📂سند تاریخی: ایرانیها حق دارند #لباس_ملی خود را دوست داشته باشند
🔻به مناسبت سالروز فاجعه خونین #گوهرشاد: ترجمه روزنامه فرانسوی «لاپروونس»؛ 20 ژوئیه 1935 ، 28 تیر 1314
🔹از قرار معلوم در ایران بار دیگر انقلابی برپا شده است. ملت شورش نموده و حتی اسلحه برداشته تا از حقوق خود دفاع نماید. نظامیها شلیک کرده و اشخاصی [در #مسجد_گوهرشاد] به قتل رسیدهاند. علت این شورش خونین چیست. دولت میخواسته پوشیدن لباس اروپائی را اجباری سازد. در این ضمن باید اعتراف کرد که این فکر حقیقتاً مضحک، و عدم رضایت و تنفر اهالی، به جا بوده است. ایرانیها لباس ملی خود را دوست داشته و حق هم دارند. به عقیده من #متحدالشکل ساختن البسه که دُول آسیائی یکی بعد از دیگری اتخاذ میکنند، خیلی نفرتآور است.
🔸البسه ملی به مثابه یک قوّه به شمار میرود. چون مظهر ایام گذشته و عادات و اخلاق بوده و بهتر از سایر چیزها با طرز زندگانی و اخلاق ملل وفق میدهد و در واقع لباس هم مثل #بیرق میماند. تقلید از سایرین علامت ضعف است. اگر موضوع لزوم این اقدام در نظر گرفته نشود، به عقیده من دولت ایران فاقد معرفت الروح[=روانشناسی] است، زیرا یکمرتبه[=ناگهان] با خشونت برخلاف میل رعایای خود رفتار کرده و محرک هیجان آنها بوده است، و ممکن نبود از این پیشآمد[=کشتار مردم] احتراز شود...
🇮🇷 @IRANeMOASER
🔻 محوریت حجاب در قیام گوهرشاد به روایت اسناد وزارت خارجه آمریکا
🔹هورنی بروک، وزیرمختار #آمریکا در تهران طی تلگرام شماره ( ۱۶۰۵ / ۸۹۱,۰۰ )، مورخ ۱۸ ژوئیه ۱۹۳۵ نوشته است:
«شورش ۸ ژوئیه در #مشهد که در اعتراض به کلاه فرنگی و پیشنهاد #کشف_حجاب صورت گرفت به مرگ چندین مأمور پلیس انجامید و در نهایت برای برقراری نظم از نیروهای نظامی کمک خواسته شد . تا به امروز که اعلامیه وزارت داخله ایران شایعات را تأیید کرد، سانسور شدید مانع از تأیید اخبار واصله بود. حکم شاه برای پوشیدن کلاه فرنگی به شدت اجرا می شود. هنوز حکم رسمی برای کشف حجاب صادر نشده است. شورشی در تهران صورت نگرفته و دولت کاملاً کنترل اوضاع مشهد را در دست دارد.» این متن نشان می دهد که در #قیام_گوهرشاد موضوع حجاب محور توجه قرار داشته و هم قریب الوقوع بودن حکم کشف حجاب، امری آشکار بوده است.
🔸 روایت آمریکاییها از این #قتل_عام نکات در خور توجه دیگری نیز دارد. در تلگرامی دیگر، هورنی بروک شرح گفتگوهایش با دکتر دونالدسن، از مبلغان آمریکایی، را که روز ۲۰ ژوئیه وارد تهران شده بود چنین گزارش می دهد:
«شورش صبح روز ۱۲ ژوئیه شروع شد [...] نیروهای کمکی پلیس به صحنه شتافتند و تلاش های نافرجامشان برای متفرق کردن جمعیت تا پایان روز منجر به کشته و مجروح شدن چند نفر شد. استاندار خراسان اوایل صبح روز بعد تلگرامی برای #شاه فرستاد و از او کسب تکلیف کرد و در پاسخ تلگرامی دریافت کرد به این مضمون که همه نیروهای نظامی موجود را به کمک بگیرید و جمعیت ر ا به زور متفرق کنید، حتی اگر این امر مستلزم ویران کردن #حرم باشد . به محض دریافت این تلگرام متن آن را برای آشوبگرانی که هر لحظه تعدادشان زیادتر می شد خواندند . تا بعد از ظهر روز ۱۴ ژوئیه جمعیت حاضر در حرم و اطراف آن به بیش از ۱۰ هزار نفرمی رسید.
🔹نیروهای نظامی مشهد چندان منظم نبودند و برخی از آنها از فرمان افسران مافوق برای شلیک به مردم سرپیچی کردند . یکی از آنها #خودکشی کرد و بعداً چندین افسر به اتهام ناتوانی در مطیع کردن افراد زیردست خود بازداشت شدند. به همین دلیل به سرعت پانصد نظامی کادر را از شهر مجاور به مشهد آوردند و همین نیرو بود که بعداً به روی جمعیت حاضر در حرم آتش گشود و بالاخره آنها را متفرق ساخت . مجموعاً بیش از #دو_هزار نیروی نظامی در این درگیری شرکت داشتند . ابتدا با تفنگ و تیربار به سوی مسجد آتش گشودند که صدمه جدی ولی قابل جبرانی به مسجد وارد کرد . ابتدا به بالای سر جمعیت شلیک می شدولی به تدریج لوله ها پایین تر آمد و تلفات هولناکی به جای گذاشت.»( منبع: کتاب رضاشاه و بریتانیا (بر اساس اسناد وزارت خارجه آمریکا) تالیف محمدقلی مجد)
🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️حمایت مراجع عظام شیعه از تولید ملی در عصر قاجار/بخش اول
🔹این روزها حال اقتصادمان خوب نیست. دلار 21 هزار تومانی و سکه 10 میلیونی جایی برای تعلل در رسیدگی به وضع موجود اقتصاد، باقی نمیگذارد. سالهاست رهبر معظم انقلاب راه حل مشکلات اقتصاد مقاومتی، حمایت از تولید ملی و چشم پوشیدن و پرهیز از دست دراز کردن مقابل بیگانگان فرموده اند.
🔸توصیه علما به حمایت از تولید ملی (که مهمترین راهبرد برای پیشرفت اقتصاد کشور است) صرفا مربوط به دوران جمهوری اسلامی نیست و در تاریخ قاجار هم مسبوق به سابقه است و حمایت علمای اعلام از شرکت تازه تأسیس «نساجی اسلامیه» نمونهای بارز در این زمینه است و تعداد زیادی از علما در نامه به مظفرالدین شاه و وزرایش و همچنین اعلامیههایی خطاب به مردم جامعه، توصیه به حمایت از شرکت نساجی اسلامیه و منع استفاده از محصولات بیگانگان کردند.
🔹نکته جالب توجه اینکه این شرکت نساجی توسط یکی از علمای اصفهان یعنی مرحوم آقانجفی اصفهانی و به همراه برادر خود آقانورالله و میرزا ابوالقاسم زنجانی به همراهی بازرگانانی همچون حسین آقا امینالضرب اصفهانی، محمدحسین کازرونی،سلیمان خان رکنالملک شیرازی، کاکو حسین کازرونی و ملکالتجار در سال 1316 ه.ق/1898 م. شرکت اسلامیه را با هدف تأمین منسوجات مورد نیاز مردم ایران و مقابله با وابستگی به خارج تاسیس کرد. ریاست این شرکت به عهده حاجی محمدحسین کازرونی بود که سابقه و تجربه اداره شرکت مسعودیه را دارا بود و چهار تن از بازرگانان اصفهان به عنوان وکلا و امنای اداره مرکزی اصفهان برگزیده شدند. (شرکت اسلامیه: نماد اقتصاد مقاومتی در تاریخ معاصر ایران، پیمان رهبری حق، مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران)
🔸پس از تأسیس این کارخانه؛ حمایت علما با جدیت بالا روانه ایران شد. مرحوم ملا محمد کاظم خراسانی ( #آخوند_خراسانی ) در نامه ای به مظفر الدین شاه در سال 1317 قمری، ضمن توصیه به شاه و وزیران به سامان بخشی و استفاده از محصولات شرکت اسلامیه و در همان نامه خطاب به مردم مینویسند:
🔹بر عموم رعایا و قاطبه مسلمین ، لازم و به مقتضای «الناس علی دین ملوکهم» تأسی و متابعت نمایند و #خلع_لباس_ذلت را از خود به #لُبس_لباس_عزّت البسه اسلامیه، صاحب شرع را #خشنود دارند.
کهن جامه خویش پیراستن
به از جامه عاریت خواستن
(مکتوبات و بیانات سیاسی و اجتماعی علمای شیعه، دوره قاجار / ج 2 / محمدحسن رجبی(دوانی) /
ص 102-74)
🔸مرحوم سیدمحمدکاظم طباطبایی یزدی (صاحب عروه) نیز طی نامهای نوشت:
بسی شایسته و مناسب و به موقع و محل است که عموم مومنین و کافّه متدینین از هر صنف و هر نوع، هر یک به قدر مقدور و بودجه میسور در #تشیید (استحکام، استواری) اساس و #ترویج این امر مهم، اهتمام تمام و بذل جهد و صرفِ همّت نمایند و مهما امکن از البسه و اقمشه خارجه متحرّز باشند؛ بلکه سزاوار این است که در سایر جهات حرکات و سکنات و کیفیات لباس و طعام و شراب و گفتار و کردار، از وضع و طرز کفار، خود را بر حذر و برکنار دارند.
🔹قال الصادق (علیه السلام) : اوحی الله تعالی الی نبیّ من انبیائه قل للمؤمنین : لاتلبسوا لباس اعدائی و لاتطعموا مطاعم اعدائی و لاتسلکوا مسالک اعدائی فتکونوا اعدائی کَما هم اعدائی. ان الله لایُغیِّرُ ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم. (ترجمه: خداوند متعال به یکی از انبیاء وحی نمود که به مؤمنین بگو : لباس دشمنان مرا نپوشید و غذای دشمنان من را نخورید و راه دشمنان من را نروید که [در این صورت] دشمن من میشوید همانطور که آنان دشمن مناند. خداوند وضعیت قومی را تغییر نمیدهد تا اینکه آنها خودشان را تغییر دهند.»(همان ،ص75)
🔸شیخ عبدالله مازندرانی نیز نوشت:
اولا تورّع از شبهات از مستحسنات عقلیه و شرعیه است. ثانیا ترویج و همراهی و همدستی و یک جهتی نمودن در #رواج_این_شرکت_اسلامیه، هر دو مقصد (را) حاصل است. خداوند عالم تایید و مدد و یاری نماید کسانی که به قدرت مالی و لسانی ترویج این شرکت اسلامیه، ادامَها ربّ البریّة مینمایند.(همان)
🔹مرحوم محمد غروی شربیانی مرقوم داشت:
امری که #مصالح_دینیه_و_دنیویه و رفاهت (آسودگی) حال عموم مسلمین و آبادی ممالک محروسه ایران و زیادتی آبروی ملت اسلامیه و ترقی دولت قاهره علیّه در آن باشد، بهتر ازین #شرکت_نافعه_اسلامیه به نظر نمیآید. معلوم است تکلیف متمکّنین در ترویج این مقصد و تشویق اهل این مطلب و امداد آنها به مال و جان، زیاده از دیگران است.(همان)
🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️حمایت مراجع عظام شیعه از تولید ملی در عصر قاجار/بخش دوم
🔹حمایت مرحوم محمدحسن مامقانی از منسوجات اسلامیه:
بحمدالله تعالی فراهم شدن اسباب #تداول_منسوجات_اسلامیه و سدّ ابواب #حوائج_مسلمین از ممالک خارجه، از #نِعم_عظیمه این عصر با برکت است. چقدر شایسته است که عموم مسلمین با کمال شوق و اتحاد کلمه در رواج آن و هَجر(کنار گذاشتن) #منسوجات_ممالک_خارجه که سبب اختلال امور کافه مسلمین شده جدّ و جهد نموده، اسلام را رونقی تازه داده و با اتفاق کلمه اسلامیه، مسلمین را آسوده نمایند. رجاء واثق (آنکه) امنای دول علیّه از منافع عمومی دینی و مُلکی آن، غفلت نداشته باشند. مکتوبات و بیانات سیاسی و اجتماعی علمای شیعه، دوره قاجار / ج 2 / محمدحسن رجبی(دوانی) /
ص 76)
🔸میرزا فتح الله شیرازی:
عمارت دیار و آبادی امصار بعد از مَعدلت (پوشاندن) سلاطین با اقتدار و امرای فرمانگزار، منوط به #رواج_تجارت است و رونق مُلک و دولت و ترقیِ صنایع اهل صنعت. نان خود بر سفره مردم خوردن به نعمت خویش و منت از دیگری بردن و خانه همسایه سوختن و چراغ اجانب برافروختن و جامعه خویش دریدن و کلاه بیگانه دوختن، نه کار عقلا است. گفته اند: مُلک از خردمندان، جمال گیرد و دین از پرهیزکاران کمال پذیرد. پس امری که جامع خردمندی و پرهیزکاری و دارای دیانت و دنیا، داری کمال ملت و جمال دولت باشد البته اهتمام در او، فریضه همت (واجب و شایسته تلاش) بزرگان خواهد بود...(همان)
🔹میرزا حسین نوری (محدث نوری) :
به چه لسان شک کنیم حضرت ایزد منان را که در عصر خود دیدیم جمعی را که حسب سلامتی فطرت و پاکی طینت و غیرت اسلامه و تعصب مذهبیه درصدد رواج آیین دین و رونق کیش مسلمین برآمده و در تهیه و تدارک اسباب زندگی، از قذارات (ناپاکی ها) شبهات از جهات عدیده همت گماشته، تا مسلمانان به اعانت حضرت احدیت از مفاسد ظاهریه و باطنیه آن آسوده شوند، علاوه بر مصالح دنیویه که بر ذی شعوری مخفی نیست.
🔸هندوی بت پرست از نظر کردن مسلمانان بر غذای او – چه رسد به مباشرت آن غذا به دست را (آن غذا را)- نجس و حرام دانسته ، به درد جوع، راضی و آن را تلف میکند.
با #غیرت_اسلامیه کجا رواست که بافته چنین کسی در تن، به حضور الهی ایستاده ؟ امیدواریم خداوند جلّت آلائه، قلوب متمکنین از اعانت و نشر و ترویج این امر مهم دین و دینوی را مایل و راغب نموده که تمام مقدور خود را در انجام و اتمام آن مبذول دارند و ولیّ عصر (صلوات الله علیه) را از خود خرسند و مسرور نمایند و خویش را در زمره خدمه و کارکنان حضرت مقدسش درآورند. (همان ص77)
🔹ابن صدر الدین موسوی:
بر کافه مسلمین لازم است که قدر نعمت بزرگ تاسیس شرکت خیریه اسلامیه را که همانا خداوند اقدس جلت آلائه به برکت عنایت خاصه امام عصر (عجل الله تعالی فرجه) به اهل اسلام عنایت فرموده، بدانند و فواید کلیه و نتایج خیریه که از استقرار و استدامه آن، عاید دولت و ملت و دنیا و دین خواهد گردید، ملتفت شوند و به دقت ملاحظه نمایند، تا به حکم فطرت اصلیه خود، ادای شکر این موهبت بزرگ را علی الدوام فریضه ذمه خود شمارند...(همان ص78)
🔸مرحوم میرزا حسین نوری (محدث نوری):
با احتیاج (مسلمین به کفار) که سبب کلی است برای مخالطت و معاشرت، مسالمت و موافقت بلکه موادَّت و مشابهت (با کفار)، از رسوم دین و آیین مسلمین و علایم ایمان ، جز اسمی به دست نخواهد آمد، زیرا که محبت صنفی با مودّت عدویشان جمع نشود و مشابهت قومی با مباینت دیگران میسر نگردد . بلکه به مرور ایام، حبّ آن طایفه در فلب راسخ، بغض این (مسلمانان) در قلب مستقر، و جوارح مستور در منسوج اغیار .
🔹با چنین قلب ویران و هیئت عدوی، #ایمان، برای حضور در محضر قدس حضرت الهی و اظهار عبودیت و احتیاج و استدعای انجام حوائج محلی و به جهت اجابت دعا و دفع مکاره و بلا، جای امیدی نخواهد ماند.
علمای راسخین از آیه مبارکه « ولا تاکلوا ممّا لم یُذکر اسم الله علیه» استنباط فرمودند که هر غذایی که برای اسم و شهرت و امثال آن مهیا شود، داخل است در این نهی . پس حال، پارچه که از ابتدای #صنعت تا انتها در دستهای اعدای خداوند و خلفایش صلوات الله علیهم – که در آنها است جمعی که دشنام و سخریه به آن ذوات مقدسه گویند و کنند – سیر میکند، اثرش چیست و حکمش چه باشد؟
نوع مسلمانان سال ها است اثر اجابت در دعای خود نمیبینند و در مقام پیدا کردن سبب آن برنیامدند و بر فرض، عیب آن را در دعا یا ناقل آن پندارند و از این دعا به آن دعا و از آن ناقل به دیگری منتقل شوند و ندانستند که اول شروط اجابت، پاکیزگی مطعوم و ملبوس است و هر چه در آنها مداقّه کنند، اثرش را در آنجا مشاهده نمیاند. (همان، ص80-79)
🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️حمایت مراجع عظام شیعه از تولید ملی در عصر قاجار/بخش سوم
🔹مرحوم محدث نوری:
با دست خبیث #آلوده به اقسام معاصی و ملَوَّث (آلوده) به انواع قذرات و زبان پلیدی مثل آن، توقع پاکیزگی از ملبوس بافته او داشتن عین سفاهت، و به مجرد طهارت و حلّیت ظاهر قناعت کردن، تمام خسارت است. بیچاره ها گاهی در مقام تجربه برنیامدند و قدمی به آن وادی نگذاشتند تا ببینند با ایشان چه میکنند.
🔸تشبّث به #آیین_مشرکین، وقتی برای فکر این مطالبِ واضحه نگذاشته چه رسد به عمل به آن . حال چگونه باید شکر نمود آنانی را که در مقام نصرت مومنین و شکست رونق اعدای دین بر آمدند؟ به تجارت رابحه (سودآور) نافعه، حضرت باری عزّ اسمه و خلفایش (علیهم السلام) را از خود خوشنود نمودند و به فیض نعمت جلیله « یرجون تجارة لن تبور» خود را محفوظ ساختند و عبادالله را از تلوّث به اقذار ملحدین، پاک نودند و اموالشان را از صرف در مصارف بیهوده، نگاهداشتند.
🔹زهی تجارت که در سلک عبادت، منتظم و عجب عبادت، که مفاسد دینیه و دنیویه عباد به آن منعدم. « یا لیتنی کنت معهم فافوز فوزا عظیما» ... و از دیدن بعض ناملایمات و مشاهده پاره ای خسارات، تجافی (دوری وکناره گیری کردن) و مماطله (معطل کردن) و مسامحه را در اهتمام در انجام و اتمام و تکمیل این خدمت جمیله جایز ندانند....
🔸و البته تمامت اعضای این مجلس شریف و ارکان این محفل منیف و ارباب صنایع و حِرف و اعوان ، اقامه و نشر و رواج این تجارت خویش را خدمت دین دانسته، با شوق و رغبت و کوشش و همت و عزم و استقامت، بلکه با درک مثوبت و قصد قربت به کار خود مشغول و به عمل خود متبهج و مسرور (باشند).
... اگر از برداشتن پسر، خاشاکی از راه مسلمانان، از گناه سالهای پدر درگذرند، پس خوشا حال آنان که این همه کثافت را از بدن مسلمانان برمیدارند.مکتوبات و بیانات سیاسی و اجتماعی علمای شیعه، دوره قاجار / ج 2 / محمدحسن رجبی(دوانی) / صص 81-80)
🔸مرحوم سید احمد بن فخرالدین موسوی کاشانی:
موضوع: پرهیز مسلمانان از معاشرت و دوستی با کفار فرنگی و تحریم تجاری کالاهای اروپایی به ویژه منسوجات
تاریخ: 19 ربیع الثانی / 7 رجب 1319 ق
... هان ای مسلمانان ! لَختی به هوش آیید و به فکر عواقب امور افتید. دیدید اسلام چه شوکت داشت؟ خواب خرگوش زیاد شد، مرض طول میشکد و مزمن میگردد. کون سخت در بستر ناتوانی افتاده اید . دلایل موت نمایان است. به راستی میگویم اگر ندی دیگر سبک حال بدین منوال باشد، وقتی آید که کار از کار گذشته و تیر از شست رها شده، تاسف فایدتی نبخشد و افسوس اثری نکند.
🔹آخر هیچ میدانید که لباس کفر در بر کردن چه اندازه یزدان را به غضب و پیغمبر را به خشم آورد و با این لباس، خدای را عبادت کردن چگونه ملاعبه به دین است؟ اگر خدایی قائلید و خالقی باورد دارید، او فرموده : « ولاتلبسوا ملابس اعدائی و لاتسلکوا مسالک اعدائی فتکونوا اعدای کما هم اعدائی» . اگر پیغمبر و ارباب عصمت را راستگو میدانید ، قواعد و قوانین شریعت، حرمت لُبس منسوجات اغیار را آشکار کرده است. علاوه بر آنکه لبس منسوجات کفر، خلاف غیرت و حمیت و انصاف و مروت و وطن دوستی است، در شریعت طاهره خاتم پیغمبران نیز حرام و عامل مستحق عقاب و عذاب است.(همان ص102)
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #اطلاعات ۲۲ تیر ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کیهان ۲۲ تیر ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۲۲ تیر ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #اطلاعات ۲۳ تیر ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کیهان ۲۳ تیر ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۲۳ تیر ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER
🔰خاطرات همسر امام، به قلم خودش: (53)
♨️ در نجف به ما چه گذشت؟
🔹... به آقا اصرار میکردم که هوای کوفه بهتر از این وادی سوزان است و رفتن به کوفه هم که عادی است. تمام مراجع و خیلی از مدرسین نیز یک منزل کوفه و یکی نجف دارند. شما منزل نخرید ولی لااقل یک خانه کوچک در کوفه دوماهه تابستان اجاره کنید. میگفت من بروم کنار شط (نهر) کوفه در حالی که مردم شریف ایران در زندانهای شاه هستند؟ این از دوستی و انسانیت به دور است ...
🔸ما تا سه سال روی پشتبام میخوابیدیم. گرمای هوا در ساعت 12 شب اگر چهل درجه بود خدا را شاکر بودیم و به یکدیگر مژده میدادیم. گرمای زمین پشتبام بیش از این حرفها بود چرا که آفتاب 50-60 درجه در روز چیزی نبود که بدین زودیها از بین برود. در نجف رسم است که روزها چادر میزنند تا از آفتاب مصون بمانند و شبها همه روی تخت میخوابیدند و یا بهتر بگویم هیچ کس روی زمین پشتبام نمیخوابد.
🔹ما یک حصیر از برگ خرما پهن میکردیم و تشکهایمان را روی آن میانداختیم. ساعت 12 شب که برای خواب میرفتیم هر طرف بدن مان که روی زمین بود از گرما میسوخت درست مثل اینکه روی تنور نانوایی خوابیدهایم تا نزدیک سحر پرپر میزدم تا آن موقع کمی هوا خوب میشد و خوابم میبرد ولی آقا زود خوابش میبرد البته او هم تا نزدیک سحر که برای نماز شب بیدار میشد دائم [از این پهلو به آن پهلو میشد] وقتی که برای نماز شب بیدار میشد من تازه خوابم میبرد او که میخواست بخوابد مرا برای نماز صبح از خواب بیدار میکرد البته با اجازه و اصرار خودم و الا او هیچکس را بدون اجازهاش از خواب بیدار نمیکرد.
🔸سال سوم از سوزش بدنم به گریه افتادم بلند بلند گریستم آقا گفت چه شده ؟ گفتم دیگر تحمل ندارم بدنم از شدت گرما میسوزد وقتی گریهام را دید لابد فکر کرد دیگر عذر شرعی تمام شده است در هر امری وقتی به گریه میافتادم او تسلیم میشد ولی من کسی نبودم که غرورم را بدین زودیها بشکنم و او میدانست که هرگز گریهام را برای پیشبرد مقصودم بهانه نمیکنم. او میدانست که زنی هستم مقاوم و پر صبر و تحمل و لابد کارد به استخوانم رسیده است
🔹... آن شب با ناراحتی گفتم من از شما تخت نمیخواهم فقط اجازه دهید تا خود تهیه کنم. با اینکه از این حرف خوشش نیامد ولی گفت بسیار خوب ... فردا پیغام دادم که یک تخت چوبی برایم تهیه کنند آقای قرهی از آقا اجازه خواست که یکی هم برای ایشان بگیرند. سکوت آقا را دلیل رضا گرفت و رفت . این مسایل نوشتنی نیست ولی بعضی از آنها میتواند الگویی باشد برای کسانی که میخواهند خودشان را در ابعاد مختلف بسازند ...
📚زندگینامه بانو خدیجه ثقفی (همسر امام) ص 305-306
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #اطلاعات ۲۴ تیر ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کیهان ۲۴ تیر ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۲۴ تیر ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #اطلاعات ۲۵ تیر ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کیهان ۲۵ تیر ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۲۵ تیر ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER
🔰 فروپاشی برجام و شکست #جریان_سازش و پیامدهای آن برای انقلاب اسلامی
🖊دکتر مظفر نامدار
◀️ بازنشر به مناسبت سالگرد برجام نافرجام
🔹#خط_سازش در همه جنبشهای اجتماعی یکی از اصلیترین علتهای ناکامی انقلابهای بزرگ است.
🔸فهم منطق سازش به نوعی فهم منطق انقلاب و خط مقاومت نیز هست
🔹برای ملت بزرگ ایران که در تاریخ معاصر با چشمانی غمبار شاهد از دست رفتن دستاوردهایی بود که با خیانت خط سازش، در پای منافع بیگانگان و در رأس آن انگلیس و امریکا قربانی شد، فهم این فرآیند بسیار روشن و آشکار است.
🔸ممکن است نظام جمهوری اسلامی که میوه شیرین و مبارک انقلاب اسلامی است مسائل و مشکلاتی داشته.. اما با این همه، جوهر یک نظام آزادیخواه، استقلالطلب، حساس در مقابل ظلم و بیعدالتی و حقطلب را آن گونه که در آموزههای حکیمان، فیلسوفان و مصلحان تاریخ تعریف شده است، در خود دارد.
🔹خط سازش از اساس وظیفهاش این است که نگذارد این آرمانها در درون انقلاب اسلامی و در ساختار جمهوری اسلامی نهادینه شود. و در پوشش پروژههایی چون #سیاست_گام_به_گام، مذاکره مستقیم، مذاکره لندن، طرح مک فارلین، پروژه مذاکرات برلین، مذاکره با #جرج_سوروس تئوریپرداز انقلابهای مخملی و در نهایت مذاکرات برجام اتفاق افتاد، خواسته و ناخواسته دستاوردی جز اظهار پشیمانی از مقاومت و مبارزه، و تعظیم و تکریم خط سازش با شقیترین دشمنان بشریت ندارد.
🔸این #غلوگرایی_ها که آخرین آن در جریان مذاکرات دولت روحانی، از یکسو برجام را تا حد معجزه پیامبران بالا برد و از سوی دیگر ریشههای عمیق نفرت امریکا از انقلاب اسلامی و ملت ایران را کمبها نشان داد.
🔹خروج از پیش مسلم امریکا از برجام اگر چه هنوز برای دلسپردگان خط سازش در #دیوانسالاری ایران و غربپرستان وابسته به آن، که تمام آرزوهای خود را بر باد رفته میبینند، ضربه گیجکنندهای به حساب میآید ولی برای ملت ایران و خط انقلابی مقاومت، یک فرصت طلایی است.
🔸شکست «معجزهگری برجام» و روسیاه شدن خط سازش یک واقعیت تلخ دیگر را برای ملت ایران از عمق به سطح آورد.. اما حقیقت تلخ درباره جمهوری اسلامی این است که سازماندهندگان این خط، عموماً در مرکز دیوانسالاری و در قامت مدیران ارشد جای دارند. از ابتدای انقلاب رگههای خط سازش چه در دولت موقت بازرگان، چه در دوران ریاستجمهوری بنیصدر، چه در دولت سازندگی هاشمی رفسنجانی، چه در دولت خاتمی و چه در دولتهای دیگر وجود داشت و تلاش میکرد توهمات خود درباره انقلاب اسلامی، مبارزه با استکبار جهانی و در رأس آن مذاکره با امریکا و عقبنشینی از آرمانهای انقلابی و انسانی ملت ایران را تئوریزه و القا نماید.
🔹به رغم این که ما از حضور جریان سازش در کنار ضد انقلاب داخلی و خارجی برای باجخواهی از انقلاب، وادار ساختن رهبری به اعلام حالت اضطراری در کشور در مقاطع مختلف، سیاهنمایی و رابطه #پشت_پرده با دشمنان قسمخورده ملت و سایر کارهایی که جبهه انقلاب و خط مقاومت را تضعیف میکرد، خبر داشتیم ولی با تعلل و اغماض در برخورد با این خط به خاطر بعضی از ملاحظات، راه را برای نفوذ آنها در عالیترین سطوح دیوانسالاری جمهوری اسلامی مثل مجلس، دولت و سایر سازمانها و نهادها باز کردیم.
🔸پیامدهای ضمنی شکست «معجزهگری برجام» و روسیاهی خط سازش میتواند انگیزههای پرقدرتی برای ارزیابی عملکرد انقلابیون خط مقاومت و امریکاپرستان خط سازش در دیوانسالاری ایران باشد و خط مقاومت را آماده کند که واقعیات این دیوانسالاری را که بیتردید «#اسب_تروا» و «#پاشنه_آشیل» نظام جمهوری اسلامی است، تا هر جا که آنها را بکشاند، پیگیری کنند. این واقعیات حتی ممکن است تا درون مناسبات خانوادگی بعضی از مدیران ارشد و کارگزارانی که از سالهای دولت سازندگی و دولتهای بعدی تبدیل به یک طبقه اجتماعی خاص و ویژهخوار جدید در دیوانسالاری ایران شدند، کشیده شود.
🔹درست است که معجزهگری برجام خاصیت خود را از دست داده است اما خط سازش، خط نفاق و خط وادادگی از انقلاب، از مردهریگ برجام نیز دست بر نداشته و بیتردید انتقام این شکست را از مردم ایران خواهد گرفت. اگر خط مقاومت از ابتدا بر مواضع یکدست، قاطع و آگاهیبخش تکیه میکرد و داستان «معجزهگری برجام» را به بازیهای جناحی، انتخاباتی و تصفیهحسابهای سیاسی وصل نمیکرد و همه هزینههای برخورد با خط سازش را به رهبری حواله نمیکرد، خط سازش نمیتوانست گستاخانه طرحهای ذلتبار خود را در پوشش داستانی شبیه حکمیت ابوموسی اشعری و عمروعاص بر امام زمان تحمیل کند.
⏪ متن کامل را اینجا ببینید
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #اطلاعات ۲۶ تیر ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کیهان ۲۶ تیر ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۲۶ تیر ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER
📸اطلاعنگاشت: حمایت مسئولین عالیرتبه از تروریستها در تاریخ جمهوری اسلامی
💠 24تیر1399 غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه از صدور حکم اعدام سه تن از عناصر اصلى اغتشاشات آبان 1398 خبر داد و اعلام کرد دو نفر از این افراد در صحنه سرقت مسلحانه دستگیر شدند و با تهدید به اسلحه میخواستند اموال خانمى را بربایند که خدا کمک کرد و باعث دستگیرى این افراد شد.
این اقدام قاطع قوه قضائیه به مذاق رسانههای معاند خوش نیامد و در سایه ولانگاری فضای مجازی از جانب مسئولین مربوط؛ هجمه وسیعی علیه قوه قضائیه و نظام اسلامی وارد شد و علاوه بر مزدوران غربی-سعودی؛ برخی سلبریتیهای ناآگاه و بعضا کمسواد نیز با موج رسانهای همراه شدند و به حمایت از تروریستها پرداختند.
حمایت از جلادها توسط چند سلبریتی کمسواد چندان عجیب نیست؛ آنگاه که بدانیم برخی مسئولین عالی کشور نیز در طول تاریخ جمهوری اسلامی به این عمل ضدملی اقدام کردند:
از بازرگان گرفته که مجاهدین خلق را فرزندان خود خواند تا بنیصدر که با فرزندان جلاد بازرگان تعامل جدی داشت تا آقای منتظری که جلادهای دهه شصت را از زندان آزاد کرد و به جان ملت ایران انداخت و البته جناب رئیسجمهور که در نطق خود جای جلاد و شهید را عوض کرد و از تروریستها چهرهای مظلوم جلوه داد.
طبیعی است عدم برخورد جدی با حامیان تروریسم، زمینه را برای ناامنی هرچه بیشتر کشور فراهم خواهد کرد که با هوشیاری مسئولین و ملت ایران این اتفاق رخ نخواهد داد.
🇮🇷 @IRANeMOASER
همراهی آیت الله مهدوی کنی با نهضت امام خمینی
◀️گزیدهای از مواضع و عملکرد دبیران شورای نگهبان از ابتدای انقلاب اسلامی تا امروز
✳️به مناسبت سالروز آغاز به کار رسمی شورای نگهبان
🔸براساس سندی به تاریخ 1344/3/5 به دلیل اینکه در مسجد جلیلی برخی جلسات راجع به قتل #منصور برگزار شده بود، فعالیتهای آیتالله مهدوی کنی تحت نظر قرار گرفته و تلاشهای زیادی برای کنترل ایشان از سوی ساواک صورت گرفت:
🔹«ساعت ۲۰:۴۵ روز ۴۴/۴/۱۸ شیخ #رضا_مهدوی در مسجد جلیلی ضمن بیاناتی در مورد جنگ و صلح و زمامداری معاویه اظهار داشته. فعلا در کشور ما مانند زمامداری معاویه جنایت و دزدی و رشوه خواری و تعدی به مال و ناموس یک عده مردم بیگناه و حق کشی رواج داشته و اگر کسی بگوید فوری زبانتان را قطع مینمایند چون که حق را ناحق گفته است. همه چیز در این کشور هست غیر از دین. فساد روی فساد. و اوضاع روز به روز بدتر میشود. قومی به عوض راندن و سرکوبی دشمن در خانه ننشسته و دست روی دست گذارده و دفع دشمن را از دعا و خدا میخواهند در صورتی که بزرگترین اشتباه مردم در این است باید بیدار شد و سازمانهایی تشکیل داده و دستجاتی به وجود آورد و با هر جنب و جوشی که ممکن است به دشمن دین حمله کرد. البته با صبر و حوصله سپس چند نامه از جیب خود در آورده. و اظهار داشته است چند جوان سئوالاتی از من کرده اند و یک جوان سئوال نموده چرا اغلب تحصیلکردهها از دین کناره گیری می کنند که پاسخ آن را هفته آینده خواهم داد». (یاران امام به روایت اسناد ساواک،آیت الله محمدرضا مهدوی کنی،ص۱۲)
🇮🇷 @IRANeMOASER