eitaa logo
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
422 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
637 ویدیو
686 فایل
تاریخ معاصر ایران و دانشنامه انقلاب اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۱ مهر ۱۳۶۰ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۱ مهر ۱۳۶۰ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۱ مهر ۱۳۶۰ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۲ مهر ۱۳۶۰ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۲ مهر ۱۳۶۰ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۲ مهر ۱۳۶۰ 🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️ علت هجرت امام به پاریس از زبان حاج سیداحمد خمینی ✅در آستانه سالروز هجرت امام خمینی به پاریس 🔸 هجرت امام به به جریاناتی که چند ماهی قبل از این تصمیم روی داد برمی‌گردد. با اوج‌گیری مبارزات مردم ایران، دو دولت و در جلساتی متعدد که در تشکیل گردید، به این نتیجه رسید که فعالیت امام نه تنها برای ایران که برای عراق هم خطرناک شده است. توجه مردم عراق به امام و شور و احساسات زائرین ایرانی چیزی نبود که عراق بتواند به آسانی از کنار آن بگذرد و بدین جهت آقای دعایی را خواستند تا خیلی روشن نظرات شورای انقلاب کشور عراق را به عرض امام برساند. 🔹آقای دعایی نظرات عراق را برای حضرت امام بیان داشت که خلاصه آن عبارت است از: _ حضرت‌عالی چون گذشته می‌توانید در عراق به زندگی عادی خود ادامه دهید ولی از کارهای سیاسی‌ای که باعث تیرگی روابط ما با ایران می‌گردد، خودداری نمایید. _ در صورت ادامه کارهای سیاسی باید عراق را ترک کنید. 🔸تصمیم امام معلوم بود رو کردند به من و فرمودند گذرنامه‌ من و خودت را بیاور و من چنین کردم. آقای دعایی عازم بغداد شد، ولی از گذرنامه‌ها خبری نشد. چندی بعد رئیس سازمان امنیت عراق خدمت امام رسید و مطالبی در ارتباط با روابط ایران و عراق، اوضاع عراق و منطقه و گزارش‌هایی از این دست را به عرض امام رسانید. ولی در خاتمه چیزی بیشتر از پیغام قبل‌شان نداشت. 🔹امام خیلی صحبت کردند که متأسفانه ضبط نشد، مثلاً فرمودند: من هرکجا بروم و (اشاره به زیلوی اتاقشان) فرشم را پهن کنم منزلم است و یا گفتند: من از آن آخوندها نیستم که تنها به خاطر زیارت دست از تکلیفم بردارم و از این قبیل. چندی گذشت و خبری نشد. احساسات مردم عراق و ایران در موقع تشرف امام به حرم مولای متقیان، صد چندان دیدنی بود. لذا منزلشان محاصره شد و کسی را حق ورود نبود. 🔸بیهوده ما را بیش از نه ساعت معطل کردند. در حالی‌که ما گفته بودیم که می‌خواهیم به بغداد برگردیم. امام عصبانی شدند و آنان را تهدید کرند. هر وقت من به آن‌ها می‌گفتم که چرا معطل می‌کنید می‌گفتند باید از بغداد خبر برسد. 🔹بعد از عصبانیت امام آن‌ها بلافاصله با بغداد تماس گرفتند و برخورد امام را با خودشان گفتند. امام به آن‌ها گفتند آنچه بر من در اینجا بگذرد به دنیا اعلام می‌کنم! این را هم به بغدادیون خبر دادند. چیزی نگذشت که آمدند که ببخشید ما نتوانسته بودیم به مرکز خبر دهیم و الا آن‌ها حاضر به این وضع نبودند و نیستند. تو را به خدا آنچه بر شما گذشته است به مرکز نگویید و از این قبیل مطالب که چی؟ که مرکز نیست. ماییم. که چی؟ که امام یک مرتبه چیزی علیه مرکز ننویسند. 🔸همان شب از آمدند پیش من وقت خواستند. امام گفتند بیایند، ‌آمدند و گفتند حق ندارید کوچک‌ترین کاری انجام دهید و امام گفتند: ما فکر می‌کردیم اینجا مثل عراق نیست‌، من هر کجا بروم حرفم را می‌زنم. من از فرودگاهی به فرودگاه دیگر و از شهری به شهر دیگر سفر می‌کنم تا به دنیا اعلام کنم که تمام ظالمان دنیا دستشان را در دست یکدیگر گذاشته‌اند تا مردم جهان صد‌ای ما مظلومان را نشنوند ولی من صدای مردم دلیر را به دنیا خواهم رساند،‌ من به دنیا خواهم گفت که در ایران چه می‌گذرد. فصلنامه پانزده خرداد،ش۲، سال ۱۳۸۴ 🇮🇷 @IRANeMOASER
‏‏ 🔴مبارزات عدالت‌خواهانه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله امام خمینی قدس سره الشریف: ▫️«...کسی که یک مقداری آشنا باشد به منطق قرآن، می‌بیند که این قرآن است که وادار‏‎ ‎‏کرد را به این‌که با این سرمایه‌دارها دائماً در جنگ باشد. با این کسانی که در‏‎ ‎‏ و در و در و این‌ها، بودند و صاحب قدرت و اشخاص قلدری‏‎ ‎‏بودند که قدرتمند بودند. قرآن بود که پیغمبر اکرم را وادار کرد به این‌که با این مردمی که با‏‎ ‎‏ملیت مردم با منافع توده‌های مردم، مخالف هستند و استثمار می‌کنند این‌ها را، با این‌ها باید‏‎ ‎‏جنگ بکنید و تعدیلی حاصل بشود.‏ ‏‏ ▪️جنگ‌هایی که پیغمبر در زمان حیاتشان فرموده‌اند، بعد از این‌که اسباب جنگ فراهم‏‎ ‎‏شد برایشان، این جنگ‌ها همیشه با زورمندها بوده است؛ با آن‌ها، مثل و امثال آن‌ها‏‎ ‎‏که قدرتمندها بودند، و این‌ها منافع ملت‌ها را، ملت خودشان را، می‌خواستند برای خودشان‏‎ ‎‏[‏‏غارت‏‏]‏‏ بکنند؛ و ظلم و ستمکاری و بی عدالتی رایج بوده است؛ و جنگ‌هایی که واقع‏‎ ‎‏شده، بین مستضعفین بوده و این مردم طبقه سه، این فقرا با این زورمندها و این‌هایی که‏‎ ‎‏می خواستند حق فقرا را بخورند...»(صحیفه امام ج4 ص214) 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔴دروغ ابراهیم یزدی توسط امام تکذیب شد! 🔻آیا ابراهیم یزدی در سفر امام به پاریس نقشی داشت؟ 🔹تحریف نهضت امام خمینی (ره) از زمان حیات ایشان آغاز شده بود و کسانی که به دنبال احراز مناصب مختلف بودند می‌دانستند بدون این‌که خود را از یاران نزدیک امام جا بزنند به جایگاه‌های سیاسی حساس دست نخواهند یافت. 🔸یکی از در تاریخ انقلاب اسلامی که بارها و بارها تکذیب شده؛ ادعای مبنی بر نقش وی در انتخاب به عنوان تبعیدگاه سوم امام خمینی بود اما در مقابل امام خمینی قدس سره الشریف این ادعا را با صراحت رد می‌کنند. 🔹ایشان «حفظ جان یاران از تعرض » را یکی از علل و عوامل خروج از عراق و حرکت به سمت ، برمی‌شمارد و تصریح می‌کند که ابتدا تصمیم به حضور در کویت نیز به صورت موقّتی بوده تا بعداً به یکی از کشورهای اسلامی مهاجرت کنند امّا پس از برخورد دولت کویت، و احتمال بروز برخوردها و محدودیّت‌های مشابه در سایر دول اسلامی، تصمیم به سفر به پاریس گرفته‌اند. البته امام (ره) تأکید می‌کند که این تصمیم «بدون هیچ فکر و سابقه ذهنی» بوده و آن را ناشی از اراده و تقدیر الهی بر شمرده است. 🔸ایشان همچنین در بیانات خود، تصریح می‌کند که تا انتخاب محل جدید، موقتّاً به سفر کرده بودند و در جای دیگر بر این معنا تأکید می‌کنند که « ما هیچ بنا نداشتیم كه به پاریس برویم.» 🔹همان گونه که می‌بینید، در کلمات امام خمینی (ره) هیچ اشاره‌ای به تأثیرگذاری ایرانیان مقیم فرانسه بر مهاجرت ایشان به آن جا، به چشم نمی‌خورد! با این وجود، برخی از چهره‌های سیاسی (مانند دکتر ابراهیم یزدی) ادّعا کرده‌اند که طرح مهاجرت به پاریس را آن‌ها مطرح کرده‌اند. 🔸ابراهیم یزدی در خاطراتش چنین می‌نویسد: «در آخرین مرحله نیز، هنگامی که توافق سه دولت ایران، عراق و آمریکا برای خاموش کردن صدای خمینی، موجب شد که ایشان تصمیم به ترک عراق بگیرند، توسط آقای از من خواستند که به ایشان بپیوندم. مورّخان و تحلیل‌گران گفته و نوشته‌اند که اگر من به نمی‌رفتم و آقای خمینی را همراهی نمی‌کردم، و اگر دولت کویت مانع ورود آقای خمینی و همراهانش به کویت نمی‌شد،.... جنبش به احتمال زیاد در همان سطح محدود ملّی باقی می‌ماند. یکی از دستاوردهای این ارتباط سازمان‌یافته، سفر آقای خمینی به پاریس بود. 🔹یزدی در جای دیگر، ابتکار سفر به پاریس را از خود معرّفی می‌کند و می‌نویسد: «حاج احمد آقا گفتند که آقا با پیشنهاد شما برای سفر به پاریس موافقت کرده‌اند...بعد از آن که آقای خمینی پیشنهاد سفر به پاریس را پذیرفتند، در مورد جوّ سیاسی ایرانیان مقیم پاریس صحبت شد.» 🔸او در جای دیگر در تاریخ ٨۵/١١/٢٢ در گفتگو با ، همین مدّعا را مطرح می‌کند و می‌گوید: «[بعد از بازگشت از مرز کویت]، در بود که ایشان [امام] به من گفتند: من نظر تو را در باره رفتن به پاریس پذیرفتم. امّا به این شرط که وابسته به گروهی نباشم و در خانه کسی وارد نشویم.» 🔹این قبیل مدّعاهای غیرمستند جناب دکتر یزدی تا کنون از سوی افراد مختلف رد شده است که از آن جمله می‌توان به مرحوم و (به عنوان دو تن از همراهان امام در سفر به پاریس) اشاره کرد. امّامهم‌تر از همه، بیانِ صریحِ امام خمینی (ره) در وصیت‌نامه الهی-سیاسی‌شان است که به منظور جلوگیری از سوء استفاده از این موضوع، همه ادّعاهای دروغ در مورد اثرگذاری اطرافیان(غیر از سیّداحمد) در سفر به پاریس را رد می‌کند و چنین می‌فرماید: 🔸«از قرار مذكور، بعضی ها ادّعا كرده‏اند كه رفتن من به پاریس به وسیله آنان بوده، این دروغ است. من پس از برگرداندنم از كویت، با مشورت‏ احمد پاریس را انتخاب نمودم، زیرا در كشورهاى اسلامى احتمال راه ندادن بود؛ آنان تحت نفوذ شاه بودند ولى پاریس این احتمال نبود.» (نقدی بر مدخل امام خمینی در دایرة المعارف تشیع، ص ١٣٣-١٣٠) 🇮🇷 @IRANeMOASER
گزارشی خواندنی از ورود امام خمینی به عراق 🔻١٣ مهر سالروز تبعید امام به عراق روز سه‏شنبه ١٣ مهرماه ١٣۴۴ (٩ جمادى الثانى ١٣٨۵) هواپيماى حامل امام و حاج سيد مصطفى خمينى از تركيه به سوى عراق پرواز كرد. در ساعت ٢ بعدازظهر در باند فرودگاه بين‏المللى بغداد بر زمين نشست و مسافرين پياده شدند. امام و حاج سيد مصطفى به گمان آن‌كه مأموران عراقى براى تحويل گرفتن آنان و بردنشان به محل تحت نظر آماده‏اند، دقايقى در سالن فرودگاه منتظر ماندند و چون به ظاهر از مأموران خبرى نشد از فرودگاه بيرون آمدند و با تاكسى راهى شدند. شهيد سيد مصطفى خمينى روايت مى‏كرد كه «در ، امام سر كرايه تاكسى چونه مى‏زد و سوار نمى‏شد، به شوخى به او گفتم: تا مأموران سر نرسيده‏اند و ما را دستگير نكرده‏اند بيا در ريم و او را وادار كردم كه سوار شود!». ساعتى بعد هر دو در كاظمين اتاقى گرفته به استراحت پرداختند. امام پس از لحظه‏اى استراحت از جا برخاست و روانه شد. شهيد سيد مصطفى در مقام تماس تلفنى با حاج ‏_خلخالى در برآمد تا ورودشان را خبر دهد؛ اما چون او را نتوانست بيابد به منزل آقاى تلفن كرد و ورود امام و خود را به پيشكار منزل كه در آن ساعت تنها در آن‌جا بود خبر داد و از او خواست كه منزلى برايشان در نجف در نظر بگيرند. صاحب مسافرخانه جمالى، آقاى كه تا آن لحظه امام و فرزندش را نشناخته بود از گفتگوى تلفنى حاج سيد مصطفى خمينى به نجف دريافت كه اين ميهمانان تازه‏وارد چه كسانى هستند بنابراين فوراً در مقام تجليل و تكريم برآمد و با اصرار، ايشان را به منزل شخصى خويش برد و منزل را دربست در اختيار آنان قرار داد. ديرى نپاييد كه خبر ورود امام به برق‏آسا در اشرف طنين افكند و سر زبان‏ها افتاد؛ ليكن براى هيچ‏كس اين خبر باوركردنى نبود. روحانيان و محصلان علوم اسلامى براى اطلاع از صحت و سقم خبر به ‏اللّه‏_بروجردى كه جنبه مركزيت حوزه نجف را داشت، روآوردند و در انتظار رسيدن خبر قطعى از كاظمين در آنجا گرد آمدند. طولى نكشيد كه زنگ تلفن مدرسه به صدا درآمد و ورود امام را به كاظمين بشارت داد. روحانيان جوان با دريافت اين بشارت به كف زدن پرداختند و مدرسه يكپارچه در شور و شعف فرورفت. شمارى از مقامات علمى و روحانى نجف با دريافت خبر ورود امام در همان ساعت به صورت دسته‏جمعى راهى كاظمين شدند. پاسى از شب گذشته بود كه آنها به محل سكونت امام در كاظمين رسيدند. در آن ساعت امام به استراحت پرداخته بود و حاج سيد مصطفى با تنى چند از و حاج شيخ نصراللّه‏ خلخالى كه تازه از وارد شده بود به گفتگو نشسته بودند. روحانيانى كه از نجف وارد شده بودند با ديدن عمامه امام به سوى آن هجوم بردند و آن را برداشته، مى‏بوسيدند و به چشم مى‏ماليدند. فرداى آن روز نيز انبوهى از عالمان و روحانيان نجف و كربلا براى ديدار امام به كاظمين رفتند و ورود او و حاج سيد مصطفى را به سرزمين عراق تبريك گفتند. علماى طراز اول نجف براى عرض خيرمقدم به امام هريك فرزند خود يا نماينده‏اى را، راهى كاظمين كردند.(نهضت امام خمینی ج٢ ص١۶٠-١۵٨) 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۳ مهر ۱۳۶۰ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۳ مهر ۱۳۶۰ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۳ مهر ۱۳۶۰ 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔴روایتی عجیب از نفوذ خطرناک اسرائیل در جمهوری آذربایجان خباثت رژیم جعلی و وحشی علیه او را وا می دارد که در کشورهای همسایه ایران نفوذ کرده و اهداف پلید خود علیه کشورمان را پی گیرد. جمهوری اسلامی از این زاویه نسبت به حضور اسراییل در کشورهای همسایه با ایران حساس و دقیق است.غربی‌ها نیز به این فرصت طلبی و سوء استفاده اسراییل از حضور بسیار مشکوک در کشورهای همسایه ایران آگاه و به آن معترف‌اند. سند بسیار آشکار این امر حضور خطرناک اسراییل در و همکاری‌های گسترده نظامی و امنیتی این دو کشور می‌باشد که اهداف خاصی علیه ایران تعقیب می نمایند. شبکه خبری فارسی در تاریخ ۱۸ آگوست ۲۰۱۱/ پنجشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۰ خبری را با تیتر «تهران نگران حمله اسراییل از جمهوری آذربایجان است» در سایت اینترنتی خود منتشر ساخت که در توضیح آن آمده است: زیر عنوان «جنگ پنهانی ایران با اسراییل در دریای خزر» می‌نویسد هشدار یک ژنرال ارشد ایران به آذربایجان در مورد نزدیک شدن بیش از حد به اسراییل گویای نگرانی تهران از آن است که دولت اسراییل ممکن است از این همسایه شمالی ایران برای پیش‌دستی در وارد ساختن ضرباتی علیه استفاده کند. اسراییل بی سر و صدا با آذربایجان نفت‌خیز و مسلمان‌نشین ارتباط‌های اطلاعاتی و نظامی برقرار ساخته است که پس از فروپاشی دو دهه پیش اتحاد جماهیر شوروی، با نظام سکولار متکی به جدایی دین از حکومت اداره می شود. اسراییلی ها ضمن فروش مقادیر قابل توجهی تسلیحات و هواپیماهای بدون خلبان به دولت باکو در دریای خزر به استقرار تشکیلات اطلاعاتی خود در مرز با ایران مشغول‌اند. این اقدامات به اسراییل برای زیر نظر گرفتن ایران و به خصوص برنامه جنجالی اتمی‌اش که اورشلیم آن را تهدیدی جدی عليه موجودیت خود می داند، امکان دسترسی به یک پایگاه عملیاتی را فراهم می‌کند. انتقاد غیرعادی روز نهم اوت ژنرال حسن فیروزآبادی رئیس ستاد نیروهای مسلح ایران از اسراییل به خصوص گویای گسترش دامنه جنگ اطلاعاتی اسراییل با ایران است. باکو را به بدرفتاری با شیعیان متمایل به جمهوری اسلامی در جنوب آذربایجان و مجاز شناختن صهیونیست ها در دسترسی به قلمرو مرزی آذربایجان با ایران متهم ساخت. مناسبات میان ایران و آذربایجان در سالهای اخیر توأم با تشنج بوده است که بیش‌تر به عملیات پنهانی ایران در آذربایجان نسبت داده می‌شود. اسراییل چهارمین طرف عمده در تجارت با آذربایجان است.» در شماره ۱۴ اسفند ۱۳۹۰ اعلام کرد موساد قرارگاهی را در جمهوری آذربایجان به منظور تسهیل جاسوسی رژیم اسراییل از جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرده است. شیمون یکی از مأموران ارشد موساد در مصاحبه با روزنامه مذکور گفته است: «گروهی متشکل از چندین نفر در زمینه جاسوسی از برنامه هسته ای ایران برای موساد فعالیت می کنند.»(انقلاب اسلامی و گروه‌های تجزیه‌طلب، صص73-71) 🔸آشنایی با گروه‌های تجزیه‌طلب و جنایات آنان با کتاب «انقلاب اسلامی و گروه‌های تجزیه‌طلب» اثری از بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی. 🔻آن‌چه در این کتاب خواهید خواند: 🔹 پیش‌زمینه‌های فکری و عقبه سیاسی-اجتماعی فتنه‌های تجزیه‌طلب 🔸تجزیه‌طلبان 🔹 تجزیه‌طلبان 🔸تجزیه‌طلبان 🔹تجزیه‌طلبان 🔸تجزیه‌طلبان 📚«انقلاب اسلامی و گروه‌های تجزیه‌طلب» اثری از اصغر حیدری-بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۴ مهر ۱۳۶۰ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۴ مهر ۱۳۶۰ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۴ مهر ۱۳۶۰ 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔴تقویت روحیه انقلابی تشیع در عصر امام رضا علیه‌السلام ▫️نه تنها سرجنبانان تشیع از سوی امام به سکوت و سازش تشویق نشدند بلکه قرائن حاکی از آن است که وضع جدید امام [پس از ولایتعهدی] موجب دلگرمی آنان شد... ▪️مأمون نه‌تنها با حضور او نتوانسته معارضان شیعی خود را به خود خوش‌بین و دست و زبان تند آنان را از خود و خلافت خود منصرف سازد بلکه حتی علی بن موسی مایه امان و اطمینان و تقویت روحیه آنان نیز شد. (انسان ٢۵٠ ساله ص٣١٧-٣١۶) 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔴کارنامه ارتجاع نجف در مقابله با درس امام خمینی ◀️لشکر ارتجاع علیه امام خمینی قدس سره الشریف/١ 🔻١٣ مهر سالروز تبعید امام به عراق 🔹 به تبع نقشه‌های استعمار و استکبار جهانی امام خمینی قدس سره الشریف را به تبعید کرد و عوامل استعمار که نقش خود را به خوبی می‌دانستند، منتظر اولین سخنرانی و موضع‌گیری امام قدس سره الشریف بودند. آن‌ها انتظار داشتند امام در نخستين سخنرانى خود در عراق با موضعگيرى تند و پرخاشجويانه عليه شاه آن هم در محيطى كه اسم سياست را بر زبان آوردن كفر شمرده مى‏شد، زمينۀ كوبيدن خود را در سطح حوزۀ نجف هموار كند و سوژه‏اى به دست آنان دهد، تا با برچسب « » او را در آن حوزه ساقط كنند، از اين موضع تاكتيكى و اصولى او در اولين نطق، سخت در شگفت ماندند و از روشنگرى ريشه‏دار و دگرگون‏كننده او كه رشته‏هاى چندين ساله آنان را پنبه مى‏كرد، نگران شدند و تمام نيروى خود را به كار گرفتند تا از هر راه ممكن فرياد اين فريادگر بزرگ قرن را خاموش كنند و او را در ميان و به انزوا بكشانند و براى پيشبرد نقشۀ خود، شمارى از ‏هاى_زبردست_حوزه را واداشتند كه در درس امام شركت كنند و با ايراد و اشكال بكوشند كه او را درمانده سازند و يا دست‏كم او را در مسائل علمى ناتوان جلوه دهند و از اين راه طبل بی‌سوادى را عليه او به صدا درآورند و او را براى هميشه از سطح مراجع و علما پايين آورند و خاطر آشفته و نگران شاه و ساواك و «C.I.A» را براى هميشه از خطر او آسوده سازند. 🔸رژيم شاه كه از روآوردن فراوان ‏هاى_مسلمان به امام و تقليد از او، سخت وحشتزده و بيمناك بود كمترين انتظارى كه از مهره‏هاى كهنه‏كار استعمار در نجف داشت پايين آوردن امام از مقام مرجعيت و از جرگه مراجع بود كه از طريق ايجاد اشكال و ترديد در اذهان توده‏هاى مسلمان نسبت به درجه علمى او، امكان‌پذير مى‏شد. 🔹از اين رو با شروع درس امام، كارآزموده‏هاى مجامع علمى و روحانى نجف كه در بحث و ايراد و اشكال و كوبيدن حريف، تخصص ويژه داشتند، به حوزۀ درس امام هجوم آوردند، تا با ‏تراشى‏ها، ‏گيرى‏ها و به كار انداختن فوت و فن ويژه خود، به اصطلاح كار امام را يكسره كنند! آنان را عقيده بر اين بود، و عمرى چنين آموخته بودند، كسى كه در تحصيل‏نكرده باشد اساساً عالم و مجتهد نيست، از اين رو مغرور بودند كه امام چون فارغ‏التحصيل حوزۀ نجف نيست نمى‏تواند در برابر محققان و كاوشگران مقاومت كند و زود از پا در مى‏آيد! 🔸امام درس رسمى خود را از مكاسب محرمه آغاز كرد و درهاى تازه‏اى از ژرفاى دانش خود را بر روى دانش‏پژوهان حوزۀ نجف گشود و مطالب ارزنده و ناشنيده‏اى به حوزۀ علميۀ نجف عرضه كرد كه بسيارى از علماى فارغ‏التحصيل و بى‏نياز از تحصيل را به شگفتى واداشت و بهت‏زده كرد تا آنجا كه بعضى از مقامات برجسته روحانى آنگاه كه در حوزۀ درس امام حضور يافتند، صريحاً اعتراف كردند: 🔹«ما پيش از آمدن ‏اللّه‏_خمينى به نجف اشرف باور نمى‏كرديم كه در دنياى علوم اسلامى حرف تازه‏اى باشد كه ما نشنيده باشيم ولى آنگاه كه ايشان به نجف اشرف منتقل شدند و درس شروع فرمودند، دريافتيم كه خيلى مطالب علمى و پرارزش است كه ما نشنيده‏ايم، نيز پيش از تشريف‏فرمايى ايشان به نجف اشرف ما خود را فارغ‏التحصيل پنداشته، گمان مى‏كرديم كه از تحصيل بى‏نيازيم؛ ليكن وقتى در محضر درس آيت‏اللّه‏ خمينى حاضر شديم فهميديم كه هنوز بايد درس بخوانيم...‏‏.» 🔸ارتجاع نجف كه از تعصبات دوران جاهليت كاملاً برخوردار بود، در برابر اين اعتراف صادقانه موضع گرفته، به آنان‌كه چنين اعترافى كرده بودند پيام داد: «آبروى خود را كه برديد، ديگر آبروى حوزه و اساتيد را نبريد». 🔹عناصر كارآزمودۀ حوزۀ نجف كه به منظور درمانده ساختن و يا دست‏كم در منگنۀ علمى قراردادن امام، در جلسه درس او حضور يافته بودند، در برابر موقعيت علمى او آنچنان بهت‏زده شدند كه نتوانستند اصولاً لب به اشكال و ايراد بگشايند، تا آنجا كه خود امام در مقام اعتراض برآمد كه «چرا در جلسه درس ساكتيد، مگر در مجلس روضه نشسته‏ايد؟» امام، « » گفت و در ميدان علم و تحقيق رقيب طلبيد، نه به منظور آنكه برترى و كمالى براى خود ثابت كند بلكه چون از آغاز طلبگى به بحث و تحقيق عادت كرده بود.(نهضت امام خمینی ج٢ ص٢۵۵-٢۵٣) 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۵ مهر ۱۳۶۰ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۵ مهر ۱۳۶۰ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۵ مهر ۱۳۶۰ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۶ مهر ۱۳۶۰ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۶ مهر ۱۳۶۰ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۶ مهر ۱۳۶۰ 🇮🇷 @IRANeMOASER