✳️ «ولایت و حکمرانی فقیه»، ترجمه و تعلیقهای خواندنی از رساله ولایت فقیه مجتهد
❇️معرفی به مناسبت روز جهانی ترجمه
🔹کتاب «ولایت و حکمرانی فقیه» ترجمه و تعلیقهای بر رساله ولایت فقیه آیتالله سیدمصطفی خمینی به همت سهراب مقدمی شهیدانی و ابوالقاسم کریمی از سوی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی، منتشر شد.
🔸این اثر ترجمهای خواندنی از رساله ولایت فقیه شهید آیتالله سید مصطفی خمینی است که در کوران مبارزات امام خمینی در نجف و در لبیک به ندای ایشان نوشته شد که نمادی از حضور فعال آیتالله سیدمصطفی خمینی در عرصه مبارزات سیاسی و تکاپوی تئوریک در جهت تحقق حکومت دینی بهشمار میرود.
🔹شوربختانه باید گفت تاکنون در زمینه استفاده محافل علمی حوزوی و دانشگاهی از این اثر گرانسگ، توجه شایانی صورت نگرفته و بسیاری از علاقهمندان از وجود چنین کتابی اطلاع ندارند.
🔸در این اثر که همزمان با چهلمین سالگرد شهادت آیتالله سید مصطفی خمینی برای استفاده پژوهشگران و علاقهمندان انقلاب اسلامی ترجمه شد، با بهرهگیری منابع موجود، در حواشی کتاب به بسیاری از شبهات و سوالات مربوط به ولایت فقیه پاسخ داده شد. مباحثی همچون «اثبات ضرورت حکومت دینی توسط ولی فقیه» و «ولایت سیاسی فقها در عصر غیبت» از شاخصترین موضوعات مندرج در این اثر بهشمار میرود.
متن کامل معرفی کتاب از خبرگزاری کتاب ایران
🔹 علاقهمندان برای تهیه کتاب میتوانند به آدرسهای «تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک۶؛ تلفن ۲۲۵۷۹۱۹۲_۰۲۱ و قم تلفن: ۳۲۹۰۴۲۳۱-۰۲۵» یا «قم، چهارراه شهدا به سمت درمانگاه قرآن و عترت، روبهروی مدرسه حجتیه، کتابفروشی مطبوعات کیهان» مراجعه کنند.
🇮🇷 @IRANeMOASER
متن اعلامیه علامه حسنزاده و جمعی از علمای حوزه علمیه قم درباره حوادث سیاسی ایران و چهلمین روز شهدای ١٧ شهریور
عارف انقلابی؛ اسناد کمتر دیده شده از مواضع انقلابی مرحوم علامه حسنزاده/۵
بسم الله الرحمن الرحيم
وكأین من نبی قاتل معه ربيون كثير فما وهنوا لما اصابهم في سبيل الله و ما ضعفوا و ما استكانوا والله يحب الصابرين ...» (سوره آلعمران آیه ۱۴۶)
🔹در طول تاریخ همواره پیامبران خدا و پیشوایان دینی و پیروان راستینشان در راه خدا، عليه جباران و ستمگران به پیکار برخاستند و تا آخرین دم، ضعف و سستی و زبونی به خود راه ندادند.
🔸ملت اسلام که بر ضد بیدادگری و بیدینی به پا خواسته و در کمتر از يك سال هزاران قربانی داده ، تکیهگاهی جز خدا و نیروهای خداداده، ندارد.
🔹جامعه مسلمان ایران میداند که ابرقدرتها برای بلعیدن ثروتهای ما چنگ و دندان تیز کردهاند و رژیمهای دستنشانده خود را بر ملت مسلمان مسلط نموده ، به نام طرفداری از #صلح_جهانی مردم بیگناه را به آتش و خون میکشند و زیر ماسك پشتیبانی از حقوق بشر، حق تودههای ستمکش را پایمال میکنند.
🔸ملت ما رفتار غیرانسانی #رژیم_بعثی_عراق را در مورد محاصره منزل بزرگ رهبر دینی حضرت آیتاللهالعظمی امام خمینی و همدستی با همپیمانان اسراییل و سلب آزادی از سرسختترین دشمن صهیونیسم، محکوم میکند.
🔹رژیمی که هر لحظه به شکلی درمی آید؛ يك روز با دولتی به جرم تأمین نفت اسراییل غاصب و حکومت نژادپرست و آدمکش #رودزیا و #آفریقای_جنوبی مبارزه میکند و روز دیگر با همان دولت طرح دوستی و همکاری میریزد. از یکسو از تأسیس صندوق نه میلیارد دلاری ، برای جلوگیری از معاهده صلح دروغین با #اسراییل دم میزند و از سوی دیگر علیه پرچمدار نهضت ضدصهیونیسم با دوستان دیرین اسراییل تبانی میکند.
🔸مردم ما از رژیم دستنشانده ایران توقعی جز قتل و غارت ندارد و به چشم خود دید دولتی که به عنوان آشتی ملی سرکار آمد چه فاجعهای به بار آورد و روی چنگیزهای تاریخ را سفید کرد و صدها و هزاران نفر از زنان، کودکان و نوجوانان را در میدان شهدای تهران به کمک سربازان اسراییلی چنانکه نقل شده از بالا و پایین به رگبار مسلسل بست.
🔹نظام استبدادی ایران پنداشت با برقراری حکومت نظامی غیرقانونی میتواند خروش ملت مبارز مسلمان ایران را فرونشاند ولی شورشهای پی در پی و تظاهرات بیامان شهرستانها که منجر به قتل صدها نفر در #مشهد، #کرمانشاه، #بوکان، #کاشان، #خرمآباد، #بروجرد ، #آمل و #بابل و... به دست دژخیمان نظام حاکم شد، نشان داد که این موج فرونشستنی نیست تا آنگاه که نظام اسلامی برسرکار آید و عمل به قوانین اسلام را سرلوحه کار خود قرار دهد.
🔸دولت به اصطلاح آشتی نه تنها تظاهرات سرتاسری ملت ایران را در روز عید فطر و تظاهرات مردم قهرمان تهران را در ۱۶ شهریور وقعی ننهاد، بلکه تظاهرات وسیع آرام ۱۷ شهریور تهران را به بهانه حکومت نظامی غیرقانونی که مردم از آن بیاطلاع بودند، با مسلسلهای خودکار به خاك و خون کشید.
🔹دولت آشتی ملی، آشتی را به درون دبستانها و دبیرستانها کشانیدا و بنا به نقل روزنامههای رسمی تنها در #دبیرستان_پهلوی کاشان ۲۵۰ نفر زخمی به جای گذاشت.
🔸جامعه مسلمان و آگاه ایران با تعطیل سرتاسری روز یکشنبه نهم مهرماه که #رفراندم عینی و عملی بود همبستگی کامل خود را با رهبر نهضت امام خمینی اعلام نمود.
🔹ملت غیور ایران به رهبری روحانیت متعهد، مبارزه مقدس خود، علیه جباران و ستمکاران را ادامه میدهد و روز دوشنبه ۲۴ مهرماه ۵۷ را به عنوان بزرگداشت چهلمین روز قربانیان تهران و سالگرد مرگ اسرارآمیز فرزند رهبر عالیقدر امام خمینی و به یاد قربانیان اخیر شهرستانها عزای عمومی اعلام میکند و از ملل آزاد جهان و طرفداران راستین حقوق بشر میخواهد که صدای این ملت مظلوم را به گوش جهانیان برساند.
« ربنا أفرغ علينا صبرا وثبت اقدامنا وانصرنا على القوم الكافرين »(١٣۵٧.٧.١٧)(اسناد انقلاب اسلامی، ج3، صص ۴٠۵-۴٠٣)
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #اطلاعات ۱۱ مهر ۱۳۶۰
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کیهان ۱۱ مهر ۱۳۶۰
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۱۱ مهر ۱۳۶۰
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #اطلاعات ۱۲ مهر ۱۳۶۰
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کیهان ۱۲ مهر ۱۳۶۰
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۱۲ مهر ۱۳۶۰
🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️ علت هجرت امام به پاریس از زبان حاج سیداحمد خمینی
✅در آستانه سالروز هجرت امام خمینی به پاریس
🔸 هجرت امام به #پاریس به جریاناتی که چند ماهی قبل از این تصمیم روی داد برمیگردد. با اوجگیری مبارزات مردم ایران، دو دولت #ایران و #عراق در جلساتی متعدد که در #بغداد تشکیل گردید، به این نتیجه رسید که فعالیت امام نه تنها برای ایران که برای عراق هم خطرناک شده است. توجه مردم عراق به امام و شور و احساسات زائرین ایرانی چیزی نبود که عراق بتواند به آسانی از کنار آن بگذرد و بدین جهت آقای دعایی را خواستند تا خیلی روشن نظرات شورای انقلاب کشور عراق را به عرض امام برساند.
🔹آقای دعایی نظرات عراق را برای حضرت امام بیان داشت که خلاصه آن عبارت است از:
_ حضرتعالی چون گذشته میتوانید در عراق به زندگی عادی خود ادامه دهید ولی از کارهای سیاسیای که باعث تیرگی روابط ما با ایران میگردد، خودداری نمایید.
_ در صورت ادامه کارهای سیاسی باید عراق را ترک کنید.
🔸تصمیم امام معلوم بود رو کردند به من و فرمودند گذرنامه من و خودت را بیاور و من چنین کردم. آقای دعایی عازم بغداد شد، ولی از گذرنامهها خبری نشد. چندی بعد #سعدون_شاکر رئیس سازمان امنیت عراق خدمت امام رسید و مطالبی در ارتباط با روابط ایران و عراق، اوضاع عراق و منطقه و گزارشهایی از این دست را به عرض امام رسانید. ولی در خاتمه چیزی بیشتر از پیغام قبلشان نداشت.
🔹امام خیلی صحبت کردند که متأسفانه ضبط نشد، مثلاً فرمودند: من هرکجا بروم و (اشاره به زیلوی اتاقشان) فرشم را پهن کنم منزلم است و یا گفتند: من از آن آخوندها نیستم که تنها به خاطر زیارت دست از تکلیفم بردارم و از این قبیل. چندی گذشت و خبری نشد. احساسات مردم عراق و ایران در موقع تشرف امام به حرم مولای متقیان، صد چندان دیدنی بود. لذا منزلشان محاصره شد و کسی را حق ورود نبود.
🔸بیهوده ما را بیش از نه ساعت معطل کردند. در حالیکه ما گفته بودیم که میخواهیم به بغداد برگردیم. امام عصبانی شدند و آنان را تهدید کرند. هر وقت من به آنها میگفتم که چرا معطل میکنید میگفتند باید از بغداد خبر برسد.
🔹بعد از عصبانیت امام آنها بلافاصله با بغداد تماس گرفتند و برخورد امام را با خودشان گفتند. امام به آنها گفتند آنچه بر من در اینجا بگذرد به دنیا اعلام میکنم! این را هم به بغدادیون خبر دادند. چیزی نگذشت که آمدند که ببخشید ما نتوانسته بودیم به مرکز خبر دهیم و الا آنها حاضر به این وضع نبودند و نیستند. تو را به خدا آنچه بر شما گذشته است به مرکز نگویید و از این قبیل مطالب که چی؟ که مرکز نیست. ماییم. که چی؟ که امام یک مرتبه چیزی علیه مرکز ننویسند.
🔸همان شب از #کاخ_الیزه آمدند پیش من وقت خواستند. امام گفتند بیایند، آمدند و گفتند حق ندارید کوچکترین کاری انجام دهید و امام گفتند: ما فکر میکردیم اینجا مثل عراق نیست، من هر کجا بروم حرفم را میزنم. من از فرودگاهی به فرودگاه دیگر و از شهری به شهر دیگر سفر میکنم تا به دنیا اعلام کنم که تمام ظالمان دنیا دستشان را در دست یکدیگر گذاشتهاند تا مردم جهان صدای ما مظلومان را نشنوند ولی من صدای مردم دلیر را به دنیا خواهم رساند، من به دنیا خواهم گفت که در ایران چه میگذرد.
فصلنامه پانزده خرداد،ش۲، سال ۱۳۸۴
🇮🇷 @IRANeMOASER
🔴مبارزات عدالتخواهانه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله
امام خمینی قدس سره الشریف:
▫️«...کسی که یک مقداری آشنا باشد به منطق قرآن، میبیند که این قرآن است که وادار کرد #پیغمبر_اسلام را به اینکه با این سرمایهدارها دائماً در جنگ باشد. با این کسانی که در #حجاز و در #طائف و در #مکه و اینها، #سرمایهدار بودند و صاحب قدرت و اشخاص قلدری بودند که قدرتمند بودند. قرآن بود که پیغمبر اکرم را وادار کرد به اینکه با این مردمی که با ملیت مردم با منافع تودههای مردم، مخالف هستند و استثمار میکنند اینها را، با اینها باید جنگ بکنید و تعدیلی حاصل بشود.
▪️جنگهایی که پیغمبر در زمان حیاتشان فرمودهاند، بعد از اینکه اسباب جنگ فراهم شد برایشان، این جنگها همیشه با زورمندها بوده است؛ با آنها، مثل #ابوسفیان و امثال آنها که قدرتمندها بودند، و اینها منافع ملتها را، ملت خودشان را، میخواستند برای خودشان [غارت] بکنند؛ و ظلم و ستمکاری و بی عدالتی رایج بوده است؛ و جنگهایی که واقع شده، بین مستضعفین بوده و این مردم طبقه سه، این فقرا با این زورمندها و اینهایی که می خواستند حق فقرا را بخورند...»(صحیفه امام ج4 ص214)
#رحلت_پیامبر_اکرم
#امام_حسن
#شهادت_امام_حسن
🇮🇷 @IRANeMOASER
🔴دروغ ابراهیم یزدی توسط امام تکذیب شد!
🔻آیا ابراهیم یزدی در سفر امام به پاریس نقشی داشت؟
🔹تحریف نهضت امام خمینی (ره) از زمان حیات ایشان آغاز شده بود و کسانی که به دنبال احراز مناصب مختلف بودند میدانستند بدون اینکه خود را از یاران نزدیک امام جا بزنند به جایگاههای سیاسی حساس دست نخواهند یافت.
🔸یکی از #تحریفات_آشکار در تاریخ انقلاب اسلامی که بارها و بارها تکذیب شده؛ ادعای #ابراهیم_یزدی مبنی بر نقش وی در انتخاب #پاریس به عنوان تبعیدگاه سوم امام خمینی بود اما در مقابل امام خمینی قدس سره الشریف این ادعا را با صراحت رد میکنند.
🔹ایشان «حفظ جان یاران از تعرض #عوامل_حکومتی_عراق» را یکی از علل و عوامل خروج از عراق و حرکت به سمت #کویت، برمیشمارد و تصریح میکند که ابتدا تصمیم به حضور در کویت نیز به صورت موقّتی بوده تا بعداً به یکی از کشورهای اسلامی مهاجرت کنند امّا پس از برخورد دولت کویت، و احتمال بروز برخوردها و محدودیّتهای مشابه در سایر دول اسلامی، تصمیم به سفر به پاریس گرفتهاند. البته امام (ره) تأکید میکند که این تصمیم «بدون هیچ فکر و سابقه ذهنی» بوده و آن را ناشی از اراده و تقدیر الهی بر شمرده است.
🔸ایشان همچنین در بیانات خود، تصریح میکند که تا انتخاب محل جدید، موقتّاً به #فرانسه سفر کرده بودند و در جای دیگر بر این معنا تأکید میکنند که « ما هیچ بنا نداشتیم كه به پاریس برویم.»
🔹همان گونه که میبینید، در کلمات امام خمینی (ره) هیچ اشارهای به تأثیرگذاری ایرانیان مقیم فرانسه بر مهاجرت ایشان به آن جا، به چشم نمیخورد! با این وجود، برخی از چهرههای سیاسی (مانند دکتر ابراهیم یزدی) ادّعا کردهاند که طرح مهاجرت به پاریس را آنها مطرح کردهاند.
🔸ابراهیم یزدی در خاطراتش چنین مینویسد:
«در آخرین مرحله نیز، هنگامی که توافق سه دولت ایران، عراق و آمریکا برای خاموش کردن صدای خمینی، موجب شد که ایشان تصمیم به ترک عراق بگیرند، توسط آقای #دعایی از من خواستند که به ایشان بپیوندم. مورّخان و تحلیلگران #تاریخ_انقلاب گفته و نوشتهاند که اگر من به #نجف نمیرفتم و آقای خمینی را همراهی نمیکردم، و اگر دولت کویت مانع ورود آقای خمینی و همراهانش به کویت نمیشد،.... جنبش به احتمال زیاد در همان سطح محدود ملّی باقی میماند. یکی از دستاوردهای این ارتباط سازمانیافته، سفر آقای خمینی به پاریس بود.
🔹یزدی در جای دیگر، ابتکار سفر به پاریس را از خود معرّفی میکند و مینویسد:
«حاج احمد آقا گفتند که آقا با پیشنهاد شما برای سفر به پاریس موافقت کردهاند...بعد از آن که آقای خمینی پیشنهاد سفر به پاریس را پذیرفتند، در مورد جوّ سیاسی ایرانیان مقیم پاریس صحبت شد.»
🔸او در جای دیگر در تاریخ ٨۵/١١/٢٢ در گفتگو با #آفتاب، همین مدّعا را مطرح میکند و میگوید:
«[بعد از بازگشت از مرز کویت]، در #هتل_بصره بود که ایشان [امام] به من گفتند: من نظر تو را در باره رفتن به پاریس پذیرفتم. امّا به این شرط که وابسته به گروهی نباشم و در خانه کسی وارد نشویم.»
🔹این قبیل مدّعاهای غیرمستند جناب دکتر یزدی تا کنون از سوی افراد مختلف رد شده است که از آن جمله میتوان به مرحوم #فردوسیپور و #سیّداحمد_خمینی (به عنوان دو تن از همراهان امام در سفر به پاریس) اشاره کرد. امّامهمتر از همه، بیانِ صریحِ امام خمینی (ره) در وصیتنامه الهی-سیاسیشان است که به منظور جلوگیری از سوء استفاده از این موضوع، همه ادّعاهای دروغ در مورد اثرگذاری اطرافیان(غیر از سیّداحمد) در سفر به پاریس را رد میکند و چنین میفرماید:
🔸«از قرار مذكور، بعضی ها ادّعا كردهاند كه رفتن من به پاریس به وسیله آنان بوده، این دروغ است. من پس از برگرداندنم از كویت، با مشورت احمد پاریس را انتخاب نمودم، زیرا در كشورهاى اسلامى احتمال راه ندادن بود؛ آنان تحت نفوذ شاه بودند ولى پاریس این احتمال نبود.» (نقدی بر مدخل امام خمینی در دایرة المعارف تشیع، ص ١٣٣-١٣٠)
🇮🇷 @IRANeMOASER
گزارشی خواندنی از ورود امام خمینی به عراق
🔻١٣ مهر سالروز تبعید امام به عراق
روز سهشنبه ١٣ مهرماه ١٣۴۴ (٩ جمادى الثانى ١٣٨۵) هواپيماى حامل امام و حاج سيد مصطفى خمينى از تركيه به سوى عراق پرواز كرد. در ساعت ٢ بعدازظهر در باند فرودگاه بينالمللى بغداد بر زمين نشست و مسافرين پياده شدند.
امام و حاج سيد مصطفى به گمان آنكه مأموران عراقى براى تحويل گرفتن آنان و بردنشان به محل تحت نظر آمادهاند، دقايقى در سالن فرودگاه منتظر ماندند و چون به ظاهر از مأموران خبرى نشد از فرودگاه بيرون آمدند و با تاكسى راهى #كاظمين شدند.
شهيد سيد مصطفى خمينى روايت مىكرد كه «در #فرودگاه_بغداد، امام سر كرايه تاكسى چونه مىزد و سوار نمىشد، به شوخى به او گفتم: تا مأموران سر نرسيدهاند و ما را دستگير نكردهاند بيا در ريم و او را وادار كردم كه سوار شود!».
ساعتى بعد هر دو در #مسافرخانه_جمالى كاظمين اتاقى گرفته به استراحت پرداختند. امام پس از لحظهاى استراحت از جا برخاست و روانه #حرم_مطهر شد. شهيد سيد مصطفى در مقام تماس تلفنى با حاج #شيخ_نصراللّه_خلخالى در #نجف برآمد تا ورودشان را خبر دهد؛ اما چون او را نتوانست بيابد به منزل آقاى #خويى تلفن كرد و ورود امام و خود را به پيشكار منزل كه در آن ساعت تنها در آنجا بود خبر داد و از او خواست كه منزلى برايشان در نجف در نظر بگيرند.
صاحب مسافرخانه جمالى، آقاى #عبدالامير_جمالى كه تا آن لحظه امام و فرزندش را نشناخته بود از گفتگوى تلفنى حاج سيد مصطفى خمينى به نجف دريافت كه اين ميهمانان تازهوارد چه كسانى هستند بنابراين فوراً در مقام تجليل و تكريم برآمد و با اصرار، ايشان را به منزل شخصى خويش برد و منزل را دربست در اختيار آنان قرار داد.
ديرى نپاييد كه خبر ورود امام به #عراق برقآسا در #محافل_روحانى_نجف اشرف طنين افكند و سر زبانها افتاد؛ ليكن براى هيچكس اين خبر باوركردنى نبود. روحانيان و محصلان علوم اسلامى براى اطلاع از صحت و سقم خبر به #مدرسه_آيتاللّه_بروجردى كه جنبه مركزيت حوزه نجف را داشت، روآوردند و در انتظار رسيدن خبر قطعى از كاظمين در آنجا گرد آمدند. طولى نكشيد كه زنگ تلفن مدرسه به صدا درآمد و ورود امام را به كاظمين بشارت داد. روحانيان جوان با دريافت اين بشارت به كف زدن پرداختند و مدرسه يكپارچه در شور و شعف فرورفت.
شمارى از مقامات علمى و روحانى نجف با دريافت خبر ورود امام در همان ساعت به صورت دستهجمعى راهى كاظمين شدند. پاسى از شب گذشته بود كه آنها به محل سكونت امام در كاظمين رسيدند. در آن ساعت امام به استراحت پرداخته بود و حاج سيد مصطفى با تنى چند از #علماى_كاظمين و حاج شيخ نصراللّه خلخالى كه تازه از #لبنان وارد شده بود به گفتگو نشسته بودند.
روحانيانى كه از نجف وارد شده بودند با ديدن عمامه امام به سوى آن هجوم بردند و آن را برداشته، مىبوسيدند و به چشم مىماليدند.
فرداى آن روز نيز انبوهى از عالمان و روحانيان نجف و كربلا براى ديدار امام به كاظمين رفتند و ورود او و حاج سيد مصطفى را به سرزمين عراق تبريك گفتند. علماى طراز اول نجف براى عرض خيرمقدم به امام هريك فرزند خود يا نمايندهاى را، راهى كاظمين كردند.(نهضت امام خمینی ج٢ ص١۶٠-١۵٨)
#تبعید_امام_به_عراق
🇮🇷 @IRANeMOASER