eitaa logo
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
416 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
637 ویدیو
686 فایل
تاریخ معاصر ایران و دانشنامه انقلاب اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۲ مهر ۱۳۵۸ 🇮🇷 @iranemoaser
🔆 پیشینه‌شناسی مفهومی جمهوری اسلامی 💠 جمهوری اسلامی شکل نوینی از نظام‌های حکومتی است که تلاش می‌کند با الهام از قوانین و تعالیم نجات‌بخش اسلام، الگوی جدیدی در عرصه اداره حکومت و جامعه، ارایه دهد که در عین توجه به نیازهای اجتماعی و سیاسی بشر امروز، قوانین مترقی اسلام و آموزه‌های الهام‌بخش قرآن محور پرگار اداره حکومت و اجتماع باشد تا بر اساس آن، نیازهای مادی و معنوی انسان به صورت توأمان مرتفع شود. در مورد ماهیت این الگوی حکومتی، سؤالی که ممکن است مطرح شود این است که ایده و طرح «حکومت جمهوری اسلامی» از کجا نشئت گرفته و پیشینه مفهومی آن در جهان اسلام به چه اشخاص و جریان‌های فکری و در کدام جغرافیای سیاسی و فکری تعلق دارد؟ پرسش دیگر آنکه، آیا حضرت امام خمینی(ره) که بنیانگذار جمهوری اسلامی در ایران است، از آغازین روزهای مبارزات اسلامی به مردم‌سالاری دینی معتقد بوده‌اند و یا طرح جمهوری بعد از پیروزی انقلاب توسط ایشان مطرح ‌شده است؟ آیا مدعای برخی از همراهان نهضت امام خمینی(ره) مانند ابراهیم یزدی، که پیشینه حکومت جمهوری اسلامی را به خود برمی‌گردانند و امام را مخالف این الگوی حکومتی معرفی می‌کنند، درست است یا با واقعیات و اسناد تاریخی مطابقت ندارد؟ 🔹نوشتار حاضر به دنبال واکاوی بسامد تاریخی و پیشینه مفهومی «حکومت جمهوری اسلامی» است و در آن تلاش شده است به پرسش‌های پیش‌گفته پاسخ داده شود. 🖌علی رستمی 🖌حسن مقدمی شهیدانی 📎پیوند مطلب ♻️ https://b2n.ir/10907 ⭐️بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی 🇮🇷 @iranemoaser
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #اطلاعات ۱۴ مهر ۱۳۵۸ 🇮🇷 @iranemoaser
✳️ علت هجرت امام به پاریس از زبان حاج سیداحمد خمینی 🔸 هجرت امام به پاریس به جریاناتی که چند ماهی قبل از این تصمیم روی داد برمی‌گردد. با اوج‌گیری مبارزات مردم ایران، دو دولت ایران و عراق در جلساتی متعدد که در بغداد تشکیل گردید، به این نتیجه رسید که فعالیت امام نه تنها برای ایران که برای عراق هم خطرناک شده است. توجه مردم عراق به امام و شور و احساسات زائرین ایرانی چیزی نبود که عراق بتواند به آسانی از کنار آن بگذرد و بدین جهت برادر عزیزمان آقای دعایی را خواستند تا خیلی روشن نظرات شورای انقلاب کشور عراق را به عرض امام برساند. 🔹آقای دعایی نظرات عراق را برای حضرت امام بیان داشت که خلاصه آن عبارت است از: _ حضرت‌عالی چون گذشته می‌توانید در عراق به زندگی عادی خود ادامه دهید ولی از کارهای سیاسی‌ای که باعث تیرگی روابط ما با ایران می‌گردد، خودداری نمایید. _ در صورت ادامه کارهای سیاسی باید عراق را ترک کنید. 🔸تصمیم امام معلوم بود. رو کردند به من و فرمودند گذرنامه‌ من و خودت را بیاور و من چنین کردم. آقای دعایی عازم بغداد شد، ولی از گذرنامه‌ها خبری نشد. چندی بعد سعدون شاکر رئیس سازمان امنیت عراق خدمت امام رسید و مطالبی در ارتباط با روابط ایران و عراق، اوضاع عراق و منطقه و گزارش‌هایی از این دست را به عرض امام رسانید. ولی در خاتمه چیزی بیشتر از پیغام قبلشان نداشت. 🔹امام خیلی صحبت کردند که متأسفانه ضبط نشد، مثلاً فرمودند: من هرکجا بروم و (اشاره به زیلوی اتاقشان) فرشم را پهن کنم منزلم است و یا گفتند: من از آن آخوندها نیستم که تنها به خاطر زیارت دست از تکلیفم بردارم و از این قبیل. چندی گذشت و خبری نشد. احساسات مردم عراق و ایران در موقع تشرف امام به حرم مولای متقیان، صد چندان دیدنی بود. لذا منزلشان محاصره شد و کسی را حق ورود نبود. 🔸بیهوده ما را بیش از نه ساعت معطل کردند. در حالی‌که ما گفته بودیم که می‌خواهیم به بغداد برگردیم. امام عصبانی شدند و آنان را تهدید کرند. هر وقت من به آنها می‌گفتم که چرا معطل می‌کنید می‌گفتند باید از بغداد خبر برسد. بعد از عصبانیت امام آنها بلافاصله با بغداد تماس گرفتند و برخورد امام را با خودشان گفتند. امام به آنها گفتند آنچه بر من در اینجا بگذرد به دنیا اعلام می‌کنم! این را هم به بغدادیون خبر دادند. چیزی نگذشت که آمدند که ببخشید ما نتوانسته بودیم به مرکز خبر دهیم و الا آنها حاضر به این وضع نبودند و نیستند. تو را به خدا آنچه بر شما گذشته است به مرکز نگویید و از این قبیل مطالب که چی؟ که مرکز نیست. ماییم. که چی؟ که امام یک مرتبه چیزی علیه مرکز ننویسند. 🔹همان شب از کاخ الیزه آمدند پیش من وقت خواستند. امام گفتند بیایند، ‌آمدند و گفتند حق ندارید کوچک‌ترین کاری انجام دهید و امام گفتند: ما فکر می‌کردیم اینجا مثل عراق نیست‌، من هر کجا بروم حرفم را می‌زنم. من از فرودگاهی به فرودگاه دیگر و از شهری به شهر دیگر سفر می‌کنم تا به دنیا اعلام کنم که تمام ظالمان دنیا دستشان را در دست یکدیگر گذاشته‌اند تا مردم جهان صد‌ای ما مظلومان را نشنوند ولی من صدای مردم دلیر را به دنیا خواهم رساند،‌ من به دنیا خواهم گفت که در ایران چه می‌گذرد. فصلنامه پانزده خرداد،ش۲، سال ۱۳۸۴ ⭐️بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی 🇮🇷 @iranemoaser
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #کیهان ۱۴ مهر ۱۳۵۸ 🇮🇷 @iranemoaser
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 این یاران امامند که از شکم مادر فداکاری در راه انقلاب را شروع کرده اند کسانی که در ماههای قبل از بیست و دوم بهمن در جریان بودند یادشان هست که در شهرهای مختلف ما، مادران و خواهران ما در اثر فشار و هجوم ارتش، هجوم چماقداران، هجوم مزدوران رژیم سقط جنین کردند. ما به چشم خود دیدیم که بچه های سیزده ساله ما در کلاس راهنمایی به خیابان ریختند و با خون خود کف خیابان را رنگین کردند . . ✔️ ما این انقلاب را در بیست و دوم بهمن از خدا نخواستیم. ما مردمی هستیم شناخته شده. ما نیمه های شب دعا کردیم و فریاد کشیدیم، ای خدا ما از تو می خواهیم حکومتی به ما بدهی که در آن حکومت، اسلام و مسلمین عزیز، کفار و منافقین ذلیل باشند. خدا ما را شایسته چنین حکومتی دانسته و این حکومت را به رهبری امام به ما داده است. کسانی که می خواهند این انقلاب را مطالعه کنند؛ متخصصان! جامعه شناسان! علمای اجتماع! بدانید که ما این انقلاب را در سینه زنی های حسین علیه السلام به دست آورده ایم. . 🎙سخنرانی شهید محمدعلی رجائی در مشهد در دوران نخست وزیری . ⭐️بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی 🇮🇷 @iranemoaser
🔯 فتوای جهاد از سوی امام خمینی علیه اسرائیل 🔹به دنبال آغاز و يورش ارتش‏ هاى مصر و سوريه به اشغالگران فلسطين، امام پيامى براى ملت‏هاى مسلمان در سراسر جهان فرستاد و از دولت‏ها و ملت‏هاى اسلامى خواست كه در راه آزادى فلسطين به جبهه جنگ بشتابند و از براى از پا درآوردن ابرقدرت‏هايى كه از اشغالگران فلسطين هوادارى مى‏ كنند بهره گيرند. 🔸ديد امام اين بود كه «كشورهاى نفت‏ خيز اسلامى اگر شيرهاى نفت را بر روى غرب ببندند، ابرقدرت‏ها از پا در خواهند آمد و خطر براى دولت‏هاى غربى از خطر بمب اتمى بيشتر است». 🔹امام در اين پيام از دولت‏هاى درگير با خواستند كه «به توصيه يا امر سازمان‏هاى وابسته به قدرت‏هاى استعمارى براى آتش‏ بس اعتنا نكنند» و جنگ را تا آزادى فلسطين از چنگ صهيونيست‏ها ادامه دهند؛ ليكن دولت‏هاى سرسپرده مانند كه بنا بر سياست شيطان بزرگ امريكا، جنگ را آغاز كرده بودند بى‏ ترديد نمى‏ توانستند پيام امام را بشنوند و به كار بندند و در آن لحظه كه امريكا دستور آتش‏ بس داد، بى‏ درنگ پذيرفتند و راه « » را در پيش گرفتند. 🔸امام افزون بر پيامی كه براى جهان اسلام فرستاد، چند روز بعد اعلاميۀ شديداللحنى نيز بر ضد شاه پراكنده ساخت. امام در اين اعلاميه را بشدت مورد تاخت و تاز قرار داد و موضعى كه در اين اعلاميه بر ضد او گرفت، مى‏ توان گفت تا به آن روز بى‏ مانند بود امام براى آنكه نهضت اسلامى ايران را تا پايه‏اى به پيش برد و دگرگونى در مبارزات ملت اسلامى پديد آورد، در اين اعلاميه خود فتوا داد: ... وظيفه ملت غيور ايران است كه از منافع امريكا و اسرائيل در ايران جلوگيرى كرده و آن را مورد هجوم قرار دهند، هر چند به نابودى آن بينجامد. 📔 نهضت امام خمینی(ره)، ج3 ، 763، 765 ⭐️بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی 🇮🇷 @iranemoaser
🔺دوران دشوار هر انقلابى، آن دورانى است که حق و باطل در آن ممزوج بشود. 🔻در دوران پیامبر، این‌طورى نبود. در دوران پیامبر، صفوف، صفوف صریح و روشنى بود. آن طرف، کفار و مشرکان و اهل مکه بودند، چون صحنه، صحنه‌ روشنى بود؛ غبارى در صحنه نبود. این‌طور جایى، جنگ آسان است؛ حفظ ایمان هم آسان است. 🔺اما در دوران امیرالمؤمنین، چه کسانى در مقابل على(ع) قرار گرفتند؟ خیال مى‌کنید شوخى است؟ خیال مى‌کنید آسان بود که "عبداللَّه‌بن‌مسعود "، صحابى به این بزرگى - بنا به نقل عده‌یى - جزو پابندهاى به ولایت امیرالمؤمنین نماند و جزو منحرفان به حساب آمد؟ 🔺وقتى غبار غلیظ‌تر مى‌گردد، مى‌شود دوران #امام_حسن؛ و شما مى‌بینید که چه اتفاقى افتاد. باز در دوران امیرالمؤمنین، قدرى غبار رقیقتر بود؛ کسانى مثل عمار یاسر - آن افشاگر بزرگ دستگاه امیرالمۆمنین - بودند. هرجا حادثه‌‌اى اتفاق مى‌افتاد، عمار یاسر و بزرگانى از صحابه‌ پیامبر بودند که مى‌رفتند حرف مى‌زدند، توجیه مى‌کردند. 🔻در دوران شبهه و در دوران جنگ با کافر غیرصریح، جنگ با کسانى که مى‌توانند شعارها را بر هدفهاى خودشان منطبق کنند، بسیار بسیار دشوار است؛ باید هوشیار بود. ❎ امام خامنه ای (70/6/23) #شهادت_امام_حسن_مجتبی_علیه_السلام ⭐️بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی 🇮🇷 @iranemoaser
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #اطلاعات ۱۵ مهر ۱۳۵۸ 🇮🇷 @iranemoaser
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #کیهان ۱۵ مهر ۱۳۵۸ 🇮🇷 @iranemoaser
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۱۵ مهر ۱۳۵۸ 🇮🇷 @iranemoaser
⁉️دکتر شریعتی؛ مارتین لوتر انقلابی یا گزینه‌ای بی‌آزار برای رژیم؟! 🔻به بهانه سال‌گرد فوت دکتر شریعتی ◀️شاید نسل اول و دوم انقلاب صدایش را هنوز به خاطر داشته باشد. سخنرانی‌های پرشور و که هیجان‌ها را برمی‌انگیخت. شاید همین سخنرانی‌ها باعث شد که او جای خود را در میان انقلابی‌ها پیدا کند: . شاید عده‌ای، به ویژه فرزندان او بخواهند آقای شریعتی را فردی انقلابی و مقاوم جلوه دهند اما آیا واقعا آقای شریعتی اینگونه بود؟! اسناد و واقعیات سخن می‌گویند: 📄« شريعتى در پى آزادى از زندان، طبق اسناد موجود، هيچگونه ديدار رسمى كه در پروندۀ اوثبت شده باشد با مقامات ساواك تا سال 1347 نداشته است؛ ليكن ساواك او را زير نظر داشته و كاركرد او را ارزيابى می‌كرده است. بارها در گزارش ساواك دربارۀ شريعتى آمده است كه «از نامبرده فعاليت مضرهاى ديده نشده است»؛ ليكن در سال 1347 گزارشى پيرامون ارتباط نامبرده با برخى از عناصر كمونيست به ساواك می‌رسد. ساواك مشهد براى به دست آوردن درستى يا نادرستى گزارش يادشده با شريعتى به گفتگو و «مصاحبه» می‌نشيند. در اين گفتگو « »، « » و زمينۀ فكرى شريعتى براى همكارى با رژيم شاه، براى ساواك مشهد روشن می‌شود... نيز به ساواك تهران گزارش می‌دهد: «اين فرد اگر خوب هدايت و رهبرى شود، براى مملكت خواهد بود»! متن گزارش اينگونه است: ... على اكبر مغمومى دانشجوى دانشكدۀ ادبيات دانشگاه در بازجويى خود ضمن اعتراف به فعاليت كمونيستى دانشجويان بازداشتى اظهار داشته بود كه دانشجويان موصوف به وسيلۀ مصدق رشتى دانشجوى دانشكدۀ ادبيات با دكتر على شريعتى ارتباط دارند. در بازجويى از مصدق رشتى مشارٌاليه اين موضوع را تكذيب و ساير متهمين نيز منكر فعاليتهاى مضرۀ دكتر شريعتى بودند، معهذا نامبرده به ساواك احضار و در مصاحبه‌اى كه با وى گرديد با صراحت گفتار مشروحاً فعاليتهاى گذشتۀ خود و سياستهاى وقت را تشريح و عوامل و علل اين طرز تفكر را توضيح داد كه كاملاً قابل ملاحظه و در خور بررسى و بهرهبردارى است، لذا اظهارات وى كتباً اخذ و به پيوست تقديم و استنباط مىگردد اين فرد اگر خوب هدايت و رهبرى شود عضو مفيدى براى مملكت خواهد بود. رئيس سازمان اطلاعات و امنيت خراسان، سرتيپ بهرامى» ◀️بدين گونه زمينۀ داد و ستدهاى سياسى و نامه پراكنی‌هاى شريعتى با مقامات ساواك آغاز می‌شود و شريعتى نخستين نامۀ خود به ساواك را در 40 صفحه تسليم می‌كند. (شریعتی در دادگاه تاریخ، ص56، نوشته حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی) ⭐️بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی 🇮🇷 @iranemoaser