📚 سفر بر اساس آموزه های قرآن و اهل بیت علیهم السلام
🔹تکامل انسانی از مهمترین رسالتهای پیامبران است. بشر زمانی به قلههای تکامل خواهد رسید که زندگیاش در عرصه ایمان و عمل توحیدی گردد و دستیابی به چنین زندگی هنگامی فراهم خواهد شد که سبک و شیوه زندگی در حوزههای گوناگونِ فردی و اجتماعی بر پایههای مستحکم ...
✍نویسنده: عیسی عیسی زاده
📚تهیه کننده: پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
🎯مطالعه در اپلیکیشن پژوهان
🌐https://pajoohaan.ir/document/3424-سفر-بر-اساس-آموزه-های-قرآن-و-اهل-بیت-علیهم-السلام
#خبر
#گزارش_خبري
تلاوت به قصد اثرگذاری باشد نه آوازخوانی
حضرت آیتالله العظمی خامنهای هدف از تلاوت مطلوب را اثرگذاری آن بر مخاطب دانستند و فرمودند: در این نوع تلاوت، از همان ابتدا باید نیتتان اثرگذاری بر مخاطب باشد كه در این حالت باید خود قاری اول از همه، از خواندن قرآن تأثیر بپذیرد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر امروز در اولین روز ماه مبارك رمضان و در محفل نورانی انس با قرآن كه با حضور شماری از قاریان و اساتید ممتاز و فعالان قرآنی برگزار شد، آمیخته شدن مجالس تلاوت قرآن با ترجمه و تفسیر آیات را برای انتقال مفاهیم و مضامین قرآنی به مستمعین و اثرگذاری بر آنها، ضروری خواندند و متخصصان و فعالان قرآنی را به تلاش برای یافتن شیوههای این مسئله مهم فراخواندند.
حضرت آیتالله خامنهای با شكرگزاری به درگاه پروردگار كریم بهخاطر برخورداری ایران از نعمت وجود قاریان فراوانِ برجسته، خوشخوان و صحیحخوان و آشنا با شیوههای خوب تلاوت گفتند: بر اساس گزارشها، رشد شاخص قرآن در كشور بیشتر از همه شاخصها است كه این امر مایه خرسندی عمیق است.
ایشان قاریان قرآن را به علت رساندن پیام خداوند به دلهای مردم، دارای رسالت و مقامی برجسته و افتخارآمیز دانستند و افزودند: استماع و شنیدن قرآن، كاری واجب و لازمه ایمان به پروردگار و زمینهساز جلب رحمت الهی است كه امكان تدبّر و تفكر در آیات الهی را هم فراهم می كند، بنابراین باید در كار تلاوت و استماع قرآن جدیت داشت.
رهبر انقلاب در همین زمینه به عموم مردم توصیه كردند بهگونهای عمل كنند كه هر روز حتی اگر شده یك صفحه از قرآن را بخوانند.
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
تأملات قرآنی در باب «روابط انسانی»
(قسمت دوم: خودِ گسسته)
نویسنده:دکتر حبیب الله بابایی
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
منبع: کانال ایتای ایشان
گسستگی از همنوعان، از همکاران و همسایگان و اختلال در روابط با دیگرهای انسانی، برخاسته از اختلال انسان در درونِ خود است، و اساسا کسی که از خود گسسته است نمیتواند با دیگران پیوندی انسانی داشته باشد. این اختلال نفسی یا گسست خودازخود به مثابه مبنا و اساس در اختلالات روابط انسانی، به گونههای مختلفی رخ میدهد که برخی از آنها در قرآن در قالب «نسیان خود» (انساهم انفسهم)، «سفاهت نفس/تحمیق خود» (سفه نفسه)، و «بخل از خود» (شُحّ/بخل نفسه) بیان شده است. براساس آیۀ «وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْسَاهُمْ أَنْفُسَهُمْ » (19/ حشر) یا «نسوالله فنسیهم» (67 / توبه)، این نوع از گسستگی درونی و نسیان خود برخاسته از گسستگی از خداست. «آنگاه که انسان خدا را فراموش کرد اسمای حسنی و صفات علیای او را نیز فراموش میکند، فقر و حاجت ذاتی خود را به خدا از یاد میبرد، و نفس خود را مستقل در هستی میپندارد و اسباب طبیعی عالم را نیز صاحب استقلال در تأثیر میپندارد.» همین پندار و توهم از فردهای مستقل از خدا، گسستهای انسانی و رویکردهای فردگرایانه را بیشتر و عمیقتر میکند.
نکته مهم اینکه، خطاب آیه جمع است و نه فرد. تا زمانی که جامعه در جمعیت خود، رویکرد ایمانی دارد، متذکر به ریشه و اصل خود، و ذاکرِ خدا و متذکر به نعمتهای الهی (به ذکر لفظی و به ذکر قلبی) است، ریشههای الهیاتی و عرفانی، ریشههای هستیشناختی، و ریشههای تاریخی و تمدنی خود را نیز بهتر میشناسد و از آن دور نمیافتد. و آنگاه که جامعه در جمعیت ایمانیاش، متذکر هویت و هستی خود است، همواره در یک پیوستگی اصیل و تنیده به نظام هستی قرار پیدا می کند و از آن رهگذر میتواند با جوامع دیگر، با ملتهای دیگر به نوعی از پیوستگی الهی و توحیدی دست پیدا بکند. براین اساس برای تنظیم مناسبات خود با دیگران، در گام نخست باید خودشناسی و خودسازی را جدی تلقی کرد و آن را البته نه فقط در منابر و مساجد (با راندمانهای صرفا عبادی امروزش) بلکه باید در نظام آموزشی و پرورشی و بلکه در کلیت نظام فرهنگی نهادینه کرد.
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
10.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💎 تفسیر دعای روز دوم ماه مبارک رمضان
👈 حجت الاسلام والمسلمین لک زایی معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی
❎تماشا در یوتیوب
🌐https://youtu.be/ekv8b8zPkFA
❎مشاهده در آپارات
http://m.aparat.com/v/rHYzt
💮 منتظر تفسیر دعای هر روز ماه رمضان باشید.
https://eitaa.com/isca24/12871
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
23.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ | #محفل
✅ مالزی چگونه اسلامی شد؟
حجتالاسلام دکتر حمید پارسانیا
▪️آقای نقیب العطّاس، اندیشمند کشور مالزی اینگونه تحلیل میکند که مالاییها (یک چهارم مسلمانان جهان) بدون مواجهه سیاسی و نظامی مسلمانان و در فرایند ارتباطات فرهنگی و تجاری به جهان اسلام پیوستند.
▪️هر فرهنگی بتواند مفاهیم پایهایاش را درون فرهنگ دیگری مستقر کند، فروپاشی در آن فرهنگ رخ میدهد. ولو آن فرهنگِ دیگر، فرهنگی باشد که از حیث سیاسی مهاجم است.
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دفع بلا با دعا
🔹 حضرت آیتالله خامنهای: یک روایت از حضرت سجاد علیهالسّلام است که میفرماید: «الدّعاء یدفع البلاء نازل و ما لم ینزل.» هم بلایی که به سوی شما آمده است با دعا دفع میشود و هم بلایی که نیامده است. یعنی اگر دعا نکنید، آن بلا متوجّه شما خواهد شد.
#بهار_معنویت
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
📣📢
3️⃣ سومین جلسه از دوره معنویت و زندگی
🎙 استاد احمد شاکرنژاد
🏷 موضوع: معنویت دینی و معنویت جدید و سکولار (کلیات)
🗓 رمضان ۱۴۰۲، ۵ فروردین ساعت: ۱۷:۰۰
https://hekmat.academy/tv/
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
📣📢
4️⃣ چهارمین جلسه از دوره معنویت و زندگی
🎙 استاد احمد شاکرنژاد
🏷 موضوع: معنویت دینی و معنویت جدید و سکولار (تفاوت آموزهها)
🗓 رمضان ۱۴۰۲، ۶ فروردین ساعت: ۱۷:۰۰
https://hekmat.academy/tv/
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
تأملات قرآنی در باب «روابط انسانی»
(قسمت سوم: خودِ سفیه و سفاهت مدرن)
نویسنده:دکتر حبیب الله بابایی
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
منبع: کانال ایتای ایشان
سفیه به کسی میگویند که فاقد حلم و فاقد علم باشد و در برابر ناملایمات و یا در برابر نقطههای ابهام و اشکال، افسارش گسیخته شود و کف نفسش را از دست بدهد. نبود حلم در برخورد با دیگران و شتابهای نابخردانه در عکسالعملهای روزانه، یکی از عوامل اصلی در گسست از دیگران و نزاع با دیگران است.
«سفاهت» در قرآن، اقسامی دارد: سفیه اعتقادی یا سفاهتهای روشنفکرانه (مانند وَأَنَّهُ كَانَ يَقُولُ سَفِيهُنَا عَلَى اللَّهِ شَطَطًا)؛ سفیه اخلاقی یا ارزشهای سفیهانه (وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ) که در این آیه، نفاق به مثابه سفاهت و منافق به مثابه انسان سفیه تعریف شده است) سفیه اجتماعی (قَدْ خَسِرَ الَّذِينَ قَتَلُوا أَوْلَادَهُمْ سَفَهًا بِغَيْرِ عِلْمٍ وَحَرَّمُوا مَا رَزَقَهُمُ اللَّهُ افْتِرَاءً عَلَى اللَّهِ) که در آن فرد در مناسبات اجتماعی مرتکب رفتارهای بیخردانه در نسبت با همنوعان میشود. البته نوعی از سفاهت نیز در قرآن داریم که سفیه فقهی یا سفیه حقوقی است که به کسانی گفته می شود که در جهت حفظ مال، سبک عقل هستند. از این منظر،هر کس مال خود را حفظ نکند سفیه است، و حتی اگر در صدقه دادن دچار افراط و تفریط شود، به نوعی از سفاهت مبتلا شده است.
بر اساس برخی آیات قرآنی، «سفاهت نفس» پدیدهای خودکرده و خودخواسته است (مَنْ سَفِهَ نَفْسَهُ، کسی که خود را به سفاهت میزند یا دچار تحمیق نفس میگردد. آیۀ 130 از سورۀ بقره) و آدمی خود، خود را تحمیق میکند و آنجا که میتواند دانا باشد، نادانی را برمیگزیند و آنجا که میتواند کفّ نفس داشته باشد، افسار رها میکند و خود را به سفاهت میزند.
اکنون نکتۀ مهم در روابط انسانی و بلکه در فضای ارتباطاتی امروز، همین «سفاهت اخلاقی» و «سفاهت اجتماعی» و گاه البته «سفاهت سیاسی» است که آدمی را هم جهول و هم عنود و نیز عجول میسازد و او را به گسست از خود، خدا، و دیگرهای انسانی سوق میدهد. دراین باره یکی از زمینههای تحمیق نفس، خود را در معرض دادهها و پاسخهای مزدحم قراردادن است بیآنکه ملاکی برای راستی و ناراستی داشته باشد و بی آنکه توانی برای تشخیص صواب از خطا داشته باشد که «اذا ازدحم الجواب خفی الصواب» (شلوغی و ازدحام جواب، موجب گم شدن صواب میشود).
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
11.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💎 تفسیر دعای روز سوم ماه مبارک رمضان
👈 حجت الاسلام والمسلمین لک زایی معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی
❎مشاهده در آپارات
https://www.aparat.com/v/qWo6i
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
🌐http://dte.bz/Tsucf
💮 منتظر تفسیر دعای هر روز ماه رمضان باشید.
https://eitaa.com/isca24/12871
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/