eitaa logo
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
416 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
637 ویدیو
686 فایل
تاریخ معاصر ایران و دانشنامه انقلاب اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
الگوی انقلابی در هنده فکری امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، 32.pdf
1.49M
⬅️انقلابی‌گری از نگاه امام و رهبری به چه معناست؟ ⚫️به مناسبت ایام ارتحال امام خمینی 🔰انقلابی‌گری در شرایط کنونی کشور و موقعیت انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی، بهترین راه برای خروج از بحران‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کنونی است اما اصلی‌ترین سؤال این است که:«انقلابی‌گری چیست؟» انقلابی‌گری در این نوشتار، یعنی انقلابی بودن، انقلابی ماندن و انقلابی عمل کردن که الگوی کامل آن در ایران، حضرت امام خمینی (ره) است. انقلابی‌گری با شاخص مدنظر حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری، نقشه راهی است که می‌تواند ضامن کارآمدی، استحکام و اقتدار ملی باشد. 📚مقاله ضمیمه: الگوی انقلابی در هندسه فکری امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری؛ فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش50-49، پاییز و زمستان 1395 🇮🇷 @IRANeMOASER
9. یاد یار امام به روایت دانشمندان.pdf
33.6K
⬅️امام در نگاه اندیشمندان جهان ⚫️به مناسبت ایام ارتحال امام خمینی ژاپن تایمز: 🔹آیت‌الله خمینی ایران را به قدرتی مهم در خاورمیانه تبدیل کرد... امروز ایران به یک قدرت عظیم مبدل گردیده که با نیروی هیچ‌یک از پادشاهان تاریخ ایران قابل مقایسه نیست 🔹سیبوری متخصص اندونزیایی در امور خاورمیانه: زندگی امام خمینی برای ما الگوست و بایستی از مبارزات، فداکاری‌ها و صبر او در تحقق آرمان‌هایش درس بگیریم. 🔹دکتر محمدسعید شهابی-سردبیر مجله عربی العالم: امام خمینی تمام مرزهای تقلیدی حاکم بر مؤسسات مذهبی اعم از اسلامی و غیراسلامی را پشت سر گذاشتند و در حالی که قرآن به دست داشتند، بازگشت به اسلام را به زندگی اعلام نمودند و بدان روح جدیدی بخشیدند 📚مقاله ضمیمه: یادیار؛ امام خمینی در نگاه اندیشمندان جهان؛ فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش3، بهار1384 🇮🇷 @IRANeMOASER
17. در حضور اخلاص.pdf
155.5K
⬅️زیارت‌های ترک‌نشدنی امام خمینی در نجف ⚫️به مناسبت ایام ارتحال امام خمینی حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی: 💠امام خمینی در نجف اشرف (كمتر مرجعی را اینگونه دیدیم)، از روزی که وارد نجف شد تا روزی که از نجف مهاجرت کردند هر شب ۲ ساعت که از شب می‌رفت، زمستان با تابستان هوای سرد، گرم، ایشان در حرم حضرت علی (ع) بود؛ حرم‌شان ترک نمی‌شد، درست سر ساعت به وقت محلی در حرم حضرت علی (ع) بود این برنامه‌شان هرگز ترک نمی‌شد؛ حتی یک‌وقت به دنبال کودتایی که در عراق رخ داد و حکومت نظامی شده بود، برادر شهید مرحوم حاج آقا مصطفی می‌گفت که: دیدیم آقا توی اتاق نیست گفتیم نکنن که آقا رفته باشد حرم، کجا رفته باشد، ابن طرف بگرد، آن طرف بگرد، تا اینکه دیدیم رفته بالای پشت بام ایستاده رو به گنبد حضرت علی (ع) و دارند زیارتنامه می‌خوانند... 📚مقاله ضمیمه: در حضور اخلاص؛ سرگذشت‌های ویژه از سلوک و سیره امام خمینی(ره)؛ فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره20، 1388ه.ش. 🇮🇷 @IRANeMOASER
مختصات اسلام آمریکایی.pdf
1.7M
⬅️اسلام آمریکایی چیست؟ ⚫️به مناسبت ایام ارتحال امام خمینی امام خمینی (ره) خطاب به حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی: «...‎‏ شما باید نشان دهید که چگونه مردم، علیه ظلم و بیداد، تحجر و واپس‌گرایی قیام‏‎ ‎‏کردند و فکر اسلام ناب محمدی را جایگزین تفکر اسلام سلطنتی، اسلام سرمایه‌داری،‏‎ ‎‏اسلام التقاط و در یک کلمه کردند.‏» اسلام آمریکایی در مقابل اسلام ناب به کرات در ادبیات سیاسی امام خمینی (ره) مطرح شده و ایشان همواره به مردم و مسئولین هشدار می دهند نادر برابر این جریان خزنده و انحرافی ایستادگی کنند اما این مفهوم پراهمیت و پرتکرار به چه معناست؟ جریان اسلام آمریکایی از چه ویژگی‌هایی برخوردارند و اهداف آن‌ها چیست؟ پاسخ به این سؤالات در: مقاله ضمیمه: مختصات اسلام آمریکایی در منظومه فکری امام خمینی (ره) 🇮🇷 @IRANeMOASER
بررسی تطبیقی اندیشه امام و هاشمی رفسنجانی.pdf
1.65M
⬅️هاشمی رفسنجانی و اختلاف با امام خمینی در مشرب مبارزاتی ⚫️به مناسبت ایام ارتحال امام خمینی 🔸هاشمی رفسنجانی در طول سالیان مبارزه، به حرکت‌های مسلحانه و اقدام علیه رژیم طاغونی اعتقاد داشته و اقدامانی را در این زمینه صورت داده است. وی در کنار مخالفان مذهبی متمایل به مبارزات مسلحانه مانند هیئت‌های مؤتلفه اسلامی و همچنین در کنار سازمانی التقاطی مانند مجاهدین خلق (منافقین) نیز حضور داشت و از آن‌ها حمایت‌های فراوانی نمود. 🔸در نقطه مقابل امام خمینی به مبارزه مسلحانه اعتقادی نداشتند و ارتقای بینش سیاسی-فرهنگی مردم را یگانه راه مؤثر برای پیروزی انقلاب اسلامی می‌دیدند و گذشت زمان صحت این دیدگاه را به اثبات رساند. 🔸در هر صورت بررسی تطبیقی اندیشه‌های امام خمینی و عملکردهای هاشمی رفسنجانی در زمینه مبارزه مسلحانه و حمایت از منافقین، فاصله آقای رفسنجانی با افق دید امام خمینی قدس سره الشریف را نشان می‌دهد. فاصله‌ای که محدود به این موارد نبود و بررسی سایر موارد مجال خاص خود را می‌طلبد. 📚مقاله ضمیمه:بررسی تطبیقی اندیشه‌های امام خمینی و عملکردهای هاشمی رفسنجانی در زمینه مبارزه مسلحانه و حمایت از منافقین، ، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش48، تابستان1395 🇮🇷 @IRANeMOASER
امام خمینی حوزه علمیه نجف را متحول کرد.pdf
1.45M
♨️امام خمینی فضای فکری حوزه علمیه نجف را متحول کرد ⬅️مصاحبه اختصاصی فصلنامه 15خرداد با آیت‌الله محمد فاضل استرآبادی 💠امام خمینی اولین کاری که خوب کرد و زود کرد، همین تحول فکری بود. فضای نجف را عوض کرد. یکی خود من! در آن زمان درس خارج می‌رفتم. امام به همه ما باوراند که مبارزه نه فقط حرام نیست بلکه جایز هم هست، بلکه واجب هم هست. شاید واجب عینی هم باشد، بالاتر از واجب کفایی... 📚مقاله ضمیمه: امام خمینی فضای فکری نجف را متحول کرد، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش50-49، پاییز و زمستان 1395 🇮🇷 @IRANeMOASER
عصمتیه.pdf
348.8K
💢آشنایی با مبارزات فرهنگی-سیاسی «دختران عصمتیه» ⬅️در واپسین سال‌های دهه چهل آن‌گاه که امام خمینی، ایده تشکیل حکومت اسلامی را در قالب «نظریه ولایت‌فقیه» مطرح کرد، گروه‌های مبارز جدیدی در میان جوانان حوزه و دانشگاه شکل گرفت که آرمان آن‌ها دیگر رابطه‌ای با الگوهای غربی نداشت. با همین پیش‌زمینه بود که «مؤسسه عصمتیه» خرمشهر -که مرکزی دینی و فرهنگی بود- به پایگاهی برای روشنگری دختران و زنان ایران شد و فعالیت‌های مذهبی-سیاسی این مؤسسه مایه نگرانی ساواک گردید؛ از این رو دو تن از سخنرانان آنجا به نام‌های معصومه اژدر افشار و فخریه اژدرافشار را دستگیر و مؤسسه را تعطیل نمود اما دختران مقاوم عصمتیه برنامه‌های خویش را پیش گرفتند... ادامه متن در مقاله ضمیمه: روزنه‌هایی امید در فضای ناامیدی زن ایرانی/ برگرفته از کتاب نهضت امام خمینی (س)، دفتر چهارم (فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره19، بهار1388. 🇮🇷 @IRANeMOASER
📍مبارزه امام با نهضت آزادی و جریانات لیبرال؛ به روایت مقام معظم رهبری ⚫️به مناسبت ایام ارتحال امام خمینی 🔹از اوّلِ انقلاب، در عرض و به موازات خطِّ امام، جریانی پیدا شد که به یک و الگوبرداری شده از نظام‌های غربی دعوت می‌کرد؛ منتها با رنگ و لعاب اسلامی؛ اسمِ اسلامی، اما باطنِ غیراسلامی؛ ساختِ اسلامی، اما جهت‌گیرىِ غیراسلامی. 🔸البته آن‌ها بی‌میل نبودند که در کنار چنین نظامی، هم برای مقبول جلوه دادن نظام در چشم مردم وجود داشته باشد - چون مردم به اسلام دلبسته بودند - بدشان نمی‌آمد روحانىِ مورد قبولی در کنار نظام قرار گیرد تا نظام را در چشم مردم، اسلامی جلوه دهد؛ دولتمردان نظام هم به همان شکلی که خودشان می‌پسندند و تشخیص می‌دهند، نظام را به همان صورت غیراسلامی - و در حقیقت، شکل بازسازی شده رژیم سلطنتی، منتها طبق قبول سیاستمداران و قدرتمندان دنیا - اداره کنند. 🔹ظاهر و رنگ و لعاب دین هم این فایده را برای آن‌ها داشته باشد که نیروهای مردم را در خدمت‌شان قرار دهد؛ هرجا به حضور مردم احتیاج است - در هنگام و و دادن و غیره - همین ظاهر اسلامی، مردم را به همکاری با آن نظام وادار کند؛ اما اگر تأمین نشد، نشد؛ اگر با مبارزه نشد، نشد؛ اگر کشور و و مردم در قبضه دشمنان قرار گرفت، گرفت! لذا از اوّلی که امام دستور داد به وسیله خبرگان منتخب مردم تدوین شود، هرجا که نام اسلام و نشانی از حضور واقعی اسلام بود، این‌ها مقابله کردند. 🔸آن‌جایی که اصل مربوط به « » مطرح شد، این‌ها بی‌تابانه مبارزه کردند. البته با ولایتش مخالف نبودند - ولایت یعنی حکومت؛ آن‌ها تشنه قدرت و حکومت کردن بودند - با فقیه‌اش مخالف بودند؛ چون به معنای حضور حقیقی دین در جامعه بود؛ این را برنمی‌تافتند و تحمّل نمی‌کردند. هرجا که نشانه حضور واقعی اسلام بود، این‌ها معترض بودند. 🔹امام در مقابل این جریان - که بسیار هم مدعی بود - ایستاد؛ روی مبانی اسلام تکیه کرد؛ روی ترکیب و ساخت اسلامی نظام، با جدیت اصرار ورزید»(1380.3.14) 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۲ خرداد ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۲ خرداد ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۲ خرداد ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📌گام دوازدهم: اثبات اسلام ناب محمدی ⚫️به مناسبت ایام ارتحال امام خمینی چهارده گام تا امام 🔹امام خمینی (قدس سره) در مبارزه خود با ، به معرفی و جهاد برای تحقق می‌پرداختند و در زمانی که جامعه اسلامی و حتی برخی از حوزه‌های علمیه به خاطر و انحرافی جهان‌خواران؛ اسلام را محدود به عبادیات می‌دیدند تلاش نمودند که تمام ابعاد اسلام را معرفی نمایند. 🔸مطالعه بخشی از سخنرانی ایشان در این زمینه گویای جو غالب آن زمان و جلوه‌گر مبارزه عمیق ایشان در راستای اثبات و تحقق اسلام ناب محمّدی صلّی الله علیه و آله است: 🔹« الان طبقات مسلمین چه تحصیل‌کرده از متجددین و چه تحصیل‌کرده از روحانیین، فضلا از توده مردم، اسلام را درست نفهمیده‌اند و همان‌طور که غربا را مردم نمی‌شناسند، اسلام هم تقریبا به وضع در دنیا زندگی کرده است. و چنان‌چه کسی بخواهد اسلام را آن‌طور که هست معرفی کند، به این زودی‌ها مردم باورشان نمی‌آید. 🔸حدود پنجاه کتابی که احکام اسلام در آن مجتمع است، سه-چهار جلدش مربوط به عبادیات و وظایف انسان با رب‌الارباب است و کمی از احکام هم مربوط به اخلاقیات است، مابقی کتاب‌ها همه مربوط به اجتماعیات، اقتصادیات، حقوق و سیاسیات می‌باشد... آن روز که دنیا غرق در بود و از اروپا هیچ خبری نبود و دو امپراتوری بزرگ که بودند، در حال استبداد به سر می‌بردند و اصلا قانونی وجود نداشت، اسلام قوانینی آورد که جامع قوانین حکومت‌های زنده دنیاست و از آن هم جامع‌تر است و همه جهاتی که بشر در امور مربوط به جنگ، صلح، حکومت، زندگی خصوصی، معاشرت با دیگران... و دیگر امور به آن محتاج است در قوانین اسلام آمده است... 🔹ما تمام جهات را کنار گذاشتیم و مقداری از احکام را گرفته، خَلَفا عن سلف مباحثه می‌کنیم. بسیاری از احکام اسلام جزء علوم غریبه شده است، اصلا و فقط از آن اسمی مانده است، تمام جزئیات اسلام که بهترین جزئیاتی است که برای بشر آمده الان بکلی فراموش شده است و لم یبق الا اسمه. تمام آیات شریفه الهیه که برای جزئیات و حدود است لم یبق الا قرائته... ما الان موظف هستیم ابهاماتی را که نسبت به اسلام وجود دارد برطرف کنیم تا این ابهام را از اذهان بیرون نکنیم هیچ‌کاری نمی‌توانیم انجام دهیم. 🔸 ما باید خود و نسل آتیه را وادار کنیم و به آن‌ها سفارش کنیم که نسل آتیه خویش را نیز مأمور کنند این ابهامی را که بر اثر چند صد ساله، نسبت به اسلام در اذهان حتی بسیاری از روشن‌فکران ما پیدا شده است رفع کنند، اسلام و حکومت اسلامی را معرفی کنند، که اسلام چیست و حکومت اسلام چه می‌باشد و قوانین اسلام چگونه است و بسیاری از احکام عبادی اسلام با این‌که عبادت است، عبادت توأم با سیاست است. اجتماعی حج و جمعه و امثال آن، در عین معنویت از سیاسیات اسلام است... امروز ، و حوزه‌های دیگر موظفند که اسلام را نشان دهند و این متاع را عرضه کنند...»(نهضت امام خمینی (قدس سره) ج2 ص723-722) 🇮🇷 @IRANeMOASER