eitaa logo
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
422 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
637 ویدیو
686 فایل
تاریخ معاصر ایران و دانشنامه انقلاب اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴مذاکره، عامل حمله نظامی و ناامنی ◀️مروری بر عمل‌کرد سازمان مجاهدین خلق، به مناسبت سال‌روز عملیات مرصاد/6 🔹ارتباط مجاهدین با بیگانگان محدود به عراق نبود و این سازمان با سازمان امنیت ترکیه- نیز همکاری داشت و در ازای دریافت خدمات استقراری، فعالیت‌های نیرویی( )، دریافت کمک‌های مالی و حل و فصل ترددهای غیرقانونی از مرزهای زمینی یا هوایی این کشورها به خاک عراق و بالعکس و... به کثیف‌ترین کار ممکن یعنی جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات از کشورمان برای تأمین بخشی از نیازمندی‌های گسترده اطلاعاتی-امنیتی کشورهای میزبان دست می‌زد. 🔸در کشور رابطه سازمان با مسئولین امنیتی ترکیه به خوبی پیش می‌رفت و سال‌های 1367 الی 1370 اوج این فعالیت‌ها بود. البته این همکاری از همان سال‌های بعد از شروع و تا قبل از سقوط صدام نیز ادامه داشت. سازمان در کشور ترکیه مسئولین مشخصی برای ارتباط با مسئولین امنیتی ترکیه داشت. از جمله مسئولینی که در این رابطه می‌توان نام برد: 🔹محمد محدثین (بهنام)، حسین عابدینی، نادر ثانی، جمعه جهان‌نژاد... هادی روشن‌روان (هوشنگ-از مسئولین سیستم جاسوسی تلفنی مجاهدین در کشور آلمان) و نادر رفیعی‌نژاد نام برد که طی سال‌های 1367-1369 یا در کشور ترکیه مأموریت داشته یا ملاقات‌هایی را با برخی مقامات امنیتی ترکیه انجام داده بودند. 🔸البته این فعالیت‌ها خالی از خطر هم نبود. چراکه طی سال‌های 1367 تا 1369 و حتی سال‌های بعد از آن نیز سازمان با مشکلاتی در ترکیه رو به رو شد. اولین اتفاق، دزدیده‌شدن ابوالحسن مجتهدزاده (نبی) یکی از مسئولین سازمان در استانبول توسط عوامل جمهوری اسلامی ایران در پاییز 1367 بود که این طرح در مسیر انتقال وی به ایران لو رفت و موضوع مطبوعاتی شد. این اولین زنگ خطر برای در کشور ترکیه محسوب می‌شد.(خداوند اشرف از ظهور تا سقوط ص690-689) 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔰خاطرات همسر امام، به قلم خودش: (57) ♨️ حادثه جانسوز 🔹... صبح زود یک‌شنبه اول آبان ماه [ 1356] هنوز از خواب بیدار نشده بودیم که آقا بالاسرمان آمد و احمد را صدا زد گفت از خانه مصطفی تماس گرفته‌اند و کمک خواسته‌اند، برو ببین چه کار دارند، شاید معصومه خانم نیاز به کمک داشته باشد. شب پیش معصومه خانم همسر آقا مصطفی دل درد شدید داشت ... احمد بی‌درنگ برخاست و به خانه داداش رفت ... 🔸با شنیدن این خبر [ خبر شهادت مصطفی] بی‌طاقت شدم و روی زمین افتادم ... و فهمیدم که مصطفی پسر عزیزم را از دست داده‌ام ... آقا به خانه مصطفی آمد چشمم که به آقا افتاد بی‌تاب شدم و فقط گفتم دیدی چه به‌سرمان آمد. آقا به من گفت به‌خاطر خدا صبر کن من می‌دانم که دشوار است اما این را به‌حساب خدا بگذار اگر به حساب خدا بگذاری تحملش آسان می‌شود خدا خودش تحمل این مصیبت را آسان می‌کند. [ در تشییع جنازه او این اشعار سعدی را همراه با سیل اشک زیر لب زمزمه می‌کردم] : 🔹ای ساربان آهسته رو کآرام جانم می‌رد 🔸وآن دل که با خود داشتم با دلستانم می‌رود 🔹من مانده‌ام مهجور از او بیچاره و رنجور از او 🔸گویی که نیشی دور از او در استخوانم می‌رود 🔹محمل بدار ای ساربان تندی مکن با کاروان 🔸کز عشق آن سرو روان گویی روانم می‌رود 🔹او می‌رود دامن کشان من زهر تنهایی چشان 🔸دیگر مپرس از من نشان کز دل نشانم می‌رود 🔹در رفتن جان از بدن گویند هر نوعی سخن 🔸من خود به چشم خویشتن دیدم که جانم می‌رود 📚زندگینامه بانو خدیجه ثقفی (همسر امام) ص 337-338 🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️در دفاع از انقلاب اسلامی 🔹انقلاب اسلامی در سپیده‌دم آغاز دهه پنجاه، خود را در مصافی عمیق با ابعاد جهانی می‌بیند؛ مصافی پیچیده و گسترده که همه حالات و صور زندگی ما ایرانیان را در بر گرفته است و طپش قلب دوستداران بی‌شمار انقلاب اسلامی در جهان را به شمارش انداخته است. این مصاف نابرابر با استکبار جهانی، سلامت فکری، جسمی، اجتماعی و روانی ما، محیط زندگی روابط اجتماعی ما، اقتصاد، تکنولوژی و پیشرفت ما، سیاست و فرهنگ ما، باورها و اعتقادات ما، امنیت، آزادی و استقلال ما و از همه مهم‌تر سبک زندگی ما را دستخوش تحولاتی کرده است. این مصاف غیرعادلانه و نامتعادل دارای چنان ابعادی است که در تاریخ برای هیچ ملتی سابقه نداشته است. 🔸انقلاب اسلامی در تجربه گام اول در چهل سال اخیر، در مقابل تمامی شیوه‌های مخربی که می‌توانست ده‌ها بار هر جامعه‌ای را با بحران و خطر اضمحلال روبه‌رو کند، ایستادگی کرد و ملت ایران از این مواجهه ظالمانه سربلند بیرون آمد. اما امروز دهن‌کجی به آرمان‌های انقلاب اسلامی حتی توسط فریب‌کارانی که روزگاری افراطی‌ترین شیوه‌ها را برای سرکوب مخالفان و منتقدان تجویز می‌کردند و از حلق‌آویز کردن توطئه‌گرها در نماز جمعه دم می‌زدند، با آهنگی لگام‌گسیخته در جریان است و اکنون کار به جایی رسیده که همین افراد، جماعتی را دور خود جمع کرده‌اند که وظیفه آنها بزک کردن چهره استکبار و تئوریزه کردن وابستگی و سرسپردگی به کدخدای جهانی و نهادینه کردن خط سازش در دیوانسالاری جمهوری اسلامی است 🔹از زمانی که عده‌ای در دولت خاتمی منافع ملی کشور را در پای عواید گروهی خود قربانی کردند و شرایطی در کشور به وجود آوردند که منجر به صدور قطعنامه شهریورماه شورای حکام آژانس هسته‌ای علیه ایران در سال ۱۳۸۲ شد و رسانه‌های داخلی برای توجیه ضرورت سازش با امریکا و دور شدن از شبح ساختگی جنگ از سر ایران، از آن به عنوان شوک سپتامبر[۲] یاد کردند و متعاقب آن تیم جدید مذاکره‌کننده هسته‌ای به سرپرستی شیخ دیپلمات حسن روحانی، زمام مذاکره را در دست گرفت و در نهایت منجر به توافق سعدآباد در ۲۹ مهر ۱۳۸۲ با انگلیس، فرانسه و آلمان به نیابت از امریکا، و تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای ایران شد، پنتاگون و سازمان سیا برنامه‌های بلندپروازانه خود را برای به زانو درآوردن جبهه مقاومت و به سازش کشاندن ایران آغاز کردند. راهبردی‌ترین برنامه‌های امریکا برای به سازش کشاندن ایران در درون نظام انتخاباتی و ساختار دیوانسالاری پایه‌ریزی شد. ◀️ ادامه مطلب را اینجا ببینید 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔴زندانیان آزاده شده منافقین در صف مبارزه علیه مردم ◀️مروری بر عمل‌کرد سازمان مجاهدین خلق، به مناسبت سال‌روز عملیات مرصاد/7 🔹 سازمان منافقین در کتاب یادنامه خود تعداد کشته‌شدگان عملیات فروغ جاوید (مرصاد) را 1304 نفر برمی‌شمرد. آن‌ها هم‌چنین ادعا می‌کنند که 270نفر از کشته‌شدگان این عملیات «زندانیان رژیم» بودند؛ یعنی افرادی که محکوم شده و در زندان‌ها بودند، ولی به موجب دستور هیأت‌های عفو آقای منتظری یا هر دلیل دیگری آزاد شده بودند و بار دیگر به منافقین پیوسته بودند!! بدین ترتیب، یک حساب سرانگشتی از آمار ارائه‌شده توسط منافقین هم نشان می‌دهد که [تقریبا] یک‌پنجم کشته‌شدگان منافقین در فروغ جاویدان، زندانیان آزاد شده سال‌های گذشته بوده‌اند. 🔸 بعید نیست که بتوان همین نسبت را در میان نیروهای عملیات‌کننده منافقین که زنده مانده بودند هم تسری داد. بنابراین در حقیقت عمل‌کرد نامناسبت هیأت عفو موجب افزایش قدرت عملیاتی سازمان منافقین گردید. (روزگار قائم‌مقامی ص196) 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔴گرگ‌های دست و پا بسته ◀️مروری بر عمل‌کرد سازمان مجاهدین خلق، به مناسبت سال‌روز عملیات مرصاد/8 🔹عمل‌کرد پیچیده منافقین یا همان مجاهدین خلق در ابتدای انقلاب اسلامی بخشی از مسئولین ساده‌لوح را به اشتباه انداخته بود و برخی دیگر هم‌چون ابوالحسن بنی‌صدر به همکاری مغرضانه با این گروهک تروریستی رو آورده بودند و از دستگیرشدگان آنان حمایت می‌کردند. اما مرور زمان نشان داد که جمهوری اسلامی با رأفت اسلامی برخورد کرد اما منافقین زندانی با نفوذ و نفاق ضربات مختلفی را به مردم و نظام وارد کردند. 🔸بخشی از زندانیان سازمان حتی در سال‌های انتهایی جنگ نیز از آن جدا نشدند و خود را حامی این گروهک معرفی می‌کردند. سیدمرتضی بختیاری از دادستان‌های اسبق تهران در مورد آمادگی زندانیان منافق چنین می‌گوید: 🔹«پیچیدگی تشکیلاتی در این‌ها واقعا عجیب بود. زمانی که من خودم دادستان بودم، خیلی پیچیده عمل می‌کردند و واقعا اطلاعاتی در داخل این‌ها به وجود می‌آمد که از بیرون زندان به داخل زندان می‌رفت. آن‌قدر پیچیده بود که به زحمت می‌توانستیم بفهمیم این‌ها کجا عامل دارند و وقتی که اتفاق حزب جمهوری اسلامی افتاد چند نفر دستگیر شدند... و وقتی عملیات مرصاد به آن نقطه رسید، برخی در داخل زندان پوتین پایشان کرده بودند که به یاری رجوی بروند.»(روزگار قائم‌مقامی ص199-198) 🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️ نامه شیخ فضل الله نوری درباره اهداف سیاسی - نظامی انگلستان از عقد قرداد توتون و تنباکو بسم الله الرحمن الرحیم 🔹در مساله تنباکو و شخص مستاجر انگلیسی و حکایت منع از استعمال آنها که منتصب به روسای ملت گرديده است، من باب المقدمه عرضه می دارد که از اصول موضوعه مسلمات تمام ارباب عقول است که باید شخصی که مالک نقطه ای از نقاط است، سد احتمال وجود اجنبی را بر آن نقطه بنماید. 🔸حتی، هرگاه عاقل احتمال بدهد فلان(ماژور تالبوت عاقد قرداد توتون و تنباکو)، که اقرب مردم است به او، اگر چندی در خانه او بنشیند اظهار ملكیت خواهد نمود و اخراجش نتوان فرمود مگر به مشقت، از اول ممنوع از دخول خواهد بود؛ چه رسد به این که اگر کسی دشمن توی پنجه داشته باشد و احتمال بدهد شاید شبیخون به خانه او بزند یا در صدد قتل او به برآید، وی را راحت ثقبات(سوراخ ها) و ثغور در آن خانه را کمال مراقبت و محافظت باید بنماید. و دیگر آن که: «الملک عقیم» از شیم نفوس ملوک است. 🔹 چه، بسیار عقود و بنود(قردادها) و عهود بسته شده و به صلاح حفظ مملکت و سلطنت در انتقاض(شکستن) آن، منتقِض(گسسته)گردیده و دشمنان را به ایمان مغلظه مطمئن ساخته، پس از استیلاء از پایش درآوردند. 🔸و دیگر قطع حاصل از تجربه که عبارت از تکرر مشاهده است، از اصول برهان و امور قوی بنیان است. وبه تکرر مشاهده از حالت اهالی انگلیس و مکر و حیل آنها نسبت به اهالی مصر و هندوستان و سایر جاها، ظاهر و هویدا و کالشمس فی وسَط السماء گردیده که قرارداد آنها پایه و اصلی ندارد. 🔸به قلم شریف جناب مستطاب قبلة الانام حجة الاسلام آقای حاجی میرزا محمد حسن_ دام ظله العالی _که از خواص بندگان امام همام علیه السلام است و قریب نود سال در خدمتگزاری شرع مبین و ترویج دین خاتم النبیین صلی الله علیه و آله زحمات بلانهایت کشیده، متوسل به ناحیه مقدسه امام زمان گردیده که: «اليوم استعمال تنباکو و توتون بأئ نحو کان، {در حکم} محاربه با امام زمان است». 🔹و الحق این کلمه جامعه شریفه که مشتمل بر معانی کثیره است، داخل در توقيعات رفيعه و الفاظ صادره از لسان صاحب الزمان است و چنان ابهت و وقعی در قلوب وضیع و شریف، عالِم و جاهل افکند که با هزار توپ و تفنگ ممکن نبود ممانعت این خلق را از شرب قلیان و نحو آن. 🔸 گویا منادی امام زمان ندا درداد که: ای مطيعين امام علیه السلام! حفظ اسلام موقوف به عدم استیلای کفار است؛ ولن يجعل الله الكافرين على المؤمنين سبيلا". 🔹دادن توتون و تنباکو به دست کفار - مثل سایر چیزها - سبب استیلا و رخنه و کثرت ازدحام آنهاست و بالمال، سلطنت شیعه به یدِ بدِ آنان قرار خواهد گرفت. پس چیزی که ممکن است ترک آن، باید تمام مردم فعلا ترک کنند. لعلّ الله يحدث بعد ذلك امراً. و حفظ بیضه اسلام داخل در اصول و فرایض عينيه است بر تمام آحاد مسلمانان، با عدم «من به الكفاية»واجب عینی است. 🔸و اصل مسأله ما داخل در احکام و موضوعات مستنبَطه نیست تا این که اطاعت آن، تنها بر مقلدین واجب باشد؛ بلکه از قبیل حکم در موضوعات صرفه است که اطاعت حکم حاکم شرعی، مطاع، بر مجتهد دیگر و مقلدین لازم و متحتّم است. 🔺سنه ۱۳۰۹ قمری 📔مکتوبات و بیانات سیاسی و اجتماعی علمای شیعه، ص۳۵۷- ۳۵۴ به نقل از تاریخ دخانیه ، ص۱۲۹-۱۲۶ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۳ مرداد ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۳ مرداد ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۳ مرداد ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔴هلهله زندانیان منافق برای عملیات فروغ جاویدان ◀️مروری بر عمل‌کرد سازمان مجاهدین خلق، به مناسبت سال‌روز عملیات مرصاد/9 🔹حجت‌الاسلام محمدابراهیم نکونام، از قضات دهه شصت: «قضیه مرصاد که پیش آمد عده‌ای از این زندانیان در زندان‌های مختلف کشور به هلهله و شادی پرداختند و از عملیات مسلحانه منافقین علیه جمهوری اسلامی ایران اعلام حمایت کردند. بعد از شکست منافقین در عملیات مرصاد، تحقیقات و بازرسی‌هایی از زندان‌ها و بندهایی که منافقین در آن‌ها حضور داشتند صورت گرفت و اسناد و مدارکی کشف شد که نشان داد این‌ها خودشان را از زمان‌های گذشته برای روزی که منافقین به خیال خودشان بر ایران حکومت کنند، آماده کرده بودند. برخی از این‌ها در حد این‌که ارکان حکومت منافقین باشند مطرح شده بودند و این اسناد به دست آمد.»(روزگار قائم‌مقامی ص199) 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۴ مرداد ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۴ مرداد ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۴ مرداد ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۵ مرداد ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۵ مرداد ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۵ مرداد ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
❇️ جنگ روانی علیه خلیفه 🔸امام هادی علیه‌السلام با دیدِ یک انسان مبارز به دربارِ متوکّل رفت و مجلسِ شراب او را به مجلس معنویت تبدیل کرد. یعنی او را مغلوب کرد؛ به طوری که در آخرِ حرفهایش، متوکّل برای حضرت عطر آورد و او را با احترام بدرقه کرد. 🔹در مبارزه‌ای که شروع کننده‌ی آن، خلیفه‌ای تندخو و قدرتمند بود، امام هادی دست به یک جنگ روانی زد؛ مبارزه‌ای که در آن نیزه و شمشیر کاربُرد ندارد. 📔(انسان ۲۵۰ ساله_ ۱۳۸۰/۶/۳۰) 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔴نماز با عکس رجوی ◀️مروری بر عمل‌کرد سازمان مجاهدین خلق، به مناسبت سال‌روز عملیات مرصاد/10 🔹یکی از اعضای هیئت اجرایی سازمان به نام ، در سال 65 به عنوان مسئول پایگاه‌های انتخاب شد. بلافاصله پس از ورود، یک نشست انتقادی با حضور مسئول سابق برگزار کرد و وی را «مانع تابیدن نور رهبری به پایین» عنوان نمود. این جریان را ربوبی چنین شرح می‌دهد: 🔸« وقتی من به پاکستان آمدم، دیدم که در هر پایگاه فقط دو-سه عکس رهبری [سازمان] چسبانده شده بود. همین نشان می‌داد که چطور محمود مانع تابیدن نور رهبری به پایین می‌شد. وقتی من آمدم، گفتم هرچه قدر عکس رهبری می‌توانند برایمان بفرستند. دنبال ماجرا را مجید بازگونه و مینو محمدی‌زاده این‌گونه تعریف می‌کنند: 🔹[ربوبی] به بچه‌ها توصیه می‌کرد که در هر اتاق عکس [ ] را بچسبانند. هم‌چنین در همان نشست مطرح کرد که: اگر مجاهدی در اتاقی نماز بخواند که در آن اتاق عکس رهبری وجود نداشته باشد، نمازش باطل است.(نشست فصلی در کویته پاکستان در زمستان سال 65).(سازمان مجاهدین خلق، پیدایی تا فرجام، ج3 ص122، مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی) 🇮🇷 @IRANeMOASER
📷 شیخ فضل الله نوری و مجلس 🔸لامذهب های روزگار به من دشنام می دهند و بابی های معلوم الحال بامن دشمنی می کنند و به دروغ می نویسند که شیخ فضل الله مخالف مجلس است (بابیها و فرنگی مآبان) در جهات مجلس شورای ملی ما مسلمان ها وارد و متصرف شده اند و جداً جلوگیری از اسلامیت دارالشورای ایران می کنند و می خواهند مجلس شورای ایران را پارلمنت پاریس بسازند..»(نخستین پیش نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران،ص۶۷) 🇮🇷 @IRANeMOASER
📷پیشگامی شیخ فضل الله نوری در 🔹 بسم الله الرحمن الرحیم مخفی نماناد بر اخوان مومنین ختم الله لهم بالخیر و السعادۀ که انصافا این امری را که اقدام فرمودند خیر جاری بزرگی است. خوب است همه در این امر خیر امداد نمایند. فی الحقیقه تجارت منجی از عذاب الیم است. فاستبقوا الخیرات و سارعوا الی مغفرۀ من ربکم لینفعکم یوم لاینفع مال و لابنون و این احقر انشاء الله تعالی محض اینکه بی بهره از خیر معظم نباشم مبلغ یکصد تومان برای این خیر خدمت خواهم نمود. (رسائل، اعلامیه ها، مکتوبات...شیخ شهید، محمد ترکمان، ص 123) 🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️ شیخ فضل الله نوری و قانون اساسی 🔹« علیکم بطلب القانون الاساسي الاسلامی، ثم علیکم بطلب القانون الاساسي الاسلامی، فدنه مصلح لدینکم و دنیاکم قوت اسلام در این نظام نامه اسلامی است رفع گرفتاری های دنیای شما به همین نظام نامه اسلامی است. ای برادر، نظامنامه، نظامنامه، نظامنامه؛ لکن اسلامی، اسلامی، اسلامی. یعنی همان قانون شریعت.. بیاید به عنوان قانون، و اجرا شود».(نخستین پیش نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران،ص ۶۸) 🇮🇷 @IRANeMOASER
📷شهید راه آزادی 🔻 ویژگی‌های از نگاه تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی 🔹بصیرت و آگاهی 🔸غیرتمندی و ذلت ناپذیری 🔹دوری گزینی از تسامح و تساهل 🔸رهرو راه عاشوراییان 🔹شناخت لیبرالیسم 🔸صراحت و قاطعیت 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔰خاطرات همسر امام، به قلم خودش: (58) ♨️ صدای شکستن دل ما را هیچکس نشنید 🔹... شبی که آقا می‌خواست عازم کویت شود، شب عجیبی بود، همه منزل‌ما جمع بودند، سکوت همه جا را فرا گرفته بود. ساعت 12 خوابیدیم، دو ساعتی نگذشته بود که امام برای نماز شب بیدار شد اوضاع عجیبی بود تا امام سر از رختخواب برداشت، غیر از بچه‌ها همه بلند شدند، تو گویی هیچکس خوابش نبرده بود، امام آرام بلند شد و روانه کار همیشگی شبانه‌اش گشت، وضو، نماز شب و دعا و قرآن، آن شب همه نماز شب‌خوان شده بودند. 🔸احمد رفت تا دوستانی را که قرار بود با امام راهی کویت شوند، خبر کند. همه آنها را در کوچه پس‌کوچه‌های نجف یافت آنها هم شب را یا نخوابیده بودند و یا با دلهره یک ساعتی استراحت کرده بودند، همه مهیا شده بودند. احمد به آقا گفت نمی‌رویم؟ گفتند به وقتی که قرار گذاشته‌ایم یک ربع مانده است، هر کسی در منزل کاری می‌کرد من سفره سفر تهیه می‌کردم، نون، پنیر، گردو و کوکو. 🔹امام با یکی‌یکی خداحافظی کرد به من که رسید نگاه عمیقی کرد و گفت به‌خدا سپردمت. چیزی نیست، نمی‌شود از خواست خدا سرپیچی کرد، اینها می‌خواهند مرا به تسلیم بکشند، دعا کنید که راهمان را درست برویم. از زیر قرآن ردش کردم. به‌دنبال او احمد هم رفت ... آنها رفتند و خانه غرق در سکوت شد هر کسی گوشه‌ای کز کرد، بعضی‌ها هم آهسته گریه می‌کردند متکاهایشان غرق در اشک بود ولی هیچ صدایی نداشت. صدای شکستن دل ما را هیچکس نشنید ... 📚زندگینامه بانو خدیجه ثقفی (همسر امام) ص 346-347 🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️غدیر و تعیین ضابطه حکومت 💠 «اهمّیّت غدیر فقط این نیست که امیرالمؤمنین را معیّن کردند؛ این هم مهم است امّا از این مهم‌تر این است که ضابطه را معیّن کردند، قاعده را معیّن کردند؛ معلوم شد که در جامعه‌ی اسلامی، حکومت سلطنتی معنا ندارد، حکومت شخصی معنا ندارد، حکومت زَر و زور معنا ندارد، حکومت اشرافی معنا ندارد، حکومت تکبّر بر مردم معنا ندارد، حکومت امتیازخواهی و زیاده‌خواهی و برای خود جمع کردن و افزودن معنا ندارد، حکومت شهوت‌رانی معنا ندارد؛ معلوم شد که در اسلام این‌جوری است. این قاعده در غدیر وضع شد.»(مقام معظم رهبری ۳۰شهریور۱۳۹۵) 🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️مسئله غدیر؛ مسئله حکومت « ‏‏مسئله [غدیر]، مسئلۀ حکومت است، مسئله، مسئلۀ سیاست است، حکومتْ عِدْلِ‏‎ سیاست‏‎ ‎‏است، تمام معنای سیاست است. خدای تبارک و تعالی این حکومت را و این سیاست را‏‎ ‎‏امر کرد که پیغمبر به حضرت امیر واگذار کنند، چنانچه خود رسول خدا سیاست داشت و‏‎ ‎‏حکومت بدون سیاست ممکن نیست. این سیاست و این حکومتی که عجین با سیاست‏‎ ‎‏است، در روز عید غدیر برای حضرت امیر ثابت شد.»(صحیفه امام ج20 ص113) 🇮🇷 @IRANeMOASER