📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #اطلاعات ۷ فروردین ۱۳۶۲
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۷ فروردین ۱۳۶۲
🇮🇷 @IRANeMOASER
14.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حتمی بودن مرگ و تجسم اعمال انسان
🌙ماه معنویت | گزیدهای از شرح احادیث اخلاقی توسط مقام معظم رهبری/3
🔹 فی الکافی عَن الصادقَ علیهالسلام جاءَ جَبرَئیلُ اِلَی النَّبیُّ صلیاللهعلیهوآله فَقالَ یا محمد عِشْ ما شِئت فَاِنَّکَ مَیِّت
جبرئیل به پیغمبر عرض کرد که هرچه زندگی بکنی بالاخره سرانجام مرگ است.
🔸و اَحبِب مَنْ شِئت فَاِنَّکَ مُفارِقُه
این هم تعبیر دیگری از همان بیان قبلی است با اندکی تفاوت. این هم جزو مسلمات عالم است که هر چه را که دوست بداری یک روزی از تو جدا خواهد شد.
🔹همه این اشیائی که انسان در دنیا دوست میدارد، فرزند را، مال را، اشیای گوناگون را، مقام را، هر چه دوست میدارید، بدانید و بدانیم که قطعاً یک روز بین ما و این محبوب ما جدایی خواهد افتاد.
🔸و اعمَل ما شِئت فَاِنَّکَ مُلاقیه
این از جمله آن چیزهایی است که حکمت است و میخواهند این را به ما تعلیم بدهند. این دیگر جزو بینات و ضروریات محسوس ما نیست.
میفرماید هر کاری که دوست میداری بکن؛ شک نداشته باش در اینکه با این کار ملاقات خواهی کرد. این کار را خواهی دید.
🔹در قیامت بحث تجسم اعمال یکی از آن مباحث مهم است. فَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَیْرًا یَرَهُ وَ مَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَهُ
عمل را میبینیم. باطن و حقیقت آن عملی که ما اینجا انجام میدهیم، آنجا خودش را به ما نشان میدهد.
🇮🇷 @IRANeMOASER
♨️اقتصاد مقاومتی در کلام امام
🔻#صحیفه_خوانی | 8 فروردین
🔹بسم الله الرحمن الرحیم
باید همه مغزها بکار بیفتند تا خودمان هر چیزی را که احتیاج داریم بسازیم. خدا با شماست و این بزرگترین پشتوانه است.
(8 فرروردین 64، صحیفه امام، ج 19، ص 210)
🇮🇷 @IRANeMOASER
10.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آثار یاد کردن مرگ
🌙ماه معنویت | گزیدهای از شرح احادیث اخلاقی توسط مقام معظم رهبری/4
🔹فی الکافِی عَنِ الباقِرِ علیهالسلام أَکثِر ذِکرَ الموت
یاد مرگ را در ذهن خودت افزایش بده؛ زیاد به فکر مردن باش.
🔸فإِنَّهُ لَم یُکثِر ذِکرَهُ إِنسانٌ إِلَّا زَهِدَ فِی الدُّنیا
هیچ انسانی نیست که یاد مرگ در او زیاد باشد مگر اینکه نسبت به دنیا بیرغبت میشود.
🔹مشکلات عمده ماها بهخاطر رغبت در دنیا است؛ این مظاهر زندگی دنیا از مال و ثروت و تجمل و زیباییها و قدرت و زور و اعتبار و مانند اینها که همهاش دنیاست، رغبت به این دنیا به این مظاهر دنیوی است که ماها را میلغزاند. البته اینجور نیست که این مظاهر دنیا بد باشند؛ نه، «أَلمَالُ وَالبَنُونَ زِینَةُ الْحَیَاةِ الدُّنیَا» هیچ توبیخ نشده کسی برای داشتن مال یا برای داشتن فرزندان و خانواده و از این قبیل؛ آن چیزی که [به ما] ضرر میزند میل افراطی و شدید به این مظاهر است که انسان را در سر دوراهیها میکشاند به یک سمت غلط؛ آنجایی که انسان باید فداکاری کند نمیکند؛ آنجایی که باید انفاق کند نمیکند. اشکال عمده ما انسانهای ضعیف در زندگی دنیا همین است دیگر، رغبت زیادی به دنیا، عشق به دنیا، فریفتگی به دنیا. علاج این فریفتگی چیست؟ ذِکرُ الموت، أَکثِر ذِکرَ الموت، إِکثار ذکر موت؛ [اینکه] زیاد انسان به یاد مرگ بیفتد.
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #اطلاعات ۸ فروردین ۱۳۶۲
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کیهان ۸ فروردین ۱۳۶۲
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۸ فروردین ۱۳۶۲
🇮🇷 @IRANeMOASER
لزوم پاکسازی ایران از ریشه های استعمار
🔻#صحیفه_خوانی | 9 فروردین
🔹... شما جوانان تا کنون در این نهضت شرکت داشتید؛ من به شما درود میفرستم! لکن نیمه راه است؛ راه باز باقی مانده است. شما جوانها، شما نیروهای جوان باید این نیمه راه دیگر را هم با قدرت پیش ببرید. باید با وحدت کلمه، با اسلام، با ایمان، از این نهضت تا اینجا که آمدهاید، از اینجا به بعد هم جلو بروید. باید همه ریشههای استبداد و ریشهای استعمار را از این مملکت بکَنید؛ باید این مملکت را پاکسازی کنید. این مملکت عقب مانده است، این مملکت اقتصادش ورشکسته است، این مملکت الآن آشفته است [و] به نیروی شما جوانها باید این مملکت اصلاح بشود. ما همه مسئول هستیم؛ ما همه باید دنبال این کار را بگیریم تا به آخر برسانیم... ( 9 فروردین 58، صحیفه امام، ج 6، ص 449)
🇮🇷 @IRANeMOASER
اسناد منتشر نشده از همراهی آیتالله بروجردی با قیام حاج آقا نورالله اصفهانی.pdf
حجم:
4.03M
اسنادی منتشر نشده از مبارزات آیتالله العظمی بروجردی علیه رضاخان
در آستانه سالروز رحلت آیتالله بروجردی
🔹تحریف سیره بزرگان به ویژه مراجع عظام تقلید یکی از اهداف ثابت #جریانات_سکولار بوده و هست و مرحوم آیتالله العظمی بروجردی از این امر مستثنی نیست و بههمین جهت، مبارزات شهادتطلبانه ایشان علیه #رژیم_رضاخانی در محافل تخصصی و عمومی با سانسوری شدید مواجه است بهگونهای که کمتر کسی از اقدامات ایشان در این زمینه خبر دارد.
🔸اسنادی که در مقاله ضمیمه خواهید خواند برگی است از هویت مقدس و مبارز مرحوم آیتالله العظمی بروجردی در عصر پراختناق رضاخانی.
🖊ضمیمه: مقاله «اسناد منتشرنشده از همراهی آیتالله بروجردی با قیام حاج آقا نورالله اصفهانی در دوره رضاخان»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 66-65، پاییز و زمستان 1399
🇮🇷 @IRANeMOASER
⁉️نبوغ ذاتی یا دروغ حرفهای؟
🔻نقد تحریفات باند منتظری نسبت به آیتالله العظمی بروجردی و حوادث پس از ارتحال ایشان/بخش اول
⚫️به مناسبت سالگرد ارتحال آیتالله العظمی بروجردی
🔹 خاطرات شفاهی یکی از منابع تاریخی است که البته از نظر تاریخپژوهان اعتبار چندانی ندارد و استفاده از آن ضوابط خاص خود را دارد. به ویژه اگر آن خاطرات مربوط به کسی باشد که تحت تأثیر جریانات مختلف قرار گرفته و حتی از جناب شخصی چون امام خمینی اعلی الله مقامه الشریف فاسق و فاسد و مفسد لقب گرفته باشد.(ر.ک: روزگار قائممقامی)
🔸 کتاب «آیتالله العظمی بروجردی به روایت آیتالله العظمی منتظری» جدیدترین اثر آقای مجتبی لطفی؛ از هواداران قدیمی آقای منتظری است که در برخی موارد با سیاست #چسب_و_قیچی خاطرات مخدوش وی را که مورد نقد اهل نظر قرار گرفته بود بازنشر داد که در ادامه به برخی از تحریفات تاریخی این خاطرات اشاره خواهیم کرد:
🔹 یکی از روایتهای مخدوش درج شده در این کتاب، مربوط به تأثیر آقای منتظری در ورود #آیتالله_بروجردی به قم است. خاطرهگو در این مجال خود را مدافع حضور آیتالله بروجردی و امام اعلی الله مقامهالشریف را در جایگاه مخالف مینشاند:
🔸 «من یادم هست قبلش به آقای خمینی میگفتیم که از آقای بروجردی بخواهید به قم بیایند و ایشان گفتند:
«میترسیم سه تا آقا چهارتا بشود» باورشان نمیآمد که آقای بروجردی بتواند کاری انجام دهد ولی بعد که آقای بروجردی به قم آمده بود روزی ایشان فرمودند:«آقای بروجردی بیست سال دیر به قم آمد، درس ایشان جوری است که طلبهها غیرمستقیم بدون اینکه بفهمند میبینند مجتهد شدهاند.» این تعبیر آقای خمینی نسبت به درس آقای بروجردی بود.»(آیتالله العظمی بروجردی به روایت آیتالله منتظری ص36-35)
🔹 این خاطره پیش از این نیز به بیانی دیگر در خاطرات منتشر شده آقای منتظری درج شده بود. او در جای دیگر گفته بود:
گاهی اوقات درس اخلاق که تمام میشد، من و آقای مطهری میرفتیم خدمت ایشان [امام خمینی] اگر نظریاتی داشتیم اظهار میکردیم. مثلاً یادم هست که یک وقت با ایشان صحبت کردیم که این اختلافی که در قم هست الان سه تا آقا هستند که مریدهایشان با هم اختلاف دارند، این چیز بدی است. اگر یک جوری میشد که آیتالله بروجردی را از بروجرد دعوت میکردند میآمدند قم و ایشان #زعامت_حوزه را به عهده میگرفتند، این اختلافات کمتر میشد، مرحوم آقای خمینی گفتند میترسیم سه تا آقا، چهار تا بشود ... (خاطرات ص91)
❇️ تاریخنگار انقلاب اسلامی؛ حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی در نقد این خاطره میگوید:
🔸 آقای منتظری در این فراز از خاطرات کوشیده است برای خود در مورد دعوت آقای بروجردی به قم، نقشی دست و پا کند و چنین بنمایاند که گویا امام به مقام و موقعیت علمی آقای بروجردی و تفوق و برتری او از علمای قم آگاه نبود و او را در ردیف دیگر علمای آن روز قم میپنداشت. لیکن آقای منتظری با اینکه بیش از چند صباحی نبود به قم آمده بود، روی #نبوغ_ذاتی و خارق العادگی که داشت به مقام علمی و موقعیت اجتماعی آقای بروجردی پی برد و اصولاً پیشنهاد دعوت از آقای بروجردی به قم برای نخستین بار از جانب او مطرح شد و از ابتکارات ذهنی او بود!! در این مورد بایسته است چند موضوع مورد بررسی قرار گیرد:
🔹 نخست اینکه آقای منتظری در سال 1320ش به قم آمد و در آن برهه هنوز «سطح» میخواند و خود اعتراف کرده است که «هنوز درس خارج برایم زود بود... و سطح را هم آن جور که باید مسلط نشده بودم...»(خاطرات ص100) بیتردید طلبه تا چند سالی در حوزههای درسی فقها و علما زانو نزند و با مبانی علمی آنان به صورت ریشهای آشنا نشود، نمیتواند تفوق و برتری برخی از آنان را بر دیگری به دست آورد.
تشخیص اعلمیت نیازمند آن است که طلبه در #علوم_اسلامی خبره باشد و خبرگی بدون گذراندن چند دوره #درس_خارج و به دست آوردن مبانی قوی علمی، محقق نمی شود. بنابراین آقای منتظری در آن روز به عنوان یک محصل مبتدی نمیتوانست چنین پیشنهادی را به عنوان یک نظر ابتکاری داشته باشد مگر اینکه از زبان دیگری شنیده باشد.(منبع: مقاله تأملاتی نظری و تاریخی در علل و انگیزههای پیدایش جریان آقای منتظری-حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی-فصلنامه پانزده خرداد شماره2 زمستان1383)
◀️ ادامه دارد...
🇮🇷 @IRANeMOASER
🔻نقد تحریفات باند منتظری نسبت به آیتالله العظمی بروجردی و حوادث پس از ارتحال ایشان/ بخش دوم
⚫️به مناسبت سالگرد ارتحال آیتالله العظمی بروجردی
آقای منتظری ادعا کرده بود که امام اعلی الله مقامه الشریف با حضور آیتالله بروجردی در قم مخالف بودند ولی او پیشنهاد داد و زمینه حضور را فراهم کرد. در بخش اول نقد خاطرات منسوب به آقای منتظری اولین دلیل را برای رد این ادعا آوردیم.
و اینک دلیل دوم:
🔹 امام سالیان درازی پیش از آمدن آقای منتظری به قم، از آقای بروجردی شناخت داشت و به مقام علمی و تفوق فقهی او نسبت به علمای قم آگاه بود.
🔸آقای بروجردی در دوران زعامت حاج #شیخ_عبدالکریم_حائری دریک برهه به قم آمد و مورد استقبال آن مرجع بزرگ و علما و فضلای حوزه قرار گرفت. در حوزهی قم به تدریس پرداخت و بسیاری از علما و اساتید فن را مجذوب مقام علمی خود ساخت.
🔹در این برهه امام و دیگر اساتید حوزهی قم به برتری علمی و اندیشههای سیاسی او بیش از پیش پی بردند. مقام والای علمی آقای بروجردی تا آن پایه بود که حتی مراجع قم نیز به برتری و تفوق او نـسبت به خود اذعان داشتند و این مقام و موقعیت او تقریباً مورد اتفاق مقامات علمی قم و نجف و دیگر علمای بلاد ایران بود و موضوعی نبود که در آن جای شبهه و خدشه باشد.
🔸اگر آقای بروجردی در آن مقطع در حوزهی قم ماندگار شده بود، بیتردید تنها مرجع شیعه در حوزهی قم به شمار میآمد. لیکن پافشاری اهالی بروجرد و سیل نامه و طومار و تلگرام آنان آقای بروجردی را ناگزیر ساخت که حوزهی قم را ترک کند و به #بروجرد بازگردد.(منبع: مقاله تأملاتی نظری و تاریخی در علل و انگیزههای پیدایش جریان آقای منتظری-حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی-فصلنامه پانزده خرداد شماره2 زمستان1383)
◀️ ادامه دارد...
🇮🇷 @IRANeMOASER