روند تحول حجاب در عصر جمهوری اسلامی/بخش سوم
پرونده ویژه بنیاد تاریخپژوهی بهمناسبت مطالبات مردمی پیرامون حجاب/12
🔹پهلوی اول به صورت آشكارا با عفاف عمومی و حجاب اسلامی بهمبارزه برخاست و قانون ننگين اجباری شدن كشف حجاب را پياده كرد اما واضح و بديهی بودكه اين اقدام، سنخيتی با فرهنگ اصيل ايرانی ندارد و شكست خورد. از اين رو پهلوی دوم مجبور به عدم اجرای اين قانون ننگين شد و البته، پروژه عفتزدايی عمومی را به طرزی پيچيده و با تمركز بر فرهنگ و رسانه با جديت دنبال كرد.
🔸مردم ايران با علم و اطلاع از ماهيت ضددينی رژيم پهلوی، به نهضت اسلامی که به رهبری يکمرجع تقليد شيعی شكل گرفت، پيوستند و تا پيروزی، پای آن ايستادند و بعد از پيروزی نيز در تمام رفراندومها و انتخاباتهای سرنوشتساز، به ايده امام خمينی لبيک گفتند و
جمهوری اسلامی را برگزيدند و به قانون اساسی با ماهیت اسلامی، رأی دادند. طبعادر چنين وضعيتی، مسئله حجاب كه اصل آن از ضروريات فقه شيعه است، به صورت مفروضه همه اين انتخابها لحاظ شده است.
🔹امروز جريانات انحرافی در ساحت رســانه و حتی در برخی محافل علمی بدون در نظر گرفتن واقعيات قطعی تاريخی، لزوم رعايت قانون اساسی را مورد خدشه قرار میدهند و پشتوانههای اجتماعی و حقوقی آن را زير سؤال میبرند اما در مقابل بايد گفت تأكيد حاكميت دينی بر مسئله حجاب، از يكسو متكی به پشتوانه حقوقی مستحكم است و از ديگرسو، مورد مطالبه اكثريت قاطع جامعه ايرانی كه نظام دينی را برگزيده بودند، میباشد؛ لذا دوگانهسازی كاذب در اين قبيل امور، نه با واقعيت سازگار است و نه منطق علمی و حقوقی دارد.
🔸مرور روند تاريخی قانونی شدن حجاب در ايران نشان میدهدكه برخلاف القائات ناپخته و ناصحيح نويسندگان بريتانيكا، مسئله حجاب در روندی طبيعی، به قانون تبديل شده است نه آنكه محصول تصميمات آنی ناشی از تحولات انقلابی باشد.
🔹با نگاهی به متون حقوقی جمهوری اسلامی مشخص میشودكه تا 5مهر1360هيچ قانون جزئی يا كلی در خصوص حجاب وجود ندارد. البته ريشههای قانونگذاری در كلام رهبر انقلاب اسلامی وجود داشت.(ر.ک: صحیفه امام، ج5، ص294)
🔸سخنرانی15اســفند1357امام مخالفت جريانها و شــخصيتهای غربگرا و برخی روزنامهها (همچون كيهان) كه در آن زمان گرايش چپ داشتند را برانگيخت و البته مردم متدين نيز به اين اعتراضات واكنش نشان دادند و بهطور مثال مردم به حمايت از كلمات امام در لزوم رعايت حجاب به تظاهرات روبهروی دفتركيهان پرداختند.(کیهان، 20اسفند1357، ص2)
🔹اين اعتراضات و طرفداریها ادامه داشت و البته در شرايط پرالتهاب ابتدای انقلاب زمينهای مناسب برای گروههای مشكوك پديد آورد تا با تعرض به زنان زمينه بدنامی نظام اسلامی را فراهم كنند. امام خمينی در تاريخ13تير1359در پاسخ به يک سؤال فرمودند:
بسم الله الرحمن الرحيم
🔸ممكن است تعرض به زنها در خيابان وكوچه و بازار، از ناحيه منحرفين و مخالفين انقلاب باشــد. از اين جهت،كسی حق تعرض ندارد و اينگونه
دخالتها برای مسلمانها حرام است، و بايد پليس و كميتهها از اينگونه جريانات جلوگيری كنند.(صحیفه امام، ج12، ص502)
🔹مباحث در خصوص قانون شدن حجاب تا ســال 1360ادامه يافت تا اين كه در تاريخ 15فروردين 1360بخشــنامهای از طرف نخست وزير وقت به كليــه وزارتخانهها و ســازمانهای دولتی صادر شــد. بعد از اين اتفاق، تحولات حقوقی و قانونی در زمينه حجاب در بخشهای مختلف نظام جمهوری اســلامی (دســتگاه اجرايی، قضايی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و)... پيگيری شد كه هر نوع قضاوت در مورد عملكرد نظام در مسئله حجاب، بدون مطالعه اين رخدادها، ناقص خواهد بود. نگاهی جامع و فراگير به رويكردهای حاكميتی جمهوری اسلامی به مسئله حجاب، نشان از آن دارد كه مواجهه با اين مقوله، در فضايی گفتمانی، فرهنگی و حقوقی پيش رفته است و طبعا نخبگان برآمده از آراء عمومی متكفل رقم زدن تمام تصميمات اساسی در اين عرصه بودهاند؛ فارغ از هر نگاهی كه به نتايج آن داشته باشيم. مرور پيشينه وضع قوانين مرتبط با حجاب، نشان از اهتمام ويژه حاكميت به مديريت مسئله حجاب از طريق مجاری حقوقی دارد.
منبع: فصلنامه تخحصصی پانزده خرداد، شماره 72-71، بهار و تابستان1401.
🇮🇷 @IRANeMOASER
روند تحول حجاب در عصر جمهوری اسلامی/بخش چهارم
پرونده ویژه بنیاد تاریخپژوهی بهمناسبت مطالبات مردمی پیرامون حجاب/13
مهمترين مصوبات قانونی مرتبط با مسئله حجاب به قرار ذيل میباشد:
🔹قانون بازسازی نيروی انسانی مؤسسات دولتی و وزارتخانههای وابسته به دولت 1360/7/5
🔸قانون مطبوعات 1364/12/22
🔹قانون مقررات انتظامی هيأت علمی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و تحقيقاتی كشور 1364/12/22
🔸تصويب «قانون نحوه رسيدگی به تخلفات و مجازات فروشندگان لباسهايی كه استفاده از آنها در ملأ عام خلاف شرع است يا عفت عمومی را جريحهدار میكند.»1365/12/28
🔹آئيننامه حفظ حدود و آداب اسلامی در دانشگاهها و مؤسســات آموزش عالی 1366/5/6
🔸رعايت حجاب اسلامی در محيط كليه دستگاههای اجرايی- بخشنامه نخستوزيری 1368/9/25
🔹ابلاغيه رعايت ظواهر شرعی و حجاب اسلامی در محيط كار قوه قضائيه1368/9/25
🔸تكليف كليه وزارتخانهها، ســازمانها، مؤسسات شركتهای دولتی و وابسته به دولت، بانکها و مؤسسات وابسته به آنها به مراقبت كامل لزوم پوشش كاركنان و ارباب رجوع مطابق ضوابط اسلامی در محيط كليه دســتگاهها 1369/2/9
🔹ابلاغيه قوه قضائيه: برخورد قاطع و اعمال اشد مجازات درباره ترويجدهندگان فرهنگ منحط و مغاير با شئون اسلامی 1372/3/4
🔸قانون رسيدگی به تخلفات اداری 1372/9/7
🔹قانون گزينش معلمان و كاركنان آموزش و پــرورش1374/6/14
🔸تكميل آئيننامه انضباطی دانشجويان جمهوری اسلامی ايران 1374/6/14
🔹اصول و مبانی و روشهای اجرايی گسترش فرهنگ عفاف 1376/11/14
🔸مصوبه راهبردهای گسترش فرهنگ عفاف 1384/5/4
🔹تدوين سياستهای ارتقای مشــاركت زنــان در آموزش عالی 1384/7/26
🔸قانون ساماندهی مد و لباس 1385/10/12
🔹مصوبه اختصاص مبلغ يک ميليارد ريال به منظور تحقق هدفها و وظايف پيشبينیشده در قانون ساماندهی مد و لباس به وزارت فرهنگ و ارشاد اســلامی 1386/7/29
🔸دستورالعمل صدور مجوز برپايی نمايشــگاه مد و لباس1387/2/16
🔹آييننامه اجرايی قانون ساماندهی مد و لباس 1387/4/9
🔸دستورالعمل صدور مجوز برپايی نمايشگاه/ جشنواره مد و لباس ايرانی- اسلامی (اصلاحيه- مصوب1388/3/9)
🔹سند تحول بنيادين آموزش و پرورش 1390/10/6
🔸مصوبه فرآيند و مرجع تدوين سند ملی مد و لباس 1399/4/2
🔹اصلاح آييننامه اجرايی قانون ساماندهی مد و لباس 1400/11/13
🔸اختلاف ميان موافقان و مخالفان قانونی شدن حجاب از ابتدای انقلاب وجود داشت و جنجالبرانگيز نيز بود. جريانهای غربگرا و غيراسلامی همچون مجاهدين خلق در رد قانونی شدن حجاب اطلاعيه صادركردند و برخی روزنامههای زاويهدار نيز به پروپاگاندا و بزرگنمايی نسبت به تظاهرات بخشی از زنان تهرانی، به مناسبت 8مارس و برخی شعارها عليه قانونی شدن حجاب اسلامی پرداختند. البته در مقابل، مردم مسلمان ايران كه سخنان صريح امام خمينی نسبت به لزوم حفظ حجاب اسلامی در ادارات را شنيده بودند و مخالفت علنی اين روزنامهها باكلام امام را میديدند به اعتراض و تجمع مقابل دفتر برخی از اين روزنامهها پرداختند.
🔹از جمله مخالفين قانونی شــدن حجاب اسلامی سيمين دانشور بود كه يادداشت وی در تاريخ 19اسفند 1357در صفحه شــش روزنامه كيهان منتشر شد و 26اسفند1357جوابيه آن يادداشت كه به گفته كيهان نويسندهاش يك دانشآموز بود، در همان روزنامه و همان صفحه منتشر شد. مطالعه وصيتنامه شهدای هشت سال دفاع مقدس (كه شاخص و نمونه مناسبی از قشر متدين دهه شصت هستند) حاكی از فراوانی توصيه به حفظ حجاب است و اين مطلب بيانگر اين است كه لزوم حفظ حجاب اسلامی لااقل در بخش قابل توجهی از قشر متدين به عنوان يک ضرورت مطرح بوده است.
🔸در سالهای اخیر نيز همان خط انحرافی توسط برخی فراریهای خارج ازكشور و البته برخی مسئولين غربزده دنبال میشود. به عنوان مثال سخنان معاونت امور زنان دولت حسن روحانی در مورد بازنگری در قانون عفاف و حجاب قابل ذكر است كه به شدت مورد استقبال رسانههای معاند همچون دويچهوله (27تير 1396و راديو فردا27تير 1396) قرار گرفت.
منبع: فصلنامه تخحصصی پانزده خرداد، شماره 72-71، بهار و تابستان1401.
🇮🇷 @IRANeMOASER
8.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻شهید بهشتی و مساله آزادی در اسلام
پرونده ویژه بنیاد تاریخپژوهی بهمناسبت مطالبات مردمی پیرامون حجاب/١۴
«اگر گناه کردن من و گستاخی من در محیط اجتماعی این نوجوان عزیز را بلغزاند و او را به گناه بکشاند من به او خیانت کردهام و اسلام آزادی در خیانت را آزادی نمیداند، ضد آزادی میداند.»
🇮🇷 @IRANeMOASER
دستور صریح امام خمینی به لزوم حفظ حجاب اسلامی در وزارتخانهها و ادارات دولتی
پرونده ویژه بنیاد تاریخپژوهی بهمناسبت مطالبات مردمی پیرامون حجاب/15
الآن وزارتخانهها ـ این را میگویم که به دولت برسد، آنطوری که برای من نقل میکنند ـ باز همان صورت زمان طاغوت را دارد. وزارتخانه اسلامی نباید در آن معصیت بشود. در وزارتخانههای اسلامی نباید زنهای لخت بیایند؛ زنها بروند اما با حجاب باشند. مانعی ندارد بروند؛ اما کار بکنند، لکن با حجاب شرعی باشند، با حفظ جهات شرعی باشند. (صحیفه امام، ج6، صص329-328)
🇮🇷 @IRANeMOASER
18.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ضرورت توجه به صدقه و تربیت فرزند صالح
🌙ماه معنویت | گزیدهای از شرح احادیث اخلاقی توسط مقام معظم رهبری/6
عَنِ الصّادِقِ جَعفَرِبنِ مُحَمَّدٍ عَلَیهِمَاالسَّلامُ قالَ:لَیسَ یَتبَعُ الرَّجُلَ بَعدَ مَوتِهِ مِن الاَجرِ اِلاّ ثَلاثُ خِصال: صَدَقةٌ اَجراها فى حَیاتِهِ فَهىَ تَجرى بَعدَ مَوتِه وَ سُنَّةٌ سَنَّها هُدًى فَهِىَ تُعمَلُ بِها بَعدَ مَوتِه و وَلَدٌ صالِحٌ یَستَغفِرُ لَهُ.
لَیسَ یَتبَعُ الرَّجُلَ بَعدَ مَوتِهِ مِن الاَجرِ اِلاّ ثَلاثُ خِصال
روایت معروفى است. [امام صادق (علیهالسّلام) میفرماید:] وقتى که دست ما از این دنیا -که دار عمل است- کوتاه شد، هیچ اجرى نمیتوانیم براى خودمان دستوپا کنیم و تدارک ببینیم. آنچه انسان میتواند براى آن طرف مرز حیات و موت فراهم کند، با عمل در این نشئه است؛ وقتى وارد آن نشئه شدیم، دیگر دست ما از عمل کوتاه است و اجرى براى خودمان نمیتوانیم تهیّه کنیم، مگر از سه ناحیه که این هم البتّه مربوط میشود به قبل و به همین نشئه دنیایى؛ لکن اجرى است که جریان دارد. و اجر از این سه کار، سه خصلت، سه امر، بعد از مرگ به انسان میرسد...
🇮🇷 @IRANeMOASER
4.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حجاب اسلامی ضامن زنده ماندن ارزشهای بانوان
پرونده ویژه بنیاد تاریخپژوهی بهمناسبت مطالبات مردمی پیرامون حجاب/16
امام خمینی قدس سره الشریف:
باید توجه داشته باشید که حجابی که اسلام قرار داده است، برای حفظ آن ارزشهای شماست. هرچه را که خدا دستور فرموده است ـ چه برای زن و چه برای مرد ـ برای این است که، آن ارزشهای واقعی که اینها دارند و ممکن است به واسطه وسوسههای شیطانی یا دستهای فاسد استعمار و عمال استعمار پایمال میشدند اینها، این ارزشها زنده بشود.(صحیفه امام، ج19، ص185)
🇮🇷 @IRANeMOASER
حجاب ضرورتی شرعی
پرونده ویژه بنیاد تاریخپژوهی بهمناسبت مطالبات مردمی پیرامون حجاب/17
مقام معظم رهبری:
🔹حجاب یک ضرورت شریعتی است؛ شریعت است؛ ضرورت شرعی است؛ یعنی هیچ تردیدی در وجوب حجاب وجود ندارد؛ این را همه باید بدانند. این که حالا خدشه کنند، شبهه کنند که آیا حجاب هست، لازم است، ضروری است، نه، جای خدشه و شبهه ندارد؛ یک واجب شرعی است که باید رعایت بشود، منتها آن کسانی که حجاب را به طور کامل رعایت نمیکنند، اینها را نباید متّهم کرد به بیدینی و ضدّانقلابی؛ نه. (1401.10.14)
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #اطلاعات ۱۰ فروردین ۱۳۶۲
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کیهان ۱۰ فروردین ۱۳۶۲
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۱۰ فروردین ۱۳۶۲
🇮🇷 @IRANeMOASER
📍حجاب اسلامی
🔰پرونده ویژه بنیاد تاریخپژوهی بهمناسبت مطالبات مردمی پیرامون حجاب
آشنایی با «جریان حجابزدایی» در ایران
استفاده جریان ضدحجاب از اراذل و اوباش برای پیاده کردن تز برهنگی
نقش «چادر» و «چادریها» در پیشبرد نهضت امام خمینی و دلایل مقابله محمدرضا پهلوی با آن
مقاومت انقلابی«دانشجویان چادری» در برابر جریان ضدحجاب
تاکتیکهای رسانهای جریان ضدحجاب برای پیادهسازی تز برهنگی
آشنایی با تاکتیکهای روانی جریان ضدحجاب
اسیدپاشی به بانوان چادری
اهانت محمدرضا پهلوی به «چادر»
«چادر» لباس رزم جبهه فرهنگی
روند تحول حجاب در عصر جمهوری اسلامی/بخش اول
روند تحول حجاب در عصر جمهوری اسلامی/بخش دوم
روند تحول حجاب در عصر جمهوری اسلامی/بخش سوم
روند تحول حجاب در عصر جمهوری اسلامی/بخش چهارم
🎥شهید بهشتی و مساله آزادی در اسلام
دستور صریح امام خمینی به لزوم حفظ حجاب اسلامی در وزارتخانهها و ادارات دولتی
🎥حجاب اسلامی ضامن زنده ماندن ارزشهای بانوان
حجاب ضرورتی شرعی
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #اطلاعات ۱۱ فروردین ۱۳۶۲
🇮🇷 @IRANeMOASER