در تماسی که با خانم #بهنوش_بختیاری داشتم، از ایشون بابت دعوت مردم به مشارکت در #انتخابات تشکر کردم. گفت:
"چه عجب! یک نفر غیرت منو به کشورم دید"!
گفتم: این چه حرفیه، خیلیا دارن کلیپ شمارو دست به دست میکنن.
با بغض گفت: "بفرست ببینم! آخه من که هرچه دیدم تاحالا فحش و ناسزا بوده"
بعد از تماس، رفتم توی اینستا و اسمشو سرچ کردم تا چندتا پست که در قدردانی ایشونه برای خودش بفرستم تا ببینه و کمی روحیه بگیره. اما نتیجه خیلی وحشتناک بود. تا چشم کار میکرد پستها و کاریکاتورهایی به چشم میخورد که خانم بختیاری رو یا به سگ تشبیه کردن، یا با بدترین الفاظ مورد حمله قرار دادند. جدا از شبکههایی مثل "من و تو" و "ایراناینترنشنال" همکاران سلبریتی هم از ناسزا کم نذاشته بودن.
و من موندم و شرمندگی که نتونستم چیزی پیدا کنم براش بفرستم و نشون بدم که بچههای انقلاب ـ علیرغم همه اختلاف سلیقهها و تفاوتهای اعتقادی ـ قدر این کارشو میدونن. و خیلی استقامت میخواد کسی مورد این همه حمله قرار بگیره و از طرف دوستان هم حمایت نشه اما همچنان استقامت داشته باشه و از موضعش برنگرده.
بنا به وظیفه دینی و انسانی پیشنهاد میکنم برای قدردانی از ایشون و #داریوش_ارجمند و #خداداد_عزیزی و #رضازاده و #علی_پروین و این چندنفر معدود که در حد وسعشون انجام وظیفه کردن، ساکت نباشیم و اگه نمیتونیم با ساختن کلیپ و پست ازشون تشکر کنیم، لااقل بریم توی صفحات اینستاشون و زیر یکی از پستهایی که کامنتشو نبسته، هشتکهایی بزنیم که متوجه بشن، مردم ما نمکنشناس نیستن. مثل #سلبریتی_باغیرت و یا #سلبریتی_باشرف.
1⃣ میثاق حقیقی
محدثان اسلامی براساس فهم برخی از روایات، بر این باورند که خداوند به هنگام آفرینش حضرت آدم (ع)، تمام فرزندان آینده او را به صورت موجوداتِ ریز درآورد و به آنان گفت: "اَلستُ بربّکم" آنان گفتند "بلی" سپس همگی را به صُلب و پشت آدم بازگردانید. آنان هنگام خطاب الهی دارای عقل و شعور کافی بودند و سخن خدا را شنیدند و پاسخ او را گفتند. این پیمان به این خاطر از آنان گرفته شد که راه عذر در روز رستاخیز را روی آنان ببندد.[۱۶]
بیشتر دانشمندانی که گرایش تفسیر قرآن به روایات دارند، در تفسیر آیه میثاق نیز به روایات ناظر به آن توجه کردهاند؛ روایاتی که دلالت دارند بر اینکه همه انسانها در عالم ذر از پشت آدم به صورت ذراتی بیرون آمدند و خداوند بر ربوبیت خود از ایشان پیمان گرفت.[۱۷]
از سوی محققان اسلامی، اشکالاتی بر این نظر وارد شده است.[۱۸]
6⃣
3⃣ ملکوت عالَم
علامه طباطبایی دیدگاه خاصی دارد و معتقد است که این جریان مربوط به عالم ملکوت است که واقعیت این عالم و ورای آن است. در این عالم که ورای هر زمان و مکان است، همه انسانها و موجودات در محضر خداوند حاضرند و هیچ موجودی غایب نیست. در چنین فضایی، گویی همه فرزندان آدم یک جا از پشت پدران گرفته شده، گرد هم جمع آمدهاند و در برابر خدا حضور دارند. در این حالت هر انسانی خود را به صورت علم حضوری در مییابد و یافتهاش گواهی روشن بر وجود خدا و خداوندگاری او است. اما با قرار گرفتن انسانها در گردونه زمان و تحولات و حوادث جهان و روزگار، آدمی چنان مشغول و از خود بیخود میکند که از آن علم حضوری که به آفریدگار خود داشت، غافل میگردد.[۲۱]
4⃣ نظریه نمادین
گروه دیگری از دانشمندان، زبان آیه را زبانی نمادین و تمثیلی دانستهاند؛ به این صورت که خداوند با فرستادن انبیا و اعطای نعمت عقل به انسانها در همین دنیا، از ایشان بر ربوبیت خود پیمان گرفته است.[۲۲]
8⃣
2⃣ فطرت توحیدی
گروهی از مفسران معتقدند باید مضمون آیه را به معنای توحید فطری[یادداشت ۱] حمل نمود. به عقیده این افراد، خدا انسانها را از پشت پدران و رحم مادران بیرون آورد و آفرینش آنها را با خصوصیاتی ترکیب داد که پیوسته پروردگار خود را بشناسند و نیاز خود را به او احساس کنند. هنگامی که انسانها به نیاز خود به خدا توجه پیدا کردند و خود را غرق در نیاز دیدند، گویی به آنان گفته میشود: من خدای شما نیستم؟ آنان میگویند: بله گواهی میدهیم که خدای ما هستی.[۱۹]
برخی نیز در توضیح گفتهاند که خداوند هنگام خروج فرزندان آدم به صورت نطفه از صلب پدران به رحم مادران که ذراتی بیش نیستند، فطرت توحیدی را با وجود آنان آمیخته است و گفت وگوی خدا با انسان به زبان تکوین بوده است.[۲۰]
7⃣