eitaa logo
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
2.2هزار دنبال‌کننده
9.4هزار عکس
871 ویدیو
229 فایل
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir پایگاه رادیو پژوهش http://radio.isca.ac.ir کانال رسمی آرشیو صوت پژوهشگاه @isca_seda کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 ارتباط با مدیر و ارسال مطلب @isca25
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از کتابشناخت
✅ الکل و فرآورده‌های آن در فقه اسلامی 💠وحدتی شبیری، سیدحسن؛ الکل و فرآورده‌های آن در فقه اسلامی؛ تهیه‌کننده: پژوهشکده فقه و حقوق؛ چاپ اول، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تابستان 1389، 136ص رقمی. *** 🔶گذشته از جنبه مسکریت الکل، این ماده امروزه کاربردهای فراوانی در صنایع تبدیلی، آرایشی، پزشکی و آزمایشگاهی یافته است. شناخت حکم فقهی مربوط به الکل از یک‌سو، نیاز به درک ماهیت الکل، انواع و کاربردهای آن دارد و از سوی دیگر، حکم یادشده، ریشه در نجاست یا طهارت خمر و سایر مشروبات الکلی دارد. 🔹الکل از موضوعاتی است که درک ماهیت آن می‌تواند نقش به‌سزایی در حرمت یا حلیت و نجاست یا طهارت آن ایفا کند. این نکته، به اضافه پرسش‌هایی که مردم درباره الکل می‌پرسند، اهمیت آن را هم در زندگی مردم و هم در نزد فقیهان نشان می‌دهد. به‌دلیل آنکه مسئله حرمت نوشیدن مسکر که از امور مسلّم اسلام و ادیان تکامل یافته الهی است، در مباحث کتاب به حرام‌بودن مشروبات الکلی و بحث‌های فرعی آن اشاره‌ای نشده، مگر در برخی موارد که گذرا نکته‌ای بیان شده است. ✅بر این اساس، نوشتار حاضر در پی اثبات نجاست یا طهارت الکل و مشروبات است و نویسنده به دنبال اثبات این فرضیه است که الکل به‌خودی خود پاک است؛ هرچند خمر و دیگر مشروبات الکلی نجس باشد. نویسنده برای شناخت موضوع، فقط به منابعی استناد کرده که نزد متخصصان معتبر بوده است و برای بررسی حکمی و فقهی این مسئله، علاوه بر استناد به روایات معتبر اسلامی، به گفتار فقیهان نیز ارجاع داده است تا بحث‌ها از اعتبار بیشتری برخوردار گردند. همچنین آرای فقیهان عامه در بیشتر موضوعات از نظر دور نمانده و برای تکمیل بحث، مطالعه‌ای تطبیقی نیز صورت پذیرفته است. 🔷پس از بررسی دیدگاه‌های گوناگون و دلایل مختلف، نویسنده به این نتیجه رسیده است که همه انواع شراب الکلی قطعاً حرام و مستوجب عقوبت است و بنابر نظر مشهور میان فقیهان، از نظر شرعی نیز نجس به شمار می‌رود، ولی الکل تا زمانی که عنوان الکل را دارد، پاک است و چیز پاک به صرف ملاقات با آن نجس نمی‌شود و در این زمینه میان انواع الکل‌های صنعتی، تخمیری و طبی فرقی نیست. ✅عده‌ای از فقیهان نیز معتقدند الکل به‌دست‌آمده از تقطیر خمر، نجس است. مقلدان این فقها، چنانچه بدانند الکل مصرفی در امور پزشکی و در صنایع از طریق تخمیر به‌دست‌آمده، باید از آن اجتناب کنند و در غیر این صورت، اصل طهارت اقتضا می‌کند که الکلِ موردِ تردید پاک شمرده شود. در نوشابه‌ها و داروها نیز چنانچه روشن باشد که در فرایند تولید آنها الکل به کار رفته و بر مایع به‌دست‌آمده (نوشابه یا دارو) بالفعل عنوان مست‌کننده صادق است، هرچند با نوشیدن مقدار زیاد آن حالت مستی عارض شود، آن نوشابه یا دارو نجس است و خرید و فروش و نوشیدن یا خوردن آن حرام است. 💠خرید نسحه دیجیتال اثر از کتابخوان پژوهان 💠خرید نسخه چاپی کتاب از فروشگاه نشر پژوهشگاه 🌐https://eitaa.com/lib_isca_ac_ir/380
👇👇👇👇👇
ترس از کرونا یا دلهره @isca24(1).pdf
356.4K
✅ترس از کرونا یا دلهره از کرونا ♈️یادداشتی از دکتر احمد شاکرنژاد عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
✅دکتر حبیب الله بابایی در کانال های مجازی خود نوشت: در معنای "اسیری" اسیر آن نیست که دستانش را در بند کرده باشند، اسیر آن است که منطق و زبان‌اش در بند مانده باشد، اسیر آن نیست که تن‌اش را در زنجیر بسته باشند، اسیر آن است که روح‌ و جان‌اش را به اسیری برده باشند، اسیر آن نیست که به اسارت دیگران رفته باشد، اسیر آن است که در اسارت «خود» گرفتار مانده باشد،   و اسیر آن نیست که در زمان و یا مکانی محدود شده باشد، اسیر آن است که از زمان و زمانه‌اش فراتر نرفته باشد و تاریخ هم او را به فراموشی سپرده باشد. گرامی باد یاد و نام آزادۀ کربلا عقیلۀ بنی‌هاشم که آن‌قدر بزرگ بود که فرودستان تاریخ هرگز نتوانستند آن قامت بلند تاریخ را بپوشانند، او را به اسارت ببرند، و منطق و مرام‌اش یا روح و جان‌اش را در بند کنند.  @Habibollah_Babai
کرونا ویروس و رویکرد تمدنی اسلامی@isca24.pdf
396.2K
✅کرونا ویروس در رویکرد تمدنی اسلامی ♈️دکتر علیرضا واسعی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی