eitaa logo
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
2.2هزار دنبال‌کننده
9.4هزار عکس
875 ویدیو
230 فایل
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir پایگاه رادیو پژوهش http://radio.isca.ac.ir کانال رسمی آرشیو صوت پژوهشگاه @isca_seda کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 ارتباط با مدیر و ارسال مطلب @isca25
مشاهده در ایتا
دانلود
✅برگی از کتاب در مکتب اهل بیت ع ابوطالب بزرگ مکه (ص۴۲) ♈️دلایلی بر ایمان ابوطالب 1⃣درخواست ابوطالب از خداوند برای بارش باران. 🔷در یکی از سال ها مکه به قحطی شدیدی مبتلا شد. قریش از ابوطالب درخواست کردند تا برای آنها طلب باران نماید. او همراه نوجوانی که صورتش مثل خورشید می درخشید ـ و همان رسول الله(ص) بود ـ از منزل خارج شد. ابوطالب پشت به دیوار کعبه گذاشت و این نوجوان به سوی آسمان اشاره کرد. ابوطالب مشغول دعا کردن بود که تکه های ابر از این طرف و آن طرف پیش آمدند و در هم مخلوط شدند و چیزی نگذشت که باران شدیدی بارید و بیابان ها سرسبز و حیوانات سیراب شدند.( [۱۰۴]) 💠ابوطالب در همین مورد در مدح رسول خدا(ص) گفت: وَ أَبیَضُ یستسقی الغمام بِوَجهه ثمال الیتامی عصمهً للارامِلِ( [۱۰۵]) آن سفید چهره ای که به وسیله ی او درخواست باران شد همان کسی که سرپرست یتیمان و پناهگاه بیوه زنان است. 2⃣ در یکی از شب ها ابوطالب در شعب از علی(ع) درخواست کرد تا به جای او بخوابد و پیامبر را به جای دیگر منتقل کرد. علی(ع) به پدرش گفت: پدرجان! بالاخره من یک شب کشته خواهم شد! ابوطالب گفت: اصبِرَن یابُنی فالصبر أحجی... صبر کن ای پسرکم که صبر چیز خوبی است و بدان که سرنوشت همه به سوی منزلگاه ابدی است. اگرچه سختی های زیادی متحمل می شوی، ولی این ها برای مردی پاک و پاک زاده ای است. علی(ع) در سخنان زیبایی در جواب پدرش فرمود: تأمرنی بالصبرِ فی نصر احمد و واللهِ ما قلت الذی قلت جازعا و لکننی أحببت أنْ تری نُصرتی و تعلم أنی لم أزل لک طائعا( [۱۰۶]) آیا مرا به صبر در یاری احمد دعوت می کنی؟ به خدا قسم آنچه را که گفتم از روی جزع و فزع نبود. بلکه دوست داشتم که نصرت و یاری مرا ببینی و بدانی که من همیشه مطیع تو هستم. 3⃣ سخن ابوطالب به جعفر که فرمود: » پسر عمویت را یاری کن و برو در سمت چپ او به نماز بایست« .( [۱۰۷]) 4⃣وقتی که ابوطالب از دسیسه قریش در مورد ارسال هدایایی برای نجاشی مطلع شد، دو نامه برایش فرستاد، در این نامه که به زبان شعر بود، او را از دسیسه مشرکان آگاه کرد و درخواست نمود که به پناهندگان مسلمان، عطوفت و مهربانی داشته باشد، چنان که فرمود: تعلّم أبیت اللعن أنک ماجِدُ کریم فلا یشقی لدیک المجانِبُ( [۱۰۸]) بدان که تو شخص کریمی هستی و از لعن و نفرین دور می باشی و غریبان و بی پناهان در پیشگاه تو در مشقت نمی افتند. 5⃣ سخن ابوطالب در آنجا که می گوید: ای جماعت قریش، دوستدار محمد و پشتیبان او باشید به خدا قسم که هیچ کس از او پیروی نمی کند مگر این که به راه درست هدایت می شود و هر کس از هدایت او برخوردار شود، رستگار می شود.( [۱۰۹]) 6⃣ تهدید سران قریش به قتل در صورتی که محمد(ص) پیدا نشود.( [۱۱۰]) 7⃣هنگامی که مرگش فرا رسید، بنی عبدالمطلب را فراخواند و گفت: مادامی که از محمد(ص) اطاعت کنید، بر خیر و نیکی هستید. از او اطاعت و پیروی کنید و او را یاری نموده و تنها نگذارید.( [۱۱۱]) 8⃣ابوطالب، بنی هاشم و بنی عبدالمطلب را تشجیع کرد تا در اولین مجمع سیاسی که در منزل پیامبر(ص) برگزار شده بود، شرکت نمایند و حدیثی که در این روز از پیامبر(ص) صادر شد به حدیث الدار مشهور شد.( [۱۱۲]) 9⃣ ابوطالب، همه طوایف قریش را تهدید کرد و گفت: » به خدا قسم که اگر محمد(ص) را بکشید، هیچ کدام از شما را باقی نخواهیم گذاشت.« ( [۱۱۳]) 0⃣1⃣به پیامبر اکرم(ص) عرض کرد: » ای برادر زاده ام! اگر خواستی که مردم را به سوی خدا دعوت کنی، به ما خبر بده تا با سلاح خارج شویم که از تو محافظت نماییم« .( [۱۱۴]) 1⃣1⃣ سخن رسول خدا(ص) که فرمود: » قریش جرأت نمی کرد مرا آزار و اذیت کند تا این که ابوطالب از دنیا رفت« .( [۱۱۵]) 2⃣1⃣ رسول خدا(ص) سالی را که ابوطالب و خدیجه از دنیا رفتند، عام الحزن نامید.( [۱۱۶]) 3⃣1⃣ رسول خدا(ص) از مرگ ابوطالب و خدیجه به عنوان دو مصیبت بزرگ یاد کرد و فرمود: » در این ایام دو مصیبت بزرگ برای ما پیش آمده است و نمی دانم که به کدام یک بیشتر جزع و فزع کنم« ( [۱۱۷]).
-ايمان-ابوطالب الامام الصادق(عليه السلام): إن مثل أبي طالب مثل أصحاب الكهف...
حجت الاسلام والمسلمین یوسفی مقدم رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن در گفتگو با خبرگزاری حوزه: ✳️صبر و استقامت ملت ایران در برابر مشکلات و دشمنی ها، ریشه قرآنی دارد / حفظ جان مسلمین بر زیارت حرم های اهل بیت(ع) اولویت دارد 🔹رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآنِ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با تاکید بر اینکه صبر و استقامت ملت ایران در برابر مشکلات و دشمنی ها، ریشه قرآنی و دینی دارد، تصریح کرد: در بحث مقابله با ویروس کرونا در سایه همدلی دولت و ملت، تا حدود زیادی، موفقیت های قابل قبولی حاصل شد که البته این ها کافی نیست و لذا نیازمند تداوم همکاری مردم و هوشیاری مضاعف مسئولان هستیم. ✍️در آغازین روزهای سال ۱۳۹۹ که از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان "سال جهش تولید" نام گذاری شده، جامعه ما همچون بسیاری از کشورهای جهان، درگیر ویروس کروناست؛ ویروس نحسی که از اواخر سال گذشته مهمان ناخواسته کشور ما شد و تا به امروز مشکلات بسیاری برای جامعه ایرانی به همراه آورده و متاسفانه در این میان، جان برخی از هموطنان ما را نیز گرفته است. 💠شیوع این ویروس و نیز بازنگاهی به مشکلات و سختی های سال گذشته، ما را بر آن داشت که در خصوص راهکارهای قرآنی مقابله با این قبیل مشکلات و گرفتاری ها و به خصوص تزریق امید به جامعه از منظر آموزه های دینی، گفتگویی داشته باشیم با حجت الاسلام و المسلمین محمد صادق یوسفی مقدم، رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن وابسته به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی که مشروح آن در ادامه می آید: 🔳با نگاهی اجمالی به سال ۹۸ که البته سال سختی هم برای ملت ما بود، در می یابیم که با وجود انواع و اقسام دشمنی ها علیه ایران و ایرانی از تشدید تحریم ها گرفته تا شهادت حاج قاسم، اما با این حال دشمنان و در رأس آن ها آمریکای جنایتکار نتوانست به اهداف خود در نبرد با انقلاب اسلامی و ملت ایران دست یابد. به نظر شما راز استقامت مردم و نظام ما در برابر این هجمه ها و فشارهای شدید دشمنان چیست؟ ✅بله همان طور که شما هم به درستی اشاره کردید، در سال ۹۸ با وجود سختی ها و فشارها، ملت و نظام ما موفقیت های بسیار مهمی کسب کرد و در مقابل دشمنان و به خصوص آمریکایی ها، شکست های مفتضحانه ای در مواجهه با ایران اسلامی از جمله در منطقه غرب آسیا و در مواجهه با جبهه مقاومت اسلامی متحمل شدند. علاوه بر مباحث نظامی و امنیتی، اولین شکست آمریکا در محاصره شدید اقتصادی کشور ما بود که با وجود همه حربه ها و استفاده از ترفندهای مختلف، نتوانست اراده ملی ما را بشکند. 💠جزئیات مصاحبه در لینک زیر 🌐https://b2n.ir/isca_quran 🔹با ما در شبکه های مجازی همراه باشید 💠کانال رسمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🌐https://eitaa.com/lib_isca_ac_ir 💠کانال معرفی آثار علمی و پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🌐https://eitaa.com/lib_isca_ac_ir 💠کانال پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در آپارات 🌐https://www.aparat.com/isca_video
·.¸¸.·´¯
·.¸¸.-> کـتـابـ مـنـ و کـتـابـ را در کـتـابـخـوانـ پـژوهـانـ بـبـیـنـیـد. pajoohaan.ir/document/3285 <-.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯)
▀▄▀▄▀▄ ✅برگـے از ڪتاب من ۅ ڪتاب ص ۸۴ ♈️سخنان مقام معظم رهبرـے ▄▀▄▀▄▀ بدون مطالعه نباید خوابتان ببرد همة افراد خانة ما تقریباً، یعنی شاید بگویم هیچ استثنایی ندارد، شب همیشه در حال مطالعه خوابشان می‌برد. خود من هم همین‌طورم؛ نه اینکه وسط مطالعه خوابم ببرد؛ مطالعه می‌کنم، تا خوابم می‌آید؛ کتاب را می‌گذارم و می‌خوابم. همة افراد خانة ما همین‌طورند؛ یعنی وقتی که می‌خواهند بخوابند، حتماً یک کتاب پهلوی دستشان است. من فکر می‌کنم که همة خانواده‌های ایرانی باید این‌طوری باشند؛ من توقعم این است .
کتاب بر آستانه نیایش (شرح دعای سحر و مناجات شعبانیه) موسوعه آیت الله مظاهری را در کتابخوان پژوهان ببینید. pajoohaan.ir/document/1641
★·.·´¯
·.·★ برگی از کتاب  بر آستانه نیایش ص۲۱۹
موسوعه حضرت آیت الله مظاهری ★·.·´¯
·.·★ 🔷مناجات شعبانیه از نظر سند و متن از استحکام بالایی برخوردار است، این دعا از امام علی علیه السلام نقل شده است و به داشتن مضامین عرفانی و بلند مشهور می باشد و سیدبن طاووس در کتاب اقبال، مولی محمدباقر مجلسی در کتاب بحار الانوار، سماهیجی در الصحیفه العلویه و شیخ عباس قمی نیز در مفاتیح الجنان به طور ارسال مناجات شعبانیه را نقل کرده اند. ✅همه راویان این مناجات، آن را به طور ارسال و با حذف سلسله سند آورده اند؛ راوی اصلی این مناجات شخصی به نام قاضی علی بن محمد بن یوسف بن مهجور فارسی و مکنی به « ابن خالویه » است. ♈️گرچه متاسفانه کسانی که این مناجات را نقل کردند « حسین بن احمد بن خالویه » نویسنده کتاب های « لیس » و « آل » ادیب مشهور را به عنوان راوی آن معرفی کرده اند ولی این گفته، به دلایلی صحیح نیست. این اشتباه نخستین بار از ناحیه « ابن النجار » صورت گرفته و مرحوم سید بن طاووس ( م. ۶۶۴ ) در کتاب شریف اقبال از وی نقل کرده و سایرین نیز از سید بن طاووس نقل کرده اند. 🔶 البته این تعجب وجود دارد که چگونه سید بن طاووس به اشتباه توجه نکرده و آن را اصلاح نکرده است. به هر حال ممکن است منشأ اشتباه « ابن النجار » صرفًا تشابه کنیه ای این دو نفر « خالویه » باشد. انشاءاللَّه در فرصتی به تحقیق عمیق پیرامون سند مناجات شعبانیه خواهیم پرداخت.
✅راهبردهای ائمه در مواجهه با ناهنجاری‌های اجتماعی 🔷واسعی، سیدعلیرضا؛ راهبردهای ائمه در مواجهه با ناهنجاری‌های اجتماعی؛ تهیه‌کننده: پژوهشکده تاریخ و سیره اهل‌بیت؛ چاپ اول، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، زمستان 1394، 348ص رقعی. *** 🔶امامان معصوم شیعه که با نص پیامبر خاتم تعیین و نصب شده‌اند، به جهت برخورداری از علم لدنّی و داشتن ویژگی عصمت که به‌معنای مصونیت آنان از هرگونه خطا و اشتباه و گناه است، وظیفه هدایت‌گری انسان‌ها را بر عهده گرفته و در جایگاهی قرار گرفته‌اند که می‌توانیم آنان را در همه زمینه‌ها الگوی خود قرار دهیم. بدین‌منظور باید از ابعاد مختلف، سخنان و سیره و زندگی آن بزرگواران مورد پژوهش و کاوش و بررسی قرار گیرد. گرچه در این زمینه تلاش‌های علمی فراوانی شده، هنوز برخی از زوایای زندگی آنان مغفول مانده است که یکی از این موارد مغفول، چگونگی مواجهه آنان با ناهنجاری‌های اجتماعی است. این امر همان مطلبی است که پرسش اصلی تحقیق حاضر را شکل می‌دهد و آن اینکه امامان با ناهنجاری‌های اجتماعی زمانی خود چگونه مواجه می‌شدند و مهم‌ترین راهبردهای آنان چه بود؟ 🔷نویسنده در این کتاب چهار هدف را پی می‌گیرد: 1. شناسایی ناهنجاری‌های اجتماعی عهد امامان؛ 2. ارائه راهبردهای امامان در برخورد با ناهنجاری‌ها برای رسیدن به جامعه مطلوب انسانی و با رضایت خدا؛ 3. نشان‌دادن بهترین و کم‌هزینه‌ترین راهکار مواجهه با انحرافات اجتماعی؛ 4. معرفی راه‌های تربیت صحیح جامعه انسانی با شناخت موانع تأثیرگذاری راهبردهای امامان. 🔳نویسنده با مطالعه کتابخانه‌ای به گردآوری داده‌های پژوهش حاضر پرداخته و با روش تاریخ ترکیبی یعنی آمیزه‌ای از توصیف نقلی، تحلیل عقلی و روش توسعی و تفهمی این پژوهش را سامان بخشیده است. قالب نظری پژوهش، تئوری کنش متقابل نمادین است که به نظر نویسنده این قالب بهتر از کارکردگرایی ساختی و کشمکش می‌تواند راهبردها و راهکارهای امامان را تبیین کند. 🔶فرضیه نویسنده بر این امر استوار است که امامان برای رساندن جامعه به کمال مطلوب به کاربست الگویی اختیارمند و ارادی برای مواجهه با ناهنجاری‌ها می‌کوشیدند؛ به‌بیان دیگر، شکل‌دهی به جامعه معطوف به رضایت خدا در ذیل اراده‌گری بشر است که رفتارهای آنان را شکل می‌دهد. چنان‌که اشاره رفت، هدف اولیه نویسنده شناسایی راهبردهای ائمه در مواجهه با ناهنجاری‌های اجتماعی و نشان‌دادن چگونگی روش‌های آنان برای حل معضلات اجتماعی است، اما وی پس از بررسی منابع معتقد است که چنان‌که انتظار می‌رفت، در منابع کهن مطالبی درباره موضوع پژوهش نیافته است، به‌ویژه آنکه اساساً ائمه در رأس امور سیاسی و اجتماعی قرار نداشته‌اند تا گزارش سیره آنان در منابع پیشین درج شود. با این‌همه مباحث عرضه‌شده در کتاب در خور توجه است و می‌تواند برای پژوهش‌های دیگر گره‌گشا باشد. نکتة در تأمل در سیره پیشوایان معصوم شیعه، تفاوت رفتاری وکنش‌های متفاوت آنان است که این تفاوت در زندگی امام حسن و امام حسین نمود بیشتری دارد. نویسنده در فصل اول کتاب رمز و راز این تفاوت را در اقتضائات عصری و ضرورت‌های اجتماعی حاکم بر هر دوره می‌داند؛ اقتضای عصر امام رضا او را به پذیرش ولایت‌عهدی واداشت؛ همچنان‌که اگر امام رضا در زمان امام حسین قرار می‌گرفت، همان مسیر امام حسین را می‌پیمود؛ زیرا اقتضای زمانه امام حسین چنین است. 🔹پرسش‌های اصلی در فصل دوم کتاب این است که امام چه کسی است و چه وظایفی دارد؟ شیعه و سنی پاسخ‌های متفاوتی به این پرسش‌ها داده‌اند. بر اساس تفکر شیعی امام چه مورد پذیرش مردم واقع شود یا نشود، پیشواست و پیروی از او لازم است؛ زیرا شیعه امام را منصوب از جانب خدا می‌داند، اما تفکر سنی درباره امام چنین نیست. ✅در فصل سوم نویسنده به آسیب‌شناسی ادوار ائمه پرداخته است. برخی از این آسیب‌ها مشترک در همه ادوار آن معصومان است و برخی مختص به دوره امام خاصی است. در این فصل از عوامل بازاندیشی و بسط ویژگی‌ها و نقش امام، شرایط و وظیفه امام سخن به میان آمده است. ▪️نویسنده بر آن است که مهم‌ترین راهبرد آنان، حفظ دین و صیانت از جامعه اسلامی بوده است. در فصل چهارم نویسنده نشان داده است که همه کنش‌های رهبران معصوم شیعه، معطوف به ساخت جامعه اسلامی است. 🔹در فصل پایانی به موانع فعالیت امامان پرداخته شده است. از بررسی‌های این پژوهش برمی‌آید که آنچه باعث کم‌رنگ‌شدن نقش‌آفرینی امامان معصوم شده، موانع فراوانی بوده که پیش روی فعالیت آنان قرار داشته و برای حضور فعال امام معصوم در جامعه، وجود مقتضی به تنهایی کفایت نمی‌کند، بلکه باید موانع فعالیت آنان نیز برطرف شود. 💠دریافت کتاب از کتابخوان پژوهان 🌐https://eitaa.com/isca24/7148