eitaa logo
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
424 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
637 ویدیو
686 فایل
تاریخ معاصر ایران و دانشنامه انقلاب اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
⁉️ویروس قجری و عصر بی‌خبری «در ستایش بیداری مردم» 💠 انقلاب اسلامی دگرگونی‌های عظیمی ‌در ایران پدید آورده است. ما کشوری بودیم که قبل از انقلاب، دولتمردان آن تحت نفوذ قلمرو بالنده‌ای از کوشش‌های انسانی معطوف به هدف مقدس، مشخص، مستمر و مورد اعتماد مردم قرار نداشتند. تاریخ معاصر این مملکت از طریق کارگزاران نادان، وابسته و بی‌هویت، قانون‌گذاران دلداده به بیگانه، احزاب ساخته دست استعمار و استبداد، حکومت‌های بی‌کفایت و مجالس نمایشی ساخته و بازسازی می‌شد. 🔹اکثریت مردم به دلیل حوادثی که بر آنها رفت، جهت‌گیری‌های فعالی نسبت به آینده کشور نداشتند. چون قدرت نمایندگی‌شان از اساس از طریق شیوه‌های انتخاباتی و مشارکت در کنش‌های اجتماعی و یا نهادها و احزاب مردمی ‌و انجمن‌های داوطلبانه تثبیت نمی‌شد و تنها نقطه اعتماد مردم یعنی مذهب و نهادهای مذهبی نیز نسبتی با حکومت نداشتند و در ستیز با قدرت سیاسی بودند. بنابراین، این نمایندگی که می‌توانست نقطه اعتماد مردم به دولت باشد چون نقش مثبتی در دگرگونی‌های کشور و زندگی مردم نداشت بی‌معنا بود. 🔸انقلاب اسلامی این شیوه حقارت‌بار و نفرت‌انگیز را از بین برد و شرایط را برای مردم به گونه‌ای فراهم کرد که باور کردند رفتارها و انگیزه‌هایشان به رغم وابستگی‌های اجتماعی، طبقاتی، صنفی و حزبی، بر وضعیت آینده‌شان تأثیر عمیق دارد. 🔹با انقلاب اسلامی، مردم باور کردند که در تاریخ ایران دوره‌ای آغاز شده است که آینده جامعه به طور فزاینده‌ای وابسته به تصمیم آنهاست. ایران از جامعه‌ای مبتنی بر سرنوشت و تقدیر از پیش تعیین‌شده توسط دیگران، به طرف جامعه‌ای حرکت کرد که تحولات و تغییرات آن به وسیله مردم رقم می‌خورد. 🔸مردم ایران قرن‌ها دنبال حکومتی بودند که دو اصل آزادی و استقلال را به عنوان دو رکن غیر قابل انفکاک، به تاریخ و فرهنگ این مرز و بوم بازگرداند. این دو اصل، دو گوهری بودند که ایران در دوران معاصر، پس از شکست در جنگ با روسیه، به دلیل بی‌کفایتی، جهل، ناتوانی و دست‌نشاندگی شاهان و کارگزاران حکومتی و دل‌سپردگی جریان‌های فکری و سیاسی و فرهنگی وابسته به حکومت، به فرنگستان و فرنگی‌ها؛ به کلی از دست داده بود و از آن پس، به مطالبه‌ای تاریخی تبدیل شد. 🔹اگر چه جنبش‌های باشکوه و شوریده‌ای مثل جنبش تحریم، جنبش مشروطه، جنبش ملی شدن صنعت نفت، جنبش جنگل، جنبش خیابانی، جنبش تنگستانی‌ها و دلواری‌ها و حرکت‌های کم و بیش ملی و منطقه‌ای در گوشه و کنار ایران به راه افتاد تا به نوعی این دو گوهر از دست‌رفته و ربوده‌شده را به مام وطن بازگرداند، اما به رغم شکوه و عظمت این جنبش‌ها، تا قبل از انقلاب اسلامی نه استقلال و نه آزادی گوشه چشمی ‌به ایران نشان نداد. 👈🏼ادامه مطلب را اینجا ببینید 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۰ شهریور ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۰ شهریور ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۰ شهریور ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
⚫️ امام در میدان انقلاب ♨️عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /12 🔸افشاگرى‏ها و روشنگرى‏هاى سخنگويان مذهبى در سراسر كشور و حملات كوبنده و پيگير آنان به رژيم، بر نگرانى‏ها و ناراحتى‏هاى آنان مى‏افزود، به‏طورى كه دستگاه جاسوسى شاه ناچار شد كه با سخنگويان اسلامى وارد مذاكره شود و دست‏كم تا اندازه‏اى آنان را محدود سازد و از آنان بخواهد كه در حمله به رژيم و انتقاد و اعتراض از آن، حد و مرزى قائل شوند! ليكن سخنگويان انقلابى على‏رغم درخواست دستگاه جاسوسى شاه، بى‏پروا به حمله و انتقاد عليه شاه و باند او ادامه مى‏دادند. 🔸امام طى نامه‏اى كه به واعظ شهير، آقاى فلسفى نگاشت، از اين پايدارى، وظيفه‏شناسى و ادامۀ مبارزۀ گويندگان مذهبى قدردانى كرد. اين نامه را آقاى فلسفى در شب عاشورا در مسجد سيد عزيزاللّه‏، بالاى منبر براى مردم قرائت كرد. امام در اين نامه پس از قدرشناسى از روشنگرى‏هاى گويندگان روحانى از عموم ملت ايران خواست كه با كمك مادى براى تجديد بناى مدرسۀ فيضيه، تنفر و انزجار خود را از هيأت حاكمه كه آن مدرسه را ويران كرده است، اعلام كنند و بدين وسيله وفادارى و پشتيبانى خود را از جامعۀ روحانيت و حوزه‏هاى علميه بار ديگر به ثبوت برسانند؛ ليكن با پيشامد فاجعۀ 15 خرداد، ملت ايران فرصت آن را كه به اين ندا پاسخ گويد به دست نياورد. متن نامه امام به فلسفى واعظ چنين است: بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم حضرت حجت‏الاسلام آقاى فلسفى ـ دامت افاضاته لازم است از بيانات حساس جنابعالى در اين وقت اختناقِ عجيب تشكر كنم. امروز روزى است كه حضرات مبلغين محترم و خطباى معظم، دين خود را به دين اثبات فرمايند، امروز روزى است كه يا بايد رضايت خداوند غفور را جلب نمايند، يا خداى ناخواسته به سخط ذات مقدسش مبتلا شوند، امروز روزى است كه نظر مبارك امام زمان ـ‏‏صلوات‏اللّه‏ عليه‏‏ به حضرات مبلغين اسلام دوخته شده است و ملاحظه مى‏فرمايند كه آقايان به چه نحو خدمت خود را به شرع مقدس ابراز و دين خود را ادا مى‏فرمايند. از قرار مسموع، اغلب گويندگان محترم با ما هم‏آواز هستند. اميد است خداوند تعالى آن شواذّى كه از حبس، از زجر، از خوف بيم دارند بيدار فرمايد. متمنى است مراتب احترام و سلام مرا به مبلغين ابلاغ فرماييد. ضمناً چون براى تجديد ساختمان مدرسۀ فيضيه كه قبلاً با جنابعالى نيز صحبتى شده بود، حسابى در بانك صادرات شعبه قم باز شده است و بناست كه از روز تاسوعا و عاشورا نيز بانك، سپرده را قبول كند، اگر صلاح ديديد تذكرى به مسلمين بدهيد. والسلام عليكم و رحمة‏اللّه‏ و بركاته. روح‏اللّه‏ الموسوى الخمينى 🔸امام خمينى كه در آن شرايط از هر فرصتى براى افشاگرى و شعله‏ور ساختن آتش انقلاب اسلامى استفاده مى‏كرد، روز عاشورا را براى اوج نهضت و به وجود آوردن شور حسينى بيشتر، روز مناسبى ديد. از اين رو، با علماى قم در اين زمينه به شور و مذاكره نشست و پيشنهاد كرد روز عاشورا علما به مدرسۀ فيضيه بروند و براى مردم كه از اطراف و اكناف به قم آمده‏اند، سخنرانى كنند و حقايق را به گوش آنان برسانند. اين پيشنهاد مورد موافقت همۀ كسانى كه به ظاهر با ايشان همكارى داشتند، قرار گرفت و تصويب شد. 🔸چند روز پيش از عاشورا، گويندگان مذهبى در قم، تهران و بسيارى از شهرستان‏ها در منابر اعلام كردند كه آقايان علماى قم، روز عاشورا نطق‏هايى ايراد خواهند كرد. اين خبر شور و شعف فراوانى در توده‏هاى مسلمان و مبارز ايران ايجاد كرد. مردم تهران و بسيارى از شهرستان‏هاى دور و نزديك، به منظور شنيدن سخنان پيشوايان دينى خود، سيل‏آسا راهى قم شدند. بنا به نوشتۀ كيهان، مورخۀ 12 خرداد 42 فقط از تهران حدود 40000 نفر در ايام عاشورا به قم عزيمت كرده بودند. ازدحامى كه در آن سال در شهر مذهبى قم به وجود آمده بود، مى‏توان گفت كه كم‏سابقه بود. درست است كه همه‏ساله، شهرستان قم در ايام عاشورا شاهد ازدحام فوق‏العاده‏اى است و بسيارى از آرزومندان زيارت كربلا كه راهى به آن سرزمين ندارند، ايام عاشورا را در قم مى‏گذرانند؛ ليكن ازدحام و شلوغى آن سال را شهر قم كمتر به خود ديده بود. (نهضت امام خمینی ج1 ص491-489) ادامه دارد... ✳️وقایع دنباله‌دار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست»؛ هر شب به مناسب ایام محرم الحرام 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۱ شهریور ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۱ شهریور ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۱ شهریور ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔴رابطه دعا و سیاست در اسلام ▫️امام خمینی قدس سره الشریف: «شما اگر ادعيه و ساير ائمه را ملاحظه بفرماييد مشحون است از اينكه مردم را بسازند براى يك امر بالاتر از آن چيزى كه مردم عادى تصور مى‏كنند. دعوت به توحيد، دعوت به تهذيب نفس، دعوت به اعراض از دنيا، دعوت به خلوت با خداى تبارك و تعالى، معنى‏اش اين نبوده است كه مردم توى خانه‏هايشان بنشينند و از مصالح مسلمين غفلت كنند و مشغول ذكر و دعا باشند. چنانچه خود آنها كه ملاحظه مى‏كنيد، اين طور نبودند.»(صحیفه امام، ج18 ص422) ⚫️شهادت امام سجاد علیه‌السلام تسلیت! 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔴 روحانی‌نماهای یزیدی و پیش‌گیری از سخنرانی زینبی ♨️عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /13 🔹انعكاس اين خبر كه علماى قم، روز عاشورا نطق‏هايى ايراد خواهند كرد، رژيم شاه را به تكاپو واداشت تا از هر راهى كه امكان دارد، علما را از اين تصميم منصرف كند. دستگاه جاسوسى شاه، نخست در سراسر كشور منعكس ساخت، دولت به ارتش فرمان آماده‏باش داده است تا هنگام نطق علما در مدرسۀ فيضيه آنجا را همانند مسجد گوهرشاد به آتش و خون بكشد. آنگاه روحانى‏نماهاى دربارى را به عنوان اندرز و خيرخواهى به حضور علماى قم فرستاد. اين مزدوران دربارى توانستند با حيله و نيرنگ، علما را از تصميم سخنرانى منصرف كنند؛ ليكن عمده شخص امام خمينى بود كه مأموران عمامه به سر جرأت روبه‏رو شدن با او را نداشتند و از طرفى تهديد و ارعاب رژيم هم نمى‏توانست او را تحت تأثير قرار دهد. 🔹آخوندهاى دربارى پس از مرعوب ساختن علما و منصرف كردن آنان از سخنرانى روز عاشورا، از آنان خواستند كه از هر راه ممكن، امام خمينى را از اين عمل خطرناك بازدارند و نگذارند كه با نطقى، علاوه بر به خطر افكندن جان هزاران نفر در مدرسۀ فيضيه، خود را نيز در معرض خطر قرار دهد! اين تهديدات مرموزانۀ مزدوران دربارى آنچنان بعضى از مقامات روحانى قم را تحت تأثير قرار داد و مرعوب ساخت، كه تمام نيروى خود را در راه بازداشتن امام از نطق روز عاشورا به كار گرفتند. شب و روز، وقت و بى‏وقت با تلفن و نامه، به‏طور شفاهى و پيغام به او فشار مى‏آوردند تا از اين نطق خطرناك! منصرف شود و در مقابل توپ و تشر و ارعاب و تهديد رژيم، عقب‏نشينى كند؛ ليكن هرچه بيشتر كوشش مى‏كردند، كمتر نتيجه مى‏گرفتند. 🔹امام در پاسخ كسانى كه او را پدرانه (!) اندرز مى‏دادند و از نطق روز عاشورا برحذر مى‏داشتند، مى‏گفت: من وظيفه خود را چنين تشخيص داده‏ام كه در اين فرصت كه انبوهى از توده‏ها از اطراف و اكناف در اين شهر اجتماع كرده‏اند، اظهار حقايق كنم و بعضى مطالب لازم را به گوش مردم برسانم، بگذار دستگاه در مقابل، هرچه مى‏خواهد بكند؛ نيز مى‏گفت كه: «من تصميم نهايى خود را گرفته‏ام و با اين شايعه‏پراكنى‏ها و تهديدات رژيم نمى‏توانم از تصميم خود برگردم». زمانى هم كه بعضى خيلى اصرار و التماس مى‏كردند كه از اين سخنرانى منصرف شوند و مطالبى را كه مى‏خواهند به گوش مردم برسانند به صورت اعلاميه منتشر كنند، پاسخ مى‏داد: «فكر كنم، شايد چنين كردم». 🔹امام در مقابل موج رعب و وحشتى كه دستگاه جاسوسى شاه، با شايعۀ كوبيدن محل نطق، ايجاد كرده بود، سرسختانه مقاومت كرد و از تصميم خود منصرف نشد. از آن طرف عناصر زبون و خودباخته و عناصر مرموز و وابسته به رژيم، در لباس خيرخواهى و اندرزگويى و دلسوزى، با تمام نيرو براى منصرف كردن او از اين تصميم، تلاش مى‏كردند و كارشناسان رژيم هم از دور ناظر اين صحنه بودند و واكنش‏هاى او را مورد بررسى قرار مى‏دادند و از آنجا كه دريافتند اين تلاش‏ها و كوشش‏هاى بى‏امان براى منصرف كردن او از نطق روز عاشورا كاربردى نداشته و نتوانسته در او اثر بگذارد، به ناچار مستقيماً در مقام تهديد امام برآمدند، مگر بتوانند در تصميم او تزلزلى ايجاد كنند... (نهضت امام خمینی ج1 ص492-491) ادامه دارد... ✳️وقایع دنباله‌دار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست»؛ هر شب به مناسب ایام محرم الحرام 🇮🇷 @IRANeMOASER
⚫️قم؛ تکرار کربلا ♨️عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /14 🔘صبح عاشورا در حالى كه هزاران نفر در منزل امام گرد آمده، مشغول عزادارى بودند و امام نيز در ميان آنان نشسته بود و به سخنان گوينده مذهبى گوش فرامى‏داد، يكى از مقامات «ساواك» خود را به او رسانيد و پس از معرفى خود اظهار داشت: «من از طرف اعليحضرت مأمورم به شما ابلاغ نمايم كه اگر امروز بخواهيد در مدرسه فيضيه سخنرانى نماييد، كماندوها را به مدرسه مى‏ريزيم و آنجا را به آتش و خون مى‏كشيم» امام بدون اينكه خم به ابرو بياورد بى‏درنگ پاسخ داد: «ما هم به كماندوهاى خود دستور مى‏دهيم كه فرستادگان اعليحضرت را تأديب كنند» مقام سازمان امنيت كه خود را براى چنين پاسخى آماده نكرده بود، چنان دستپاچه شد كه بسيارى از حاضرين در مجلس كه ناظر جريان بودند با اينكه گفت و شنود او با امام را نمى‏شنيدند، اين نگرانى را در قيافۀ او خواندند. 🔻 مأمور ابلاغ شاه، چنان دست و پاى خود را گم كرده بود كه نمى‏فهميد از چه راهى آمده و از چه راهى بايد برود! و در حالى‏‏كه تعادل خود را از دست داده بود، مجلس را ترك گفت. رژيم شاه دريافت كه ديگر از هيچ راهى امكان ندارد كه عزم راسخ و ارادۀ آهنين امام را درهم بشكند؛ ليكن عناصر زبون و خودباخته تا آخرين لحظه دست‏بردار نبودند و مى‏كوشيدند شايد بتوانند او را از سخنرانى بازدارند. چند دقيقه پيش از حركت او به طرف مدرسۀ فيضيه براى سخنرانى، يكى از مقامات روحانى تلفنى با او تماس گرفت و اظهار داشت كه از مقامات موثقى به دست آورده‏ام كه هزاران كماندوى مسلح و زره‏پوش در خارج قم مجهز و آمادۀ حمله به مدرسۀ فيضيه مى‏باشند. او بى‏آنكه جوابى بدهد، به قصد ايراد نطق، روانۀ مدرسۀ فيضيه شد. 🔘ساعت، 7 بعدازظهر را اعلام مى‏كرد. شهر مذهبى قم از انبوه انقلابيان و توده‏هاى مسلمان موج مى‏زد، جمعيت از درب خانۀ امام تا مدرسۀ فيضيه صف كشيده بودند، صحن‏هاى فيضيه، دارالشفاء و آستانۀ حضرت معصومه(ع) و مسجد اعظم، نيز ميدان آستانه، خيابان آستانه تا جلوى مسجد امام و خيابان حضرتى كه به مدرسۀ دارالشفاء متصل است، پر از جمعيت بود. رعب و وحشت ـ كه به علت تبليغات تهديدآميز ساواك پديد آمده بود ـ در محيط قم حكمفرمايى مى‏كرد. كسى شك نداشت كه كماندوها و آدمكشان شاه در ساعت سخنرانى امام به فيضيه يورش خواهند برد. از اين‏رو بسيارى وصيت كرده، با خانواده‏هاى خود توديع نموده، براى كشتن و كشته شدن آماده شده بودند. 🔻 بسيارى از رزمندگان و مردان انقلابى، خود را به اسلحه‏هاى گرم و سرد مجهز و مسلح ساخته، آمادۀ دفاع و پيكار بودند. برخى از افراد ورزيده و ماهر در پشت‏بام‏ها و بعضى از غرفه‏هاى مدرسۀ فيضيه، سنگر گرفته، رفت و آمد و حركات را زير نظر داشتند و آماده بودند كه اگر حمله‏اى آغاز شد، به مقابله پردازند و تا آنجا كه ممكن است از جان امام دفاع كنند. بلندگوهاى متعدد از فيضيه به تمام خيابان‏هاى اطراف صحن مطهر و مسجد اعظم كشيده شده بود و براى پيشگيرى از قطع برق از طرف رژيم، چند باترى قوى در زير منبر تعبيه شده بود. امام از منزل خارج شد. انبوه جمعيتى كه در مقابل منزل گرد آمده بودند با ديدن او در ميان خود ابراز احساسات كردند، صداى صلوات در آسمان قم طنين افكند و شور و احساسات توده‏ها به اوج خود رسيد. 🔘امام به ماشين روبازى كه جلوى منزل آماده بود، سوار شد؛ ليكن جمعيت آنقدر زياد بود و به ماشين چسبيده بودند كه حركت آن ممكن نبود. مردم ماشين را با حركت بازوان خود تا مدرسه فيضيه رساندند. فريادهاى «خمينى خمينى» قم را به لرزه در آورده بود. از مأموران دولتى با لباس رسمى ديده نمى‏شد. امام، در برابر مدرسۀ فيضيه از ماشين پياده شد. در حالى كه قهرمانان دلاورى او را «اسكورت» مى‏كردند از ميان صفوف جمعيت وارد فيضيه گرديد. شعار صلوات و ابراز احساسات توده‏ها براى لحظه‏اى قطع نمى‏شد. امام بر بلنداى منبر قرار گرفت، صدها ضبط صوت در پاى منبر آمادۀ ضبط سخنانش بود و صدها نفر با قلم و كاغذ آمادۀ نوشتن و يادداشت كردن بودند. شور و هيجان توأم با وحشت و نگرانى، در مجلس حكمفرمايى مى‏كرد. خمينى لب به سخن گشود... (نهضت امام خمینی ج1 ص495-492) ادامه دارد... ✳️وقایع دنباله‌دار تاریخی با محور «پیوند محرم و سیاست»؛ هر شب به مناسب ایام محرم الحرام 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔴کاخ یزید بار دیگر به لرزه درمی‌آید/بخش اول ♨️عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /15 «اعوذ باللّه‏ من الشيطان الرجيم» ▪️بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم «الآن عصر عاشوراست... گاهى كه وقايع روز عاشورا را از نظر مى‏گذرانم، اين سؤال برايم پيش مى‏آيد كه اگر بنى‏اميه و دستگاه يزيد بن معاويه تنها با حسين سر جنگ داشتند، آن رفتار وحشيانه و خلاف انسانى چه بود كه در روز عاشورا نسبت به زن‏هاى بى‏پناه و اطفال بيگناه مرتكب شدند؟! زنان و كودكان چه تقصيرى داشتند؟ طفل 6 ماهه حسين چه كرده بود؟ (گريۀ حضار) به نظر من آنها با اساس كار داشتند، بنى‏اميه و حكومت يزيد با خاندان پيغمبر مخالف بودند. بنى‏هاشم را نمى‏خواستند و غرض آنها از بين بردن اين شجرۀ طيبه بود. ▪️همين سؤال اينجا مطرح مى‏شود كه دستگاه جبار ايران با مراجع سر جنگ داشت، با علماى اسلام مخالف بود، به قرآن چه كار داشتند؟ به مدرسۀ فيضيه چه كار داشتند؟ به طلاب علوم دينيه چه كار داشتند؟ به سيد هجده ساله ما چه كار داشتند؟(گريۀ حضار) سيد هجده‏‏سالۀ ما به شاه چه كرده بود؟ به دولت چه كرده بود؟ به دستگاه جبار ايران چه كرده بود؟ (گريۀ شديد حضار) به اين نتيجه مى‏رسيم كه اينها با اساس كار دارند، با اساس اسلام و روحانيت مخالفند، اينها نمى‏خواهند اين اساس موجود باشد، اينها نمى‏خواهند صغير و كبير ما موجود باشد. ▪️اسرائيل نمى‏خواهد در اين مملكت قرآن باشد، اسرائيل نمى‏خواهد در اين مملكت علماى اسلام باشند، اسرائيل نمى‏خواهد در اين مملكت احكام اسلام باشد، اسرائيل نمى‏خواهد در اين مملكت دانشمند باشد. اسرائيل به دست عمال سياه خود، مدرسۀ فيضيه را كوبيد، ما را مى‏كوبد، شما ملت را مى‏كوبد، مى‏خواهد اقتصاد شما را قبضه كند، مى‏خواهد تجارت و زراعت شما را از بين ببرد، مى‏خواهد ثروت‏ها را تصاحب كند. ▪️اسرائيل مى‏خواهد به دست عمال خود، آن چيزهايى را كه مانع هستند، آن چيزهايى را كه سد راه هستند از سر راه بردارد، قرآن سد راه است بايد برداشته شود، روحانيت سد راه است بايد شكسته شود، مدرسۀ فيضيه و ديگر مراكز علم و دانش سد راه است، بايد خراب شود؛ طلاب علوم دينيه ممكن است بعدها سد راه بشوند، بايد كشته شوند، از پشت‏بام پرت شوند، بايد سر و دست آنها شكسته شود، براى اينكه اسرائيل به منافع خودش برسد، دولت ايران به تبعيت از اغراض و نقشه‏هاى اسرائيل به ما اهانت كرده و مى‏كند. ▪️شما اهالى محترم قم ملاحظه فرموديد آن روز كه آن رفراندوم غلط، آن رفراندوم مفتضح انجام گرفت، آن رفراندومى كه بر خلاف مصالح ملت ايران بود با زور سرنيزه اجرا شد، در كوچه ‏ها و خيابان‏هاى قم، در مركز روحانيت، در جوار فاطمه معصومه‏‏(ع) مشتى اراذل و اوباش را راه انداختند، در اتومبيل‏ها نشاندند و گفتند: مفتخورى تمام شد! پلوخورى تمام شد! آيا اين طلاب علوم دينيه كه لباب عمرشان را، مواقع نشاطشان را در اين حجرات مى‏گذرانند و ماهى 40 الى 100 تومان بيشتر ندارند، مفتخورند؟! ولى آنهايى كه يك قلم درآمدشان هزاران ميليون تومان است، مفتخور نيستند؟ ▪️آيا ما مفتخوريم كه مرحوم حاج شيخ عبدالكريم ما وقتى‏كه از دنيا مى‏روند همان شب آقازاده ‏هايش شام نداشتند؟ (گريه حضار) ما كه مرحوم بروجردى ما وقتى كه از دنيا مى‏روند ششصد هزار تومان (بابت شهريه حوزه ‏ها) قرض باقى مى‏گذارند، ايشان مفتخورند؟ ولى آنهايى كه بانك‏هاى دنيا را از دسترنج مردم فقير انباشته ‏اند، كاخ‏هاى عظيم را روى هم گذاشته‏اند، باز هم ملت را رها نمى‏كنند و باز هم دنبال اين هستند كه منافع اين كشور را به جيب خود و اسرائيل برسانند، مفتخور نيستند؟ بايد دنيا قضاوت كند، بايد ملت قضاوت كند كه مفتخور كيست؟! 🔻من به شما نصيحت مى‏كنم، اى آقاى شاه! اى جناب شاه! من به تو نصيحت مى‏كنم، دست از اين اعمال و رويه بردار، من ميل ندارم كه اگر روزى ارباب‏ها بخواهند تو بروى، مردم شكرگزارى كنند؛ من نمى‏خواهم تو مثل پدرت بشى. ▪️شما ملت ايران به ياد داريد، پيرمردها، 40 ساله ‏ها، حتى 30 ساله‏هايتان نيز به ياد دارند كه در جنگ دوم جهانى، سه دولت اجنبى به ما حمله كردند: شوروى و انگلستان و امريكا به ايران ريختند و مملكت ما را قبضه كردند، اموال مردم در معرض تلف بود، نواميس مردم در معرض هتك بود، لكن خدا مى‏داند مردم خوشحال بودند كه پهلوى رفت! من نمى‏خواهم تو اينطور باشى، من ميل ندارم تو مثل پدرت بشى، نصيحت مرا بشنو، از روحانيت بشنو، از علماى اسلام بشنو، اينها صلاح ملت را مى‏خواهند، اينها صلاح مملكت را مى‏خواهند. از اسرائيل نشنو. اسرائيل به درد تو نمى‏خورد. بدبخت، بيچاره، 45 سال از عمرت ميره، يك كمى تأمل كن، يك كمى تدبر كن، يك قدرى عواقب امور را ملاحظه كن... 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔴مدیرِ شهید ◀️نگاهی گذرا به مدیریت شهید قدوسی بر مدرسه علمیه حقانی/1 ⚫️به مناسبت سال‌گرد شهادت آیت‌الله قدوسی ▫️بنیان پیش از سال 1339 توسط بانی آن مرحوم حاج علی حقانی گذاشته شد و با برنامه‌ریزی کلان مرحوم پیش رفت و از سال 1347 تا 1357 ه.ش. به مدیریت کار خود را ادامه داد. ▪️شهید قدوسی در دوره مدیریتی خود زحمات فراوانی برای تربیت طلاب فاضل و کارآمد تحمل نمود. حجت‌الاسلام صادقی اردستانی از طلاب وقت مدرسه حقانی می‌گوید: ▫️«شهید قدوسی معمولاً قبل از طلوع آفتاب به مدرسه می آمدند و تا پاسی از شب به اداره مدرسه می‌پرداخت.آن مرحوم بر اخلاق، رفتار، حضور و غیاب، تحصیل و امتحان طلاب نظارت جدی داشت؛ آن قدر به امور مدرسه اهتمام داشت که همه کارهای دیگر خود، حتی مبارزه را رها کرده بود. ▪️جالب این است که ایشان برخی از کارهای منزل، از قبیل شستشو و پخت‌وپز را نیز به جهت بیماری همسرش انجام می‌داد. به ‌هر حال برنامه‌های با فداکاری این شهید بزرگوار پیش رفت و نظم و انسجام در آن‌جا نهادینه گردید. البته از نقش مدیریت و حمایت مرحوم شهید بهشتی هم نباید گذاشت؛ اگرچه ایشان در آن زمان در شهر مسئولیت مرکز اسلامی آن شهر را به عهده داشت؛ اما هر از گاهی که به ایران می‌آمد، به مدرسه هم سر می‌زد و با طلاب حشر و نشر داشت. ▫️از دروس مهم و ضروری مدرسه، هم درس اخلاقی بود که مؤثرترین آن‌ها -که صبح جمعه‌ها برپا می‌شد- درس اخلاق شهید قدوسی بود؛ آن مرحوم علاوه بر برخورداری از مراتب فضل و کمال، در بین طلاب حضور داشت و نقاط ضعف و مشکلات آن‌ها را می‌شناخت و به آن اشاره کرده؛ طلاب را از نظر روحی پرورش می‌داد.(همراه صادق، خاطرات حجت الاسلام و المسلمین احمد صادقی اردستانی، ص 8 و 9) ▪️در این مدرسه؛ شهید بهشتی یک هفته درمیان، در مسجد مدرسه کلاس عمومی برگزار می‌کرد و موضوع بحث آن جلسه خطوط کلی رفتار انسان‌ها بود. تمام طلاب مدرسه از همه سطوح، مجبور بودند در آن شرکت نمایند. یعنی شهید قدوسی برای همه طلاب شرکت در آن جلسه را اجباری کرده بود. خود آن شهید هم مثل طلاب در مسجد می‌نشست و حتی گاهی سؤالی را مطرح می‌کرد که درواقع سؤال طلاب بود.(خاطرات حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی طاهری خرم آبادی ص 50 و 51) 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔴مدیرِ شهید ◀️نگاهی گذرا به مدیریت شهید قدوسی بر مدرسه علمیه حقانی/2 ⚫️به مناسبت سال‌گرد شهادت آیت‌الله قدوسی ▫️مرحوم شهید قدوسی به حفظ نظم و پیش‌گیری از حساسیت رژیم پهلوی نسبت به فعالیت مدرسه اهمیت فوق‌العاده‌ای می‌داد: ▪️«شهید از زندان پیام داد که از دوستان طلبه بخواهید به اخبار رادیو گوش کرده، روزنامه بخوانند. ما روزنامه‌های و را روزانه برای طلاب مدرسه حقانی می گرفتیم و برای تعدادی از طلبه ها هم پول تهیه کردیم، تا رادیو بخرند. این در حالی بود که مسئولان مدرسه روی این مسأله حساسیت داشته و نمی خواستند رادیویی در مدرسه باشد.علت عمده این بود که تقریبا هر روز عصر به مدرسه آمده و گشتی داخل مدرسه زده و می‌رفتند. اگر نشانه ای از توجه طلاب به می‌دیدند، برای طلاب و مدرسه مشکل درست کرده مانع درس، بحث و تحصیلات آنها می شدند»(همراه صادق، خاطرات حجت الاسلام و المسلمین احمد صادقی اردستانی، ص44) ▫️هم‌چنین جمعی از طلاب مدرسه حقانی نشریه‌ای انقلابی و داخلی با نام « » را با رعایت اصول مخفی‌کاری در مدرسه منتشر کردند که شهید قدوسی،در عین این‌که با اصل کار مخالف نبودند به دلیل حساسیت ساواک، عوامل انتشار را از این اقدام بازداشتند.(همان ص46) ▪️اخراج بخشی از مخالفان دکتر شریعتی از مدرسه حقانی نیز اقدامی دیگر از سوی ایشان برای اهداف ذکر شده بود. حجت‌الاسلام سیدمهدی طاهری خرم‌آبادی، از طلاب وقت مدرسه حقانی می‌گوید: ▫️«یک روز کپی دستخط مرحوم را در جواب استفتایی درباره به باجه اعلانات پاگرد طبقه ی اول زده بودند. از آن جواب مرحوم علامه طباطبایی همین مقدار یادم مانده که ایشان نوشته بودند: ▪️«ما با دکتر شریعتی دشمنی ذاتی نداریم، ولی او نظراتی دارد که با عقاید اسلامی موافق نیست و در کتاب «اسلام شناسی» خود مسائلی را مطرح نموده که با مبانی اسلام سازگاری ندارد». ▫️من این اعلامیه مرحوم علامه را خواندم و به کلاس رفتم. وقتی از کلاس بیرون آمدم، دیدم آن را پاره کرده اند. در واقع، کار طلاب طرفدار دکتر شریعتی بود. یادم نیست که همان روز بود یا فردایش؛ صبح حدود ساعت نه برای خرید از مدرسه بیرون رفتم. وقتی برگشتم، جمعی از طلاب مدرسه را دیدم که به حالت راهپیمایی از مدرسه بیرون می آمدند. معلوم شد مرحوم قدوسی عده ای را که همیشه درباره افکار دکتر شریعتی - چه مخالفان و چه طرفداران او به دعوا و سروصدا داشتند، از مدرسه اخراج کرده است، اما اینکه پاره شدن اعلامیه علامه طباطبایی در این قضیه مؤثر بوده یا نه، نمی‌دانم. هر دو گروه طرفداران شریعتی و مخالفان او به بیرون می رفتند و بیشتر مخالفان دکتر شریعتی بودند.»(ص53-52) ▪️مدرسه حقانی با همت شهید قدوسی و شهید بهشتی و سایر شخصیت‌های انقلابی منشأ خدماتی برای انقلاب اسلامی شد و بخشی از بدنه مسئولین و فضلای حوزه علمیه تحصیل‌کردگان آن مدرسه بوده‌اند. 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۵ شهریور ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۵ شهریور ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۵ شهریور ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥کوتاه‌نما | رئیسعلیِ ایران! 🔴پاسداشت شهادت غریبانه رئیسعلی دلواری ♨️اگر رئیسعلی‌ها در غربت به شهادت نمی‌رسیدند امروز ملت ایران به این عظمت نمی‌رسید 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۶ شهریور ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۶ شهریور ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۶ شهریور ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
سخنرانی مقام معظم رهبری سالگرد هفدهم شهریور.mp3
19.07M
🔴عاشورای 17 شهریور ⚫️سال‌گرد عاشورای هفدهم شهریور؛ مقارن با ایام محرم الحرام 1399 🎧بشنوید: سخنرانی مقام معظم رهبری- هفدهم شهریور1359- سال‌گرد فاجعه خونین هفدهم شهریور 🇮🇷 @IRANeMOASER
پیرامونی.jpeg
98.7K
🏢برگزاری نشست نقد و بررسی کتاب 🔹نشست نقد و بررسی کتاب «پیرامونی» نوشته یوسی آلفر با ترجمه علیرضا سلطانشاهی درباره تلاش‌های رژیم غاصب صهیونیستی برای خروج از انزوا و پیدا کردن متحدان جدید در خاورمیانه، روزسه‌شنبه ۱۸ شهریور در فرهنگسرای رسانه برگزار می‌شود. 🔹کتاب «پیرامونی» روایتی تحقیقی پژوهشی درباره جست‌وجوی اسرائیل برای یافتن متحدان خاورمیانه‌ای است که به قلم یوسی آلفر نوشته شده است. یوسی آلفر در اطلاعات ارتش و موساد خدمت کرده است. او در جولای ۲۰۰۰، به عنوان مشاور ویژه نخست وزیر در گفت‌وگوهای کمپ دیوید خدمت کرده و نتایج پژوهش‌ها و اظهارات اخیر خود درخصوص امور استراتژیک اسرائیل را در کتاب «پیرامونی» عرضه کرده است. 🔹این کتاب جدیدترین اثر چاپ شد از انتشارات بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی است که در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است. 🔹نشست نقد و بررسی این‌کتاب روز سه‌شنبه ۱۸ شهریور از ساعت ۱۶ تا ۱۸ در سالن دکتر یونس شکرخواه فرهنگسرای رسانه برگزار و به‌طور زنده از پایگاه‌های اینترنتی آپارات و اینستاگرام فرهنگسرای رسانه و خبرگزاری‌های تقریب و قدسنا پخش می‌شود. 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۸ شهریور ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۸ شهریور ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER