eitaa logo
مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان
963 دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
2.4هزار ویدیو
477 فایل
صفحه رسمی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان آدرس: خیابان مسجد سید کوچه ۲۴ تلفن: ۰۳۱۳۲۳۵۷۶۱۳ نمابر: ۰۳۱۳۲۳۵۷۸۷۵ ارتباط با ادمین: @isfahanmasajed_admin کانال خبرنامه: @khabarnamehmasjed کانال منبر: @menbarisfahan
مشاهده در ایتا
دانلود
با سلام و تسلیت ایام باستحضار می‌رساند سومین دوره ویژه «مهارت بیان تفسیر» از ١۶ خرداد به مدت پنج هفته در روزهای «چهارشنبه و پنجشنبه» از ساعت ٧/٣٠ تا ١١ صبح در مرکز فرهنگی آیت الله خادمی واقع در چهارباغ پایین، خ جامی شرقی؛ توسط اساتید برجسته اعزامی از قم برگزار می‌شود و در پايان گواهی اتمام دوره تقدیم می‌گردد. ائمه جماعات شاخص و اساتید مبرز حوزه، می‌توانند جهت ثبت نام و بهره‌گیری از این دوره ارزشمند تا پایان روز سه‌شنبه (١۵ خرداد) با شماره 09133154824 حجت‌الاسلام عزیزی تماس حاصل فرمایند. ✍️ مرکز رسیدگی به امور مساجد و ستاد تفسیر اصفهان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ سه‌شنبه ١۵ خرداد ١۴٠٣ 🌙 الثلاثاء ٢۶ ذی‌القعده ١۴۴۵ 🌲 ژوئن 2024 Tuesday 04 ❇️ وقایع مهم روز: ☀️ سالگرد بازداشت امام خمینی (ره) و قيام خونين مردم ایران در ١۵ خرداد سال ١٣۴٢ شمسی و به خاک و خون کشیدن هزاران نفر توسط حکومت منحوس شاهنشاهی 💠 حدیث روز: 💎 پیامبر اکرم (ص): «فَوقُ كُلِّ ذِی‌بِرّ‍ٍ بِرٌّ حتّی یُقتلَ الرّجُلُ شهیداً فی سبیلِ الله» «هر عمل نیکی، عملی نیکوتر از خود دارد، مگر شهادت در راه خدا که عملی نیکوتر از آن وجود ندارد» 📚 خصال، ج ١، ص ٨ https://eitaa.com/ROOZBARG
786.5K
مناسبت: سالروز موضوع: «» ❓کلمه ولایت مطلقه در عصر پیامبر به این معنی استعمال شده است که اگر رسول خدا، شخصی را به انجام کاری امر کنند، انجام آن حتی اگر از سخت‏ ترین کارها هم باشد بر آن فرد واجب است؛ حال سؤال این است که آیا ولایت فقیه در عصر ما با توجه به این که پیامبر معصوم بودند و در این زمان ولیِّ معصوم، وجود ندارد به همان معنای عصر پیامبر است؟ ✅ مراد از ولايت مطلقه فقيه جامع‌الشرايط اين است که دين حنيف اسلام که آخرين دين آسمانى است و تا روز قيامت استمرار دارد، دين حکومت و اداره امور جامعه است؛ لذا همه طبقات جامعه اسلامى ناگزير از داشتن ولى امر و حاکم و رهبر هستند تا امت اسلامى را از شر دشمنان اسلام و مسلمين حفظ نمايد، و از نظام جامعه اسلامى پاسدارى نموده و عدالت را در آن برقرار و از ظلم و تعدّى قوى بر ضعيف جلوگيرى نمايد، و وسائل پيشرفت و شکوفايى فرهنگى، سياسى و اجتماعى را تأمين کند؛ اين کار در مرحله اجرا ممکن است با مطامع و منافع و آزادى بعضى از اشخاص منافات داشته باشد، حاکم مسلمانان پس از اين که وظيفه خطير رهبرى را طبق موازين شرعى به عهده گرفت، بايد در هر مورد که لازم بداند تصميمات مقتضى بر اساس فقه اسلامى اتخاذ کند و دستورات لازم را صادر نمايد. تصميمات و اختيارات ولى فقيه در مواردى که مربوط به مصالح عمومى اسلام و مسلمين است، در صورت تعارض با اراده و اختيار آحاد مردم، بر اختيارات و تصميمات آحاد امّت مقدّم و حاکم است... 📚 اجوبه الاستفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «امام امت (٣)» ✍️ مناسبت روز: ١۵ خرداد سالروز قیام مردم ایران در سال ١٣۴٢ شمسی در اعتراض به دستگیری امام راحل و حمایت از مبارزات انقلابی ایشان بود که نقش امام و ماجرای این قیام خونین را در روزبرگ روز گذشته تقدیم نمودیم و انشاالله در سخن امروز نیز این مبحث را ادامه می‌دهیم؛ ✍️ تبعید امام به ترکیه و عراق همانطور که گذشت امام ابتدا به ترکیه و بعد از یازده ماه به تبعیدگاه دوم یعنی کشور عراق منتقل شدند. «مشکلات امنیتی دولت ترکیه» و «افزایش فشارهای داخلی جامعه مذهبی ایران» و همچنین «فضای ساکت و سیاست ستیزِ آن ایام در حوزه نجف و وجود علمای بزرگ در آن حوزه و کم‌رنگ شدن احتمالی برتری‌های امام در عرصه‌های علمی و اجتماعی» و نیز «وجود رژیم سفاک بعثی حاکم بر عراق» که خود مانعی بزرگ برای فعالیت‌های سیاسی حضرت امام به شمار می‌آمد، از جمله دلایل شاه برای تغییر محل تبعید امام امت بود. دوران اقامت ۱۳ ساله امام خمینی (ره) در نجف در شرایطی آغاز شد که هر چند در ظاهر فشارها و محدودیت‌های مستقیم در حد‌ّ ایران و ترکیه وجود نداشت، اما این‌بار مخالفت‌ها و کارشکنی‌ها و زخم زبان‌ها نه از جبهه دشمن و شاه بلکه از ناحیه روحانی نمایان و شیاطین مخفی شده در لباس دین، آنچنان گسترده و آزاردهنده بود که امام با همه صبر و بردباری معروفشان، بارها از سختی شرایط در این سال‌ها، به تلخی تمام، یاد کرده‌اند؛ امام در این دوران سخت، علیرغم دشواری‌های پدید آمده، هیچگاه دست از مبارزه نکشیدند و همواره با سخنرانی‌ها و پیام‌های خویش، امید به پیروزی را در دل مردم ایران زنده نگاه می‌داشتند. در همین دوران، شاه در ادامه سیاست‌های دین‌ستیز خود، وقیحانه تاریخ رسمی کشور را از مبدأ هجرت پیامبر (ص) به مبدأ سلطنت شاهان هخامنشی ایران تغییر داد و امام بلافاصله در واکنشی سخت، فتوا به حُرمت استفاده از این تاریخ بی‌پایه دادند که با استقبال شدید مردم ایران روبرو گردید و تبدیل به افتضاحی مجدد برای رژیم پهلوی شد، به‌گونه‌ای که شاه ناگزیر از عقب‌نشینی و لغو تاریخ شاهنشاهی شد و یکبار دیگر قدرت و نفوذ حضرت امام در ایران نمایان گردید. ✍️ اوج‌گیری مجدد قیام عوامل شاه در اول آبان ۱۳۵۶ در جنایتی فاحش، حاج آقا مصطفی خمینی (ره) فرزند ارشد امام را مسموم و به شهادت رساندند و این موضوع، نقطه آغاز دوباره قیام جامعه اسلامی ایران شد؛ شهادت حاج آقا مصطفی، نه تنها در عزم و اراده خمینی کبیر تأثیری نگذاشت، بلکه امام این واقعه را از الطاف خفیه الهی دانستند. 👈 رژیم شاه بعد از این اشتباه، بار دیگر دست به اشتباه بزرگتری زد و مقاله‌ای توهین آمیز علیه امام در روزنامه اطلاعات منتشر نمود که همین موضوع، منجر به قیام ۱۹ دی ١٣۵۶ مردم قم شد که طی آن جمعی زیادی از مردم به خاک و خون کشیده شدند؛ اما گویی این‌بار حکومت نظامی و گلوله اثر خود را از دست داده بود! و مردم شجاع و متدین تبریز در چهلم مردم قم و سپس مردم شهرهای دیگر ایران یک به یک به پا خواستند و آتش انقلاب دیگر به سردی گرایید. ✍️ هجرت امام از عراق به پاریس شاه که از حضور امام در عراق و دخالت و ارتباط مستمر ایشان با ایران، بسیار عصبانی و نگران شده بود، امام را مجبور به ترک عراق نمود و حضرت امام، به قصد کویت، نجف را ترک کردند؛ اما دولت کویت نیز با اشاره رژیم‌ ایران از ورود‌امام به‌این کشور جلوگیری کرد، لذا امام، راهی پاریس گردیدند؛ امام، با حضور در فرانسه، آزادی عمل بیشتری یافتند و فعالیت انقلابی خود در ایران را پررنگ‌تر نموده و در دیماه ١٣۵۷ رسماً شورای انقلاب را تشکيل دادند. ایران در این زمان، یکپارچه شعار«مرگ بر شاه» شده بود و شاه با ترس از وضعیت خطیر کشور، پس از تشکیل شورای سلطنت و اَخذ رأی اعتماد برای کابینه بختیار در روز ۲۶ دیماه از کشور فرار کرد و موجی از شادی و سرور در ایران به راه افتاد. ✍️ بازگشت امام خمینی به ایران و پیروزی انقلاب امام پس از فرار شاه در اوایل بهمن ۵۷ تصمیم به بازگشت به کشور گرفتند تا در‌ روزهای سرنوشت ساز و خطیر در کنار ملت قهرمان ایران باشند؛ اما دولت بختیار، ضمن تهدید، فرودگاه‌های کشور را بست، ولی با فشار ملت، بالاخره هواپیمای امام در بامداد ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ وارد کشور شد و انقلاب اسلامی ایران در ٢٢ بهمن به پیروزی رسید و امام امت به حکومت ٢۵٠٠ ساله شاهنشاهی در ایران پایان دادند. ✍️ در پایان، ضمن گرامیداشت نام و یاد امام شهیدان و شهدای دوران انقلاب، با آنها پیمان می‌بندیم که آرمان و انقلاب خونین آنها را حفظ کرده و با تبعیت مطلق از یادگار امام امت، حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) همواره در این مسیر نورانی حرکت کنیم. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ چهارشنبه ١۶ خرداد ١۴٠٣ 🌙 الأربعاء ٢٧ ذی‌القعده ١۴۴۵ 🌲 ژوئن 2024 Wednesday 05 ❇️ وقایع مهم روز: ☀️ هفته محیط زیست 💠 حدیث روز: 💎 امام صادق(ع): «لا تَطيبُ السُكني إلّا بِثَلاثٍ: الهَواءِ الطَّيِّبِ وَ الماءِ الغَزيرِ العَذبِ و الأرضِ الخَوّارَةِ» «زندگی جز با سه چيز خوش نمی‌شود: هوای پاك، آب فراوان گوارا و زمين نرم و آماده زراعت» 📚 تحف‌العقول، ص٣٢٠ https://eitaa.com/ROOZBARG
493.1K
مناسبت: «‌» موضوع: ✅ هوای پاک به‌عنوان یکی از مهمترین عناصر محیط زیست است و در اسلام به عنوان یکی از حقوق مسلم برای همه موجودات زنده می‌باشد و منع آن که مانع حیات است، حرام شرعی است؛ ✅ آلوده کردن هوا که موجب ضرر زدن به خود و دیگران می‌شود، یکی از مصادیق ظلم و حق‌الناس بوده و از گناهان بزرگ محسوب می‌شود. ❓آیا استفاده از خودروهایی که آلایندگی بیش از حد مجاز دارند اشکال دارد؟ ✅ از نظر شرعی اگر آلایندگی یک خودرو بیش از حد مجاز است که قانوناً ممنوع شده، استفاده از آن اشکال دارد؛ البته حتی اگر قانون هم منع نکرده باشد ولی صاحب خودرو تشخیص دهد که آلایندگی این خودرو، ضرر زیادی به دیگران می‌زند و برای سلامت دیگران مضر است، باز هم استفاده از این خودرو جایز نیست. 📚 https://farsi.khamenei.ir با ما همراه شوید 👇 https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز:« و» ✍️ مناسبت روز: در ایام هفته محیط زیست قرار داریم و به همین مناسبت، سخن امروز را به این موضوع اختصاص می‌دهیم؛ «محيط زيست» از موضوعات بسيار مهمی است که بشر امروز و مدعیان تمدن‌های غربی تنها در چند دهه‌ی اخير، آن را مورد توجه قرار داده و نهادهای مختلف بين‌المللی برای صيانت از آن تشکیل داده‌اند؛ اما این موضوع مهم در هزار و چند صد سال قبل، مورد تدقیق و تأکید دین مترقی اسلام بوده، چنانچه علاوه بر آيات متعدد قرآن، صدها روايت از اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) مبنی بر حفظ محيط زيست به ما رسيده و بر همین اساس رهبر معظم انقلاب تأکید فرمودند: «حفظ محیط زیست، این چیزی که امروز دنیا به آن دست یافته، از جمله‌ی چیزهایی است که جزو تعالیم اولیه اسلام بوده است...» (۱۳۸۹/۰۱/۰۹) بی‌شک مهمترین عنصر در محیط زیست که منع آن باعث منع زندگی است و از حقوق مسلّم همه‌ی انسان‌ها و بلکه همه‌ی موجودات زنده است و در اسلام نیز بر آن تأکید فراوان شده «» است؛ چنانچه خداوند در آیه ۲۹ سوره بقره می‌فرماید: «اوست آن آفریننده‌ای که همه آنچه در زمین است را برای شما آفریده است»: «هُوَ الَّذِي خَلَقَ لَكُمْ مَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا...» و همچنین در آیه ۱۰ سوره الرحمن فرموده: «و (خداوند) زمین را (با هزاران نعمت) برای (زندگانی) خلق مقرّر نمود»: «وَالْأَرْضَ وَضَعَهَا لِلْأَنَامِ»؛ بر این اساس، زمین و همه نعمت‌های الهی از جمله «هوای پاک» حق همگانی است و همه انسان‌ها و بلکه همه‌ی موجودات حق استفاده از آنها را دارند، لذا بدیهی است که هیچ‌کس حق ندارد موجودی را از این نعمت‌های بزرگ الهی محروم نماید؛ با این وجود متأسفانه بخش اعظمی از آلودگی نمودن هوا به واسطه عملکرد اشتباه آدمی است؛ چنانچه خداوند در آیه ۴۱ سوره روم می‌فرماید: «فساد در خشکی و دریا بخاطر کارهایی که مردم انجام داده‌اند و آشکار شده است»: «ظَهَرَ الْفَسادُ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما کَسَبَتْ أَيْدِی النَّاسِ»؛ و همچنین در آیه ٢٠۵ سوره بقره نیز خداوند، انسان‌ها را عامل اصلی فساد در زمین معرفی می‌کند: «وَ إِذا تَوَلَّى سَعى‌ فِي الْأَرْضِ لِيُفْسِدَ فِيها وَ يُهْلِكَ الْحَرْثَ وَ النَّسْلَ...»؛ البته مفسرین در زمینه‌ی نهی از فساد و آلوده كردن محیط زیست، از آیات دیگری نیز استفاده كرده‌اند؛ آیاتی هم‌چون: ✅ آیه ۵۶ سوره اعراف: «زمين را بعد از اصلاح، فاسد نكنيد»: «وَلَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلَاحِهَا...»؛ ✅ و آیه ١٩۵ سوره بقره: «با دستان خود، خويشتن را به هلاكت نيافكنيد»: «وَلَا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ...»؛ در وجه استناد به این آيات نیز بدیهی است که آلوده كردن هوا و محيط زيست، موجب افساد در زمين، و به هلاكت انداختن خود و دیگران می‌گردد؛ ✍️ همچنین علاوه بر آیات متعدد قرآن، در روايات اسلامی نيز در رابطه با اهمیت محیط زیست و هوای پاک و جلوگیری از آلودگی آن تأکید فراوان شده که در این مجال کوتاه به چند روایت در این زمینه اشاره می‌نمائیم: ✅ امام صادق (ع): «زندگی جز با سه چیز، خوش وگوارا نمی‌شود که اولین آنها هوای پاک است»: «لا تَطیبُ السُکنی إلّا بِثَلاثٍ: الهَواءِ الطَّیِّبِ و...» (تحف‌العقول، ص۳۲۰) ✅ امام رضا (ع): «طبیعت جسم بر چهار گونه است که یکى از آنها، «هوا» است که جان با آن و با نسیمش زنده مى‌شود»: «طَبائِعُ الجِسمِ عَلى أربَعَةٍ؛ فَمِنها الهَواءُ الَّذی لاتَحیَا النَّفسُ إلاّ بِهِ و بِنَسیِمِهِ...» (الکافی، ج٨ ، ص٢٣٠) اهمیت هوای پاک و جلوگیری از آلودگی آن در اسلام تا بدان‌جاست که رسول خدا (ص) مسلمانان را از آلوده و سمی نمودن آب و هوا، حتی در سرزمین دشمنان بر حذر داشته‌اند» (فروع كافی ج ۵ ص ۲۸) بنابراین بدیهی است که به طريق اولی، آلوده نمودن هوا در سرزمين مسلمانان جایز نیست. اما با کمال تأسف، امروزه شاهد هستیم که به‌واسطه نادیده گرفتن دستورات دینی در سیاست‌گذاری‌ها و عملکرد فردی و اجتماعی انسان‌ها، کار به جایی رسیده که هوای پاک و سالم مخصوصاً در شهرهای بزرگ به یک آرزو تبدیل شده و شهروندان در بیشتر ایام سال از آن محرومند؛ بر همین اساس طبق شرع مقدس و بر اساس ادلّه عقلی و نقلی بر هر انسان مسلمانی واجب است که تمامی سعی خود را در رابطه با پاکیزگی هوا و «پیشگیری» و «جلوگیری» از آلودگی آن مصروف نماید؛ ✍️ و سخن امروز را با کلام ارزشمند رهبر فرزانه انقلاب در رابطه با اهمیت فراوان محیط‌زیست به پایان می‌بریم که فرمودند: «برای ما مسأله محیط زیست و حفظ آن، مسأله‌ای تجمّلاتی و درجه دو نیست؛ بلکه یک مسأله حیاتی است...» (۱۳۷۷/۱۲/۱۴) https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ پنجشنبه ١٧ خرداد ١۴٠٣ 🌙 الخمیس ٢٨ ذی‌القعده ١۴۴۵ 🌲 ژوئن 2024 Thursday 06 ❇️ وقایع مهم روز: 🌙شب‌شهادت حضرت (ع) ☀️ هفته 💠 حدیث روز: 💎 امام جواد (ع): «عِزُّ الْمُؤْمِنِ غِناهُ عَنِ النّاسِ» «عزت مؤمن در بى‌نیازى و طمع نداشتن به مال و زندگى دیگران است» 📚 بحارالانوار، ج۷۲، ص۱۰۹ https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مناسبت: ایام عزیمت زائرین به سرزمین وحی برای انجام مناسک حج موضوع: ١ ✅ حج در اصطلاح شرع مقدس، مجموعه‌ای از مناسک خاص است که یکی از ارکان زیربنایی اسلام به شمار می‌آید؛ چنان که در روایتی از حضرت امام باقر (ع) آمده است: «بُنِیَ الْإِسْلَامُ عَلَی خَمْسٍ عَلَی الصَّلَاةِ وَ الزَّکاةِ وَ الصَّوْمِ وَ الْحَجِّ وَ الْوَلَایَةِ»: «اسلام بر پنج پایه بنا شده است: نماز، زکات، روزه، حج و ولایت» (الکافی، ج۲، ص ۱۸) لذا حج، خواه حج واجب باشد یا مستحبّ، فضیلت و پاداش فراوان دارد؛ ✅ حج از ضروریات دین اسلام به شمار می‌آید، و وجوب آن با دلایل فراوان در کتاب و سنت به اثبات رسیده است، و کسی که با دارا بودن شرایط و علم به وجوب حج، آن را ترک کند، گناه کبیره مرتکب شده و طبق حدیث گهربار امام صادق (ع) اگر در همین حال بمیرد به صورت یهودیان یا نصرانیان مرده است؛ (تهذیب الاحکام، ج۵، ص۱۷) ⬅️ چنانچه خداوند متعال در آیه ٩٧ سوره آل‌عمران می‌فرماید: «... وَلِلّهِ عَلَی النَّاسِ حِجُّ الْبَیْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَیْهِ سَبِیلاً وَمَن کَفَرَ فَإِنَّ الله غَنِی عَنِ الْعَالَمِینَ»: « و به امر خدا، حجّ و زیارت خانه خدا بر مردمی که توانایی و استطاعت لازم دارند، واجب است؛ و هر که کافر شود (وبا داشتن توانايى به حج نرود، بداند كه به خود زیان رسانده و) خدا از جهانیان بی‌نیاز است». 📚 برگرفته از مناسک حج امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِیِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: « (ع)» ✍️ مناسبت روز: امشب، شب شهادت نهمین اختر تابناک آسمان ولایت و امامت حضرت جوادالائمه (ع) است؛ لذا ضمن عرض تسلیت و تعزیت، سخن امروز را با صلوات بر محمد و آل محمد آغاز می‌نمائیم؛ مطالعه سیره و زندگى ائمه اطهار (ع) و توجه به تلاش‌های علمى، اجتماعی و سیاسى آنان، نشان می‌دهد که تمامی آن بزرگواران، چشمه‌های جوشان معرفت و گنجینه‌های علوم الهى هستند که چون چراغى پرفروغ و خاموش نشدنى در وادى جهل و ظلمت، پرتوافشانى کرده‌ و امید حق ستیزان را نومید ساخته‌اند؛ ✍️ (ع) نیز همانند دیگر امامان معصوم داراى کمالات والای علمى و اندیشه‌های اعلای سیاسى و اجتماعی بوده‌اند و هرچند که در سنین کودکى، امامت و رهبرى شیعیان را به عهده گرفتند، اما نقش ویژه‌ای در راه گسترش دانش و فرهنگ حیات بخش اسلام ایفاء نموده‌اند؛ حضرت جوادالائمه (ع) در دوره‌اى، امامت خویش را آغاز کردند که به رغم اقتدار شیعیان، جامعه اسلامی در عرصه سیاسى و اجتماعى گرفتار چالش‌های عمیق عقیدتى بود؛ دوران امامت آن حضرت با خلافت دو نفر از مکارترین خلفاى عباسى به نام‌های «مأمون و معتصم» مقارن بود؛ البته «مأمون»، به دلیل بدنامى و تزلزل بعد از شهادت امام رضا(ع)، و همچنین قدرت شیعیان در آن روزگار، تمام سعى خود را بر آرام نگه داشتن اوضاع مصروف نمود و امام جواد (ع) را نیز مانند پدر گرامیشان، بالاجبار در قدرت خود سهیم نمود؛ حضرت جوادالائمه (ع) نیز به ناچار ولایتعهدى را با همان شروط پدر بزرگوارشان قبول کرده و شرط نمودند که هرگز در کارهای حکومتی و در عزل و نصب‌ها دخالت نکنند و بدینوسیله نقشه مأمون که درصدد کسب مشروعیّت بود را ناکام گذاشتند؛ اما مأمون در ادامه سیاست مکارانه خود ضمن تزویج دخترش به امام جواد (ع)، براى کسب پیروزى بر اندیشهٔ‌ متعالی مکتب اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع)، بسیار کوشید و با تشکیل جلسات متعدد مناظره با علماء و دانشمندان ادیان و مکاتب مختلف، سعی در شکست حضرت و در نهایت سقوط مذهب تشیّع نمود، ولی با وجود همه‌ی این دسیسه‌ها، امام جواد (ع) در سنین کودکی و نوجوانی با اقتدار تمام، در برابر نفاق مأمون و تمامی مکرهاى باطل او ایستادند و حقانیّت مکتب اهل‌بیت (ع) را بیش از پیش به اثبات رساندند؛ مسأله مخاطره آمیز دیگری که در این مقطع حسّاس، شیعیان را تهدید مى‌کرد، ایجاد مکاتب انحرافی و مخصوصاً قدرت گرفتن «مکتب معتزله» بود؛ این فرقه انحرافی، دستورات و مطالب دینى را به عقل ناقص خویش عرضه می‌نمودند و آنچه را که عقلشان صریحاً تأیید مى‌کرد، پذیرفته و بقیه‌ی مطالب دین را انکار مى‌کردند و از آنجا که نیل به مقام امامت در سنین کودکی با عقل ظاهربین آنها سازگار نبود، آن را انکار کرده و پرسش‌های بسیار دشوار و پیچیده‌اى را مطرح مى‌کردند تا به پندار خویش، حضرت جوادالائمه (ع) را در میدان رقابت علمى و سیاسى و اجتماعی شکست دهند؛ امّا امام جواد (ع) با پاسخ‌های قاطع و استدلال‌های قوى از تمامی این سؤالات و مناظره‌ها، سربلند بیرون آمدند و هرگونه تردید در مورد امامت خویش را از بین برده و «اصل امامت» را بیش از پیش تثبیت نمودند و این مسئله مهم را اثبات کردند که برخوردارى از منصب الهى امامت نیز همچون منصب رسالت با کودکی هیچ مغایرتی ندارد؛ و با تبیین این موضوع که نبوت و امامت مانند پادشاهی نیست که برای پادشاه کودک، نائب‌السلطنه تعیین کنند، اذعان داشتند که امام و نبی از همان لحظه‌ی به امامت و رسالت رسیدن، تمام مقامات و شئون این جایگاه الهی را دارا می‌شوند لذا اگر خداوند نبوت را در کودکی به حضرت يحيی (ع) و یا در گهواره به حضرت عیسی (ع) عطا نمود، آنها در همان سن دارای تمام شئون نبوت بودند؛ در پایان باید بدانیم که هرچند امام جواد (ع) در ٨ سالگی وظیفه امامت را بر عهده گرفتند و در ٢۵ سالگی نیز به شهادت رسیدند، اما در آن دوران حساس به گونه‌ای امت اسلامی را هدایت و رهبری نمودند که بعد از ایشان در جامعه شیعه هیچ انشعابی اتفاق نیفتاد و تمامی شاگردان برجسته امام رضا (ع)، امامت آن حضرت را پذیرفتند. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ جمعه ١٨ خرداد ١۴٠٣ 🌙 الجمعة ٢٩ ذی‌القعده ١۴۴۵ 🌲 ژوئن 2024 Friday 07 ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 روز نزول 🌙 سالروز شهادت حضرت علیه‌السلام (٢٢٠ ق) ☀️ هفته 🤲 اعمال روز: 🔹 امروز روز سوگ و ماتم اهل‌بیت (ع) است که عزاداری و زیارت حضرت جوادالائمه (ع) از دور و نزدیک سنت است. 🔹 روزه امروز مستحب است و در روایت آمده هر که این روز را روزه دارد کفاره هفتاد سال او باشد. 💠 حدیث روز: 💎 امام جواد (ع): «اَلمُؤمِنُ يَحتاجُ إلى تَوفيقٍ مِنَ اللّهِ و واعِظٍ مِن نَفسِهِ وقَبولٍ مِمَّن يَنصَحُهُ» «مؤمن، نيازمندِ توفيق از جانب خداوند؛ و اندرز دادن به خويش؛ و پذيرش اندرز از كسى است كه پندش مى‌دهد» 📚 گزیده تحف العقول، ص ۶۴ ┈┈•✾🌸✾•┈┈ https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مناسبت: ایام عزیمت زائرین به سرزمین وحی برای انجام مناسک حج موضوع: ٢ ❓با توجه به اينکه موقع اعزام زائران به حج معاينات پزشکى صورت می‌پذيرد و کسانى که توانايی جسمى ندارند در معاينات پذيرفته نمی‌شوند، آيا مردودين معاينات پزشکي که تاکنون هم راه برای آنان باز نبوده، استطاعت شرعی هنوز دارند؟ يا آنکه با پذيرفته نشدن استطاعت هم تحقق نمی‌يابد؟ ✅ در فرض مرقوم استطاعت ندارند. ❓در مسأله مهر مدّت‌دار زوجه که بر زوج هنگام توانايی در پرداخت، واجب است آن را بپردازد، ولی زوجه هنوز مطالبه نکرده و به مهريه احتياج ندارد؛ نظرتان را بفرماييد؟ و آيا پرداخت مهريه مدت‌دار بر انجام حج واجب مقدّم است؟ ✅ ادای مهريه بدون مطالبه زوجه، واجب نيست و در فرض مذکور ادای حج بر آن مقدّم است. ❓آيا با پس‌انداز كردن پول در مدت چندين ماه، شخص مستطيع مى‌شود؟ به‌ويژه زمانى كه بداند جز از اين طريق، مستطيع نخواهد شد! ✅ ايجاد استطاعت از اين طريق واجب نيست، اما اگر به قدر هزينه‌ی حَجّةالاسلام پس‌انداز نمود و مستطيع شد، انجام حَجّة‌الاسلام بر او واجب است و نيز كسى كه مى‌خواهد حَجّة‌‌الاسلام به‌جا آورد، می‌تواند از هر راه مشروع، مال كسب كند. 📚 برگرفته از مناسک حج امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِیِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: « (ع) ٢» ✍️ مناسبت روز: امروز آخرین روز از ماه ذی‌القعده و برابر با سالروز شهادت نهمین خورشید ولایت و امامت، حضرت جوادالائمه (ع) در سال ٢٢٠ هجری قمری است، لذا ضمن عرض تسلیت و تعزیت به ساحت مقدس حضرت بقیه‌الله الأعظم (عج) و تمامی شیعیان و محبین آن امام همام، سخن امروز را آغاز می‌نمائیم؛ در روز گذشته از شرایط ویژه امامت حضرت در سنین کودکی و مکر مکرر مأمون و انجام مناظرات متعدد ایشان با بزرگان و دانشمندان ادیان و مکاتب مختلف و همچنین پیروزی حضرت در تمامی مناظرات و اثبات مقام و علم بی‌کران امامت، و عدم مغایرت منصب امامت با کودکی حضرت سخن گفتیم و انشاالله در سخن امروز به سیره اخلاقی حضرت جوادالائمه (ع) می‌پردازیم: امام جواد (ع) صاحب صفات و القاب بسیاری بودند، اما مهمترین آنها که در میان مسلمانان معروف می‌باشد «تقی» و «جواد» است؛ ✅ «تقی» به معنای تقوا و پارسایی است، و هرچند که تمام اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) دارای تقوای الهی و عصمت بوده‌اند، اما با توجه به جلوه خاص تقوای ابن‌الرضا (ع) در بین مردم آن زمان، حضرت به لقب «تقی» معروف شده‌اند؛ البته مأمون تلاش‌های زیادی برای خدشه‌دار کردن عصمت و طهارت امام انجام داد تا به هر صورتی که شده، آن حضرت را مانند خودش اهل دنیا و اهل لهو و لعب معرفی کند و قداست ایشان را نزد مردم از بین ببرند، چنانچه محمد بن ریان می‌گوید: مأمون در مجلسی که برای جشن ازدواج امام (ع) با دخترش برپا ساخت صد کنیز زیبا را که هر یک جامی پر از جواهرات در دست داشتند واداشت تا چون امام وارد شدند و برجای خود نشستند به استقبال ایشان بروند، اما امام هیچ اعتنایی به آنان نکردند و عملاً انزجار خود را نشان دادند و این حیله مأمون نیز با شکست مواجه گردید؛ و آورده‌اند که در همین مجلس، مطربی را برای خواندن و نواختن آورده بودند، اما همین که او کار خود را شروع کرد، امام بانگ بر او زدند: «از خدا بترس» و مطرب از صلابت فرمان امام که از ژرفای معنویت و نیروی الهی و ولایی آن حضرت نشأت گرفته بود، چنان مرعوب شد که آلات موسیقی از دستش فرو افتاد و دیگر هرگز تا زنده بود نتوانست از دست‌هایش برای ساز و نوا استفاده کند. (کافی ج١، ص۴٩۴) ✅ یکی دیگر از القاب و صفات مهم حضرت، «جواد» است که ریشه‌ در جود و بخشش دارد و یکی از اوصاف بزرگ پروردگار عالم است و علمای اخلاق بیان داشته‌اند که منظور از «جود» آن صفتی است که دارنده آن در برابر چیزی که می‌بخشد، به هیچ وجه انتظار جبران ندارد و البته این صفت در بین همه ائمه اطهار (ع) وجود داشته اما در سیره و زندگی حضرت جواد (ع) معنا و تبلور خاص‌تری پیدا کرده است؛ چنانچه به تصریح مکرر راویان موثق شیعه و اهل سنت، حضرت از همان دوران کودکی در جامعه زمان خویش، به جود و کرم، و بخشندگی شُهره بودند و از همان زمان، جمع قابل توجهی از مردم نیازمند در مقابل منزل ایشان اجتماع می‌کردند تا از حضرت، حاجتی بخواهند و هیچکدام نیز ناامید از درب منزل جوادالائمه (ع) برنمی‌گشتند؛ البته توجه به این نکته هم لازم است که حضرت جواد در عین بخشندگی فراوان، همانند جد بزرگوارشان امیرمؤمنان (ع)، زندگی بسیار ساده و به دور از تشریفات داشته‌اند؛ چنانچه مورخین آورده‌اند که جوادالائمه (ع) همانند فقیران جامعه، لباس پوشیده و غذا می‌خوردند و با ضعیف‌ترین مردم، هم سفره می‌شدند؛ ✅ از دیگر ویژگی‌های اخلاقی امام جواد (ع)، «حسن خلق» و «ادب» و «گشاده رویی» و «نرم خویی» حضرت با مردم بود که این امر، علاوه بر دوستان باعث جذب مخالفان و حتی دشمنان امام به سوی ایشان شده بود؛ چنانچه حضرت جوادالائمه (ع) را در این خصلت مانند جدّ بزرگوارشان پیامبر اعظم (ص) دانسته‌اند که دارای «خُلق عظیم» و اخلاق محمدی؛ و مصداق آیه ۴ سوره قلم بوده‌اند: «وَ إِنَّک لَعَلی خُلُقٍ عَظِیمٍ»؛ ✅ «حرّیت و آزادگی» نیز یکی دیگر از ویژگی‌های حضرت جوادالائمه (ع) است، چنانچه آن بزرگوار هیچ‌گاه تسلیم ظلم و ستم نشدند و با حریت تمام، بر اعتقادات و مبانی حق، پافشاری نمودند و به‌همین دلیل در بیست و پنج سالگی توسط معتصم ملعون به شهادت رسیدند؛ ✍️ آنچه گذشت تنها بخش کوچکی از خصوصیات و سیره اخلاقی امام جواد (ع) بود که بی‌شک همه‌ی مسلمانان با الگوگیری از سیره کلامی و عملی آن امام همام، می‌توانند به سعادت دنیا و آخرت دست یابند. «انشاالله» https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ شنبه ١٩ خرداد ١۴٠٣ 🌙 السبت ٠١ ذی‌الحجه ١۴۴۵ 🌲 ژوئن 2024 Saturday 08 ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 سالروز اميرالمؤمنين امام علی (ع) و حضرت فاطمه‌‏ زهرا (س) 🌙 ☀️ 🤲 اعمال روز: 🔹 روزه امروز برابر با هشتاد ماه است؛ 🔹 نماز حضرت زهرا (س) 🔹 خواندن دو رکعت نماز مخصوص دهه اول ذی‌الحجه بعد از نماز مغرب 🔹 خواندن نماز اول ماه 🔹 صدقه دادن 🔹 خواندن هفت مرتبه سوره حمد 🔹 خواندن هفتاد مرتبه استغفار 🔹 خوردن اندکى پنیر و دیگر اعمال مستحبی اول ماه‌های قمری که در مفاتیح‌الجنان آمده است. 💠 حدیث روز: 💎 امام صادق (ع): «لَولا أنَّ اللّهَ تَبارَكَ وتَعالى خَلَقَ أميرَ المُؤمِنينَ عليه السلام لِفاطِمَةَ، ما كَانَ لَها كُفؤٌ عَلى ظَهرِ الأَرضِ؛ مِن آدَمَ ومَن دونَهُ» «اگر خداوند تبارك‌وتعالى، امير مؤمنان (ع) را براى فاطمه (س) نیافريده بود، در روى زمين، از آدم و غيرِ آن، کفو و هم‌سنگى براى فاطمه (س) يافت نمى‌شد» 📚 الكافی، ج ۱، ص۴۶۱ ┈┈•✾🌸✾•┈┈ https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مناسبت: سالروز حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) و آغاز موضوع: «» ✅ «ازدواج» به معنای ایجاد پیوند زناشویی به وسیله صیغه عقد نکاح است و در قرآن کریم به‌عنوان عامل آرامش انسان دانسته شده و به مسلمانان توصیه شده است که مردان و زنان بی‌همسر را همسر دهند؛ ⬅️ همچنین بر طبق روایات اسلامی، ازدواج بزرگ‌ترین نعمت پس از نعمت اسلام‌، و نگه‌دارنده نصف یا دو سوم دین، و از سنّت رسول خدا (ص) است؛ ✅ طبق نظر فقها، ازدواج به‌خودی‌خود مستحب مؤکد است، اما برای کسی که بدون ازدواج به گناه می‌افتد، واجب شرعی است. ✅ ضمناً بر اساس روایات اسلامی، تدین، حسن خلق و خانواده خوب از ملاک‌های اصلی برای انتخاب همسر است. https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِیِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: « (۱)» ✍️ مناسبت روز: اول ذی‌الحجه سالروز پیوند آسمانی بزرگ ‌مرد تاریخ حضرت علی (ع) و اسوه زنان عالم حضرت فاطمه زهرا (س) و امتداد نسل پاک پیامبر بر مبنای وعده الهی «انا اعطیناک الکوثر» است؛ به همین خاطر اول تا هفتم ذی‌الحجه را به عنوان نامگذاری نموده‌اند؛ و به همین مناسبت مانیز ضمن عرض تبریک و تهنیت این روز فرخنده و مبارک، سخن امروز را به همین موضوع اختصاص داده و با سلام و صلوات بر محمد و آل محمد آغاز می‌نمائیم؛ دین اسلام همواره بر سنت حسنه تأکید نموده است، چراکه گسترش این دستور الهی، سبب می‌شود تا افراد جامعه از گناه و فساد و تجاوز به حقوق دیگران در امان باشند و با تشکیل خانواده به امنیت و آرامش دست یابند و با عشق و محبت الفبای زندگی و ارزش‌های متعالی را به نسل آینده منتقل نمایند؛ لذا بر همین اساس این سنت پسندیده در بسیاری از آیات قرآن کریم و روایات حضرات معصومین (ع) مورد تأکید و تبیین قرار گرفته است، تا جایی که پیامبر اکرم فرمودند: «در اسلام هیچ بنایی ساخته نشد، که نزد خدای عزوجل محبوب‌تر و ارجمندتر از ازدواج باشد» (بحارالانوار ،ج١٠٣، ص٢٢٢) چراکه تمام خیرات و نیکی‌ها در جامعه انسانی از خانواده شایسته آغاز می‌شود؛ لذا توجه به تشکیل خانواده و تربیت صحیح فرزندان، یک اصل اساسی در آئین اسلام است و کمتر موضوعی در آن، به اندازه احترام به بزرگترها و امتثال اوامر ایشان در خانواده، مورد تأکید قرار گرفته است و علاوه برآن، اسلام منشأ عموم آسیب‌های اجتماعی را نیز در نابسامانی‌های خانوادگی معرفی می‌نماید؛ بی‌شک در این میان، پیوند آسمانی و ساده و بی‌آلایش حضرت علی(ع) و بانوی دو عالم حضرت فاطمه (س) و همچنین شیوه‌ی زندگی آنها که کانونی گرم و صمیمی را برای رشد و پرورش نسلی پاک و برگزیده فراهم آورد، می‌تواند الگویی شایسته برای جوانان باشد تا با خدامحوری، ساده زیستی و پرهیز از زیاده خواهی و تجمل زندگی مشترک خود را آغاز کنند و با ایجاد محیطی لبریز از عشق و صمیمیت، زمینه‌ی تربیت صحیح فرزندانی صالح را فراهم سازند؛ لذا در این مجال کوتاه به بخشی از اصول تربیتی الگو در زندگی مشترک حضرت زهرا و حضرت امیر (ع) اشاره می‌نمائیم: 1️⃣ اصل خدامحوری و عبادت خانوادگی: بی‌شک اولین و مهمترین اصل در زندگانی مشترک امیرمؤمنان و بانوی دوعالم، عشق و دلدادگی به خداوند متعال بود؛ چنانچه حضرت علی (ع) می‌فرمایند: «عشق به خداوند، آتشی است که بر چیزی نمی‌گذرد، جز آنکه به آن گرمی می‌دهد و نور الهی بر چیزی پرتو نمی‌افکند، جز آنکه آن را غرق در روشنایی می‌نماید؛ لذا کسی که به خداوند عشق ورزد، همه چیز مُلک و ملکوت خویش را به او داده؛ و خداوند نیز هرگاه بخواهد بنده‌ای را گرامی بدارد، او را گرفتار عشق و محبت خویش می‌گرداند» و نمونه بارز این عشق متقابل خالق و مخلوق در خانه‌ی ملکوتی حضرت علی و فاطمه (س) هویدا بود و در این خانه‌ی عشق، اتاقی ویژه برای نماز و مناجات با پروردگار قرار داشت که در آن، تنها قرآن کریم، شمشیر جهاد حضرت امیر (ع) و زیرانداز نماز دیده می‌شد؛ همچنین در روایات آمده که حضرت صدیقه کبری (س) در شیرین‌ترین و خاطره انگیزترین لحظه‌های زندگی خود، دل در گرو عشق خداوند داشتند و در شب ازدواج خطاب به یگانه کفو و همتایشان حضرت علی (ع) فرمودند: «انتقال از خانه پدرم به خانه خودم، مرا به یاد انتقال به سرای دیگر انداخت؛ پس شما را به خدا سوگند می‌دهم تا در این ساعات به نماز برخیزیم و امشب را با هم به عبادت پروردگارمان بگذرانیم»؛ و در ادامه روایت آمده که پیامبر اعظم (ص) فردای آن شب از امیرالمؤمنین (ع) پرسیدند: همسرت زهرا را چگونه یافتی؟! و حضرت بی‌درنگ فرمودند: «نِعمَ العَونُ عَلی طاعة اللّهِ: او را بهترین یاور برای اطاعت و بندگی پروردگار یافتم». در روایت دیگری نیز آمده که حضرت فاطمه (س) هر شب پس از فراغت از وظایف همسرداری و خانه‌داری، آنچنان خالصانه بر سجاده نماز می‌ایستادند که پروردگار عالمیان بر فرشتگان مباهات کرده و می‌فرمود: «فرشتگان من، اینک بر «فاطمه» سرور زنان عالم بنگرید که بر درگاه من ایستاده، در حالی که بند بند وجودش از خوف من لرزان است؛ او با تمام وجودش به عبادت من روی نهاده و اینک شما را گواه می‌گیرم که پیروان و شیعیان او را از آتش ایمنی بخشیدم» همچنین آورده‌اند که روح و جان امیرالمؤمنین و صدیقه کبری (س) چنان با قرآن، عجین گشته بود که گویی تمام زندگی خود را براساس آیات الهی استوار نموده‌اند... ✍️ این مبحث ادامه دارد... 📚 برگرفته از «کتاب خانواده و تربیت مهدوی» نوشته محمدباقر حیدری کاشانی. https://eitaa.com/ROOZBARG