📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #اطلاعات ۲۷ مرداد ۱۳۶۲
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کیهان ۲۷ مرداد ۱۳۶۲
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۲۷ مرداد ۱۳۶۲
🇮🇷 @IRANeMOASER
🔴گفتار شریعتی در سنجه صداقت
آیا شریعتی در نقد توهینآمیزش به علامه مجلسی صادق بود؟
✅٣٠مرداد روز بزرگداشت علامه مجلسی
▫️ #علی_شریعتی به دلیل همکاریهای جزئی #علامه_مجلسی با #حکومت_صفوی توهینهای ناروایی را نثار ایشان کرد. این در حالی است که شریعتی پدرش را به خاطر پذیرفتن پست دولتی در دوران سیاه #رضاخان میستاید و خود وی نیز نامههای ۴٠صفحهای و ١٠صفحه به ساواک مینویسد و به #ستایش_از_شاه و #انقلاب_سفید او برمیخیزد و آمادگی خود را برایر همکاری اعلام میدارد.اما...
▪️اما دوران علامه مجلسی و عملکرد ایشان چه تفاوتی با دوران علی شریعتی داشت؟ آیا شریعتی در نقد توهینآمیز خود به ایشان صادقانه رفتار کرد؟
برای دریافت پاسخ به این سؤالات با ما همراه باشید.
🇮🇷 @IRANeMOASER
📸اطلاعنگاشت: توهینهای شریعتی به علامه مجلسی و یک مقایسه
مقایسه دوران علامه مجلسی و روزگار علی شریعتی
🔻مقایسهای تطبیقی در پاسخ به توهینهای علی شریعتی علیه مرحوم علامه مجلسی
✅٣٠مرداد روز بزرگداشت علامه مجلسی
▫️علی شریعتی به دلیل همکاری علامه مجلسی با حکومت صفوی انتقادات توهینآمیزی را به ایشان روا داشت اما بررسی دوران علامه مجلسی و مقایسه آن با روزگار و عملکرد شریعتی نشان میدهد که این انتقادات بجا و صادقانه نبود.
◀️مقایسهای تاریخی بر اساس کتاب نهضت امام خمینی، دفتر سوم، نوشته حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی
#علامه_مجلسی
#علی_شریعتی
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #اطلاعات ۳۰ مرداد ۱۳۶۲
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کیهان ۳۰ مرداد ۱۳۶۲
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۳۰ مرداد ۱۳۶۲
🇮🇷 @IRANeMOASER
2775_33225.pdf
حجم:
2.09M
مواجهه با افکار دکتر شریعتی با دو منطق راهبردی
انتشار گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش شصت و هفتم
آیتالله مصباح در تبیین اختلافنظر با شهید بهشتی در ماجرای مواجهه با افکار دکتر شریعتی، به اختلاف رویکردها و تفاوت منظر و تشخیص طرفین اشاره دارد. با این بیان مشخص میشود که در این ماجرا، در حقیقت دو شخصیت حوزوی مبارز و متدین با یکدیگر اختلاف شخصی نداشتهاند بلکه دو منطقِ راهبردی با یکدیگر برخورد کردهاند و نتیجهاش در اختلاف منظر و اختلاف نظر، نمود یافته است.
ایشان در مصاحبه ای، به نکات مهمی در این باب اشاره کرده، چنین میگوید: حساسیت های افراد نسبت به مسائل مختلف است. عده ای به مسائل سیاسی حساسیت داشتند و برخی نسبت به مسائل فکری و عقیدتی. بنده به خاطر اینکه چندان نقشی در مسائل سیاسی و عرضه این کار را نداشتم، بیشتر روی مسائل عقیدتی حساس بودم...
🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،25مرداد1402، صفحه 6.
متن کامل
#عمار_انقلاب
🇮🇷 @IRANeMOASER
1402.05.28.pdf
حجم:
1.44M
تأسیس بخش آموزشی مؤسسه در راه حق با هدف تحول در حوزه
انتشار گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش شصت و هشتم
🔹پیدایش جریان دکتر شریعتی و وجود برخی مطالب منافی با مبانی اسلام ناب که از استنباط غیر روشمند دکتر شریعتی ناشی میشد، موجب شد که آیتالله مصباح به عنوان یک مجتهد روزآمد، نسبت به ایجاد نحلههای انحرافی در دل حوزه و دانشگاه و خصوصاً کانونهای مبارزاتی، احساس خطر کند و به نقد آثار و افکار دکتر شریعتی در مدرسه بپردازد. حضور مریدان فکری شریعتی موجب شد که نقد آثار او اگرچه بدون ذکر نام انجام میگرفت و تنشهایی را در درون مدرسه پدید آورد.
🔸در نتیجه با تدبیر شهید بهشتی، عملاً زمینه استمرار حضور آیت الله مصباح در مدرسه وجود نداشت و ایشان به همراه حدود 20 نفر از شاگردان همفکر خود، از مدرسه حقانی خارج شد.
🔹آیتالله مصباح در شرح وقایع مربوط به اختلافات مدرسه حقانی چنین میگوید:
🔸من همکاری خود را ادامه میدادم تا تدریجاً مسائل خاصی مطرح شد و کمکم به نحوی اختلاف سلیقههایی بروز کرد که من بینالمحذورین قرار گرفتم و آن مطرح شدن حرکتهای التقاطی بود...
🔹مشخصاً آنچه در آن زمان به این افکار جهت میداد افکار دکتر شریعتی بود که موج عظیمی در کشور به وجود آورده بود؛ البته یک سری آثار به ظاهر مطلوب هم داشت، ولی تصور ما این بود که خطر این افکار خیلی بیشتر از منافعش است...
🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،28مرداد1402، صفحه 6.
متن کامل
#عمار_انقلاب
🇮🇷 @IRANeMOASER