eitaa logo
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
416 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
637 ویدیو
686 فایل
تاریخ معاصر ایران و دانشنامه انقلاب اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۸ شهریور ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۸ شهریور ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔻سالگرد شهادت محمدعلی رجایی و یاران ⁉️معروف‌ترین شعار شهید رجایی چه بود؟ 🔹از معروف‌ترین شعارهای رجایی در بسیاری از سخنرانی‌هایش، شعار:«این است شعار ملی، خدا، قرآن، خمینی» بود. ✳️مقلد امام بودن؛ تعهد شهید رجایی 🔹 درباره مقلد امام بودن جملات و عبارت‌های مهمی دارد که به آن ایمان کامل داشته است:«آن‌چه من تعهد دارم و آن‌چه وزرا با من تعهد کرده‌اند، بودن است»؛«ما در جامعه یک هستیم که رهبر آن امام است»؛«انقلابی کسی است که تفکر امام را در همه ابعاد قبول داشته باشد.»(دولت‌های شهید رجایی شهید باهنر و آیت‌الله مهدوی کنی، ص86) 🇮🇷 @IRANeMOASER
⁉️چرا شهید رجایی افشاگری نکرد؟! 🔻سالگرد شهادت محمدعلی رجایی و یاران ▫️«حسن عسگری راد: وقتی امام مسئولان را به خاطر اختلافاتی که در جامعه ایجاد شده بود، از هرگونه سخنرانی منع کرده بودند، آقای رجایی به این دستور امام با رضایت کامل عمل کرد. ▪️با این‌که شاید تذکر امام متوجه بنی‌صدر بود.اما شاهد بودم یک‌بار چند تن از برادران رزمنده به ملاقات ایشان آمده بودند، آقای رجایی حتی از گفتن چند نصیحت معمولی هم عذرخواهی کرد. وقتی علت را پرسیدم گفتند: امام به ما فرموده است صحبتی نکنیم و من برای این‌که مبادا دامنه صحبت به جایی کشیده شود که مخالف نظر امام باشد، در همین حد هم صحبت نمی‌کنم.(دولت‌های شهید رجایی شهید باهنر و آیت‌الله مهدوی کنی، ص85) 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔴ولایت‌مداری به سبک شهید رجایی 🔻سالگرد شهادت محمدعلی رجایی و یاران 💢در ماجرای تسخیر لانه جاسوسی شهید رجایی معتقد بود که گروگان‌ها باید محاکمه شوند ولی وقتی دو بار به حضور امام رسید و دریافت که نظر تلویحی ایشان بر آزادی گروگان‌هاست، آن را پذیرفت و گفت: وقتی می‌گوییم ما خط امامی هستیم، یعنی همین. کاری را انجام می‌دهیم که خلاف نظر خودمان است، ولی نظر رهبری بر آن است. همین مفهوم التزام عملی است، ولو بی‌آبرو شویم.(دولت‌های شهید رجایی شهید باهنر و آیت‌الله مهدوی کنی، ص84) 🇮🇷 @IRANeMOASER
⚫️ مشهد رضوی؛ عاشورای حسینی ♨️عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /10 🔸تظاهرات رنگ و روح تازه‏اى به خود گرفت و زمين تهران زير پاى تظاهركنندگان به لرزه درآمد. شعارهاى ديگر دانشجويانى كه به تظاهركنندگان بازار پيوسته بودند چنين بود: سلام بر خمينى، درود بر مصدق خمينى رهبر شيعه، مصدق رهبر ملى اتحاد، مبارزه، پيروزى تا مرگ ديكتاتورها نهضت ادامه دارد. 🔸تظاهركنندگان از دانشگاه به ميدان 24 اسفند رفته به طرف جنوب سرازير شدند و پس از عبور از برابر پادگان باغ‏شاه، با طى خيابان سپه راهى كاخ مرمر شدند. در راه يك كاميون نظامى مملو از سرباز از مقابل تظاهركنندگان مى‏گذشت، با ديدن ده‏ها هزار مسلمان انقلابى ترمز كرد، افسرى كه جلوى كاميون نشسته بود سر از شيشه درآورد و از تظاهركنندگان خواست كه عكسى از امام خمينى به او بدهند، عكس را گرفت و به شيشه جلوى ماشين نصب كرد. دانشجويان براى او كف زدند و او با تكان دادن سر از آنان تشكر كرد. 🔸سرانجام انبوه تظاهركنندگان در مقابل كاخ مرمر ظاهر شدند و ديگر بار با فريادهاى: «خمينى بت‏شكن ...»، «مرگ بر اين ديكتاتور»! لرزه در دل شاه افكندند. تظاهركنندگان همانند روز پيش پس از گذشتن از مقابل كاخ، خيابان سپه، توپخانه، باب همايون، ميدان ارك و ... وارد بازار شدند و ساعت دو بعدازظهر پس از سخنرانى يكى از بازارى‏ها به عنوان قدرشناسى از پيوستن و همكارى دانشگاهيان، تظاهرات پايان پذيرفت. 🔸عاشورای حسینی در شهرهای دیگر اعلاميۀ امام در شهر مقدس مشهد نيز با حركت و خروش و شور تازه‏اى همراه بود و دگرگونى ژرفى در مراسم عزاى حضرت امام حسين (ع) پديد آورد و مردم با شوق و علاقۀ فراوانى آن را در محافل و مجالس پخش مى‏كردند و در مراكز حساس شهر به ديوارها مى‏زدند و براى آنكه مزدوران ساواك و شهربانى آن را از ديوار نكنند، با شجاعت و شهامت كم‏ نظيرى پاى آن مى‏ايستادند و از آن مراقبت مى‏كردند. 🔸در يك مورد كه مزدوران شاه اقدام به كندن آن كردند با خشم و حملۀ قهرآميز مردم روبه‏رو شدند و يكى از مأموران پليس به نام سرپاسبان غلامعلى شباهنگ كه رهنمودنامۀ امام خمينى را از ديوار كنده بود، به دست مردم كشته شد و پاداش مخالفت با مردم و اسلام را در همان جا دريافت كرد و پليس ديگرى بشدت مجروح شد. خبر آن در روزنامۀ اطلاعات و اعلاميه شهربانى منعكس شد. نكتۀ در خور توجه آنكه روزنامۀ اطلاعات در گزارش خود صريحاً اعتراف كرد كه كندن اعلاميۀ امام خمينى از طرف مأمورين با اعتراض شديد مردم روبه‏رو شد: يك سرپاسبان در مشهد كشته شد «روز جمعه گذشته مقابل مسجد جامع گوهرشاد حادثۀ تأثرانگيزى روى‏‏داد كه در نتيجه سرپاسبان غلامعلى شباهنگ به وضع فجيعى كشته شد و سرپاسبان على حامد غفاريان بشدت مجروح گرديد. 🔸مشروح جريان را خبرنگار ما در مشهد چنين گزارش مى‏دهد: ساعت هشت و نيم بعد از ظهر روز جمعۀ گذشته در مقابل مسجد جامع گوهرشاد مشهد عده‏اى از كسبه و اهالى اين شهرستان اجتماع كرده بودند و درباره اعلاميه ‏اى كه از طرف آيت ‏اللّه‏ خمينى عليه دولت منتشر شده بود صحبت مى‏كردند و عده‏اى هم مشغول مطالعه اين اعلاميه‏ ها كه بر ديوار مسجد زده شده بود بودند. در اين موقع سرپاسبان شباهنگ و سرپاسبان على حامد غفاريان، مأمورين كلانترى بخش چهار، براى متفرق كردن مردم اقدام به كندن اعلاميه ‏هاى مزبور از ديوار مسجد كردند. 🔸پاسبان كشته شد به دنبال كندن اعلاميه ‏ها، مردم نسبت به عمل اين دو مأمور بشدت اعتراض كردند و بين آنها نزاع در گرفت. در حين نزاع، شخصى به نام محمدحسنى فرزند حسن، سى و يك ساله، شغل كبابى كه بيش از همه بر اين جريان دامن مى‏زد با كارد بزرگى به ميان جمعيت پريد و در حالى كه ناسزا مى‏گفت، دو نفر سرپاسبان مزبور را بشدت مجروح كرد. بر اثر شدت ضربات وارده سرپاسبان غلامعلى شباهنگ بلافاصله درگذشت و سرپاسبان على حامد غفاريان از ناحيه سر به سختى مجروح گرديد كه براى معالجه به بيمارستان دويست تختخوابى انتقال داده شد. (نهضت امام خمینی ج1 ص487-475) ادامه دارد... ✳️وقایع دنباله‌دار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست»؛ هر شب به مناسب ایام محرم الحرام. 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۹ شهریور ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۹ شهریور ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۹ شهریور ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔴انقلاب اسلامی؛ نسخه کوچک قیام حسینی 🔻«کاری که در زمان امام حسین انجام گرفت، نسخه کوچکش هم در زمان امام ما انجام گرفت؛ منتها آن‌جا به نتیجه شهادت رسید، این‌جا به نتیجه حکومت. این همان است؛ فرقی نمیکند. هدف امام حسین با هدف امام بزرگوار ما یکی بود. این مطلب، اساس معارف حسینی است. معارف حسینی، بخش عظیمی از معارف شیعه است. این پایه مهمی است و خود یکی از پایه‌های اسلام است.»(مقام معظم رهبری 1374/3/19) ⚫️عاشورای حسینی تسلیت! 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔴قم در شوق امام ♨️عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /11 ▪️در آن ايام كه شور و خشم توده‏ها عليه رژيم و هيأت حاكمه به اوج خود رسيد و نهضت امام خمينى در سراسر كشور گسترش يافت و زمينه براى قيام همگانى و سراسرى عليه شاه فراهم شد، نقش قائد در آميختن با توده‏ها و ساختن و آماده كردن آنها بارزتر شد. امام با فرا رسيدن ماه محرم و برپا شدن مراسم و مجالس سوگوارى در محله‏هاى مختلف شهرستان قم، هر شبى به يكى از محله‏ها مى‏رفت و در مجلس عزادارى توده‏هاى محروم و فقير شركت مى‏كرد و در هر محله‏اى سخنگويى نيز با خود مى‏برد تا سخنان لازم را به گوش توده‏ها برساند و آنان را از جرياناتى كه در كشور مى‏گذرد آگاه سازد. ▪️ اين عمل كه بى‏سابقه بود، اثر بسزايى در مردم شريف و اصيل قم مى‏گذاشت و در آنان علاوه بر آگاهى، بينايى و رشد فكرى، احساس و كشش ويژه‏اى نسبت به امام ايجاد مى‏كرد. توده‏هاى محلات قم با شور و شعف فوق‏العاده و بى‏نظيرى مقدم مرجع عاليقدر خود را گرامى مى‏داشتند. هر شب از درب خانه امام تا محله‏اى را كه بنا بود از آن ديدن كند با چراغ‏هاى تورى پايه‏دار مزين مى‏ساختند، ده‏ها گوسفند و گاو در سر راه او قربانى مى‏كردند و به فقرا و مستمندان مى‏دادند. مردم هر محل، از زن و مرد تا مسافتى از محله بيرون مى‏آمدند و از مرجع خويش استقبال به عمل مى‏آوردند و در وقت بازگشت نيز تا مسافتى او را بدرقه مى‏كردند. ▪️زنان و مردان محله‏هاى دورافتاده و فقيرنشين قم، از اينكه در تاريخ زندگى خويش براى اولين بار، مرجعى چون امام خمينى را در ميان خود مى‏ديدند از شادى و شعف در پوست خود نمى‏گنجيدند و سر از پا نمى‏شناختند، بى‏اختيار روى دست و پاى او مى‏افتادند و از ديده، اشك شوق مى‏ريختند. گاهى به علت شدت ازدحام و هجوم مردم، حركت امام به كندى صورت مى‏گرفت و پيمودن يك مسافت صد مترى يك ساعت طول مى‏كشيد. يكى از شاهدان عينى جريان يكى از اين بازديدها را چنين شرح داده است:
«... شب دوازدهم محرم (15 خرداد) آقا در مجلس عزادارى محلۀ حكيم در پايين شهر قم شركت كرد. ساعت 22 به تكيۀ كوچۀ حكيم در پايين شهر قم رسيديم. هيچ يادم نمى‏رود كه در طول خيابان آذر تا كوچۀ حكيم، مردم از شور حضور آقاى خمينى در ميان خودشان، چه شادى‏ها مى‏كردند و بيش از چهل رأس گوسفند و گاو جلو پاى اين مرد سر بريدند. ازدحام جمعيت چنان بود كه من حساب كردم ديدم كه آقاى خمينى در عرض 25 دقيقه توانست در ميان مردم فقط 50 متر جلو برود. آدم به چشم خود مى‏ديد كه يك رهبر واقعى چطور مى‏تواند با مردم يكى شود، با آنها و در دل آنها باشد. ساعت از 24 گذشته بود كه به خانه آمديم و من تا در خانه با آقا بودم...». 
▪️در دهۀ اول محرم كه مجلس عزادارى در خانۀ امام خمينى برپا بود، ازدحام جمعيتى كه در اين مجلس شركت مى‏كردند به حدى بود كه كوچه‏هاى اطراف و قسمتى از باغ انارى كه در پشت خانه قرار داشت از مردم پر مى‏شد و راه‏ها بند مى‏آمد. اين استقبال و روآورى چشمگير توده‏ها نسبت به امام، شاه و هيأت حاكمه را بيش از پيش وحشت‏زده و نگران مى‏كرد. (نهضت امام خمینی ج1 ص489-487) ادامه دارد... ✳️وقایع دنباله‌دار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست»؛ هر شب به مناسب ایام محرم الحرام 🇮🇷 @IRANeMOASER
⁉️ویروس قجری و عصر بی‌خبری «در ستایش بیداری مردم» 💠 انقلاب اسلامی دگرگونی‌های عظیمی ‌در ایران پدید آورده است. ما کشوری بودیم که قبل از انقلاب، دولتمردان آن تحت نفوذ قلمرو بالنده‌ای از کوشش‌های انسانی معطوف به هدف مقدس، مشخص، مستمر و مورد اعتماد مردم قرار نداشتند. تاریخ معاصر این مملکت از طریق کارگزاران نادان، وابسته و بی‌هویت، قانون‌گذاران دلداده به بیگانه، احزاب ساخته دست استعمار و استبداد، حکومت‌های بی‌کفایت و مجالس نمایشی ساخته و بازسازی می‌شد. 🔹اکثریت مردم به دلیل حوادثی که بر آنها رفت، جهت‌گیری‌های فعالی نسبت به آینده کشور نداشتند. چون قدرت نمایندگی‌شان از اساس از طریق شیوه‌های انتخاباتی و مشارکت در کنش‌های اجتماعی و یا نهادها و احزاب مردمی ‌و انجمن‌های داوطلبانه تثبیت نمی‌شد و تنها نقطه اعتماد مردم یعنی مذهب و نهادهای مذهبی نیز نسبتی با حکومت نداشتند و در ستیز با قدرت سیاسی بودند. بنابراین، این نمایندگی که می‌توانست نقطه اعتماد مردم به دولت باشد چون نقش مثبتی در دگرگونی‌های کشور و زندگی مردم نداشت بی‌معنا بود. 🔸انقلاب اسلامی این شیوه حقارت‌بار و نفرت‌انگیز را از بین برد و شرایط را برای مردم به گونه‌ای فراهم کرد که باور کردند رفتارها و انگیزه‌هایشان به رغم وابستگی‌های اجتماعی، طبقاتی، صنفی و حزبی، بر وضعیت آینده‌شان تأثیر عمیق دارد. 🔹با انقلاب اسلامی، مردم باور کردند که در تاریخ ایران دوره‌ای آغاز شده است که آینده جامعه به طور فزاینده‌ای وابسته به تصمیم آنهاست. ایران از جامعه‌ای مبتنی بر سرنوشت و تقدیر از پیش تعیین‌شده توسط دیگران، به طرف جامعه‌ای حرکت کرد که تحولات و تغییرات آن به وسیله مردم رقم می‌خورد. 🔸مردم ایران قرن‌ها دنبال حکومتی بودند که دو اصل آزادی و استقلال را به عنوان دو رکن غیر قابل انفکاک، به تاریخ و فرهنگ این مرز و بوم بازگرداند. این دو اصل، دو گوهری بودند که ایران در دوران معاصر، پس از شکست در جنگ با روسیه، به دلیل بی‌کفایتی، جهل، ناتوانی و دست‌نشاندگی شاهان و کارگزاران حکومتی و دل‌سپردگی جریان‌های فکری و سیاسی و فرهنگی وابسته به حکومت، به فرنگستان و فرنگی‌ها؛ به کلی از دست داده بود و از آن پس، به مطالبه‌ای تاریخی تبدیل شد. 🔹اگر چه جنبش‌های باشکوه و شوریده‌ای مثل جنبش تحریم، جنبش مشروطه، جنبش ملی شدن صنعت نفت، جنبش جنگل، جنبش خیابانی، جنبش تنگستانی‌ها و دلواری‌ها و حرکت‌های کم و بیش ملی و منطقه‌ای در گوشه و کنار ایران به راه افتاد تا به نوعی این دو گوهر از دست‌رفته و ربوده‌شده را به مام وطن بازگرداند، اما به رغم شکوه و عظمت این جنبش‌ها، تا قبل از انقلاب اسلامی نه استقلال و نه آزادی گوشه چشمی ‌به ایران نشان نداد. 👈🏼ادامه مطلب را اینجا ببینید 🇮🇷 @IRANeMOASER