📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کیهان ۱۹ مرداد ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۱۹ مرداد ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #اطلاعات ۲۰ مرداد ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کیهان ۲۰ مرداد ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۲۰ مرداد ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️امام کاظم و مبارزه علیه ظالم و استکبار
🔹« چنانچه ائمۀ ما ـ علیهم السلام ـ سازش می کردند با #اهل_ظلم و ستم، احتراماتشان بسیار زیاد بود، خلفا حاضر بودند که آنها را هر جور احترام می خواهند بکنند که آنها دست از دعوتشان بردارند.
حضرت موسی بن جعفر همین طور من باب اتفاق نبود که چندین سال در حبس به سر برد و تبعید بعض ائمه و احضار از مدینه، بردنشان به محل خلیفه.
🔸همچو نبود که اینها یک مردم عادی باشند که همین بنشینند و درسی بخوانند و درسی بگویند و مطالعه ای بکنند و عبادت خدا را بکنند و در جوار رسول خدا عبادت کنند. اگر طرز افکار آنها هم این بود، این مذهب یک مذهبی که در مقابل ظلم در طول تاریخ واقع شده است، نبود.»(صحیفه امام ج14 ص521-520)
#ولادت_امام_کاظم
#ولادت_امام_کاظم_مبارک
🇮🇷 @IRANeMOASER
❇️ تلگرام اعتراضی آیت الله العظمی خویی به امیرعباس هویدا و مقابله با نفوذ صهیونیسم
⚫️سالروز رحلت آیت الله العظمی خویی
🔹جناب آقای امیرعباس هویدا نخست وزیر محترم
🔸ما مکررا از باب نصیحت و ارشاد به دولتهای سابق تذکر دادیم که مدت فشار و تعدی! محدود و عاقبت آن تاریک است.
🔹شما بر ملتی حکومت می کنید که مسلمان و معتقد به قرآن است و برای قانونی قانونی که مخالف اسلام باشد ارزشی قائل نیست. بایستی عواطف و مقدسات و شخصیت آنها را در نظر گرفته و از جریحه دار ساختن قلوب و پیمودن راهی برخلاف رأی قاطع ملت مسلمان خودداری نمایید.
🔸 انتظار می رود با برطرف ساختن #نفوذ_صهیونیست و #الغای_قوانین_مخالف_شریعت_اسلام و ورود حضرت آیت الله آقای خمینی عالم روحانیت و قلوب مسلمانان جهان را مسرور سازید.
🔻ابوالقاسم الموسوی الخویی
۲۸/ صیام / ۱۳۸۴ (اسناد انقلاب اسلامی، ج۱، ص،۲۳۵)
🇮🇷 @IRANeMOASER
❎سند حمایت آیتالله خویی از نهضت امام خمینی
⚫️سالروز رحلت آیت الله العظمی خویی
تهران
اعلیحضرت محمدرضاشاه پهلوی
🔻از قرون متمادی ، دشمنان اسلام از نظر اضمحلال دین و برده ساختن مسلمانان درصدد تفريق دوقوه روحی ومادی آنها برآمده و به فضل الهی دراثرتنبه اولیای امورو علمای اعلام به مقصد خود نائل نگشته اند.
🔹در حال حاضر زمینه را قابل دیده به فعالیت پرداختند که ضربت مهلک خود را بر پیکر کشور اسلامی وارد سازند. بسیار جای تأثر وتأسف است که سقوط و انحطاط مملکت اسلامی و یگانه مرکز تشیع به جایی برسد که زمامداران آن آلت و وسیله انجام مقاصد شوم آنها گردند.
🔸ما چندی قبل مفاسد تصویبنامه شوم وجعل قوانینی برخلاف مقررات اسلام را تذکر داده و اعلام خطر نمودیم؛ با این حال شاه با کمال جدیت از آن قوانین دفاع کرده و در اثر آن روزنامه های مزدورو خائن بهانه به دست آورده، نسبت به مقام روحانیت هتاکی نموده بلکه مقدسات اسلام را خرافات وارتجاع سیاه و قوانین پوسیده نامیدند. البته حکم چنین اشخاص در شرع مطهر معین و مبین است. ما جدا از شخص شاه خواستاریم که اسباب اغتشاش مملکت و ناراحتی عموم مسلمانان جهان را مرتفع سازند.
🔹علمای اعلام وعموم طبقات مسلمانان با اتکال به حول و قوه الهی از مقدسات دین تا آخرین نفس دفاع خواهند نمود. «على الله توكلنا ربنا افتح بيننا وبين قومنا بالحق وانت خيرالفاتحين»
🔺ابوالقاسم الموسوی الخویی ۱۳۴۲/۱/۷
غره ذیقعده / ۱۳۸۲
📚( اسناد انقلاب اسلامی،ج۱، ص۸۰)
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #اطلاعات ۲۲ مرداد ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کیهان ۲۲ مرداد ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۲۲ مرداد ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER
🔻بازکاوی کارکردهای فرهنگی عزاداری در دوره پهلوی اول و علل مخالفت رضاخان با مذهب
🔷از آغاز ورود تشیع به ایران در قرن نخستین هجری در قم، فرهنگ و شعائر شیعی به آرامی در ایران نفوذ کرد تا اینکه در زمان صفویه و با رسمیت مذهب تشیع، فرهنگ و مؤلفههای فرهنگی و شعائر شیعی، در تار و پود جامعه ایرانی ورود کرده و در گذر زمان بر عمق و گستره و شکوفایی آن افزوده گشت. در این عصر علمای شیعه موفق به تمدنسازی شدند و راهبردهای فرهنگی گستردهای برای مهندسی فرهنگی جامعه ایرانی طراحی و اجرا کردند.
🔸در این فرآیند، مکتب حسینی و مؤلفههای قیام سیدالشهدا(ع) که خود شالودهای از عناصر اصلی سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مذهب تشیع و دین اسلام است و دارای ماهیت فکری، عقیدتی و عاطفی شگرف و پیوستگی عمیق با جان و فکر جامعه شیعی میباشد، تأثیری نمایانتر، عمیقتر و گستردهتر مییافت. فرهنگ حسینی که همان فرهنگ دینمداری و سریان اندیشههای اسلامی در رگهای جامعه اسلامی و شیعی و فرهنگ آزادیخواهی عملی، فکری و معنوی و کرامت انسانی است، با فعالیت حکیمانه ائمه اطهار(ع) در بستر سوگواری و عزاداری در مصایب و قیام حسینی پایدار مانده و نسل به نسل در فکر و روح و جان جامعه شیعی منتقل گشت. از این منظر عزاداری حسینی در دورههای مختلف تاریخی کارکردهای گوناگون مییافت.
🔸یکی از دورههای مهم تاریخی ایران در دوران معاصر دوره حکومت رضاشاه پهلوی است. در این بازه تاریخی، حکومت پهلوی به خاطر ماهیت خویش و به سبب وابستگی به استعمار اقدامات و سیاستهای فرهنگی مختلفی را در جهت مقابله با فرهنگ اسلامی و شیعی و نفوذ و سریان دادن فرهنگ و آداب غربی در جامعه شیعی ایران پی گرفته و به انجام رسانید تا هر چه بیشتر زمینه سلطه استعماری و چپاول اقتصادی را برای انگلستان فراهم آورد. در این میان محافل عزاداری حسینی به سبب ماهیت خویش که قبلاً به آن اشاره کردیم، مأمنی برای تقابل با این سیاستها قرار میگرفت که البته در هر مورد شدت یا ضعفی داشت. از همین منظر در این مقاله تلاش بر آن بوده است که با تکیه بر اسناد، منابع اصلی و منابع تحقیقاتی، کارکرد فرهنگیای که محافل عزاداری حسینی در این دوره تاریخی داشت، بررسی گردد.
☑️ ادامه مطلب را اینجا ببینید
🇮🇷 @IRANeMOASER