📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کیهان ۲۱ شهریور ۱۳۶۲
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۲۱ شهریور ۱۳۶۲
🇮🇷 @IRANeMOASER
2793_33441.pdf
2.41M
موج تازه بحثهای اختلافبرانگیز پس از درگذشت دکتر شریعتی
انتشار گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش هفتاد و پنجم
بعد از درگذشت دکتر شریعتی، بحث بر سر آثار و افکار او همچنان داغ بود و گرایش روزافزون به وی خصوصاً در میان مبارزین، موجب میشد که نقد آثار او در نزد برخی علما، از هر زمان دیگری ضروریتر تلقی شود.
مدرسه حقانی قم به دلیل موقعیت ممتازی که از نظر سیاسی در حوزه داشت، به یکی از کانونهای اصلی نزاع بر سر آثار شریعتی تبدیل
شده بود. در یکی از اسناد ساواک (به تاریخ 8 آذر 56)به اختلافات مدرسه حقانی اینچنین اشاره شده است: ...« شدیدترین وضع اختلافات
ً بین طرفداران شریعتی و مخالفین وی فعلا در مدرسه حقانی است، زیرا یکی از مدرسین آن مدرسه به نام مصباح یزدی که از مؤسسین
در راه حق* نیز میباشد، از مخالفین سرسخت شــریعتی اســت. لذا طرفداران شریعتی در جلسات درس وی شرکت نکرده و مقالاتی را بر
رد شریعتی مینویسد پاره میکنند و شاگردان مصباح هم مقالات شریعتی را پاره میکنند....»
*مرحوم آیتالله مصباح از مؤسسین در راه حق نبود بلکه از پایهگذاران بخش آموزش این مرکز بود.
🗞متن کامل در : ضمیمه | روزنامه کیهان،18شهریور1402، صفحه 6.
#عمار_انقلاب
🇮🇷 @IRANeMOASER
1402.06.20.pdf
1.13M
مناظرهای که برگزار نشد
انتشار گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش هفتاد و ششم
🔹آیتالله محمد یزدی - از روحانیان مبارز نهضت امام- در خاطرات خود از جلسه مدرسین قم پیش از انقلاب برای تصمیمگیری درباره آثار
شریعتی چنین میگوید:
🔸«در جریان شریعتی و مرحوم مطهری که در میان مردم بخصوص جوانان فرهنگدوست، شکافی ایجاد کرده بود، جامعه مدرسین جلسات متعددی تشــکیل داد و بحثهای مبسـوطی مطرح کرد.
🔹آقای مصباح در آن ماجرا قائل به دیدگاه خاصی بودند و بقیه اعضای جامعه در برابر ایشان قرار داشتند. جلسه مزبور در منزل آیتالله حسین نوری همدانی تشکیل شده بود و بحث به مرز کفر و ایمان رسیده بود. در آن جلسه آقایان: گیلانی، مظاهری و سید علی اکبر موسوی یزدی هم حضور داشتند ... بعضیها صریحاً شریعتی را تکفیر میکردند و بعضی دیگر نظر ملایمتری داشتند... بنده مأمور شده بودم که طرفداران دو نظریه را در مورد شریعتی در کنار هم جمع کنم تا به قدر مشترکی برسیم...»
🗞متن کامل در : ضمیمه | روزنامه کیهان،20شهریور1402، صفحه 6.
#عمار_انقلاب
🇮🇷 @IRANeMOASER
2797_33489.pdf
1.57M
سکوت امام خمینی در واکنش به جریان دکتر شریعتی
انتشار گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش هفتاد و هفتم
🔹حجتالاسلام و المسلمین حسین حقانی زنجانی...:
آقای قدوسی مدیر مدرسه ما بود، آقای بهشتی هم بــود.... آن موقع من میخواستم عتبات -نجف و کربلا- بروم، آقای قدوسی آمد پیش من، گفتم آقای قدوسی شما [چه] صلاح میدانید؟ الان مدرسه دچار اختلاف شده...من میخواهم بروم از امام بپرســم ببینم [ایشان] راجع به آقای شریعتی [چه نظری دارد] هر چه امام نظر داشته باشد عمل کنم، این را گفتم؛ [آقای قدوسی] گفت: عیبی ندارد. بلند شد رفت.
🔸آن موقع که من میخواســتم بروم کربلا... ســال 56بود؛ امام هم در نجف بود، [یک عدهای از آقایان] هم آنجا بود[ند...،] آقای [ســید حمید] روحانی، آقــای دعائی، این دو تا را میشناختم البته خود پسر امام هم بود، آقا مصطفی هم آنجا [بود] ولی خب اینها هم آنجا بود[ند...،] من به این آقــا[ی رضوانی] گفتم که میخواهم بروم از آقا این سؤال را بپرسم...
🗞متن کامل در : ضمیمه | روزنامه کیهان،22شهریور1402، صفحه 6.
بخشهای پیشین
#عمار_انقلاب
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #اطلاعات ۲۲ شهریور ۱۳۶۲
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کیهان ۲۲ شهریور ۱۳۶۲
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۲۲ شهریور ۱۳۶۲
🇮🇷 @IRANeMOASER
🔴مبارزات عدالتخواهانه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله
امام خمینی قدس سره الشریف:
▫️«...کسی که یک مقداری آشنا باشد به منطق قرآن، میبیند که این قرآن است که وادار کرد #پیغمبر_اسلام را به اینکه با این سرمایهدارها دائماً در جنگ باشد. با این کسانی که در #حجاز و در #طائف و در #مکه و اینها، #سرمایهدار بودند و صاحب قدرت و اشخاص قلدری بودند که قدرتمند بودند. قرآن بود که پیغمبر اکرم را وادار کرد به اینکه با این مردمی که با ملیت مردم با منافع تودههای مردم، مخالف هستند و استثمار میکنند اینها را، با اینها باید جنگ بکنید و تعدیلی حاصل بشود.
▪️جنگهایی که پیغمبر در زمان حیاتشان فرمودهاند، بعد از اینکه اسباب جنگ فراهم شد برایشان، این جنگها همیشه با زورمندها بوده است؛ با آنها، مثل #ابوسفیان و امثال آنها که قدرتمندها بودند، و اینها منافع ملتها را، ملت خودشان را، میخواستند برای خودشان [غارت] بکنند؛ و ظلم و ستمکاری و بی عدالتی رایج بوده است؛ و جنگهایی که واقع شده، بین مستضعفین بوده و این مردم طبقه سه، این فقرا با این زورمندها و اینهایی که می خواستند حق فقرا را بخورند...»(صحیفه امام ج4 ص214)
#رحلت_پیامبر_اکرم
#امام_حسن
#شهادت_امام_حسن
🇮🇷 @IRANeMOASER
🔘مجتهد شهید و حکومت نبوی
💠پرونده ویژه بنیاد تاریخپژوهی بهمناسبت رحلت جانگداز نبی اکرم (ص)
▫️مبارزات عدالتخواهانه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله
▪️تشکیل حکومت، وظیفه الهی پیامبر خاتم
▫️پاسخی به یک شبهه در خصوص حکومت نبوی
▪️پاسخی به شبهه محدودیت اسلام به امور اخروی
▫️بدیهی بودن لزوم تشکیل حکومت توسط پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله
▪️رابطه دین و دنیا از نگاه مجتهد شهید
▫️ولایت و حکمرانی فقیه از نگاه علامه شهید
▪️پاسخ مجتهد شهید به سؤال اساسی مبارزان انقلابی
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #اطلاعات ۲۳ شهریور ۱۳۶۲
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کیهان ۲۳ شهریور ۱۳۶۲
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۲۳ شهریور ۱۳۶۲
🇮🇷 @IRANeMOASER
45.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◾️ انتشار نخستینبار
🏴 امام حسن، احیاءکننده نهضت اسلام
روایت دیده نشدهای از حضرت آیتالله خامنهای درباره دوران مبارزات امام حسن مجتبی علیهالسلام
💻 Farsi.Khamenei.ir
تأثیرات معجزهآسای مبارزات حضرت امام رضا علیهالسلام
مقام معظم رهبری:
«آن وقتی که حضرت [امام رضا علیهالسلام] به امامت رسیدند، دوستان و نزدیکان و علاقهمندان حضرت میگفتند که: علىّبنموسی در این فضا چه کار میتواند انجام بدهد - این فضای شدّت اختناقِ هارونی که در روایت دارد که میگفتند: وَ سَیفُ هارونَ تَقطُرُ دَما؛ خون میچکد از شمشیر هارون - این جوان در این شرایط، در ادامه جهاد امامان شیعه و در مسئولیّت عظیمی که برعهدهاش است، میخواهد چه بکند؟ این اولِ امامت علىّبنموسیالرّضا (علیهالسّلام) است. بعد از این نوزده سال یا بیست سال که پایان دوران امامت و شهادت علىّبنموسیالرّضا است، وقتی شما نگاه میکنید، میبینید که همان تفکّر ولایت اهلبیت و پیوستگی به خاندان پیغمبر آنچنان گسترشی در دنیای اسلام پیدا کرده که دستگاه ظالم و دیکتاتور بنیعبّاس از مواجهه با آن عاجز است؛ این را علىّبنموسیالرّضا انجام داده.
#حضرت_امام_رضا
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #اطلاعات ۲۴ شهریور ۱۳۶۲
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کیهان ۲۴ شهریور ۱۳۶۲
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۲۴ شهریور ۱۳۶۲
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #اطلاعات ۲۶ شهریور ۱۳۶۲
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کیهان ۲۶ شهریور ۱۳۶۲
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۲۶ شهریور ۱۳۶۲
🇮🇷 @IRANeMOASER
بحران خونین پاییز ١٤٠١ و پاسخی به مواضع تأسفانگیز برخی نشریات زاویهدار /1
بخشی از مقاله حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی در آخرین شماره از فصلنامه تخصصی پانزده خرداد
🔹«... عناصر بریده از مردم و دل بسته به سراب، نه تنها خوی و خصلت مردمی را از دست میدهند، بلکه #جریانهای_ضدمیهنی و رویدادهایی را که ریشه در توطئه سازمانهای جاسوسی بینالمللی و استکبار جهانی دارد، ناخودآگاه یا آگاهانه به عنوان جریانی خودی و ارزشمند مورد ستایش و حمایت قرار میدهند و به گمراهی و تباهی بیشتر دچار میشوند و راه و مرام ملت را بیش از پیش گم میکنند. خیزش ضد جهانخواران و فزونخواهان را به روشها و شیوههای گوناگون زیر سؤال میبرند لیکن جریانهای ضدمردمی و توطئهآمیز را مورد ستایش و حمایت قرار میدهند.
🔸نمونه آشکار این بیراههپویی را در بحران فاجعهبار پاییز ۱۴۰۱ دیدیم آمریکا که در در ازای چهل سال گذشته با هیچ نقشه و نیرنگ و توطئه و ترفند نتوانسته بود به نظام جمهوری اسلامی آسیب سنگینی وارد کند به یاد کودتای ننگین ۲۸ مرداد ۳۲ بر آن شد بار دیگر مشتی اراذل و اوباش و آدمکش را به صحنه آورد به امید آنکه ۲۸ مرداد دیگری پدید آید.
🔹جنایتکارانی که از سوی #آمریکا و #اروپا و #قارونکهای_خلیج_فارس انگیخته شده بودند به خیابانها ریختند و بدتر از داعشیها به خونریزی آدمکشی وحشیگری و درندگی پرداختند. ناامنی و هرج و مرج پدید آوردند به حریم قرآن کریم مقام زن حریم حجاب و عفاف تجاوز کردند و جز فحاشی، آدمکشی و عربدهکشی بیبند و باری، ترویج برهنگی، بیحیایی و بیعفتی اندیشهای در سر نداشتند.
🔸این فاجعه خونین و تنگبار که به شهادت دهها تن از آموزشیافتگان مکتب حسینی و عاشورایی کشیده شد با آگاهی و هوشیاری و مقاومت سرسختانه و دلاورانه ملت انقلابی و انقلابپرور ایران و درایت رهبری در نطفه خفه شد و بار دیگر به توطئهگران جهانخوار و دستپروردههای آنها در ایران سیلی محکمی زد و درس فراموش نشدنی داد.
🔹بایسته یادآوری است که در این فاجعه در کنار اراذل و اوباشی که از سوی بیگانگان به صحنه آمده بودند برخی از جوانان خام ناپخته و فریبخورده به آشوبگران هرزه و هرجایی پیوستند و به آتش فتنه و آشوب دامن زدند لیکن دیری نپایید که بسیارشان به خود آمدند و به راه درست بازگشتند. شماری نیز با رحمت و عنایت دستگاه داوری و عدالتگستر از گمراهی رهایی یافتند.
🔸در این میان موضع فضاحت بار و تأسف انگیز برخی از نویسندگان تازه کار قابل تأمل است که مشخص و روشن نیست از «آزادی» «عدالت»، «کرامت انسانی و اصولا از «ملت» و «مردم» چه فهم و درک و برداشتی دارند و چگونه میتوانند آشوب و بلوای خونین و وحشیانه و بی رحمانه مشتی داعش منشان را که جز امیال جنسی ،برهنگی بی بند و باری خونریزی و سلاخی انگیزه ای در سر نداشتند .... جنبش جوانان و زنانی که خواستار آزادی عدالت و تغییر در سبک زندگی معیشت و کرامت انسانی... بودند! بنمایانند!!! (آگاهی نو، پاییز و زمستان1401، ش10، ص20)
🔹البته از بیگانهپرستانی مانند محمدرضاشاه شگفتآور نبود که زنان و مردان هرزه و فاسدی را که در کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ به خیابانها ریختند و آشوب و بلوا به راه انداختند «ملت وطن پرست» بخواند و آنان را بزرگ بشمارد و به آنها افتخار کند چون تاج و تخت خود را با خیانت و جنایت آنها به دست آورده بود. از این رو تا پایان عمر خود در هر فرصتی از آن خودفروشان بیوطن ستایش میکرد و بر این باور بود که با یک سلسله ستایشهای دروغ و دور از واقع میتواند نام و یاد آن بدسرشتان را در تاریخ سربلند سازد و نیکوکار بنمایاند. او در فرصتی ادعا کرد اعتقاد قطعی من این است که سرنگون کردن دستگاه مصدق کار مردم کشور من بود که در دلشان بارقه مشیت یزدانی میدرخشید!(مأموریت برای وطنم، ص95-94) محمدرضاشاه در ادعای دیگر آورده است:
🔸... کاری که هموطنان وفادار من در آن روز کردند با پول نمیشد از کسی خواست و انقلابی که در برانداختن مصدق و حزب توده پیش آمد محرکی جز حس ملیت دوستی ایرانیان و ناسیونالیزم ویژه این سرزمین نداشت... مردم بی سلاح به تانکها و مسلسلهای مصدق حمله کردند و عدهای از زنان و کودکان نیز جان خود را در این راه نثار نمودند.(پاسخ به تاریخ، ص135)
منبع: مقاله «رسالت رویارویی با تحریف تاریخ»، حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 76/75، بهار و تابستان1402، صص41-39.
صفحه دوم
🇮🇷 @IRANeMOASER
بحران خونین پاییز ١٤٠١ و پاسخی به مواضع تأسفانگیز برخی نشریات زاویهدار/2
بخشی از مقاله حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی در آخرین شماره از فصلنامه تخصصی پانزده خرداد
🔹شاه حتی در پایان عمر خود نیز از فریبکاری و خیانت به تاریخ دست نکشید و پیرامون جریان شوم ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ به #تحریف_تاریخ نشست:
🔸ملت ایران فقط هنگامی که در آستانه سقوط قرار گرفت به خود آمد و به خطر مهلکی که حیاتش را تهدید میکرد واقف شد. ولی قبل از آن سه روز تمام تهران دست خوش آشوب بود... از صبح روز سوم یعنی ۱۹ اوت ۱۹۵۳ [۲۸ مرداد ۱۳۳۲] گروهی از کارگران و صنعتگران و دانشجویان و پیشهوران و سربازان و پاسبانان و حتی زنان و کودکان با شجاعتی خارقالعاده در مقابل تفنگ و مسلسل و حتی تانکهای دیکتاتور طاغی ایستادند و اوضاع را دگرگون کردند... (پاسخ به تاریخ، ص135)
🔹تلاش بیهوده و ناکام شاهانه به درازای بیش از نیم قرن در راه آبرو و اعتبار بخشیدن به مشتی عناصر هرزه و فرومایه برای #نویسنده_آگاهینو و دیگر #نویسندگان_رنگکار می تواند پندآمیز و عبرتانگیز باشد و این نکته را به درستی نشان دهد که با وارونهنویسی، تحریفگری و چهرهسازی نتوان شرارت و رذالت مشتی اشرار و بدکار را «جنبش در راه عدالت، آزادی و حقوق اساسی» وانمود کرد و ننگ را با رنگ پوشاند.
🔸ملت ایران در جریان آشوب ۱۴۰۱ از #داعشمنشانی که هرج و مرج و ناامنی ایجاد کردند جز خونریزی، آدمکشی، عربدهکشی، فحاشیهای شرمآور، تجاوز به حریم قرآن و حرمت زنان هنری ندید. زنان و دخترانی که این نامردان را همراهی میکردند افزون بر جنایات ذکر شده پافشاری داشتند که چون میمون جیغکش، بدمستی، بیعاری، ولنگاری و بیحیایی را دامن زنند و بیش از پیش خودنمایی کنند. نمیتوان گفت این گونه عفتسوزیها و آن آدمکشیها بدون سردمداری سازمانهای جاسوسی به ویژه #سیا و #موساد روی داده است.
🔹 نکته در خور توجه اینکه دست اندرکاران #مجله_آگاهینو متأسفانه نه تنها از آگاهی سیاسی بایسته برخوردار نیستند بلکه از تاریخ کشورشان نیز انگار به کلی بیخبر و بیگانهاند و دانسته یا ندانسته دنبالهرو دگراندیشانیاند که تاریخ را دستخوش هوسبازی و سیاستبازی قرار داده اند...
منبع: مقاله «رسالت رویارویی با تحریف تاریخ»، حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 76/75، بهار و تابستان1402، صص41-39.
🇮🇷 @IRANeMOASER
💠غزل استاد شهریار بهمناسبت بازگشت امام خمینی بهوطن
📍سالروز بزرگداشت شهریار و روز شعر و ادب فارسی/2
🔹دلی دارم چو برگ گل که از آهی به درد آید
ولیکن درد عشقش هم همه با آه سرد آید
🔸فضای آفرینش با تو دریایی است بیپایان
تو دریادل نهنگی باش گو دریانورد آید
🔹چه نیکو سنتی است تجلیل جمهوری اسلامی
که چون نوروز هر سالش نوآیین سالگرد آید
🔸خدا پس داده در روزی چنین با ما امام ما
که شمع جمع ما و رهبر هر فردفرد آید
🔹بهاری سبز داری چون جوانی قدر اگر دانی
که پیری هست و از در چون خزان زار و زرد آید
🔸جهان از ناجوانمردان نگهدارد همه جانب
کجا نامرد را دیدی که جانبدار مرد آید
منبع: مقاله «استاد شهریار و انقلاب اسلامی ایران»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 27، بهار1390
🇮🇷 @IRANeMOASER
💠خمینیِ بتشکن
📍سالروز بزرگداشت شهریار و روز شعر و ادب فارسی/3
⚡️شعر مرحوم استاد شهریار در مدح امام خمینی قدس سره الشریف:
🔹آبی که کشور ما در میان گرفت
خاکش جواهری است که در پرنیان گرفت
🔸بنشان غبار فتنه که این کوهسار عشق
چون ابر انقلاب به سر سایبان گرفت
🔹با شهسوار توسن خورشید، همرکاب
دیگر عنان شوق مگر میتوان گرفت
🔸این رهبر کبیر، خمینی بتشکن
خط خود ز امام زمان گرفت
🔹سرپنجه ولیست کزین آستین برون
بیخ گلوی فتنه آخر زمان گرفت
🔸مردم به صحنه محکم و بیهوده خار و خس
خواهد ره مسیل به سیل دمان گرفت
🔹روز خدا که پنجه مستضعفان به قهر
حلقوم کبر و نخوت مستکبران گرفت
منبع: مقاله «استاد شهریار و انقلاب اسلامی ایران»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 27، بهار1390
🇮🇷 @IRANeMOASER