درس گفتار غرب شناسی دکتر حبیب الله بابایی -جلسه دوم
http://www.aparat.com/v/6KzIG
درس گفتار غرب شناسی دکتر حبیب الله بابایی -جلسه سوم
http://www.aparat.com/v/AyOW6
درس گفتار غرب شناسی دکتر حبیب الله بابایی -جلسه چهارم
http://www.aparat.com/v/owuAO
درس گفتار غرب شناسی دکتر حبیب الله بابایی -جلسه پنجم و پایانی
http://www.aparat.com/v/8p2IA
✳️عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:
⏺روششناسی فهم تمدنی سیره اهل بیت روزآمد شود
❇️عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه باید روششناسی فهم تمدنی سیره اهل بیت(ع) روزآمد شود، گفت:
♈️ معتقدم مهمتر از قانون، استفاده از مکتب اخلاقی اهل بیت(ع) در پیشبرد اهداف سیاسی و اجتماعی کشور است و باید این مسئله از دوره آموزش و پرورش شکل گیرد.
💠به گزارش ایسکاحجتالاسلام حبیبالله بابایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در گفتوگویی در مورد نگاه تمدنی به سیره امام رضا(ع) با بیان اینکه اصل مراجعه به تاریخ و گذشته تاریخ اسلام و ایران و غرب از نگاه عام برای کسی که به فکر طراحی تمدن اسلامی است ضرورت دارد، گفت: تاریخ را نمیتوان مرده تصور کرد و اهمیت آن را نادیده گرفت.
وی افزود: در تاریخ اسلام با عنایت به اینکه آبشخور مشروعیت یک تمدن که بخواهد به نام اسلام ایجاد شود در سیره پیامبر(ص) و ائمه(ع) است و ایجاد این ارتباط اهمیت زیادتری دارد. بنابراین کسانی که دنبال نگاه تمدنی به اهل بیت(ع) هستند، باید بدانند که تاریخ زندگانی ایشان افت و خیز و فراز و نشیبهای زیادی داشته است و دادهها به تنهایی برای تحلیل تمدنی کافی نیست.
🔽روششناسی فهم تمدنی سیره اهل بیت روزآمد شود
بابایی با بیان اینکه باید متدلوژی خود را برای فهم تمدنی اهل بیت(ع) بهروز و مشکلات روشی را برطرف کنیم، تصریح کرد: یکسری نکتههای کلی که عموماً در مطالعات تاریخ به صورت عام هم بیان شده است میتواند محور قرار گیرد و در سیره تمدنی اهل بیت(ع) مورد توجه باشد، ولی باید نکات و پرسشهای جدیدی در مورد این سیره انجام شود.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه پرسشهای جدید متناسب با نیازهای زمانه و دوره کنونی میتواند، برداشتهای متفاوت و در عین حال مفید برای امروز را از سیره اهل بیت(ع) به دست دهد، گفت: در سیره امام رضا(ع) به صورت کلی موضوعاتی مانند روش گفتوگو با صاحبان اندیشههای دیگر، مواجهه سخت با غلو و غالیان، پذیرش ولیعهدی و … قابل تأمل است.
✳️وی تأکید کرد: در حیطه همین نکات کلی یکی از موضوعات بسیار مهم ادبیات امت در بیانات و فرمایشات امام رضا(ع) است، یعنی جایی که اختلافات مذهبی به اوج میرسد، امام چه مواجههای دارند؟ فرقهبندیهای سیاسی در جامعه به علت اعوجاجی است که از ناحیه برخی افراد رخ میدهد و حضرت در این میانه به امت اسلامی فکر و راه را برای جلوگیری از تشتت امت هموار میکنند؛ این آموزه در مناظرات و سخنرانیهای حضرت نمود واضحی دارد و حضرت به امتگرایی اهمیت زیادی میدهند.
⏺تمدنی بودن مرجعیت قرآن و سنت نبوی
بابایی تصریح کرد: وحدت آموزهای کلیدی در اسلام است که قرآن در آیات فراوان بر آن تصریح و تأکید داشته و سیره و روایات ائمه(ع) هم مشحون از این توصیه و رفتار عملی است. بنابراین کسانی که مشی متفاوتی در پیش گرفته و راه را برای سوء استفاده دشمنان دین فراهم میکنند پشتوانه دینی و منطقی ندارند.
❇️بابایی با بیان اینکه مرجعیت قرآن و سنت نبوی به عنوان ثقلین موضوعی صرفاً اعتقادی نیست، بلکه تمدنی هم هست، اظهار کرد: اگر بخواهیم در مورد هر امامی فهم تمدنی مطرح کنیم، باید ببینیم که آورده انسانی آن امام برای انسان دوره خود چه بوده است؛ مثلاً آورده مکتب امام رضا(ع) در سخن و در عمل به جهت اخلاقی، ارزشی و … چه چیزی بوده که توانستهاند معضلات را حل یا در بحث عدالت چشمانداز جدیدی خلق کنند که قطعاً پاسخ به این پرسشها شکلدهنده مقولات تمدنی است.
⏺استفاده از مکتب اخلاقی امام رضا
♈️عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پاسخ به این سؤال که آیا میتوان سیره امام رضا(ع) را با توجه به تفاوتها و اقتضائات زمانه کنونی در قالب برخی قوانین تبدیل به برنامه و نظامسازی کنیم بیان کرد: معتقدم مهمتر از قانون، استفاده از مکتب اخلاقی اهل بیت(ع) در پیشبرد سیاسی و اجتماعی کشور است و باید این مسئله از دوره آموزش و پرورش شکل بگیرد، زیرا تا زمانی که نسل ما در حوزه و دانشگاه و آموزش و پرورش براساس مرام اخلاقی تربیت نشوند و شاکله آنها بر این اساس شکل نگیرد، رفتن سراغ قانون، بی نتیجه است.
⏺وی افزود: البته این مشکلات به نظام تربیتی یعنی خانواده و مدرسه و … برمیگردد و ضمن اینکه جای این مطالب صرفاً هم در منابر و حسینیه و مساجد نیست و باید در متن زندگی جاری و ساری باشد؛ اینکه از همنوع و همکار و همسر خود با خودمحوری و خودگرایی و غرور و تکبر دوری کنیم و حرمت دیگران را داشته باشیم، متأسفانه قاعدهای است متروک و مهجور، اما ساده. مشکلات ترافیکی، کاری و اداری مانند بروکراسی و … هم با همین قاعده قابل حل است.
♈️سومین نشست تخصصی انگلیسی پژوهشکده اخلاق و معنویت:
✳️اخلاق سلامت تطبیقی بر اساس مبانی دینی
🔰اخلاق سلامت تطبیقی بر اساس مبانی دینی (Religious Bases for comparative Healthcare Ethics: an overview)
▶️ به گزارش خبرنگار ایسکا: گروه اسلام و مطالعات معنویتِ پژوهشکده اخلاق و معنویت، روز دوشنبه ۲۴ تیرماه، مصادف با ۱۵ ژولای ۲۰۱۹، در ادامه سلسله نشست های معنویت پژوهی، نشستی تخصصی به زبان انگلیسی و با عنوان Religious Bases for comparative Healthcare Ethics: an overview (= اخلاق سلامت تطبیقی بر اساس مبانی دینی) برگزار کرد که خانم پروفسور آیرین ژلسون از دانشگاه جرج تاون، بحث خود را در این زمینه ارائه کرد.
⬇️پروفسور ژلسون در این نشست، با محور قراردادن اخلاق و مطالعات اخلاقی، در موضوعات زیر به بحث پرداخت:
🌐- اخلاق زیستی در ادیان (رویکرد مقایسه ای)؛
🅾️- رویکردها و جریان های مطالعاتی معاصر درباره اخلاق زیستی؛
⭕️- پیشینه مطالعات اسلامی درباره اخلاق سلامت؛
⭕️- پرسش و پاسخ؛ به ویژه درباره دیدگاه های موجود در خصوص موضوعات شبیه سازی و بِهمرگی (اتانازی).
🔴این جلسه، سومین نشست تخصصی بود که گروه اسلام و مطالعات معنویتِ پژوهشکده اخلاق و معنویت به زبان انگلیسی برگزار می کرد و علاقه مندان به سلسله مباحث معنویت پژوهی در آن حضور داشتند.
💠حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدتقی اسلامی، مدیر گروه اخلاقِ پژوهشکده اخلاق و معنویت، دبیر علمی این نشست بود که با حضور جمعی از اندیشمندان و فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی، از ساعت ۱۷ الی ۱۹ در تالار شیخ انصاری پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی واقع در خیابان معلم برگزار گردید.
https://eitaa.com/isca24/4801
✳️به منظور بررسی راههای تعامل و همکاری
♈️جلسه مشترک پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن و پژوهشکده فناوری اطلاعات برگزار شد
🔰جلسه مشترک پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و پژوهشكده فناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات به منظور بررسی شیوههای همکاری طرفین با هدف بهرهمندی از ظرفیتهای متقابل برگزار شد.
▶️به گزارش پرتال جامع علوم و معارف قرآن، در ابتدای جلسه حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفی مقدم رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن به معرفی گروههای علمی و اهم پروژههای در حال انجام این پژوهشکده پرداخت و گفت: پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن به عنوان یکی از بزرگترین مراکز قرآن پژوهی کشور با سابقه بیش از سه دهه فعالیت، دارای ۵ گروه علمی تفسیر قرآن، علوم قرآنی، مطالعات تطبیقی، دایره المعارفهای قرآنی و فرهنگنامهها و معاجم قرآنی و ۲ اداره پژوهش و فناوری و فراوری اطلاعات می باشد و در حوزههایی همچون توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی، مرجعیت علمی قرآن در علوم، تدوین فرهنگنامهها و دایرهالمعارفهاى متنوع قرآنى، پدیدآوردن تفاسیر گوناگون، مطالعات قرآن و مستشرقان، پاسخگویى به پرسشها و شبهات و شناسایى کمبودها و نیازها در عرصه فرهنگ قرآنى، فعالیت دارد.
سپس حجت الاسلام والمسلمین علی اصغر جعفرزاده، رئیس شورای فرهنگی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: بنده نسبت به فعالیت ها، پژوهشها و نرمافزارهای تولیدی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن آشنایی دارم و با شناختی که از ظرفیت موجود در این پژوهشکده سراغ داریم به دنبال ایجاد همکاری و استفاده از ظرفیتهای متقابل با توجه به تخصصهای موجود در دو پژوهشکده هستیم.
💠در ادامه حجت الاسلام والمسلمین عیسی عیسیزاده مدیر گروه فرهنگنامههای قرآنی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن به معرفی برخی کلان پروژههای این پژوهشکده پرداخت و گفت: این پژوهشکده دارای کلان پروژههایی هم چون فرهنگ قرآن و دائره المعارف قرآن کریم است که در جهان اسلام بی نظیر است. تاکنون بیش از ۲۰۰ عنوان اثر قرآنی در این پژوهشکده منتشر شده و مفتخر هستیم که اولین نرم افزار قرآنی در سطح کشور به نام «تبیان» توسط این پژوهشکده تولید شده است.
🔰ادامه این گزارش از پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مطالعه کنید.
http://yon.ir/LXhFw
💠بررسی رابطۀ تفسیر سیاسی قرآن و فقه سیاسی در گفتوگو با نجف لکزایی؛(قسمت اول)
♈️*فقه سیاسی در معرض تکانههای شدید*
🔵میتوان گفت در جهان معاصر هم در ایران و هم در جهان اسلام توجه به مباحث اجتماعیات و سیاسیات قرآن افزایش یافت.
البته در تفاسیر قدما نیز بحثهای سیاسی قرآن وجود دارد و با مراجعهای که به تفاسیر آنها میکنیم این مطلب خودش را نشان میدهد، اما در دورۀ معاصر مسلمانان متوجه شدند که نسبت به غرب دچار عقبماندگی شدهاند. پرسشی که پیش آمد این بود: چرا ما از قافلۀ تمدن و آنچه در مغربزمین در جریان است عقب ماندهایم؟
✳️فرهنگ امروز/ قرآن کریم بهعنوان یکی از مهمترین منابع استخراج احکام شرعی است. به موازات تلقی فقیه از جایگاه معرفتی قرآن، نظام اندیشۀ فقهی نیز ساختار مییابد. اینکه آیا قرآن فقط در ساحت هدایت معنوی بشر ورود داشته است و یا به دنبال ارائۀ یک مدل هماهنگ از زیست بشری بوده است باعث به وجود آمدن امکانات متفاوتی برای فقیه در عرصۀ اجتماعیات و سیاست میشود. در همین رابطه و در خصوص رابطۀ تفسیر سیاسی قرآن و فقه سیاسی در دوران با نجف لکزایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به گفتوگو نشستهایم.
*🌐برای شروع، در رابطه با امکان و چیستی گرایش تفسیر سیاسی و اینکه در میان متفکران جهان اسلام چه جایگاهی دارد توضیحاتی بفرمایید.
🔵واژۀ تفسیر به معنای پردهبرداری از مقاصد متن است؛ بر این اساس، منظور از تفسیر قرآن پردهبرداری از مقاصد قرآنی و تفسیر سیاسی قرآن به معنای پرده برداشتن از مقاصد سیاسی قرآن است که ممکن است در ظاهر الفاظ نبوده و با دلالت مطابقی قابل دریافت نباشد؛ ازاینجهت شاید بسیاری از آثاری که بهعنوان تفسیر قرآن یاد میشود تفسیر نباشد و توضیح و تشریح همان مطالبی باشند که در الفاظ قرآن به شکل مطابقی وجود دارد. در قران کریم هم آیات سیاسی هست و هم اینکه میتوان از الفاظ آن انتظار اهداف سیاسی را داشت؛ بنابراین قرآن کتاب دربردارندۀ اهداف سیاسی نیز هست.
🔵میتوان گفت در جهان معاصر هم در ایران و هم در جهان اسلام توجه به مباحث اجتماعیات و سیاسیات قرآن افزایش یافت. البته در تفاسیر قدما نیز بحثهای سیاسی قرآن وجود دارد و با مراجعهای که به تفاسیر آنها میکنیم این مطلب خودش را نشان میدهد، اما در دورۀ معاصر مسلمانان متوجه شدند که نسبت به غرب دچار عقبماندگی شدهاند. پرسشی که پیش آمد این بود: چرا ما از قافلۀ تمدن و آنچه در مغربزمین در جریان است عقب ماندهایم؟ یکی از پاسخهای متفکران به این پرسش این بود که علت عقبماندگی ما عمل نکردن به آموزههای اسلام است؛ بنابراین مفهوم بازگشت را مطرح کردند.
▶️نزد برخی از متفکران این بازگشت به خویشتن، بازگشت به قرآن هم بود؛ اینکه قرآن بهعنوان یک نقشۀ زندگی مورد مطالعه قرار گیرد که از سوی خدای متعال بهعنوان کتاب هدایت انسانها آمده است. در مضامین قرآنی مفاهیم عدالت، ظلم، استبداد، طاغوت، فضایل و رذایل آمده است. برای نمونه در قرآن کریم آمده: «ان الله لایغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم»؛ در واقع این آیه پاسخی به چرایی عقبماندگی و پیشرفت است. مضمون این آیۀ شریفه این است که خداوند متعال سرنوشت هیچ قوم و گروهی را تغییر نمیدهد مگر اینکه آنها محتوای باطنی خود را تغییر دهند؛ به عبارتی، تغییرات ظاهری ریشه در تغییرات باطنی دارد، در نتیجه با تغییر افکار، اندیشهها و خواستههای انسان سرنوشت انسان نیز تغییر میکند.
♈️برخی از متفکران نیز میخواستند با مراجعه به قرآن از مراجعه به منابع دیگر بینیاز شوند یا تصورشان این بود که اگر به قرآن مراجعه کنند دیگر نیازی به مراجعه به منابع دیگر مانند روایات نخواهند داشت، گروههای دیگری نیز بودند که تصور میکردند اگر به قرآن مراجعه کنند آن زمان میتوانند راحتتر با افکار خرافی و افکار ناصواب مبارزه کنند.
💠بررسی رابطۀ تفسیر سیاسی قرآن و فقه سیاسی در گفتوگو با نجف لکزایی؛(قسمت دوم)
💠*مهمترین انگیزههای تاریخی برای بازگشت به قرآن در این دوران چیست؟
▶️شاید بتوان گفت قویترین انگیزه، پیشرفت و از بین بردن استکبار، استبداد و عقبماندگی بوده است؛ برای مثال در قرآن کریم داستان حضرت موسی (ع) و فرعون یک نمونه از مبارزۀ کامل از مبارزه با نظامهای استبدادی است، چراکه این داستان ویژگیهای یک حکومت استبدادی و دیکتاتوری را دارد. مبارزۀ حضرت موسی (ع) با فرعون در واقع دستور خداوند برای مبارزه با استبدادهای طاغوتی است؛ بنابراین انقلابیون که میخواستند با استبداد مبارزه کنند، میتوانستند از این آیات برای مبارزه با طاغوت الگو بگیرند.
برای مثال، در آثار امام خمینی (ره) و فرمایشات ایشان نمونههای فراوانی داریم که به همین داستان حضرت موسی (ع) و فرعون استناد میکند و میفرماید: بههرحال استبداد پهلوی که از استبداد فرعون شدیدتر نیست؛ همانطور که حضرت موسی (ع) مأمور به مبارزه با استبداد فرعونی شد ما نیز برای مبارزه با طاغوت به تأسی از حضرت موسی (ع) مبارزه کنیم.
در جهان شیعه، در میان آثار متفکران و بزرگانی همچون امام خمینی (ره)، شهید بهشتی، مهندس بازرگان و جلالالدین فارسی شاهد گرایش تفسیر سیاسی قرآن هستیم؛ برای نمونه، جلالالدین فارسی سورههای قرآن را بر اساس تاریخ نزول در سه جلد تحت عناوین «پیامبری و انقلاب»، «پیامبری و جهاد» و «پیامبری و حکومت» نامگذاری کرده است؛ و یا مرحوم بازرگان در آثار خود تلاش وسیعی انجام داد که با استفاده از قرآن بتواند مبارزه با استبداد و دفاع از آزادی را تئوریزه کند. در خارج از ایران نیز امام موسی صدر در لبنان مباحث تفسیری با رویکرد سیاسی داشت و یا شهید محمدباقر صدر نیز همینگونه بود.
💠*بعد از انقلاب آیا این نوع نگاه به قرآن ادامه یافت؟
▶️بعد از انقلاب مباحث تفسیر سیاسی قرآن را به شکل مستقل داریم؛ برای مثال در کتاب «پیام قرآن» در جلد دهم به مباحث «حکومت در قرآن» آیتالله مکارم شیرازی پرداختهاند و یا «تفسیر راهنما» که آیتالله هاشمی رفسنجانی قبل از انقلاب در زندان شروع کرده بودند و هدفشان تهیه کلید در قرآن بود (به این معنا که هرکسی در قرآن کریم به دنبال هر بحثی ازجمله مباحث سیاسی است بهراحتی بتواند به این مباحث دسترسی پیدا کند).
همچنین مباحث تفسیری شهید مطهری نیز جزو مباحث تفسیر سیاسی قرآن قرار میگیرد. میتوان گفت حتی گروههای انقلابی قبل از انقلاب نیز تفاسیر سیاسی ارائه دادهاند، سازمان مجاهدین خلق و گروههایی مانند آن نیز اقدام به ارائۀ تفاسیر سیاسی قرآن میکردند.
بنابراین در طیفهای مختلف از علمای حوزه و بزرگان و مراجع گرفته تا جوانهایی که تنها قصدشان بهرهبرداری مبارزاتی از قرآن بود (طیفهای مختلفی بامبنا یا بیمبنا، باروش یا بیروش، بهصورت ضابطهمند یا بیضابطه) ممکن است به قرآن مراجع کنند و برداشتهای سیاسی از قرآن داشته باشند. همچنین در اوایل قرن بیستم نیز شخصیتهایی مانند شریعت سنگلجی، خالصیزاده و یا پدر مرحوم دکتر علی شریعتی (محمدتقی شریعتی) برداشتهای سیاسی از قرآن داشتهاند. همچنین شخص دکتر شریعتی از آیات قرآن استفادۀ سیاسی کرده، اما بهصورت خیلی کم. ایشان به ماجرای هابیل و قابیل اشاره و از آن برداشت سیاسی میکند و میخواهد از تاریخ اسلام بهره ببرد تا اینکه از قرآن استفاده کند.
💠بررسی رابطۀ تفسیر سیاسی قرآن و فقه سیاسی در گفتوگو با نجف لکزایی؛(قسمت سوم)
💠* چه رابطهای بین تفسیر سیاسی قرآن با فقه سیاسی در این دورهها شکل گرفت؟
▶️برخی از برداشتهای سیاسی به ساحت فقه سیاسی نیز وارد شده است. آن دسته از کسانی که فقیه بودند و به تفسیر سیاسی قرآن پرداخته و توجه کردهاند، در واقع از قرآن هم بهعنوان یکی از منابع فقه و فقه سیاسی استفاده کردهاند؛ چراکه فقها منابعشان را عمدتاً طبق یک مبنای مشهوری که دارند کتاب، سنت، عقل و اجماع ذکر میکنند. منظور از کتاب یعنی قرآن کریم، منظور از سنت یعنی آنچه از پیامبر اکرم (ص) و ائمه (ع) رسیده، اجماع هم یعنی آنچه علما بر آن اجماع نظر دارند و عقل هم به معنی آنچه جزو مستقلات عقلیه است، از باب اینکه «کلما حکم به العقل حکم به الشرع». بنابراین ما میتوانیم در مبنای فقیهی مانند امام خمینی (ره) این را نشان دهیم که برداشتهای ایشان از مقاصد سیاسی قرآن یا توجه ایشان به آیات سیاسی قرآن در فقه سیاسی و رفتار سیاسیشان مداخله داشته است.
باید توجه نماییم که وقتی در نوع نگاه ما به قرآن تغییر روی میدهد، قاعدتاً گسترۀ تأثیرگذاری این منبع استنباط در حوزۀ فقه نیز تغییر مییابد. اساساً در این دوران همان جنس پرسشهایی که به قرآن عرضه میشود کمکم از فقیه پرسش میشود و اتفاقاً در همین دوران شاهد مطرح شدن مسائل مهم سیاسی در فقه هستیم. البته باید بگوییم ریشۀ چنین مباحثی بیشتر در دوران مشروطه شکل گرفت. ما در رسائل مشروطه فراوان استنادات قرآنی در موضوعات مبتلابه سیاسی جامعه مشاهده میکنیم؛ به موازات همین مباحث فقهای مشروطهخواه یا مخالف مشروطه نیز در حال جدالهای فقهی بر سر مسائل سیاسی هستند.
💠*در بین فقهای معاصر کدامیک نگاه حداکثری به قرآن برای استخراج احکام سیاسی داشتهاند؟
🔵در خصوص نظرات امام، برای مثال ایشان در کتاب البیع جلد دوم در بحث ولایت فقیه برای خود اثبات بحث ضرورت حکومت اسلامی دلیلی که میآورند دلیل قرآنی است. ایشان میفرمایند قرآن کریم آیا در عصر غیبت امام عصر (عج) هم معتبر است یا اینکه نسخ شده و دیگر در عصر غیبت امام معصوم ما کاری با قرآن نباید داشته باشیم؟ بعد میفرماید که هیچ عالمی تا به حال نگفته که قرآن کریم برای عصر غیبت نیست و همه میگویند برای آن عصر نیز هست. بعد میفرمایند که اگر قرآن کریم نسخ نشده و برای الآن هم هست و ما میخواهیم به آن عمل کنیم، حال چگونه باید عمل کنیم؟ در آیات قرآن کریم بهعنوان یک قانون آیات بسیار زیادی وجود دارد که مخاطب آن عموم مردم جامعه هستند؛ مثلاً در مورد آیۀ «السارق والسارقه فاقطعوا ایدیهما»، چه کسی باید عمل کند؟ آیا هر فردی میتواند در جامعه هرکسی را بهعنوان سارق دید دستش را قطع کند؟ یا اینکه «فاقطعوا ایدیهما» خطاب به جامعه است؛ یعنی شما حکومت تشکیل دهید و جلوی سارقان را هم بگیرید. یا مثلاً خداوند در آیهای میفرماید: «و لنیجعل الله الکافرین علی المؤمنین سبیلا». سؤال این است مانع سلطۀ کفار بر مسلمین شدن آیا بدون تشکیل حکومت ممکن است؟ امام راحل میفرمایند این آیات سیاسی، حقوقی، اقتصادی و اجتماعی قرآن را اگر میخواهیم انجام دهیم، بدون حکومت قابل انجام نیست. در واقع استدلال ایشان بسیار صاف، ساده و روشن است که قرآن در عصر غیبت هم باید اجرا شود. بنابراین اگر میخواهیم آیات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی قرآن را اجرا کنیم بدون تشکیل حکومت نمیتوان این کار را انجام داد؛ پس برای اجرای این آیات تشکیل حکومت الزامی است.
بنابراین در بحث سیاسی امام راحل هم در بحث فقه انقلاب هم بحث تشکیل حکومت و هم در بحث پس از استقرار حکومت قران تأثیرگذار است و طبق آنچه از فرمایش امام (ره) داشتیم مداخله داشته است؛ ضمن اینکه بسیاری از آیات قرآن که در همان ایام انقلاب مورد توجه قرار میگرفت و تقریباً به فرهنگ عمومی هم تبدیل شد، نشاندهندۀ آن بود که اینها اثرگذاری بسیاری داشته است؛ برای مثال، قاعدۀ نفی سبیل که برای مبارزه با آمریکا و استعمار مورد استفاده قرار میگرفت و دیگر آیات که ثبت و ضبط شده است. کلیت مورد قبول است، اما اینکه بخواهیم دقیقتر بگوییم احتیاج به مصاحبههای دقیقتر داریم که چگونه در مباحث فقه سیاسی این دوره در آثار فقهی فقها، مذاکرات قانون اساسی و مشروح مذاکرات چگونه تأثیراتی داشته است. در حال حاضر در خود قانون اساسی حدود 16 آیه ذکر شده است؛ مثلاً در بحث شورا به آیات «و امرهم شوری بینهم و شاورهم فی الامر» و یا در بحث نیروهای مسلح و تأسیس سپاه پاسداران و تقویت قدرت نظامی به آیۀ «و اعدوا لهم ماستطعتم من قوه» توجه میشود. جای بحث دارد که تأثیرات آیات قرآن را در مباحث حقوق اساسی و فقه سیاسی و حقوق عمومی ردیابی کنیم.