eitaa logo
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
424 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
637 ویدیو
686 فایل
تاریخ معاصر ایران و دانشنامه انقلاب اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۷ خرداد ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۷ خرداد ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۲۷ خرداد ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
⬛️تشکیل حکومت؛ هدف حضرت امام صادق علیه‌السلام 🔴شهادت امام صادق علیه‌السلام تسلیت! ▫️نقشه‌ی علیه‌السلام این بود، که بعد از رحلت امام باقر علیه‌السلام کارها را جمع و جور کند، یک قیام علنی به راه بیندازد و حکومت بنی‌امیه را که هر روزی یک دولتی عوض می‌شد و حاکی از نهایت ضعف دستگاه بنی‌امیه بود واژگون کند و از خراسان و ری و اصفهان و عراق و حجاز و مصر و مراکش و همه‌ی مناطق مسلمان‌نشین که در همه‌ی این مناطق شبکه حزبی امام صادق علیه‌السلام یعنی شیعه، شیعه یعنی شبکه‌ی حزبی امام صادق علیه‌السلام علیه‌السلام همه جا گسترده بود، از همه آن‌ها نیرو بیاید مدینه و امام لشکرکشی کند به شام، را ساقط کند و خودش پرچم خلافت را بلند کند و بیاید مدینه و حکومت پیغمبر صلی‌الله‌علیه‌وآله را به راه بیندازد؛ این نقشه‌ی امام صادق بود. ▪️لذا وقتی که در خدمت علیه‌السلام در روزهای آخر عمرش صحبت می‌شود و سؤال می‌شود که کیست، حضرت یک نگاهی می‌کنند به امام صادق علیه‌السلام می‌گویند که گویا می‌بینم که قائم آل محمد این است. (مقام معظم رهبری 1391/1/26) 🇮🇷 @IRANeMOASER
♨️شیوه دزدها = شگرد برجامی‌ها ‼️یکی از بدعت‌ها و شیطنت‌های دولت یازدهم و دوازدهم این است که جناب رئیس جمهور و برخی از افراد باند او در فرصت هایی جای انتقاد کنندگان از اوضاع بلبشوی اقتصادی و اجتماعی کشور می نشینند و از مشکلات اقتصادی و زندگی نابسامان مردم حرف می زنند و خرده می گیرند. حتی چند سال پیش جناب رئیس جمهور در سخنرانی خود در حضور مقام معظم رهبری درباره مشکلات کشور داد سخن داد و پیشنهادهایی را انشاء کرد که باید چنین بشود و چنان بشود. پس از سخنان او مقام رهبری اظهار کردند که مخاطب این سخنان آقای روحانی که «این کار باید بشود، آن کار باید بشود» خود او است که باید انجام دهد، نه هیچکس دیگر. 🚫
این شگرد جناب رئیس جمهور برگرفته از شیوه و نیرنگ دزدهاست که هنگام فرار، رساتر از همه فریاد می زنند: دزد را بگیرد! تا دزد شناخته نشود.

⁉️اکنون آقای رئیس‌جمهور پیشاپیش مردمی که از فشار گرانی و تورم و آشفتگی اقتصادی و بیکاری و بی‌مسکنی به ستوه آمده‌اند، با صدای رسا و گوش خراش فریاد می‌زند که کوتاهی در برابر گرانی و تورم و گرفتاری اقتصادی مردم پذیرفتنی نیست. گویا او نبوده که در هفت سال گذشته ایران را به مدت هفتاد سال عقب برده و ملت ایران را به روز سیاه نشانده است. ‼️او با این شگرد بر آن است چهره خود و همدستان برجامی خود را پنهان سازد و بلاهایی که بر سر ایران آورده‌اند پوشیده دارد، غافل از اینکه طبل رسوایی او در بام عالم به صدا درآمده و ناتوانی‌های او به عنوان شاه سلطان حسن برجامی شاه سلطان حسین صفوی را روسفید کرده است . سیدحمید روحانی ۹۹/۳/۲۷ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۸ خرداد ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۸ خرداد ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۸ خرداد ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
✡️بقاء به هر قیمت 🔰معرفی و نقد کتاب جاسوسان علیه آخرالزمان 🔹جاسوسان علیه آخرالزمان جدیدترین اثر از سیستم اطلاعاتی رژیم صهیونیستی است که در ایران به چاپ رسیده. این کتاب نسبتاً حجیم که ظاهراً بخش‌هایی از ترجمه آن هم حذف شده، از این حیث در این بخش از فصلنامه مورد بررسی قرار می‌گیرد که توجه ویژه‌ای از آن به موضوع ایران است؛ ضمن آن که به طرح موضوعات جدیدی در مورد ایران هم می‌پردازد که تا قبل از این، آثار دیگر از آن پرهیز می‌کردند. علاوه بر آن، به نکات بسیار مهم در تاریخ موجودیت نامشروع رژیم صهیونیستی پرداخته که پیش‌تر از این یا در مورد آن ابهاماتی وجود داشت یا داستان کاملاً متفاوت بود؛ مثل روایت متفاوت از سرگذشت ولفگانگ لوتز جاسوس اسرائیل در مصر به زبان خودش، با آنچه در این اثر آمده. 🔸این اثر کارنامه سیستم اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در عرصه داخلی، خارجی و نظامی را به بحث می‌گذارد و موساد، شین بت و امان را با معرفی مهم‌ترین عملیاتشان ظرف هفتاد سال گذشته مورد ارزیابی جانبدارانه قرار می‌دهد. اگرچه در برخی موارد تلاش می‌کند که ظاهر بی‌طرفانه خود را نیز برجسته نماید تا نزد مخاطب بیشتر باورپذیر جلوه کند. از نکات مفید این اثر مرور مختصری بر تاریخ پر فراز و نشیب تحولات رژیم صهیونیستی در تعامل با قدرت‌ها و تقابل با دشمنان و حفظ موجودیت خود در این میان است. 👈🏼مشروح نقد این کتاب را اینجا ببینید 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۹ خرداد ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۹ خرداد ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۹ خرداد ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
♨️عدم تأیید جریان‌های انحرافی؛ سیره همیشگی امام خمینی (قدس سره) 🖊به مناسبت سالروز فوت دکتر شریعتی « از شیوه‌ها و تاکتیک‌های در مقابله با جریان‌های انحرافی و بازداشتن توده‌ها از گرایش به آن، این بود که از هرگونه و از آن جریان خودداری می‌ورزید و از اظهار نظر در مورد آن خودداری می‌کرد. آن روز که جریان دکتر در ایران اوج گرفت و شماری به هواداری او و جمعی به مخالفت با او جار و جنجال به راه انداختند، امام از هرگونه اظهار نظری در مورد او خودداری کرد و بدین گونه به پیروان خود آموخت که در برابر آن جریان چه وظیفه‌ای دارند، نه به پشتیبانی از او برخیزند که موجب تأیید از اندیشه‌های انحرافی او شود و نه بر ضد او سخن بگویند که دشمن از آن بهره‌برداری کند و آتش اختلاف را شعله‌ور سازد. نیز در جریان «سازمان مجاهدین خلق» امام با سکوت و آنان، ملت ایران را از فروغلتیدن در دام آنان بازداشت.»(نهضت امام خمینی ج۲ ص۷۰۱) 🇮🇷 @IRANeMOASER
💥کتاب «شریعتی در دادگاه تاریخ» اثر حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی💥 دکتر علی شریعتی و نقش او در انقلاب اسلامی و رابطه مشکوک او با ساواک یکی از فصل‌های و در تاریخ انقلاب اسلامی است که ورای احساسات و عواطف باید آن را از حیث تاریخی و سندی بررسی؛ و همچون کارنامه او را وارسی کرد. علی شریعتی رفت اما پرونده او در دل تاریخ زنده است... را در دادگاه تاریخ ببینید: https://b2n.ir/39955 شماره تماس جهت تهیه کتاب: ☎️۰۲۱-۲۲۵۷۹۱۹۲ -تهران ☎️ ۰۲۵-۳۲۹۰۴۲۳۱-قم 🇮🇷 @IRANeMOASER
⚡️وقتی تروریست‌های حامی دکتر شریعتی؛ استاد شهید مطهری را به شهادت می‌رسانند! 💢 گروه فرقان چرا استاد مطهری را شهید کرد؟ از آنجا که آغازگر توطئه عملیات تروریستی پس از انقلاب،گروهک فرقان بود لازم است اندیشه های انحرافی این گروه بیشتر شناخته شود. رهبری این گروه تروریستی با طلبه ای به نام"اکبر گودرزی" متولد ۱۳۳۵ در استان لرستان بود.بر اساس نشریه ای که تحت عنوان فرقان چیست؟ توسط هوادارانش منتشر شده، اکبر گودرزی ارسال ۱۳۵۰ تلاش های خود را برای« راه یابی آزادانه به قرآن و متون اصلی» آغاز کرده که حاصل این مطالعات در سال ۵۵ به صورت تفسیر قرآن منتشر شد. ⭕️ به نوشته همین نشریه، از همان زمان آقای مطهری در جلسات هفتگی به نقد کتاب "ایدئولوژی توحید و ابعاد گوناگون آن" و تفسیر وی پرداخته است.با در گذشت شریعتی اولین اعلامیه از سوی این جریان نوپا به نفع شریعتی پخش می شود. آنچه فرقانی ها را بر می آشوباند،اطلاعیه مشترک مطهری_بازرگان در انتقاد از آثار دکتر شریعتی است که البته چند روز بعد بازرگان حرفش را پس می گیرد.به دنبال آن است که گودرزی اطلاعیه ای صادر می کند و به تهدید مخالفان شریعتی می پردازد.فرقانی ها در سال ۵۶ و ۵۷ مجلدات زیادی از تفسیر قرآن خود را که تحت عنوان "پیام قرآن" منتشر می شد،پخش کردند. در این زمینه که استاد مطهری که در این سال ها روی تفسیر کار می کرد، نسبت به این مسئله احساس خطر فراوان کرده، مرتب هشدار می داد.تفسیرهای متعدد و گسترده اینان، طی سال های ۵۵ و ۵۶ موجی از بیم و هراس را در میان متدینین دامن زد.گروه فرقان برای پیاده کردن استراتژی مسلحانه در برابر رژیم شاه، در بهمن ۵۷ به تجهیزات نظامی مجهز می‌شود! این زمان انقلاب پیروز شده است ولی فرقان به جای آنکه این تجهیزات را در جهت پاسداری از انقلاب به کار برد، به مبارزه با رهبران و شخصیت های تأثیر گذار آن می پردازد. در همین راستا فرقان که «روحانیت را از بنیان و اساس باطل» می دانست، تلاش خود را معطوف به مبارزه با آنها نمود. ⭕️ نخستین عاملی که فرقان را به رویارویی مسلحانه با جمهوری اسلامی کشاند، به زعم خودخودشان« ارزش های راستین تشیع سرخ علوی بود» همچنین تلاش برای « آزاد ساختن اسلام علی از اسارت آخوندیسم» عامل دیگر! آنها از خود می پرسیدند اکنون چه باید کرد؟ لذا به زعم خود بر اساس آیه«فقاتلو ائمه الکفر» تصمیم گرفتند ابتدا مرحوم قرنی و سپس استاد مطهری را به شهادت برسانند! انتخاب مطهری برای آن بود که« فکر به قدرت رسیدن دیکتاتوری آخوندیسم و آماده سازی تشکیلاتی آن مدتها قبل،حتی قبل از خرداد۴۲ ازطرف او مطرح شده بود».(فصلنامه پانزده خرداد،ش ۳۰، ص۱۳۸) 🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️دکتر علی شریعتی و نقش وی در پیدایش گروهک‌های تروریستی 🔹شهید شیخ قاسم اسلامی: «خطری را که شما و همگان در حال حاضر با پیدا شدن گروه‌هایی مثل و اینها احساس می‌کنید، برای من از مدت‌ها قبل، روشن بود و سوز و گدازی نیز که در نقد اظهارات دکتر شریعتی داشتم و دارم، برای پیشگیری از پیدایش همین جریانات و حوادث بود و بدانید که رسوبات افکار او در ذهن جوانان مسلمان، حتی آنهایی را که بر ضد روحانیت، دست به سلاح نمی‌برند، به شکل‌های دیگر، به معارضه با اسلام و روحانیت واخواهد داشت».(غوطه زد به خون فرهاد: شهید آیت الله حاج شیخ قاسم اسلامی؛ زمان، اندیشه، تکاپو علی ابو الحسنی (منذر)،ص ۳۸۱) 🇮🇷 @IRANeMOASER
🖊برادر تروریست‌ها 🔻به مناسبت سالروز فوت علی شریعتی 🔹 التقاط و یکی از مهم‌ترین آسیب‌ها در حرکت‌های اجتماعی و انقلابی است و اگر گروه و جماعتی تابع فردی باشند که فاقد ایدپولوژی منسجم و منطقی است؛ مخاطرات جبران‌ناپذیری در مسیر انقلاب ایجاد خواهد شد. 🔸به طور مثال دکتر ، سخنان هیجان‌انگیزی را در دورانی که انقلابی سخن گفتن رایج بود ایراد می‌کرد اما با توجه به عدم انسجام فکری وی؛ آن هیجانات در مسیر اصیل قرار نگرفت بلکه صرف تشکیل گروهک‌های تروریستی شبیه شد که ملغمه‌ای از تفکرات انحرافی با روکش شیعه‌گری بودند. 🔹 بهروز، استاد دانشگاه سانفراسیسکو و فرزند از روزنامه‌نگاران توده‌ای، درباره شریعتی اینگونه می‌گوید: بسیاری از چپی‌ها کتاب‌های شریعتی را نخواندند و نمی‌دانند دقیقا چه می‌گوید. دکتر شریعتی شیعه را کرد. وی هم در حوزه درس خوانده بود و هم در دانشگاه سوربن. هم تجربیات انقلاب الجزایر را دیده بود و هم انقلاب ویتنام و جنبش فلسطین را. 🔸دکتر شریعتی می‌گوید شیعه واقعی شیعه علوی است و تأکید او به روشنفکران مذهبی انقلابی، این است که بیایند هسته اصلی شیعه را که یک حزب تمام است، تشکیل دهند؛ این شبیه آن چیزی است که شدند و بودند. البته آن مجاهدین را با این مجاهدین قاطی نکنیم، چون این مجاهدین دچار دگردیسی شده و گرد و خاک‌های سوسیالیسم را از خود پاک کرده‌اند، و بخش استبدادی آن‌ها تحت تأثیر مذل حزب بعث تقویت شده است. 🔹ولی خلاقیت شریعتی این بود که به جای این‌که خودش چپی شود، آن‌ها را در دکترین شیعه تزریق می‌کند و دکترین جدید و تفکر جدیدی از شیعه به وجود می‌آورد، و شیعه خواب‌آلود را به شیعه رزمی و به تعبیر من، شیعه بلشویکی تبدیل می‌کند.(دکتر شریعتی در آینه خاطرات، ص374-373) 🔸البته، ثمره انحراف و التقاط شریعتی محدود به گروهک‌های تروریستی نظامی نبود و پرورش شخصیت‌های ضداسلامی (البته تحت پوشش روشنفکری به اصطلاح دینی) هم‌چون را نیز باید به پای شریعتی نوشت. سروش می‌گوید: «دکتر شریعتی را من، در سال‌های دانشجویی‌ام شناختم... از آن روز تا کنون من راه بلندی را با شریعتی پیموده‌ام. سرنوشت چنان خواست که در فرنگ شاهد مرگ او و از شویندگان جسد او باشم، و امروز از غم‌خواران اندیشه‌های او.(همان، ص295) ◀️پی‌نوشت: در میان نوشته‌های این شخصیت خارج‌نشین اشتباهات تاریخی نیز وجود دارد. از جمله این‌که شریعتی را درس خوانده حوزه علمیه عنوان می‌کند یا این‌که تلاش می‌کند مجاهدین تروریست را از شریعتی جدا کند و آن‌ها را در ابتدای تشکیل تطهیر کند. اما در هر صورت؛ این اعتراف خوبی است نسبت به التقاطی بودن علی شریعتی از زبان یکی از هواداران وی. شخصی مثل مازیار بهروز اعتراف می‌کند که علی شریعتی واکسنِ آلوده چپ را به بدن تشیع تزریق کرده و محصول فکر وی نیز می‌شود مجاهدین خلق. علی شریعتی را نمی‌توان یک انقلابی دانست. او نهایتا برادر بلشویک‌ها و تروریست‌های منافق و فرقانی است. 🇮🇷 @IRANeMOASER
⁉️آیا دکتر علی شریعتی با گروهک‌های مسلح ارتباط داشت؟ «موضوع: تردد دکتر علی شریعتی دکتر هرچند وقت یک‌بار به شهسوار می‌آید و در منزل رئیس دارایی این شهرستان بیتوته و جلسات خصوصی مذهبی و سیاسی تشکیل و با عده‌ای غیربومی که در حومه شهسوار ساکن شده‌اند تماس مشکوک داشته اقداماتی در زمینه ساختن و می‌نمایند.»(شریعتی به روایت اسناد ساواک ج3 ص8) ✳️پی‌نوشت: پس از مرگ دکتر شریعتی؛ گروهک‌های مسلح انحرافی هم‌چون و به حمایت از وی پرداختند. نقش شریعتی در شکل‌گیری گروهک‌های تروریستی مثل فرقان غیرقابل انکار است اما آیا وی نیز با گروه‌های مسلح ارتباط داشت؟ هرچند روحیه ضعیفی که از آقای شریعتی شناخته شده با روابط مسلحانه تناسب چندانی نداشت اما راه بررسی اسناد در این زمینه بسته نیست. 🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️شهید آیت‌الله مطهری: شریعتی؛ اسلام‌سرائی تخیلی و عقده ندانستن علوم اسلامی 🖊نقد شهید آیت‌الله مطهری به جزوه‌های دکتر شریعتی 🔹«در اوایل اردیبهشت1351 جزوه هاي 15 – 16 حسینیه را تحت عنوان اسلام شناسی خواندم و آنچه بنظرم می رسد یادداشت می کنم. 🔸اولًا به نظر من این جزوه چیزی که نیست اسلام شناسی است. حداکثر این است که بگویم اسلام سرائی یا اسلام شاعری است.آنچه در این جزوه آمده این است که اسلام سوژه قرار گرفته براي یک سلسله تخیّلات و حداکثر اندیشه هاي دیگر. 🔹 اگر ما بخواهیم اسلام را بشناسیم، مانند هر مورد دیگر باید محتوای اسلام را از کتاب و سنت قولی و عملی قطعی طرح کنیم و مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم. در این جزوه آن چیزی که طرح نشده است متون اصلی اسلام است. 🔸نویسنده از آن نظر که به متون اصلی وارد نبوده از اول خود را راحت کرده است، می گوید اسلام‌شناسی غیر از اسلام‌دانی است و آن‌که مسئله علوم اسلامی را طرح می کند که ممکن است کسی عالم بعلوم اسلامی باشد و اسلام‌شناس نباشد. 🔹مسئله شناختن و فهمیدن غیر از دانستن است، آن‌گاه می کند، می گوید علمای اسلامی عالم هستند ولی اسلام‌شناس نیستند، و حال آنکه علماي اسلامی آنچه را می دانند از علوم اسلامی همان را می شناسند. نه اینکه اسلام را می دانند ولی نمی‌شناسند. 🔸نویسنده آن‌گاه به یک مغلطه دیگری متوسل می شود، شناختن را یک مرتبه می برد به مسئله و خلاقیت و اینکه در شعر و هنر و نقاشی همیشه ابتکار هم بوسیله افرادی صورت گرفته است که تحصیلات کلاسیک نداشته اند. 🔹اولًا آیا ممکن است یک فردی شخصاً و بالاستقلال و الاجتهاد، برسد به جایی که دارای مکتب باشد که هم دارای عقیده فلسفی درباره هستی باشد و هم دارای درباره رهبری جامعه و هم عقائد اقتصادی درباره نحوه توزیع ثروت و هم عقاید اجتماعی از قبیل ناسیونالیسم یا اگزیستانسیالیسم و هم عقاید تربیتی و اخلاقی درباره چگونگی تربیت فرزند و درباره اخلاق اجتماعی. 🔸نویسنده جزوه نظر به بی‌حد و نهایتش _ همانطور که خاصیت هر مغروری است _ علوم اسلامی از فلسفه و کلام و فقه و عرفان و غیره دارد و با دو نمود روانی، عقده خود را آشکار می کند: 🔹 را بر اساس تضاد دیالکتیکی توجیه می کند و با داستان هابیل و قابیل را در قرآن، فلسفه تاریخ می‌خواند و هابیل را نماینده عصر اشتراک اولیه و دامداری و قابیل را نماینده عصر کشاورزی و مالکیت فردی می خواند _ تأویلاتی شبیه تأویلات عرفا که به انکار از توجیه شبیه تر است. 🔸مدعی می شود که در دوره اشتراك اولیه دین هم نبود، و از آنچه گفته معلوم می شود اصل پیدایش مذهب را _ همانطور که کمونیست‌ها می گویند خدعه اي می داند که مالکین آن را ابداع کرده اند. 🔹زمین را جزء صنعت می شمارد!!! فرض می کند که در جامعه اشتراکی اولیه جامعه همچون دسته ای از پرندگان مهاجر هماهنگ و هم‌آواز در سینه صحراها و در کناره رودها و ساحل دریا در حرکت بود.. آیا در آن وقت مسئله دیگر، مخصوصاً مسئله زن مطرح نبود؟ آیا در زن هم اشتراك بود؟ نویسنده آن را هم تأیید می کند. آیا در قبیله ریاست و مرئوسیت نبود؟ آیا احساس برتری طلبی و تقدم نبود؟نویسنده از پیروی کرده است.»(کتاب شهید مطهری افشاگر توطئه تاویل "ظاهر" دیانت، به "باطن" الحاد و مادیت / علی ابوالحسنی (منذر).) 🇮🇷 @IRANeMOASER
🖊تحلیل شخصیت و عملکرد دکتر شریعتی و یک اشتباه روشی 🔻به مناسبت سالروز درگذشت علی شریعتی 🔹شناخت تاریخ و ابعاد آن نیازمند واکاوی‌های دقیق و همه جانبه است؛ مخصوصا اگر مورد مطالعه و مرموز و دارای تأثیرگذاری اجتماعی بوده باشد. 🔸دکتر علی شریعتی یکی از این شخصیت‌هاست. او از یک طرف دارد که حتی محبان منصف و اندیشمندش هم نمی‌توانند انکارش کنند و از طرف دیگر سخنان جذاب و به ظاهر مذهبی هم دارد که بر کسی پوشیده نیست. او از یک‌سو با ساواک خراسان و مرکز دم‌خور بوده و از طرف دیگر در جلسات انقلابیون حضور داشته است. از یک‌سو سوسیالیست است و از سوی دیگر به اسلام علاقه نشان می‌دهد و از تمام موارد گفته شده مهم‌تر این‌که وی تنها یک سخنران نبود و در حد خود موج اجتماعی نیز ایجاد کرده بود. مجموعه نکات گفته شده باعث می‌شود که تحلیل‌ها نسبت به شریعتی و هم‌چنین ابراز آن از جانب شخصیت‌های مختلف دارای اختلافاتی باشد. به طور مثال وقتی یک رهبر یا شخصیت سیاسی انقلابی در مورد شریعتی صحبت می‌کند می‌داند که نقد خالص و صریح از وی موجب جریان سیاسی و ایجاد تفرقه در میان صفوف سیاسی خواهد شد در نتیجه ممکن است نسبت به انحرافات شریعتی ساکت بماند یا لااقل بعد غیرایدئولوژیک فعالیت‌های وی (مثل سخنرانی جذاب یا علاقه‌مندی به برخی نمادهای اسلامی) را پررنگ کند اما این بدان معنا نیست که علی شریعتی انحراف نداشت؛ یا با ساواک رژیم پهلوی ارتباطی نداشت؛ یا در صفوف انقلابیون تفرقه ایجاد نکرد. نکته مهم در روش تحلیل شریعتی و سایر شخصیت‌های تاریخی سه چیز است: 1. شناخت همه جانبه 2. سخن گفتن بر پایه اسناد 3. عدم خلط میان جایگاه سیاسی و تاریخی و علمی و عدم رعایت این سه اصل باعث ایجاد تحریفات تاریخی غیرقابل جبرانی خواهد شد. 🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️ آیا واقعیت تاریخی مورد اغماض است..؟ ▶️ بخش اول 🔹بررسی اسناد و وصل سر نخ های ارتباط او با سازمان اطلاعات و امنیت کشوری واقعیت‌ها را در مورد دکتر علی شریعتی نشان می دهد. واقعیت‌هایی که شاید خلاف تصور بسیاری باشد و به مذاق برخی نیز خواش نیاید و آن‌چه در اسناد منتشر شده ساواک در مورد این چهره به چشم می خورد حکایت از سازش‌کاری غیر قابل انکار وی دارد. 🔸بعد از آن‌که گزارشی از وضعیت برای مقامات مرکز ارسال می‌نماید و مبارزه شریعتی در دو جبهه و و آمادگی خدمتگزاری وی به رژیم را به استحضار مقامات مرکز را ابلاغ می‌کند.(شریعتی در دادگاه تاریخ، سند شماره ۱۸، ص۱۰۹) از پاسخ تیمسار مقدم به گزارش بالا به دست می آید که ساواک مرکز طرح و برنامه گسترده‌ای را برای بهره گیری از علی شریعتی در دست اجرا داشته و بر آن بوده است که روی او سرمایه گذاری فوق العاده به عمل آورد. 🔹از این رو از ساواک خراسان نیز خواسته است: «طرح خود را برای استفاده از وی تهیه و ارسال دارند!» 🔸متن پاسخ تیمسار مقدم چنین است: 🔹 با توجه به مفادنامه شماره ۱۰۲۹۲۷ - ۱۳۴۸/۲/۲۰ آن و اینکه هنوز مستندا حسن نیت دکتر شریعتی مشخص نشده و به علاوه انجام سخنرانی های وی با نظر قبلی ساواک نبوده و طرحی نیز تاکنون در این زمینه تهیه نگردیده، دستور فرمایید اولا به مشاراليه ابلاغ نمایند که تا انجام بررسی های لازم از قبول دعوت مراجع مختلف خودداری نماید و ثانیا طرح آن ساواک را به طور مدلل و مشروح برای استفاده از وی تهیه و ارسال دارند تا بررسی های لازم معمول و اقدام مقتضی به عمل آید. مقدم 🔸به دنبال این دستور تیمسار مقدم، ساواک خراسان گزارش داده است: مراتب به دکتر شریعتی ابلاغ گردید. ایشان دعوت دانشگاه تبریز و دانشگاه آریامهر را به نحو مقتضی رد خواهد کرد، ضمنا با مشارالیه مذاکره، قرار شد هدف و برنامه های خود را در مجموعه ای تنظیم و تقدیم کند که ساواک پس از بررسی بتواند دوباره مشارالیه تصمیمات لازم را اتخاذ کند. سرتیپ بهرامی - ۴۸/۲/۲۹ 🔹ساواک خراسان بدین گونه طرح مورد درخواست مرکز برای بهره گیری از شریعتی را به واگذار می کند تا او به قاعده الانسان على نفسه بصیره» راه و چگونگی بهره برداری ساواک از شخص او را نشان دهد و طرح خود را در این زمینه مشخص سازد.(شریعتی در دادگاه تاریخ، ص ۱۰۷) 🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️ آیا واقعیت تاریخی مورد اغماض است..؟ ▶️ بخش دوم 🔹ساواک خراسان در گزارش ۱۳۴۸/۴/۱۶ که برای تهران می فرستد، نوید می دهد که شریعتی طرح خود را به زودی «تسلیم خواهد کرد» متن گزارش چنین است: 🔸.. با دکتر شریعتی ملاقات، نامبرده بعد از ابلاغ این‌که تا دستور ثانوی در هیچ یک از مجامع نباید سخنرانی کند، تاکنون به تهران نرفته است. مشارالیه اظهار می دارد: 🔹دکتر رئیس مؤسسه علوم اجتماعی به وی خصوصی نامه داده است که هر موقع به تهران آمدی ترتیب ملاقات تو را با تیمسار مقدم خواهم داد. 🔸دکتر شریعتی در موقع برگزاری کنکور دانشگاه به تهران دعوت شده و بنا به اظهار خودش حداقل ده مرداد در تهران خواهد بود و با به وسیله دکتر نراقی ملاقات خواهد کرد. 🔹دکتر شریعتی قبلا قول داده بود که اصول و نظريات و هدف‌های خود را در مجموعه ای تنظیم و به ساواک تسلیم نماید که در حال حاضر چند صفحه تهیه نموده و احتمالا تا هنگام مسافرت وی به تهران به پایان رسانیده و در مشهد یا در تهران تسلیم خواهد نمود. 🔸وی اظهار می دارد که، اکنون احساس می شود دستگاه بر خلاف گذشته سعی دارد که جامعه، و بخصوص و دانشگاهی را از حالت خفقان و جمود فکری خارج و با تشخیص نقاط ضعف و خلأ فکری به طریق اصولی آنان را رهبری کند. کما اینکه به امر شاهنشاه آریامهر آقای دکتر باهری اکنون در وزارت دربار تقريبا مؤسسه ای به وجود آورده که افراد صاحب قلم و صاحب نظر را از تمام نقاط کشور خواسته است.... تحقیق و مدارکی جمع آوری کند.... 🔹اکنون چنانچه، ساواک چنین کادری آن هم به، وسیله افراد مورد احترام روشنفکران و به خصوص دانشگاهی به وجود آورده و تحت برنامه خاصی و با توجه به انقلابی که در کشور به وجود آمده و احساس نیاز طبقه جوان به ایدئولوژی نو که منطبق با روح ایرانیت و بازگشت ایرانی به افتخارات گذشته...به مرحله اجرا در آید، بسیار مفید است...در تلو گفتار و مجموعه، سخنان وی چنین استنباط می شود که او در صورتی که، با، عامل ساواک بودن معروف نشود و ضمنامحدودیتی نباشد، حاضر به اجرای نظرات فوق خواهد بود.(رئیس سازمان اطلاعات و امنیت خراسان، بهرامی (سند شماره ۱۹) شریعتی در دادگاه تاریخ، ص۱۱۱) 🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️ آیا واقعیت تاریخی مورد اغماض است..؟ ▶️ بخش سوم 🔹 در این دیدار به طور زیرکانه ای ارتباط خود با دکتر باهری در را به رخ ساواک کشیده و همراه ستایش از شاه و « » !هماهنگی درونی خویش را با آن رژیم آشکار ساخته و در پایان، شرایط خود را برای همکاری با ساواک اعلام کرده است. 🔸بی تردید ارتباط شریعتی تنها با « » و « » محدود نبوده است و مهره‌های دیگری از رژیم شاه نیز در پنهان با او سر و کار داشته اند، لیکن نکته در خور توجه اینکه از سوی «مثلث» ، و در میان گرفته می شود و مورد پشتیبانی قرار می گیرد! آیا این ارتباط و پشتیبانی نامبردگان از شریعتی در چهارچوب سیاست رژیم شاه بوده و یا فراتر از سیاست این رژیم، بند و بست ها، داد و ستدها و برنامه ها و نقشه هایی در کار بوده است، از رازهای است که اکنون نتوان به آن دست یافت و به بررسی آن نشست. 🔹شاید اسناد اگر به طور کامل از سوی «دانشجویان مسلمان پیرو خط امام» انتشار یافته بود. راز و روزی که پیرامون شریعتی وجود دارد، رو می شد و چهره نامبرده بهتر بر ملا می گردید. 🔸 بی تردید نتوان پذیرفت که با وجود جار و جنجال ها و بگو مگوهایی که پیرامون در درازای دهه ای در ایران، به راه افتاده بود، سفارت آمریکا هیچ گونه گزارشی نداشته و دید منفی یا مثبتی درباره او اظهار نکرده است بویژه که برخی جاسوس‌های امریکا با او سر و کار داشته اند.(منظور از عوامل سازمان سیا بودکه همسفر وی در راه داخل مرز کشور بوده است) 🔹در پی نامه پراکنی ها و رایزنی های فشرده تهران و مشهد پیرامون شریعتی و دیدارها و گفتگوهای پیاپی سرتیپ بهرامی با نامبرده، دو تن از مقامات کاردان و ورزیده ساواک به نام های و ، برای بررسی نامه ۴۰ صفحه ای شریعتی و گزارش های ساواک مشهد پیرامون نامبرده، ماموریت ویژه می یابند و پس از بررسی و ارزیابی، دیدگاه خود را پیرامون شریعتی به همراه نگاهی گذرا به پیشینه او چنین گزارش می کنند: 🔸برابر سوابق موجود، مشارالیه در گذشته از طرفداران دکتر بوده و به نفع جبهه به اصطلاح ملی سابق فعالیت داشته و در اواخر دوران حکومت مصدق در محل کانون در مشهد جلساتی از دانش آموزان و دانشجویان تشکیل داده است. یادشده بالا هنگام تحصیل در فرانسه نیز عضو دانشجویان ایرانی مقیم آن کشور بوده و از فعال ترین افراد وابسته به جبهه مذکور معرفی شده است. 🔹شخص مذکور در سال ۳۶ به اتهام پخش اوراق مضره در مشهد دستگیر و به تهران اعزام گردیده و پس از ۲۸ روز آزاد و درباره اش قرار منع پیگرد صادر شده است. 🔸اخيرا از طرف بعضی از انجمن‌های اسلامی دانشجویان دانشگاه های مختلف کشور و همچنین حسینیه ارشاد به منظور سخنرانی از وی دعوت به عمل آورده اند. 🔹 اقدامات انجام شده: باتوجه به اینکه نامبرده بالا یکی از عناصر جبهه به اصطلاح ملی سایت بوده و سخنرانی وی جهت دانشجویان به مصلحت نبوده، از طریق به نحو مقتضی به مشاراليه تذکر داده شد که از قبول دعوت های مورد بحث خودداری نماید. 🔸شخص موصوف در مصاحبه ای که با وی به وسیله ساواک مزبور به عمل آمده چگونگی خاطرات گذشته خود را در ۴۰ صفحه تسلیم و طی آن ضمن اعتراف به فعالیت های گذشته خود درباره اوضاع کنونی ایران بحث و نتیجه گیری نموده که من ترجیح می دهیم به جای آنکه بگویم من تغییر عقیده داده ام و عوض شده ام، بگویم که اوضاع عوض شده است و هيأت حاکمه تغییر روش داده، و به جای آنکه بگویم من از نظر روحی و احساس فکری به سبک کار و رفتار و سیستم سیاسی مملكت نزدیک شده ام، بگویم مملکت از نظر سبک کار و سیستم سیاسی به روحي من نزدیک شده است. 🔹 بنابراین اگر این اصل را قبول کنیم که سیاست کنونی مملکت باید موافقان امروز خویش را در میان مخالفان دیروز بجوید و این روشی است که حکومت وقت در پیش گرفته و نسل جوان را که نسلی بدبین و ناراضی و ناامید بوده و من نیز یکی از چهره های صادق آن بودم به سرنوشت مملکت و سرنوشت خود امیدوار کرده است... 🔸و در پایان ضمن اشاره به اینکه دستگاه برخلاف گذشته می خواهد و دانشگاهی را از حالت خفقان و جمود فکری خارج و با تشخیص نقاط ضعف و خط فکری به طریق اصولی آنان را رهبری کند، از توجهات شاهنشاه آریامهر در این زمینه سپاسگزاری نموده است.(شریعتی در دادگاه تاریخ، سند شماره ۲۰، صص ۱۱۴، ۱۱۳) 🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️ آیا واقعیت تاریخی مورد اغماض است..؟ ▶️ بخش چهارم 🔹ساواک در نظریه خود بر پایه نامه ۴۰ صفحه ای شریعتی آورده است: 🔸با عرض مراتب فوق و با توجه به اینکه در مصاحبه هایی که با نام عمل آمده حسن نیت نشان داده و ضمن اعتراف به فعالیت های گذشته خود و تجزیه و تحلیل وضع کنونی کشور، سیاست فعلی دولت را مورد تأیید قرار داده لذا به نظر می رسد چنانچه وی به نحو مقتضی راهنمایی گردد می توان از این شخص - که دارای معلومات و طرفداران قابل توجهی می باشد - بهره برداری نمود. مستدعی است در صورت تصویب، اجازه فرمایند هنگامی که مشارالیه به تهران آمد به این اداره کل احضار و با او در این زمینه مذاکره شود. موکول به اوامر عالی است.(سند شماره ۲۰، شریعتی در دادگاه تاریخ، ص۱۱۴) 🔹در پی پیشنهاد فراخواندن شریعتی به ساواک مرکز و موافقت تیمسار مقدم با آن، تلگرام زیر به ساواک خراسان مخابره می گردد: 🔸دستور فرمایید به به نحوی مقتضی ابلاغ نمایند که هنگام عزیمت به تهران از طریق احسان نراقی با شماره تلفن ۷۶۲۸۱۷ با این اداره کل تماس و تاریخ حرکت نامبرده را نیز تلگرامی اعلام دارند.(مقدم( رئیس ساواک) (پرونده شریعتی، ج۱، برگ ۲۳۹) 🔹بدین گونه زمینه دیدار او با برخی از مقامات بلندپایه ساواک در تهران فراهم می شود. به تهران با مدتی تأخیر با آنان تماس برقرار می کند و آنچه را که میان او و برخی از مقاما تهران گذشته، برای سرتیپ بهرامی بازگو می سازد. 🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️ آیا واقعیت تاریخی مورد اغماض است..؟ ▶️ بخش پنجم 🔹گزارش ساواک خراسان به مقامات ساواک از گفتگوی با شریعتی 🔸... با نامبرده بالا(شریعتی) ملاقات، در مورد عدم تماس با آن اداره کل مذاکره، مشاراليه اظهار می دارد: در بدو ورود به صلاح در این دیدم که وسیله آقای که از زمان تحصیلی با هم آشنا بودیم با ساواک تماس بگیرم و قرار شد آقای قرائی از تیمسار مقدم برای شرفیابی وقت بگیرد. 🔹چند روزی از طرف ایشان خبری نشد، بالاجبار به دکتر مراجعه کردم دکتر نراقی گفتند: نسبت به شما کمال حسن نیت را دارند و من از جانب ایشان می گویم که شما مجاز هستید در مجالس و سخنرانی ها شرکت کنید، برای تأیید نظر تیمسار هم اکنون چنانچه مایل باشید می توانید در یک سخنرانی شرکت کنید. 🔸من بنا به مصلحتی که ممکن است در پیغام تیمسار تحریف شده باشد جواب دادم که من شخصا در این مورد تصمیم می گیرم و به اطلاع شما می رسانم و منظورم از این جواب این بود بعد از تماس با مقامات ساواک و جلب نظر آنها و تعیین وضعیت خودم در چنین مجالس شرکت کنم و بالاخره به اداره مراجعه و با آقای حسن زاده (آقای ) اول ملاقات کردم، پس از چند دقیقه آقای ثابتی تشریف آوردند. 🔹حدود چهار ساعت بحث و تبادل نظر داشتیم و در خاتمه به من دستور داده شد که نظریات و برنامه و هدف های فعلی و آینده خود را بنویسم و تقدیم کنم و چون در مشهد کار داشتم نتوانستم اجرای دستور کنم و اکنون آنچه به نظر رسیده و جزء اعتقاد و ایمان من است نوشته ام و تقدیم می کنم. 🔸دکتر شریعتی ضمن تجلیل و تمجید زیاد از آقایانی که در تهران با وی ملاقات کرده اند اظهار نمود که برای من و امثالهم هیچ وقت این تصور نبود که انسان در سازمان امنیت در حضور اعضای آن اینقدر امنیت داشته باشد و بتواند واقعا آنچه به آن معتقد است بیان کند و باز هم مورد محبت واقع شود. برخورد آقایان که همراه ادب، شخصیت و تسلط به مسائل کلی بود برای من مغتنم است. 🔹امیدوارم بتوانم برای وطنم آن هم با راهنمایی و همکاری چنین دستگاهی که واقعا بی نظر و است کنم. رئیس سازمان اطلاعات و امنیت خراسان، بهرامی ( شریعتی در دادگاه تاریخ، ص۱۱۶،. سند شماره ۲۱) 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔻 که در آن دکتر علی شریعتی خود را می داند. «.. به هر حال من دستگاه هستم و مومن به کشور و آمادگی دارم استفاده یا عدم استفاده از من بسته بنظر مقامات عالیه است.» 🇮🇷 @IRANeMOASER