📌#روزشمار انقلاب اسلامی
🗓 ۱۶ تیر ۱۳۵۷
🔹شهید صدوقی در نامهای سرگشاده به سخنان مغالطهآمیز #جمشید_آموزگار در خصوص نبود زندانی بیگناه در ایران و همچنین پایان اعتراضات پاسخ داد.
🔸در ساعت 22:30 در پی ممانعت مأموران از مراجعه 50 نفر از اهالی شیراز به منزل #آیتالله_شهید_دستغیب تظاهراتی برپا کردید.
📚منبع: روزهای حماسه و نور: ج1، ص360-359
🇮🇷 @IRANeMOASER
♨️طرح "اردن فلسطین است"
✅در سال 1982، دولت تحت رهبری #لیکود یک متحد مشکوک خود یعنی مارونیها را در لبنان به قدرت رساند و فلسطینیهای لبنان و رهبری سازمان آزادیبخش فلسطین (Plo) را مجبور کرد به اردن بروند و بدینترتیب سیاست فلسطینی کردن اردن را در پیش گرفت (بدینوسیله اسرائیل میتوانست با خیال راحت کرانه باختری را نگه دارد) ولی این سیاست منجر به فاجعهای بزرگ برای اسرائیل شد و باعث شد که مخاصمه چریکی در جنوب لبنان و شمال اسرائیل به مدت 18 سال دیگر ادامه یابد. این تقریباً یک رسوایی برای طرح وزیر دفاع اسرائیل، آریل شارون تحت عنوان اردن فلسطین است بود.
#رژیم_صهیونیستی #شارون #فلسطين
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #اطلاعات ۱۶ تیر ۱۳۶۱
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کیهان ۱۶ تیر ۱۳۶۱
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۱۶ تیر ۱۳۶۱
🇮🇷 @IRANeMOASER
💢اعلامیه قاطع امام خمینی در رد رفراندوم آمریکایی شاه
📌نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/16
بسم اللّه الرحمن الرحيم
🔹هر چند ميل نداشتم مطلب به اظهار نظر برسد، لهذا مصالح و مفاسد را بهوسيله آقاى #بهبودى به اعليحضرت تذكر دادم و انجام وظيفه نمودم و مقبول واقع نشد. اينک بايد به تكليف شرعى عمل كنم.
🔸به نظر اينجانب اين رفراندوم كه به لحاظ رفع برخى اشكالات به اسم « #تصويب_ملى » خوانده شده، رأى جامعه روحانيت اسلام و اكثريت قاطع ملت است در صورتى كه تهديد و تطميع در كار نباشد و ملت بفهمد كه چه مىكند.
🔹اينجانب عجالتاً از بعضى جنبههاى شرعى آنكه اساساً #رفراندوم يا تصويب ملى در قبال اسلام ارزشى ندارد و از بعضى اشكالات اساسى و قانونى آن براى مصالحى صرفنظر مىكنم.
فقط به پارهاى اشكالات اشاره مىنمايم:
🔸1ـ در قوانين ايران رفراندوم پيشبينى نشده و تاكنون سابقه نداشته جز يک مرتبه، آن هم از طرف مقاماتى غيرقانونى اعلام شد و به جرم شركت در آن جمعى گرفتار شدند و از بعضى حقوق اجتماعى محروم گرديدند. معلوم نيست چرا آن وقت اين عمل «غيرقانونى» بود
و امروز قانونى است!؟
🔹2ـ معلوم نيست چه مقامى صلاحيت دارد رفراندوم نمايد و اين امرى است كه بايد قانون معين كند.
🔸3ـ در ممالكى كه رفراندوم قانونى است بايد به قدرى به ملت مهلت داده شود كه يکيک مواد آن مورد نظر و بحث قرار گيرد و در جرايد و وسايل تبليغاتى، آراى موافق و مخالف منعكس شود و به مردم برسد نه آنكه بهطور مبهم با چند روز فاصله بدون اطلاع #ملت اجرا شود.
🔹4ـ رأىدهندگان بايد معلوماتشان به اندازهاى باشد كه بفهمند به چه رأى مىدهند؛ بنابراين اكثريت قاطع، حق رأى دادن در اين مورد را ندارند و فقط بعضى اهالى شهرستانها كه قوه تشخيص دارند صلاحيت رأى دادن در مواد ششگانه را دارند كه آنان هم بىچون و چرا مخالف هستند.
🔸5ـ بايد رأى دادن در #محيط_آزاد باشد و بدون هيچگونه فشار و زور و تهديد و تطميع انجام شود و در ايران اين امر عملى نيست و اكثريت مردم را سازمانهاى دولتى در تمام نقاط و اطراف كشور ارعاب كرده و در فشار و مضيقه قرار داده و مىدهند. اساساً پيش آوردن رفراندوم براى آن است كه تخلفات قانونى قابل تعقيب، كه ناچار مقامات مسئول گرفتار آن مىشوند لوث شود و كسانى كه در مقابل قانون و ملت مسئول هستند، اعليحضرت را اغفال كردهاند كه به نفع آنان اين عمل را انجام دهند.
🔹اينان اگر براى ملت مىخواهند كارى انجام دهند چرا به برنامه اسلام و كارشناسان اسلامى رجوع نكرده و نمىكنند تا با اجراى آن براى همه طبقات، زندگى مرفه تأمين شود و در دنيا و در آخرت سعادتمند باشند.
🔸چرا #صندوق_تعاونى درست مىكنند؟ كه حاصل دسترنج زارع را ببرند. با تأسيس اينچنين صندوق تعاونى بازار ايران بكلى از دست مىرود و #بازرگانان و #كشاورزان به خاك سياه مىنشينند و در نتيجه ساير طبقات نيز به همين روز مبتلا مىشوند.
🔹اگر ملت ايران تسليم #احكام_اسلام شوند و از دولتها بخواهند #برنامه_مالى_اسلام را با نظر علماى اسلام اجرا كنند، تمام ملت در رفاه و آسايش زندگى خواهند كرد. مقامات روحانى براى قرآن و مذهب احساس خطر مىكنند. به نظر مىرسد اين رفراندوم اجبارى مقدمه براى از بين بردن مواد مربوط به مذهب است. علماى اسلام از عمل سابق دولت راجع به انتخابات انجمنهاى ايالتى و ولايتى براى اسلام و قرآن و مملكت احساس خطر كردهاند و به نظر مىرسد كه همان معانى را دشمنان اسلام مىخواهند به دست جمعى مردم سادهدل اغفال شده اجرا كنند. علماى اسلام وظيفه دارند هر وقت براى اسلام و قرآن احساس خطر كردند، به مردم مسلم گوشزد كنند تا در پيشگاه خداوند متعال
مسئول نباشند.
🔸از خداوند متعال حفظ قرآن مجيد و استقلال مملكت را خواهانيم.
روحاللّه الموسوى الخمينى (نهضت امام خمینی، ج1، صص261-260)
#نهضتخوانی
🇮🇷 @IRANeMOASER
📌#روزشمار انقلاب اسلامی
🗓 ۱۷ تیر ۱۳۵۷
🔹بازاریان تبریز با صدور اطلاعیهای از مردم این شهر خواستند در مراسم صبح 57.4.18 در مسجد جامع شرکت کنند.
🔸در پایان امروز مراسمی به مناسبت شب میلاد امام حسین (ع) با شرکت هزار نفر در مسجد ملک کرمان برگزار شد و شرکتکنندگان در پایان هنگام خروج از مسجد در حمایت از امام شعار دادند و تظاهرات کردند.
📚منبع: روزهای حماسه و نور: ج1، ص361-360
🇮🇷 @IRANeMOASER
💢بخشی از پیامدهای یک اعلامیه انقلابی
📌نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/17
🔹هنوز ساعتى از نشر و پخش اعلاميه امام علیه [رفراندوم آمریکایی شاه] نگذشته بود كه موج عظيم و خروشانى تهران را فراگرفت. بازارىها و كسبه #جنوب_شهر_تهران دست از كسب و كار كشيده به خيابانها ريختند.
🔸فرياد «رفراندوم قلابى مخالف اسلام است» در آسمان تهران طنين افكند، بازار يكسره تعطيل شد، مغازهها و دكاكين قسمت عمده جنوب تهران تا حومه توپخانه، سرچشمه و بهارستان نيز بسته شد؛ عدهاى از مردم به خانه آقاى خوانسارى در بازار تهران رفتند و از او خواستند كه با شركت در تظاهرات اسلامى و ضد استعمارى مردم تهران، عملاً در برابر «رفراندوم» شاه موضعگيرى كند.
🔹او نيز اين درخواست را اجابت كرد و به اجتماع عظيم تودهها پيوست، اجتماعى كه نظير آن را تهران كمتر به خود ديده بود، اجتماعى كه در آن پابرهنههاى جنوب شهر، بازاريان، روحانيان، دانشجويان و... به هم پيوستند و دوش به دوش يكديگر در راه هدفى مقدس و واحد حركت كردند.
🔸سيل خروشان جمعيت از ميدان بارفروشى، بازار، دانشگاه و خيابانهاى دور و نزديک شمال و جنوب تهران به سوى خيابان بوذرجمهرى، نوروزخان و سه راه سيروس كه مركز اجتماع تظاهركنندگان عليه رفراندوم بود سرازير شد و هر لحظه فزونى مىيافت. آقاى خوانسارى و انبوهى از علما و روحانيان تهران در پيشاپيش تظاهركنندگان حركت مىكردند. شعارهاى: «نصر مناللّه و فتح قريب ـ انا فتحنا لك فتحاً مبينا ـ رفراندوم قلابى مخالف اسلام است» گوش فلک را كر مىكرد. از پليس و مأموران انتظامى هيچگونه اثرى نبود.
🔹اجتماع عظيم و با شكوه مردم مسلمان تهران از خيابان بوذرجمهرى عبور كرد و به منزل آقاى بهبهانى كه در نزديك سه راه سيروس قرار داشت رسيد. آقاى بهبهانى از منزل خارج شد و به استقبال مردم و علما شتافت و به آنان خوشامد گفت! انبوه تظاهركنندگان وارد منزل آقاى بهبهانى شدند. صحن حياط، اندرون و بيرونى، اتاقها و حتى پشت بام منزل ايشان مملو از جمعيت شد.
🔸كوچههاى اطراف منزل نيز تا سه راه سيروس از جمعيت موج مىزد و شعار «رفراندوم قلابى مخالف اسلام است» مرتب داده مىشد. در اين هنگام آقاى فلسفى پشت ميكروفن قرار گرفت و مردم را دعوت به آرامش و سكوت كرد تا بتواند سخن براند.
🔹او در حال ايستاده و «تحت الحنک» عمامه را باز كرده (كه نشانه حركت و خروش و انقلاب است) سخنان خود را با آيه شريفه « فليحذر الذين يخالفون عن أمره ان تصيبهم فتنة أو يصيبهم عذاب أليم » آغاز كرد و از خطراتى كه اسلام، استقلال ايران و جامعه اسلامى را تهديد مىكند خبر داد، از برنامهها و نقشههاى رژيم عليه اسلام سخن گفت و خطاب به مردمى كه در آنجا اجتماع كرده بودند، فرياد سرداد: «اگر شما بدانيد كه در زير سرپوش اين رفراندوم چه جنايتى مىخواهند مرتكب شوند، ديوانه مىشويد! با اين رفراندوم بار ديگر مىخواهند حسين را بكشند، زينب را اسير كنند و صحراى كربلايى بر پا كنند (در اينجا آقاى حاج شيخ عباسعلى اسلامى از ميان جمعيت فرياد كشيد: آقاى فلسفى! اين چند جمله آخر را تكرار بفرماييد.
🔸ايشان نيز بار ديگر تكرار كرد)... شما وظيفه داريد امروز در سراسر تهران فرياد بزنيد كه «ايران كشور خفقان است. مرگ بر خفقان...» بازار هم از امروز براى مدت سه روز به نشانۀ اعتراض و استنكار از رفراندوم غير قانونى تعطيل خواهد بود و...».
🔹در اين هنگام اعلاميه مشترگ آقايان خوانسارى و بهبهانى داير بر تحريم رفراندوم كه در همان جا صادر شده بود به دست آقاى فلسفى داده شد و ايشان متن آن را براى مردم خواند.(نهضت امام خمینی، ج2، صص263-262)
#نهضتخوانی
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #اطلاعات ۱۷ تیر ۱۳۶۱
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کیهان ۱۷ تیر ۱۳۶۱
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۱۷ تیر ۱۳۶۱
🇮🇷 @IRANeMOASER
📌#روزشمار انقلاب اسلامی
🗓 ۱۸ تیر ۱۳۵۷
🔹حضور آیتالله قاضی طباطبائی به همراه 500 نفر از مردم تبریز به منظور برگزاری مراسمی با سخنرانی #احمد_بنیاحمد.
بنیاحمد سخنرانی خود را منوط به اجازه مقامات دولتی دانسته بود و با تذکرات ساواک از سخنرانی منصرف شد.
📚منبع: روزهای حماسه و نور: ج1، ص361
🇮🇷 @IRANeMOASER
سخن سردبیر46.pdf
424.9K
📍واقعه کوی دانشگاه؛ نشانهای از نبرد اعلام نشده آمریکا علیه ایران
🔴سالگرد فتنه ۱۸ تیر ۱۳۷۸
🔰گزیدهای از مقاله دکتر مظفر نامدار؛ سردبیر فصلنامه تخصصی پانزده خرداد:
⬅️«...آتشافروزیهایی که سکولارهای بیپروایی چون #تاجزاده، #عبدالله_نوری، #مهاجرانی، #سعید_حجاریان، #اکبر_گنجی و سایر همپالکیهای اینها در درون دولت خاتمی ایجاد میکردند و در نهایت به #قتلهای_زنجیرهای، واقعه #کوی_دانشگاه، واقعه #ترور_درونتشکیلاتی حجاریان و از همه مهمتر واقعه #تحصن_مجلس_ششم منجر شد، نشانههای همان نبردی بود که امریکاییها در سند امنیت ملی خود بدان اشاره کرده بودند؛ نبرد اعلام نشدهای که رسمی و غیر رسمی علیه جمهوریت و اسلامیت نظام آغاز شد.»(مقاله روزنههای رخنه، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 46، زمستان 1394)
🖊ضمیمه یادداشت: متن کامل مقاله
🇮🇷 @IRANeMOASER
📃امام خمینی و تبیین ظرفیت سیاسی-بینالمللی روز عرفه
✳️مشکل مسلمین همین است که اختلاف انداختهاند بینشان. و بعد از جنگ عمومی این نقشه کشیده شد و قدرت اسلام را دیدند و نقشه کشیده شد و دولتهای اسلامی را از هم جدا کردند و مسلمین را با هم مخالف کردند و دولتهای اسلامی با هم دشمن شدند. این مشکلی است که حل باید بشود. این مشکلی است که در روز عید و در #روز_عرفه در پناه خانه خدا باید حل بشود. این مشکلی است که سران قوم مجتمع بشوند در مکه معظمه، امر خدای تبارک و تعالی را اطاعت کنند و با هم در آنجا اجتماع کنند و با هم مشکلات خودشان را در میان بگذارند و غلبه کنند بر مشکلات خودشان. (صحیفه امام، ج13، ص279)
#روز_عرفه
🇮🇷 @IRANeMOASER
💢واقعه کوی دانشگاه؛ نشانهای از نبرد اعلام نشده آمریکا علیه ایران
🔴سالگرد فتنه ۱۸ تیر ۱۳۷۸
گزیدهای از مقاله دکتر مظفر نامدار؛ سردبیر فصلنامه تخصصی پانزده خرداد:
🔰«...آتشافروزیهایی که سکولارهای بیپروایی چون #تاجزاده، #عبدالله_نوری، #مهاجرانی، #سعید_حجاریان، #اکبر_گنجی و سایر همپالکیهای اینها در درون دولت خاتمی ایجاد میکردند و در نهایت به #قتلهای_زنجیرهای، واقعه #کوی_دانشگاه، واقعه #ترور_درونتشکیلاتی_حجاریان و از همه مهمتر واقعه #تحصن_مجلس_ششم منجر شد، نشانههای همان نبردی بود که امریکاییها در سند امنیت ملی خود بدان اشاره کرده بودند؛ نبرد اعلام نشدهای که رسمی و غیر رسمی علیه جمهوریت و اسلامیت نظام آغاز شد.»(مقاله روزنههای رخنه، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 46، زمستان 1394)
🖊متن کامل مقاله
🇮🇷 @IRANeMOASER
💢مبارزه منفی مردم قم علیه شاه
📌نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/18
🔹به دنبال پخش اعلاميه امام بر ضد #رفراندوم در قم، و آگاهى اهالى شهر از تعطيلى #بازارهاى_تهران و تظاهرات پرشكوه مردم پايتخت عليه رفراندوم شاه، بعدازظهر روز سهشنبه دوم بهمن 1341، بازار قم نيز تعطيل شد.
🔸بازاريان پس از بستن بازار، به منازل علما روى آوردند و پشتيبانى خود را از خواستهها و آرمانهاى مراجع دينى اعلام داشتند و براى مقابله با رفراندوم شاه از آنان كسب تكليف كردند.
🔹امام در پاسخ به احساسات شديد انبوه مردمى كه در منزل او اجتماع كرده بودند و از وظيفه خود در برابر لوايح ششگانه رژيم پرسش مىكردند، سخنرانى كوتاهى ايراد كرد و به آمادگى، وفادارى و پشتيبانى #مردم_فداكار نسبت به اسلام و آرمانهاى اسلامى ارج نهاد و از عموم مغازهدارهاى قم دعوت كرد كه ـ همانند ديگر بازارىها ـ دست از كسب و كار بكشند و از خانههايشان بيرون نيايند و بدينوسيله به پيشنهاد نامشروع هيأت حاكمه پاسخ منفى بدهند و دست رد بر سينه دشمن بزنند.
🔸نظر امام از اين پيشنهاد علاوه بر مبارزه منفى با رفراندوم قلابى نشان دادن درجه تنفر و انزجار اهالى قم نسبت به شاه بود كه مىخواست در چهارم بهمن به قم بيايد و دستگاه ساواک و فرماندارى قم سخت در تكاپوى تدارك جشن و چراغانى براى استقبال از او بودند؛ نيز مىخواست با بيرون نيامدن مردم از خانههايشان، راه بهانهگيرى دستگاه جاسوسى شاه براى ايجاد آشوب و بلوا و حمله به مردم بهكلى بسته شود.
🔹روز چهارشنبه سوم بهمن 1341، شهر مذهبى قم، شاهد #تعطيل_رسمى_سراسرى و چشمگيرى بود كه نظير آن را كمتر به خود ديده بود، در روزهاى تعطيل رسمى، مانند عاشورا و بيست و يكم رمضان بقالىهاى كوچه ـ پس كوچهها و سوهانفروشان اطراف صحن مطهر كه
وقت فروششان مىباشد ـ غالباً نمىبندند؛ ليكن در اين روز حتى در پس كوچههاى قم نيز، يک مغازه باز به چشم نمىخورد، مغازهها بسته، خيابانها خلوت، و از رفتوآمد و جوش و خروش هرروزه خبرى نبود.
🔸اندوه و عزايى گنگ و مبهم، سراسر شهر را فرا گرفته بود. عكس قدى و بزرگى از امام خمينى كه « #عكاسى_هما » كشيده و زيبايى و هنر خاصى در آن به كار برده بود در ميدان آستانه جلب نظر مىكرد.
🔹دستگاه جاسوسى «ساواک» و ديگر مقامات دولتى قم از وضعى كه به وجود آمده بود، سخت نگران و خشمگين بودند، بنا بود روز بعد، شاه وارد قم شود و مورد استقبال گرم و پرشور اهالى و علما و روحانيان قرار گيرد! ليكن قم به صورت شهرى عزادار و ماتمزده درآمده بود...(نهضت امام خمینی، ج1، صص274-273)
#نهضتخوانی
🇮🇷 @IRANeMOASER
📌#روزشمار انقلاب اسلامی
🗓 ۱۹ تیر ۱۳۵۷
🔹ملاقات ری ویکو، سردبیر ارشد نشریه والاستریت ژورنال چاپ آمریکا با آقای #شریعتمداری در قم
🔸همدردی آیتالله گلپایگانی با خانواده زندانیان سیاسی محبوس در اصفهان که در خانه آقای #خادمی متحصن شده بودند.
📚منبع: روزهای حماسه و نور: ج1، ص362
🇮🇷 @IRANeMOASER
🔹عید قربان، عیدی است که انسانهای آگاه را به یاد قربانگاه ابراهیمی میاندازد؛ قربانگاهی که درس #فداکاری و #جهاد در راه خدای بزرگ را به فرزندان آدم و اصفیا و اولیای خدا میدهد ،این پدرِ توحید و بتشکن جهان، به ما و همه انسانها آموخت که عزیزترین ثمره حیات خود را در راه خدا بدهید و عیدی بگیرید. خود و عزیزان خود را فدا کنید و دین خدا را و عدل الهی را برپا نمایید. به همه ما ذریه آدم فهماند که مکه و منی قربانگاه عاشقان است و محل نشر توحید و نفی شرک که دلبستگی به جان و عزیزان نیز شرک است. (صحیفه امام، ج۱۸، ص۸۶)
#عید_قربان
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #اطلاعات ۱۹ تیر ۱۳۶۱
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کیهان ۱۹ تیر ۱۳۶۱
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۱۹ تیر ۱۳۶۱
🇮🇷 @IRANeMOASER
💢شهر اسلامى قم از شاه استقبال نكرد
📌نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/19
🔹شب چهارم بهمن 1341 ماشينهاى شركت واحد، صدها كماندوى ورزيده و كارآزموده و كارشناسان #سازمان_امنيت را به قم آورد، و تمام خيابانها، ميدانها، گلدستههاى حرم و مساجد و نيز ساختمانهاى بلند حومه آن، از طرف آنان، اشغال و تحتنظر قرار گرفت.
🔸روز چهارم بهمن، شهر #قم به صورت يک پايگاه نظامى درآمده بود، مأموران انتظامى و سربازان تا دندان مسلح و سربازان گارد كه به قم اعزام شده بودند، در سراسر خيابانها و بسيارى از كوچهها گماشته شدند و رفت و آمدها را زير نظر گرفته، به شدت كنترل مىكردند؛ منازل برخى از علما، مدارس دينى و مراكز حساس شهر در محاصره پليس مخفى و كارآزموده «ساواک» قرار گرفت؛ تانکها و كاميونهاى نظامى مجهز به مسلسلهاى سنگين در اطراف صحن مطهر و در سر چهارراهها مستقر شده بود؛ در بالاى منارهها و گلدستهها و پشتبامهاى بلند، سربازان با مسلسل سنگر گرفته بودند. ميدان آستانه از كماندوها و نظاميانى كه با لباس مبدل، به اسم «اهالى شاهدوست قم»! فرياد جاويد شاه سر مىدادند انباشته بود. از مردم و رفت و آمدهاى هرروزه و جنب و جوشهاى صبحگاهى خبرى نبود.
🔹برخلاف همه روزه كه ميدان آستانه و جلوى درب مدرسه فيضيه و خان، از روحانيان، زوار و مردم قم موج مىزد، آن روز چيزى به چشم
نمىخورد. گويا شهر از سكنه خالى شده بود!
🔸اين تنها مردم و روحانيان نبودند كه با بيرون نيامدن از خانه و خوددارى از استقبال از شاه تنفر و انزجار خود را از ديكتاتور ايران به نمايش گذاشتند، بلكه برخى از مقامات رسمى و وابسته به رژيم ـ چون ابوالفضل مصباح، توليت آستانه قم ـ نيز به عنوان اينكه امام خمينى استقبال از شاه را تحريم كرده است، در صف مردم قرار گرفتند، از رفتن به استقبال شاه سرباز زدند و از منزل بيرون نرفتند. او بر اثر اين موضعگيرى مردمى، مبغوض شاه واقع شد و از قم تبعيد گرديد. او به اراده ملوكانه از توليت آستانه معزول شد و شخص شاه توليت آستانۀ قم را چون ديگر مناصب اجتماعى غصب كرد.(نهضت امام خمینی، ج1، صص288-287)
#نهضتخوانی
🇮🇷 @IRANeMOASER
📌#روزشمار انقلاب اسلامی
🗓 ۲۰ تیر ۱۳۵۷
در پایان امروز عدهای ناشناس پس از ورود به دبستان روستای کراخک-از توابع طرقبه مشهد- قاب عکس #محمدرضا_پهلوی را که روی دیوار کلاس نصب شده بود شکستند و پس از نوشتن شعارهایی علیه رژیم روی تخته سیاه متواری شدند.
📚منبع: روزهای حماسه و نور: ج1، ص363
🇮🇷 @IRANeMOASER
گوهرشاد ادیب هروی.pdf
8.53M
فاجعه گوهرشاد به روایت ادیب هروی
🔹روایت مرحوم #محمدحسن_خراسانی مشهور به #ادیب_هروی یکی از دقیقترین و نزدیکترین روایتها در مورد فاجعه #مسجد_گوهرشاد است.این روایت تاریخی در کتاب الحدیقة الرضویة، باب هفتم منتشر شده است.
🖊ضمیمه: متن کامل و بدون کم و کاست ادیب هروی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش68-67، بهار و تابستان 1400
🇮🇷 @IRANeMOASER