اقتدار تمدنی و مسئلۀ عزت
برخی محققان گونههای مختلفی برای استضعاف بیان کردهاند و استضعاف را امری عام و شامل تلقی کردهاند که مواردی همچون استعباد (به بندگی کشاندن)، استثمار (ضعف اقتصادی)، استبداد (ضعف سیاسی)، استعمار (ضعف ملی)، و استحمار (ضعف فکری، روحی و اخلاقی) را دربر میگیرد. برخی نیز علاوه بر استضعاف اقتصادی (فقر اقتصادی)، و استضعاف فکری و عقلی، بر استضعاف اجتماعی تأکید کرده و ماهیت استضعاف در آیه «نرید ان نمن» را به استضعاف اجتماعی تفسیر کردهاند. براین مبنا، وقتی سخن از دولت مستضعفان (و ضعفا) میشود، منظور از آن دولت پابرهنگان و دولت فقرا نیست. یعنی چنین نیست که پابرهنگی، فقر، و گرسنگی علت شکلگیری دولت و حکومت مستضعفان باشد. اساسا علت غیبت حضرت، ثروتمند بودن مردم و نبود فقر و نداری در میان مردم نیست و برای تبدیل غیبت به ظهور هم نباید فقر و پابرهنگی را توسعه داد. همینطور مراد از دولت مستضعفان، دولتی نیست که حاکمان قدرت تشخیص حق از باطل را نداشته باشند (استضعاف یا ضعف فکری). اگر چنین باشد باید علت غیبت حضرت، قدرت فکری و فهم و شعور مردم باشد و علت ظهور ایشان هم ضعف و ناتوانی فکری مردم به حساب آید و این البته با روایات مربوط به تکامل عقلانی مردم در دوره دولت مهدوی منافات دارد. براین مبنا که استضعاف و ضعف را یکی میگیرد، استضعاف در دولت مستضعفان به معنای استضعاف اجتماعی است، یعنی کسانی که دارای ولایت و حق حاکمیت هستند، اما به جهت اجتماعی حکومت آنان تحقق نیافته است (استضعاف اجتماعی). از این منظر، مقابل استضعاف، اقتدار است و «تحقق حاکمیت نیز بسته به عنصر اقتدار اجتماعی است و نبود عنصر اقتدار و پیش آمدن وضعیت استضعاف، عامل اساسی در تحقق نیافتن حکومت معصوم است».
مشکل چنین نگاهی علاوه بر یکیانگاشتن «استضعاف» و «ضعف»، شقهشقه کردن «استضعاف»، و جزء جزء کردن «اقتدار» است (دیدنِ استضعاف در سطح خرد و غفلت از استضعافِ جامع، نظاممند، و کلان در سطوح تمدنی). در نگرش کلان به مسئله استضعاف هم آنچه در نگاه فوق نادیده گرفته شده، «استضعاف ایمانی» (یا استضعاف در ایمان و عمل صالح) و تأثیر آن در صورتبندی اقتدار اجتماعی و بلکه تمدنی است. در سطح کلان، اقتداری که راه خروج از استضعاف تمدنی خواهد بود، نه اقتداری جزء و خُرد در مقیاس یک محله و شهر و دولت، بلکه اقتداری در مقیاس یک تمدن است. اقتدار تمدنی است که میتواند راههای استضعاف تمدنی را فروبندد.
طرفه اینکه، استضعاف تمدنی صرفا با اقتدار تمدنی هم از بین نخواهد رفت، چرا که همواره مستکبران در وضعیت اقتدار مسلمانان هم برنامهها و نقشههای زیادی دارند تا آنها را تحقیر کنند و سبک بشمارند (تعبیر «استخفاف» در ادبیات قرآنی). زمانی عملیات استضعاف از ناحیه مستکبران، بیمعنا و بیفایده خواهد بود که مومنان و صالحان نه تنها اقتدار پیدا کنند و قوی شوند، بلکه قوت و اقتدار آنها منجر به «عزت جهانی» نیز بشود. اساسا در وضعیت عزت است که عملیات استضعاف از طرف مستکبران به پایان خواهد رسید. در این نگاه، قوت و قدرت گام اول است و عزت و شکوه انسانی و تمدنی گامی است نهایی برای رهایی از استضعاف. و تمدنها با انسانهای بزرگ ساخته میشوند و انسانهای بزرگ هم با عزت انسانی بزرگتر میشوند.
ادامه 👇👇
@Habibollah_Babai
نتیجه
حال آیا در وضعیت غیبت و در وضعیت استمرار استضعاف، امکانی برای حرکت تمدنی در جامعه وجود دارد یا نه؟ آیا اساسا میتوان تمدن مستضعفین را داشت و آیا مستضعفان در عین استضعاف میتوانند حرکت تمدنی و یا احیای تمدن را داشته باشند؟ روشن است اگر استضعاف به معنای ضعف (ضعف اجتماعی، ضعف فکری، یا ضعف ایمانی) باشد، بدون شک در وضعیت ضعف نمیتوان تمدنی را برساخت؛ اما اگر استضعاف را به گونهای دیگر تعریف کنیم و در آن بین ضعف و استضعاف تفکیک شویم، و بر این نکته همچنان تأکید کنیم که همیشه چنین نیست که استضعاف منجر به ضعف در ناحیه اقتدار اجتماعی و یا ضعف در ناحیه ایمان و عمل صالح شود، آنگاه می توان برای مستضعفان، اقتداری را تعریف کرد و برای مستضعفان امکان عمل صالح را ترسیم و تسهیل کرد. در این صورت، در دوره استضعاف (در عصر غیبت) مومنان و مستضعفان با استقامت در برابر جریان استکبار میتوانند کسب اقتدار و کسب ایمان و عمل صالح کنند و آنگاه به سمت تمدن حرکت کنند تمدنی که در آن هم اقتدار جامع و جهانی وجود دارد و هم اقتدار ایمانی (و نمکن لهم دینهم). ا در چنین وضعیتی، میتوان مستضعف بود، در عین حال اقتدار داشت، میتوان مستضعف بود در عین حال امکانی برای ایمان جامع و عمل صالحِ کامل داشت. این اقتدار و این ایمان و عمل صالح موجب رفع استضعاف نمیشود، ولی میتواند زمینهساز شکلگیری تمدن اسلامی در دوره غیبت و آنگاه ظهور امام عصر عج بشود. در این صورت، میتوان در عصر غیبت تمدن ساخت و حضور امام را هم در وضعیت تمدن طلب کرد.
@Habibollah_Babai
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺
🍃🍂🌺🍃🍂🌺
🍂🌺🍂
🌺
مژده ای دل که مسیحا نفسی میآید
که ز انفاس خوشش بوی کسی میآید
از غم هجر مکن ناله و فریاد که دوش
زدهام فالی و فریادرسی میآید
زآتش وادی ایمن نه منم خرم و بس
موسی آنجا به امید قبسی میآید
هیچ کس نیست که درکوی تواش کاری نیست
هرکس آنجا به طریق هوسی میآید
کس ندانست که منزلگه معشوق کجاست
این قدر هست که بانگ جرسی میآید
جرعهای ده که به میخانهٔ ارباب کرم
هر حریفی ز پی ملتمسی میآید
دوست را گر سر پرسیدن بیمار غم است
گو بران خوش که هنوزش نفسی میآید
خبر بلبل این باغ بپرسید که من
نالهای میشنوم کز قفسی میآید
یار دارد سر صید دل حافظ یاران
شاهبازی به شکار مگسی میآید
#حافظ
🌺
🍂🌺🍂
🍃🍂🌺🍃🍂🌺
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺
🆔
هدایت شده از مرسلات مدیا
🔴🔶درآمدی بر نظام اخلاقی قرآن
مولف: حسن سراج زاده
نگاهی نو به چگونگی شناخت و نظاممندسازی گزارههای اخلاقی قرآن در کتاب «درآمدی بر نظام اخلاقی قرآن» توسط حجتالاسلاموالمسلمین حسن سراجزاده تبیین شده است.
نویسنده در این کتاب مقدس، نشانههای استوار و یقینی آفریدگار هستی بیان کرده است و تحقیق نموده است که انسان با کاوش و بررسیهای عمیق و دقیق میتواند به معارف پنهان آن دست یابد و بدان عمل کند تا مسیر هدایت را صحیح و دقیق بپیماید.
ایشان اخلاق را اساسیترین هدف انبیا و محور اصلی کتابهای آسمانی بیان کرد .همانگونه که پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) در فلسفة نبوت خویش فرمودند:«انما بعثت لاتمّم مکارم الاخلاق»؛ از این رو، ضرورت است با بهرهگیری از قرآن کریم، نظام اخلاقی قرآن استخراج و تدوین شود تا الگویی شایسته برای پژوهشهای قرآنی و تحقیقات اخلاقی قرار گیرد.
قرآن از زوایای مختلف ابعاد اخلاقی، یعنی معرفت، عاطفه، اراده، فعل و منش و با جنبههای مثبت و منفی، منظومه بزرگ اخلاقی را تشریح کرده و فرا روی انسان قرار داده است که نظاموارة وسیعی را شکل می دهد.
#معرفی_کتاب
#پژوهشکده_الهیات_و_خانواده
@taghcheh1399
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قواعد فقه سیاسی
شریعتی، روحالله؛ قواعد فقه سیاسی؛ تهیهکننده: پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی؛ چاپ اول، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تابستان 1387، 464ص رقعی.
پادکست چکیده کتاب اخلاق منصوری.mp3
11.29M
پادکست(فایل صوتی) چکیده کتاب اخلاق منصوری
✅بشنوید
#پادکست
#معرفی_آثار
#مرکز_احیای_آثار
🌐https://eitaa.com/isca24/7200
#مصاحبه_خبری
#پژووهشکده_مهدویت_وآینده_پژوهی
#خدامراد_سلیمیان
✅در گفت وگو با رسا بررسی شد؛نقش امدادهای غیبی در قیام جهانی حضرت مهدی موعود
🔷حجت الاسلام سلیمیان در تبیین نقش امدادهای غیبی در قیام جهانی حضرت مهدی، گفت: مطابق قرآن و روایات خداوند به امام زمان(عج) و یاران ایشان امدادهای بیرونی و درونی می رساند.
🔷حجت الاسلام خدامراد سلیمیان ریزی عضو هیأت علمی پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به تبیین شیوه قیام امام زمان(عج) پس از ظهور پرداخت و اظهار داشت: برخلاف پندار برخی که بنیان قیام مهدی موعود را بر پایه امدادهای غیبی می دانند، بی گمان اساس قیام و حکومت جهانی امام زمان(عج)، برپايه امور طبیعی و سنت های جاری خداوند است.
وی افزود: البته به اقتضای بزرگی و گستردگی این قیام در همه کره زمین، و نیز مجهز بودن دشمنان به امکانات بسیار و پیشرفته، خداوند برخی از نیروهای پنهان و فراطبیعی که از آن «امدادهای غیبی» یا «امدادهای الهی» یاد می شود را در اختیار او قرار خواهد داد تا زمینه های پیروزی آن حضرت و یارانش، هر چه بهتر فراهم شود.
🔹این پژوهشگر مهدویت با بیان این که از بررسی آیات و روایات به دست می آید که امدادهای غیبی را می توان به دو دسته عمده تقسیم کرد، خاطرنشان ساخت: دسته اول امدادی های بیرونی است، مانند فرستادن لشکر الهی، انجام اموری که غیرممکن می نماید، حفظ و صیانت مؤمنین، افزایش نعمت های دنیوی و حکومت دادن به صالحان و دسته دوم نیز امدادی های درونی است.
✍️حجت الاسلام سلیمیان اضافه کرد: امدادهای درونی نیز اموری مانند هدایت بخشی و آرامش قلبی، اندک نمایی دشمنان در نگاه دوستان و ایجاد ترس و وحشت در دل دشمنان است که هریک در روند قيام نقش خاصی ایفا خواهند کرد.
وی با تأکید بر این که در میان روایات مربوط به امدادهای غیبی برخی از جهت سند مخدوش هستند، گفت: اما شماری نیز دارای اعتبار بوده و بر اساس آنها می توان حکم به حضور برخی از امدادهای الهی در قیام جهانی موعود کرد، بنابراین به روشنی میتوان گفت بر پایه سنت های خداوند رویارویی با اهل باطل وظيفه اهل ایمان است و پیروزی از آن آنهاست اگرچه خداوند به عنوان حق مطلق همواره در جبهه حق است اما به قدر ضرورت، امدادهای خود را برای پیروزی آنها می فرستد.
🔳این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه بیان داشت: این امدادها البته در جایی خواهد بود که اهل حق به خداوند ایمان آورده در راه از خود پایداری نشان دهند و از آن جایی که قیام مهدی موعود(عج) بزرگ ترین رو دررویی جبهه حق با باطل است خداوند امدادهای خود را به طور ویژه در آن گسیل خواهد داشت و البته امام مهدی(عج) و یاران او در اوج احراز شرایط جلب این امدادهای الهی خواهند بود
🌐https://eitaa.com/isca24/7202
#کرونا_ویروس
#جلسات_ویبناری
#مرکز_مطالعات_اجتماعی_وتمدنی
✅وبینار «چالشهای نظری کرونا در علوم اسلامی» برگزار میشود.
❎هفتمین وبینار کرونا با موضوع «چالشهای نظری کرونا در علوم اسلامی» به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با حضور اساتید و کارشناسان امروز یکشنبه ۲۴ فروردین ماه برگزار می شود.
🔶پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تاکنون وبینارهای متعددی را در اسفندماه سال ۹۸ و فروردین سال ۹۹ با همکاری دانشگاههای امام صادق (ع) و باقرالعلوم (ع) برگزار کرده و به ابعاد اجتماعی و فرهنگی کرونا در ایران و در جهان اسلامی پرداخته است.
▪️آنچه در هفتمین وبینار مربوط به موضوع کرونا مورد تأکید و تمرکز خواهد بود، نه ابعاد اجتماعی کرونا و پیامدهای آن در عرصه مناسک دینی و دین داری و نه تحلیل اجتماعی از حوزه علمیه و یا شهر مذهبی قم در مواجهه با ایپدمی کروناست.
🔳بررسی چالشها و قابلیتهای علمی علوم اسلامی (مانند فقه، کلام، عرفان و فلسفه) در مواجهه با ایپدمی هایی از این قبیل است. آیا علوم اسلامی پاسخهایشان در مورد شرور در عالم هستی پاسخگو و قانع کننده است یا نه (علوم انسانی و مسئله شر) ثانیاً: آیا این علوم در وضعیت شر میتوانند به حفظ ایمان بپردازند (علوم انسانی و مسئله ایمان)؟ و ثالثاً: آیا این علوم میتوانند داشتههای خود را با بسترهای فرهنگی مرتبط ساخته و داشتههای خود را در ساحت فرهنگ عمومی نهادینه کنند (علوم انسانی و مسئله فرهنگ).
🔷این جلسه یکشنبه ۲۴ فروردین ماه از ساعت ۱۱ تا ۱۳ برگزار خواهد شد و لینک جلسه هم متعاقباً اعلام خواهد شد.
🌐https://eitaa.com/isca24/7203
#مصاحبه_علمی
#محمد_تقی_رباتی
#پژووهشکده_مهدویت_وآینده_پژوهی
✅عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:جهاد رسانه ای بصیرت افزا، لازمه مقابله با جریان های انحرافی مدعیِ مهدویت است
✍️ایسکا/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: جهاد رسانه ای بصیرت افزا، لازمه مقابله با جریان های انحرافی مدعی در عرصه مهدویت است.
به گزارش پایکاه اطلاع رسانی ایسکتا ( پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) به نقل از خبرگزاری حوزه حجت الاسلام والمسلمین محمد تقی ربانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تبریک فرارسیدن نیمه شعبان به همه عاشقان و ارادتمندان امام زمان(عج) اظهار داشت: یکی از مسایلی که به عنوان آسیب در مساله انتظار و مهدویت باید مورد توجه باشد، رفتارهای احساسی و بدون پشتوانه منطقی و عقلانی است که خود نشانه ای از شتابزدگی در جامعه آن هم برپایه گزاره هایی است که چنان استوار و مُتقن نمی باشند.
وی افزود: برخی حدسیات و برداشت هایی در جامعه به عنوان نشانه های ظهور مطرح می شود که نمی توانیم برای آن ها توجیه مناسب و منطقی و عقلانی داشته باشیم و اساساً نباید به این مسایل دامن زد چرا که در گذشته نیز اگر ما تاریخ اسلام و شیعه را بنگریم از این زاویه و به خاطر این شتابزدگی هایِ احساسی، ضربه ها و لطمات بسیاری خورده ایم.
✅لزوم جهاد رسانه ای در راستای تعمیق معارف مهدوی
عضو انجمن مهدویت حوزه علمیه قم همچنین خاطرنشان کرد: از این حیث جامعه اسلامی از رسانه ها انتظار دارد که در این عرصه به گونه ای عمل شود که رفتارهای مربوط به تهییج و ایجاد علاقه به حضرت صاحب الزمان(عج) باعث برداشت های غلط از مساله مهدویت و تلقی شتابزده و انحرافی نشود بلکه بر عکس به تعمیق باورهای مهدوی افراد جامعه کمک کند.
وی گفت: از سوی دیگر انتظار می رود که رسانه های جمعی از جمله صدا و سیما، صرفاً انتقال دهنده مطالب و انعکاس دهنده اخبار نباشند بلکه نقش مهم و کلیدی در بحث فرهنگ سازی و جریان سازی ایفا کنند.
🔶حجت الاسلام و المسلمین ربانی همچنین با اشاره به اهمیت برخورداری از دکترین ها و پیوست های فرهنگی در خصوص نوع فعالیت رسانه ها ابراز داشت: از منظر آموزه های دینی، رسانه نباید هر رطب و یابسی را به عنوان خبر و اطلاع رسانی منتشر کند بلکه در این باره به تعبیر مقام معظم رهبری باید پشت نقل قول ها و فعالیت های رسانه ای، یک نوع بینش و حکمتی وجود داشته باشد، خصوصاً در رابطه با ترویج و تبیین آموزه ها و معارف ناب مهدوی که نیاز به جهاد رسانه ای توأم با بصیرت عمیق احساس می شود.
💠جزئیات در لینک زیر
🌐https://b2n.ir/mahdaveyat