19.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 ویژه برنامه #سلوک_الهی
🔸 درآمدی بر عرفان عملی
🔸 فصل اول جلسه 3
🔹 تنها موجودی می تواند #سالك الهی باشد كه خلیفه خدا باشد، زیرا منظور از سلوك, رفتن از فرش به عرش است، رفتن از عالَم طبیعت به ماورای طبیعت است و این راه را قرآن كریم تبیین كرد، از نظر وجودِ علمی در بیانات عترت طاهرین (علیهم الصلاة و علیهم السلام) آمده است؛ ولی این راه بدون انسان رونده ای ندارد.
🔹 در قوس نزول خدا ... فیض خود را نازل كرد، خواه به صورت قرآن ﴿إِنَّا انزَلْنَاهُ فِی لَیلَةِ الْقَدْرِ﴾، خواه به صورت حیوانات ... همه این حقایق را از قُرب الهی تنزّل داد، از آن بارگاه آفرینش تا كارگاه خلقت تنزّل داد، قوس نزول را ترسیم كرد و آفرید، قوس صعود را راهنمایی كرد؛ ولی #رونده می خواهد و آن انسان است... .
📚 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان
سال تولید: 1392
آپارات:
https://aparat.com/v/LRgO3
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @isca24
📒سلسله یادداشت های دکتر حبیب الله بابابایی در ماه مبارکرمضان
آیههای «بعضبعض» و ارادههای پیچیده (قسمت سوم)
برخی از مناسبات مطرح شده بین بعضبعضهای قرآنی، مناسبات انسانی و اخلاقی است و برخی دیگر از مناسبات مطرح میان بعضبعضهای قرآن نیز غیر اخلاقی و غیر انسانی است، و هر دو گونه از مناسبات، چه انسانی و چه غیر انسانی، در یک فرآیند جمعی و با استفاده از پشتوانههای جمعی (برخی با پشتوانه برخی دیگر) به انجام میرسد. به بیان دیگر، یکی از اشارههایی که آیات بعضبعض دارد کسب پشتیبانیِ برخی مردم از برخی دیگر است.
نکته اینکه پشتیبان بودن بعضی برای بعض دیگر( مثلا ظهیر بودن، یا اولیاء یکدیگر بودن، و یا در استخدام و استمتاع یکدیگر بودن) برای انجام کار اخلاقی و یا امر غیر اخلاقی، و برای صورتبندی عدل و یا حتی ظلم در جامعه، یک طرفه نیست بلکه چند طرفه و در یک رفت و برگشت متقابل و چندطرفه بین نخبگان و عوام، و بین صاحبان قدرت و توده مردم رخ میدهد. دیگر اینکه همواره کسب پشتیبانی و یا ایجاد پشتوانه برای حرکتهای خوب یا بد، همیشه آگاهانه و عامدانه نیست، بلکه گاه ناآگاهانه و ناخواسته است که منجر میشود موضع علمی یک عالم امتداد اجتماعی پیدا بکند و یا موضع ناصواب یک عالم یا دانشمند به ظلم و ناراستی بیانجامد. به دیگر بیان، ارادههای فردی در فرایند «بعضبعض» نه ارادههای بسیط و خودخواسته، بلکه ارادههای پیچیده، چندسویه، دیگرخواسته و در امتداد ارادههای مختلف از گروههای گوناگون انسانی است.
سلسله نشست های علمی ( صد و بیست و سومین نشست)
📒حکمرانی در قرآن
👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک زایی
⬅️دبیر علمی : دکتر سید سجاد آل غفور
📅زمان: پنج شنبه ۱۸ فروردین ماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۴۵: الی ۱۵
💠لینک ورود به جلسه
🌐 dte.bz/hokmconf
📒مجری: پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی و مرکز همکاری های علمی و بین الملل
🌐https://eitaa.com/isca24/11249
📒سلسله یادداشت های دکتر حبیب الله بابابایی در ماه مبارکرمضان
فلسفهی بعضبعضها در قرآن (قسمت چهارم)
قرآن با تکرار بعضبعضها و تاکید بر آنها دنبال چیست؟ به نظر میرسد ریشه تکرار آهنگین بعضبعضها را بتوان در موارد زیر جستجو کرد:
۱. اینکه قرآن با تکرار بعضبعضها در پی بیان نظامات ارتباطی، سیستم اجتماعی، و طبقهبندیهای واقعی در شکلبندی جامعه است؛
۲. اینکه قرآن با تکرار بعضبعضها در پی بیان تنوع اجتماعی و گونههای متنوع در روابط انسانی است؛
۳. اینکه قرآن با تکرار بعضبعضها در پی بیان نظام نیازهای گروهی انسانها به یکدیگر است؛
۴. اینکه قرآن با تکرار بعضبعضها در پی بیان فرایند نظم یا نظمهای اجتماعی و قواعد حاکم بر همزیستی یا ستیز اجتماعی است؛
۵. اینکه قرآن با تکرار بعضبعضها در پی بیان طبیعت امر اجتماعی و حرکت دائمی بعضی به سمت بعضی (پیوستگی) و فاصله گیری مستمر بعضی از بعضی (گسستگی) است.
15.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#ضیافت ۱۴۰۰
🔸برنامه چهل و ششم
ویژه برنامه های فرهنگی(مجازی) مجمع عالی حکمت اسلامی در ماه مبارک #رمضان_۱۴۰۰
🔹حجت الاسلام والمسلمین دکتر #نجف_لکزایی
🔺جلسه اول
🔸#حکمرانی_علوی
وظایف حکمرانی و حکمرانی تقوا مدار
حکمرانی علوی-جلسه اول-وظایف حکمرانی و حکمرانی تقوا مدار
https://eitaa.com/isca24/11251
28.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#جرعه_ای_از_قرآن
#پژوهشکده_فرهنگ_ومعارف_قرآن
#عیسی_عیسی_زاده
🎬جرعهای از قرآن
🔷موضوع: سبک زندگی در قرآن
👤سخنران: حجتالاسلام والمسلمین عیسی عیسیزاده عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
مجری: پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
زمان: ماه مبارک رمضان 1401 ه.ش
🌐https://eitaa.com/isca24/11252
20.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 ویژه برنامه #سلوک_الهی
🔸 درآمدی بر عرفان عملی
🔸 فصل اول جلسه 4
🔹 سلوك براي انسان در فرصتي مناسب و مقدور هست كه او #صبغه_خلافت_الهي خود را حفظ كند و اگر اين صبغه را حفظ كرد؛ هم مي تواند سلوك زميني و هم سلوك آسماني و هم سلوك جامع بين أرض و آسمان داشته باشد.
🔹 محور بحث كنوني آن سلوك تام است که در نظام هستي فقط مقدور خليفه الهي است به نام #انسان_كامل. يك وقت انسان مأموريت پيدا مي كند كه خليفه خدا باشد و حاكم در زمين باشد وليّ جامعه باشد؛ نظير آنچه درباره داوود (سلام الله عليه) آمده است كه ﴿يَا دَاوُدُ إِنَّا جَعَلْنَاكَ خَلِيفَةً فِي الْأَرْضِ فَاحْكُم بَيْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ﴾؛ اين يك نحوه خلافت است، يك وقت خلافتي است كه تعليم اسما براي فرشتگان است؛ نظير آنچه در جريان آدم (سلام الله عليه) رخ داده است.... .
📚 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان
سال تولید: 1392
آپارات:
https://aparat.com/v/hBRip
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @isca24
سلسله نشست های علمی ( صد و بیست و چهارمین نشست)
📒حکمرانی در قرآن
👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک زایی
⬅️دبیر علمی : دکتر سید سجاد آل غفور
📅زمان: شنبه 20 فروردین ماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۴۵: الی ۱۵
💠لینک ورود به جلسه
🌐 dte.bz/hokmconf
📒مجری: پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی و مرکز همکاری های علمی و بین الملل
🌐https://eitaa.com/isca24/11254
📒سلسله یادداشت های دکتر حبیب الله بابابایی در ماه مبارکرمضان
بعضبعض و «رکم» (قسمت پنجم)
آیهٔ ۳۷ انفال میفرماید «لیمیز الله الخبیث من الطیب و یجعل الخبیث بعضه علی بعض فیرکمه جمیعا» تا اینکه خدا ناپاک را از پاک جدا کند و ناپاکها را روی یکدیگر نهد و همه را متراکم کند...
«رکم» به معنای متراکم کردن است. وقتی گفته میشود «سحاب مرکوم» یعنی ابر متراکم.
نکته قابل توجه اینکه آنگاه که بعضی (چه خیر و چه شر) روی بعض دیگر فشرده میشود یک شر بزرگ و متراکم یا یک خیر بزرگ و متراکمی بوجود میآید.
شر متراکم به رغم بزرگ بودنش به دارالبوار میرود (فیرکمه جمیعا و یجعله فی جهنم) و خیر متراکم نیز سودمندانه در بهشت برین جا میگیرد.
نکته اینکه تمدنهای خیر و تمدنهای شر برآمده از تراکمها و انباشتههایی از خیر یا شر هستند (و همیشه تراکمها سیستماتیک نیستند)، و هر میزان تراکم و انباشتگی بیشتر باشد بزرگبودگی رخ میدهد و جوامع به آستانههای تمدنشدن نزدیکتر میشود.
📒سلسله یادداشت های دکتر حبیب الله بابابایی در ماه مبارکرمضان
تراکم اجتماعی نیکی، تراکم الهی نیکی (قسمت ششم)
تراکم خیر و توسعهی نیکی و بزرگشدگی آن گاه در سایه انضمام و الحاق نیکوکاران به یکدیگر رخ میدهد، و گاه نیز عمل خیر در پرتو ارتباط فرد نیکوکار به منبع خیر مطلق یعنی خدای متعال بزرگ و بزرگتر میشود («مَثَلُ الَّذينَ يُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ في سَبيلِ اللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنابِلَ في كُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ وَ اللَّهُ يُضاعِفُ لِمَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَليم» 261/ سورۀ بقره).
آیۀ مزبور یکی از شاخصترین آیاتی است که به خیر کلان و مکانیسم این کلانشدگی اشاره کرده است. این آیه با بیان مثالی به تبیین چگونگی کلانشدگیِ خیر و نیکی پرداخته و مهمترین عامل این رشد و کلان شدگی را «فی سبیل الله» بودن معرفی میکند.آیه سنبله به انفاق مال در راه خدا پرداخته و آنرا به منزله حبه و دانه گندم میشمارد که این دانه رشد کرده و از آن هفت خوشه میروید و از هر یک از این خوشهها صد دانه گندم به بار میآید. سپس آیه این نوید را میدهد که خدا این مقدار را برای هر که بخواهد چند برابر میکند. بدین ترتیب هر حبه مالی که در راه خدا انفاق میشود، برکت مییابد و به صدها و بلکه هزاران دانه خیر تبدیل میشود و از این خیرها و نیکیهای فرد، خیرات بزرگِ اجتماعی و نیکهای کلان در مقیاس امت رخ مینماید.
لازم به ذکر است که عمل خیر در نسبت فرد نیکوکار با خدا، گاه در سطح «خیر متوسط» میماند و گاه به سطح «خیر کبیر» ارتقا پیدا میکند. تفصیل «خیر متوسط»، «خیر کبیر» و سپس «خیر کوچک» و بلکه حتی «خیر باطل و فاسد» را در قسمتهای بعدی خواهم آورد.
18.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#جرعه_ای_از_قرآن
#پژوهشکده_فرهنگ_ومعارف_قرآن
#محمد_صادق_یوسفی_مقدم
🎬جرعهای از قرآن
🔷معرفی کتاب: حجیت سبک زندگی اهل بیت (علیهم السلام)
👤سخنران: حجتالاسلام والمسلمین یوسفی مقدم رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
مجری: پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
📅زمان: رمضان المبارک 1401 ه.ش
🌐https://eitaa.com/isca24/11257