eitaa logo
موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا
1.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
75 ویدیو
14 فایل
🔶️ تحت اشراف حضرت آیت الله علی اکبر رشاد 🔶 پیشرو در عرصه گفتمان تخصصی فقه نظام ساز 🔶 تربیت مجتهد متخصص ترازِ عصر 🔶 ارتباط با ادمین و تبادل: @daftaremamreza 🌐 پایگاه اطلاع رسانی: ▶️ emamreza-ac.com ❇️ ایتا / بله / آپارات: ▶️ @irsichannel
مشاهده در ایتا
دانلود
💢فقه نظام ساز جامعه را نیکوکار می‌سازد/ بدون فقه نظام‌ نمی‌توانیم حکمرانی داشته باشیم ✔️استاد محسن اراکی: 🔹فقه اکبری که ما بیش از هر چیز مکلف به تعلیم و اجرای آن هستیم، فقه نظام است؛ این همان فقهی است که جامعه را پاک و نیکوکار می‌سازد، هر چند تک فردهای جامعه معصیت کار یا ناپاک باشند، این فقه است که رفتارهای جمعی جامعه را اصلاح می‌کند. 🔸حکمرانی اسلامی براساس فقه نظام قابل شکل گیری است. ما بدون فقه نظام‌ نمی‌توانیم حکمرانی داشته باشیم چرا آنچه که می‌تواند عدالت اجتماعی را محقق سازد، فقه نظام است. فقه نظام به معنای نظام عادلانه اجتماعی است؛ آن فقهی که رفتار اجتماعی را بر اساس عدالت منظم می‌کند، فقه نظام است. 🔹اگر کسی بگوید ما فقه نظام نداریم، معنی فقه و نظام را نفهمیده و نمی شود بگوییم که ما یک رفتار اجتماعی داریم که از انسان برمی‌خیزد، اما این رفتار حکم شرعی ندارد. 🔸رفتارهای ناهنجار علنی در جامعه اسلامی، ضد نظام است. به این معناکه کسی در علن، جنایت کند یا در علن برخلاف تعلیمات اسلامی رفتار کند که این رفتار در علن به معنای خروج از نظام است. رفتارهایی که امروز از سوی بیگانگان ترویج‌ می‌شود و خیلی به آن پر و بال‌ می‌دهند و تشویق‌ می‌کنند، بخاطر این است که نوعی رفتار ضدّ نظام است؛ سگ گردانی نمادی از رفتار ضدّ فرهنگ کل جامعه است، این رفتار ضدّ فرد نیست. 👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/k21745 💢 موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) تهران 🆔 @irsichannel
💢ظرفیت‌های فقه اجتماعی برای نظام سازی ✔️استاد محمدجواد ارسطا: 🔹فقه اجتماعی مکمل فقه فردی است؛ به این معنا که وقتی فقه اجتماعی در کنار فقه فردی قرار‌ می‌گیرد، فقه متکاملی را‌ می‌سازد که به فرموده امام خمینی، تئوری واقعی و کامل زندگی انسان از گهواره تا گور است. 🔸استخراج هرگونه نظامی برای زندگی اجتماعی انسان در صورتی امکان‌پذیر است که یک مرکز تدبیر و سازماندهی برای جامعه وجود داشته باشد تا بتواند سه وظیفه را انجام دهد؛ اولا «نظام کارآمدتر» را از میان نظام‌های متعددی که ممکن است قابل استنباط باشد، استخراج کند که «کارآمدی» دارای چهار عنصر «انسجام»، «پاسخگویی به نیازهای زمان»، «سهولت» و «عدم شذوذ در میان آرای فقها»ست. ثانیا این مرکز تدبیر و سازماندهی باید نظاماتی را که استخراج‌ می‌کند با برخورداری از قوه اجرایی به نحو مطلوبی بتواند اجرا کند و ثالثا ضمانت‌های اجرایی برای هریک از نظاماتی که استخراج و در جامعه اجرا‌ می‌کند، در نظر بگیرد و مجازات‌هایی را برای متخلفین لحاظ کند تا این نظامات در جامعه استقرار یابد. 🔹ما با فتاوای متعدد نمی‌توانیم جامعه را اداره کنیم لذا باید به دنبال فتوای معیار باشیم تا بر اساس آن بتوانیم قانون را استخراج کنیم و محور حرکت جامعه را قانون قرار دهیم. فقه اجتماعی‌ می‌تواند براساس این ظرفیت که ضرورت وجود قانون و محورقراردادن قانون در جامعه است به کمک فقه نظام ساز بیاید. 👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/k21745 💢 موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) تهران 🆔 @irsichannel
💢حوزه نظام اعتبارات علامه طباطبایی را شناسایی کند ✔️استاد احمد مبلغی: 🔹وقتی سخن از نظام به میان‌ می‌آوریم، سه سنخ از نظام را‌ می‌توانیم منظور کنیم؛ نخست نظام حاصل در تشریع، دوم حاصل از استنباط و سوم نظام موجود در جامعه است.نظام موجود در جامعه است و به چهار نوع تقسیم‌ می‌شود؛ نخست نظام حاصل از سنن الهی بوده و سنن حاکم در جامعه بهترین ساختار را ایجاد‌ می‌کند. 🔸نظام دوم، نظام اعتبارات بوده و علامه طباطبایی نگاه جامعی به این اعتبارات داشته است. این اعتبارات بر اساس نگاه علامه همچنان با قدرت رو به جلو حرکت‌ می‌کند و تکنولوژی حاصل همین اعتبارات است و همه پیشرفت‌های بشر بر مبنای همین اعتبارات است که هم بر اساس سنن الهی بوده و هم دست بشر را برای پیشرفت باز‌ می‌کند. بایسته است حوزه علمیه باید پای کار آید و نظام اعتبارات علامه طباطبایی را شناسایی کند؛ چراکه ما برای شناخت جامعه به آن نیازمند هستیم. 🔹سومین نظام اعتبارات که در جامعه وجود دارد، نظام‌های حقوقی و ارزشی است؛ آنچه که امام در اواخر عمر شریف خود فرمودند، به این حوزه نظر دارد؛ این نظام‌ها هستند که به موضوعات کارکرد‌ می‌دهند و بر اساس وضعیت روز، در مسیر خاصی قرار‌ می‌گیرند. 🔸نظام چهارم از نوع نظام‌های حکومتی و سیاسی است و امام راحل به آن توجه داشته است. فقه را اگر بخواهیم به سمت این چهار نظام ببریم، باید نگاه دقیقی از جانب فقه باشد تا بتواند استنباط صحیحی داشته باشد. 👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/k21745 💢 موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) تهران 🆔 @irsichannel
💢فقه نظام ساز فقه «حادثه ساز» و مقدم بر زمان است ✔️استاد سید محمدمهدی میرباقری: 🔹فقه نظام ساز که در کلمات امام خمینی (ره) هم دیده‌ می‌شود به معنای فقه ایجاد یک نظام در عینیت است که‌ می‌توان از آن به فقه سرپرستی و تکامل رشد اراده‌های انسانی تعبیر کرد. با این نگاه، شاید فقه بیش از آنکه ناظر به احکام موضوعات باشد، احکام اراده‌ها را بیان کند. 🔸فقه نظام ساز‌ می‌خواهد یک نظام اراده‌های اجتماعی را در بستر یک سلسله موضوعاتی در میدان درگیری با دستگاه استکبار و نظام اراده‌های باطل و ذیل اراده‌های آن بسازد و مقیاس این نظام سازی هم تابع زمان و مکان است. فقه نظام ساز، درحقیقت «فقه حادثه ساز» است و مقدم بر زمان است که استراتژی حاکم بر جهان را تعیین‌ می‌کند و سازوکارهای اجرایی فقه هم در ذیل آن ساخته‌ می‌شود. 🔹هم روشنفکران و هم غیرروشنفکران دچار کج فهمی از سخن امام خمینی درباره «منزلت فقه» شدند؛ کج فهمی روشنفکران این بود که مقصود امام از منزلت فقه، حاکم کردن فقه مصلحت بر فقه موضوعات است که به منزله تسهیل کننده عادی سازی فقه است. 🔸طبق تعبیر امام اگر فقیه، جامعه و حکومت و حتی اشخاص را نشناسد، فقیه اجتماعی نیست و فقه نظام ساز باید نظارت کند که منزلت اصلی ایجاد شود و کار شورای نگهبان در مرحله بعد از این منزلت قرار می‌گیرد. 👈 متن سخنان: https://b2n.ir/k21745 💢 موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) تهران 🆔 @irsichannel-
مفهوم شناسی فقه نظام ساز در اثار شهید صدر - استاد موذنی.mp3
41.19M
♨️ مفهوم شناسی فقه نظام‌ساز در آثار شهید صدر(ره) ◽️اولین پیش‌نشست همایش فقه نظام‌ساز 🔸 ارائه دهنده: حجت‌الاسلام سید امید مؤذنی 🔸 دبیر علمی: دکتر مجتبی رستمی کیا 💠 مؤسسۀ آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) 🆔 @irsichannel
کرسی ترویجی الزامات کلامی فقه نظام ساز.mp3
27.03M
♨️ الزامات کلامی فقه نظام‌ساز ◽️دومین پیش‌نشست همایش فقه نظام‌ساز 🔸ارائه: حجت‌الاسلام ابوالحسن حسنی 🔸ناقد: حجت‌الاسلام عبدالحسین مشکانی 💠 مؤسسۀ آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) 🆔 @irsichannel
اولین هم اندیشی رویکردشناسی فقه نظام ساز- نظریه استاد اعرافی، استاد اراکی و استاد مبلغی.mp3
48.82M
♨️ رویکرد شناسی فقه نظام‌ساز(۱) ◽️سومین پیش‌نشست همایش فقه نظام‌ساز 🔸 دیدگاه آیت الله اعرافی، اراکی و مبلغی 🔸 مقررین: حجت‌الاسلام علی‌بخشی، صالحی‌منش و موسوی 🔸 دبیر علمی: حجت‌الاسلام تاکی 💠 مؤسسۀ آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) 🆔 @irsichannel
دومین هم اندیشی فقه نظام ساز- نظریه استاد میرباقری، استاد فاضل لنکرانی و استاد هادوی تهرانی.mp3
46.65M
♨️ رویکرد شناسی فقه نظام‌ساز(۲) ◽️چهارمین پیش‌نشست همایش فقه نظام‌ساز 🔸 دیدگاه آیت الله میرباقری، فاضل لنکرانی و هادوی تهرانی 🔸 مقررین: حجت‌الاسلام غنایی، قاسمی و عابدی 🔸 دبیر علمی: حجت‌الاسلام تاکی 💠 مؤسسۀ آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) 🆔 @irsichannel
کرسی ترویجی اشکالات و چالش های فقه نظام ساز.mp3
26.68M
♨️ اشکالات و چالش‌های فقه نظام‌ساز ◽️ پنجمین پیش‌نشست همایش فقه نظام‌ساز 🔸ارائه: دکتر مصطفی غفوری 🔸ناقد: حجت‌الاسلام قاسمی 💠 مؤسسۀ آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) 🆔 @irsichannel
فقه نظام ساز از دیدگاه امام خامنه ای‌.mp3
42.19M
♨️ فقه نظام‌ساز از دیدگاه امام خامنه‌ای ◽️ششمین پیش‌نشست همایش فقه نظام‌ساز 🔸ارائه: حجت‌الاسلام موسوی 🔸ناقد: حجت‌الاسلام نعیمیان 💠 مؤسسۀ آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) 🆔 @irsichannel
کرسی فقه نظام ساز.mp3
37.53M
♨️ فقه نظام‌ساز؛ ضرورت‌ها و ظرفیت‌ها ◽️هفتمین پیش‌نشست همایش فقه نظام‌ساز 🔸ارائه: حجت‌الاسلام سیدباقری 🔸ناقد: حجت‌الاسلام نعیمیان 💠 مؤسسۀ آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) 🆔 @irsichannel
هشتمین پیش نشست همایش فقه نظام ساز.mp3
41.4M
♨️ ماهیت و امکان فقه نظام‌ساز ◽️هشتمین پیش‌نشست همایش فقه نظام‌ساز 🔸ارائه: حجت‌الاسلام خالدغفوری 🔸ناقد: حجت‌الاسلام نصرتی 💠 مؤسسۀ آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) 🆔 @irsichannel