💢بازتاب گزارش خبری پیرامون کتاب «عمار انقلاب»
📔کتاب «عمار انقلاب آخرین اثر بنیاد تاریخپژوهی است که حیاتنامهای جامع از اندیشه و عملکرد سیاسی علامه محمدتقی مصباح یزدی از تولد تا پیروزی انقلاب اسلامی ارائه میکند و در آستانه سالگرد ارتحال علامه محمدتقی مصباح یزدی، توسط بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی در آستانه انتشار قرار گرفته است.
متن گزارش محتوایی از «عمار انقلاب»
🇮🇷 @IRANeMOASER
📔روزگار قائممقامی
🗂پرونده ویژه بنیاد تاریخپژوهی به مناسبت سالروز فوت آقای حسینعلی منتظری
قائم مقام و حمایت از جلاد
مخالفت منتظری با اعزام هیئت تحقیق پیرامون ربایش سیدموسی صدر
نقش باند سیدمهدی هاشمی و بیت منتظری در آشوب دهه شصت افغانستان
حذف آیتالله ربانی املشی، هزینهای که بیت آقای منتظری به انقلاب تحمیل کرد
معرفی کتاب «روزگار قائممقامی» در خبرگزاری کتاب ایران
شگردهای مخدوشسازی اسناد تاریخی توسط بیت منتظری
نامه عزل منتظری
نامه هفت فروردین منتظری به امام
نامه تاریخی 8فروردین امام خمینی به منتظری
برخورد مروتآمیز نظام با آقای منتظری
روایت مرحوم آیتالله ریشهری ازحمایتهای خلاف قانون آقای منتظری از فامیل خود
نامه امام خمینی به مرحوم آیتالله ریشهری جهت برخورد قاطع با باند سیدمهدی هاشمی
موافقت امام با پیشنهاد مرحوم ریشهری مبنی بر لزوم تبعید داماد آقای حسینعلی منتظری
پاسخ حکیمانه امام به درخواست عفو مشروط داماد آقای حسینعلی منتظری
هشدار آیتالله مشکینی به آقای منتظری
نقد خاطرات منتظری به قلم مورخ خبیر انقلاب اسلامی/بخش اول
نقد خاطرات منتظری به قلم مورخ خبیر انقلاب اسلامی/بخش دوم
نقد خاطرات منتظری به قلم مورخ خبیر انقلاب اسلامی/بخش سوم
نقد خاطرات منتظری به قلم مورخ خبیر انقلاب اسلامی/بخش چهارم
نقد خاطرات منتظری به قلم مورخ خبیر انقلاب اسلامی/بخش پنجم
نقد خاطرات منتظری به قلم مورخ خبیر انقلاب اسلامی/بخش ششم
نقد خاطرات منتظری به قلم مورخ خبیر انقلاب اسلامی/بخش هفتم
نقد خاطرات منتظری به قلم مورخ خبیر انقلاب اسلامی/بخش هشتم
نقد خاطرات منتظری به قلم مورخ خبیر انقلاب اسلامی/بخش نهم
نقد خاطرات منتظری به قلم مورخ خبیر انقلاب اسلامی/بخش دهم
نقد خاطرات منتظری به قلم مورخ خبیر انقلاب اسلامی/بخش یازدهم
نقد خاطرات منتظری به قلم مورخ خبیر انقلاب اسلامی/بخش دوازدهم
نقد خاطرات منتظری به قلم مورخ خبیر انقلاب اسلامی/بخش سیزدهم
نقد خاطرات منتظری به قلم مورخ خبیر انقلاب اسلامی/بخش چهاردهم
نقد خاطرات منتظری به قلم مورخ خبیر انقلاب اسلامی/بخش پانزدهم
نقد خاطرات منتظری به قلم مورخ خبیر انقلاب اسلامی/بخش شانزدهم
نقد خاطرات منتظری به قلم مورخ خبیر انقلاب اسلامی/بخش هفدهم
نقد خاطرات منتظری به قلم مورخ خبیر انقلاب اسلامی/بخش هجدهم
نقد خاطرات منتظری به قلم مورخ خبیر انقلاب اسلامی/بخش نوزدهم
نقد خاطرات منتظری به قلم مورخ خبیر انقلاب اسلامی/بخش بیستم
نقد خاطرات منتظری به قلم مورخ خبیر انقلاب اسلامی/بخش بیست و یکم
آقای منتظری، برآمدن مجتهدی از دل سیاست
ماجرا و متن نامه اعتراضی حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی، امام جمارانی و مهدی کروبی به منتظری
رنجنامه مرحوم حاج احمد خمینی خطاب به منتظری
برای آشنایی با جریان منتظری چه بخوانیم؟/1
برای آشنایی با جریان منتظری چه بخوانیم؟/2
برای آشنایی با جریان منتظری چه بخوانیم؟/3
برای آشنایی با جریان منتظری چه بخوانیم؟/4
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #اطلاعات ۴ دی ۱۳۶۱
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کیهان ۴ دی ۱۳۶۱
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۴ دی ۱۳۶۱
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #اطلاعات ۵ دی ۱۳۶۱
🇮🇷 @IRANeMOASER
💢تاریخ پرحادثه دهه چهل و پنجاه از نظرگاه «عمار انقلاب»
🔹کتاب «عمار انقلاب؛ حیاتنامه فکری و سیاسی علامه محمدتقی مصباح یزدی، از هنگام تولد تا پیروزی انقلاب اسلامی(1357-1313)» در آستانه سالگرد ارتحال علامه محمدتقی مصباح یزدی، توسط بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی در معرض انتشار قرار میگیرد.
🔸این اثر به قلم سهراب مقدمی شهیدانی نگارش یافته و در آن برای نخستینبار برخی ناگفتههای تاریخی و اسناد تازهیاب منتشر میشود که بسیاری از ابهامات تاریخی را حل و فصل میکند.
🔹رویکرد تبیینی و مستندنگارانه کتاب، موجب آن شده که حیاتنامه آیتالله مصباح یزدی را در دل تحولات تاریخی پیرامونی روایت کند و از این رو، خوانندگان با مطالعه این اثر به اطلاعاتی گسترده دست مییابند که آنان را به دل تاریخ پرحادثه دهه 40 و پنجاه خواهد برد.
🔸اسناد و ناگفتههای تاریخی مندرج در کتاب «عمار انقلاب» نیز سرفصل تحلیلها و رهیافتهای تاریخی جدید خواهد بود که زوایایی تازه و ناگفته از تاریخ حوزه علمیه قم و تاریخ معاصر ایران، خواهد گشود.
معرفی عمار انقلاب در خبرگزاری کتاب ایران
#عمار_انقلاب
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کیهان ۵ دی ۱۳۶۱
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۵ دی ۱۳۶۱
🇮🇷 @IRANeMOASER
⚫️حضرت امام خمینی(ره): ما یک #کوخ چهار پنج نفری در صدر اسلام داشتیم، و آن کوخ فاطمه زهرا (س) است. از این کوخها هم محقرتر بوده، لکن برکات این چی است؟ برکات این کوخ چند نفری، آن قدر است که عالم را پر کرده است از نورانیت و بسیار راه دارد تا انسان به آن برکات برسد.( صحیفه امام، ج ١٧، ص ٣٧٣)
⚫️مقام معظم رهبری مدظلهالعالی: در صحنه تعريف معنوی فاطمه زهرا (عليهاالسلام) وارد نمیشويم، ليکن در زندگی معمولی اين بزرگوار، يک نکته مهم است و آن جمع بين زندگی يک زن مسلمان در رفتارش با شوهر و فرزندان و انجام وظايفش در خانه از يک طرف، و بين وظايف يک #انسان_مجاهد، غيور، خستگیناپذير در برخوردش با حوادث سياسی مهم، بعد از رحلت رسول اکرم (صلی الله عليه وآله)، که به مسجد میآيد و سخنرانی و موضعگيری و دفاع میکند و حرف میزند و يک جهادگر به تمام معنا و خستگیناپذير و محنتپذير و سختی تحملکن است، از طرفی ديگر.» (١٣۶٨/٩/٢٢)
#شهادت_حضرت_زهرا
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #اطلاعات ۶ دی ۱۳۶۱
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کیهان ۶ دی ۱۳۶۱
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۶ دی ۱۳۶۱
🇮🇷 @IRANeMOASER
📔کتابی کمنظیر در زمینه تاریخ انقلاب اسلامی
📌معرفی نهضت امام خمینی بهمناسبت انتشار چاپ بیستم جلد اول
🔹کتاب #نهضت_امام_خمینی، از منابع معتبر و دست اول نهضت امام خمینی(ره) بوده و از جهت تاریخی و سندی بسیار باارزش است و تاکنون چهار دفتر (جلد) از این کتاب منتشر شده است. حجتالاسلام و المسلمین سید حمید روحانی، نویسنده این کتاب، که از ملازمان امام بوده از سال 1351، تدوین این کتاب را در نجف اشرف آغاز کرد و موفق شد تا اولین مجلد آن را در سال 1356 منتشر کند. کتاب حاضر، پس از انتشار با استقبال بسیار زیادی مواجه شد و دانشجویان ایرانی مقیم آمریکا بهسرعت چاپ دوم آن را منتشر کردند اما واکنشهای تندی نیز از سوی مخالفان امام را برانگیخت.
🔸پس از انتشار دو مجلد از این مجموعه و مطالعه بخشی از آنها توسط امام خمینی(ره)، امام در دی ماه سال 1367 در نامهای به یار دیرین خود حجیتالاسلام و المسلمین سید حمید روحانی، مأموریت نگارش تاریخ انقلاب را به ایشان وا گذار کرده و نوشتند: «از شما میخواهم هر چه میتوانید سعی و تلاش نمایید تا هدف قیام مردم را مشخص نمایید... باید پایههای تاریخ انقلاب اسلامی ما چون خود انقلاب بر دوش پابرهنهگان مغضوب قدرتها و ابرقدرتها باشد.» (صحیفه امام، ج21، صص240-239) فرمان امام به نویسنده در جهت ثبت تاریخ انقلاب، حضور فعال نویسنده در رخدادهای انقلاب، دست یافتن نویسنده به اسناد دست اول و نهایتا پردازش و تحلیل اطلاعات توسط نویسنده نکته سنج، کتابی بی نظیر را بوجود آورده است که مطالعه آن برای تمام علاقمندان به تاریخ انقلاب را ضروری می سازد.
معرفی جلد اول از نهضت امام خمینی در پایگاه رسمی بنیاد تاریخپژوهی
#نهضت_امام_خمینی
#سیدحمید_روحانی
🇮🇷 @IRANeMOASER
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ماجرای دفاع امام خمینی از کتاب «نهضت امام خمینی»
📍بهمناسبت انتشار چاپ بیستم جلد اول
🔹چند ماه پس از انتشار جلد اول «نهضت امام خمینی» یکی از زنان که با چهره انقلابی در سوریه و لبنان مشغول فعالیتهای تفرقهافکن میان مبارزان بود، به نجف آمد.
🔸او در دیدار با امام به سمپاشی بر ضد کتاب «نهضت امام خمینی» پرداخت و ادعا کرد:این کتاب در میان ایرانیان خارج از کشور مایه آبروریزی شده و به مقام و شخصیت حضرتعالی آسیب رسانده است...
معرفی جلد اول از نهضت امام خمینی در پایگاه رسمی بنیاد تاریخپژوهی
#نهضت_امام_خمینی
#سیدحمید_روحانی
◀️ راههای تهیه کتاب:
🏢 تهران، خیابان انقلاب اسلامی بین خیابان فخر رازی و خیابان دانشگاه، پلاک 1210
📞تلفن: 22579192_021
🏢قم، چهارراه قرآن و عترت، روبروی مدرسه حجتیه، کتابفروشی انتشارات کیهان
📞تلفن: 37741698-025
📞تلفن دفتر قم: 32904231-025
🇮🇷 @IRANeMOASER
🔆 #خبر_ویژه
📚شماره 72-71 فصلنامه تخصصی پانزده خرداد منتشر شد
عنوان مقالات:
🔹سخن سردبیر: بهسوی یک مقاومت تمامعیار
🔸دام نامرئی: فرآیند سقوط منتظری در دام سازمان مجاهدین خلق
🔹دروغسازان تاریخ و تاریخ دروغسازان: نگاهی بر بافتههای ذهنی عبدالرحیم اباذری و محمدعلی ایازی برای نجات شریعتمداری از دادگاه تاریخ
🔸گستره ارض موهوم: دکترین فعالیتهای رژیم صهیونیستی در مرزهای ایران
🔹روزهای تهران
🔸ترجمه و نقد مدخل امام خمینی در دایرةالمعارف بریتانیکا/بخش دوم
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #اطلاعات ۷ دی ۱۳۶۱
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کیهان ۷ دی ۱۳۶۱
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۷ دی ۱۳۶۱
🇮🇷 @IRANeMOASER
نقد بریتانیکا 2.pdf
391.6K
💢مسئله حجاب در جمهوری اسلامی/1
🔻گزیدهای از مقاله «ترجمه و نقد مدخل امام خمينی دردایرةالمعارف بریتانيکا/بخش دوم»
🔹مدخــل «Ruhollah Khomeini: Iranian Religious Leader» «روحالله خمینی رهبر مذهبی ایران» در دانشنامه بريتانيكا، برای نخســتينبار در 29تير 1377شمسی برابر با 20جولای 1998ميلادی منتشر گرديد و تا كنون پنج بار در سالهای ( 2009توسط لورا اتردژ،)(2016 توسط نوح تِش (2018دو بار توسط گروه ويرايشگران) و (2019توسط آدام زيدان)، 5مورد بازبينی محتوايی جدی قــرار گرفت كه مهمترين آن مربوط به «آدام زيدان» در سال 2019است. همچنين هشت بار ديگر اصلاحات جزئی در مدخل صورت پذيرفت.
🔸در بخشی از این مدخل، مسئه حجاب در جمهوری اسلامی مورد تحریف جدی نویسندگان قرار گرفته است و نويســندگان مدخل با نگاهی يكسويه و بیارتباط با روند تحولات تاريخی، تصويری غيرواقعی از اجرای قوانين اسلامی در ايران عصر انقلاب اسلامی ارايه دادهاند.
🔹سهراب مقدمی شهیدانی که پیش از این به نقد مدخل مربوط به «امام خمينی» دردايرةالمعارف بزرگ اسلامی و دايرةالمعارف تشيع پرداخته بود، در بخش دوم نقد مدخل امام خمینی در بریتانیکا به شبهات القایی نویسندگان مدخل پاسخ داده است.
ضمیمه: متن کامل مقاله «ترجمه و نقد مدخل امام خمينی دردایرةالمعارف بریتانيکا/بخش دوم»
🇮🇷 @IRANeMOASER
💢مسئله حجاب در جمهوری اسلامی/2
🔻متن نقد مدخل امام خمینی در دایرةالمعارف بریتانیکا: مسئله حجاب
🔹نويسندگان مدخل امام خمینی در دایرةالمعارف بریتانیکا با نگاهی يكسويه و بیارتباط با روند تحولات تاريخی، تصويری غيرواقعی از اجرای قوانين اسلامی در ايران عصر انقلاب اسلامی ارايه داده و چنين نوشتهاند:
🔸« زنان ايرانی مجبور به پوشيدن حجاب بودند،موسيقی غربی و الكل ممنوع بود و مجازاتهای تجويزشده توسط قانون اسلامی جايگزين شدند.»
🔹در نقد مطالب پيشين نكاتی قابل ذكر است:
در ابتدا بايد گفت كه پديده شوم بیحجابی، اساساً يک پديده وارداتی است و ارتباطی با فرهنگ اصيل و نجيب ايرانی ندارد. بررسی خيانتها و جنايتهای فرهنگی غرب برای ترويج اين بيماری فرهنگی موضوع پژوهشی مستقل و البته ضروری است كه بدان اشارهای گذرا خواهيم داشت.
🔸برای نمونه در بخشی از متن ســفرنامه هانری رنه دالمانی فرانسوی كه در عصر قاجار سفرهايی به ايران داشت، با اشارهای واضح به نقش رسانهها در تخريب فرهنگ حجاب و عفاف آمده است:
🔹«اخيراً در يك روزنامه فكاهی كه توســط مسلمانان در روسيه منتشر میگردد گراور بزرگی را مشاهده كردم كه شكل رنگين مضحكی داشت. در اين گراور يک زن ايرانی ديده میشد كه با روی پوشيده در كالسكه مجللی نشسته بود و جمعی از فراشان و نوكران پياده و سواره در جلو او افتاده بودند و به عابرين امر میكردند كه صورت خود را برگردانند و به كالسكه نگاه نكنند و تمام مردان حتی پسران كوچک هم روی خود را برگردانده و پشت به كالسكه كرده بودند، بعضی از مردان هم چشمان خود را بسته بودند و از همه مضحکتر سگی هم در پايين اين صورت ديده میشد كه سر خود را برگردانده بود تا چشمانش به كالسكه نيافتد.
🔸بديهی است كه تأثير اين نوع حملات بر ضد عقايد و عادات قديمی بيش از تأثير نطق و بيان خواهد بود و طولی نمیكشد كه به نتيجه مطلوب خواهد رسيد.»(هانری رنه دالمانی، سفرنامه از خراسان تا بختیاری، صص295-294)
منبع: مقاله «ترجمه و نقد مدخل امام خمينی دردایرةالمعارف بریتانيکا/بخش دوم» فصلنامه تخحصصی پانزده خرداد، شماره 72-71، بهار و تابستان1401.
🇮🇷 @IRANeMOASER
💢مسئله حجاب در جمهوری اسلامی/3
🔹پهلوی اول به صورت آشكارا با عفاف عمومی و حجاب اسلامی بهمبارزه برخاست و قانون ننگين اجباری شدن كشف حجاب را پياده كرد اما واضح و بديهی بودكه اين اقدام، سنخيتی با فرهنگ اصيل ايرانی ندارد و شكست خورد. از اين رو پهلوی دوم مجبور به عدم اجرای اين قانون ننگين شد و البته، پروژه عفتزدايی عمومی را به طرزی پيچيده و با تمركز بر فرهنگ و رسانه با جديت دنبال كرد.
🔸مردم ايران با علم و اطلاع از ماهيت ضددينی رژيم پهلوی، به نهضت اسلامی که به رهبری يکمرجع تقليد شيعی شكل گرفت، پيوستند و تا پيروزی، پای آن ايستادند و بعد از پيروزی نيز در تمام رفراندومها و انتخاباتهای سرنوشتساز، به ايده امام خمينی لبيک گفتند و
جمهوری اسلامی را برگزيدند و به قانون اساسی با ماهیت اسلامی، رأی دادند. طبعادر چنين وضعيتی، مسئله حجاب كه اصل آن از ضروريات فقه شيعه است، به صورت مفروضه همه اين انتخابها لحاظ شده است.
🔹امروز جريانات انحرافی در ساحت رســانه و حتی در برخی محافل علمی بدون در نظر گرفتن واقعيات قطعی تاريخی، لزوم رعايت قانون اساسی را مورد خدشه قرار میدهند و پشتوانههای اجتماعی و حقوقی آن را زير سؤال میبرند اما در مقابل بايد گفت تأكيد حاكميت دينی بر مسئله حجاب، از يكسو متكی به پشتوانه حقوقی مستحكم است و از ديگرسو، مورد مطالبه اكثريت قاطع جامعه ايرانی كه نظام دينی را برگزيده بودند، میباشد؛ لذا دوگانهسازی كاذب در اين قبيل امور، نه با واقعيت سازگار است و نه منطق علمی و حقوقی دارد.
🔸مرور روند تاريخی قانونی شدن حجاب در ايران نشان میدهدكه برخلاف القائات ناپخته و ناصحيح نويسندگان بريتانيكا، مسئله حجاب در روندی طبيعی، به قانون تبديل شده است نه آنكه محصول تصميمات آنی ناشی از تحولات انقلابی باشد.
🔹با نگاهی به متون حقوقی جمهوری اسلامی مشخص میشودكه تا 5مهر1360هيچ قانون جزئی يا كلی در خصوص حجاب وجود ندارد. البته ريشههای قانونگذاری در كلام رهبر انقلاب اسلامی وجود داشت.(ر.ک: صحیفه امام، ج5، ص294)
🔸سخنرانی15اســفند1357امام مخالفت جريانها و شــخصيتهای غربگرا و برخی روزنامهها (همچون كيهان) كه در آن زمان گرايش چپ داشتند را برانگيخت و البته مردم متدين نيز به اين اعتراضات واكنش نشان دادند و بهطور مثال مردم به حمايت از كلمات امام در لزوم رعايت حجاب به تظاهرات روبهروی دفتركيهان پرداختند.(کیهان، 20اسفند1357، ص2)
🔹اين اعتراضات و طرفداریها ادامه داشت و البته در شرايط پرالتهاب ابتدای انقلاب زمينهای مناسب برای گروههای مشكوك پديد آورد تا با تعرض به زنان زمينه بدنامی نظام اسلامی را فراهم كنند. امام خمينی در تاريخ13تير1359در پاسخ به يک سؤال فرمودند:
بسم الله الرحمن الرحيم
🔸ممكن است تعرض به زنها در خيابان وكوچه و بازار، از ناحيه منحرفين و مخالفين انقلاب باشــد. از اين جهت،كسی حق تعرض ندارد و اينگونه
دخالتها برای مسلمانها حرام است، و بايد پليس و كميتهها از اينگونه جريانات جلوگيری كنند.(صحیفه امام، ج12، ص502)
🔹مباحث در خصوص قانون شدن حجاب تا ســال 1360ادامه يافت تا اين كه در تاريخ 15فروردين 1360بخشــنامهای از طرف نخست وزير وقت به كليــه وزارتخانهها و ســازمانهای دولتی صادر شــد. بعد از اين اتفاق، تحولات حقوقی و قانونی در زمينه حجاب در بخشهای مختلف نظام جمهوری اســلامی (دســتگاه اجرايی، قضايی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و)... پيگيری شد كه هر نوع قضاوت در مورد عملكرد نظام در مسئله حجاب، بدون مطالعه اين رخدادها، ناقص خواهد بود. نگاهی جامع و فراگير به رويكردهای حاكميتی جمهوری اسلامی به مسئله حجاب، نشان از آن دارد كه مواجهه با اين مقوله، در فضايی گفتمانی، فرهنگی و حقوقی پيش رفته است و طبعا نخبگان برآمده از آراء عمومی متكفل رقم زدن تمام تصميمات اساسی در اين عرصه بودهاند؛ فارغ از هر نگاهی كه به نتايج آن داشته باشيم. مرور پيشينه وضع قوانين مرتبط با حجاب، نشان از اهتمام ويژه حاكميت به مديريت مسئله حجاب از طريق مجاری حقوقی دارد.
منبع: مقاله «ترجمه و نقد مدخل امام خمينی دردایرةالمعارف بریتانيکا/بخش دوم» فصلنامه تخحصصی پانزده خرداد، شماره 72-71، بهار و تابستان1401.
🇮🇷 @IRANeMOASER
💢مسئله حجاب در جمهوری اسلامی/4
مهمترين مصوبات قانونی مرتبط با مسئله حجاب به قرار ذيل میباشد:
🔹قانون بازسازی نيروی انسانی مؤسسات دولتی و وزارتخانههای وابسته به دولت 1360/7/5
🔸قانون مطبوعات 1364/12/22
🔹قانون مقررات انتظامی هيأت علمی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و تحقيقاتی كشور 1364/12/22
🔸تصويب «قانون نحوه رسيدگی به تخلفات و مجازات فروشندگان لباسهايی كه استفاده از آنها در ملأ عام خلاف شرع است يا عفت عمومی را جريحهدار میكند.»1365/12/28
🔹آئيننامه حفظ حدود و آداب اسلامی در دانشگاهها و مؤسســات آموزش عالی 1366/5/6
🔸رعايت حجاب اسلامی در محيط كليه دستگاههای اجرايی- بخشنامه نخستوزيری 1368/9/25
🔹ابلاغيه رعايت ظواهر شرعی و حجاب اسلامی در محيط كار قوه قضائيه1368/9/25
🔸تكليف كليه وزارتخانهها، ســازمانها، مؤسسات شركتهای دولتی و وابسته به دولت، بانکها و مؤسسات وابسته به آنها به مراقبت كامل لزوم پوشش كاركنان و ارباب رجوع مطابق ضوابط اسلامی در محيط كليه دســتگاهها 1369/2/9
🔹ابلاغيه قوه قضائيه: برخورد قاطع و اعمال اشد مجازات درباره ترويجدهندگان فرهنگ منحط و مغاير با شئون اسلامی 1372/3/4
🔸قانون رسيدگی به تخلفات اداری 1372/9/7
🔹قانون گزينش معلمان و كاركنان آموزش و پــرورش1374/6/14
🔸تكميل آئيننامه انضباطی دانشجويان جمهوری اسلامی ايران 1374/6/14
🔹اصول و مبانی و روشهای اجرايی گسترش فرهنگ عفاف 1376/11/14
🔸مصوبه راهبردهای گسترش فرهنگ عفاف 1384/5/4
🔹تدوين سياستهای ارتقای مشــاركت زنــان در آموزش عالی 1384/7/26
🔸قانون ساماندهی مد و لباس 1385/10/12
🔹مصوبه اختصاص مبلغ يک ميليارد ريال به منظور تحقق هدفها و وظايف پيشبينیشده در قانون ساماندهی مد و لباس به وزارت فرهنگ و ارشاد اســلامی 1386/7/29
🔸دستورالعمل صدور مجوز برپايی نمايشــگاه مد و لباس1387/2/16
🔹آييننامه اجرايی قانون ساماندهی مد و لباس 1387/4/9
🔸دستورالعمل صدور مجوز برپايی نمايشگاه/ جشنواره مد و لباس ايرانی- اسلامی (اصلاحيه- مصوب1388/3/9)
🔹سند تحول بنيادين آموزش و پرورش 1390/10/6
🔸مصوبه فرآيند و مرجع تدوين سند ملی مد و لباس 1399/4/2
🔹اصلاح آييننامه اجرايی قانون ساماندهی مد و لباس 1400/11/13
🔸اختلاف ميان موافقان و مخالفان قانونی شدن حجاب از ابتدای انقلاب وجود داشت و جنجالبرانگيز نيز بود. جريانهای غربگرا و غيراسلامی همچون مجاهدين خلق در رد قانونی شدن حجاب اطلاعيه صادركردند و برخی روزنامههای زاويهدار نيز به پروپاگاندا و بزرگنمايی نسبت به تظاهرات بخشی از زنان تهرانی، به مناسبت 8مارس و برخی شعارها عليه قانونی شدن حجاب اسلامی پرداختند. البته در مقابل، مردم مسلمان ايران كه سخنان صريح امام خمينی نسبت به لزوم حفظ حجاب اسلامی در ادارات را شنيده بودند و مخالفت علنی اين روزنامهها باكلام امام را میديدند به اعتراض و تجمع مقابل دفتر برخی از اين روزنامهها پرداختند.
🔹از جمله مخالفين قانونی شــدن حجاب اسلامی سيمين دانشور بود كه يادداشت وی در تاريخ 19اسفند 1357در صفحه شــش روزنامه كيهان منتشر شد و 26اسفند1357جوابيه آن يادداشت كه به گفته كيهان نويسندهاش يك دانشآموز بود، در همان روزنامه و همان صفحه منتشر شد. مطالعه وصيتنامه شهدای هشت سال دفاع مقدس (كه شاخص و نمونه مناسبی از قشر متدين دهه شصت هستند) حاكی از فراوانی توصيه به حفظ حجاب است و اين مطلب بيانگر اين است كه لزوم حفظ حجاب اسلامی لااقل در بخش قابل توجهی از قشر متدين به عنوان يک ضرورت مطرح بوده است.
🔸امروز نيز همان خط انحرافی توسط برخی فراریهای خارج ازكشور و البته برخی مسئولين غربزده دنبال میشود. به عنوان مثال سخنان معاونت امور زنان دولت حسن روحانی در مورد بازنگری در قانون عفاف و حجاب قابل ذكر است كه به شدت مورد استقبال رسانههای معاند همچون دويچهوله (27تير 1396و راديو فردا27تير 1396) قرار گرفت.
منبع: مقاله «ترجمه و نقد مدخل امام خمينی دردایرةالمعارف بریتانيکا/بخش دوم» فصلنامه تخحصصی پانزده خرداد، شماره 72-71، بهار و تابستان1401.
🇮🇷 @IRANeMOASER
⭕️علل، ماهیت و درسهای فتنه ۸۸
🔴نهم دی؛ روز ولایت و بصیرت ملت ایران
🔻بیانات حجت الاسلام و المسلمین سید حمید روحانی در مورد فتنه ۸۸
🔹قیام 9 دی هم دستاوردهای عظیمی برای ما داشت و هم درس عبرتی برای کسانی است که می خواهند از تاریخ و گذشته ها درس بگیرند.
🔸قیام 9 دی ماهیت فتنه گران را بر ملا کرد و نشان داد افرادی که به ظاهر خود را از یاران امام(ره) بر می شمردند و درکنار ایشان اعتباری برای خود کسب کرده بودند فریب کاری بیش نبودند و علیرغم ادعای مردمی بودن،پشت به مردم کردند و امام و ولایت فقیه را نادیده گرفتند.
🔹فتنه گران برای رسیدن به قدرت حاضر شدند ایران را به ویرانه تبدیل کنند و حتی با آمریکا و اسرائیل بسته بودند که کشور را اشغال کنند تا این ها بتوانند به هوس های دنیا طلبانه خود و جاه و مقام دست پیدا کنند.
🔸 استکبار جهانی و صهیونیسم بین المللی بیش از 20 سال برای چنین فتنه ای طرح و برنامه ریخته بودند تا این کشور را از مسیر اصلی خود منحرف کنند و آرمان های انقلاب را به مسلخ ببرند ولی شکست سنگینی خوردند و این شکست دستاورد عظیمی برای انقلاب بود.
🔹 اگر مردم آگاهی لازم را نداشته باشند نمی توانند رسالت و مسئولیت خود را به درستی انجام دهند و در جریان فتنه 88 هم مردم روزی به میدان آمدند که کاملا جریان فتنه را بررسی کردند و دریافتند این فتنه چه میزان خطرناک است و جریانی است که ریشه درغرب دارد و در جهت منافع ملت نیست.
🔸اینکه امروز نا اهلان در راس کار قرار گرفتند به این دلیل است که دانایان امت و آگاهان ملت به وظایف خود عمل نکرده و چهره عوامل فتنه 88 را برای مردم مشخص نکردند.
🔹فتنه گران امروز با لباس و شیوه دیگری در صحنه هستند و این جای نگرانی دارد لذا آگاهان باید در این زمینه به وظیفه خود عمل کنند.
🔸اگر فتنه 88 به درستی ریشه یابی نشود و تحقیقی صورت نگیرد ممکن است به صورت بدتری تکرار شود لذا برای جلوگیری از تکرار فجایع دردناکی مثل فتنه 88 باید روی این مسائل خیلی کار شود و مقاله های زیادی از دل آن بیرون بیاید.
🔹فتنه گران کسانی هستند که خواسته آن ها در این نکته نهفته است که ما باید وابسته باشیم و آب و نان ما با کمک آمریکا فراهم شود چرا که آمریکا را کدخدای دنیا می بینند و این نقشه ای است که آن ها دنبال می کنند.(حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی ۹۸٫۱۰٫۵)
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #اطلاعات ۸ دی ۱۳۶۱
🇮🇷 @IRANeMOASER