eitaa logo
اداره کل پژوهش‌های اسلامی رسانه
154 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
3 ویدیو
802 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸یکتا با بیان این نکته که رسانه باید پایگاه تربیت تحولی باشد، تأکید کرد: خروجیِ توجه دادن نیروی انسانی به فطرت اسلامی، عاشورایی و شهدایی، رسانه ای الهی با افق تمدن اسلامی است. 🔹به گزارش واحد ارتباطات اداره کل پژوهش های اسلامی صدا و سیما، نشست "نقش رسانه فطرت گرا در انقلاب اسلامی"، با حضور حاج حسین یکتا و به همت خانه دین و رسانه، در تالار شهید آوینی برگزار شد. در ابتدای این جلسه، دکتر محمدحسین ظریفیان، مدیرکل پژوهش های اسلامی صدا و سیما توضیحاتی در خصوص لزوم پرداخت به موضوع نشست بیان کرده و افزودند: در کنار وظایف، مسئولیت ها و موقعیت های محوله نباید یادمان برود که مبعوث به ماموریت‌هایی شده ایم که اگر آن ماموریت‌ها اشراب در تحقیق، تدریس و پژوهش نشود، تحولِ رسانه ملی در راستای نزدیک شدن به رسانه تراز انقلاب اسلامی ایجاد نمی‌شود. 🔸در ادامه جلسه، حاج حسین یکتا، جهادگر فرهنگی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در اردیبهشت ماه سال نود و دو اظهار داشت: فعالیت های فرهنگی، جهادی و رسانه ای، نیازمند به سازماندهی جدیدی است که علمداری آن برعهده جوانان انقلابی است. جوانانی که تربیت یافته مکتب اهل بیت علیهم السلام باشند که این چنین نیرویی حواله ی خداوند برای استمرار خط ولایت است. ایشان با تاکید بر ضرورت تربیت نیروی انسانی در بدنه رسانه ملی تاکید کردند: تربیت نیروی انسانی در این عرصه مهم است چرا که در این مسیر، سخن از تاثیر خروجی فکر و ذهن یک نیرو بر آحاد جامعه است. این راوی دفاع مقدس در ادامه با اشاره به اینکه با ادبیات‌های موجود نمی‌توانیم در نزاع رسانه ای امروز بجنگیم، افزود: رسانه باید پایگاه تربیت انسان ها باشد؛ تربیتی بر مبنای تفکر تحولی و حکمتی بنیادین که بر گرفته از سبک زندگی شهدایی باشد. ◀️در این جلسه که هم زمان با هفته دفاع مقدس برگزار شد، از ایثارگران مجموعه پژوهش های اسلامی رسانه قدردانی شد.
💠آیت الله کعبی: رسانه ملی باید در تراز یک مجاهد در عرصه دین عمل کند به گزارش واحد ارتباطات اداره کل پژوهش های اسلامی صدا و سیما، آيت‌الله عباس كعبی، عضو مجلس خبرگان رهبری و جامعه مدرسين در نشست "چگونگی نقش آفرینی حوزویان در رسانه ملی"، در جمع پژوهشگران این مرکز بیان کرد: پیام برتر بر اساس دین در حوزه پژوهش در اختیار ما قرار دارد و با توجه به ظرفیت صدا و سیما اين آثار بايد در سطح عموم جامعه ارائه شود. آيت‌الله کعبی درخصوص تعامل حوزه های علميه با رسانه ملی افزود: نقش روحانیت در صدا و سیما، صرفا نباید نقشی تشریفاتی و حاشیه ای باشد بلکه روحانیت باید در عرصه های مختلف رسانه ملی اعم از حوزه های آموزش، پژوهش، تبلیغات نوین ، سیاست گذاری و نظارت محتوایی نیز حضور داشته باشد. همچنین ایشان با بیان این مطلب که برنامه‌های صدا و سيما باید از سطح عمومی به سمت عمق معرفت‌های دينی سوق پيدا كند، افزود: روحانیت باید در عرصه تولید و تهیه کنندگی نیز نقش آفرین باشند. عضو مجلس خبرگان رهبری ضمن رونمایی از کتاب ایده ها، آیین برنامه سازی اربعین با توجه به شرایط کرونا، بیان کرد: اربعین رسانه ای بی همتا به فریاد بلند عاشورا است و رسانه ملی با توجه به شرایط به وجود آمده ناشی از ویروس کرونا، می تواند بازتاب دهنده ی جلوه های تمدنی اربعین در عرصه های مختلف ارتباطی باشد.
🔹مجموعه ایده ها «دستینه ای برای پژوهشگران و برنامه سازان»؛ طرحی نو برای ارتباط نزدیک تر به حوزه برنامه سازی در رسانه ملی است. ◀️ نظر به اهمیت موضوع اربعین حسینی و با توجه به شرایط واگیری بیماری کووید 19، اثر حاضر با استفاده از دیدگاه ارزشمند برخی از کارشناسان حوزه رسانه، برای استفاده سیاست‌گذاران، مدیران، برنامه‌سازان و پژوهشگران رسانه تولید شده است. ◀️این مجموعه شامل راهبردها، ایده‌ها، موضوعات مرتبط، گفتار مجری و زیرنویس است. 🆔@irc_ir
🔹نظر به اهمیت الگوها در شکل گیری شخصیت و حیات فردی و اجتماعی کودک، می توان الگوها را به شکل مستقیم و غیرمستقیم، مربی کودکان دانست. نبود الگوهای برخاسته از هویت ملی و مذهبی جامعه، منجر به ضعف تربیتی و اعتقادی کودکان میشود؛ یکی از این راههای انتقال پیام، معرفی شخصیت های ملی و مذهبی به زبان ادبیات است. بی شک پیوند مناسبتها با ادبیات، نقش تعیین کننده ای در انتقال بهتر مفاهیم به مخاطبان به ویژه کودکان و نوجوانان دارد. ◀️ پرواضح است ادبیات، بر رشد و پرورش جنبه های مختلف زبانی، شناختی، شخصیتی و اجتماعی کودکان و نوجوانان مؤثر است؛ به شرط آنکه با دنیای متناسب باشد. 🔹 ازاینرو، ادبیاتی که برای این رده سنی بهکار گرفته میشود، ضمن اینکه باید با زبان و ، واقعی که در آن زندگی میکنند بیان، درک زبان نوشتاری و تخیل و تجربههای آنان متناسب باشد، به رشد شخصیت آنها نیز کمک کند. 🔺نویسندگان اداره کل پژوهش های اسلامی رسانه، مطالبی را در قالب شعر و داستان تولید و تدوین کرده است. امید است این تلاش اندک، راه گشای بخشی از دغدغه های اصلی برنامه سازان محترم کودک و نوجوان در رسانه ملی باشد. @irc_ir
◾ و امروز اربعین است... زینب با قامتی خمیده از غم، می آید چهل روز است حسینش را ندیده تنها زبان اشک می تواند شرح حالش را بگوید. باز دگر باره رسید اربعین جوش زند خون حسین از زمین شد چهلم روز عزای حسین جان جهان باد فدای حسین ◼️ اربعین شهادت سرور آزادگان جهان، چهلمین روز وداع خونین حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام و یاران باوفای حضرت تسلیت
🏴 زیارت اربعین از راه دور 🔹شخصی نزد امام صادق علیه‌السلام رفت و پرسید ما که نتوانستیم اربعین به کربلا برویم چه می‌شود؟ 🔹 امام زیارت اربعین را به او آموزش دادند و فرمودند: 🔻 خداوند در روز اربعین فرشتگانی در عالم دارد که صبح سحر می آیند و تا غروبش در زمین هستند، حتی اگر از راه دور هرکس در قالب انجام دادن زیارت اربعین ارتباط دلی و قلبی برقرارکند، ملائک می‌آیند و آن زیارت را برمی‌دارند و تا دم غروب نزد سیدالشهدا(ع) می‌برند و حضرت به آنان امر می کند که بنویسید اینجا آمدند و زیارت کردند. 📗 زیارت امام حسين عليه السلام در شب و روز اربعين بسم الله الرحمن الرحيم اَلسَّلامُ عَلى وَلِىِّ اللَّهِ وَحَبیبِهِ اَلسَّلامُ عَلى خَلیلِ اللَّهِ وَنَجیبِهِ اَلسَّلامُ عَلى صَفِىِّ اللَّهِ وَابْنِ صَفِیِّهِ اَلسَّلامُ عَلىَ الْحُسَیْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهیدِ اَلسَّلامُ على اَسیرِ الْکُرُباتِ وَقَتیلِ الْعَبَراتِ اَللّهُمَّ اِنّى اَشْهَدُ اَنَّهُ وَلِیُّکَ وَابْنُ وَلِیِّکَ وَصَفِیُّکَ وَابْنُ صَفِیِّکَ الْفاَّئِزُ بِکَرامَتِکَ اَکْرَمْتَهُ بِالشَّهادَةِ وَحَبَوْتَهُ بِالسَّعادَةِ وَاَجْتَبَیْتَهُ بِطیبِ الْوِلادَةِ وَ جَعَلْتَهُ سَیِّداً مِنَ السّادَةِ وَقآئِداً مِنَ الْقادَةِ وَذآئِداً مِنْ الْذادَةِ وَاَعْطَیْتَهُ مَواریثَ الاْنْبِیاَّءِ وَجَعَلْتَهُ حُجَّةً عَلى خَلْقِکَ مِنَ الاْوْصِیاَّءِ فَاَعْذَرَ فىِ الدُّعآءِ وَمَنَحَ النُّصْحَ وَبَذَلَ مُهْجَتَهُ فیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبادَکَ مِنَ الْجَهالَةِ وَحَیْرَةِ الضَّلالَةِ وَقَدْ تَوازَرَ عَلَیْهِ مَنْ غَرَّتْهُ الدُّنْیا وَباعَ حَظَّهُ بِالاْرْذَلِ الاْدْنى وَشَرى آخِرَتَهُ بِالثَّمَنِ الاْوْکَسِ وَتَغَطْرَسَ وَتَرَدّى فى هَواهُ وَاَسْخَطَکَ وَاَسْخَطَ نَبِیَّکَ وَاَطاعَ مِنْ عِبادِکَ اَهْلَ الشِّقاقِ وَالنِّفاقِ وَحَمَلَةَ الاَوْزارِ الْمُسْتَوْجِبینَ النّارَ فَجاهَدَهُمْ فیکَ صابِراً مُحْتَسِباً حَتّى سُفِکَ فى طاعَتِکَ دَمُهُ وَاسْتُبیحَ حَریمُهُ اَللّهُمَّ فَالْعَنْهُمْ لَعْناً وَبیلاً وَعَذِّبْهُمْ عَذاباً اَلیماً اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ رَسُولِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ سَیِّدِ الاْوْصِیاَّءِ اَشْهَدُ اَنَّکَ اَمینُ اللهِ وَابْنُ اَمینِهِ عِشْتَ سَعیداً وَمَضَیْتَ حَمیداً وَمُتَّ فَقیداً مَظْلُوماً شَهیداً وَاَشْهَدُ اَنَّ اللَّهَ مُنْجِزٌ ما وَعَدَکَ وَمُهْلِکٌ مَنْ خَذَلَکَ وَمُعَذِّبٌ مَنْ قَتَلَکَ وَاَشْهَدُ اَنَّکَ وَفَیْتَ بِعَهْدِاللهِ وَجاهَدْتَ فى سَبیلِهِ حَتّى اَتیکَ الْیَقینُ فَلَعَنَ اللهُ مَنْ قَتَلَکَ وَلَعَنَ اللهُ مَنْ ظَلَمَکَ وَلَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً سَمِعَتْ بِذلِکَ فَرَضِیَتْ بِهِ اَللّهُمَّ اِنّى اُشْهِدُکَ اَنّى وَلِىُّ لِمَنْ والاهُ وَعَدُوُّ لِمَنْ عاداهُ بِاَبى اَنْتَ وَاُمّى یَابْنَ رَسُولِ اللَّهِ اَشْهَدُ اَنَّکَ کُنْتَ نُوراً فىِ الاَصْلابِ الشّامِخَةِ وَالاْرْحامِ الْمُطَهَّرَةِ لَمْ تُنَجِّسْکَ الْجاهِلِیَّةُ بِاَنْجاسِها وَلَمْ تُلْبِسْکَ الْمُدْلَهِمّاتُ مِنْ ثِیابِها وَاَشْهَدُ اَنَّکَ مِنْ دَعاَّئِمِ الدّینِ وَاَرْکانِ الْمُسْلِمینَ وَمَعْقِلِ الْمُؤْمِنینَ وَاَشْهَدُ اَنَّکَ الاْمامُ الْبَرُّ التَّقِىُّ الرَّضِىُّ الزَّکِىُّ الْهادِى الْمَهْدِىُّ وَاَشْهَدُ اَنَّ الاْئِمَّةَ مِنْ وُلْدِکَ کَلِمَةُ التَّقْوى وَاَعْلامُ الْهُدى وَالْعُرْوَةُ الْوُثْقى وَالْحُجَّةُ على اَهْلِ الدُّنْیا وَاَشْهَدُ اَنّى بِکُمْ مُؤْمِنٌ وَبِاِیابِکُمْ مُوقِنٌ بِشَرایِعِ دینى وَخَواتیمِ عَمَلى وَقَلْبى لِقَلْبِکُمْ سِلْمٌ وَاَمْرى لاِمْرِکُمْ مُتَّبِعٌ وَنُصْرَتى لَکُمْ مُعَدَّةٌ حَتّى یَاْذَنَ اللَّهُ لَکُمْ فَمَعَکُمْ مَعَکُمْ لامَعَ عَدُوِّکُمْ صَلَواتُ اللهِ عَلَیْکُمْ وَعلى اَرْواحِکُمْ وَاَجْسادِکُمْ وَشاهِدِکُمْ وَغاَّئِبِکُمْ وَظاهِرِکُمْ وَباطِنِکُمْ آمینَ رَبَّ الْعالَمینَ. اللهم عجل لولیک الفرج 🌹 التماس دعا
🔹سنت‌گرایی جریانی فکری است که در قرن بیستم در اوج تجدّدگرایی و نقد آن، توسط «رنه گنون»، فیلسوف فرانسوی، تاسیس و به‌واسطه کوشش اندیشمندانی همچون «کوماراسوامی»، «بورکهارت»، «شووان» و سرانجام «سیدحسین نصر» گسترش یافت. 🔹آنان به این ‌دلیل ‌که هنر را از مظاهر سنت به‌شمار می‌آورند، به رابطه دین و هنر پرداخته‌اند و ضمن تقسیم هنر به «سنتی و مدرن» و هنر سنتی به «هنر قدسی و غیر قدسی» با جانبداری از هنر قدسی، به نقد گسترده هنر مدرن اقدام کرده‌اند. ◀️در این اثر، پس از بیان مباحث مقدماتی به‌منظور نشان دادن رابطه مستحکم مبانی فکری و آرای هنری نزد سنت‌گرایان، ابتدا به توضیح و نقد مبانی فکری آنان پرداخته شده و سپس ضمن تشریح آرای هنری، به برخی از نقدها اشاره گردیده است. 💻با مراجعه به لینک، متن کامل کتاب را در سایت اداره‌کل پژوهش های اسلامی صدا و سیما مطالعه بفرمایید. http://pajuhesh.irc.ir/product/book/show.text/id/2741/order/1?
📚معرفی کتاب راهكارهای رسانه‌ای وحدت مذاهب اسلامی ✅در چیکده این اثر که به کوشش جناب آقای مجید مبینی‌مقدس از سوی اداره‌‏کل پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما به چاپ رسیده است، می خوانیم: آنچه جامعه‌اي را به قله‌هاي ترقي و پيشرفت مي رساند، وحدت و يكپارچگي است. بدون وحدت و اتحاد، هيچ اقدامي به سرانجام نخواهد رسيد. دنياي اسلام با جمعيتي نزديك به دو ميليارد تن و داشتن فرهنگ غني اسلامي و موقعيت نظامي و ذخاير عظيم طبيعي، با وحدت مي‌تواند سرآمد همه كشورهاي جهان باشد. با وجود اين، امروزه جهان اسلام با وضعيت اسفناكي روبه رو است. تجزيه كشورها، اختلاف و بي اعتمادي ملت‌ها به يكديگر، مسلمان‌كشي و تروريسم، دوستي با دشمنان اسلام و در يك كلام هرج ‌و مرج مديريت-شده، وضعيت كنوني جهان اسلام است كه همه اينها در چارچوب نقشه دشمنان خارجي و داخلي جهان اسلام و بصيرت‌نداشتن مسلمانان انجام مي‌گيرد. در اين ميان، بزرگ‌ترين ابزاري كه دشمنان براي رسيدن به اهداف خود به كار مي گيرند، استفاده از رسانه‌ها و فضاي مجازي است. اين ابزار به دليل سرعت انتقال بالا و فراگير بودن، وسيله مهمي براي پاشيدن بذر تفرقه و اختلاف ميان مسلمانان است؛ از اين رو شايسته است مناديان وحدت نيز از اين ابزار براي تعالي اسلام و مسلمانان بهره‌ ببرند. بر اين اساس، پژوهش حاضر كه راهكارهاي رسانه‌اي وحدت مذاهب اسلامي را پيشنهاد داده است، مي‌تواند مديران، تصميم گيران و برنامه‌سازان رسانه ملي را در اين امر خطير ياري رساند. 💠 متن کامل کتاب در سایت اداره کل پژوهش های اسلامی صدا و سیما به نشانی: http://pajuhesh.irc.ir/product/book/show/id/2662 @irc_ir