🎤 اگر ممکن است دربارۀ فعال مثبت و منفی بیشتر توضیح دهید.
🖌دکتر رفیعیهنر: رئیس جمهور فعالِ مثبت، از موقعیت و کار خود رضایت داشته و همیشه مایل است خودش بدون نیاز به فشار خارجی وارد عمل شود. به توانایی خود باور داشته و حتی در پی ایجاد فرصتهای عمل است. او دغدغۀ وقایع گذشته را دارد، اما به آینده گرایش دارد، حوادث گذشته او را دلسرد نمیکند و خوشبین است و امیدوار.
نوع فعالِ منفی نیز به همان اندازۀ فعال مثبت کار میکند، اما از کار خود راضی نیست و تمایل دارد به محیط خود واکنش تهاجمی نشان دهد. درحالیکه بلندپرواز بهنظر میرسد (چون فعال است) اما خودش اساساً نسبت به اهداف و موقعیت خود، احساس ناامنی میکند. چنین کسی شدیداً به واکنشهای مثبت افراد دیگر وابسته است تا به او اطمینان خاطر دهند، درحالیکه خیلی راحت میتواند در مورد کار و تواناییهایش دچار افسردگی شود.
🎤 شخصیت منفعل چگونه است؟ آیا آن هم به مثبت و منفی قابل تقسیمبندی است؟
🖌دکتر رفیعیهنر: بله. همینطور است؛ یک فرد منفعلِ مثبت، دفتر کار را دوست دارد و از آن احساس رضایت میکند، اما احتمالاً خودش در انجام وظایف خود اقدامی نمیکند. حوادث باید او را مجبور به پاسخگویی به آنها کند و این عدم ابتکار عمل به راحتی منجر به ناامیدی او میشود. این فرد را نمیتوان بیتفاوت نامید، امّا کار برای او همه چیز نیست. یعنی از وظایف خود غفلت نمیکند، ولی بیشتر از حد لازم هم کار نمیکند.
درصورتیکه یک رئیس جمهور منفعلِ منفی، نه خیلی سخت کار میکند و نه از کار خود راضی است. او همچنین برای دریافت اطمینان در مورد درستبودن و فضیلت عملکرد خود، بسیار به مردم وابسته است. با توجه به اینکه کارش را دوست ندارد، سعی میکند تا آنجا که میتواند، از فعالیتها فاصله داشته باشد.
🎤 با این شرایط، ورود چنین فردی به عرصۀ سیاست چه لزومی میتواند داشته باشد؟
🖌دکتر رفیعیهنر: درک اینکه چرا شخصی با این نگرش در وهلۀ اول وارد سیاست میشود، واقعاً دشوار است، اما توجیه این افراد، بیشتر این است که چون احساس وظیفه کردهاند، وارد میدان شدهاند!
🎤 در مطالعاتی که در این زمینه انجام شده، چه نسبتی بین رشته و مدرک تحصیلی این افراد با میزان موفقیت آنان میتوان در نظر گرفت؟
🖌 دکتر رفیعی هنر: در واقع میتوان گفت که در هیچکدام از مطالعات انجامشده، مدرک یا نوع رشتۀ تحصیلیِ افراد، پیشبینی کنندۀ موفقیت عملکرد آنها نبوده است و امیدواریم درک افراد جامعه از شرایط موجود، آنها را به یک انتخاب کارآمد سوق دهد و انتخاب شایستهای داشته باشند.
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
دبیر اجرایی همایش ملی «معنویت و علوم اسلامی» ضمن اعلام این خبر گفت: با توجه به استقبال شرکتکنندگان و درخواستهای مکرر ایشان مبنی بر تمدید زمان ارسال چکیده و مقالات، مهلت ارسال چکیدۀ مقالات تا 26 تیر ماه و مهلت ارسال اصل مقالات تا 15 شهریور تمدید گردید.
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
حجت الاسلام دکتر مسلم گریوانی ضمن تشکر از اساتید، دانشجویان و صاحبان آثار ارسالی به دبیرخانه همایش، تصریح کرد: آن دسته از علاقهمندانی که تا کنون موفق به ارسال چکیده و مقالات خود نشدهاند، میتوانند در مدت زمان باقی مانده، مقالات خود را از طریق سایت همایش به آدرس Spi.isca.ac.ir به دبیرخانۀ اجرایی همایش ارسال نمایند.
وی افزود: همایش ملی «معنویت و علوم اسلامی» با درجه ISC در آبان ماه سال جاری برگزار خواهد شد و مقالات برگزیده در فصلنامههای علمی پژوهشی چاپ میشود. علاقهمندان به پیگیری اخبار همایش میتوانند از طریق لینک زیر در کانالهای ایتا و واتساپ عضو شوند.
برای عضویت کلیک کنید:
كانال ایتا 👈 https://eitaa.com/Spiresearch
كانال واتساپ 👈 https://b2n.ir/d29084
♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️
👈 هشتمین پیش نشست همایش ملی معنویت و علوم اسلامی
✍️ موضوع: الگوی استخراج مسائل در موضوع رابطه معنویت و فلسفه اسلامی
👨🏫 ارائه: آقای دکتر رضا اکبری
⏰ سهشنبه، 25خردادماه
ساعت 18 الی 19:15
لینک: http://dte.bz/ethicsconf
هدایت شده از Syed Ali
#کارگاه_آموزشی
#پژوهشکده_اخلاق_ومعنویت
❎ سومین جلسه از کارگاه آموزشی مسئلهشناسی معنویت پژوهی
⬅️مسئله شناسی در حوزۀ سبک زندگی و اخلاق
👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهدی علیزاده
⬅️ مجری: پژوهشکدۀ اخلاق و معنویت با همکاری میز توانمندسازی علوم اسلامیِ دفتر تبلیغات اسلامی،
⏰زمان: چهارشنبه 26 خرداد ماه 1400
🌐 لینک شرکت در جلسه:
http://dte.bz/ethicsconf
برای اطلاع از آخرین برنامهها:
سایت: http://spi.isca.ac.ir
کانال واتساپ: https://b2n.ir/d29084
کانال ایتا: https://b2n.ir/h59565
قابل توجه طلاب و دانشجویان:
👇👇👇
پذیرش رشته اخلاق کاربردی
(شامل دروس اخلاق رسانه، پزشکی، زیستی، مهندسی و...) در مقطع کارشناسی ارشد ویژه طلاب در دانشگاه باقرالعلوم(ع):
زمان: ۱ الی۶ تیرماه
http://azmoon.bou.ac.ir/
02532136628
پژوهشکده اخلاق و معنویت برگزار کرد؛
جلسۀ کمیتۀ علمی همایش معنویت و علوم اسلامی
به همت پژوهشکده اخلاق و معنویت، ششمین جلسۀ کمیتۀ علمی همایش بینالمللی معنویت و علوم اسلامی، صبح روز دوشنبه 14 تیرماه برگزار شد.
در این جلسه که با حضور حجتالاسلام والمسلمین محمدجواد رودگر؛ دبیر علمی همایش، حجتالاسلام والمسلمین مسلم گریوانی؛ دبیر اجرایی همایش، دکتر احمد شاکرنژاد؛ مدیر گروه اسلام و مطالعات معنویت و آقای حسین مرادی، رئیس ادارۀ امور پژوهشی برگزار شد، گزارشی از وضعیت مالی همایش، قراردادها، دستور پرداختها و مقالات رسیده ارائه و دربارۀ این موضوعات بحث و تبادل نظر شد.
همچنین در این جلسه مقرر شد کرسی «معنویت به مثابه علم» با ارائۀ حجتالاسلام والمسلمین حمیدرضا مظاهریسیف برگزار گردد.
جلسۀ پژوهشکده اخلاق و معنویت با رئیس اداره امور مالی پژوهشگاه
مدیران گروههای سهگانه پژوهشکده اخلاق و معنویت روز سهشنبه 15 تیرماه، با مدیر مالی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی جلسه همافزایی برگزار کردند.
در این جلسه که با حضور حجتالاسلام والمسلمین دکتر محمدتقی اسلامی؛ مدیر گروه اخلاق، حجتالاسلام والمسلمین دکتر حسن بوسلیکی؛ مدیر گروه تربیت، دکتر احمد شاکرنژاد؛ مدیر گروه اسلام و مطالعات معنویت، آقای حسین مرادی؛ رئیس ادارۀ امور پژوهشی و آقای محمد اسدزاده؛ رئیس ادارۀ امور مالی و عامل ذیحساب دانشگاه باقر العلوم(ع) و پژوهشگاه برگزار شد، گزارشی از وضعیت پرداختهای مالی، دستور پرداختها و مشکلاتی که در روند پرداخت حقالزحمه پروژهها پیش آمده، ارائه و دربارۀ این موضوعات و راههای حل و فصل آن بحث و تبادل نظر شد.
جلسۀ یادشده از ساعت 11 الی 13 در اتاق جلسات پژوهشکده اخلاق و معنویت برگزار شد.
👈گفتگو با دکتر حمید رفیعیهنر (استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)؛
عنوان: روانشناسی اسلامی در ایران؛ گذشته، حال، آینده ✍️ برای اولینبار وضعیت روانشناسی اسلامی در ایران در سطح بینالمللی در قالب یک فصل از کتاب روانشناسی اسلامی در سراسر جهان، توسط حجتالاسلام دکتر رفیعیهنر؛ استادیار پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و حجتالاسلام والمسلمین دکتر مسعود آذربایجانی؛ استاد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تدوین و معرفی گردید.
به همین بهانه پژوهشکده اخلاق و معنویت گفتگویی با دکتر حمید رفیعیهنر انجام داده که در ذیل میخوانید:👇👇👇👇
🔶 لطفا ابتدا درباره کلیات کاری که انجام شده، توضیحاتی بفرمایید.
♦️وضعیت روانشناسی اسلامی در ایران و در سطح بینالمللی، برای اولینبار است در قالب یک فصل از کتاب روانشناسی اسلامی در سراسر جهان تدوین و معرفی شده است. بحمدالله این کار مشترکی بوده که بنده و حجتالاسلام والمسلمین دکتر مسعود آذربایجانی؛ استاد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به سامان رساندیم.
🔶 عنوان این فصل از کتاب روانشناسی اسلامی چیست؟
♦️عنوان این اثر Islamic psychology in Iran: past present and future است.
🔶 لطفاً بفرمایید در این بخش از اثر، به چه مطالبی پرداختهاید؟
♦️در فصل مذکور، علاوه بر معرفی اندیشههای کمتر معرفیشدۀ اندیشمندان مسلمان شیعی در ایران، تلاش شده تا حد ممکن، تمام مراکز علمی، انجمنها، آثار، برنامههای آموزشی و نهادهای خدماتی فعال در عرصه یادشده در ایران معرفی گردد و چالشهای روانشناسی اسلامی مورد بررسی قرار گرفته و چشمانداز آینده نیز ترسیم شود.
🔶 از تحقیقات، پروژهها و فعالیتهای پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و پژوهشکده اخلاق و معنویت، چقدر در این فصل منعکس شده است؟
♦️بنده در این فصل سعی کردهام بخشی از پروژه در دست تحقیق خودم در پژوهشکده اخلاق و معنویت را با عنوان «وضعیت سنجی سنجههای روانشناسی اخلاق» نیز منعکس نمایم؛ چرا که اکثر این سنجهها عملاً در دایرۀ بزرگ روانشناسی اسلامی قرار دارند.
در مقالۀ مذکور یادآور شدهام که طبق بررسیهای انجامشده در میان مقیاسهای طراحیشده در ایران، از سال 1970 تا 2019 میلادی، حدود هفتاد مقیاس شناسایی شده و این مقیاسها بر اساس منابع اسلامی در زمینههای فضیلتهای مثبت طراحی شده است؛ مثلاً برای نمونه، توکل به خداوند، امید، تواضع، قناعت، شکر، صبر، عفو و گذشت، شجاعت، خوشبینی و کرامت از آن دسته هستند. همچنین صفات ناپسندی مانند: تكبر، حرص، حسادت، خودفریبی، غفلت، دنياگرايي و تعصب، جزو رذیلتهای اخلاقی قرار میگیرد و تنظیم رغبت، هوش اخلاقی، قدرت اراده، خودمهارگری، ثبات قدم و حرمت خود، از سازههای روانشناختی است.
از سوی دیگر نیز تلاش شده «پژوهشکده اخلاق و معنویت» و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ذیل نهادهای علمی فعال در عرصه میانرشتهای روانشناسی و اخلاق اسلامی معرفی گردد.
🔶 به نظر جنابعالی، انتشار این اثر چه تاثیری در ارتباطات بینالمللی میتواند داشته باشد؟
♦️امیدواریم که انتشار این اثر، فتح بابی در ایجاد و گسترش ارتباط پژوهشگران بینالمللی با محققان و روانشناسان ایرانی باشد.
🔶 کتاب روانشناسی اسلامی در سراسر جهان کجا انتشار یافته و علاقهمندان چگونه به آن دسترسی دارند؟
♦️کتاب روانشناسی اسلامی در سراسر جهان (Islamic Psychology Around the Globe) به سرویراستاری دکتر امبر حق (Amber Haque) و دکتر عبداله رُزمن (Abdallah Rothman) و مقدمه دکتر توماس جی پلانت (Thomas G. Plante) در هفده فصل و به قلم پژوهشگرانی از هفده کشور، توسط انتشارات انجمن بینالمللی روانشناسی اسلامی با همکاری مراکز علمی سیاتل واشنگتن، در ماه اخیر (ژوئن2021) منتشر شده است.
🔶 و به عنوان سخن پایانی اگر نکتهای دارید، بفرمایید.
♦️انشاءالله به زودی و در آیندۀ نزدیک، گزارشی از فصل روانشناسی اسلامی در ایران و دیگر فصول کتاب یادشده را در قالب یک نشست علمی در پژوهشگاه ارائه خواهیم کرد.
کانال پژوهشکده اخلاق و معنویت:
https://eitaa.com/joinchat/3557752859C60d2d0a4dd