هدایت شده از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
📒نشست علمی قرائت امام علی "ع" و قرائت عاصم
◾️بررسی نسبت این همانی و اشاره ای به ابعاد کلامی آن
🎙ارائه دهنده: دکتر محمد جاودان
✍️دبیرعلمی: دکتر ذوالفقار ناصری
📅زمان: یکشنبه 27 فروردین ماه 1402
⏰ساعت 12:30 تا 14:30
⬅️لینک ورود به جلسه
🌐 http://dte.bz/philconf
💠مجری: پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی و مرکز همکاری های علمی و بین الملل
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
◾️سلسله نشست های علمی حکمرانی در قرآن ( جلسه 186)
📒حکمرانی در قرآن و نهج البلاغه ( جلسه یازدهم)
👤ارائه دهنده: حجت الاسلام استاد نجف لک زایی
⬅️دبیر علمی : دکتر سید سجاد آل غفور
📅زمان: یکشنبه 27 فروردین ماه 1402 ساعت 12:45 الی 14
💠لینک ورود به جلسه
🌐http://dte.bz/hokmconf
📒مجری: پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی و مرکز همکاری های علمی
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
📲اپلیکیشن فرهنگنامه قرآنی مبادی قرآنی بیانیه گام دوم انقلاب
▪️بر گرفته از کلان پروژههای فرهنگ قرآن و دائره المعارف قرآن کریم
▫️در بردارنده صدها مدخل اصلی و هزاران عنوان فرعی
▪️استواری بر پایه نظام الفبایی در چینش موضوعات
▫️امکان دسترسی سریع و آسان به اطلاعات قرآنی مورد نیاز متخصصان
▪️نمایش درختی موضوعات
▫️امکان اشتراک گذاری متن
▪️و ...
🔸تولید شده در اداره فناوری و فراوری اطلاعات پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
📥لینک دانلود در کافه بازار:
https://cafebazaar.ir/app/isca.ir.step2_enghelab
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
35.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬جرعهای از قرآن
🔷موضوع: تاثیر انس با قرآن در رفع مشکلات انسان
👤سخنران: حجتالاسلام والمسلمین عیسی عیسی زاده
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
🗒اندیشمند انقلابی
✍️نویسنده: دکتر شریف لکزایی
◾️عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
منبع: روزنامه ایران شماره هشت هزار و صد و شصت و دو - ۲۷ فروردین ۱۴۰۲
➖زندهیاد دکتر عماد افروغ تنها یک دوره بهعنوان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی برگزیده شد و در آن ایام بهعنوان ریاست کمیسیون فرهنگی مجلس هم ایفای نقش کرد، چرا که امید بسته بود که حضورش در مجلس شورای اسلامی میتواند در حوزه فرهنگ که متأسفانه اغلب مورد غفلت است، مؤثر واقع شود. اما با توجه به اینکه بعد از این دوره، دیگر بهعنوان نماینده مجلس کاندیدا نشد و با التفات به مجموعه اظهارنظرهای ایشان و فضای اندیشهورزی که در مسیر حیات سیاسی و فعالیتهای اجتماعی دنبال کرد، به نظر میرسد که از سیاستگذاری فرهنگی درست در ایران کمی ناامید شده است.
📁بعد از این تجربه سیاسی، زیست علمی ایشان به مقدار زیادی از همین دوره سیاستورزی در مجلس شورای اسلامی متأثر شد. زندهیاد دکتر افروغ بر این باور بود که «سیاستورزی فرهنگی» در ایران فاقد پشتوانه نظری است به همین دلیل ما بعد از 44 سال هنوز تمام و کمال نتوانستهایم آرمانهای انقلاب را اجرایی کنیم. به این اعتبار، خود او سعی داشت در این مسیر گامهای بلندی بردارد و انصافاً هم در این زمینه به «اندیشمندی مؤثر» بدل شد.
🗒تلاش برای «فهم فلسفی» از انقلاب اسلامی
زندهیاد دکتر افروغ «تبیین فلسفی از انقلاب اسلامی» را خلأیی در فعالیتهای علمی و آکادمیک میدید و سعی میکرد تا حد ممکن این خلأ را پر کند. ایشان در مسیر تأملات علمی خود به این نتیجه رسیده بود که انقلاباسلامی جز از مسیر خود انقلاب قابل درک و شناخت نیست، از همین رو به تحلیل اندیشه حضرت امام(ره) ورود کرد و امام(ره) را از همین مسیر فهم کرد و معتقد بود که اگر بخواهیم به «هستیشناسی انقلاب» بپردازیم، بایستی در واقع به فهم اندیشه و جهانبینی رهبر و نظریهپرداز انقلاب یعنی حضرت امام(ره) رجوع کنیم. از این منظر، ایشان به «نگرش صدرایی» در انقلاب اسلامی رسید و معتقد بود که ما باید به این اندیشه بپردازیم و خاستگاه این اندیشه را مورد توجه قرار دهیم و در این راستا، گفتارها و نوشتارهای زیادی در تبیین فلسفی انقلاب اسلامی از خود باقی گذاشت و بهدلیل اهمیتی که به این مسأله میداد با اینکه دانشآموخته جامعهشناسی بود و سالها در این حوزه تدریس میکرد اما خود را وارد حوزه جدیدی کرد تا از منظر فلسفی بتواند به فهم و شناخت انقلاب اسلامی کمک بیشتری کند.
➖جایگاه فرهنگ در منظومه فکری دکتر افروغ
برای مرحوم افروغ آنچه اهمیت داشت، وجه فرهنگی، انسانی و معنوی انقلاب اسلامی بود. بنابراین هم آن تجربه سیاستورزی ناموفقاش در مجلس شورای اسلامی و هم تغییر شیفت تأملاتی و تفکراتیاش از «جامعهشناسی» به «فلسفه» به بنیان فکری انقلاب اسلامی برمیگردد.
اساساً انقلاب اسلامی یک انقلاب فکری، فرهنگی و معنوی بود و مرحوم افروغ این نقطه دانشی، فکری، فلسفی و فرهنگی انقلاب اسلامی را بهخوبی دریافت کرده بود و میکوشید تا ارزشها، اهداف، غایات و آرمانهای اسلامی را از این مسیر اولاً فهم و ثانیاً ترویج کند و مسیر انقلاب اسلامی را تداوم و حیات بخشد. این مسیری است که بسیاری از اهالی فکر و سیاست ما از آن عبور نکردهاند و این «حریت»، خاص او بود و در اندیشه او، حیات و تداوم انقلاب اسلامی جز از مسیر فرهنگی ممکن نخواهد بود.
درگذشت این استاد متفکر برای جامعه علمی، فرهنگی و فکری ایران یک فقدان بزرگ است و امید آن میرود که میراث فکری او بویژه در زمینه «فهم فلسفی انقلاب» تداوم پیدا کرده و مؤثر واقع شود.
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
«نشست سوم»؛ مواجهه عادلانه با مخالفان سیاسی در قرآن
📣گروه مطالعات عدالت اجتماعی پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی برگزار می کند؛
«نشست های رمضانی پیرامون عدالت اجتماعی در قرآن»
به صورت برخط به ادرس؛
🌐http://dte.bz/scscenter
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
✅کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی
➖سلسله کرسی های "سیاست اندیشی قرآنی"
🗒الگوی تربیت سیاسی در قرآن
🎙ارائه دهنده : دکتر رضا عیسی نیا
📒ناقد :دکتر سید سجاد آل غفور
✍️دبیر علمی : حجت الاسلام والمسلمین سید محمد باقر حججی
📅زمان: سه شنبه ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
⏰ساعت ۱۰ الی ۱۲
🗒مکان: قم؛ پردیسان پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، سالن جلسات پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
💠لینک ورود به جلسه
🌐 Dte.bz/cptconf
📁مجری:پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی و مرکز همکاریهای علمی و بین الملل
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
🗒چهارمین پیش نشست همایش سالک إلى الله
▪️موضوع : تربیت آرمانی؛
⏹ایده فراساحتی در تربیت اسلامی
✅با نگاهی به سیره و اندیشه حضرت آیت الله ناصری (رضوان الله علیه)
🎙سخنران :حجت الاسلام محمد عالم زاده نوری
▪️معاون تهذیب حوزه های علمیه
📒دبیر علمی:حجت الاسلام محمد جواد درودی
▪️مدیر کارگروه تربیت اسلامی (ذیل قطب تعمیق ایمان دینی) دفتر تبلیغات اسلامی قم
📆زمان:سه شنبه ۲۹ فروردین ماه ۱۴۰۲،
⏰ساعت ۱۰:۳۰
🗒مکان:قم پردیسان، انتهای بلوار دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه دوم، تالار شهید سلیمانی
⏹لینک های پخش برخط پیش نشست
🌐https://www.aparat.com/hamayesh_naseri/live
🌐 http://Dte.bz/ethicsconf
▪️مجری:پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🗒 (پژوهشکده اخلاق و معنویت با همکاری دبیرخانه همایش سالک الی الله)
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
تأملات قرآنی در باب «روابط انسانی»
(قسمت بیستودوم: رحمت در مناسبات انسانی)
نویسنده:دکتر حبیب الله بابایی
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
منبع: کانال ایتای ایشان
عنصر «رحمت» در مناسبات اجتماعی انسانها در قرآن در نسبت پیامبر با مومنین و در نسبت مومنان با یکدیگر به کار رفته است. در نسبت پیامبر با مومنان دو آیۀ ذیل حائز اهمیت است: وَمِنْهُمُ الَّذِينَ يُؤْذُونَ النَّبِيَّ وَيَقُولُونَ هُوَ أُذُنٌ قُلْ أُذُنُ خَيْرٍ لَكُمْ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَيُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنِينَ وَرَحْمَةٌ لِلَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ (و از ايشان كسانى هستند كه پيامبر را آزار مىدهند و مىگويند: «او زودباور است.» بگو: «گوش خوبى براى شماست، به خدا ايمان دارد و [سخن] مؤمنان را باور مىكند، و براى كسانى از شما كه ايمان آوردهاند رحمتى است.» سوره توبه /61). همین طور آیۀ 159 از سورۀ آل عمران که میفرماید: فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِي الْأَمْر (پس به [بركت] رحمت الهى، با آنان نرمخو [و پُرمِهر] شدى، و اگر تندخو و سختدل بودى قطعاً از پيرامون تو پراكنده مىشدند. پس، از آنان درگذر و برايشان آمرزش بخواه، و در كار[ها] با آنان مشورت كن).
از نمونه آیاتی هم که در مورد عنصر رحمت در نسبت مومنان با یکدیگر میتوان به دو آیۀ از سورۀ بلد (ثُمَّ كَانَ مِنَ الَّذِينَ آمَنُوا وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ وَتَوَاصَوْا بِالْمَرْحَمَةِ. أُولَٰئِكَ أَصْحَابُ الْمَيْمَنَةِ. سپس از کسانی باشد که ایمان آورده و یکدیگر را به شکیبایی و رحمت توصیه میکنند! آنها «اصحاب الیمین» اند (که نامه اعمالشان را به دست راستشان میدهند) و آیۀ 29 از سورۀ فتح (مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ محمّد (ص) فرستاده خداست؛ و کسانی که با او هستند در برابر کفّار سرسخت و شدید، و در میان خود مهربانند.)
در این باره، تواصی همدیگر (در خانواده، در مسجد، در مدرسه و ...) به رحمتورزی به یتمیان و مساکین، به ضعیفان و کودکان، به معلولان و بیماران، به زنان و دختران، و بلکه به همه همنوعان میتواند در نهادینه کردن «فرهنگ رحمت» در جامعه موثر باشد و جامعه را از نزاع و خشونت دور نموده و بلکه به سمت عدالت اجتماعی سوق بدهد (ضرورت توجه به نقش رحمت در صورتبندی عدالت در جامعه).
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
7.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💎 تفسیر دعای روز بیست و ششم ماه مبارک رمضان
👈 حجت الاسلام والمسلمین لک زایی معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی
❎مشاهده در آپارات
🌐https://www.aparat.com/v/OlToU
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
🌐http://dte.bz/zoDmv
💮 منتظر تفسیر دعای هر روز ماه رمضان باشید.
https://eitaa.com/isca24/13137
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
◾️سلسله نشست های علمی حکمرانی در قرآن ( جلسه 187)
📒حکمرانی در قرآن و نهج البلاغه ( جلسه دوازدهم)
👤ارائه دهنده: حجت الاسلام استاد نجف لک زایی
⬅️دبیر علمی : دکتر سید سجاد آل غفور
📅زمان: دوشنبه 28 فروردین ماه 1402 ساعت 12:45 الی 14
💠لینک ورود به جلسه
🌐http://dte.bz/hokmconf
📒مجری: پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی و مرکز همکاری های علمی
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/