✅معرفی همایش
نظر به پيشرفت گستردهی هوش مصنوعی، میتوان از آن در حل برخی از مسائل دشوار یا پر هزینه در فرآیند استنباط بهره گرفت و با صرفهجویی در وقت و هزینه و همچنین افزایش دقت، گام بلندی در جهت پیشرفت علوم اسلامی برداشت.
🔹گستردگی موضوعات و اطلاعات، وجود مبانی نظری متعدد، عدم امکان عملی التفات همه جانبه به تمام علوم دينی در یک لحظه، نیاز به جستوجوی عمیق و دقیق و هوشمند، کشف همبستگی ها و روابط پیچیده و ... از مواردی هستند که به روشنی بر لزوم توجه به حضور هوش مصنوعی در مسیر استنباط علوم اسلامی حکم میکنند.
🔶امروزه در فضای حوزه علمیه نيز، توجه به اين ابزار قدرتمند به لطف خداوند متعال و عنايات اهل بيت علیهم السلام، گسترش يافته و بستر مناسبی برای این خیزش علمی فراهم شده است. امید می رود که با حضور جدی متخصصان حوزوی و دانشگاهی، این خدمات هوشمند به بهترین حالت، در خدمت دانش پژوهان مطالعات اسلامی قرار گیرد.
❎در همین راستا، مدّ نظر است به حول و قوه ی الهی، اولين همايش ملی «هوش مصنوعی و علوم اسلامی» بهمنظور همافزايی و تبيين بيشتر اهداف و توانايیها، در 28 فروردین ماه سال 1399 در شهر مقدس قم برگزار شود تا با گردهمایی صاحب نظران علوم حوزوی و دانشگاهی، علاوه بر شناخت ظرفیتها، فرصتها و تهدیدها، زمینههای هر چه بهتر این خیزش محقق شود.
🔳محورهای همایش
بررسی فقهی و تحلیلی
نظریه پردازی و الگوسازی
تحلیل فرصت ها و تهدید ها
استدلال ورزی و مدل سازی منطقی
طراحی الگوریتم و هستان نگار
برنامه های کاربردی و تعاملی هوشمند
ساخت پیکره و طراحی ابزار های پایه ای و میانی
برای اطلاعات بیشتر به سایت همایش مراجعه گنید
💠http://aiisc.ir/fa/
✅دکتر مهدی مولائی آرائی
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگاسلامی:
♈️«مسافرتهای کرونایی؛ در فرهنگ مدرن و فرهنگ ایرانی»
💠این روزها، شب و روزمان شده است کرونا. از رعایت نظافت در محیط حقیقی تا محتواهای راست و دروغ در فضای مجازی. کمتر کسی میتوانست پیشبینی و حتی تصور اینگونه زمانی را داشته باشد که مساجد تعطیل شود، صله ارحام و خریدهای نوروزی تبدیل به قرنطیه خانگی شود و جلسات اداری و رسمی حتی در سطح مجلس شورای اسلامی لغو شود. زندانیان هم به مرخصی زودهنگام و بلندمدت روند.
💠در این متن، به دنبال توصیف وضعیت کنونی نیستم که تقریبا همگان نسبت به آن آشنا هستند؛ مسئله اصلی من درباره «فرهنگ عمومی در ایام کرونایی» است و به چند مطلب به صورت خلاصه اشاره میکنم:
1⃣ ظهر روز پنجشنبه خبر تعطیلی مدرسهها و دانشگاهها تا پایان سال به صورت رسمی اعلام میشود و صبح جمعه خبری منتشر شد که مرزهای ورودی شمال کشور بسته شده است. بهراستی چرا باورمان نمیشود که نباید به مسافرت برویم؟ چرا به محض اعلام خبر تعطیلی، بار سفر میبندیم و راهی شمال میشویم؟
2⃣علل انجام این کار بسیار زیاد است اما یکی از علل اصلی آن، نداشتن مهارت گفتگو و گذراندن اوقات فراغت در محیط خانه و کنار اعضای خانواده است. وقتی تعطیلی اعلام میشود اولین سوالی که به ذهن اعضای خانواده میرسد این است: «چکار کنیم؟» از یکسو محیط فیزیکی خانهها در شهرهای به اصطلاح متمدن و پیشرفته به قدری کوچک شده که خانه تبدیل به یک خوابگاه شده است و از سوی دیگر در محیط فرهنگی اجتماعی خانواده هیچ مهارتی برای همنشینی و گفتگوی اعضای خانواده با یکدیگر وجود ندارد و زوجین تلاش میکنند به واسطهی یک متغیر دیگری به نام تغییر محیط، اوقات و زمان خود را بگذرانند حتی اگر صرفا در جاده و ماشین باشند! این در حالی است که در سنت ایرانی ما، بهترین اوقات فراغت، دورهمی اعضای خانواده و قصهگویی پدر و مادر و بزرگان خانواده بود. دنیای مدرن گرچه ادعا میکند دنیای گفتگو و پیشرفت است اما پایهایترین و اساسیترین گفتگوها را در بنیادیترین نهاد جامعه برکنده است و امروز در این دنیای به اصطلاح متجدد، مردم برای گفتگو با یکدیگر و درباره یکدیگر نیازمند آن هستند که عنصری دیگر وارد شود تا بتوانند درباره آن با یکدیگر صحبت کنند. جالبتر انکه برخی نظریات حوزه علوم اجتماعی تحت عنوان مثلثسازی در نظریه سامانههای عاطفی خانواده این رفتار را تئوریزه میکند.
3⃣ دوگانههای دنیای مدرن عینک و شابلون نگریستن ما را تغییر داده است. در مواجهه با یک مسئله داخلی و کاملا عینی و ملموس در عالم پزشکی و تجربی، باز هم دوگانه «مردمی- دولتی» بازتولید میشود. باز هم دو گانه «حکومتی- مردمی» رپرتاژ میشود. مشکل اصلی ما ان است که از عالَم و دنیای فرهنگی خود فاصله گرفتهایم و ادابازی دنیای غرب را برای خود بزک کرده و گمان میکنیم، تحلیلهای پیشرفتهای ارائه میکنیم. در فرهنگ اسلامی و دینی، اصل بر «اصالت الصحه» است. اصل بر «برائت و صداقت» است. چرا به محض اعلام خبرهای رسمی مبنی بر «مسافرت نروید»، ضد آن را عمل میکنیم و به خیال خود «حال مسئولین را میگیریم»، غافل از آنکه همان فردی که به خاطر مسافرت ما به زحمت میافتد اعم از نیروی راهور، رهداری، پزشک و پرستار و... همگی جزء مردم هستند و اصالتا اصالت دادن به دوگانه «مردمی- دولتی» باطل و نادرست است. باور کنیم همه ما سوار بر یک کشتی شدهایم و هر کس اعم از مسئول و غیرمسئول اگر خیانتی کند به همه آسیب میرسد و البته خیانت مسئول سنگینتر و تقاص آن سختتر خواهد بود.
4⃣این متن در پی آن نیست که تاثیر و نقش برخی رفتارهای نادرست حال و گذشته مسئولان در ایجاد عدم اعتماد برخی مردم به تصمیمات و سخنان مدیران بپردازد. اما الان زمانهی کنار هم ایستادن و اعتمادکردن به یکدیگر است بدان امید که با «تعاون و یاری یکدیگر» (تعاونوا علی البر و التقوی) از گسترش این ویروس جلوگیری کنیم و آنرا شکست دهیم.
@isca24
مسافرت های کرونایی.pdf
663.2K
✅دکتر مهدی مولائی آرائی
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگاسلامی:
♈️«مسافرتهای کرونایی؛ در فرهنگ مدرن و فرهنگ ایرانی»
#باز_نشر
#مجله_علوم_سیاسی
✅به مناسبت ولادت اامم امیرالمومنین امام علی علیه السلام مقالات، شماره 85 - بهار 98 - مجله علوم سیاسی باز نشر می شود.
1️⃣ ظرفیتهای معنویتگرایی علوی در تحقق عدالت اجتماعی/احمد واعظی
http://psq.bou.ac.ir/article_67394_73ca326d081bf5e58240acdfe316fa60.pdf
2️⃣ پیوستگی عدالت و اعتدال در اخلاق سیاسی اسلامی با تاکید بر سیرهی علوی/
سید کاظم سیدباقری؛ محمود مختاربند
http://psq.bou.ac.ir/article_67400_d66b4a1c5593992e6f3c340204dc1c29.pdf
3️⃣ عدالت فرهنگی؛ عنصر مقوم حکومت علوی/عماد افروغ؛ احمد اولیایی
💠http://psq.bou.ac.ir/article_67401_673257a3216465777e707001b4ebca3d.pdf
4️⃣ رفتارشناسی حاکم در نامهی امام علی(ع) به مالک اشتر (تحلیل متنی گزارههای رفتاری با روش تحلیل محتوا)
💠http://psq.bou.ac.ir/article_67420_a81c5f146a02b2d6c666651f6ea611b1.pdf
5️⃣ جوانگرایی در حکومت امام علی(ع)/حمیدرضا مطهری؛ محمد جواد پردل
💠http://psq.bou.ac.ir/article_67421_e40b28afb70f72d3790b7fae912a40d1.pdf
6️⃣ سبکشناسی مواجههی امام علی(ع) با گسستهای فعال اجتماعی/امیر محسن عرفان
💠http://psq.bou.ac.ir/article_67422_c026ba0a4a29887611ae0e8d0bb57635.pdf
7️⃣ علل مهار گریختگی قدرت سیاسی و سازوکارهای کنترل آن از دیدگاه امام علی(ع)/سید حسین فلاح زاده
💠http://psq.bou.ac.ir/article_67423_b387c6b0e3de88f0b0a5456290dddcd6.pdf
8️⃣ مفهومشناسی عدالت و الزامات اجراییشدن آن براساس سیرهی علوی/سید علی اصغر میرخلیلی
💠http://psq.bou.ac.ir/article_67424_b6c760d6b14f3be62525197723e94804.pdf
🔷کانال رسمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🌐https://eitaa.com/isca24/7014
به گزارش تبلیغ نیوز ( پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی )، با توجه به بررسی های پایگاه سیویلیکا پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی رتبه سوم انتشار مجلات علمی در بین پژوهشگاه های دولتی ایران را از آن خود کرد.
بررسی روند رشد دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی از جمله مهمترین دغدغه های سیاستگزاران علمی و پژوهشی است. تعریف سنجه های مناسب و تجزیه و تحلیل مبتنی بر داده های شفاف از جمله الزامات انکارناپذیر در بررسی تغییرات و البته رتبه بندی مراکز دانشگاهی و علمی است.
مجموعه سیویلیکا پس از راه اندازی بخش ویژه علم سنجی و شروع به کار مرجع دانشگاه های ایران (Uniref.ir)، به عنوان اولین پایگاه مستقل و خصوصی، اقدام به رتبه بندی دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی نموده است. زیرساخت فنی و حجم عظیم دیتای موجود در پایگاه سیویلیکا این امکان را فراهم آورده است که ضمن تحلیل محتوایی مقالات و استخراج روندهای پژوهشی در طی سال های گذشته، امکان تحلیل کمی و رتبه بندی دانشگاه ها و مراکز علمی بر اساس سنجه های مختلف نیز فراهم گردد. به ویژه آنکه پس از راه اندازی سایت ecosystem.ir شاخص جدید کارآفرینی دانشگاه ها نیز برای اولین بار توسط این مرجع محاسبه و اعلام شده است که پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی رتبه سوم انتشار مجلات علمی در بین پژوهشگاه های دولتی ایران را از آن خود کرده است.
کرونا و معیار مرگ در تمدن ها دکتر حبیب الله بابایی.pdf
627.8K
✅یادداشتی از دکتر حبیب الله بابایی
♈️رییس مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
💠کرونا و معیار مرگ در تمدن ها