📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #اطلاعات ۴ خرداد ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کیهان ۴ خرداد ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۴ خرداد ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER
🔰خاطرات همسر امام، به قلم خودش: (42)
♨️ خانم! نترس
🔹... ساعت هشت بعدازظهر روز هجدهم فروردین1343 (1) حرکت [آقا] بهسوی قم و نیمههای شب وارد قم شدند ... آقا رفت و من فردای آن روز آنچه اثاثیه امانتی گرفته بودم، به صاحبانش، پس از تشکر رد نمودم و عازم قم شدم و وارد منزلی شدم که از همان منزل آقا را ربوده بودند ... منزل خودمان ... مملو از جمعیت بود. بعد از چند روز منزل همسایهمان را اجاره کردند و بهعنوان اندرون در اختیارمان گذاشتند. در این منزل مسایل سیاسی عمیقتر از قبل بود زیرا زمانی گذشته بود و تجربههایی کسب شده بود ...
🔸 امروز این آقا بود که دنبال آنها گذاشته بود، این آقا بود که میگفت چه کاری باید بشود و چه کاری نباید بشود مسأله کاپیتولاسیون یکی از این مسایل بود که منجر به نطق تاریخی امام در چهارم آبان شد.
وقتی امام مشغول نوشتن اعلامیه کاپیتولاسیون بود در را باز کردم و وارد اتاق شدم از زیر عینک نگاهی به من کرد در حالی که نشسته بود کاغذ را روی زانوی خود قرار داده بود، من به او نگاه میکردم و او به من ، پس از چند لحظه گفتم مشغول [نوشتن] اعلامیه هستی؟ همانطور که با عینک به من نگاه میکرد با خنده گفت چیزی نیست نترس. گفتم من نمیترسم، من عقیدهام این است که شما باید به صورتی حرکت کنی که به این زودیها دستگیر نشوی.
🔹 او گفت نترس! گفتم آقایان که از دستگیری شما خوشحال میشوند، مردم و طلاب بیسرپرست میمانند شما کاری میکنید که دستگیری شما و عدهای از دوستانت از لوازم لاینفک آن است. برای بار سوم فقط گفت نترس! اوقاتم تلخ شد و از اتاق بیرون آمدم. نطق کاپیتولاسیون را ایراد نمود، اعلامیهاش هم پخش شد...
📚زندگینامه بانو خدیجه ثقفی (همسر امام) ص 250-252
1. آزادی امام و بازگشت ایشان به قم: شب 16 فروردین 1343
🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️نهضت التقاطی/1
◀️امام در مواجه با جریان های فکری؛ بخش اول: #نهضت_آزادی
⚫️در آستانه ارتحال جانسوز امام خمینی قدس سره الشریف
🔹 #نهضت_آزادی با مبانی التقاطی که از ابتدا داشت هیچگاه با امام و #نهضت_اسلامی ملت ایران همراه نبود اما با ظاهرسازی خود را هماهنگ با اصول و #مواضع_انقلابی امام نشان دادند اما پس از مدت کوتاهی اختلافها نمایان می شود و چهره واقعی آنان نمایان می شود و پس از پیروزی #انقلاب_اسلامی گام به گام انحرافشان آشکارتر میگردد:
🔸گام اول: امام از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی با قاطعیت انحرافات نهضت آزادی را گوشزد میکنند و در برابر شعارهای آن روز اعضای نهضت که بر طبل #جمهوری_دمکراتیک_اسلامی می کوبند، می ایستد. و با صراحت به نقد توطئه خطرناک آنان برای انحراف انقلاب اسلامی میپردازد:
« همه درد و بلای ما این است که ما غرب زدهایم. ما سالهای طولانی زیر بار آمریکا بودیم... شما حالا میخواهید بگویید روی پای خودمان میخواهیم بایستیم باز هم #رنگ_غرب. حالا که میگویید روی پای خودمان، بازهم #جمهوری_دموکراتیک؟ یعنی جمهوری غربی»(صحیفه امام،ج6 ، ص331)
و در نهایت استوار به مردم ایران گوشزد میکنند: « فقط جمهوری اسلامی، یک کلمه این طرف و آن طرف آن نباشید، #شیاطین می خواهند یک کلمه را اسقاط و یا زیاد بکنند.»( ، ج5، ص 157)
🔹گام دوم: امام برای رسیدن کشور به #ثبات زیر بار فرافکنی ها نمی رود، از این رو در مقابل جوسازی علیه تشکیل #مجلس_خبرگان، قاطعانه راه نجات کشور را در حضور علما و روحانیون میداند و به #دولت_موقت تاکید می کند که با برگزاری هر چه سریعتر انتخابات زمینه را برای تشکیل قانون اساسی جمهوری اسلامی فراهم کند.(همان، ج 8،ص220،199 و ج 4، ص 424) پس از طرح #ولایت_فقیه این بار نیز امام با ذکاوت و صراحت هوشیارانه مخالفت اعضای نهضت آزادی و بالتبع دولت موقت را برای انحلال مجلس خبرگان به بهانه پایان مهلت قانونی آن مجلس را ، #توطئه و آنان را در این زمینه هیچ کاره قلمداد نمودند.
🔸امام همچنین با حمایت از #اسلامشناسان، نقش آنان را در پیش برد انقلاب پر رنگ می داند و از علما و نمایندگان مجلس خبرگان میخواهد اگر مادهای از #پیشنویس_قانون_اساسی و پیشنهادهای وارده را بر خلاف اسلام دیدند با صراحت اعلام کنند و از جنجال روزنامهها و #نویسندگان_غربزده نهراسند. ( فصلنامه پانزده خرداد، ش62 و 61، ص 47)؛ امام بعدها از تقابل خود با توطئه سران نهضت آزادی برای انحلال مجلس خبرگان با مردم سخن به میان آوردند:« در مجلس خبرگان به مجرد اینکه صحبت #ولایت_فقیه شد، شروع کردند به مخالفت... اینها از مجلس خبرگان میترسند؛ برای اینکه مجلس خبرگان می خواهد ولایت فقیه را اثبات کنند.. مگر شما می توانید که مجلس خبرگانی که ملت با آن آراء زیاد این مجلس را درست کرده... با یک کلمه ای.. بگویید.. که منحل باشد» ( صحیفه امام ، ج 10، ص 308)
🔹امام حتی زمانی که #بازرگان پس از #تسخیر_لانه_جاسوسی با استعفای خود و قهر کردن و خط شیطان خواندن دانشجویان سعی داشت #انقلاب_اسلامی را به چالش بکشاند، این بار نیز منفعل نگردید بلکه تسخیر لانه جاسوسی را انقلاب دوم نامید. بعدها امام نسبت به مواضع نهضت آزادی اینگونه واکنش نشان دادند: «دیدید آن روزی كه #جوانان_بیدار_عزیز، این لانه جاسوسی را گرفتند، این #شیاطین به دست و پا افتادند. یكی گفت كه اینها خط شیطان هستند و دنبال این كردند كه ما الان اسیر آمریكا هستیم ... میخواستند كه ما را از استقلال بیرون بیاورند و به دامان آمریكا بیاندازند. قضیه گرفتن این محل جاسوس خانه ناگوار بود برای آنها. برای اینكه #پرونده اینها هم ظاهر میشد»(همان، ج 15، ص 30)
🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️نهضت التقاطی/2
🔸گام سوم: با آشکار شدن دوری نهضت آزادی از #اصول_انقلابی و اسلامی، امام به آنان تشر می زنند و از آنان می خواهد که خط خود را از #خط_انحراف و ضدیت با اسلام و جمهوری اسلامی و معاندین جدا نمایند. «خوب چرا حسابتان را جدا نمیکنید.. شمایی که مسلمان هستید و هیچگاه نمیخواهید به ضد اسلام قیام کنید... بیایید حساب خودتان را جدا کنید. آیا « #نهضت_آزادی » هم قبول دارد آن حرفی را که «جبهه ملی» ؟آیا این نماز شبخوانها این را قبول دارند یا نه؟ شک ندارم که قبول ندارند. خوب، اعلام کنید. چرا ساکت نشستهاید. مگر نهی از منکر فقط باید من را نهی کنید؟!»( همان ، ج 14، ص465)
🔹گام چهارم: از سال 1363 كه نمایندگان عضو و یا هوادار نهضت آزادی از #مجلس اول هم بیرون رفتند، آخرین رشتههای نازک پیوند رسمی آنان با نظام #جمهوری_اسلامی نیز قطع شد. به مرور این جریان در سر و شکل حقیقی خود یعنی #اپوزیسیون برانداز نظام جمهوری اسلامی را به خود گرفت. " #ابراهیم_یزدی " در كنگره هفتم نهضت آزادی در تاریخ 18بهمن 1363، خط مشی براندازی نظام را چنین تبیین میكند: «نهضت آزادی ایران معتقد است كه باید حاكمیت فعلی را از طریق قانونی و منطقی و پارلمانی #سرنگون كرد. ادامه بحران فعلی مملكت، شرط لازم #براندازی رژیم حاكم میباشد اما شرط كافی نیست ... شرط كافی موقعی ایجاد میگردد كه در ذهنیت مردم، عنصر جانشینی ملحوظ گردد. نهضت میباید به عنوان این عنصر جایگزین عمل نماید».(خیانت های نهضت آزادی از زبان رهبر انقلاب، رونامه کیهان،ش 20955)
🔸 امام خمینی قدس سره الشریف نیز وقتی این نصیحت ها اثری نمی گذارد رسماً آنان را به عنوان نهضتی مخالف خط اسلام و مدافع استکبار اعلام کرده و بر لزوم برخورد قاطعانه با این نهضت تأکید می کنند:
«به حسب این پروندههای قطور و نیز ملاقاتهای مکرر اعضای نهضت، چه در منازل خودشان و چه در #سفارت_امریکا و به حسب آنچه من مشاهده کردم از انحرافات آنها، که اگر خدای متعال عنایت نفرموده بود و مدتی در #حکومت_موقت باقی مانده بودند ملتهای مظلوم به ویژه ملت عزیز ما اکنون در زیر چنگال امریکا و مستشاران او دست و پا میزدند و اسلام عزیز چنان سیلی از این ستمکاران میخورد که قرنها سر بلند نمیکرد، و به حسب امور بسیار دیگر، نهضت به اصطلاح آزادی صلاحیت برای هیچ امری از امور دولتی یا قانونگذاری یا قضایی را ندارند؛ و ضرر آنها، به اعتبار آنکه متظاهر به اسلام هستند و با این حربه جوانان عزیز ما را #منحرف خواهند کرد و نیز با دخالت بیمورد در #تفسیر_قرآن کریم و احادیث شریفه و تأویلهای جاهلانه موجب فساد عظیم ممکن است بشوند، از ضرر گروهکهای دیگر، حتی منافقین این فرزندان عزیز مهندس بازرگان، بیشتر و بالاتر است »(30بهمن1366، همان، ج 20، ص 481)
🔹هرچند امام خمینی قدس سره الشریف بعدها تیر خلاص بر پیکر بی روح سران نهضت آزادی می زند ولی در واقع آنان را از ابتدا منحرف میدانند. ایشان با درایت و صبر انقلابی خود چهره کریه و مذبذب آنان را به تاریخ نمایان نمودند«گر چه در آن موقع هم من شخصاً مایل به روی کار آمدن آنان نبودم ولی با صلاحدید و تأیید دوستان قبول نمودم و الآن هم سخت معتقدم که آنان به چیزی کمتر از انحراف انقلاب از تمامی اصولش و هر حرکت به سوی امریکای جهانخوار قناعت نمیکنند، در حالی که در کارهای دیگر نیز جز حرف و ادعا هنری ندارند. امروز هیچ تأسفی نمیخوریم که آنان در کنار ما نیستند چرا که از اول هم نبودهاند.»( همان، ج21، ص285)
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #اطلاعات ۵ خرداد ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کیهان ۵ خرداد ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۵ خرداد ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER
💠داستان اردوگاه رشيديه، صبرا و شتيلائي كه اتفاق نيفتاد!
🔸نزدیک به ۸ سال پیش از این در اردیبهشتماه ۱۳۸۹، حجتالاسلام والمسلمین سید حمید روحانی در سفری به لبنان، با سید عیسی طباطبایی، مصاحبهای پیرامون جنگ اردوگاهها در دهه هشتاد میلادی و به ویژه محاصره اردوگاه رشیدیه، داشتند.
🔹هم اکنون بیش از ۳۰ سال از آن وقایع میگذرد و هنوز ریشه پیدایی برخی مسائل آن زمان در صحنه سیاسی لبنان محل بحث و پژوهش است و البته ملاحظات مطرح برای بازبینی واقعی حوادث نیز تا حدودی از میان رفته است.
🔸از همین رو فصلنامه تخصصی پانزده خرداد در حوزه تاریخپژوهی، بر آن است تا با انتشار این مصاحبه نقشی ولو اندک در تنویر اوضاع و شرایط تاریخی آن دوره داشته باشد.
🔹به دو دلیل مقدمهای برای این مصاحبه لازم است. دلیل اول ضرورت شناخت بیشتر مخاطب از شخص مصاحبهشونده است تا به موقعیت، جایگاه و ارتباط او با مسائل لبنان واقف شود و دلیل دوم ضرورت اطلاع از تاریخچه مختصری از تحولات لبنان در آن دوره میباشد که جنگ اردوگاهها و به ویژه محاصره اردوگاه فلسطینی رشیدیه بخشی از وقایع مربوط به آن سالهاست.
◀️ متن مصاحبه را اینجا ببینید
🇮🇷 @iranemoaser
🔰خاطرات همسر امام، به قلم خودش: (43)
♨️ دستگیری امام برای بار دوم
🔹... شبی که آقا را دستگیر کردند من در اتاقی خوابیده بودم که یک طرفش دیوار کوچه بود، از صدای پای جمعیت و هیاهو از خواب پریدم، از اتاق بیرون آمدم، وارد ایوان جلوی اتاق شدم، با منظره عجیبی مواجه گشتم، کماندوهای شاه پشت سر هم روی دیوار منزلمان میآمدند تقریباً هر سی ثانیه به سی ثانیه یک نفر، با اینکه دیوار بلند بود و نردبانی در کار نبود ... که ناگهان صدای لگدی که بر درب بین اندرون و بیرونی وجود داشت بلند شد، از طرف دیگر درب منزلمان را به شدت میکوبیدند که ناگهان تخته درب بین اندرون و بیرونی شکست آقا از ابتدا بیدار بود و مشغول نماز شب و ناظر جریان و بعد مشغول تهیه بعضی چیزهایی که پس از دستگیری به آنها احتیاج داشت، مثل مهر، دستمال، شانه و ...
🔸آقا با آرامی آمدند به طرف من ... و مهری را که روی آن روحاللهالموسوی، حک شده بود را به من داد و گفت این پیش شما باشد تا خبری از من برسد، به هیچکس ندهید. بهخدا سپردمت، من هم گفتم خداحافظ، خدانگهدارت و رفت. احمد خود را به من رساند، آقا رفته بود، به من گفت آقا کجاست؟ گفتم اگر میخواهی آقا را ببینی از آن در برو و او پابرهنه دوید، آقا را با فولکس میبردند احمد هم به دنبال ماشین میدوید بین احمد و ماشین چند مأمور که هدایت کننده اصلی عملیات بودند قرار داشتند...
🔹احمد با پرتاب چند سنگ به طرف مأمورین آنها را تعقیب میکرد آنها هم کاری به احمد نداشتند فقط دنبال ماشین میدویدند، احمد گفت به آنها خیلی نزدیک شدم که برگشتند و فحش رکیک دادند و پس شنیدند. احمد از کوچه برگشت و مشهدعلی را فرستاد تا مصطفی را خبر کند و بعد احمد کنار من نشست و من زیر پتو دراز کشیده بودم و او به شوخی گفت خانم خوابش برد البته من تحمل این گونه چیزها را دارم ولی خیلی متأثر بودم و رفتم زیر پتو تا تأثر خودم را به احمد منتقل نکرده باشم ...
📚زندگینامه بانو خدیجه ثقفی (همسر امام) ص 261-262
🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️ کاسبانِ نژاد/1
◀️امام در مواجه با جریان های فکری؛ بخش دوم: #گروههای_تجزیهطلب
⚫️در آستانه ارتحال جانسوز امام خمینی قدس سره الشریف
🔹در سال ۱۳۵۸ حرکتها و گروههای تجزیهطلب با دسیسه و یاری آشکار و پنهان شرق و #غرب در بخشهایی از مناطق ایران همچون: آذربایجان، کردستان، خوزستان، ترکمنصحرا و سیستان و بلوچستان با عقبه سیاسی و قومیتی برونمرزی شروع به فعالیت علیه #هویت_جغرافیایی ایران اسلامی کردند.
🔸نظام نوپای #جمهوری_اسلامی توانست این گروهها و حرکتهای تجزیهطلب را مهار و از وحدت و تمامیت ارضی کشور پاسداری نماید. عوامل مهم این موفقیت عبارت بودند از:
1. علاقه ویژه مردم مناطق بحرانی به #انقلاب_اسلامی
2. علاقه به قومیت آمیخته با #اسلامخواهی
3. اعتقاد ایرانیان به حفظ #تمامیت_ارضی کشور
4. جانبازی #جوانان_ایران در راه انقلاب اسلامی و میهن
5. از همه مهمتر رهبری سیاسی و الهی حضرت #امام_خمینی قدس سره الشریف و قاطعیت مدبرانه ایشان در مواجهه با گروههای تجزیهطلب. در ادامه به دو نمونه از برخورد امام قدس سره الشریف با تجزیهطلبها اشاره خواهیم کرد:
🔹الف: کردستان
در ۲۹ مرداد ۱۳۵۸ حضرت امام با توجه به رفتار تجزیهطلبانه و وحشیانه #حزب_دموکرات_کردستان و کشتار مردم بیدفاع منطقه توسط اعضای آن، در پیامی آن حزب را مخالف اسلام و حزب شیطان معرفی نمودند و از مردم منطقه خواستند تا در معرفی و دستگیری سران و مفسدین حزب با نیروهای نظامی همکاری نمایند. #شورای_انقلاب نیز حزب دموکرات کردستان را غیر قانونی اعلام کرد. با دستور حضرت امام حرکت نیروهای نظامی برای آزادسازی شهرها و مناطق اشغالشده توسط حزب دموکرات کردستان سرعت گرفت و در ۱۲ شهریور ۱۳۵۸ مقاومت سنگین حزب در نزدیکی شهر مهاباد شکسته شد و شهر آزاد گردید(انقلاب اسلامی و گروههای تجزیه طلب در ایران؛ «حزب دمکرات کردستان»، ص30)
🔸همچنین در پی بالا گرفتن درگیری ها در #پاوه و انتشار اخباری مبنی بر کشتار مردم و پاسداران توسط نیروهای مهاجم، بنیانگذار جمهوری اسلامی با صدور فرمانی قاطع؛ خواهان اعزام نیرو به این منطقه شد و این درایت و تیزبینی امام صف دشمن را از غیر دشمن جدا نمود.
قاطعیت امام قدس سره الشریف در حالی بود پیش از این جمهوری اسلامی در اقدامی کمنظیر #باب_رحمت را به سوی گروههای مختلف باز نمود و گروهها و سلایق مختلف فکری را آزاد گذاشت. اما این گروههای فرصتطلب قدر رحمت را نداستند و فاجه به بار آوردند. امام خمینی قدس سره الشریف در این زمینه میفرمایند :
🔹«همین فتح باب رحمت بود و همین مدارا و ملایمت بود که فاجعه کردستان را به بار آورد. از فرصت و از رحمت استفاده کردند و سوء استفاده کردند؛ از آزادی- که رحمت خداست- سوء استفاده کردند.فاسدهایی که با خارج پیوند دارند، خائن به مملکت هستند، میخواهند کردستان را به کمونیستی بکشند. میخواهند اسلام را در کردستان محو کنند. الآن هم مشغول تبلیغات سوء هستند. الان هم قلمهای خارج و داخل به کار افتاده است و تبلیغات سوء میکنند. از آن طرف میگویند ما میخواهیم ملت کُرد را حفظ کنیم؛ از آن طرف میگویند که دولت میخواهد کردها را سرکوب کند! مساله کُرد مطرح نیست، مساله #کمونیست مطرح است. کُرد مُسْلم است، ملت کُردِ ما مُسْلم است؛ متعهد به اسلام است. مُسْلم با مُسْلم جنگ ندارد. اینها میخواهند مملکت ما را، کردستان ما را، به ضلالت بکشند؛ به کمونیستی بکشند.» ( صحیفه امام ، ج9، ص371)
🇮🇷 @IRANeMOASER