🔴ولایتمداری به سبک شهید رجایی
🔻سالگرد شهادت محمدعلی رجایی و یاران
💢در ماجرای تسخیر لانه جاسوسی شهید رجایی معتقد بود که گروگانها باید محاکمه شوند ولی وقتی دو بار به حضور امام رسید و دریافت که نظر تلویحی ایشان بر آزادی گروگانهاست، آن را پذیرفت و گفت: وقتی میگوییم ما خط امامی هستیم، یعنی همین. کاری را انجام میدهیم که خلاف نظر خودمان است، ولی نظر رهبری بر آن است. همین مفهوم التزام عملی است، ولو بیآبرو شویم.(دولتهای شهید رجایی شهید باهنر و آیتالله مهدوی کنی، ص84)
🇮🇷 @IRANeMOASER
⚫️ مشهد رضوی؛ عاشورای حسینی
♨️عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /10
🔸تظاهرات رنگ و روح تازهاى به خود گرفت و زمين تهران زير پاى تظاهركنندگان به لرزه درآمد. شعارهاى ديگر دانشجويانى كه به تظاهركنندگان بازار پيوسته بودند چنين بود:
سلام بر خمينى، درود بر مصدق
خمينى رهبر شيعه، مصدق رهبر ملى
اتحاد، مبارزه، پيروزى
تا مرگ ديكتاتورها نهضت ادامه دارد.
🔸تظاهركنندگان از دانشگاه به ميدان 24 اسفند رفته به طرف جنوب سرازير شدند و پس از عبور از برابر پادگان باغشاه، با طى خيابان سپه راهى كاخ مرمر شدند. در راه يك كاميون نظامى مملو از سرباز از مقابل تظاهركنندگان مىگذشت، با ديدن دهها هزار مسلمان انقلابى ترمز كرد، افسرى كه جلوى كاميون نشسته بود سر از شيشه درآورد و از تظاهركنندگان خواست كه عكسى از امام خمينى به او بدهند، عكس را گرفت و به شيشه جلوى ماشين نصب كرد. دانشجويان براى او كف زدند و او با تكان دادن سر از آنان تشكر كرد.
🔸سرانجام انبوه تظاهركنندگان در مقابل كاخ مرمر ظاهر شدند و ديگر بار با فريادهاى: «خمينى بتشكن ...»، «مرگ بر اين ديكتاتور»! لرزه در دل شاه افكندند. تظاهركنندگان همانند روز پيش پس از گذشتن از مقابل كاخ، خيابان سپه، توپخانه، باب همايون، ميدان ارك و ... وارد بازار شدند و ساعت دو بعدازظهر پس از سخنرانى يكى از بازارىها به عنوان قدرشناسى از پيوستن و همكارى دانشگاهيان، تظاهرات پايان پذيرفت.
🔸عاشورای حسینی در شهرهای دیگر اعلاميۀ امام در شهر مقدس مشهد نيز با حركت و خروش و شور تازهاى همراه بود و دگرگونى ژرفى در مراسم عزاى حضرت امام حسين (ع) پديد آورد و مردم با شوق و علاقۀ فراوانى آن را در محافل و مجالس پخش مىكردند و در مراكز حساس شهر به ديوارها مىزدند و براى آنكه مزدوران ساواك و شهربانى آن را از ديوار نكنند، با شجاعت و شهامت كم نظيرى پاى آن مىايستادند و از آن مراقبت مىكردند.
🔸در يك مورد كه مزدوران شاه اقدام به كندن آن كردند با خشم و حملۀ قهرآميز مردم روبهرو شدند و يكى از مأموران پليس به نام سرپاسبان غلامعلى شباهنگ كه رهنمودنامۀ امام خمينى را از ديوار كنده بود، به دست مردم كشته شد و پاداش مخالفت با مردم و اسلام را در همان جا دريافت كرد و پليس ديگرى بشدت مجروح شد. خبر آن در روزنامۀ اطلاعات و اعلاميه شهربانى منعكس شد. نكتۀ در خور توجه آنكه روزنامۀ اطلاعات در گزارش خود صريحاً اعتراف كرد كه كندن اعلاميۀ امام خمينى از طرف مأمورين با اعتراض شديد مردم روبهرو شد:
يك سرپاسبان در مشهد كشته شد «روز جمعه گذشته مقابل مسجد جامع گوهرشاد حادثۀ تأثرانگيزى روىداد كه در نتيجه سرپاسبان غلامعلى شباهنگ به وضع فجيعى كشته شد و سرپاسبان على حامد غفاريان بشدت مجروح گرديد.
🔸مشروح جريان را خبرنگار ما در مشهد چنين گزارش مىدهد: ساعت هشت و نيم بعد از ظهر روز جمعۀ گذشته در مقابل مسجد جامع گوهرشاد مشهد عدهاى از كسبه و اهالى اين شهرستان اجتماع كرده بودند و درباره اعلاميه اى كه از طرف آيت اللّه خمينى عليه دولت منتشر شده بود صحبت مىكردند و عدهاى هم مشغول مطالعه اين اعلاميه ها كه بر ديوار مسجد زده شده بود بودند. در اين موقع سرپاسبان شباهنگ و سرپاسبان على حامد غفاريان، مأمورين كلانترى بخش چهار، براى متفرق كردن مردم اقدام به كندن اعلاميه هاى مزبور از ديوار مسجد كردند.
🔸پاسبان كشته شد به دنبال كندن اعلاميه ها، مردم نسبت به عمل اين دو مأمور بشدت اعتراض كردند و بين آنها نزاع در گرفت. در حين نزاع، شخصى به نام محمدحسنى فرزند حسن، سى و يك ساله، شغل كبابى كه بيش از همه بر اين جريان دامن مىزد با كارد بزرگى به ميان جمعيت پريد و در حالى كه ناسزا مىگفت، دو نفر سرپاسبان مزبور را بشدت مجروح كرد. بر اثر شدت ضربات وارده سرپاسبان غلامعلى شباهنگ بلافاصله درگذشت و سرپاسبان على حامد غفاريان از ناحيه سر به سختى مجروح گرديد كه براى معالجه به بيمارستان دويست تختخوابى انتقال داده شد. (نهضت امام خمینی ج1 ص487-475)
ادامه دارد...
✳️وقایع دنبالهدار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست»؛ هر شب به مناسب ایام محرم الحرام.
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #اطلاعات ۹ شهریور ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کیهان ۹ شهریور ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۹ شهریور ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER
🔴انقلاب اسلامی؛ نسخه کوچک قیام حسینی
🔻«کاری که در زمان امام حسین انجام گرفت، نسخه کوچکش هم در زمان امام ما انجام گرفت؛ منتها آنجا به نتیجه شهادت رسید، اینجا به نتیجه حکومت. این همان است؛ فرقی نمیکند. هدف امام حسین با هدف امام بزرگوار ما یکی بود. این مطلب، اساس معارف حسینی است. معارف حسینی، بخش عظیمی از معارف شیعه است. این پایه مهمی است و خود یکی از پایههای اسلام است.»(مقام معظم رهبری 1374/3/19)
#محرم
#عاشورا
#لبیک_یاحسین
⚫️عاشورای حسینی تسلیت!
🇮🇷 @IRANeMOASER
🔴قم در شوق امام
♨️عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /11
▪️در آن ايام كه شور و خشم تودهها عليه رژيم و هيأت حاكمه به اوج خود رسيد و نهضت امام خمينى در سراسر كشور گسترش يافت و زمينه براى قيام همگانى و سراسرى عليه شاه فراهم شد، نقش قائد در آميختن با تودهها و ساختن و آماده كردن آنها بارزتر شد. امام با فرا رسيدن ماه محرم و برپا شدن مراسم و مجالس سوگوارى در محلههاى مختلف شهرستان قم، هر شبى به يكى از محلهها مىرفت و در مجلس عزادارى تودههاى محروم و فقير شركت مىكرد و در هر محلهاى سخنگويى نيز با خود مىبرد تا سخنان لازم را به گوش تودهها برساند و آنان را از جرياناتى كه در كشور مىگذرد آگاه سازد.
▪️ اين عمل كه بىسابقه بود، اثر بسزايى در مردم شريف و اصيل قم مىگذاشت و در آنان علاوه بر آگاهى، بينايى و رشد فكرى، احساس و كشش ويژهاى نسبت به امام ايجاد مىكرد. تودههاى محلات قم با شور و شعف فوقالعاده و بىنظيرى مقدم مرجع عاليقدر خود را گرامى مىداشتند. هر شب از درب خانه امام تا محلهاى را كه بنا بود از آن ديدن كند با چراغهاى تورى پايهدار مزين مىساختند، دهها گوسفند و گاو در سر راه او قربانى مىكردند و به فقرا و مستمندان مىدادند. مردم هر محل، از زن و مرد تا مسافتى از محله بيرون مىآمدند و از مرجع خويش استقبال به عمل مىآوردند و در وقت بازگشت نيز تا مسافتى او را بدرقه مىكردند.
▪️زنان و مردان محلههاى دورافتاده و فقيرنشين قم، از اينكه در تاريخ زندگى خويش براى اولين بار، مرجعى چون امام خمينى را در ميان خود مىديدند از شادى و شعف در پوست خود نمىگنجيدند و سر از پا نمىشناختند، بىاختيار روى دست و پاى او مىافتادند و از ديده، اشك شوق مىريختند. گاهى به علت شدت ازدحام و هجوم مردم، حركت امام به كندى صورت مىگرفت و پيمودن يك مسافت صد مترى يك ساعت طول مىكشيد. يكى از شاهدان عينى جريان يكى از اين بازديدها را چنين شرح داده است:
«... شب دوازدهم محرم (15 خرداد) آقا در مجلس عزادارى محلۀ حكيم در پايين شهر قم شركت كرد. ساعت 22 به تكيۀ كوچۀ حكيم در پايين شهر قم رسيديم. هيچ يادم نمىرود كه در طول خيابان آذر تا كوچۀ حكيم، مردم از شور حضور آقاى خمينى در ميان خودشان، چه شادىها مىكردند و بيش از چهل رأس گوسفند و گاو جلو پاى اين مرد سر بريدند. ازدحام جمعيت چنان بود كه من حساب كردم ديدم كه آقاى خمينى در عرض 25 دقيقه توانست در ميان مردم فقط 50 متر جلو برود. آدم به چشم خود مىديد كه يك رهبر واقعى چطور مىتواند با مردم يكى شود، با آنها و در دل آنها باشد. ساعت از 24 گذشته بود كه به خانه آمديم و من تا در خانه با آقا بودم...».▪️در دهۀ اول محرم كه مجلس عزادارى در خانۀ امام خمينى برپا بود، ازدحام جمعيتى كه در اين مجلس شركت مىكردند به حدى بود كه كوچههاى اطراف و قسمتى از باغ انارى كه در پشت خانه قرار داشت از مردم پر مىشد و راهها بند مىآمد. اين استقبال و روآورى چشمگير تودهها نسبت به امام، شاه و هيأت حاكمه را بيش از پيش وحشتزده و نگران مىكرد. (نهضت امام خمینی ج1 ص489-487) ادامه دارد... ✳️وقایع دنبالهدار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست»؛ هر شب به مناسب ایام محرم الحرام 🇮🇷 @IRANeMOASER
⁉️ویروس قجری و عصر بیخبری «در ستایش بیداری مردم»
💠 انقلاب اسلامی دگرگونیهای عظیمی در ایران پدید آورده است. ما کشوری بودیم که قبل از انقلاب، دولتمردان آن تحت نفوذ قلمرو بالندهای از کوششهای انسانی معطوف به هدف مقدس، مشخص، مستمر و مورد اعتماد مردم قرار نداشتند. تاریخ معاصر این مملکت از طریق کارگزاران نادان، وابسته و بیهویت، قانونگذاران دلداده به بیگانه، احزاب ساخته دست استعمار و استبداد، حکومتهای بیکفایت و مجالس نمایشی ساخته و بازسازی میشد.
🔹اکثریت مردم به دلیل حوادثی که بر آنها رفت، جهتگیریهای فعالی نسبت به آینده کشور نداشتند. چون قدرت نمایندگیشان از اساس از طریق شیوههای انتخاباتی و مشارکت در کنشهای اجتماعی و یا نهادها و احزاب مردمی و انجمنهای داوطلبانه تثبیت نمیشد و تنها نقطه اعتماد مردم یعنی مذهب و نهادهای مذهبی نیز نسبتی با حکومت نداشتند و در ستیز با قدرت سیاسی بودند. بنابراین، این نمایندگی که میتوانست نقطه اعتماد مردم به دولت باشد چون نقش مثبتی در دگرگونیهای کشور و زندگی مردم نداشت بیمعنا بود.
🔸انقلاب اسلامی این شیوه حقارتبار و نفرتانگیز را از بین برد و شرایط را برای مردم به گونهای فراهم کرد که باور کردند رفتارها و انگیزههایشان به رغم وابستگیهای اجتماعی، طبقاتی، صنفی و حزبی، بر وضعیت آیندهشان تأثیر عمیق دارد.
🔹با انقلاب اسلامی، مردم باور کردند که در تاریخ ایران دورهای آغاز شده است که آینده جامعه به طور فزایندهای وابسته به تصمیم آنهاست. ایران از جامعهای مبتنی بر سرنوشت و تقدیر از پیش تعیینشده توسط دیگران، به طرف جامعهای حرکت کرد که تحولات و تغییرات آن به وسیله مردم رقم میخورد.
🔸مردم ایران قرنها دنبال حکومتی بودند که دو اصل آزادی و استقلال را به عنوان دو رکن غیر قابل انفکاک، به تاریخ و فرهنگ این مرز و بوم بازگرداند. این دو اصل، دو گوهری بودند که ایران در دوران معاصر، پس از شکست در جنگ با روسیه، به دلیل بیکفایتی، جهل، ناتوانی و دستنشاندگی شاهان و کارگزاران حکومتی و دلسپردگی جریانهای فکری و سیاسی و فرهنگی وابسته به حکومت، به فرنگستان و فرنگیها؛ به کلی از دست داده بود و از آن پس، به مطالبهای تاریخی تبدیل شد.
🔹اگر چه جنبشهای باشکوه و شوریدهای مثل جنبش تحریم، جنبش مشروطه، جنبش ملی شدن صنعت نفت، جنبش جنگل، جنبش خیابانی، جنبش تنگستانیها و دلواریها و حرکتهای کم و بیش ملی و منطقهای در گوشه و کنار ایران به راه افتاد تا به نوعی این دو گوهر از دسترفته و ربودهشده را به مام وطن بازگرداند، اما به رغم شکوه و عظمت این جنبشها، تا قبل از انقلاب اسلامی نه استقلال و نه آزادی گوشه چشمی به ایران نشان نداد.
👈🏼ادامه مطلب را اینجا ببینید
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #اطلاعات ۱۰ شهریور ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کیهان ۱۰ شهریور ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۱۰ شهریور ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER
⚫️ امام در میدان انقلاب
♨️عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /12
🔸افشاگرىها و روشنگرىهاى سخنگويان مذهبى در سراسر كشور و حملات كوبنده و پيگير آنان به رژيم، بر نگرانىها و ناراحتىهاى آنان مىافزود، بهطورى كه دستگاه جاسوسى شاه ناچار شد كه با سخنگويان اسلامى وارد مذاكره شود و دستكم تا اندازهاى آنان را محدود سازد و از آنان بخواهد كه در حمله به رژيم و انتقاد و اعتراض از آن، حد و مرزى قائل شوند! ليكن سخنگويان انقلابى علىرغم درخواست دستگاه جاسوسى شاه، بىپروا به حمله و انتقاد عليه شاه و باند او ادامه مىدادند.
🔸امام طى نامهاى كه به واعظ شهير، آقاى فلسفى نگاشت، از اين پايدارى، وظيفهشناسى و ادامۀ مبارزۀ گويندگان مذهبى قدردانى كرد. اين نامه را آقاى فلسفى در شب عاشورا در مسجد سيد عزيزاللّه، بالاى منبر براى مردم قرائت كرد.
امام در اين نامه پس از قدرشناسى از روشنگرىهاى گويندگان روحانى از عموم ملت ايران خواست كه با كمك مادى براى تجديد بناى مدرسۀ فيضيه، تنفر و انزجار خود را از هيأت حاكمه كه آن مدرسه را ويران كرده است، اعلام كنند و بدين وسيله وفادارى و پشتيبانى خود را از جامعۀ روحانيت و حوزههاى علميه بار ديگر به ثبوت برسانند؛ ليكن با پيشامد فاجعۀ 15 خرداد، ملت ايران فرصت آن را كه به اين ندا پاسخ گويد به دست نياورد.
متن نامه امام به فلسفى واعظ چنين است:
بسم اللّه الرحمن الرحيم
حضرت حجتالاسلام آقاى فلسفى ـ دامت افاضاته
لازم است از بيانات حساس جنابعالى در اين وقت اختناقِ عجيب تشكر كنم. امروز روزى است كه حضرات مبلغين محترم و خطباى معظم، دين خود را به دين اثبات فرمايند، امروز روزى است كه يا بايد رضايت خداوند غفور را جلب نمايند، يا خداى ناخواسته به سخط ذات مقدسش مبتلا شوند، امروز روزى است كه نظر مبارك امام زمان ـصلواتاللّه عليه به حضرات مبلغين اسلام دوخته شده است و ملاحظه مىفرمايند كه آقايان به چه نحو خدمت خود را به شرع مقدس ابراز و دين خود را ادا مىفرمايند.
از قرار مسموع، اغلب گويندگان محترم با ما همآواز هستند. اميد است خداوند تعالى آن شواذّى كه از حبس، از زجر، از خوف بيم دارند بيدار فرمايد. متمنى است مراتب احترام و سلام مرا به مبلغين ابلاغ فرماييد. ضمناً چون براى تجديد ساختمان مدرسۀ فيضيه كه قبلاً با جنابعالى نيز صحبتى شده بود، حسابى در بانك صادرات شعبه قم باز شده است و بناست كه از روز تاسوعا و عاشورا نيز بانك، سپرده را قبول كند، اگر صلاح ديديد تذكرى به مسلمين بدهيد. والسلام عليكم و رحمةاللّه و بركاته. روحاللّه الموسوى الخمينى
🔸امام خمينى كه در آن شرايط از هر فرصتى براى افشاگرى و شعلهور ساختن آتش انقلاب اسلامى استفاده مىكرد، روز عاشورا را براى اوج نهضت و به وجود آوردن شور حسينى بيشتر، روز مناسبى ديد. از اين رو، با علماى قم در اين زمينه به شور و مذاكره نشست و پيشنهاد كرد روز عاشورا علما به مدرسۀ فيضيه بروند و براى مردم كه از اطراف و اكناف به قم آمدهاند، سخنرانى كنند و حقايق را به گوش آنان برسانند. اين پيشنهاد مورد موافقت همۀ كسانى كه به ظاهر با ايشان همكارى داشتند، قرار گرفت و تصويب شد.
🔸چند روز پيش از عاشورا، گويندگان مذهبى در قم، تهران و بسيارى از شهرستانها در منابر اعلام كردند كه آقايان علماى قم، روز عاشورا نطقهايى ايراد خواهند كرد. اين خبر شور و شعف فراوانى در تودههاى مسلمان و مبارز ايران ايجاد كرد. مردم تهران و بسيارى از شهرستانهاى دور و نزديك، به منظور شنيدن سخنان پيشوايان دينى خود، سيلآسا راهى قم شدند. بنا به نوشتۀ كيهان، مورخۀ 12 خرداد 42 فقط از تهران حدود 40000 نفر در ايام عاشورا به قم عزيمت كرده بودند. ازدحامى كه در آن سال در شهر مذهبى قم به وجود آمده بود، مىتوان گفت كه كمسابقه بود. درست است كه همهساله، شهرستان قم در ايام عاشورا شاهد ازدحام فوقالعادهاى است و بسيارى از آرزومندان زيارت كربلا كه راهى به آن سرزمين ندارند، ايام عاشورا را در قم مىگذرانند؛ ليكن ازدحام و شلوغى آن سال را شهر قم كمتر به خود ديده بود. (نهضت امام خمینی ج1 ص491-489)
ادامه دارد...
✳️وقایع دنبالهدار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست»؛ هر شب به مناسب ایام محرم الحرام
🇮🇷 @IRANeMOASER