📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کیهان ۲۷ اردیبهشت ۱۳۶۲
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۲۷ اردیبهشت ۱۳۶۲
🇮🇷 @IRANeMOASER
26.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◀️نگاهی گذرا به سرفصلهای کتاب «روایتهای ناروا»
مجموعه مقالات علمی در نقد کارنامه و خاطرات سیاسی آقای اکبر هاشمی رفسنجانی
#ویژه_نمایشگاه
فصل اول: مبارزه در تردید و ابهام
فصل دوم: خاطراتی پر از ابهام و پرسشهای بیپاسخ
فصل سوم: نگاهی به خوشبینیهای فرمایشی و ژستهای دموکراتیک آقای هاشمی رفسنجانی
فصل چهارم: آسیبشناسی انتقادی شیوههای خاطرهگویی آیتالله هاشمی رفسنجانی
فصل پنجم: بررسی تطبیقی اندیشههای امام خمینی و عملکرد هاشمی رفسنجانی در زمینه مبارزه مسلحانه و حمایت از منافقین
فصل ششم: مطالعه آسیبشناسانه سیاستهای دولت سازندگی
فصل هفتم: نظری اجمالی به ادعاهای بدون دلیل در خاطرات هاشمی رفسنجانی
فصل هشتم: نقد و بررسی کتاب «بهسوی سرنوشت»
فصل نهم: نقدی بر کتاب اوج دفاع
فصل دهم: نقدی بر روایت هاشمی رفسنجانی از روند تاریخی و علل پذیرش قطعنامه 598
فصل یازدهم: روتوش کتاب هاشمی بدون روتوش
فصل دوازدهم: هبوط در مه / نقد خاطرات خانم عفت مرعشی
فصل سیزدهم: تاریخسازی بر اساس خاطرات مخدوش آقای هاشمی
غرفه مجازی خرید «روایتهای ناروا»
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #اطلاعات ۲۸ اردیبهشت ۱۳۶۲
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کیهان ۲۸ اردیبهشت ۱۳۶۲
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۲۸ اردیبهشت ۱۳۶۲
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #اطلاعات ۲۹ اردیبهشت ۱۳۶۲
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کیهان ۲۹ اردیبهشت ۱۳۶۲
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۲۹ اردیبهشت ۱۳۶۲
🇮🇷 @IRANeMOASER
💢ماجرای عدم صدور مجوز کتاب «الف لام؛ خدمت یا خیانت؟»
🔻کتاب «الفلام؛ خدمت یا خیانت»، شامل مجموعه مقالات حجتالاسلام والمسلمین استاد سیدحمید روحانی، دکتر مظفر نامدار و سهراب مقدمی شهیدانی در نقد کتاب «الف لام خمینی» است. این اثر از آذرماه 1401 به وزارت ارشاد ارسال شده و علیرغم آنکه به دلیل رویداد «نمایشگاه کتاب تهران» و همچنین «سالگرد ارتحال امام خمینی»، انتظار آن بود در اسرع وقت مورد ارزیابی قرار گیرد، تاکنون هیچگونه ابلاغیه اصلاحی یا تأئیدیه از وزارت ارشاد دریافت نکرده است و معالاسف مسئولین امر پاسخ روشنی ارائه نمیکنند.
🔻(تصویر پنل اختصاصی انتشارات بنیاد تاریخپژوهی که در ذیل منتشر میگردد موجود است تا مخاطبان در جریان فرایند ماجرا قرار بگیرند)این در حالی است که کتاب تحریفآمیز «الف لام خمینی» در رسانههای مختلف داخلی (خصوصاً رسانه ملی)، به نحو گسترده و پربسامد ترویج و تبلیغ میگردد که آخرین نمونه آن مربوط به برنامه «باغ کتاب»، در شبکه دوم سیما بود.
🔻نظر به فرمان صریح رهبری معظم انقلاب اسلامی حضرت آیتالله العظمی خامنهای مبنی بر قطعی بودن و فوری بودن فریضه «جهاد تبیین»، و نا امیدی از صدور مجوز کتاب مذکور توسط ارشاد، با نزدیک شدن به ایام نمایشگاه کتاب، جهت عمل به مسئولیت شرعی و وظیفه ذاتی بنیاد تاریخپژوهی، نسخههای معدودی از کتاب «الفلام؛ خدمت یا خیانت» به منظور معرفی به متخصصان و اساتید و پژوهشگران عرصه تاریخ انقلاب اسلامی، منتشر گردید که با مخالفت صریح و برخورد سختگیرانه وزارت ارشاد مواجه گردید!ً
🔻همچنان سرنوشت این کتاب در هالهای از ابهام باقی مانده است. امید است متولیان امر فرهنگ، با لحاظ شرایط پیچیده فعلی در ترویج مطالب تحریفآمیز علیه امام، در رویکرد و عملکرد خویش تجدیدنظر نمایند.
🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️بهار کتاب
🔰پرونده معرفی آثار بنیاد تاریخپژوهی ویژه نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران
فهرست آثار بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
🎥کوتاهنما | بسته پیشنهادی بنیاد تاریخپژوهی ویژه نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران
📷اطلاع نگاشت: سرفصلهای جدیدترین اثر مورخ خبیر انقلاب اسلامی
گزارش خبرگزاری صدا و سیما در خصوص انتشار دفتر پنجم از کتاب نهضت امام خمینی
جلد پنجم کتاب نهضت امام خمینی اثری فاخر برای تمام فصلها
🎥کوتاهنما | نگاهی گذرا به سرفصلهای دفتر پنجم از «نهضت امام خمینی»
🎥حضور بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی در سیوچهارمین نمایشگاه کتاب تهران
🗞فهرست گزیده منتشر شده از کتاب «عمار انقلاب» در روزنامه کیهان
🎥نگاهی گذرا به سرفصلهای کتاب «عمار انقلاب»
🎥کوتاهنما | روایتهای ناروا
🎥کوتاهنما | قیام پانزده خرداد طلیعه نهضت امام خمینی
🎥کوتاهنما | انقلاب اسلامی؛ پرسشها و پاسخها
ویترین مجازی غرفه «بنیاد تاریخپژوهی» در سی و چهارمین نمایشگاه بینالمللی کتاب
معرفی کتاب «پیرامونی»
اثری ویژه پیرامون «ولایتفقیه» از علامه شهید سیدمصطفی خمینی
روایتهای ناروا
🎥معرفی کوتاه آثار بنیاد تاریخپژوهی/بخش اول
🎥معرفی کوتاه آثار بنیاد تاریخپژوهی/بخش دوم
🎥معرفی کوتاه آثار بنیاد تاریخپژوهی/بخش سوم
🎥معرفی کوتاه آثار بنیاد تاریخپژوهی/بخش چهارم
🎥معرفی کوتاه آخرین آثار بنیاد تاریخپژوهی
اقدام عجیب برنامه جهانآرا در حذف «دفتر پنجم از کتاب نهضت امام خمینی» از روند برنامه معرفی کتاب
حضور آقای علیرضا سلطانشاهی پژوهشگر مسائل فلسطین و صهیونیسم
حضور حجتالاسلام والمسلمین سیدحمید روحانی ریاست بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی در غرفه بنیاد تاریخپژوهی
حضور حجتالاسلام و المسلمین پورمحمدی ریاست مرکز اسناد انقلاب اسلامی در غرفه بنیاد تاریخپژوهی
حضور حجتالاسلام و المسلمین مصلحی وزیر سابق وزارت اطلاعات در غرفه بنیاد تاریخپژوهی
حضور حجتالاسلام و المسلمین میرتاجالدینی در غرفه بنیاد تاریخپژوهی
🎥نگاهی گذرا به سرفصلهای کتاب «روایتهای ناروا»
🇮🇷 @IRANeMOASER
♨️آشنایی با «جریان حجابزدایی» در ایران
🔰پرونده ویژه بنیاد تاریخپژوهی بهمناسبت روز دختر/1
🔹شاه دیرزمانی بود که برای پیاده کردن نقشه و برنامه حجاب زدایی و اجرای تز برهنگی با مردم ایران درگیر بود و می توان گفت #جریان_حجابزدایی بخش مهمی از اندیشه او را به سوی خود کشانده بود. او بر این باور بود که یکی از شیوه های رویارویی با اسلام و ارزش های اسلامی، رواج فرهنگ برهنگی و بی بند و باری است. از این رو سالیان درازی تلاش کرد با چراغ خاموش و شیوه نرم و نادیدنی و بی سر و صدا ملت ایران را ناخودآگاه به سوی بی بند و باری، بی حجابی و برهنگی بکشاند لیکن در بیشتر موارد نقشه های او برملا شد...
🔸کارپردازان رژیم شاه از هر فرصت و مناسبتی برای پیاده کردن سیاست بی حجابی بهره می گرفتند، حتی در مراسم تشکیل شرکت تعاونی تلاش می کردند دختران دانش آموز را به گونه ای فریب کارانه و ناآگاهانه به برداشتن چادر وادارند و زشتی و رسوایی بی حجابی را کاهش دهند لیکن با مخالفت و سرسختی دانش آموزان رو به رو شدند و نقشه شان نقش بر آب شد. گزارش ساواک در این مورد چنین است:
🔹... ساعت 16:00 روز 51.12.14 بنا به دعوت آگهی از طرف #حزب_ایران_نوین در حدود 32 نفر از دختران دانش آموز دبیرستان پروین اعتصامی و 52 نفر از محصلین دبیرستان های این شهرستان در حالی که به وسیله یک نفر سرپرست از اداره آموزش و پرورش هدایت می گردیدند در سالن شیر و خورشید با حضور آقایان فرماندار، موحدی ریاست سازمان تعاون و ولی الله دالایی ریاست اداره تعاون و امور روستاها اجتماع نموده و... در خاتمه اضافه کرد چون عکاس می خواهد عکس بگیرد و عکس ها به مرکز فرستاده می شود از دختر خانم ها تقاضا می شود که چادر خود را بردارند که توجهی نشد. به خانم قیاثی سرپرست آنها گفته شد ایشان اظهار داشت من نمی توانم بگویم میل خودشان است. از آن گذشته پدر و مادر دخترها نمی دانند که بچه هایشان کجا است. ممکن است که ایراد بگیرند...
🔸مأموران رژیم در راه اجرای «منویات ملوکانه»!! مدارس اسلامی را زیر فشار گذاشتند که دانش آموزان دختر آن مدارس، بی چادر در سر کلاس حاضر شوند و بر آن بودند معلم مرد به آن مدارس بفرستند و بدین گونه زمینه برای حجاب زدایی گام به گام فراهم شود. لیکن واکنش تندی که از سوی مسئولان مدارس اسلامی و خانواده دانش آموزان و عموم مردم بروز کرد دست اندرکاران آموزش و پرورش و مقامات ساواک را به پریشانی و سردرگمی کشانید و گوشه ای از دشمنی آنها با #چادر را نشان داد. ساواک پیرامون این جریان چنین گزارش داده است:
🔹... به دنبال دستور آقای نبوی مدیر کل آموزش و پرورش استان تهران دایر بر بی چادر حاضر شدن دختران در مدارس اسلامی، غوغایی در بین متعصبین مذهبی به راه افتاده و یک عده به نبوی فحاشی می کنند و می گویند او چادر دختری را پاره کرده است. بعضی ها می گویند وزیر آموزش و پرورش #بهایی است و این دستور از طرف بهائیان صادر شده و یک دسته مخالف شاهنشاه آریامهر نیز این دستور را از ناحیه مقامات عالیه کشور می دانند و به طور کلی مستمسک خوبی برای تبلیغ بر علیه دولت به دست مخالفین افتاده و سرپرست جامعه تعلیمات اسلامی به نام شیخ #عباسعلی_اسلامی هم هر جایی که می نشیند در این زمینه داد سخن می دهد و بر میزان محبوبیت خود در حمایت از دین میان مخالفین افزوده و نسبت به مقامات دولتی اهانت می کند.
🔸نظریه شنبه: مقصر اصلی ایجاد این قبیل حوادث مقامات دولتی هستند زیرا در یک کشور، یک بام و دو هوا که نمی شود. مدارس یا باید دولتی باشد یا ملی و وجود #مدارس_اسلامی در جوار این مدارس به معنی این است که مدارس دیگر غیراسلامی هستند و نتیجه اش این است که اغلب خرابکارها از دل این مدارس اسلامی سر بیرون آورده اند. دولت بایستی هر چه زودتر با پیش بینی های لازم جلوی این قبیل شیادان را بگیرد و آنها را به مردم معرفی کند. مدارس اسلامی چه مفهومی دارد. هر کس علاقمند به فرا گرفتن مسائل فقهی اسلامی است برود در #حوزه های_علمیه تحصیل کند. به جای اینکه مسئولین بخواهند به این طریق چادر را از سر زنان بردارند بهتر است بگویند بایستی تمام زن های ایران از حجاب اسلامی استفاده کنند. حجاب اسلامی با چادر فرق دارد. چادری که سر و سینه و پاها و قسمت های دیگر بدن آشکار باشد حجاب اسلامی نیست و در هیچ یک از کشورهای اسلامی مانند [ناخوانا] چادر وجود ندارد. معنی حجاب اسلامی این است که زنان بایستی طوری لباس بپوشند که بدنشان معلوم نباشد و چنان چه دولت برای مدت معینی و در صورت امکان برای همیشه دستور بدهد که کلیه زنان بایستی جوری لباس بپوشند که بدنشان معلوم نباشد چادر هم خود به خود از بین می رود...
منبع: نهضت امام خمینی، ج5، صص416-413
🇮🇷 @IRANeMOASER
♨️استفاده جریان ضدحجاب از اراذل و اوباش برای پیاده کردن تز برهنگی
🔰پرونده ویژه بنیاد تاریخپژوهی بهمناسبت روز دختر/2
🔹رژیم شاه برای پیاده کردن سیاست برهنگی با اینکه بارها با واکنش تند و توفان بار مردم غیرتمند و آزاده رو به رو می شد و سیلی می خورد، دست از توطئه خود ضدحجاب و عفاف زنان ایرانی برنمی داشت و از هر فرصتی اجرای تز برهنگی را پی می گرفت؛ گاهی نیز از اراذل و اوباش برای پیشبرد نقشه های خود بهره برداری می کرد.
🔸در گزارشی آمده است:
... ساعت 12:00 روز 4/9/52 وجیهه الهی معاون جامعه تعلیمات اسلامی اظهار نموده است ساعت 10:00 خطیب رئیس ناحیه 7 طبق دستور آقای نبوی به اتفاق چند مرد به مدرسه دخترانه معصومیه مراجعه و ضمن داد و فریاد به مدیر مدرسه اظهار نموده است بی عرضه! چرا با چادر محصلین را به مدرسه راه می دهی...
منبع: نهضت امام خمینی، ج5، صص417-416
🇮🇷 @IRANeMOASER
♨️نقش «چادر» و «چادریها» در پیشبرد نهضت امام خمینی و دلایل مقابله محمدرضا پهلوی با آن
🔰پرونده ویژه بنیاد تاریخپژوهی بهمناسبت روز دختر/3
🔹شاه از دو زاویه خود را ناگزیر می دید که با چادر به عنوان نماد فرهنگ اسلامی و سنت دینی رویارویی کند؛ نخست آن که دریافته بود پایبندی و باورمندی مردم ایران به سنت ها و آرمان های اسلامی، نقش مهمی در تداوم و پیشرفت نهضت امام دارد و این نهضت به گونه ای رشد کرده و ریشه دوانده است که با سرنیزه و سرکوب نتوان آن را از میان برد. بنابراین تلاش داشت- به هر قیمتی- مردم ایران را از سنت ها، باورها و آیین های اسلامی دور سازد. دوم، چنان که پیش تر اشاره شد شاه بر آن بود ایران را به کشوری دست ساز فرنگ بدل کند و به فزون خواهان و نفتخواران غربی که پایبندی ملت ایران به اصول و قوانین اسلامی را سدی در برابر آز و نیاز استعماری خود می بینند به طور عینی بنمایاند که ریشه باورمندی به اسلام را از بیخ و بن کنده و فرنگی مآبی را در ایران گسترش داده است و بدین گونه ابرقدرت های غربی را وامدار خود سازد و برای استواری تاج و تخت خویش پیوسته از مدد آنها برخوردار بماند. از این رو به رغم برخوردهای کوبنده و شکننده ای که از مردم در جریان حجاب زدایی می دید که گاهی به پس رفت ناگزیر می شد، از توطئه ضدچادر باز نمی ایستاد. او دوام سلطنت خود را در برچیدن بساط چادر و حجاب اسلامی می دید. بنابراین از هر طرف که شکست می خورد، نقشه های خود را از طرف دیگر پی می گرفت.
🔸طبق سیاست حجاب زدایی او، مسئولان برخی از مدرسه های اصفهان از ثبت نام دختران چادری برای سال تحصیلی 1354 خودداری ورزیدند. خانواده دانش آموزان برای شکستن این بی فرهنگی و شیوه ضدآزادی و غیرانسانی به امام جمعه اصفهان که خود از سرسپردگان به دربار بود، روی آوردند و از او مدد خواستند. او در نامه ای در این باره به منوچهر آزمون که در آن تاریخ به نمایندگی مجلس شورای ملی منصوب بود، چنین نوشت:
🔹... غرض از تصدیع آن که متصدیان مدرسه عالی کورش اصفهان از ثبت نام دخترانی که با چادر مراجعه کردند خودداری نموده که این کار علاوه بر مخالفت با شرع مقدس و اهانت به اهل اصفهان که اکثریت بانوانشان محجبه می باشند، چون موجب سلب آزادی و منع از تحصیل و خلاف اوامر ملوکانه است انتظار دارد اولاً اولیاء امور را متوجه فرمایید در رأس این قبیل مؤسسات علمی و آموزشی اشخاص ذیصلاحی را بگمارند که اطراف و جوانب کار را از هر جهت در نظر داشته و...
منبع: نهضت امام خمینی، ج5، ص418-417
🇮🇷 @IRANeMOASER
♨️مقاومت انقلابی«دانشجویان چادری» در برابر جریان ضدحجاب
🔰پرونده ویژه بنیاد تاریخپژوهی بهمناسبت روز دختر/4
🔹رژیم شاه و همدستان حجاب ستیز او به رغم موج فریبنده و مسمومی که ضدچادر به راه انداخته بودند، گزارش هایی دریافت می کردند که برایشان دردآور و نگران کننده بود. گاهی گزارشی به آنها می رسید که برخی از دختران دانشجویی که از نظر علمی در رتبه بالایی قرار دارند با چادر در سر کلاس حاضر می شوند و از آن سرسختانه دفاع می کنند. در یک گزارش آمده است:
🔸... موضوع: نیره ماها
یادشده بالا که دانشجوی انستیتو عالی علوم بیمارستانی... می باشد همیشه با چادر در سر کلاس حاضر می شود و به عنوان یک فرد مذهبی متعصب معروفیت دارد. مشارٌالیها چندی قبل در سر کلاس درس جامعه شناسی سال دوم که استاد آن آقای رشادت بودند کنفرانسی داد که در آن تلویحاً از وضع جامعه ایران و رژیم و نظام کنونی انتقاد نموده ضمناً وی و همفکرانش در گفت وگوهایی که با هم دارند و همچنین در مباحثه با سایر دانشجویان از حکومت های مارکسیستی طرفداری می کنند[!!] و آقای رشادت استاد جامعه شناسی انستیتو نیز به نحو قابل توجهی به این افراد پر و بال می دهد و از مشوقین آنان می باشد. حتی به آنها اظهار داشته این را درک می کند که نمی شود خیلی چیزها را سر کلاس گفت... ضمناً قبل از [ناخوانا] اعتصابی در انستیتو علوم بیمارستانی به وقوع پیوست که چند نفر از دوستان نزدیک نیره ماها از جمله رجایی و پسته کن که در این اعتصاب دست داشتند به اتفاق 12 نفر دیگر از دانشجویان دستگیر و زندانی شدند...
🔹نظریه شنبه: گفته می شود کنفرانس نیره ماها در سر کلاس بی دخالت در اعتصاب دانشجویان نبوده است...
منبع: نهضت امام خمینی، ج5، صص419-418
🇮🇷 @IRANeMOASER
♨️تاکتیکهای رسانهای جریان ضدحجاب برای پیادهسازی تز برهنگی
🔰پرونده ویژه بنیاد تاریخپژوهی بهمناسبت روز دختر/5
🔹شاه به رغم دریافت گزارش های هشداردهنده که در پیش آمد بر این باور بود که با شیوه نرم و بی صدا و همچون آب زیر کاه و با تاکتیکی مرموزانه و به دور از بگیر و ببند قلدرمآبانه می تواند ملت ایران را خواب کند و گام به گام از #فرهنگ_اسلامی دور سازد و فرنگی مآبی را در جامعه نهادینه کند و نقشه های دیرینه انگلیس و امریکا را برای از رسمیت انداختن اسلام در ایران به بار بنشاند.
🔸لیکن آنچه در میان مردم جریان داشت واقعیت های دیگری را نشان می داد و اوضاع به سمت و سوی دیگری پیش می رفت که شاه هرگز آن را باور نداشت. بیگانگی او از ملت و دنباله روی از سیاست استکبار جهانی و نفتخواران بین المللی او را در چاه تاریکی افکنده بود که نه فریادی را میشنید و نه پیامی را درمی یافت. او نمی توانست باور کند که برنامه های به ظاهر اصلاحی و رفرم امریکایی «انقلاب سفید شاه و ملت»! برای ملت ایران جز یک کمدی خنده آور، معنا و مفهومی ندارد و توده های مردمی با پیروی از رهبری ها و رهنمودهای امام دگرگون شده و راه نوینی را در پیش گرفته اند. ...
🔹 شاه دیرزمانی بود این نقشه را در سر داشت که زنان و دختران ایرانی را بر آن دارد که چادر را به کلی کنار بگذارند؛ هر چند اگر به حجاب اسلامی روی آورند. از خاطرات امیر اسدالله علم نیز به دست می آید که شاه به شدت دنبال حذف چادر بوده است، در یادداشت های او آمده است:
... عرض کردم آیت الله خوانساری بابت این که بخش نامه شده در بعضی دبیرستان ها که به نام دبیرستان اسلامی معروف است، بعضی دخترها چادر دارند باید چادر را بردارند، ناراحت است... [شاه] فرمودند درست است ولی من هم چاره ندارم. اگر این کارها را نکنیم که نمی توانیم جلوی چپ یا چپ گراها را بگیریم. به هر قیمتی شده این کار را خواهیم کرد ولو به قیمت بستن این مدارس...
🔸شاه با لجاجت و سماجت به جنگ با #حجاب و #چادر برخاسته، رسانه های گروهی وابسته به دربار و دولت را وادار کرده بود تبلیغات گستردهای ضدحجاب و چادر به راه بیندازند و چادر را مایه زشتی، پستی، پس ماندگی، بی عرضگی، بی سوادی و... بنمایانند. دستگاه تبلیغاتی رژیم شاه- به ویژه جراید- ضدحجاب و چادر سمپاشی می کردند، کاریکاتورهایی نمایش می دادند، اشعاری می سرودند و بر سر زبان ها می انداختند. چادر را «دست و پا گیر»! «حقیرکننده»! و «کفن سیاه»! می خواندند.
🔹جرایدی که ارتزاقشان از راه به نمایش گذاشتن تصویرهای شرم آور و نیمه برهنه زنان بود هر روز به بهانه ای ضدحجاب و چادر قلم فرسایی و جوسازی می کردند. مجله زن روز در این مأموریت بیش از دیگر نشریه های جوساز و دروغ پرداز ضدچادر سمپاشی و لجن پراکنی می کرد. زنان و دختران را به بی بند و باری و هوسرانی فرا می خواند و به مناسبت 17دی چادر را کیسه سیاه نامید و با پندار اینکه چادر مرده و از میان رفته است عنوان «مرگ کیسه سیاه» را به عنوان تیتر برگزید و با عناوین دیگری مانند «از کفن سیاه تا صندلی وزارت»، «زن ایرانی چهار اسبه از عهد چادر و چاقچور و کجاوه دور می شود...» و «دیروز سیاه دیگر برنمی گردد»، تلاش کرد زنان را از حجاب و عفاف بی زار کند.
🔸سمپاشی مجله زن روز ضدحجاب و چادر تا آن پایه بود که نظریه پرداز ساواک خشم و خروش و خیزش سراسری ملت ایران را در پی شهادت [علامه سید]مصطفی خمینی ناشی از مطالبی می دانست که در این مجله از یک سال پیش از آن ضدچادر نگارش شده است:
🔹... آنچه موجب شد عده ای متعصب مذهبی بین مردم عامی دست به تحریک بزنند مطالبی است که از یک سال قبل در مجله زن روز به نام از بین بردن قطعی چادر نوشته می شود و عده ای از بانوان عضو جمعیت زنان در بین مردم شهرت داده بودند که به دستور والاحضرت اشرف پهلوی به زودی برنامه رفع حجاب عمومی و از بین بردن چادر در سراسر کشور عملی خواهد شد...
منبع: نهضت امام خمینی، ج5، صص421-419
🇮🇷 @IRANeMOASER
♨️آشنایی با تاکتیکهای روانی جریان ضدحجاب
🔰پرونده ویژه بنیاد تاریخپژوهی بهمناسبت روز دختر/6
🔸شاه با پندار اینکه با تبلیغات زهرآگین رسانه های گروهی و قلم به دستان حرفهای و با مدد اسلام ستیزان غربی می تواند به زودی حجاب و چادر و خصلت شرافتمندی را از بیخ و بن بردارد، خواب طلایی می دید و کارت تبریک و بارک الله و دست مریزاد از استکبار جهانی دریافت می کرد که یک باره خبر رسید:
🔹... از اوایل سال تحصیلی جاری [1355] تعداد زیادی از دانشجویان دختر (به ویژه سال اول) با چادر به دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی رفت و آمد می نمایند. چون موضوع قابل توجه به نظر می رسد لذا خواهشمند است دستور فرمایند در مورد ادامه این وضع و یا جلوگیری از ورود آنان به دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی نظریه اعلام دارند...
🔸تیمسار نصیری (ریاست ساواک) به عنوان مغز متفکر! رژیم شاه در زیرنویس این گزارش راه رویارویی با چادر را چنین نشان داد:
🔹... به معاون دبیر کل حزب [رستاخیز] ابلاغ شود که اصول و مبادی صحیح مذهب باید به وسیله دانشجویان حزب تقویت و نسبت به خرافات مبارزه شود. با مسخره کردن این دخترها و هو کردن کلاغ سیاه و نظیر آن کاری کنند که نتوانند با چادر بیایند یا چادر را از سر بردارند...
منبع: نهضت امام خمینی، ج5، صص422-421
🇮🇷 @IRANeMOASER
♨️اسیدپاشی به بانوان چادری
🔰پرونده ویژه بنیاد تاریخپژوهی بهمناسبت روز دختر/7
🔹زورمداران حاکم بر ایران، از گرایش جامعه ایرانی به چادر تا آن پایه دچار سردرگمی و اختلال فکری شده بودند که برای رویارویی با #چادر تنها به تصویب قانون جنگل و ضدانسانی مورد اشاره، بسنده نکردند بلکه تلاش کردند که شماری از اراذل و اوباش را به اهانت و مزاحمت برای چادری ها و پاشیدن اسید به روی دختران چادری وادارند و بدین گونه زنان و دختران غیرتمند و افتخارآفرین کشور را از پوشیدن چادر باز بدارند. ساواک گزارش داده است:
🔸... ساعت 14:10 روز 27/1/37 [27فروردین1357] افراد ناشناسی به طرف سه نفر از دانش آموزان دختر دبیرستان شاهدخت شهر کاشان اسید پاشیده و متواری شده اند...
🔹در زیرنویس گزارش بالا گزارشگر دیگر ساواک افزوده است:
... بر اثر این اقدام قسمتی از چادر دو نفر از دختران سوخته و صورت یک نفر دیگر از آنها بر اثر نفوذ اسید از روی چادر، جراحت مختصری برداشته است...
منبع: نهضت امام خمینی، ج5، صص426-425
🇮🇷 @IRANeMOASER
♨️اهانت محمدرضا پهلوی به «چادر»
🔰پرونده ویژه بنیاد تاریخپژوهی بهمناسبت روز دختر/8
🔸پهلوی اول و دوم از مخالفان سرسخت چادر و چادری ها بودند. پهلوی اول در راه از میان بردن چادر جنایات بی شماری مرتکب شد. شاه نیز در کتابی که به نام او نوشته اند (مأموریت برای وطنم) اذعان می کند به اینکه «با چادر موافق نیست» و آن را پوششی زشت و «بدقواره» می خواند که «چشم بینندگان را آزار» می دهد و در واقع چادر را نوعی دهن کجی به خود می پنداشت! او بنابر آنچه در کتاب مأموریت برای وطنم آمده است انتظار داشت که «مردان بتوانند با اظهار سلیقه خود به آن زودتر پایان بخشند»! لیکن به طور عینی دید که این «لباس بدقواره»! نه تنها از میان نرفت بلکه روز به روز با پذیرش بیشتری رو به رو شد و به او چنگ و دندان نشان داد. بنابراین ناگزیر شد برای پایان بخشیدن به آن شخصاً دست به کار شود.
منبع: نهضت امام خمینی، ج5، ص428
🇮🇷 @IRANeMOASER
♨️«چادر» لباس رزم جبهه فرهنگی
🔰پرونده ویژه بنیاد تاریخپژوهی بهمناسبت روز دختر/9
🔹پوشش چادر از دید دولت های استکباری و جهانخواران غربی، نوعی جامه رزمی و ضدفرنگی بود. از این رو به شدت از چادر نفرت و وحشت داشتند. چادر از دید اینها مانند لباس سپاه پاسداران و نیروهای بسیجی پنداشته می شد؛ همان گونه که امروز دولت های خودباخته و زبون امریکا و اروپا از دیدن یک نیروی سپاهی و بسیجی سخت به خود می لرزند و چه بسا قالب تهی کنند. در آن روز یک چادری برای آنها مانند یک پارتیزان به شمار می آمد و از او واهمه داشتند و رژیم شاه را برای کنار زدن چادر زیر فشار قرار می دادند. خاطرات آخرین سفیر انگلیس در دوران شاه از دیدن چند دختر چادری درخور توجه است:
🔸... من خود به خاطر دارم که در ماه نوامبر همان سال [سال 56] وقتی که برای ایراد نطقی در یک سمینار به دانشگاه شیراز رفتم، شش دانشجوی دختر را دیدم که در اواسط جلسه با چادر سیاه وارد سالن شدند و در کنار هم در ردیف عقب نشستند. آنها تا پایان سخنرانی ساکت نشستند ولی حرکت آنها حالت اعتراض داشت! در بازگشت به تهران در هواپیما موضوع را با یکی از اساتید دانشگاه اصفهان که در سمینار حضور داشت، در میان گذاشتم. او به من گفت که در چند ماه گذشته شاهد افزایش چشمگیر گرایش مذهبی در میان دانشجویان دانشگاه اصفهان بوده است. استاد مذکور افزود که چون در محوطه دانشگاه زندگی می کند در این اواخر شاهد برگزاری مراسم متعدد نماز و دعای جمعی از طرف دانشجویان در فضای باز بوده است...
🔹از این خاطره جناب سفیر جزیره انگلستان به درستی می توان دریافت که نامبرده از دیدن چند دانشجوی چادری تا چه پایه ای دچار استرس و آشفتگی شده است که اولاً دقت کرده است که چند نفرند. یک سخنران هنگام سخنرانی، به ورود و خروج افراد کمتر می تواند توجه داشته باشد؛ مگر نسبت به واردشوندگان حساسیتی داشته باشد. دوم، این دانشجویان چادری را کاملاً زیر دید داشته و حتی محل نشستن آنها را که در یک ردیف در عقب نشستند! دنبال کرده است. شاید اگر جلوتر می آمدند جناب سفیر راه گریز در پیش می گرفت! سوم اینکه ساکت نشستند! انگار نگران بوده است که مبادا یک باره ضد او شورش کنند! چهارم می گوید حرکت آنها حالت اعتراض داشت! لیکن توضیح نمی دهد چه رفتاری از آنها سر زد که از دید او نشان اعتراض بود! بی تردید این برداشت او ریشه در توهمی دارد که به او دست داده است. پنجم اینکه حضور دانشجویان چادری در سالن سخنرانی تا آن پایه فکر او را به خود مشغول کرده بوده که در بازگشت به تهران در هواپیما موضوع را با یکی از اساتید همراه در میان گذاشته است.
🔸آنچه از خاطره این سفیر زبون آمده است گوشه ای از ترس و لرز زورمداران جهان استکباری را به نمایش می گذارد که به رغم آن یال و کوپال عاریه ای و ادعای ابرقدرتی، چگونه در برابر چند دانشجوی چادری خود را می باختند و رشته فکری آنان از هم گسسته می شد و آرامش خود را از دست می دادند و با این وضع جای تردید نیست که شاه را که برای آنها یک گماشته بی اراده به شمار می آمد زیر فشار قرار می دادند که چادر و چادری ها را از میان ببرد و آنان را از خطر چادر و چادری برهاند.
منبع: نهضت امام خمینی، ج5، صص429-428
🇮🇷 @IRANeMOASER
نقد بریتانیکا 2.pdf
391.6K
♨️روند تحول حجاب در عصر جمهوری اسلامی/بخش اول
🔰پرونده ویژه بنیاد تاریخپژوهی بهمناسبت روز دختر/10
گزیدهای از مقاله «ترجمه و نقد مدخل امام خمينی دردایرةالمعارف بریتانيکا/بخش دوم»
🔹مدخــل «Ruhollah Khomeini: Iranian Religious Leader» «روحالله خمینی رهبر مذهبی ایران» در دانشنامه بريتانيكا، برای نخســتينبار در 29تير 1377شمسی برابر با 20جولای 1998ميلادی منتشر گرديد و تا كنون پنج بار در سالهای ( 2009توسط لورا اتردژ،)(2016 توسط نوح تِش (2018دو بار توسط گروه ويرايشگران) و (2019توسط آدام زيدان)، 5مورد بازبينی محتوايی جدی قــرار گرفت كه مهمترين آن مربوط به «آدام زيدان» در سال 2019است. همچنين هشت بار ديگر اصلاحات جزئی در مدخل صورت پذيرفت.
🔸در بخشی از این مدخل، مسئه حجاب در جمهوری اسلامی مورد تحریف جدی نویسندگان قرار گرفته است و نويســندگان مدخل با نگاهی يكسويه و بیارتباط با روند تحولات تاريخی، تصويری غيرواقعی از اجرای قوانين اسلامی در ايران عصر انقلاب اسلامی ارايه دادهاند.
🔹سهراب مقدمی شهیدانی که پیش از این به نقد مدخل مربوط به «امام خمينی» دردايرةالمعارف بزرگ اسلامی و دايرةالمعارف تشيع پرداخته بود، در بخش دوم نقد مدخل امام خمینی در بریتانیکا به شبهات القایی نویسندگان مدخل پاسخ داده است.
ضمیمه: متن کامل مقاله «ترجمه و نقد مدخل امام خمينی دردایرةالمعارف بریتانيکا/بخش دوم»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 72-71، بهار و تابستان1401.
🇮🇷 @IRANeMOASER
روند تحول حجاب در عصر جمهوری اسلامی/بخش دوم
پرونده ویژه بنیاد تاریخپژوهی بهمناسبت مطالبات مردمی پیرامون حجاب/11
متن نقد مدخل امام خمینی در دایرةالمعارف بریتانیکا: مسئله حجاب
🔹نويسندگان مدخل امام خمینی در دایرةالمعارف بریتانیکا با نگاهی يكسويه و بیارتباط با روند تحولات تاريخی، تصويری غيرواقعی از اجرای قوانين اسلامی در ايران عصر انقلاب اسلامی ارايه داده و چنين نوشتهاند:
🔸« زنان ايرانی مجبور به پوشيدن حجاب بودند،موسيقی غربی و الكل ممنوع بود و مجازاتهای تجويزشده توسط قانون اسلامی جايگزين شدند.»
🔹در نقد مطالب پيشين نكاتی قابل ذكر است:
در ابتدا بايد گفت كه پديده شوم بیحجابی، اساساً يک پديده وارداتی است و ارتباطی با فرهنگ اصيل و نجيب ايرانی ندارد. بررسی خيانتها و جنايتهای فرهنگی غرب برای ترويج اين بيماری فرهنگی موضوع پژوهشی مستقل و البته ضروری است كه بدان اشارهای گذرا خواهيم داشت.
🔸برای نمونه در بخشی از متن ســفرنامه هانری رنه دالمانی فرانسوی كه در عصر قاجار سفرهايی به ايران داشت، با اشارهای واضح به نقش رسانهها در تخريب فرهنگ حجاب و عفاف آمده است:
🔹«اخيراً در يك روزنامه فكاهی كه توســط مسلمانان در روسيه منتشر میگردد گراور بزرگی را مشاهده كردم كه شكل رنگين مضحكی داشت. در اين گراور يک زن ايرانی ديده میشد كه با روی پوشيده در كالسكه مجللی نشسته بود و جمعی از فراشان و نوكران پياده و سواره در جلو او افتاده بودند و به عابرين امر میكردند كه صورت خود را برگردانند و به كالسكه نگاه نكنند و تمام مردان حتی پسران كوچک هم روی خود را برگردانده و پشت به كالسكه كرده بودند، بعضی از مردان هم چشمان خود را بسته بودند و از همه مضحکتر سگی هم در پايين اين صورت ديده میشد كه سر خود را برگردانده بود تا چشمانش به كالسكه نيافتد.
🔸بديهی است كه تأثير اين نوع حملات بر ضد عقايد و عادات قديمی بيش از تأثير نطق و بيان خواهد بود و طولی نمیكشد كه به نتيجه مطلوب خواهد رسيد.»(هانری رنه دالمانی، سفرنامه از خراسان تا بختیاری، صص295-294)
منبع: مقاله «ترجمه و نقد مدخل امام خمينی دردایرةالمعارف بریتانيکا/بخش دوم» فصلنامه تخحصصی پانزده خرداد، شماره 72-71، بهار و تابستان1401.
🇮🇷 @IRANeMOASER
♨️روند تحول حجاب در عصر جمهوری اسلامی/بخش سوم
🔰پرونده ویژه بنیاد تاریخپژوهی بهمناسبت مطالبات مردمی پیرامون حجاب/12
🔹پهلوی اول به صورت آشكارا با عفاف عمومی و حجاب اسلامی بهمبارزه برخاست و قانون ننگين اجباری شدن كشف حجاب را پياده كرد اما واضح و بديهی بودكه اين اقدام، سنخيتی با فرهنگ اصيل ايرانی ندارد و شكست خورد. از اين رو پهلوی دوم مجبور به عدم اجرای اين قانون ننگين شد و البته، پروژه عفتزدايی عمومی را به طرزی پيچيده و با تمركز بر فرهنگ و رسانه با جديت دنبال كرد.
🔸مردم ايران با علم و اطلاع از ماهيت ضددينی رژيم پهلوی، به نهضت اسلامی که به رهبری يکمرجع تقليد شيعی شكل گرفت، پيوستند و تا پيروزی، پای آن ايستادند و بعد از پيروزی نيز در تمام رفراندومها و انتخاباتهای سرنوشتساز، به ايده امام خمينی لبيک گفتند و
جمهوری اسلامی را برگزيدند و به قانون اساسی با ماهیت اسلامی، رأی دادند. طبعادر چنين وضعيتی، مسئله حجاب كه اصل آن از ضروريات فقه شيعه است، به صورت مفروضه همه اين انتخابها لحاظ شده است.
🔹امروز جريانات انحرافی در ساحت رســانه و حتی در برخی محافل علمی بدون در نظر گرفتن واقعيات قطعی تاريخی، لزوم رعايت قانون اساسی را مورد خدشه قرار میدهند و پشتوانههای اجتماعی و حقوقی آن را زير سؤال میبرند اما در مقابل بايد گفت تأكيد حاكميت دينی بر مسئله حجاب، از يكسو متكی به پشتوانه حقوقی مستحكم است و از ديگرسو، مورد مطالبه اكثريت قاطع جامعه ايرانی كه نظام دينی را برگزيده بودند، میباشد؛ لذا دوگانهسازی كاذب در اين قبيل امور، نه با واقعيت سازگار است و نه منطق علمی و حقوقی دارد.
🔸مرور روند تاريخی قانونی شدن حجاب در ايران نشان میدهدكه برخلاف القائات ناپخته و ناصحيح نويسندگان بريتانيكا، مسئله حجاب در روندی طبيعی، به قانون تبديل شده است نه آنكه محصول تصميمات آنی ناشی از تحولات انقلابی باشد.
🔹با نگاهی به متون حقوقی جمهوری اسلامی مشخص میشودكه تا 5مهر1360هيچ قانون جزئی يا كلی در خصوص حجاب وجود ندارد. البته ريشههای قانونگذاری در كلام رهبر انقلاب اسلامی وجود داشت.(ر.ک: صحیفه امام، ج5، ص294)
🔸سخنرانی15اســفند1357امام مخالفت جريانها و شــخصيتهای غربگرا و برخی روزنامهها (همچون كيهان) كه در آن زمان گرايش چپ داشتند را برانگيخت و البته مردم متدين نيز به اين اعتراضات واكنش نشان دادند و بهطور مثال مردم به حمايت از كلمات امام در لزوم رعايت حجاب به تظاهرات روبهروی دفتركيهان پرداختند.(کیهان، 20اسفند1357، ص2)
🔹اين اعتراضات و طرفداریها ادامه داشت و البته در شرايط پرالتهاب ابتدای انقلاب زمينهای مناسب برای گروههای مشكوك پديد آورد تا با تعرض به زنان زمينه بدنامی نظام اسلامی را فراهم كنند. امام خمينی در تاريخ13تير1359در پاسخ به يک سؤال فرمودند:
بسم الله الرحمن الرحيم
🔸ممكن است تعرض به زنها در خيابان وكوچه و بازار، از ناحيه منحرفين و مخالفين انقلاب باشــد. از اين جهت،كسی حق تعرض ندارد و اينگونه
دخالتها برای مسلمانها حرام است، و بايد پليس و كميتهها از اينگونه جريانات جلوگيری كنند.(صحیفه امام، ج12، ص502)
🔹مباحث در خصوص قانون شدن حجاب تا ســال 1360ادامه يافت تا اين كه در تاريخ 15فروردين 1360بخشــنامهای از طرف نخست وزير وقت به كليــه وزارتخانهها و ســازمانهای دولتی صادر شــد. بعد از اين اتفاق، تحولات حقوقی و قانونی در زمينه حجاب در بخشهای مختلف نظام جمهوری اســلامی (دســتگاه اجرايی، قضايی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و)... پيگيری شد كه هر نوع قضاوت در مورد عملكرد نظام در مسئله حجاب، بدون مطالعه اين رخدادها، ناقص خواهد بود. نگاهی جامع و فراگير به رويكردهای حاكميتی جمهوری اسلامی به مسئله حجاب، نشان از آن دارد كه مواجهه با اين مقوله، در فضايی گفتمانی، فرهنگی و حقوقی پيش رفته است و طبعا نخبگان برآمده از آراء عمومی متكفل رقم زدن تمام تصميمات اساسی در اين عرصه بودهاند؛ فارغ از هر نگاهی كه به نتايج آن داشته باشيم. مرور پيشينه وضع قوانين مرتبط با حجاب، نشان از اهتمام ويژه حاكميت به مديريت مسئله حجاب از طريق مجاری حقوقی دارد.
منبع: مقاله «ترجمه و نقد مدخل امام خمينی دردایرةالمعارف بریتانيکا/بخش دوم» فصلنامه تخحصصی پانزده خرداد، شماره 72-71، بهار و تابستان1401.
🇮🇷 @IRANeMOASER
♨️روند تحول حجاب در عصر جمهوری اسلامی/بخش چهارم
🔰پرونده ویژه بنیاد تاریخپژوهی بهمناسبت مطالبات مردمی پیرامون حجاب/13
مهمترين مصوبات قانونی مرتبط با مسئله حجاب به قرار ذيل میباشد:
🔹قانون بازسازی نيروی انسانی مؤسسات دولتی و وزارتخانههای وابسته به دولت 1360/7/5
🔸قانون مطبوعات 1364/12/22
🔹قانون مقررات انتظامی هيأت علمی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و تحقيقاتی كشور 1364/12/22
🔸تصويب «قانون نحوه رسيدگی به تخلفات و مجازات فروشندگان لباسهايی كه استفاده از آنها در ملأ عام خلاف شرع است يا عفت عمومی را جريحهدار میكند.»1365/12/28
🔹آئيننامه حفظ حدود و آداب اسلامی در دانشگاهها و مؤسســات آموزش عالی 1366/5/6
🔸رعايت حجاب اسلامی در محيط كليه دستگاههای اجرايی- بخشنامه نخستوزيری 1368/9/25
🔹ابلاغيه رعايت ظواهر شرعی و حجاب اسلامی در محيط كار قوه قضائيه1368/9/25
🔸تكليف كليه وزارتخانهها، ســازمانها، مؤسسات شركتهای دولتی و وابسته به دولت، بانکها و مؤسسات وابسته به آنها به مراقبت كامل لزوم پوشش كاركنان و ارباب رجوع مطابق ضوابط اسلامی در محيط كليه دســتگاهها 1369/2/9
🔹ابلاغيه قوه قضائيه: برخورد قاطع و اعمال اشد مجازات درباره ترويجدهندگان فرهنگ منحط و مغاير با شئون اسلامی 1372/3/4
🔸قانون رسيدگی به تخلفات اداری 1372/9/7
🔹قانون گزينش معلمان و كاركنان آموزش و پــرورش1374/6/14
🔸تكميل آئيننامه انضباطی دانشجويان جمهوری اسلامی ايران 1374/6/14
🔹اصول و مبانی و روشهای اجرايی گسترش فرهنگ عفاف 1376/11/14
🔸مصوبه راهبردهای گسترش فرهنگ عفاف 1384/5/4
🔹تدوين سياستهای ارتقای مشــاركت زنــان در آموزش عالی 1384/7/26
🔸قانون ساماندهی مد و لباس 1385/10/12
🔹مصوبه اختصاص مبلغ يک ميليارد ريال به منظور تحقق هدفها و وظايف پيشبينیشده در قانون ساماندهی مد و لباس به وزارت فرهنگ و ارشاد اســلامی 1386/7/29
🔸دستورالعمل صدور مجوز برپايی نمايشــگاه مد و لباس1387/2/16
🔹آييننامه اجرايی قانون ساماندهی مد و لباس 1387/4/9
🔸دستورالعمل صدور مجوز برپايی نمايشگاه/ جشنواره مد و لباس ايرانی- اسلامی (اصلاحيه- مصوب1388/3/9)
🔹سند تحول بنيادين آموزش و پرورش 1390/10/6
🔸مصوبه فرآيند و مرجع تدوين سند ملی مد و لباس 1399/4/2
🔹اصلاح آييننامه اجرايی قانون ساماندهی مد و لباس 1400/11/13
🔸اختلاف ميان موافقان و مخالفان قانونی شدن حجاب از ابتدای انقلاب وجود داشت و جنجالبرانگيز نيز بود. جريانهای غربگرا و غيراسلامی همچون مجاهدين خلق در رد قانونی شدن حجاب اطلاعيه صادركردند و برخی روزنامههای زاويهدار نيز به پروپاگاندا و بزرگنمايی نسبت به تظاهرات بخشی از زنان تهرانی، به مناسبت 8مارس و برخی شعارها عليه قانونی شدن حجاب اسلامی پرداختند. البته در مقابل، مردم مسلمان ايران كه سخنان صريح امام خمينی نسبت به لزوم حفظ حجاب اسلامی در ادارات را شنيده بودند و مخالفت علنی اين روزنامهها باكلام امام را میديدند به اعتراض و تجمع مقابل دفتر برخی از اين روزنامهها پرداختند.
🔹از جمله مخالفين قانونی شــدن حجاب اسلامی سيمين دانشور بود كه يادداشت وی در تاريخ 19اسفند 1357در صفحه شــش روزنامه كيهان منتشر شد و 26اسفند1357جوابيه آن يادداشت كه به گفته كيهان نويسندهاش يك دانشآموز بود، در همان روزنامه و همان صفحه منتشر شد. مطالعه وصيتنامه شهدای هشت سال دفاع مقدس (كه شاخص و نمونه مناسبی از قشر متدين دهه شصت هستند) حاكی از فراوانی توصيه به حفظ حجاب است و اين مطلب بيانگر اين است كه لزوم حفظ حجاب اسلامی لااقل در بخش قابل توجهی از قشر متدين به عنوان يک ضرورت مطرح بوده است.
🔸در سالهای اخیر نيز همان خط انحرافی توسط برخی فراریهای خارج ازكشور و البته برخی مسئولين غربزده دنبال میشود. به عنوان مثال سخنان معاونت امور زنان دولت حسن روحانی در مورد بازنگری در قانون عفاف و حجاب قابل ذكر است كه به شدت مورد استقبال رسانههای معاند همچون دويچهوله (27تير 1396و راديو فردا27تير 1396) قرار گرفت.
منبع: مقاله «ترجمه و نقد مدخل امام خمينی دردایرةالمعارف بریتانيکا/بخش دوم» فصلنامه تخحصصی پانزده خرداد، شماره 72-71، بهار و تابستان1401.
🇮🇷 @IRANeMOASER
♨️دستور صریح امام خمینی به لزوم حفظ حجاب اسلامی در وزارتخانهها و ادارات دولتی
🔰پرونده ویژه بنیاد تاریخپژوهی بهمناسبت روز دختر/15
🔹الآن وزارتخانهها ـ این را میگویم که به دولت برسد، آنطوری که برای من نقل میکنند ـ باز همان صورت زمان طاغوت را دارد. وزارتخانه اسلامی نباید در آن معصیت بشود. در وزارتخانههای اسلامی نباید زنهای لخت بیایند؛ زنها بروند اما با حجاب باشند. مانعی ندارد بروند؛ اما کار بکنند، لکن با حجاب شرعی باشند، با حفظ جهات شرعی باشند. (صحیفه امام، ج6، صص329-328)
🇮🇷 @IRANeMOASER