🔴بانوان زینبی علیه سیاستهای رضاخانی
◀️عزاداری امام حسین علیهالسلام سدی در برابر توطئه بیحجابی/ ۵
🔸 «از مخالفتهايی که در مجالس عزاداری و با تکيه به #فرهنگ_حسينی نسبت به کشف حجاب صورت گرفت اين بود که با وجود اينکه رضاشاه پس از اعلام کشف حجاب دستور داده بود که زنان بدون حجاب در مجالس روضه بروند، اما #زنان_شيعی ايران برای شکسته نشدن حرمت مجالس حسينی چنين کاری نکردند. اين مسئله با توجه به اصرار رضاشاه بر فرامين و سياستهای مدنظر خويش، میتوانست از عواملی باشد که رضاشاه را به محدوديت و ممنوعيت اين گونه مجالس کشاند.
🔹يکي از نکات جالب و مهم ديگری که در اين زمينه وجود دارد، ترس حاکمان و دولتمردان شهرهای مختلف، از ايام محرم و دهه عاشورا براي پيشبرد فرامين رضاشاهی از جمله #کشف حجاب است. در واقع، آنان به نوعی اعتراف میکنند که در ايامی که شور و شعور حسينی و عاشورايی بر فضای شهرها و قلب و ذهن مردم حاکم است، پياده کردن دستوراتي که مخالف با آموزههاي ديني و مذهبي است، ناممکن است.
🔸در گزارشي که از زنجان به تهران مخابره شده، اين نگراني اين گونه منعکس شده است:
دائماً مراقب موضوع #نهضت_بانوان هستم و تا حدي هم اجرا شده است ولي با استحضار کاملی که از روحيه #علما و اهالی زنجان داريد، پيشرفت کامل آن مستلزم فشار است. متأسفانه، وسيله اجرا در زنجان منحصر به شهربانی يا عده نفرات خيلي کم است که حتی خود رئيس شهربانی حضورا از عادات اهالی در دهه عاشورا، خصوصاً که تصادف به موضوع رفع حجاب کرده، صريحاً اظهار نگراني میکند.
🔹در اين صورت، مقتضی است امر فرماييد يک عده از پاسبانهای شهربانی تهران با يک عده بيست نفری سرباز با يک نفر صاحبمنصب آزموده، موقتاً مأمور زنجان و طبق تعليمات حکومت مراقب انتظامات باشند و بعد از دهه عاشورا مراجعت نمايند. سرانجام وزارت داخله به صراحت در بخشنامهای، صحبت عليه کشف حجاب را در مجالس وعظ و روضه ممنوع کرد:
اگر کسي از وعاظ و غيره مخالفت يا اظهارات بر ضد کشف حجاب نمايند، فوراً توسط شهرباني جلب و تنبيه شوند. » (فصلنامه 15 خرداد، شماره 46، ص87-86)
⭐️بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
🇮🇷 @iranemoaser
⭕️استیضاح دولت در شب عاشورای امام حسین(ع)
💢فلسفی در شب عاشورا ، ۱۲ خرداد در مسجد شیخ عبدالحسین بر منبر رفت و در حضور عده ی کثیری از مردم که اطراف مسجد را نیز پر کرده بودند، سخنرانی تندی علیه اقدامات غیر قانونی و غیر دینی دولت ایراد کرد . او با تکیه بر نمایندگی از طرف امام خمینی و قرائت نامه امام خطاب به خویش ، به استیضاح دولت پرداخت.
🔻مجالس و منابر محرم ۱۳۴۲ را می توان جدی ترین عرصه ی مبارزه آن دوران دانست. . انقلابی که نقطه اوج آن در تظاهرات عاشورا و سپس قیام پانزده خرداد تبلور یافت. .
یکی از فعالیت های امام خمینی تشویق و ترغیب وعاظ خوشنام تهران و سایر نقاط کشور به برپایی سخنرانی های انقلابی بود.
حجه الاسلام فلسفی که به "شیخ الواعظين" شهرت داشت ، یکی از این سخنرانان بود که از ابتدای محرم ۴۲ در مسجد "شیخ عبدالحسین " در بازار تهران منبر میرفت.
او در منابری که در ماه محرم داشت به شدت به رژیم حمله میکرد و در مقابل چشم بسیاری از کارگزاران رژیم که در مسجد حضور داشتند، عملکرد رژیم را مورد انتقاد قرار میداد.
🔻استیضاح دولت در ده بند انجام شد و مردم هریک از مفاد استیضاح را با شعار "صحیح است "تایید کردند.
⭕️حجتالاسلام فلسفی به دلیل سخنرانی شب عاشورا ، توسط شهربانی بازداشت و به زندان شهربانی منتقل گردید. .
📚خاطرات و مبارزات حجه الاسلام فلسفی ، صص ۲۵۸_۲۶۹ و یاران امام به روایت اسناد ساواک ، جلد نهم .
⭐️بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
🇮🇷 @iranemoaser
📅 چهل سال پیش در چنین روزی: ۲۰ شهریور ۱۳۵۸
◾️تشییع و تدفین پیکر آیت الله طالقانی
امروز پیکر آیت الله طالقانی ساعت ۶ و سی دقیقه صبح در میان اندوه هزاران نفر از مردم، که شب را برای شرکت در مراسم تدفین در محوطه بهشت زهرا (س) به صبح رسانده بودند، در کنار مقابر شهدای انقلاب اسلامی بین قطعات ۱۷ و ۱۹ در بهشت زهرا به خاک سپرده شد. در این مراسم استاندار خراسان، طاهر احمدزاده، در بزرگداشت شخصیت آیت الله طالقانی سخنرانی کرد. (خا ۲۱/۶، ش ۱۷۴، ص ۲و۱)
⭐️بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
🇮🇷 @iranemoaser
🔴همکاری مرحوم طالقانی با فدائیان اسلام
⚫️به مناسبت سالروز درگذشت مرحوم طالقانی
◀️«آیتالله طالقانی در مواردی با فداییان اسلام همکاری داشتند. ایشان در ماجرای کسروی از اقدام نواب برای مباحثه با کسروی حمایت میکند و در حمایت از قتل کسروی ضمن تشویق، مبلغ 400 تومان هم برای خرید اسلحه به او میدهد.
همچنین در ماجرای زندانی شدن فداییان توسط دولت مصدق، ایشان به اعتراض شدید و حتی مشاجره با افراد ذینفوذ در این زمینه پرداختند.
⬅️«...در یکی از جلسات مرحوم طالقانی به مهندس حسیبی اعتراض کرد که چرا با فداییان اسلام در زندان اینگونه رفتار میشود. پس کار بالا گرفت و به داد و بیداد رسید...»
آیتالله طالقانی همچنین در جریان ترور علاء، برای اختفای نواب و یارانش تلاشهایی را انجام دادند. ابتدا به افراد برجسته جبهه ملی نظیر بازرگان و سحابی ( عزتالله و یدالله ) پیشنهاد دادند که در منزل آنها مخفی شوند اما جبهه ملیها نپذیرفتند. بعد از آن به مدت 5 شب در منزل خودشان آنها را پنهان کردند که پس از آن نواب و سید محمد واحدی به منزل ذوالقدر رفته و عبدخدایی و خلیل طهماسبی همچنان در منزل طالقانی ماندند.
◀️هنگام خداحافظی آقای طالقانی شال سفید کمرش را باز کرد و از نواب خواهش کرد که عمامه سبزش را به سرش نبندد و به جای آن از شال سپید کمر آقای طالقانی استفاده کند، حتی ایشان عینک خود را به نواب داد که به چشم بزند و شناخته نشود.»(فصلنامه پانزده خرداد، شماره 28 ص152)
🔽پینوشت:
1. مشی مسلحانه در منظومه اندیشه #امام_خمینی اعلی الله مقامه الشریف جایی ندارد و ایشان در تفکر سیاسی خود بر روشنگری و حرکت مردمی تکیه داشتند از این رو #جریان_انقلابی ایشان تفاوتی اصولی با حرکت شهید نواب و یاران ایشان داشته است. البته ظاهرا مرحوم طالقانی (عضو #جبهه_ملی و از مؤسسین #نهضت_آزادی) این مشی را نه تنها پذیرفته بودند بلکه با آن همکاریهایی هم داشتهاند.
2. دستگیری و بگیر و بند دولت #مصدق علیه #فدائیان_اسلام در حالی است که شخص مصدق در ملاقات با شهید نواب، پیش از ملی شدن صنعت نفت وعده داد که در صورت پیروزی نهضت نفت، این رگ اقتصادی تحت حکومتی اسلامی قرار گیرد.(فصلنامه پانزده خرداد، شماره 28 ص151) وعدهای که توسط محمد مصدق عملی نشد.
⭐️بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
🇮🇷 @iranemoaser
📷عکس مشترک مرحوم طالقانی و شهید نواب
◀️مشی مسلحانه در منظومه اندیشه #امام_خمینی اعلی الله مقامه الشریف جایی ندارد و ایشان در تفکر سیاسی خود بر روشنگری و حرکت مردمی تکیه داشتند از این رو #جریان_انقلابی ایشان تفاوتی اصولی با حرکت شهید نواب و یاران ایشان داشته است. البته ظاهرا مرحوم طالقانی (عضو #جبهه_ملی و از مؤسسین #نهضت_آزادی) این مشی را نه تنها پذیرفته بودند بلکه با آن همکاریهایی هم داشتهاند.
⭐️بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
🇮🇷 @iranemoaser
🔴قم در شوق امام
عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /۱۱
🔹در آن ايام كه شور و خشم تودهها عليه رژيم و هيأت حاكمه به اوج خود رسيد و نهضت امام خمينى در سراسر كشور گسترش يافت و زمينه براى قيام همگانى و سراسرى عليه شاه فراهم شد، نقش قائد در آميختن با تودهها و ساختن و آماده كردن آنها بارزتر شد. امام با فرا رسيدن ماه محرم و برپا شدن مراسم و مجالس سوگوارى در محلههاى مختلف شهرستان قم، هر شبى به يكى از محلهها مىرفت و در مجلس عزادارى تودههاى محروم و فقير شركت مىكرد و در هر محلهاى سخنگويى نيز با خود مىبرد تا سخنان لازم را به گوش تودهها برساند و آنان را از جرياناتى كه در كشور مىگذرد آگاه سازد. اين عمل كه بىسابقه بود، اثر بسزايى در مردم شريف و اصيل قم مىگذاشت و در آنان علاوه بر آگاهى، بينايى و رشد فكرى، احساس و كشش ويژهاى نسبت به امام ايجاد مىكرد.
🔹تودههاى محلات قم با شور و شعف فوقالعاده و بىنظيرى مقدم مرجع عاليقدر خود را گرامى مىداشتند. هر شب از درب خانه امام تا محلهاى را كه بنا بود از آن ديدن كند با چراغهاى تورى پايهدار مزين مىساختند، دهها گوسفند و گاو در سر راه او قربانى مىكردند و به فقرا و مستمندان مىدادند. مردم هر محل، از زن و مرد تا مسافتى از محله بيرون مىآمدند و از مرجع خويش استقبال به عمل مىآوردند و در وقت بازگشت نيز تا مسافتى او را بدرقه مىكردند. زنان و مردان محلههاى دورافتاده و فقيرنشين قم، از اينكه در تاريخ زندگى خويش براى اولين بار، مرجعى چون امام خمينى را در ميان خود مىديدند از شادى و شعف در پوست خود نمىگنجيدند و سر از پا نمىشناختند، بىاختيار روى دست و پاى او مىافتادند و از ديده، اشك شوق مىريختند. گاهى به علت شدت ازدحام و هجوم مردم، حركت امام به كندى صورت مىگرفت و پيمودن يك مسافت صد مترى يك ساعت طول مىكشيد. يكى از شاهدان عينى جريان يكى از اين بازديدها را چنين شرح داده است:
🔹«... شب دوازدهم محرم (15 خرداد) آقا در مجلس عزادارى محلۀ حكيم در پايين شهر قم شركت كرد. ساعت 22 به تكيۀ كوچۀ حكيم در پايين شهر قم رسيديم. هيچ يادم نمىرود كه در طول خيابان آذر تا كوچۀ حكيم، مردم از شور حضور آقاى خمينى در ميان خودشان، چه شادىها مىكردند و بيش از چهل رأس گوسفند و گاو جلو پاى اين مرد سر بريدند. ازدحام جمعيت چنان بود كه من حساب كردم ديدم كه آقاى خمينى در عرض 25 دقيقه توانست در ميان مردم فقط 50 متر جلو برود. آدم به چشم خود مىديد كه يك رهبر واقعى چطور مىتواند با مردم يكى شود، با آنها و در دل آنها باشد. ساعت از 24 گذشته بود كه به خانه آمديم و من تا در خانه با آقا بودم...». در دهۀ اول محرم كه مجلس عزادارى در خانۀ امام خمينى برپا بود، ازدحام جمعيتى كه در اين مجلس شركت مىكردند به حدى بود كه كوچههاى اطراف و قسمتى از باغ انارى كه در پشت خانه قرار داشت از مردم پر مىشد و راهها بند مىآمد. اين استقبال و روآورى چشمگير تودهها نسبت به امام، شاه و هيأت حاكمه را بيش از پيش وحشتزده و نگران مىكرد. (نهضت امام خمینی ج1 ص489-487)
ادامه دارد...
✳️وقایع دنبالهدار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست»؛ هر شب به مناسب ایام محرم الحرام
⭐️بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
🇮🇷 @iranemoaser
🔴شهید مدنی؛ مصداقی بارز از روحانی کامل
⚫️به مناسبت سالروز شهادت شهید مدنی
◀️«مرحوم شهید مدنی یک نمونهی برجستهای از یک #روحانی_فعّال و حائز جهات گوناگون هستند. چون روحانیّت را برخلاف مشاغل و حیثیّتهای دیگری که در جامعه وجود دارد نمیشود در یک بُعد خلاصه کرد؛ مثلاً بگوییم روحانی یعنی کسی که فقط علوم مربوط به امر دین را وارد است، یا روحانی یعنی آن کسی که فقط مشغول #تبلیغ دین است، یا روحانی یعنی آن کسی که فقط در ارتباط با مردم است، یا روحانی یعنی کسی که به امور دینی و مسائل روحی و #خودسازی و مانند اینها خیلی توجّه میکند.
🔆هر کدام از اینها به تنهایی معنای روحانی مطلوب نیست؛ روحانیّت دارای همهی این جوانب است. و یک روحانی خوب، #روحانی_واقعی، آن کسی است که در همهی این جوانب یا عمدهی این جوانب، انسان بتواند در او یک حرکتی و فعّالیّتی مشاهده کند.
◀️ایشان حقیقتاً یک مصداق بارزی از روحانی کامل بودند. اوّلاً ایشان ملّا بود، عالم بود، فقیه بود. در #قم و #نجف تحصیلات عالیه فقه و اصول، همچنین معقول کرده بودند و مرد عالمی بود. آگاهانه و از روی معرفت عمل میکرد، کار میکرد، اقدام میکرد. خاصیّت علم در انسان همین است که حرکات او و سکنات او عالمانه است، منطقی است؛ این خصوصیّت در ایشان بود.»(دیدار با اعضای کنگره بزرگداشت شهید مدنی 1380/6/12)
متن کامل سخنان مقام معظم رهبری در خصوص شخصیت شهید مدنی:
🔹🔸https://b2n.ir/57041
⭐️بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
🇮🇷 @iranemoaser
💢عزای حسینی در مقابل باستانگرایی کور
🔹« مجالس عزاداری امام حسين(ع) که گسترشبخش #فرهنگ_حسينی و #حافظ_مذهب_تشيع و مکتب اسلام است مانع جدی در مقابل گريز فکری و فرهنگی از تشيع و اسلام به بهانه باستانگرايي و مليگرايي بود. تاريخ کمبريج در اين خصوص مینويسد:
🔸مراسم مذهبي به خصوص مراسم عزاداری شهادت امام حسين(ع)، محدود يا ممنوع شد. اين موضوع حتی در مورد #قم و #مشهد نيز مصداق داشت. به علاوه هدف از اين اقدام رژيم پهلوی، ايجاد يک فرهنگ علیالبدل تحت حمايت دولت بود که به کيش مدرنيسم و ملیگرايی قومی استوار باشد و سيطره فرهنگی اسلام در ايران را به تدريج بفرسايد و از بين ببرد.
🔹مراسم و فرهنگ عزاداری حسينی و ايام محرم از عواملی بود که به واسطه شور و عاطفهای که در آن نهفته و در اعماق روح و جان ايرانيان نفوذ يافته بود، نمیگذاشت پهلوی به بهانه ناسيوناليسم، #باستانگرايی را در جامعه و در ميان مردم جا انداخته و مکتب تشيع و فرهنگ شيعي را در حاشيه ببرد.
🔸به عنوان مثال، در جريان حذف ماههای عربی و جايگزينی ماههای فارسی که براي #حذف_آثار_اسلامی و شيعی صورت میگرفت، ماههای محرم و رمضان، يکي به مناسبت عزای حسينی و ديگری به مناسبت روزه گرفتن، از به حاشيه رفتن ماههای اسلامی و آثار نهفته در آن جلوگيري میکرد. » (فصلنامه 15 خرداد، شماره 46، ص89-88)
⭐️بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
🇮🇷 @iranemoaser