📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کیهان ۲۹ مرداد ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۲۹ مرداد ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER
🔴امام خمینی قدس سره الشریف: انقلاب کردیم که شعائر اسلام را زنده کنیم
◀️جایگاه شعائر حسینی در کلام امام خمینی در آستانه ماه محرمالحرام/1
🔹در آستانه ماه محرمالحرام پروتکلهای بهداشتی برای عزاداریهای حسینی از سوی ستاد مقابله با بیماری کرونا ابلاغ شد. واکنشها نسبت به این پروتکلها متفاوت بود. برخی شخصیتهای سکولار در تلاشاند تا آرزوی دیرینه خود برای تعطیلی عزاداری عاشورا را محقق کنند و طیف متحجر نیز نشان داد که نابخردانه به دنبال برپایی عزاداری بدون رعایت موارد بهداشتی است.
🔸موضع جامعه انقلابی نیز به پیروی از بیانات مقام معظم رهبری و ابلاغ دستورات بهداشتی توسط نهاد مسئول مشخص شد: « #عزاداری_با_حفظ_سلامت_عزاداران »
🔹با این نگاه به خوانش بیانات امام خمینی قدس سره الشریف در مورد جایگاه شعائر دینی و حسینی میپردازیم:
🔸«امروز ما به مجالس تعزیه و روضه بیشتر احتیاج داریم از سابق. این اجتماع سرتاسری کشور، این دستهجات سرتاسری کشور، امروز دیگر یک رنگ سیاسی پیدا کرده است و حق هم همین است. اگر ما سی و چند میلیون جمعیت در این دهۀ محرّم، که وسیله شان را خدا برای ما فراهم کرده است و آنقدر ائمۀ اطهار راجع به اینطور امور سفارش فرموده اند و آنطور ثوابها را خدای تبارک و تعالی برایش مرتب فرموده است، اگر 35 میلیون جمعیت در این ماه محرّم، در این دهۀ محرّم، اجتماعات داشته باشند، خطبا هم بروند مسائل روز را برایشان بگویند و تعزیه بگویند و گریه بکنند برای سیدالشهدا، این یک شعاری است؛ یک شعار الهی است.
🔹 «امروز دیگر ما انقلاب کرده ایم، روضه دیگر لازم نیست» از غلطهایی است که تو دهنها انداخته اند؛ مثل این است که بگوییم امروز ما انقلاب کرده ایم، دیگر لازم نیست که نماز بخوانیم. انقلاب برای این است. انقلاب کردیم که شعائر اسلام را زنده کنیم، نه انقلاب کردیم که شعائر اسلام را بمیرانیم. زنده نگه داشتن عاشورا یک مسئلۀ بسیار مهم سیاسی ـ عبادی است. عزاداری کردن برای شهیدی که همه چیز را در راه اسلام داد[ه]، یک مسئلۀ سیاسی است؛ یک مسئله ای است که در پیشبرد انقلاب اثر بسزا دارد.»(صحیفه امام ج13 ص327-326)
🇮🇷 @IRANeMOASER
🔴امام خمینی: ما ملت گریه سیاسی هستیم
◀️جایگاه شعائر حسینی در کلام امام خمینی در آستانه ماه محرمالحرام/2
🔸«ما از این اجتماعات استفاده می کنیم. ما از آن «الله اکبر»ها، ملت ما از آن «الله اکبر»ها استفاده کرد. آن «الله اکبر»ها را باید حفظ بکنیم . این مظاهر و شعائر و اموری که در اسلام در آن سفارش شده باید فکر کنید که اینها یک مسئله سطحی نبوده است که می خواستند جمع بشوند و گریه کنند، خیر.
ما ملت گریه سیاسی هستیم، ما ملتی هستیم که با همین اشکها سیل جریان می دهیم و خرد می کنیم سدهایی را که در مقابل اسلام ایستاده است.»( صحیفه امام ج13 ص327)
#محرم
#عزاداری_با_حفظ_سلامت_عزاداران
🇮🇷 @IRANeMOASER
🔴مغزهای پوسیده
◀️جایگاه شعائر حسینی در کلام امام خمینی در آستانه ماه محرمالحرام/3
🔸آن افکار پوسیده الآن هم در مغزهای بعضیها هست. اینها نمی خواهند که شما برای یک شهید اسلام گریه کنید. اگر چنانچه برای شکست اسلام گریه کنید آنها می گویند: نه،گریه چیز خوبی است. اینها نمی خواهند که شما برای کسی که همه چیزش را برای اسلام داد، اینها نمی خواهند شما زنده نگهدارید یک واقعه ای را که قدرتهای بزرگ را آن واقعه کوبید و در اثر او، شما هم اگر بشوید، می کوبید. اینها نمی خواهند این مسائل واقع بشود. مع الأسف، تبلیغ می کنند این منحرفین؛ اینهایی که مأمورند که این جور تبلیغات را بکنند و جوانهای ما بعضی شان باورشان می آید. باید جوانهای ما بدانند که هر نحو تبلیغی که بر ضد یکی از مظاهر اسلامی واقع شد، این تبلیغی است که از جانب بزرگترها و چپاولگرها به دست عمّالشان واقع می شود؛ برای اینکه اسلام را بکوبند. ( صحیفه امام ج13 ص327)
#محرم
#عزاداری_با_حفظ_سلامت_عزاداران
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #اطلاعات ۳۰ مرداد ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کیهان ۳۰ مرداد ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۳۰ مرداد ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER
🔴ریشههای ترس غربزدگان از عزاداری حسینی
◀️جایگاه شعائر حسینی در کلام امام خمینی در آستانه ماه محرمالحرام/4
📍«اینها از این مجالس، از آن جنبۀ سیاسی اش می ترسند. امروز هم مجالس ما تحوّل درش پیدا شده است؛ مثل سابق نیست، متحول شده است. همۀ افراد ملت ما، مجالس ما متحول شده است. لکن گمان نکنند آنهایی که جنبه های سیاسی به نظرشان دارند و مثلاً روشنفکر هستند، به نظرشان که مجالس گریه دیگر چیزی نیست. همین گریه هاست که کارها را پیش برده، همین اجتماعات است که مردم را بیدار می کند. ما از این مخالفتهایی که شد در زمان رضاخان و شک نداریم که به دستور بوده ـ خود او خیلی معلوم نبود که اگر دستور ندهند، این حرفها را بزند ـ از این مخالفتهایی که شد، باید عبرت بگیریم؛ ببینیم با مجالس روضه مخالف بودند، معلوم می شود که مجالس روضه با آنها مخالف است؛ با روحانیت مخالف بودند، ببینیم که روحانیت برای آنها مضر است.» ( صحیفه امام ج13 ص328)
#محرم
#عزاداری_با_حفظ_سلامت_عزاداران
🇮🇷 @IRANeMOASER
🔴بازی نخوریم
◀️جایگاه شعائر حسینی در کلام امام خمینی در آستانه ماه محرمالحرام/5
🔸بازیتان ندهند این قلمفرساها! بازیتان ندهند این اشخاصی که با اسماء مختلفه و با مرامهای انحرافی می خواهند همه چیز را از دستتان بگیرند. و اینها می بینند که این مجالس، مجالس روضه، ذکر مصایب مظلوم و ذکر جنایات ظالم، در هر عصری [مظلومان را] مقابل ظالم قرار می دهد. اینها ملتفت نیستند که اینها خدمت دارند می کنند به این کشور؛ خدمت دارند می کنند به اسلام. (صحیفه امام ج10 ص316)
#محرم
#عزاداری_با_حفظ_سلامت_عزاداران
🇮🇷 @IRANeMOASER
🔴 امام خمینی :اینهایی کهمیگویند شما ملت گریهاید خیانتکارند
◀️جایگاه شعائر حسینی در کلام امام خمینی در آستانه ماه محرمالحرام/6
🔸توجه ندارند جوانهای ما! بازی این بزرگها را نخورید. اینها خیانتکاراند! اینهایی که تزریق می کنند به شما «ملت گریه»، «ملت گریه»، اینها خیانت می کنند. بزرگهایشان و اربابهایشان از این گریه ها می ترسند؛ دلیلش این است که رضاخان آمد همۀ اینها را برد از بین، و مأمور بود. دلیلش این است که رضاخان آخرش که رفت، انگلستان در رادیوی دهلی اعلام کرد که ما این را آوردیم، حالا هم بردیم! درست هم می گفتند. آورده بودند برای سرکوب کردن اسلام، و یکی از راههایش همین بود که این مجالس را از دست شما بگیرند. (صحیفه امام ج10 ص316)
#محرم
#عزاداری_با_حفظ_سلامت_عزاداران
🇮🇷 @IRANeMOASER
💢مبارزه استعمار با عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین
🔘« در آستانه محرم 1338ق/ 1298 ش. ایران در اوج مبارزه با قرارداد 1298ش/ 1919م بود. در ذیحجه 1337ق محصلین تهرانی با انتشار اعلامیهای، از علما خواستند که مساجد را سیاهپوش کنند و عموم مردم را به قیام بر ضد قرارداد ترغیب و دعوت نمایند. جمعی از وعاظ نیز در مجالس روضهخوانی در مسجد شیخ عبدالحسین (مسجد آذربایجانیها) بر ضد این قرارداد سخنرانی کردند.
🔘در اثر اقدامات علما و با استقامت ملت ایران، قرارداد به شکست انجامید و به دنبال این شکست، استعمار، سناریوی کودتا را برای این ملت ترتیب داد. با وقوع کودتای سوم اسفند 1299ش/ 22فوریه1920 سیر جدیدی در عرصه سیاسی ایران آغاز شد که به مرور زمان ابعاد مختلف آن آشکار گردید. رئوس برنامه اجرایی این سیر جدید را حسن اعظام قدسی به نقل از یکی از دوستان خود بازگو میکند که در دوره چهارم از خراسان به نمایندگی مجلس شورای ملی انتخاب شده بود. دوست حسن اعظام قدسی در ملاقاتی با کنسول انگلیس در مشهد، از او در خصوص کودتای 1299 و اهداف آن میپرسد و کنسول میگوید:
«پس از شکست قرارداد 1919 از ناحیه نایبالسلطنة چند ماده ذکر شده بود که برای آتیه ایران باید عملی و اجرا گردد... :
1. تمرکز قوای نظامی و سیاسی در یکجا
2. استقلال پول ایران از راه نشر اسکناس به وسیله بانک تأسیس شده دولت ایران
3. تجدید قرارداد نفت و و پایدار بودن آن
4. از بین بردن عشایر خاصه سرحدداران نقط مرزی ایران و مستقر ساختن افراد نظامی در آن نقاط
5. از بین بردن روحانیون و ضعیف کردن آنان از راه اعمال و رفتار خودشان که در بین جامعه ایران است.
6. بر هم زدن بساط عزاداری که خود بزرگترین وسیله برای خنثی نمودن سیاست استعماری دولت بریتانیاست...» (فصلنامه پانزده خرداد شماره ده، ص16)
🇮🇷 @IRANeMOASER