📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #اطلاعات ۲۰ اردیبهشت ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کیهان ۲۰ اردیبهشت ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۲۰ اردیبهشت ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER
🚫عامل شکست حرکت #امام_حسن(ع)نبودن تحلیل سیاسی در مردم بود.
🔹بنده در قضایاى تاریخ اسلام این مطلب را مکررا گفتهام که، چیزى که امام حسن مجتبى علیهالسلام را شکست داد، نبودن #تحلیل_سیاسى در مردم بود. مردم، تحلیل سیاسى نداشتند.
🔸چیزى که فتنه خوارج را بهوجود آورد و امیرالمؤمنین علیهالسلام را آنطور زیر فشار قرار داد و قدرتمندترین آدم تاریخ را آنگونه مظلوم کرد، نبودن تحلیل سیاسى در مردم بود والا همهى مردم که بىدین نبودند. تحلیل سیاسى نداشتند. یک شایعه دشمن مىانداخت؛ فورا این شایعه همه جا پخش مىشد و همه آن را قبول مىکردند!
🔹بیانات در دیدار دانشآموزان و دانشجویان به مناسبت "روز ملى مبارزه با استکبار " 1372/8/12
🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️شیخ قاسم اسلامی و نقد جریان اسلام منهای آخوند
🔴سالگرد قمری شهادت شیخ قاسم اسلامی
🔹زبان و قلم اسلامی در مواجهه با دکتر #علی_شریعتی، زبان و قلمی تند و ستیزناک بود؛ زيرا وی گذشته از اینکه معتقد به وجود خبطها و اشتباهاتِ متعدد و بهزعم وی بنیادین و غیرقابلاغماض در افکار و آثار دکتر شریعتی در موضوعات گوناگون بود،شریعتی را طراحِ و منادی اندیشۀ خطرناک اسلام منهای روحانیت در عصر خویش میانگاشت و حتی بین مندرجات این آثار با مندرجات آثار امثال #کسروی، مشترکات بسیاری را حس میکرد و به همین دلیل هم وظیفۀ شرعی و اجتماعی خود را در مخالفت با وی میدید.
🔸تأسیس #حسینیه_ارشاد، بهویژه در اوایل امر که روحانیت با آن همکاری داشت، بین علما امیدهایی را برانگیخت و تا مدتها تصور میشد که بحمدالله نسل جوان مسلمان کشور در برابر کاخجوانانها، پناهگاهی یافته است، اما خالی شدن حسینیه از حضور روحانیون فاضل و شناخته شده از یک سو و طرح مسائل شبههناک اعتقادی و تاریخی توسط دکتر از سوی دیگر، بر نگرانیها دامن زد و خصوصاً حمله و توهین دکتر در کتابهای خویش به چهرهای برجسته و خدوم تشیع نظیر #علامه_مجلسی، #شیخ_بهائی، #خواجه_نصیر_طوسی و...کسانی چون شیخ قاسم اسلامی را به این نتيجه رساند كه مجدداً با جریانی از سنخ کسرویگری روبرو هستیم که البته این بار، نقاب حمایت از تشیع راستین را بر چهره زده بود، اما در کلیت و نهایت، همان مقصد را دنبال میکند.
🔹در اوایل امر که دکتر شریعتی کارش را در حسینیۀ ارشاد آغاز کرد و سخنان وی که در قالب جزوات و کتب در سطحی وسیع منتشر ميشد، نگرانیهایی را در بین علما و متدینین ایجاد کرده بود، جلسهای مشترک از علما و ایشان كه در تهران برگزار شد، من هم حضور داشتم. هدف از تشکیل آن مجلس این بود که علما با دکتر گفتگو كنند و با بیان موارد اشتباه در افکار و آثار وی، موجب تنبه او شوند تا عقاید و اظهاراتش را اصلاح کند. مقداری که صحبت شد، من از نوع برخورد او با آقایان علما و حرفهای انان و آنچه در وجناتش خواندم، به این نتیجه رسیدم که او گوشش بدهکار این انتقادات و اصلاحات نیست و به قول معروف، آب ما با او در یک جو نمیرود؛ لذا از تفاهم با او و اصلاح کار وی مأیوس شدم و تکلیف شرعی خود را مخالفت با او دانستم، یأس من در آن مجلس از تغییر فکر و رفتار او در حدی بود که ادامۀ حضور خود در آن اتاق را بیفایده دانستم و در حالی که هنوز بحثها ادامه داشت، به اتاق دیگري رفتم و مشغول نماز قضا شدم!»
🔸او در خاتمه ميگويد: «خطری را که شما و همگان در حال حاضر با پیدا شدن گروههایی مثل #فرقان و اینها احساس میکنید، برای من از مدتها قبل، روشن بود و سوز و گدازی نیز که در نقد اظهارات دکتر شریعتی داشتم و دارم، برای پیشگیری از پیدایش همین جریانات و حوادث بود و بدانید که رسوبات افکار او در ذهن جوانان مسلمان، حتی آنهایی را که بر ضد روحانیت، دست به سلاح نمیبرند، به شکلهای دیگر، به معارضه با اسلام و روحانیت واخواهد داشت».
📄غوطه زد به خون فرهاد: شهید آیت الله حاج شیخ قاسم اسلامی؛ زمان، اندیشه، تکاپو علی ابو الحسنی (منذر)،ص ۳۸۱
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #اطلاعات ۲۱ اردیبهشت ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کیهان ۲۱ اردیبهشت ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۲۱ اردیبهشت ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER
🌀خاطرات همسر امام، به قلم خودش: (38)
♨️ روزهای شوم فراق
🔹... [پس از دستگیری امام] خانه ما محل رفت و آمد خانمها شده بود. خانمهای میآمدند و [از شدت اندوه] غش میکردند و من سر آنها را در دامان خویش میگذاشتم و با آب و شربت حالشان را جا میآوردم. اینان زنان طلاب و طبقه فقیری بودند که واقعاً آقا را دوست داشتند ولی همان موقع زنان بعضی از افراد میآمدند و با حرفهای نیشدار قلب ما را میشکستند ولی ما تصمیم داشتیم آرام باشیم . مقایسه زنانی که از شدت تأثر از خود بی خود میشدند با زنانی که در آن حال هم ما را رها نمیکردند و زخم زبان میزدند، مقایسه فقر با غنا و سازشکاری بود ...
🔸[روزی] نزدیک غروب بود، در سطح شهر شایع کردند که امشب بناست به منزل آقا حمله شود و زنان را به اسارت گیرند. من باور نداشتم ولی این شایعات با اوضاعی که در شهر میگذشت یعنی با کشتار دسته جمعی مردم، مردها را به این فکر واداشت که ما را نقل مکان دهند، آقای اشراقی و مصطفی آمدند که امشب منزل را ترک کنید. به آنها گفتم ترسیدهاید؟ گفتند چنین شنیدهایم . گفتم دروغ است، من از این خانه تکان نمیخورم من حاضر به اسارت هستم ولی حاضر نیستم فرار کنم.
🔹مصطفی گفت این فرار نیست، هر لحظه باید موضعی داشت. گفتم موضع من همین است. رفتند دقایقی بعد آمدند که معطل نکنید، مسئله جدی است. من مقاومت کردم. مصطفی عصبانی شد گفت اگر شما را امشب ببرند، من چه کنم؟ . من وقتی دیدم پسرم اینگونه مضطرب است قبول کردم. خب حالا کجا برویم؟ قرار شد به منزل مادر آقای اشراقی در محله سیدان نقل مکان کنیم. خدا میداند که چقدر مشکل بود ولی تحمل کردم، رفتیم و فردایش برگشتیم و فهمیدند که حق با من است.
🔸نزدیک یکماه منزلمان محل جمعیت کثیری بود که عیادت ما میکردند یک روز جمع میشدند همه با هم قرآن میخواندند و چند دور قرآن را در یک روز تمام میکردند، روز دیگر ختم انعام، روز دیگر نماز حاجت حضرت رسول (ص) ، روز بعد حاجت از حضرت ابوالفضل، آنچه که زنان طبقه محروم و زنان طلاب آن روز توانستند کردند ...
📚زندگینامه بانو خدیجه ثقفی (همسر امام) ص 238-240
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #اطلاعات ۲۲ اردیبهشت ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کیهان ۲۲ اردیبهشت ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۲۲ اردیبهشت ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER