«نشست دوم»؛ عدالت سیاسی در قرآن
📣گروه مطالعات عدالت اجتماعی پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی برگزار می کند؛
«نشست های رمضانی پیرامون عدالت اجتماعی در قرآن»
به صورت برخط به ادرس؛
🌐http://dte.bz/scscenter
🔸پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
📣 بیانیه دفتر تبلیغات اسلامی بمناسبت روز جهانی قدس
امام علی(ع):«کونوا لِلظالِمِ خَصماً و لِلمَظلومِ عَوناً/ همیشه با ستمگران در ستیز هستیم و همیشه حامی مظلومین عالم خواهیم بود» (نهج البلاغه/ نامه ۴۷»
بیش از چهار دهه از نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به نام «روز جهانی قدس» توسط رهبر کبیر انقلاب می گذرد و خروش امت اسلامی علیه استکبار جهانی و صهیونیسم بین المللی در سرتاسر جهان و راهپیمایی و اعتراضات گسترده مسلمانان و حتی غیرمسلمانان علیه رژیم نژادپرست صهیونیستی و حامیان جنایتکارش نشان از آینده نگری و رویکرد آگاهانه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) نسبت به مسئله فلسطین است.
یورش وحشیانه روزهای اخیر نیروهای رژیم اشغالگر قدس علیه معتکفان فلسطینی در مسجدالاقصی و همچنین تعرض به نمازگزاران روزهدار و دستگیری تعدادی از شهروندان فلسطینی در ادامه سیاست کشتار بی رحمانه این ملت مظلوم توسط رژیم اسرائیل حتی اگر توسط دروغگویانِ مدّعی حقوق بشر در اروپا و آمریکا همچون گذشته دیده و شنیده نشود، محکوم بوده و مؤید آن است که مقاومت و ایستادگی در برابر ظلم و بیداد و سازش ناپذیری در برابر ستمگران، تنها راه پیروزی در برابر رژیم تا دندان مسلح اسرائیل و آمریکای جهانخوار است.
بی شک، با توفیق الهی و با تدبیر مقام معظم رهبری حضرت آیتالله العظمی خامنه ای(مدظله العالی) و هماهنگی قابل توجه میان گروههای مقاومت منطقه، تحقق وعده صادق امامین انقلاب اسلامی در نابودی غده سرطانی اسراییل و آزادی ملت فلسطین و مسجد الاقصی و پیروزی مستضعفان جهان نزدیک و در حال تحقق است.
دفتر تبلیغات اسلامی ضمن گرامیداشت یاد و نام شهدای آزادی قدس بویژه شیخ احمد یاسین، فتحی شقاقی، سیّد عبّاس موسوی، حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس همچون سنوات گذشته از مبارزات رهایی بخش و مقاومت مشروع ملت فلسطین و ضرورت مقابله مؤثر و بازدارنده با جنایات رژیم اشغالگر صهیونیست حمایت کرده و از عموم مردم بویژه فضلا، طلاب و مبلغان دینی جهت شرکت در راهپیمایی روز جهانی قدس و اعلام انزجار از جنایتهای رژیم صهیونیستی دعوت می نماید.
قدر، نظم اجتماعی، و مسارعه (قسمت پنجم)
نویسنده:دکتر حبیب الله بابایی
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
منبع: کانال ایتای ایشان
اقتضای تحقق نظم تمدنی توسعۀ اندازهها و قَدَرهای انسانی در نظام پرورشی، و تربیت نسل امتگون (ان ابراهیم کان امه قانتا لله) است. تربیت نسل فرد ـ امت در واقع توسعه اندازههای فردفردهای مسلمان و ایجاد موجی از امم (فردـ امتها) در درون امت اسلام است. بدون چنین نسلی، امکانی برای توسعه قَدَرهای اجتماعی و ایجاد نظم تمدنی در عالم اسلام وجود نخواهد داشت. در این باره به نظر میرسد یکی از راههای تبدیل نسل عادی به نسل امت و تربیت انسان ـ امت در جامعه مسلمانان، نهادینه کردن فرهنگ مسارعه و مسابقه در خیر و نیکی در نظام پرورشی مسلمانان است. مسارعه و مسابقه، خیر خُردِ فردی را به خیر کلانِ جمعی تبدیل میکند و از آن رهگذر، نیکیای در مقیاس تمدن و نسلی در مقیاس امت پدید میآید.
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
نهادینه سازی سبک زندگی قرآنی
قسمت هشتم:مرزکشی دقیق بین لباس خانه و لباس جامعه
نویسنده: دکتر سید مصطفی احمد زاده
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
منبع: کانال ایتای ایشان
✅... وَزَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطَانُ أَعْمَالَهُمْ فَصَدَّهُمْ عَنِ السَّبِيلِ وَكَانُوا مُسْتَبْصِرِينَ (عنکبوت:۳۸).
🗒در این آیه خداوند علت عذاب قوم عاد و ثمود را پیروی از شیطان برشمرده است. مفسران درباره تزیین شیطان گفته اند که کار شیطان این است که زشت را زیبا جلوه می دهد و با وسوسه، زمینه گمراهی پیروانش را فراهم می کند.
🗒 اما شاید بتوان گفت تزیین معنای دیگری هم دارد. این که شیطان تلاش می کند مرز حق و باطل را به هم نزدیک کند تا انسان نتواند حق را از باطل بازشناسد. زیرا در آخر آیه دارد که این ها عقل داشتند، اما از عقلشان استفاده نکردند.
🔗به عنوان نمونه موردی تقدیم می شود. روشن است که لباس داخل خانه برای زنان و مردان با لباس بیرون از خانه متفاوت است و لباس خواب نیز مخصوص اتاق خواب است و نه برای خانه. تقریبا در همه فرهنگ ها و ملل، این تفاوت به عنوان یک اصل اجتماعی پذیرفته شده است.
▪️شیطان با وسوسه سعی می کند این مرز را رقیق کند تا حق و باطل از یکدیگر تشخیص داده نشود. بعد انسان فکر می کند دارد در مسیر حق می رود، اما مسیرش باطل قطعی است. لباس داخل خانه را به میدان جامعه می آورد و لباس اتاق خواب را به داخل خانه می آورد.
📒طبیعی است که لباس جامعه نیز کم کم به کنار می رود. اگر زن در خانه لباس راحت تر، کوتاه تر و ازادی می پوشد، ان را آرام ارام به جامعه می آورد. به طوری که امروزه برخی از خواهران وبرادران معتقدند که حجاب لازم نیست و نمی دانند که شیطان از زبان آنان سخن می گوید و خودشان این را نمی دانند.
⏹سیاست گذاران، فروشندگان، تولید کنندگان، طراحان و سرمایه گذاران این صنعت به هوش باشندکه اب به اسیاب دشمن قسم خورده یعنی شیطان نریزند. اگر فضای جامعه به سویی برود که لباس خانه به جامعه سرایت کند، چندی نگذرد که لباس اتاق خواب هم به خانه و بعد از آن به جامعه نیز سرایت کند. چون شیطان هنگامی که سوار شود، پیاده نخواهد شد.
▪️نتیجه این که باید عزیزان میان این دو طیف لباس در خانه و جامعه مرزکشی دقیقی داشته باشند تا در دام تزیین شیطان نیفتند و دیگران را نیز از این دام بر حذر دارند.
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
سلسله نشست های «جستجوی عدالت در قرآن»
قسمت ششم: راهپیمایی روز قدس به مثابه قیام برای عدالت
نویسنده:دکتر احمد اولیائی
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
منبع: کانال ایتای ایشان
عدالت اجتماعی در عین حال که آرزوی بشر و جوامع است، گمشده ی این روزهای دنیای ظالمانه است. ساختارهای مستکبرانه حاکم بر دنیای امروز که البته در شرف فروپاشی ست سال ها طعم شیرین عدالت را از مردم فلسطین گرفته اند. در این بین، ذیل لزوم اقامه عدالت توسط مردم در آیه ۲۵ حدید و مانند آن، مسلمانان باید نقش خود را در اقامه عدالت سیاسی یعنی توزیع عادلانه قدرت سیاسی و اعطای حق عادلانه حاکمیت به مردم مظلوم دنیا من جمله فلسطین ایفا کنند. اگر چه فرد فرد مسلمانان لزوما توان تأثیرگذاری تام در این باب ندارند اما ذیل آیه ۶۰ سوره انفال «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ»، راهپیمایی روز قدس مصداق بارز اقامه عدل در حد استطاعت است. این راهپیمایی تأیید شده به آیات دیگر قرآن نیز هست؛
آیه ۱۲۰ سوره توبه «...وَلَا يَطَئُونَ مَوْطِئًا يَغِيظُ الْكُفَّارَ وَلَا يَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَيْلًا إِلَّا كُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ...» ناخشنود کردن دشمن را عمل صالح می داند و چه کسی ست انکار کند که حضور میلیونی مسلمانان در نقاط مختلف دنیا، استکبار جهانی و رژیم غاصب صهیونیستی را عصبانی می کند.
اتفاقا این حضور یک اقامه جمعی ست که فرمایش رسول اکرم صلوات الله علیه «الْبَرَكَةَ مَعَ الْجَماعَةِ»، برکت را از آثار آن می شمارد.
نتیجه آنکه حضور در راهپیمایی روز قدس فارغ از وظیفه بودن، مصداق حفظ شعائربودن، همدردی با مظلوم و ...، مصداق اقامه عدالت است.
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
امام علی(ع) را یک بُعدی نبینیم
نویسنده:حجت الاسلام دکتر مصطفی صادقی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
📌 ائمه بخصوص امیرمؤمنان و امام حسین(ع) ابعاد مختلف شخصیتی دارند ولی ما هر روز یک بُعد از زندگی ایشان را دیدهایم.
⏰ همانگونه که از حادثه کربلا در دورههای مختلف، برداشتهای گوناگونی چون مبارزه با ظلم یا شهادتطلبی یا حتی زمانی تفسیر صلحطلبی را برگزیده و دیدهایم؛
از زندگی مولای موحدان نیز هر زمانی یا هر گروهی برداشتی داشته است. یکی قاطعیت و صلابت او با دشمن را میبیند؛ دیگری مهربانی و یتیمنوازی او، یکی بر عهدنامه او به مالک اشتر تأکید میکند و یکی بر مَحبت و شفاعتش.
⚖️ امّا همان علی(ع) که اهل مداراست و بر حقوق شهروندی تأکید دارد و حتی مخالفش را تا مقطعی آزاد میگذارد؛ برای حلال و حرام خدا کوتاه نمیآید و در هنگام اجرای حدود الهی قوی و قاطع عمل میکند. از اجرای حدّ شراب به عضو حزب مخالفش ولید و بر دوست شاعرش نجاشی هراس و ملاحظهای ندارد.
🌴 همان عابد و زاهدی که در زمان خلافت از همه سادهتر زندگی میکرد؛ اموال و املاکی در گوشه و کنار مدینه داشت که از دسترنج خود در سالهای سکوت تولید کرده بود و هنوز حلقه چاههای او (آبار علی) در مدینه مشهور است.
🙏 اگر علی(ع) زمانی کوتاه در خانه با همسرش تحصن کرد تا حکومت را به زانو در آوَرد؛ آنگاه که حفظ اصل اسلام را مهمتر دید، مدتی طولانی با رقبای خود همکاری کرد و جز خیرخواهی نداشت.
🗡 او که در مقابل دشمن نظامیاش تا لحظه آخر به گفتگو مینشیند و برای بازگرداندن آنان تلاش میکند و حتی برای صلح قرآن بالا میبرد؛ وقتی آنان را در فتنهگری و ایجاد ناامنی ثابتقدم دید؛ محکم شمشیر میزند و فاسدان را از سر راه برمیدارد.
↩️ این علی بن ابیطالب همان علی بن ابیطالب است. او را به فراخور زمان یا تفکرات خود تفکیک نکنیم.
وَ سَلامٌ عَلَيْهِ يَوْمَ وُلِدَ وَ يَوْمَ يَمُوتُ وَ يَوْمَ يُبْعَثُ حَيًّا
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
6.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💎 تفسیر دعای روز بیست و سوم ماه مبارک رمضان
👈 حجت الاسلام والمسلمین لک زایی معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی
❎مشاهده در آپارات
🌐https://www.aparat.com/v/daN6L
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
🌐http://dte.bz/oI0WZ
💮 منتظر تفسیر دعای هر روز ماه رمضان باشید.
https://eitaa.com/isca24/13098
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
6.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺نماهنگ روز قدس✊
🎞همخوانی قرآن قاریان دهه نودی در قدس شریف!!
⭕️جدیدترین اثر:
💠گروه تواشیح نوجوانان تسنیم💠
🌀بر اساس تلاوت بسیار زیبای سوره حمد استاد شحات انور
🖥مشاهده و دریافت فیلم باکیفیت
#ماه_رمضان
#روز_قدس
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
◾#عماد_افروغ درگذشت
صبحگاه جمعه، ۲۵ فروردینماه خبر فوت عماد افروغ، جامعهشناس سرشناس ایرانی و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در رسانهها مخابره شد. محقق و پژوهشگری که سالیان سال در عرصه فکر و اندیشه قلم زد و به گفتوگو پرداخت و تا جایی که توانست آرمانهای اصیل انقلاب اسلامی را فریاد زد و از آنان دفاع کرد. افروغ به سبب دفاع از مبانی انقلاب اسلامی و نقد تئوریک جریانهای معارض همواره مبغوض برخی طیفهای روشنفکری قرار میگرفت و تحمل این اندیشمند علوم اجتماعی برای آنان گران میآمد.
او انقلاب اسلامی را یک انقلاب فرهنگی میدانست و در برنامه زاویه گفته بود: «تمام انقلابها غیر از انقلاب اسلامی ایران از جمله فرانسه و روسیه نگرشهای دنیوی داشتند و از معنویات و فرهنگ غافل بودند، اما انقلاب اسلامی ایران از اساس، انقلابی فرهنگی بود. انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی است؛ چرا که نوع حکومت وابسته شاه ناگزیر مجبور به ورود به فرهنگ و دستکاری آن نیز بود و به محض آغاز فعالیتهای فرهنگی خود متناسب با اهداف و سیاستهای وابستهاش گویی دست در لانه زنبور کرده است. به این ترتیب مردم ما همانند زنبوران یک لانه، دستهای حکومت پهلوی را گزیدند و انقلاب را آغاز کردند.»
پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
هدایت شده از پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
🔷حجت الاسلام والمسلمین یوسفی مقدم:
✅تلاوت قرآن را با تدبر همراه کنیم
🔗 متن گفتگو در لینک زیر↙️
🌐 quran.isca.ac.ir/fa/News/Detail/708
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
🆔 @MaarefQuran