_فالی صادر گردید.» (فصلنامه 15 خرداد، شماره 46، ص85-84)
⭐️بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
🇮🇷 @iranemoaser
⁉️روز ۱۵ شهریور سال ۱۳۶۷ در شرایطی که ایران به تازگی قطعنامه آتشبس را پذیرفته بود و قرار بود رایگیری برای کابینه انجام شود، روزنامه جمهوری اسلامی در حالی منتشر شد که خبر استعفای میرحسین موسوی از نخست وزیری را به عنوان تیتر یک انتخاب کرده بود، استعفایی که بدون هماهنگی رئیس جمهور و امام نگاشته شده بود. موسوی از دسترس خارج شده بود و کسی او را پیدا نمیکرد
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای موسوی، نخست وزیر محترم.
نامه استعفای شما باعث تعجب شد.
حق این بود که اگر تصمیم بدین کار داشتید، لا اقل من و یا مسئولین رده بالای نظام را در جریان میگذاشتید.
در زمانی که مردم حزب الله برای یاری اسلام فرزندان خود را به قربانگاه میبرند چه وقت گله و استعفا است. شما در سنگر نخستوزیری، در چهارچوب اسلام و قانون اساسی، به خدمت خود ادامه دهید. در صورتی که نسبت به بعضی از وزرا به توافق نمیرسید، چون گذشته عمل میشود. این حق قانونی مجلس است که به هر وزیری که مایل بود رای دهد.
تعزیرات از این پس در اختیار مجمع تشخیص مصلحت است، که اگر صلاح بداند به هر میزان که مایل باشد در اختیار دولت قرار خواهد داد.
همه باید به خدا پناه بریم؛ و در مواقع عصبانیت دست به کارهایی نزنیم که دشمنان اسلام از آن سوء استفاده کنند.
مردم ما از این گونه مسائل در طول انقلاب زیاد دیدهاند، این حرکات هیچ تاثیری در خطوط اصیل و اساسی انقلاب اسلامی ایران نخواهد داشت.
از آنجا که من به شما علاقهمندم، ان شاء الله عند الملاقاه مسائلی است که گوشزد مینمایم. و السلام
📚جلد ۲۱ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۱۲۳ تا صفحه ۱۲۴
🇮🇷 @iranemoaser
📅چهل سال پیش در چنین روزی: ۱۶ شهریور ۱۳۵۸
💎پیام امام خمینی برای عفو عمومی در کردستان
امام خمینی در پیامی خطاب به ملت ایران در کردستان اعلام عفو عمومی کردند. در این پیام آمده است که با فریب خوردگانی که به همکاری با حزب دمکرات پرداخته اند در صورتی که سلاح های خود را به مقامات انتظامی بسپارند با برادری رفتار می شود. (صح ۱۶/۶)
🇮🇷 @iranemoaser
📅چهل سال پیش در چنین روزی: ۱۷ شهریور ۱۳۵۸
🔹دعوت رئیس مجلس خبرگان قانون اساسی از احمد مفتی زاده برای حضور در جلسات این مجلس
آیت الله حسینعلی منتظری، رئیس مجلس خبرگان قانون اساسی، در تلگرامی از احمد مفتی زاده دعوت کرد برای تشریح نظرات خود در باب قانون اساسی در مجلس خبرگان قانون اساسی حضور یابد (جم 18/6، ص2)
🔻صدور حکم غیابی اعدام برای عزیز الله پالیزبان از سوی دادگاه انقلاب اسلامی کرمانشاه
دادگاه انقلاب اسلامی کرمانشاه عصر امروز عزیزالله پالیزبان، استاندار کرمانشاه در حکومت پهلوی را به اتهام دخالت و دستور قتل و کشتار در حکومت پهلوی سال 57 و قتل و ضرب و جرح انقلابیون و ایجاد رعب و وحشت در میان مسلمین غیاباً به اعدام محکوم کرد. ضمناً حکم مصادره اموال منقول و غیرمنقول وی نیز صادر شد. مضافاً بر اینکه کلیه معاملاتی که از تاریخ بیست و دوم بهمن ماه 57 بر روی اموال وی انجام شده باطل و غیرشرعی و قانونی اعلام شده است. (اط 19/6، ص 3)
⭐️بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
🇮🇷 @iranemoaser
🔴خبر ویژه
◀️کتاب روزگار قائممقامی به چاپ دوم رسید
با استقبال گسترده دانشپژوهان و عموم علاقهمندان کتاب #روزگار_قائممقامی در مدتی کوتاه به چاپ دوم رسید.
این کتاب که خوانشی مستند و جامع از قائممقامی آقای #حسینعلی_منتظری است هم اکنون در بازار نشر جهت عرضه به فرهیختگان ارجمند موجود است.
📚راههای تهیه کتاب:
🏢نشانی: تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6.
📞تلفن: 22579192_021
🏢نشانی دوم: قم، خیابان گلستان، گلستان16، پلاک49.
📞تلفن: 32904231-025
🏢نشانی سوم: قم، چهار راه شهدا به سمت درمانگاه قرآن و عترت، روبروی مدرسه حجتیه، کتابفروشی مطبوعات کیهان.
💻خرید اینترنتی:
🔹🔸 https://b2n.ir/30372
⭐️بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
🇮🇷 @iranemoaser
⚫️ایرانیان و سپاهیان امروز یزید
♦️عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /8
بار ديگر در تاريخ مبارزات ايران، ملت قهرمان در برابر كاخ ايستادند و سقوط شاه را مىخواستند و اين از دستاوردهاى نهضت امام خمينى بود كه در مدت بسيار كوتاهى تودهها را رشد انقلابى داد و دشمن اصلى را به آنان شناسانيد و به مبارزه عليه آن واداشت. مردم غيور تهران در اين روز تاريخى، سخن آخر خود را دربارۀ شاه زدند و هدف و انگيزۀ خود را از اين راهپيمايى طولانى به روشنى اعلام كردند. آنها رسماً پيروزى خمينى و سقوط شاه را مىخواستند و اين دو خواسته را با شعارهاى «مرگ بر اين ديكتاتور»، «ديكتاتور برو گمشو»،«خمينى بتشكن ملت طرفدار تو ـ مىرود مىرود دشمن خونخوار تو» بازگو كردند.
گماشتگان و نگهبانان كاخ كه خود تا دندان مسلح بودند، اطراف كاخ را با تانك و توپ و مسلسل سنگين و سبك محاصره كرده با چشمان از حدقه درآمده، به تودههاى انقلابى و عصيانگر و شعارهاى كوبنده و احساسات توفانبار آنان عليه شاه مىنگريستند.
تظاهركنندگان پس از مدتى توقف در مقابل كاخ شاه و اظهار تنفر از رژيم، آنجا را ترك گفته، به راهپيمايى ادامه دادند و پس از گذشتن از مقابل كاخ سنا و خيابان سپه، به توپخانه رسيدند. از آنجا به مقابل كاخ «گلستان» و ميدان ارك رفتند و حدود ساعت 3 بعدازظهر، تظاهرات خود را در بازار تهران پايان دادند و اعلام كردند كه فردا نيز تظاهرات از مسجد شاه تهران آغاز مىشود و از عموم مردم خواستند كه در اين تظاهرات مقدس ملى شركت كنند.
شب يازدهم محرم، تظاهرات باشكوهى از طرف دانشجويان دانشگاه تهران به عنوان پشتيبانى از امام، به وقوع پيوست. دانشجويان، تظاهرات را از مسجد هدايت واقع در چهارراه اسلامبول آغاز كرده، با شعار «خمينى پيروز است» به سوى بازار حركت كردند. پس از عبور از بازار
بزرگ تهران، وارد ميدان مولوى شدند و از آنجا به ميدان شاه رفتند. در ميدان شاه يكى از دانشجويان روى چهارپايه قرار گرفت و سخنانى در مورد ادامۀ نهضت و مبارزه تا پيروزى ايراد كرد و پشتيبانى دانشجويان و طبقۀ تحصيلكرده را از نهضت امام اعلام داشت.
با ياد و نام امام خمينى دانشجويان و ديگر مردمى كه در آنجا گرد آمده بودند، بشدت ابراز احساسات كردند و «هورا» كشيدند. آنگاه دانشجويان وارد مدرسۀ «حاج ابوالفتح» شدند و در مجلس عزايى كه از طرف روحانيان تهران در آنجا برپا بود شركت كردند. در اينجا نيز دانشجويى طى نطقى، قانونشكنىهاى رژيم شاه را محكوم كرد و نهضت اسلامى را ستود و پشتيبانى عموم دانشگاهيان را از امام خمينى و مبارزات ضداستعمارى او اعلام كرد. (نهضت امام خمینی ج1 ص473-472)
ادامه دارد...
✳️وقایع دنبالهدار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست»؛ هر شب به مناسب ایام محرم الحرام
⭐️بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
🇮🇷 @iranemoaser
💢مجالس حسینی پرشور از اعتراض به بیحجابی
◀️عزاداری امام حسین علیهالسلام سدی در برابر توطئه بیحجابی/3
« پس از اینکه کشف حجاب به صورت رسمی اعلام شد، برخی از وعاظ در شهرهای مختلف، در مجالس وعظ و روضهخوانی خویش، به انتقاد از آن پرداختند که در ذیل به مواردی از آن اشاره میکنیم:
در فروردین 1315 فردی به نام ربانی واعظ، به جرم اینکه در مجلس روضهخوانی اظهار داشته بود « باز بودن دست و صورت نسوان شرعا عیب ندارد ولی نمایان بودن موی سر آنها خلاف شرع است» دستگیر و از بم به کرمان تبعید شد.
در گزارشی از شهربانی مشهد در بهمن 1314ش آمده است:
حاجی سید علیاکبر احمدآبادی... مجلس روضه تشکیل داده است و... حاجی سیدعلی اکبر فوق و غلامرضا بخشایش، اجزاء آستانه و سیدعبدالکریم مرتضوی روضهخوان، در مجلس روضه از عملیات دولت راجع به کشف حجاب تنقید و اظهارات مهیجی مینموده است، لذا هر سه نفر جلب و توقیف [گشتهاند.]
طبق گزارشی که از روند پیشرفت کشف حجاب و به قول آنان تمدن و تجدد از گناباد خرسان ارسال گشته است، گزارشدهنده پس از آنکه شکست این سیاست در این منطقه خبر میدهد، علت آن را اینگونه بیان میدارد:
آنان مدرسه، تأتر، سینما و کافه و گردشگاه ندارند، برعکس در ماه رمضان و محرم و صفر و مواقع دیگر که در مساجد روضهخوانی مینمایند، پای منبر آخوندهای ده رفته، همان اوهامات و خرافات و حرفهایی [را] که سالها آنها را عقب گذارده است شنیده و ملکه ذهن آنها از طفولیت شده است که بیاندازه آنها را از تمدن و تجدد دور نموده. » (فصلنامه 15 خرداد، شماره 46، ص85)
⭐️بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
🇮🇷 @iranemoaser
☑️ محرم و ملی شدن صنعت نفت
🔹.تبیین لزوم مبارزه با کشور های استعمارگر و جلوگیری از غارت سرمایه های ملی کشور توسط دولت بریتانیا و همچنین مبارزه با عناصر خود فروخته ی داخلی در جریان نهضت ملی شدن صنعت نفت از جمله فعالیت هایی است که نیروهای ملی - مذهبی با استفاده از ظرفیت های موجود در ماه محرم و عزاداری سیدالشهدا(ع) بدان اهتمام ورزیدند.
🔸در محرم۱۳۲۵ که عده کثیری از مردم تهران برای عزاداری امام حسین (ع) در مسجد شاه اجتماع کرده بودند، دکتر محمد مصدق درباره ی انتخابات دوره ی پانزدهم تهران سخنرانی کرد و در نطق آتشین خود به قوام السلطنه هشدار داد تا از دخالت در این انتخابات خودداری کند.
🔹در محرم ۱۳۲۹ ش, بنا به اعلامیه ای که از طرف آیت الله کاشانی صادر شده بود، مردم از طبقات مختف برای عزاداری به مسجد شاه آمده و آیت الله کاشانی و سایر ناطقین در مورد ملی کردن صنعت نفت و ابطال قرار داد ۱۹۳۳ سخنرانی کردند.
🔸همچنین در ایام سوگواری محرم آن سال، مجالس عزاداری در منزل آیت الله کاشانی برگزار می شد و پس از عزاداری ، وعاظ دعوت شده در منزل ایشان ضمن بیانات خود، مردم را به مبارزه علیه بهائیان و جمعیت پیروان کسروی تشویق می کردند.
🔹ایام عزاداری ماه محرم ۱۳۳۲ ش، تهران شاهد برپایی تظاهرات بزرگی بود. در ۲۲ شهریور ۱۳۳۲ ش (۴ محرم) یعنی ۲۵ روز پس از کودتای ۲۸ مرداد، مردم در اعتراض به اقدامات سرکوبگرانه ی زمامداران کودتا، تظاهراتی را سازماندهی کردند. کانون تظاهرات بازار تهران بود و دامنه ی آن به مسجد شاه و سبزه میدان کشیده شد. در ۲۵ شهریور (۷ محرم) همان سال نیز تظاهرات گسترده تری در تهران برپا شد که توسط مأموران رژیم سرکوب گشت؛ اما این سرکوب، مانع از اعتراض های خودجوش مردم نشد، به طوری که صبح روز عاشورا، مردم ضمن عزاداری برای امام حسین (ع)، پلاکاردهایی در اعتراض به حاکمیت پهلوی دوم در دست داشتند.
📚روزشمار تاریخ ایران از مشروطه تا انقلاب اسلامی ، باقر عاقلی و آیت الله کاشانی به روایت اسناد ، ج ۲ .
⭐️ بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
🇮🇷 @iranemoaser
🔻راهپیمایی عظیم 16 شهریور 1357
♨️ سه روز پس از راهپیمایی بزرگ مردم تهران و شهرستانها در روز عید فطر سال 57، مردم که اکنون نیروی تازهای یافته بودند بار دیگر در 16 شهریور راهپیمایی عظیم دیگری به راه انداخته و باعث وحشت بیش از پیش رژیم پهلوی گردیدند. به طوری که رژیم به این نتیجه رسید که آخرین حربه خود، یعنی كشتار و سرکوب مردم، را به کار گیرد و از همین رو در فردای آن روز فاجعه 17 شهریور را رقم زد، و بدینگونه سازشناپذیری رژیم پهلوی با جریان انقلاب اسلامی به اثبات رسید. از این جهت نقش راهپیمایی روز 16 شهریور در روند جریان انقلاب بسیار حائز اهمیت میباشد
⭐️ بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
🇮🇷 @iranemoaser