eitaa logo
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
2.1هزار دنبال‌کننده
8.5هزار عکس
791 ویدیو
223 فایل
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir پایگاه رادیو پژوهش http://radio.isca.ac.ir کانال رسمی آرشیو صوت پژوهشگاه @isca_seda کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 ارتباط با مدیر و ارسال مطلب @isca25
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶مقام معظم رهبری: بسیج تحقق مردم سالاری دینی است🔷
نشست نظام مسائل فرهنگی و ارتباطی جهان اسلام 98.9.7
🔶برگزاري پنجمين نمايشگاه دستاوردهاي پژوهشي و فناوري دفتر تبلیغات اسلامی
مصاحبه با حجت الاسلام والمسلمین لک زایی در خصوص نمایشگاه هفته پژوهش 98.mp3
11.28M
✅مصاحبه با حجت الاسلام والمسلمین لک زایی در خصوص نمایشگاه هفته پژوهش 98
🔴 ششمین نشست از سلسله نشست های نقد ایده با موضوع نقد ایده "فلسفه سیاسی صدرالمتالهین" ❇️ ارائه دهنده: جناب آقای دکتر شریف لک زایی ♈️ ناقد: جناب آقای دکتر سید مهدی امامی جمعه ❇️ دبیر علمی: جناب آقای محسن جبارنژاد ♦️ زمان پنج شنبه ۷ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۰ تا ۱۲ ♦️ مکان: اصفهان، خیابان طیب، مقابل ارگ جهان نما، کوی سرلت، بن بست سوم، پژوهشکده الهیات و خانواده، دفتر تبلیغات اسلامی #پژوهشکده_علوم_و_اندیشه_سیاسی #پژوهشکده_الهیات_و_خانواده #پژوهشگاه_علوم_و_فرهنگ_اسلامی @cpt_isca_ac_ir
✅9 آذرماه؛چالش‌ها و ظرفیت‌های حوزه در تحقق گام دوم انقلاب بررسی می شود 🔶کرسی ترویجی چالش‌ها و ظرفیت‌های حوزه در تحقق گام دوم انقلاب در دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار می شود. 🔶کرسی ترویجی چالش‌ها و ظرفیت‌های حوزه در تحقق گام دوم انقلاب اسلامی، شنبه ۹ آذرماه در دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار می شود. 🔷در این کرسی حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا رئیس دانشکده علوم اجتماعی و رفتاری دانشگاه باقرالعلوم(ع) و رئیس شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی و حجت الاسلام محمدحسن زمانی مدیر اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه به ارائه سخن می پردازند. ✅دبیر علمی نشست نیز برعهده محمد پورنوروز است. 🔶این نشست شنبه ۹ آذرماه از ساعت ۱۲:۱۵ الی ۱۴:۱۵ در دانشگاه باقرالعلوم(ع)، طبقه سوم، اتاق جلسات برپا می شود. 💠https://eitaa.com/isca24/5879
✅فردا طی نشستی؛چالش های سیاستگذاری خانواده و زنان در گام دوم بررسی می شود 💠کرسی ترویجی چالش های سیاستگذاری خانواده و زنان در گام دوم انقلاب، فردا در دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار می شود. 🔷کرسی ترویجی چالش های سیاستگذاری خانواده و زنان در گام دوم انقلاب، ۶ آذرماه برگزار می شود. 🔶حجت الاسلام حسین بستان عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و مریم اردبیلی دکتری تخصصی پزشکی، دکتری آینده پژوهی، کارشناس مسائل خانواده در این نشست به ارائه سخن می پردازند. 🔶دبیری علمی این نشست هم برعهده محمد پورنوروز است. 🔸این نشست فردا ۶ آذرماه از ساعت ۱۲:۱۵ الی ۱۴: ۱۵ در دانشگاه باقرالعلوم(علیه السلام)، طبقه سوم، اتاق جلسات برپا می شود. 💠https://eitaa.com/isca24/5880
✅6آذرماه در قم؛کمیسیون تخصصی علوم انسانی اسلامی برگزار می شود ❇️❇️کمیسیون تخصصی علوم انسانی اسلامی پنجمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی چهارشنبه ۶ آذرماه در قم برگزار می شود 💠در برنامه صبح این نشست که با موضوع نقد ایده های دولت برپا می شود، علیرضا صدرا دانشیار دانشگاه تهران در مورد نظریه دولت معمار(شأن راهبردی دولت)، حجت الاسلام مجتبی عبدخدایی استادیار دانشگاه علامه طباطبایی درباره بایسته های فقهی دولت مدرن در روابط بین الملل و حجت الاسلام احمدرضا یزدانی مقدم دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی درباره عدالت اجتماعی از منظر فلسفه سیاسی علامه طباطبایی به ارائه سخن می پردازند. 🔶همچنین در برنامه بعد از ظهر شریف لکزایی دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در مورد رویکرد فلسفه سیاسی به دولت، محمد ستوده دانشیار دانشگاه باقرالعلوم(ع) در مورد رویکرد بین الملل به دولت، حجت الاسلام محمدجواد نوروزی دانشیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در مورد رویکرد جامعه شناسی به دولت و نجمه کیخا استادیار دانشگاه شهید بهشتی در مورد رویکرد اخلاقی به دولت و حجت الاسلام سیدکاظم سیدباقری دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در مورد چیستی اخلاق سیاسی در اسلام سخنرانی می کنند. 🌐https://eitaa.com/isca24/5881
'✅گزارشی ا ز کرسی ترویجی تحلیل روایی مبانی نظریه انتظار(قسمت اول) ❇️انتظار؛ آمادگی جهت حضور در زندگی امروز است 🔷گروه معارف ــ عضو هیئت علمی پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در مقاله‌ای مبانی نظریه انتظار را در اندیشه مقام معظم رهبری پرداخت و گفت: انتظار به هیچ وجه توصیه‌ای برای آمادگی حضور در فردا نیست بلکه آمادگی برای حضور در اکنون زندگی با شرایط کنونی است. 🔶انتظار؛ آمادگی جهت حضور در زندگی امروز است 🔶حجت‌الاسلام والمسلمین خدامراد سلیمیان عضو هیئت علمی پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی امروز پنجم آذرماه در هفتمین نشست عرضه و نقد ایده علمی با عنوان« تحلیل روایی مبانی نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای» که در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، بیان کرد: عنصر انتظار در منظومه آموزه‌های مهدوی اولین اولویت و جایگاه ویژه‌ای را دارد. ⚫️وی با بیان اینکه از محتوای اساسی بیانات ائمه اهل بیت(ع) بر می‌آید که انتظار از جنس اعمال عبادی و برترین جهادهای امت رسول گرامی اسلام است، افزود: انتظار به هیچ وجه توصیه‌ای برای آمادگی حضور در فردا نیست بلکه آمادگی برای حضور در اکنون زندگی با شرایط کنونی است؛ فرد منتظر برخی از رفتارش را به گونه‌ای جهت می‌دهد که متناسب با زندگی در جامعه‌ای که امام زمان(عج) ظهور پیدا می‌کند، باشد، اما باید به عصر کنونی خود توجه کند به عبارت دیگر هر کسی می‌تواند منهای حضور در محضر آخرین حجت الهی انتظار را همان ظهور خود بداند یعنی در عصر غیبت با متعهد بودن به مسئولیت‌های دوران غیبت عصر ظهوری را تجربه کند. ✳️سلیمیان اظهار کرد: حضور در محضر مهدی موعود(عج) بالاترین فیض موجود است اما در شرایطی که ایشان نیست اگر هر فرد عامل به آموزه‌های دینی و مهدوی باشد، همان فضیلت را دارد؛ بسیاری از تحولات اجتماعی که مشنا خیرات برای بشریت شده با تکیه بر باور به انتظار رخ داده که نمونه بارز آن پیروزی انقلاب اسلامی است. بدون شک انقلاب یک رخدادی بود که در جهان استکبار پسند مبتنی بر آموزه‌های اهل بیت(ع) و با بهره‌مندی از عنصر انتظار اتفاق بزرگی رقم زد. 🔶وی «نارضایتی و قانع نبودن از وضع موجود» را مبنای بنیادین استوار در نظریه انتظار در اندیشه مقام معظم رهبری دانست و افزود: عموم آموزه‌های دینی انسان‌ها را به حرکت توصیه کرده و اینکه هرجایی که هستند باقی نمانند و تحرک داشته باشند و قطعا منظور از حرکت، حرکت الی الله است. 💠 عضو هیئت علمی پژوهشکده مهدویت با اشاره به ترسیم، توقع و امید داشتن به آینده بهتر که دومین مبنای بنیادین استوار در نظریه انتظار مقام معظم رهبری است، تصریح کرد: متاسفانه در این گستره بسیار کم کاری کردیم و همه کسانی که متولی این امر هستند در تبیین دقیق و روشن حکومت حضرت مهدی(عج) سنگ تمام نگذاشتند و همه اظهار نظرات مختلف در این رابطه نیازمند تحلیل روزآمد متناسب با فهم ومخاطب است؛ زمانی که مقصد خود را بتوانیم ترسیم کنیم به سمت هدف به درستی حرکت خواهیم کرد اما در غیر این صورت ممکن است به هدف نرسیم و در بین راه به کج راهه‌ها سوق پیدا کنیم. ✅وی با اشاره به حرکت از وضع موجود و قرار گرفتن در وضع مطلوب که سومین مبنای بنیادین استوار در نظریه انتظار مقام معظم رهبری است، ابراز کرد: کسی اگر قانع به وضع موجود نباشد و وضع مطلوب را ترسیم کند اما حرکتی نداشته باشد هیچ تاثیری ندارد و لذا حرکت بیشتر از عناصر دیگر مورد توجه قرار گرفته است. 🔶سلیمیان گفت: در این مقاله هدف بر آن بود که نظریه انتظار مقام معظم رهبری بر اساس روایت معصومین مستندسازی کنیم بنابراین اهتمام ما نیز در همین راستا بود اما در ادامه برای تکمیل کردن این مقاله مستندات بیشتری را خواهیم آورد. ✅انتظار؛ عقیده یا نظریه؟ در ادامه نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا عظیمی‌فر استاد حوزه و دانشگاه و به عنوان ناقد بیان کرد: اکتشاف و استخراج بیانات مقام معظم رهبری، روان نویسی، چیدمان منطقی مطالب و پرهیز از پراکنده گویی، پیوستگی مستندات و.. از ویژگی‌های مثبت و ارزشمند این مقاله به شمار می‌رود. وی افزود: عنوان این مقاله نظریه انتظار است اما باید توجه داشت آیا انتظار یک عقیده است یا نظریه؟؛ عقیده یعنی یک باور فکری و اعتقادی که پیروان یک دین و مذهب مبتنی بر دلایل مستحکم به این باور اعتقاد دارند و عمل می‌کنند مانند اعتقاد مسلمانان به نبوت اما نظریه یک فرضیه در مسئله علمی است که به مرور زمان از سوی دانشمندان طراحی و با استناد به دلایلی به اثبات می‌رسد حال با این تعاریف انتظار یک عقیده است یا یک نظریه؟؛ نفس انتظار اعتقاد است. https://eitaa.com/isca24/5884
✅گزارشی ا ز کرسی ترویجی تحلیل روایی مبانی نظریه انتظار(قسمت دوم ) 🔷عظیمی‌فر گفت: در این مقاله مبانی به درستی به کار نرفته است؛ مبانی پیش فرض‌های مورد قبول محقق یا دلایل قابل استناد است اما در این مقاله تعریف از مبانی و مبادی با توجه محتوایی که به کار برده ناقص است که باید تکمیل شود. وی ادامه داد: روایتی که نویسنده در ارائه مقاله خود داشت ناقص و همچنین دلالت این روایات غیرمستقیم و بعید بود به عبارت بهتر اگر چه برای فهم بهتر مخاطب باید روایات مستقیم و نزدیک برای دلالت‌های خود آورد اما در این مقاله کلی گویی کردند. ❇️استاد حوزه و دانشگاه در انتقاد از چکیده این مقاله به عدم بهره‌مندی آن از عناصر اصلی چکیده نویسی اشاره و اظهار کرد: در این مقاله نظریات و فرمایشات مقام معظم رهبری باید منطبق بر روایات باشد که متاسفانه این تطبیق در هیچ قسمت مقاله وجود ندارد. 🔷عنوان مقاله با متن سازگاری ندارد ❇️همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدرضی آصف آگاه عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و به عنوان ناقد جلسه بیان کرد: عنوان مقاله با متن سازگاری ندارد زیرا در عنوان مقاله پنج عنصر تحلیل ، روایی، مبانی، نظریه انتظار و اندیشه مقام معظم رهبری آمده که هیچ کدام از این مفاهیم در نوشته به درستی تبیین نشده است زیرا تحلیل دقیق و روایاتی منطبق بر فرمایشات رهبری در این مقاله وجود ندارد و همچنین به کار بردن اصطلاح مبانی در عنوان مقاله درست نیست. 🔵وی در انتقاد از این مقاله با بیان اینکه ارائه محتوای این مقاله هنوز با برگزاری یک کرسی ترویجی فاصله دارد، افزود: در این مقاله خلت بین ابعاد انتظار و مبانی اتفاق افتاده، همچنین انتظار به درستی از منظر روایات و بیانات رهبری تعریف نشده و گاهی انتظار به در قالب معنای حالت، گاهی تحرک و گاهی آمادگی آمده‌است و همچنین رابطه بین «امید» و «انتظار» در این مقاله مشخصا مطرح نشده و گاهی مترادف و گاهی در تضاد با هم هستند. 💠https://eitaa.com/isca24/5885
نشست «عدالت فرهنگی؛ عدالت فرآیندی در سیاستگذاری فرهنگی» 💠نشست «عدالت فرهنگی؛ عدالت فرآیندی در سیاستگذاری فرهنگی» از سلسله نشست های علمی همایش ملی «بیانیه گام دوم انقلاب و تمدن نوین اسلامی» با حضور دکتر کیومرث اشتریان به عنوان «ارائه دهنده» برگزار خواهد شد که دبیری علمی این نشست را احمد اولیایی بر عهده دارد. 🔶زمان: پنجشنبه 7 آذرماه 98، ساعت 9:30 🔷مکان: قم، خیابان معلم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تالار امام مهدی(عج) https://eitaa.com/isca24/5886 🌐
💠سلسله نشست های راهبردی تمدنی 7 🔶نظام مسائل فرهنگی و ارتباطی جهان اسلام 🔷ارائه دهنده: جناب آقای محمد علی شاکری 💠دبیر نشست: دکتر سید محمد کاظمی ♦️زمان: پنج شنبه 7 آذر ماه 1398 ✅مکان: قم- پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی- مرکز همایش های غدیر - سالن کنفرانس 🌐https://eitaa.com/isca24/5887
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ سیره سیاسی پیامبر اکرم (ص) 💠 قانون‌ گذاری 📌 حجت‌الاسلام نجف لک‌زایی 📄 بحث از اهداف قانون، ملاک صحت‌ و سقم، منشأ مشروعیت و اعتبار یک قانون و همچنین بررسی شرایط قانون‌گذار، از پیچیده‌ترین و جدال‌برانگیزترین مسائل این حوزه از علوم بشری است. اولین و مهم‌ترین قانون مدون در اسلام، کتاب آسمانی قرآن است که قوانین آن با هدف تأمین سعادت، اجرای عدالت و حاکمیت الهی تشریع شده است. بر اساس آیات قرآن، تقنین و تشریع تنها از آن خداوند است. 📺 برنامه قرار، کاری از شبکه چهار سیما 🗓 ۶ آبان ۹۸
💠عبدخدایی: فقه نظام، فقه مسئول است/ حقیقت: فقه در تعریف ماهیت دولت حرفی برای گفتن ندارد ✅گروه حوزه‌های علمیه ــ حجت‌الاسلام عبدخدایی، استاد حوزه و سیدصادق حقیقت، استاد دانشگاه مفید در پنجمین کنگره علوم انسانی اسلامی با اشاره به رابطه فقه و دولت به بحث پرداختند؛ عبدخدایی معتقد است که فقه نظام که فقهی مسئول است، می‌تواند مشکلات کشور را حل کند و حقیقت معتقد بود که فقه در تعریف ماهیت دولت، حرفی برای گفتن ندارد. ♈️به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین عبدخدایی، استاد حوزه، امروز، ششم آذرماه در کمیسیون علوم سیاسی اسلامی، از کمیسیون‌های پنجمین کنگره علوم انسانی اسلامی در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در سخنانی با عنوان «نسبت فقه و دولت» گفت: ما اگر فقه را ناظر به قلمرو اقدام و رفتار فرد و جامعه بدانیم، در اینجا دو بنیان مدیریتی و ارزشی به میان خواهد آمد. 📖وی افزود: بنیان مدیریتی چون به سود می‌نگرد، باید با بنیان ارزشی تعامل تنگاتنگ داشته باشد تا نظام مدیریتی خالی از ارزش‌ها نباشد، لذا باید جایگاه فقه و علم مدیریت و نسبت این دو با هم روشن شود. این استاد حوزه تصریح کرد: اگر فقه را مسئول بنیادهای ارزشی قلمرو رفتاری بدانیم، هر جایگاهی که نیازمند سنجش ارزشی و هنجاری است، فقه باید در آنجا گام بگذارد، زیرا عملی قابل تصور نیست که از  مقوله فقه بیرون باشد. ✳️عبدخدایی تصریح کرد: فقه باید کنش و عمل را تجزیه و تحلیل کند، بنابراین باید بتواند از عهده تعیین چارچوب‌های ارزشی برآید. وی افزود: براساس فقه، دولت هم مکلف و هم مورد تکلیف است؛ در اینجا این سؤال مطرح است که برخورد فقه با مکلف فردی و سازمانی چگونه باید باشد؟ آیا باید برخورد متفاوت داشته باشد؟ آیا فقه وقتی با مکلف سازمانی برخورد می‌کند، باید پیامدهای اقدام را هم در تکلیف بگنجاند یا خیر. آیا فقیه می‌تواند بگوید من صرفاً با آیات و روایات و بدون سنجش پیامدها حکم می‌دهم 🔶وی تأکید کرد: ما به فقیه و فقهی نیاز داریم که بتواند به این مقولات بپردازد؛ در اینجا بحث فقه نظام مطرح خواهد شد، لذا فقه نظام و نظام فقهی، فقهی است که به سطح کلان استنباط علاوه بر سطح خرد هم توجه دارد. فقهی که به تعیین تکلیف ساختارها، الگوها و فرایندها هم می‌پردازد و صرفاً نمی‌گوید مبنای من فقه معذور است، بلکه فقه مسئول است. 🔷ناتوانی فقه در تعریف ماهیت دولت همچنین سیدصادق حقیقت، استاد دانشگاه مفید در نقد وی گفت: شما باید به صورت چند بایسته، توصیه‌هایی به فقهیان ارائه می‌کردید و چون مباحث را عمدتاً به صورت طرح سؤال مطرح کردید، دیدگاه شما روشن نشد. وی افزود: در روابط بین‌الملل چند مکتب آرمان‌گرایی، واقع‌گرایی و سازه‌انگاری وجود دارد که شما به نظام واقع‌گرایی اشاره کردید، در حالی که نظریات فقهی ما عمدتاً با دو نظریه دیگر سازگارتر است. حقیقت تصریح کرد: همه فقها به اصل عدم ولایت، معتقد هستند (یعنی هیچ شخصی بر دیگری ولایت ندارد و اگر دلیل یافت شد، دلیل ثانوی است)، ولی این موضوع ربطی به بحث دولت ندارد.  🔸حقیقت با بیان اینکه باید در بحث شما، مرز مسئولیت‌های فراملی و منافع ملی در نظام جمهوری اسلامی و با توجه به وجود ولایت فقیه روشن شود، اظهار کرد: سؤال این است که چه نسبتی میان مرزهای دولت ملت با مبانی فقهی وجود دارد، زیرا فقه، اعتباری برای این مرزها قائل نیست و ولایت را شامل افراد زیادی خارج از این مرز می‌داند. استاد دانشگاه مفید بیان کرد: در موضوعاتی مانند گسترش پیام جمهوری اسلامی در کشورهای دیگر و نهضت‌های آزای‌بخش متخذ از آن یا فرمایش رهبری که فرمودند خاورمیانه عمق استراتژیک ما هست، کار علمی نشده و از جنبه فقه بررسی نشده است. حقیقت تأکید کرد: فقه و دولت با هم رابطه دارند، ولی فقه نمی‌تواند در مورد ماهیت دولت سخن بگوید؛ همچنین فرمودید مباحث مدیریتی و ارزشی را باید جدا کنیم، چون فقه در بخش مدیریتی مطالب چندانی ندارد که بنده با شما موافقم و فرمایش درستی است.
سلسه نشست های علمی امداد و کرامت با موضوع "امداد فرهنگی و مسئله عزت" ارائه دهنده :حجه السلام دکتر حبیب الله بابایی ۶آذر- پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی-مرکز مطالعات اجتماعی
دکتر حبیب الله بابایی رئیس مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی در کانال تلگرام و ایتا نوشت: 💠امداد فرهنگی و مسئلۀ «عزّت» ✳️نشست "امداد فرهنگی و مسئله «عزت»" امروز در  مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی برگزار شد. ❎ در این نشست، بعد از مقدمه‌ای در مفهوم و ماهیت «عزت» و مقایسۀ آن با «کرامت»، عزت را مفهومی اجتماعی و برآمده از ارتباط فرد با دیگری مطرح نموده، آنگاه با اشاره به مفهوم عزت (honor) در غرب و تعارض آن با تواضع از یک سو (در ادبیات مسیحی) و تضاد آن با دموکراسی و برابری (در ادبیات مدرن)، به دوگانۀ عزت (به مثابه امری وجودی) و ازخودگذشتگی (به مثابه امری عدمی و سلبی) پرداختم و آنگاه با طرح مبنای «من عِلوی» و «منِ سِفلی» تضاد ظاهری در این دوگانه را توضیح دادم. از این منظر، عزت نفس نه در تقابل با دیگران، بلکه در بودن با دیگران و درخدمت دیگران بودن است (روایات مربوط به «من تکبر علی الناس ذل»). سپس در جایابی  «عزت» در فرایند امدادگری، چهار نقطۀ امدادگر، مددجو، متعلق امداد، و فرایند امداد را مورد تأکید قرار دادم: ✅در محور اول جایگاه عزت در فرد امدادگر و یا نهاد امدادگر دو نقطه را عنوان نمودم: 1. عزت امدادگر در جامعه (اینکه فرد و یا نهاد امدادگر در جامعه باید عزت داشته باشد و ارتباط و حشرونشر او با افراد پایین‌رتبه و آسیب دیده، نباید موجب پایین آمدن عزت فرد مددکار و یا امدادگر باشد)؛ 🔵 2. عزت امدادگر در میان جمعیت مددجویان (اینکه فرد و یا نهاد امدادگر باید به گونه‌ای رفتار کند (مثلا تواضع داشته باشد) که در میان مددجویان عزت لازم را باشد. مددکاری که در میان مددجویان عزیز است بالطبع می تواند کار امدادگری را بهتر و کارآمدتر انجام دهد. ♈️جایگاه عزت در محور دوم یعنی فرد مددجو نیز در دو نقطه مطرح شد: 1. اینکه فرد مددجو در فرایند درخواستِ امداد، باید عزت‌اش مخدوش نشود؛ 2. اینکه فرد مددجو در فرایند دریافتِ امداد عزت‌اش محفوظ بماند و در آن خدشه‌ای ایجاد نشود. هر دو محور درخواست و دریافت امداد، نیاز به آموزش و تربیت و فرهنگ‌سازی دارد. در محور سوم، یعنی جایگاه عزت در متعلق امداد (امداد در چی؟) بر این نقطه تأکید شد که متعلق امداد گاه امداد در تأمین نیازهای مادی و رفع فقر و نیازمندی است، و گاه امداد نه در معیشت، بلکه در نفس عزت، کسب عزت، و یا حفظ عزت است. ▶️در این باره تأکید کردم که گاه امداد در حفظ عزت مهم‌تر است از امداد در معیشت. آسیب‌دیدگی عزت پیامدهای زیانبارتری دارد تا آسیب‌دیدگی در امر معیشت. در همین مورد اضافه کردم که در مرحلۀ آسیب‌دیدگی و در آستانۀ ذلیل‌شدگی، آفت‌های خاص اخلاقی سربرمی‌آورد که لازم است که عملیات «امداد اخلاقی» این آفت‌ها را شناسایی کرده و نسبت به آن اقدام بهنگام نماید. 🔶در محور نهایی یعنی جایگاه عزت در مکانیسم و فرایند امداد بر این نکته تأکید شد که مددرسانی علاوه بر عزت امدادگر، عزت مددجو، باید فرایند کار نیز کاملا همخوان و بلکه در چارچوب عزت و عزتمندی صورت بگیرد و در این باره هدف امدادگر نباید وسیله و فرایند امداد  را توجیه کند و آن را از قواعد انسانی و اخلاقی دور سازد. ♦️در انتهای نشست، برخی از محققان حاضر در جلسه پرسش‌های در باب «عزت واقعی، و حس عزت»، «عزت و مسئله برابری»، «برساخته بودن عزت»، «نسبت بین امر الهیاتی و امر اجتماعی در موضوع عزت»، «مدرنیته و نقش رسانه‌های مدرن و بسترسازی‌های مجازی در حس ذلت، حقارت و کوچکی»، و «مفهوم و ماهیت عزت در وضعیت شرّ یا بلا» مطرح کردند که باید هر یک از  آنها را در جلسات بعدی پی گرفت.
✅در همایش گفتمان علوم انسانی اسلامی بیان شد: 💠تورم و رکود؛ آفتی برای استحاله انقلاب ◾️در کمیسیون سیاسی پنجمین همایش گفتمان علوم انسانی اسلامی مطرح شد که جناح‌ها به جای تولید برنامه و کادرسازی و تولید نظریه دولت‌سازی کارآمد، با جدل فرصت‌سوزی و تهدیدآفرینی می‌کنند؛ همچنین بیان شد که بحث رکود و تورم توأمان مختص این دولت و دولت دیگر هم نیست و درآمدها به سمت دلالی می‌رود که آفتی جدی است که نظام را دچار استحاله می‌کند. ♦️به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا ، علیرضا صدرا، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، چهارشنبه، ششم آذرماه، در کمیسیون علوم سیاسی اسلامی از پنجمین کنگره علوم انسانی اسلامی در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به تشریح نظریه «دولت معمار» پرداخت و گفت: دولت معمار هم علم و هم فن است، یعنی هم جنبه تئوریک و هم جنبه عملی دارد. وی افزود: انقلاب اسلامی در گام اول پیروز شد و نظام‌سازی کرد و در گام دوم چشم‌انداز خود را تمدن نوین اسلامی بر مبنای الگوی پیشرفت تعریف کرده و چالش روبروی آن هم کارآمدی ملی در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و ... است. ❎وی با بیان اینکه دولت فرانهاد و مسلط بر نهادهای دیگر است، اظهار کرد: دولت می‌تواند نقش زیادی در موفقیت گام دوم انقلاب داشته باشد، کما اینکه مقام معظم رهبری فرایند چندگانه رسیدن به تمدن نوین اسلامی را بیان کردند و دولت‌سازی یکی از این مراحل بود. ⏹معنویت و اراده مردم در انقلاب عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه باید دولت‌سازی کارآمد را ایجاد کنیم که مراد از دولت در اینجا مجموعه هیئت حاکمه است، بیان کرد: انقلاب اسلامی دو عنصر را وارد سیاست کرد؛ یکی معنویت و دیگری مردم و اراده عمومی که به صورت حقیقی وارد انقلاب ایران شد و کسانی مانند میشل فوکو بر آن تصریح کرده است. استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: ایران بعد از انقلاب جنگ را اداره کرد که در واقع جنگ جهانی سوم بود و در امور دیگر هم در چهار دهه نخست موفقیت زیادی در پرتو همین دو عنصر معنویت و اراده عمومی داشته است؛ انقلاب توانست زیرساخت‌ها را بسازد، نیروسازی کرده و نقدینگی زیادی ایجاد کند. وی افزود: کشور ایران ۳۲۰۰ برابر کشوری مانند بحرین است یا لبنان به اندازه یک شهر متوسط ماست، ولی در کمتر نقطه‌ای در ایران است که خدمات عمومی نباشد، ولی در لبنان در تأمین برق مردم درمانده‌اند و ما صادرکننده برق هستیم. 💠ادامه گزارش خبری از لینک زیر مطالعه کنید. 🌐https://b2n.ir/sadra_isca
🔷حجت‌الاسلام یزدانی‌مقدم تأکید کرد: ◾️رابطه مستقیم میان اخلاقی بودن جامعه با عدالت ❎عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: در هر جامعه به میزانی که عدالت نباشد، آن جامعه اخلاقی نیست و برعکس، هرقدر عدالت اجتماعی وجود داشته باشد، آن جامعه، اخلاقی هم خواهد بود. 🔶به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا حجت‌الاسلام والمسلمین احمدرضا یزدانی‌مقدم، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، چهارشنبه ششم آذرماه در کمیسیون علوم سیاسی اسلامی مربوط به پنجمین کنگره علوم انسانی اسلامی در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: در فلسفه سیاسی اسلام رابطه خاصی میان اجتماع و دولت وجود دارد و مفهوم اجتماعی، مفهومی بنیادی است، از این رو فلسفه سیاسی اسلامی فلسفه اجتماعی گراست. ◾️وی با اشاره به نسبت اجتماع، عدالت و دولت، افزود: دولت ساخته اجتماع است، لذا اجتماع مقدم بر دولت است. وی با بیان اینکه بنابر نظریه استخدام علامه طباطبایی، هرکسی برای تعالی خود، دیگران را به استخدام در می‌آورد که البته برخی استخدام‌ها مذموم است، ادامه داد: توصیه علامه به استخدام طرفینی و عادلانه است. یزدانی مقدم تصریح کرد: دولت باید در جهت عدالت و تقارب اجتماعی بکوشد و آن را با رعایت حقوق مردم انجام دهد؛ از نظر علامه، انسان برای رسیدن به سعادت باید در جامعه سالم و صالحی زندگی کند و جامعه‌ای سالم است که عادلانه باشد و در غیر اینصورت به سعادت نمی‌رسد. 🔷وی با بیان اینکه میان تأمین سود همگانی با عدالت اجتماعی رابطه مستقیم وجود دارد، تصریح کرد: در هر جامعه به میزانی که عدالت نباشد، آن جامعه، اخلاقی نیست و برعکس، هرقدر عدالت اجتماعی وجود داشته باشد آن جامعه، اخلاقی هم خواهد بود. عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: علامه طباطبایی(ره) فرموده که اگر ما در فهم قرآن با هم اختلاف داشتیم، باید گفت‌و‌گو کنیم و از تفکر یکدیگر استفاده کنیم، بنابراین اجتهاد و تدبر اجتماعی از نظر ایشان بسیار مهم است. ✅یزدانی مقدم با اشاره به منطق مالیات در اسلام تصریح کرد: اسلام همان طور که به جامعه توجه می‌کند، به افراد هم توجه می‌کند، بلکه رعایت حال افراد غلبه دارد؛ زیرا فرد عنصر مهم در تحقق اجتماع است. یزدانی مقدم با بیان اینکه در مباحث جدید دنیای غرب، عدالت، وضع‌شدنی است و نه کشف کردنی، اظهار کرد: این در حالی است که براساس باور ما، رجوع به تفکر اجتماعی به معنای کشف عدالت است؛ یعنی در عدالت مد نظر ما، جمع میان مباحث جدید (که عدالت را وضع کردنی می‌داند) و قدیم(که عدالت را قرار دادن هر چیزی در موضع خود می‌داند) برقرار می‌شود. 🔴نظریه فطرت؛ مبنای عدالت حجت‌الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا، استاد حوزه در نقد این مباحث گفت: بحث عدالت بسیار پیچیده است و با توجه به اینکه علامه طباطبایی در این زمنیه بحث کرده است، باید از دو منظر مفسرانه و فیلسوفانه این شخصیت بحث شود. 🔷وی افزود: گاهی عدالت و قیام به قسط، هدف اصلی انبیاء بیان شده و گاهی پایه هستی و عامل قائم بودن آفرینش، لذا در بحث عدالت، باید عدالت اجتماعی از عدالت مبنایی و آرمانی تمیز داده شود، ضمن اینکه حتی عدالت گاهی برای بهزیستی و تعامل و رفتار با دیگران هم در لسان دین به کار رفته است. 🔷مهاجرنیا بیان کرد: کتب اخلاقی، محور فضائل اخلاقی را عدالت دانسته‌اند که به تعبیر فارابی با مسائل بیرونی و نه ملکات نفسانی سر و کار دارد و بر عکس، نراقی آن را جزء ملکات نفسانی می‌داند، بنابراین اختلاف نظر در این زمینه زیاد است. مهاجرنیا با بیان اینکه ارسطو معتقد است که عدالت این است که زن و بردگان در جامعه حقی ندارند، در حالی که این برداشت با قرآن مخالف است، تصریح کرد: در مباحث باید چارچوب عدالت را روشن کنیم که به این نوع رویکردها گرفتار نشویم و پارادایم بحث، روشن باشد. ❎عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: باید مبنای نظریه عدالت را نظریه فطرت بگذاریم و برای عدالت در جامعه نظریه دهیم وگرنه ورود به همه مباحث این عرصه مشکلی از کشور را حل نخواهد کرد.
❇️برنامه قرار گفتگو با حجه الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک زایی جلسه بیست و سوم فایل صوتی در ایتا) 🌐https://eitaa.com/isca_seda/345 ❇️برنامه قرار گفتگو با حجه الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک زایی جلسه بیست و سوم فایل صوتی درتلگرام) 💠https://t.me/isca24/6597 ✅برنامه قرار گفتگو با حجه الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک زایی جلسه بیست و سوم (فایل ویدیویی در آپارات) 🌐https://www.aparat.com/v/69pCw ✅برنامه قرار گفتگو با حجه الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک زایی جلسه بیست و سوم (فایل ویدیویی در تلگراام) 💠https://t.me/isca24/6598 🔵پخش شده از شبکه چهار سیما در برنامه قرار جلسه شماره 224 🔴زمان: شنبه 1398/9/4 ساعت 11:43
برنامه قرار گفتگو با حجه الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک زایی شماره 224.mp3
10.14M
❇️برنامه قرار گفتگو با حجه الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک زایی جلسه بیست و سوم 🔶 شنبه 1398/9/4 برنامه قرار شماره 224 🔷پخش شده از شبکه چهار سیما 🌐https://eitaa.com/isca_seda/345
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅کرسی ترویجی بررسی شیوه ها و علل اوج گیری مهدی پژوهی و مهدی ستیزی درغرب و راه های مقابله با آن در پرتو دیدگاه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی) 🔶ارائه دهنده :حجت الاسلام والمسلمین دکتر زهیردهقانی 🔷 ناقدان: حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدمهدی لطفی و دکتر سید رضی موسوی گیلانی ◾️دبیرعلمی حجت الاسلام والمسلمین حسین علی جباری ❎ زمان: یکشنبه 1398/9/10ساعت 10 الی 12 ⏹مکان: قم، خیابان معلم ، مرکز همایش های غدیر ، طبقه منفی دو، سالن ۱۸ نفره 💠برگزار کننده: پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی و مرکز همکاری های علمی و بین الملل 🌐https://eitaa.com/isca24/5903