هدایت شده از روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
12.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ یکشنبه ٠۶ خرداد ١۴٠٣
🌙 الأحد ١٧ ذیالقعده ١۴۴۵
🌲 مه 2024 Sunday 26
❇️ وقایع مهم روز:
☀️ ایام شهادت عالم مجاهد، #شهید_جمهور حضرت آیتالله رئیسی (ره)
💠 حدیث روز:
💎 امام علی (ع): «اَما اِنَّهُ لَيْسَ بَيْنَ الْحَقِّ وَ الْباطِلِ اِلاّ اَرْبَعُ اَصابِـعَ - فَسُئِلَ عَنْ مَعْنىقَولِهِ هذا، فَجَمَعَ اَصابِعَهُ وَ وَضَعَها بَيْنَ اُذُنِهِ وَ عَيْنِهِ - ثُمَّ قالَ: اَ لْباطِلُ اَنْ تَقولَ: سَمِعْتُوَ الْحَقُّ اَنْ تَقولَ: رَأَيْتُ»
«بدانید! ميان حق و باطل جز چهار انگشت فاصله نيست! از آن حضرت درباره معناى اين فرمايش سؤال شد؛ پس امام، انگشتان خود را به هم چسبانده و آنها را ميان گوش و چشم خود گذاشتند و آنگاه فرمودند: باطل اين است كه بگويى: شنيدم! و حق آن است كه بگويى: ديدم!»
📚 نهجالبلاغه، خطبه ۱۴۱
https://eitaa.com/ROOZBARG
هدایت شده از روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
احکام امر به معروف ۴.mp3
2.03M
✅ #گلبرگ_احکام
موضوع: #احکام_امربهمعروف
✅ شرایط امر به معروف و نهی از منکر عبارتند از:
۱. علم به معروف و منکر؛
۲. احتمال تأثیر؛
۳. اصرار بر گناه؛
۴. نداشتن مفسده؛
✍️ شرط اول را در روز گذشته توضیح دادیم، پس به سراغ شرط دوم میرویم:
✅ شرط دوم امر به معروف و نهی از منکر، احتمال تأثیر است، یعنی امر و نهیکننده باید احتمال بدهد که امر و نهی او اثر و نتیجهیی ولو در آینده دارد.
✅ شرط سوم امر به معروف و نهی از منکر اصرار بر گناه است یعنی باید شخص گناهکار بر استمرار گناه، اصرار و سماجت داشته باشد و چنانچه معلوم شود که وی بدون این که امر و نهی شود خود از خطا دست بر میدارد یعنی معروف را بهجا میآورد و منکر را ترک میکند، امر و نهی او واجب نیست.
📚 رسالهی آموزشی امام خامنهای (مدظلهالعالی)
https://eitaa.com/ROOZBARG
هدایت شده از روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع: «#جهاد_تبیین»؛ #واجب_فوری (٢)
✍️ مناسبت روز: امروز در تقویم مناسبت ویژهای نداریم؛ اما در ایام شهادت #سید_شهدای_خدمت، حضرت آیتالله #رئیسی (ره) قرار داریم و به همین مناسبت در روز گذشته عرض کردیم که در این دوران خطیر که در آینده نزدیک شاهد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری خواهیم بود، مهمترین وظیفه مردم مؤمن و انقلابی، «جهاد تبییـن» است؛ و سپس گفتیم که «تبیین» مبنای اصلی تفکر انقلاب اسلامی و ضامن امتداد آن است؛ چراکه اگر بخواهیم جامعه اسلامی ما در مسیر پیشرفت و تعالی حرکت کند، این حرکت بدون حضور پررنگ مردم ممکن نیست! و اگر بخواهیم مردم و جوانان ما با انقلاب همراه باشند، باید «تبیین» را بهگونهای فراگیر، مستند و مستدل انجام دهیم؛
در ادامه سخن نیز با اشاره به معنای «جهاد» عرض کردیم که در زمانی که ابهام و تردیدی در برخی اذهان ایجاد میشود و شرایط، شرایط فتنهانگیزی و تحریف توسط دشمنان میگردد؛ اگر کسی بخواهد سخنی بگوید و حقیقتی را تبیین کند، باید متحمل هزینه معنوی و حتی حیثیتی شود و مسلماً این شجاعت و صراحت در اعلان مواضع حق، برای او هزینهبر است! پس در اینجا جهاد لازم است؛ لذا باید عرض کنیم که «جهاد تبیین» دقیقاً در مقابله با محافظهکاری است! چون اساساً جهاد حرکتی انقلابی بر ضد ملاحظهکاری است؛ نه اینکه «جهاد تبیین» ما را بهسوی محافظهکاری سوق دهد که اشکالات را نبینیم!
بنابراین «جهاد تبیین» هرگز مغایرتی با نقد وضعیت موجود ندارد و نهتنها نمیخواهد همه روشها، اقدامات و برنامهها را تلقی به قبول کند، بلکه میبایست معایب را ببیند و سپس راه و روش درست را تبیین نماید.
✍️ نکته مهم دیگر ور این زمینه این است که تبیین ما باید اثربخش باشد؛ یعنی همانگونه که در جهاد نظامی، جهادگر باید محاسبهگرانه و با برنامه وارد شود، در «جهاد تبیین» نیز چنین است؛ لذا حرکت آتشبهاختیار در این زمینه به این معنای حرکت ناپخته، خام و بدون محاسبه نیست، بلکه باید کار دقیقاً محاسبهشده و کاملاً عقلانی حرکت شود؛
و باید بدانیم که این «عقلانیت»، بستر مشترک برای همه مفاهیم و همه تحرکاتی است که در انقلاب اسلامی انجام میشود؛ چون اصلاً انقلاب اسلامی، انقلابی استوار بر مبانی عقلانی است؛ لذا اگر کسی به گوشهای از فعالیتهای کشور، نظام و انقلاب نقد دارد، باید بداند که انقلاب ما، عقلانی است و میتوان در آن بهراحتی گفتوگو نمود؛ همانگونه که رهبر فرزانه انقلاب در آغاز بیانیه «گام دوم» تأکید نمودهاند که انقلاب اسلامی باید بماند، اما اینکه چگونه بماند، مهمتر است؛ لذا انقلاب اسلامی، استمرار و تقویت خود را در بستر عقلانیت، مردمسالاری، منطق و پیشرفتگرایی تعریف کرده و به همین دلیل، اثربخشی تبیین، بسیار مهم است و باید بدانیم که در تبیین اثربخش، میبایست به ظرفیت مخاطبین، منطق مخاطبین و باورپذیربودن تبیین و مستدلبودن آن توجه کرد؛ لذا بدیهی است که تبیین در فضای تعاملی و اعتمادآمیز مبتنی بر اندیشهورزی، بسیار اثرگذارتر است و این موضوع مهمترین دلیل بر مردمیبودن تبیین اثربخش است؛
البته مسلماً لایه اساسی مخاطبان «جهاد تبیین»، نخبگان و مسئولان هستند و اصولاً این جهاد در مواجهه با نخبگان، روشنفکران، عالمان دینی و کسانی که در مسند هدایت مردم قرار دارند، ارزش مضاعف پیدا میکند؛ زیرا برای آنها، مجاهدت مضاعفی لازم است و چه بسا که باید از مقام و جایگاه خود و یا از محبوبیت عمومی خود در این عرصه بگذرند!
✅ در پایان سخن باید عرض کنیم که رهبر معظم انقلاب همیشه پیشرو در «جهاد تبیین» بودهاند که نمونهای از این جهاد بزرگ، صدور بیانیه «گام دوم» در چهلمین سالگرد انقلاب در سال ۹۷ بود که در آن نکاتی از موضع دفاع از حق و افشای طراحیهای پیچیده دشمنان انقلاب و اسلام را مطرح نمودند و پس از آن توسط رسانههای بیگانه و برخی عناصر مغرض یا جاهل داخلی مورد هجمه شدید قرار گرفتند، اما ایشان هرگز ملاحظه این هجمهها را ننموده و در این مسیر فقط به ادای تکلیف فکر نمودهاند؛ لذا «جهاد تبیین» مصداق بارز «تکلیفگرایی» است که امیدواریم همه ما با الگوگیری از رهبر فرزانه انقلاب بتوانند به این تکلیف همگانی و واجب فوری عمل نماییم؛
بدیهی است در این برهه حساس، ابتدا باید به تبیین دستاوردهای دولت انقلابی آیتالله رئیسی و امیدبخشی به جامعه همت گمارد؛ و سپس به تبیین شرایط داخلی و خارجی ایران اسلامی جهت حضور حداکثری در انتخابات و انتخاب خلفی صالح و کارآمد برای ادامه راه سید شهدای خدمت بپردازیم.
📚 برگرفته از https://khl.ink/f/49982
https://eitaa.com/ROOZBARG
هدایت شده از روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
5.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ دوشنبه ٠٧ خرداد ١۴٠٣
🌙 الإثنين ١٨ ذیالقعده ١۴۴۵
🌲 مه 2024 Monday 27
❇️ وقایع مهم روز:
☀️ #روز_قانون و افتتاح اولین #مجلس_شورای_اسلامی پس از پیروزی انقلاب اسلامی (١٣۵٩ش)
💠 حدیث روز:
💎 امیرالمؤمنین (ع): «اِعْدِلُوا بَیْنَهُمْ وَ لا تَفْضِلُوا اَحَدَا عَلی اَحدٍ»
«بین مردم عادلانه تقسیم کنید و کسی را بر کسی برتری ندهید»
📚 مستدرکالوسائل، ج١١، ص٩٠
https://eitaa.com/ROOZBARG
هدایت شده از روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
584.7K
✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: «#روز_قانون» و آغاز به کار اولین #مجلس_شورای_اسلامی پس از پیروزی انقلاب در ایران
موضوع: #احکام_تبعیت_از_قانون
❓مخالفت با قوانین و مقررات (حکومت اسلامی) چه حکمی دارد؟ و آیا موارد ترک عمل به قوانین از موارد امر به معروف ونهی از منکر محسوب میشوند؟
✅ مخالفت با قوانين و مقررات و دستورات دولت اسلامی که بهطور مستقيم توسط مجلس شورای اسلامی وضع شده و مورد تأييد شورای نگهبان قرار گرفتهاند و يا با استناد به اجازه قانونی نهادهای مربوطه وضع شدهاند، برای هيچکس جايز نيست و در صورت تحقّق مخالفت توسط فردی در اين خصوص، بر ديگران تذکر و راهنمايی و نهی از منکر لازم است؛ (البته با وجود شرايط نهی از منکر)
❓انجام اعمالی که به نظر کارمند، مخالف قانون هستند، ولی مسئول بالاتر ادعا میکند که اشکال ندارد و خواهان انجام آنهاست، چه حکمی دارد؟
✅ کسی حق عمل نکردن به قوانين و مقررات حاکم بر ادارههای دولتی و عمل بر خلاف آنها را ندارد و هيچ مسئولی نمیتواند از کارمند تقاضای انجام کاری خلاف قانون را بنمايد و نظر مسئول اداره در اين رابطه اثری ندارد.
📚 اجوبة الاستفتائات امام خامنهای (مدظلهالعالی)
✅ با ما همراه شوید...👇👇👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
هدایت شده از روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع: «#اسلام و #قانون»
✍️ مناسبت روز: امروز هفتم خرداد ماه در تقویم شمسی به عنوان «#روز_قانون» و سالروز آغاز به کار اولین #مجلس_شورای_اسلامی در سال ١٣۵٩ است لذا سخن امروز را به همین موضوع اختصاص میدهیم؛
انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی در فاصله یکسال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در ٢۴ اسفند ١٣۵٨ برگزار شد و ملت بزرگ ایران در این انتخابات با شرکت حدود ١١ میلیون نفر به نمایندگان خود رأی دادند و ٢۶٣ نماینده خود را در مجلس شورای اسلامی تعیین نمودند؛
نخستین دوره مجلس شورای اسلامی در سالروز ولادت امیرالمؤمنین علی (ع) در سیزدهم رجب ١۴٠٠ هجری قمری برابر هفتم خرداد ١٣۵٩ هجری شمسی در میان شور و شوق عمومی وصف ناپذیری رسماً آغاز به کار نمود و امام امت در پیامی به مناسبت افتتاح مجلس فرمودند: «شما دوستان محترم، نماینده ملتی هستید که جز به اسلام بزرگ و عدالت الهی اسلامی فکر نمیکند و انتخاب شما برای پیاده نمودن عدالت اسلامی است که در طول سلطنت ظالمانه و غاصبانه رژیم شاهنشاهی از آن محروم بودند...»
«مجلس» در نظام جمهوری اسلامی جایگاه بسیار والایی دارد، و به فرموده بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمينى (ره)، مجلس «خانه ملت» و «در رأس همه امور» است؛
مجلس شورای اسلامی اختیارات زیادی دارد که مهمترین آن، تصویب قوانین و برنامههای مورد نیاز ملت و کشور در چارچوب احکام و ضوابط اسلامی و قانون اساسی است.
✍️ البته باید بدانیم که طبق نظر اسلام در جامعه دینی قانونگذار اصلی خداوند متعال است: «إِنِ الحُكمُ إِلّا لِلَّهِ» (انعام/۵٧) لذا از دیدگاه دین مبین اسلام، تنها قانونی معتبر و لازمالاجراست که منتسب به خداوند متعال باشد، یعنی آن قانون را یا خداوند بهصورت مستقیم و از طریق وحی بیان نموده باشد که آیات مختلف قرآن کریم بیان کننده اینگونه قوانین است؛ و یا آن قوانین از طریق سیره گفتاری و رفتاری پیامبر و ائمه معصومین علیهمالسلام در تبیین و تفسیر آیات و کلام الهی بیان شده باشد که اصطلاحاً به این قوانین «سنت» میگویند؛
و البته دانستن این مطلب نیز ضروری است که بخشی از این دستورات و قوانین الهی، اصلی، همیشگی و ثابت و (الی یوم القیامة) تغییرناپذیر، و احکامی است که شرع مقدس بر واجب یا حرام بودن آنها حکم نموده است؛ ولی بخشی دیگر از این قوانین، فرعی و تابع شرایط زمانی و مکانی میباشند که در عصر غیبت حضرات معصومین، اختیار تعیین اینگونه قوانین به کسانی داده شده که هم از نظر آشنایی به اسلام، و هم از نظر تقوا و عدالت، و هم از نظر آگاهی به مصالح جامعه به امام معصوم نزدیکتر هستند که بر اساس روایات متعدد و توقيع مشهور امام زمان (عج) این افراد، فقها و راویان احادیث میباشند: «واَمَّا الْحَوادِثُ الْواقِعَةُ فَارْجِعوُا فیها اِلی رُواةِ حَدیثِنا، فَاِنَّهُمْ حُجَّتی عَلَیْکُمْ وَاَنَا حُجَّةُ اللّهِ عَلَیْهِمْ» (کمالالدین، ج۱، ص۴۸۵) لذا بر همین اساس در زمان حاضر نیز قوانین وضع شده توسط نمایندگان منتخب مردم در مجلس شورای اسلامی برای کسب مشروعیت لازم باید به تأیید شخص ولیفقیه جامعالشرایط برسد لذا قانون اساسی جمهوری اسلامی برای اجرای این اصل مهم، «شورای نگهبان» را قرار داده که فقهای آن توسط شخص ولیفقیه انتخاب میشوند و مسئولیت تأیید یا رد قوانین مجلس را بر عهده دارند؛ لذا در نظام اسلامی ما، تنها قوانینی مشروعیت دارند و لازمالاجرا هستند که به تأیید شورای محترم نگهبان رسیده و طبق نظر فقهای این شورا با شرع مقدس و قوانین کلی و تغییرناپذیر الهی مغایرت نداشته باشند.
بر همین مبنا، فقها و مراجع عظام تقلید، قوانین وضع شده در نظام مقدس جمهوری اسلامی (طبق اصول فوقالذکر) را مشروع، و اجرای آن را برای همگان لازم دانسته و تخطی از آن را جایز نمیدانند.
✍️ در پایان، دانستن این نکته نیز ضروری است که در دین مبین اسلام، علاوه بر قانونگذار، مجری قانون نیز باید منتصب از جانب حقتعالی باشد و آن مجری در درجه اول، شخص پیامبر خدا و سپس امامان معصوم، و در درجه بعدی کسانی هستند که از طرف رسول خدا و یا امام معصوم به طور خاص و یا به طور عام تعیین شده باشند و لذا بر همین اساس و طبق قانون اساسی نظام مقدس جمهوری اسلامی، بالاترین مقام اجرایی کشور یعنی رئیسجمهور نیز پس از رأی مستقیم و انتخاب مردم، مشروعیت لازم را با تنفیذ حکم خود توسط شخص ولیفقیه کسب مینماید و بر همین مبنا میتوان گفت کلیه قوانین و همچنین ارکان نظام اسلامی ما تا زمان ظهور امام معصوم (عج)، مشروعیت خود را از ولیفقیه و نماینده عام امام زمان (عج) به دست میآورند.
https://eitaa.com/ROOZBARG
هدایت شده از روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
15.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: «#روز_قانون» و سالروز آغاز به کار اولین #مجلس_شورای_اسلامی در سال ١٣۵٩ شمسی
موضوع: «#اسلام و #قانون»
https://eitaa.com/ROOZBARG
27.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✍️ بزرگداشت شهدای خدمت
مسجد حجت، خیابان کاخ اصفهان