irvani.whc.ir
#مدرسه_علمیه_آیت_الله_ایروانی
#آموزش
#امتحان_میان_ترم_مدرس
قابل توجه طلاب محترم:
باتوجه به شروع امتحان میانترم فایل راهنمای امتحان مجازی در قسمت تکلیف برای طلاب ارائه می گردد. طلابی که امتحانات میانترم را مجازی می دهند به چند نکته توجه داشته باشند:
1🚫در صورت تحویل نهایی تکلیف، دیگر امکان ویرایش، حذف تکلیف و همچنین ارسال تکلیف جدید وجود ندارد و فقط استاد درس می توانند وضعیت تکلیف را از حالت تحویل نهایی به حالت پیش نویس برگردانند.
2حداکثر به تعداد 5 فایل و هر فایل حداکثر حجم 5 مگابایت می توانید بارگذاری فرمایید،
3 قبل از بارگذاری فایل، می بایست فایل خود را فشرده سازی نمایید (حداکثر 5 مگابایت)
4با توجه به محدودیت تعداد فایل ، جهت بارگذاری تکلیف جدید می بایست تکلیف قبلی را حذف نموده و تکلیف جدید را جایگزین نمایید.
5امکان بارگذاری فایل با فرمت صوتی و ویدیویی بصورت مستقیم وجود ندارد،
◀️برای بارگذاری🎙 فایل صوتی و📹 ویدیویی می بایست قبل از بارگذاری حجم فایل خود را با نرم افزار های مبدل تا حداکثر 5 مگابایت کاهش دهید و همچنین با نرم Winrar با فرمت zip فشرده سازی و در پایان ارسال نمایید .
@iravanikh_qom
irvani.whc.ir
#مدرسه_علمیه_آیت_الله_ایروانی
#آموزش
#اشکالات_انتخاب_واحد
قابل توجه طلاب محترم:
کلیه طلاب(به ویژه طلاب مهمان) انتخاب واحد خود را چک کنند .ممكن است درسی را در سامانه مدرس شرکت کرده اند و تعداد غیبتهای آنها در حد مجاز بوده ولی انتخاب واحدشان در پرتال طلبه حذف شده باشد. در صورت داشتن این مشکل تا سه شنبه 20 آبان (فردا) 9 صبح با آموزش مدرسه تماس بگیرید.
@iravanikh_qom
🌹سالروز ورود #حضرت_فاطمه_معصومه سلام الله عليها به شهر #قم گرامي باد🌹
✍️حضرت فاطمه معصومه(س) در روز اول ذيقعده سال ۱۷۳ قمرى در مدينه منوره ديده به جهان گشود. پدر بزرگوار آن حضرت، امام موسى كاظم(ع) و مادر گرامىاش حضرت نجمه خاتون مىباشد، كه بعد از تولد حضرت رضا(ع) به «طاهره» ملقب گرديد.(۱) بنابراين حضرت معصومه عليها السلام با امام رضا(ع) خواهر و برادر ابوينى هستند.
در سال ۲۰۱ قمرى در پى ولایتعهدی اجبارى وعزیمت امام رضا(ع) به خراسان، حضرت معصومه(س) بعد از يك سال تحمل دورى برادر بزرگوارش از مدينه منوره عازم خراسان گرديد. از آن جايى كه حضرت فاطمه معصومه(س) پيام آور فرهنگ و معارف اهل بيت عليهم السلام و مدافع مظلوميت امامان شيعه و تداوم بخش راه پدر بزرگوارش در مبارزه با طاغوتهاى زمان بود، عوامل حكومتى بنى عباس، در شهر ساوه به كاروان حامل آن حضرت حمله كرده و همراهان آن حضرت را به شهادت رساندند. حتى به نقلی آن حضرت را نيز مسموم نمودند (۲). حضرت فاطمه معصومه(س) بر اثر مسموميت و شدت غم و اندوه در شهر ساوه بيمار گرديد و فرمود: مرا به شهر قم ببريد; زيرا از پدرم شنيدم كه مىفرمود: شهر قم مركز شيعيان ماست (۳) . لذا در ۲۳ ربيع الاول سال ۲۰۱ قمرى به شهر قم وارد شده و مورد استقبال عده زيادى از مردم مشتاق و شيفته اهل بيت(ع) قرار گرفتند. آن بزرگوار بعد از ۱۷ روز اقامت در منزل موسى بن خزرج كه به «بيت النور» شهرت يافت، در دهم ربيع الثانى سال ۲۰۱ هجرى ديده از جهان فرو بسته و در «باغ بابلان» محل فعلى مزار آن حضرت دفن گرديد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 فرا رسیدن ۲۳ ربیعالاول سالروز ورود مبارک حضرت معصومه(س) به قم گرامی باد
🔹مژده دهید باغ را، چون برکات میرسد
🔹این خبر از سَما رسید، راهِ نجات میرسد
🔹بوی مدینه میوزَد، از سرِ جاده بر مشام
🔹وقت رسیدنش به قم، وقتِ صلاة میرسد🌺🌺
🌹علت ورود حضرت معصومه (س) به ایران چه بوده است؟
♦️حضرت معصومه ـ سلام الله علیها ـ به شوق دیدار برادر و امام زمان خود در سال ۲۰۱ هـ با گروهی از اطرافیان خود از مدینه حرکت کرد و وقتی به ساوه رسید مریض شد. سؤال فرمود: تا قم چقدر راه است؟ گفتند: ده فرسخ، فرمود مرا به قم برسانید. او را به قم رسانیدند.
🌺 بیست و سوم ربیع الاول، سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها به قم است که در این مطلب به سؤالی پیرامون علت ورود حضرت به ایران پاسخ خواهیم داد:
♦️علت ورود حضرت معصومه ـ سلام الله علیها ـ، به مسئله مهاجرت برادر بزرگوارش حضرت امام رضا ـ علیه السّلام ـ به ایران مربوط است. یعنی در راستای سفر آنحضرت انجام گرفته.
♦️مأمون در سال ۲۰۰ هـ. ق امام رضا ـ علیه السّلام ـ را به مرو فرا خواند و بنا به نقلی بعد از استقرار آن حضرت در ایران نامهای خطاب به خواهر گرامیاش حضرت فاطمه معصومه ـ سلام الله علیها ـ مرقوم فرمودند و آن را توسط یکی از غلامانش به مدینه منوره ارسال فرموده است. امام ـ علیه السّلام ـ به غلامش دستور داد که در هیچ منزلی توقف نکند تا در اندک زمان ممکن آن نوشته را به مدینه برساند. غلام خود را به مدینه منوره رسانید و نامه امام هشتم را به خدمت حضرت معصومه ـ سلام الله علیها ـ تسلیم نمود. و آن حضرت به مجرد رسیدن نامه برادرش خود را آماده سفر نمود. این روایت در کتابهای دست اول و قدیمی ذکر نشده است. [۱]
♦️بنا به نقل دیگر حضرت معصومه ـ سلام الله علیها ـ بعد از یک سال از ورود حضرت رضا ـ علیه السّلام ـ به سرزمین خراسان به قصد زیارت و دیدار با برادر خود از مدینه به قصد خراسان حرکت کرد. این روایت معتبر تر است. [۲]
♦️طبق این دو نقل حضرت معصومه ـ سلام الله علیها ـ به شوق دیدار برادر و امام زمان خود در سال ۲۰۱ هـ با گروهی از اطرافیان خود از مدینه حرکت کرد و وقتی به ساوه رسید مریض شد. سؤال فرمود: تا قم چقدر راه است؟ گفتند: ده فرسخ، فرمود مرا به قم برسانید. او را به قم رسانیدند. [۳] بنا به نقل دیگر وقتی آن حضرت به ساوه رسیدند عدهای از دشمنان اهل بیت ـ علیهم السلام ـ با اشاره مأمون عباسی راه را بر آنان بستند و در یک درگیری نابرابر، همه برادران و اکثر همراهان مرد آن حضرت را به شهادت رساندند و حضرت معصومه از شدت تأثر و تألمات به سختی بیمار گشتند به نحوی که ادامه سفر برایشان ناممکن گردید. [۴]
♦️اگرچه برخی نقلهای ضعیف این جریان را نقل میکنند ولی این مطالب در منابع معتبری به چشم نمیخورد و هیچ یک از منابع معتبر تاریخی چنین درگیری را گزارش نکردند و همچنین این مطالب با توجه به موقعیت امام رضا ـ علیه السّلام ـ در آن موقع بعید به نظر میرسد.
♦️حال این سؤال مطرح میشود که آیا مردم قم از آمدن حضرت معصومه به ساوه اطلاع یافته و به استقبال آن حضرت رفتهاند و با تجلیل و احترام به قم آوردند، یا خود او به طرف قم حرکت کرده است؟ طبق نقل کتاب معتبر تاریخ قم، روایت صحیح این است که چون خبر به آل سعد رسید با هم اتفاق کردند که از آن حضرت درخواست کنند به قم بیاید و موسی بن خزرج بن سعد اشعری بیرون آمد و چون به شرف ملازمت حضرت فاطمه رسید زمام ناقه او بگرفت و به جانب شهر بکشید و به در سرای خود فرود آورد. محل و سرای موسی بن خزرج و حجرهای که حضرت معصومه در آن به عبادت پرداخته، اکنون مشخص و زیارتگاه است. [۵]
♦️بنابراین آنچه از منابع معتبر بر می آید اینست که حضرت معصومه برای دیدن برادر خود به طرف ایران حرکت کرده است. شاید وضع نامطلوب مدینه برای زندگی (از جهت آزار و اذیت علویان توسط حکومت) و محدودیتهای آن در مصمم شدن حضرت معصومه تاثیر داشته باشد. همچنین در طول مسیر ایشان به تبلیغ امامت و تشیع نیز پر داخته باشد. ولی عمده دلیل مسافرت حضرت معصومه، زیارت برادر بوده است.
📚۱. حضرت معصومه فاطمه دوم، نویسنده: محمد محمدی اشتهاری.
۲. تاریخ قم، نویسنده حسن بن محمد قمی.
۳. فروغی از کوثر، نویسنده الیاس محمد بیگی.
۴. کریمه اهل بیت، نویسنده علی اکبر مهدی پور.
@iravanikh_qom
17.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍃🌸🍂🌸🍃🌸🍂🌸🍃🌸🍂🌸🍃
✅مولودی خوانی بنی فاطمه
23 ربیع الاول سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها به شهر مقدس قم
@iravanikh_qom
🔻به همت اداره کل تبلیغ حوزههای علمیه خواهران برگزار میشود...
🔹پخش زنده اینترنتی آموزش طراحی و تدوینگری
🔹طراحی با فتوشاپ
هر هفته یکشنبهها ساعت ۱۵:۰۰ از هجدهم آبانماه
🔹تدوینگری با پریمیر
هر هفته سهشنبهها ساعت ۱۵:۰۰ از بیستم آبانماه
📺پخش از live.whc.ir
✅@hawzah_khaharan_qom
مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم
🍃🍃🌸🌸 irvani.whc.ir
#مدرسه_علمیه_آیت_الله_ایروانی
#پژوهش_اطلاعیه
#مسابقه_کتاب_خوانی
⏪برگزاری مجازی مسابقه کتابخوانی ویژه هفته کتاب
#منبع: سه دقیقه در قیامت
«آن سوی مرگ» را در «سه دقیقه در قیامت» بخوانید
#معرفی_کتاب:
کتاب «سه دقیقه در قیامت» که خاطرات و تجربه نزدیک به مرگ یک جانباز است، در عید غدیر سال ۹۸ منتشر و در طی یک سال، با تیراژ بیش از یک میلیون نسخه و دانلود بیش از این تعداد، یکی از پرفروشترین کتابهای تاریخ کشور لقب گرفت.
👈زمان آزمون :شنبه 99/9/1 (حضوری -مجازی)
🎁از برگزیده ها مسابقه در هفته پژوهش تقدیر به عمل خواهد آمد.
جهت ثبت نام با کتابخانه مدرسه تماس بگیرید.
🍃🍃🌸🌸 @iravanikh_qom
🍃🍃🌸🌸 irvani.whc.ir
#مدرسه_علمیه_آیت_الله_ایروانی
#پژوهش_اطلاعیه
#مسابقه_کتاب_خوانی
📚برنامه های هفته کتاب و کتابخوانی
📕تقدیر از کتابدار مدرسه
📙 تقدیر از طلاب اهل مطالعه
📘تشویق طلاب به مطالعه
📙جلسه معاونت پژوهش با طلاب(وبینار)
📒کارگاه منبع یابی (اساتید مقالات)
📔مسابقه کتابخوانی
📗عضویت کتابخانه با تخفیف 80 درصدی
📗بخشودگی جرایم تاخیر بازگشت
📘نمایشگاه کتب اهدایی
📙معرفی کتابخانه های دیجیتال
📒فروش نرم افزار ها نور با تخفیف 90 درصدی
🍃🍃🌸🌸 @iravanikh_qom
🍃🍃🌸🌸 @iravanikh_qom
قابل توجه اساتید مقالات پایانی
✅ به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی اساتید گرامی در کلاس درس مقالات پایانی خود در سامانه مدرس، کارگاه منبع یابی برای طلاب برگزار کنید .
✅ در گروه درسی خود در ایتا، لینک پایگاه ها و کتابخانه های دیجیتالی را قرار دهید .
✅پس از برگزاری گزارشی کوتاه از کار رابه معاونت پژوهش تحویل بدهید.
✅ زمان برگزاری کارگاه از تاریخ 24 تا 30 آبان ماه می باشد.
🔮🔮 معاونت پژوهش قدر دان زحمات شما است. اجرکم عندالله
🍃🍃🌸🌸 @iravanikh_qom
💠﷽💠irvani.whc.ir
#مدرسه_علمیه_آیت_الله_ایروانی
#هفته کتاب و کتابخوانی
📚قابل توجه اساتید و طلاب محترم
با توجه به هفته کتاب و کتابخوانی مرکز تحقیقات کامپیوتری نور در نظر دارد نرم افزارهای خود را با 90 درصد تخفیف ارائه دهد. در این طرح 95 نرم افزار با قیمت 285 هزار تومان عرضه می شود.
(قیمت این نرم افزارها حدود 4 میلیون تومان می باشد) افرادی که تمایل به خرید پک نرم افزارها دارند ازتاریخ 99/8/20 تا تاریخ 99/8/25 فرصت دارند با پژوهش مدرسه تماس بگیرند.
✅قابل توجه:فضای خالی برای نصب نرم افزار ها حداقل 180 گیگ نیاز است.
💠🔅💠@iravanikh_qom
🍃🍃🌸🌸 irvani.whc.ir
#مدرسه_علمیه_آیت_الله_ایروانی
#هفته کتاب و کتابخوانی
📚برنامه های هفته کتاب و کتابخوانی
به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی، جرایم تأخیر بازگشت کتاب به کتابخانه مدرسه آیت الله ایروانی قم بخشیده میشود.
بر اساس این اطلاعیه، جرایم تأخیر بازگشت کتاب به کتابخانه مدرسه آیت الله ایروانی قم از تاریخ 24 تا 30 آبان ماه مورد بخشودگی کامل قرار میگیرد.
🍃🍃🌸🌸 @iravanikh_qom
قابل توجه طلاب متقاضی وام خریدکالا:
به اطلاع می رساندبانک قرض الحسنه مهرایران درقالب کالا کارت تاسقف50/000/000ریال به طلاب محترم وام خریدکالا پرداخت می کند.طلاب متقاضی هرچه سریع تر مشخصات خودرا به امورمالی مدرسه(خانم ضیاوشی) اعلام نمایند.
لیست فروشگاه ها👇
لیست فروشگاه های طرف قراردا.xlsx
21.6K
لیست فروشگاه های طرف قرارداد👆
💠سه شنبه های وبیناری(رایگان)
با سلسله مباحث فرقه شناسی
🎥با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالحسین مشکانی
(جامعه شناس و استاد حوزه و دانشگاه)
🔹نسبت فرقه با جامعه چیست؟
🔸تعریف جامعه شناسی از فرقه چیست؟
🔹آیا فرقه های انحرافی از حقوق اجتماعی برخوردارند؟
💯 موضوع این هفته: جامعه شناسی فرقه ها
#جلسه_ششم
🗓 سه شنبه ۲۰ آبان
🕘ساعت ۲۱ الی ۲۲
📣📣شرکت برای عموم علاقه مندان آزاد است.
📥لینک وبینار در اسکای روم:
https://yk8.ir/2cACp
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
@basaer_l
⏪برگزاری نشست آزاد آنلاین زندگی شاد همراه با تحصیل مجازی توسط معاونت فرهنگی مدرسه
وای کلافه شدیم از این نحوه ی درس خوندن، چیکار کنیم؟؟؟🤔
چطور برنامه ریزی کنیم که هم به درس خودمون برسیم، هم درس بچه هامون، هم کارهای خونه؟؟؟🤔
حسابی همگی داخل خونه افسرده شدیم😩
و........
عزیزم داخل نشست با حضور خانم کارشناس(استاد حوزه و دانشگاه) شرکت کن👇
#پنجشنبه ساعت ۱۶:۳۰ داخل سامانه سی روم، همراه ما باشید👇
همراه با پرسش و پاسخ👇
https://croom.ir/b/ay9-zgz-vro-uot
@iravanikh_qom
#تجربه_کرونایی
https://eitaa.com/joinchat/1599995942C97d29ac202
از همه دوستان عزیز میخواهم که تجربیات کرونایی خود و اطرافیان را در گروه به اشتراک بگذارید
فراخوان عضویت طلاب و دانشآموختگان مدارس قم، کاشان، آران و بیدگل در هستههای تخصصی فرهنگی-هنریِ حوزهی علمیهی خواهران استان قم!
⬅️ «مطالعات و پژوهشهای فرهنگی»
⬅️ «هنر»
⬅️ «ادبیات»
⬅️ «رسانه و فضای مجازی»
مهلت ثبتنام: ۳۰ آبان
لینک دسترسی سریع به فرم ثبتنام:
http://poll.whc.ir/798417
✅@hawzah_khaharan_qom
مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم
💠﷽💠irvani.whc.ir
#مدرسه_علمیه_آیت_الله_ایروانی
#معاونت فرهنگی
#صلح امام حسن مجتبی(ع)
🔷26 ربیع الاول سالروز صلح امام حسن مجتبی(علیه السلام) و یا به تعبیر بهتر آتش بس ایشان با معاویه است. همواره سؤالاتی در علت وچگونگی این راهبرد امام حسن(علیه السلام )در مقابل معاویه مطرح بوده است تا آنجا که برخی مستشرقین تصویری نادرست از آن امام همام در کتب خویش ترسیم کرده اند و ایشان را فردی محافظه کار و به دور از شجاعت نشان می دهند که بخاطر ترس تن به صلح داد.
⏪اینکه چرا امام حسن (علیه السلام) صلح کرد اما امام حسین (علیه السلام)قیام نمود مسأله ای است که مقام معظم رهبری مدظله در سال1362 به آن پرداختند و تفاوتهای این دو واقعه را بیان نمودند که آن را بیان می کنیم:
💠🔅💠@iravanikh_qom
#مدرسه_علمیه_آیت_الله_ایروانی
#معاونت فرهنگی
#صلح امام حسن مجتبی(ع)
🔶تفاوتهای صلح امام حسن (علیهالسلام) با قیام امام حسین (علیهالسلام):
👈۱) امام حسین (علیهالسلام) یک معترض نسبت به حاکم جائر بود، ولی امام حسن (علیهالسلام) در برابر یک رعیت خودش قرار داشت
یک حرف این است طبق بیان شهید مطهرى، امام حسین که به شهادت رسید، یک معترض، یک آمرِ به معروف و ناهىِ از منکرى بود که در مقابل یک حاکم جائرى قیام کرد؛ چون او داشت ظلم میکرد، داشت فسق میکرد، از وجود او شَر، میتراوید و امام حسین بهعنوان یک معترض، یک مؤمن، تکلیف شرعى خودش را احساس کرد که باید به او اعتراض کند. این اعتراض واجب بود و نقطهى اوج زیبائى و شکوه این کار هم این بود که این اعتراض را ادامه بدهد تا مظلومانه کشته بشود. شهید فىسبیلالله با کشته شدن خودش حقانیت حرف خودش را ثابت کرد همچنانى که کرد.
امام حسن اصلاً اینجور وضعى نداشت، امام حسن (علیهالصلوةوالسّلام) خلیفهاى بود که یک نفرى در مقابل او از رعیت خود او، علیه او عَلَم طغیان برافراشته بود. اگر امام حسن در این رویاروئى با رعیت خودش که علیه او طغیان کرده، مقاومت میکرد تا جان خودش را از دست میداد، هرگز آن معترض شجاعى نبود که در مقابل منکر ایستاده و کشته شده؛ بلکه حاکمى بود که بهوسیلهى عوامل خودش به قتل رسیده بود. اصلاً ببینید ماهیت قضیّه به کلى متفاوت است.
۱۳۶۸/۲/۱۱
#صلح امام حسن مجتبی(علیه السلام)
👈۲) امام حسن (علیهالسلام) بالاخره باید صلح میکرد حتی پس از ۱۰ سال جنگیدن با معاویه!
مطلب دوم این است که امام حسن مجتبى وقتى که نگاه کرد به وضع لشکر خودش و وضع کوفه و شرائط اجتماعى و سیاسى، فهمید که اگر حالا جنگ را تمام کرد، تمام کرد؛ به همان ترتیبى که حکومت را تسلیم کند به معاویه. اگر حالا جنگ را تمام نکند، یک سال دیگر، دو سال دیگر، پنج سال دیگر، ۱۰ سال دیگر هم این جنگ ادامه پیدا بکند، نتیجه باز همین است؛ یعنى با شیوههایى که امام حسن داشت: شیوههاى الهى و علوى؛ و شیوههایى که معاویه داشت: شیوهى خریدن دلها و وجدانهای مردم با پول، با این شیوه و با ضعف ایمانى که در مردم بود و با خستگى که مردم کوفه داشتند، اگر ۱۰ سال دیگر هم امام حسن میجنگید، آخرش همین بود؛ یعنى باز مجبور بود تسلیم بشود به معاویه منتها ۱۰ سال دیرتر. خب در این ۱۰ سال بر سر امت اسلامى چه مىآمد؟ هزاران نفر کشته مىشدند، هزاران نفر از بین میرفتند، نارضائیها علیه امام حسن بیشتر میشد. خب این وجهى نداشت که امام حسن مجتبى در حالى که یقین دارد، میداند، میبیند که شرائط به هیچ وجه نویدى نمیفهند نسبت به آینده، پافشارى کند اصرار کند عدهى بیشترى کشته بشوند.
۱۳۶۸/۲/۱۱
#صلح امام حسن مجتبی(علیه السلام)
👈۳) امام حسین (علیهالسلام) با یزید بیعت نکرد، ولی در زمان امام حسن (علیهالسلام) مسأله بیعت مطرح نبود
امام حسن به هیچ وجه برایش مسأله بیعت با معاویه مطرح نبود، در قرارداد آتشبس یا صلحى که بین امام حسن و معاویه نوشته شد، یکى از شرائط این بود که امام حسن به معاویه، امیرالمؤمنین نگوید، با او بیعت نکند، معاویه حق تعیین جانشین نداشته باشد
یک تفاوت دیگر این است که امام حسین (علیهالسّلام) از طرف یزید زیر فشار قرار گرفت براى بیعت، به فرماندار مدینه نوشت که باید بر حسینبنعلى سخت بگیرى تا بیعت کند. بیعت یعنى چه؟ بیعت یعنى امضاى خلافت آن شقىِّ خبیثى که رأس کار است. امام حسین گفت: «لا والله لااعطیکم بیدى اعطاء الذلیل» من دست خودم را ذلیلانه در دست شما نمىگذارم؛ یعنى بیعت نمىکنم. «مثلى لایبایع یزید» مثل من با یزید بیعت نمىکند. خب، چون فشار بود براى بیعت، که تا آن ساعت آخر هم ابنسعد و اینها که آمدند مىگفتند یا بیعت یا قتال. تا آخر هم منصرف نبودند. اما امام حسن چى؟ امام حسن به هیچ وجه برایش مسأله بیعت با معاویه مطرح نبود، در قرارداد آتشبس یا صلحى که بین امام حسن و معاویه نوشته شد، یکى از شرائط این بود که امام حسن به معاویه، امیرالمؤمنین نگوید، با او بیعت نکند، معاویه حق تعیین جانشین نداشته باشد، در بعضى از روایات معاویه بعد از خودش امام حسن را به خلافت بگذارد، بعد امام حسین را بگذارد، این چقدر متفاوت است با او. خب بله اگر امام حسن هم زیر فشار قرار مىگرفت، که باید بیعت کنى وضع فرق مىکرد.
۱۳۶۸/۲/۱۱
#صلح امام حسن (ع)
👈۴) امام حسین (علیهالسلام) با حاکم ظالم و ضدّ اسلام مقابله کرد، ولی در زمان امام حسن (علیهالسلام)، ادعای معاویه عمل براساس اسلام بود
تفاوت چهارم این است که در زمان امام حسین این روایت پیغمبر که فرمود «من راى سلطاناً جائراً مستحلاً لحرم الله ناکثاً لعهدالله یعمل فى عبادالله بالجور و الطغیان و لم یغیر علیه بفعل و لاقول کان حقاً على الله ان یدخله مدخله» یعنى کسى که ببیند یک حاکمى دارد ظلم مىکند، جور مىکند، به حقوق مردم تجاوز مىکند، حرام خدا را حلال مىکند، احکام الهى را دگرگون مىکند و چه و چه، بر این واجب است که با این حاکم مقابله کند، این در زمان امام حسین بطور کامل وجود داشت. یزیدی بر سرکار بود که مصداق کامل همهى اینها بود مجسمهى فساد و شرارت و فسق و ظلم و ناحق را حق کردن و مقابله و مبارزهى با اسلام. خب دیگر منتظر چى باشد امام حسین، باید با او مقابله مىکرد، باید علیه او تغیُّر مىکرد و کرد، در زمان امام حسن اینجورى نبود.
امام حسن البته مىدانست یا به علم امامت یا به حدس صائب هوشمندانهى یک انسان بزرگ، که معاویه یک روزى این کارها را خواهد کرد. اما در آن زمان قضیه این نبود، قضیه این بود که معاویه ادعا مىکرد که دارد خونخواهى عثمان را مىکند و ادعا مىکرد که مىخواهد بر طبق احکام الهى عمل بکند و امام حسن هم در همان صلحنامه نوشته که باید تو براساس حکم خدا و سنت پیغمبر عمل بکنى او هم قبول کرده که بر طبق همانها عمل خواهد کرد. ظاهر قضیه این است، این خیلى تفاوت دارد با آنچه که در زمان امام حسین بود؛ بنابراین حدیث پیغمبر در اینجا مصداق پیدا نمىکند ۱۳۶۸/۲/11