eitaa logo
مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان
963 دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
2.4هزار ویدیو
477 فایل
صفحه رسمی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان آدرس: خیابان مسجد سید کوچه ۲۴ تلفن: ۰۳۱۳۲۳۵۷۶۱۳ نمابر: ۰۳۱۳۲۳۵۷۸۷۵ ارتباط با ادمین: @isfahanmasajed_admin کانال خبرنامه: @khabarnamehmasjed کانال منبر: @menbarisfahan
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: « و » مناسبت روز: امشب اولین شب از فصل زیبای زمستان است که ایرانیان بنابر رسوم کهن خود، این شب را به‌عنوان «شب » یا «» جشن می‌گیرند؛ لذا سخن امروز را به این موضوع اختصاص می‌دهیم؛ درباره فلسفه پیدایش جشن شب یلدا، نکات مختلفی در تاریخ ایران آمده است از جمله این‌که: ⬅️ ایرانیان باستان که کشاورزی بنیان زندگی آنان را تشکیل می‌داد و لحظه لحظه‌ی وجود نور حیات بخش خورشید برای آنها منشأ خیر و برکت فراوان بوده، این شب را مقدس و مبارک می‌دانستند، زیرا از فردای آن، دوام تابش خورشید حتی برای لحظه‌ای بیشتر می‌شود؛ ⬅️ همچنین آورده‌اند که پیشینیان ما، نور و روشنایی و تابش خورشید را نماد نیکی و خوشبختی، و تاریکی و ظلمت شب را نماد بدی‌ها و زشتی‌ها می‌دانستند، لذا هر سال شب یلدا را به‌دلیل طی شدن بلندترین شب و تاریکی سال و به دنبال آن، طولانی شدن روزها و غلبه روشنایی بر تاریکی جشن می‌گرفتند و به‌گونه‌ای شب یلدا را شب تولد دوباره نور و روشنایی می‌دانستند؛ هرچند که این سنت کهن، امروزه بدون دقت در فلسفه وجودی آن در بین ایرانیان رواج داشته و همچنان آن را پاس می‌دارند. ❓اما سؤالی که افراد زیادی از مردم، مخصوصاً افراد متدین می‌پرسند این است که آیا جشن شب یلدا، از نظر دین اسلام، امری مشروع و درست است و باید آن را ترويج نمود و یا این‌که یک آیین خرافی است که باید در برابر آن ایستاد و از تبلیغ و ترویج و انجام آن جلوگیری کرد؟ ✅ برای جواب به این سؤال، ابتدا باید بدانیم که اسلام، دین اعتدال است و با هرگونه افراط و تفریط در عقیده و عمل مخالف بوده و رویکرد اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) و بزرگان دینی ما نیز در برخورد با سنت‌های پیشینیان هر قوم، هیچ‌گاه نفی و نهی مطلق نبوده است، لذا نوع تعامل اسلام با سنت‌های اقوام و ملل، به چگونگی و محتوای آنها بستگی دارد؛ اگر سنت و آیینی مخالف کرامت انسانی و احکام اسلامی و آموزه‌های مکتب اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) باشد، بدیهی است که اسلام نیز با آن مقابله کرده و آن‌را نمی‌پذیرد؛ اما اگر آن سنت و آیین، موافق و مطابق با آموزه‌های دین اسلام بوده، و یا حداقل در تضاد با آنها نباشد، اسلام در مورد آن سنت، مانعی ایجاد نمی‌کند؛ چنانچه امیرالمؤمنین (ع) هنگام فرستادن مالک اشتر (ره) به سوی مردم مصر، که سرزمینی با فرهنگ کهن چندهزار ساله بودند، به او سفارش کردند که «سنت‌ها و آیین‌های نیکی که در بخش وسیعی از آن سرزمین انجام می‌شده (و در دل مردم مصر جا گرفته) و موجب برقراری الفت و دوستی میان آنان بوده را حفظ کند». (نهج البلاغه، ص ۴٣١) ✍️ برهمین اساس با بررسی آیین جشن شب یلدا در می‌یابیم که این رسم کهن نه تنها در زمره سنت‌های نکوهیده و بر خلاف دستورات دینی نیست، بلکه برخی از آموزه‌های دینی نیز در آن وجود دارد که می‌تواند با هدایت و راهبری درست، بسیار ارزشمند و مفید باشد؛ سنت‌های نیکویی همچون صله رحم، احترام و عیادت از پدر و مادر و بزرگان فامیل، گوش دادن به سخن بزرگان و داستان‌های گذشتگان که باعث تفکر و عبرت آدمی می‌شود، دادن هدیه به يکديگر، خواندن اشعار حکمت‌آمیز از دیوان حافظ و دقت در گذر زمان و نظم در جهان هستی و چگونگی پیدایش فصول و شب و روز که تمامی این نکات مورد تأیید و تأکید دین مبین اسلام است‌؛ همچنین از آن‌جا که این شب، مصادف با شروع فصل زمستان است که از دیدگاه روایات اسلامی، این فصل، بهار عبادت به شمار می‌آید، لذا شب آغازین این فصل را می‌توان، به عنوان شب مبارکی برای عبادت و بندگی خدا مطرح نمود؛ چنانچه امام صادق (ع) فرموده‌اند: «زمستان بهار مؤمن است، شبش بلند و کمکی برای عبادت و شب‌زنده‌داری است و روزش کوتاه و کمکی برای روزه گرفتن است». (امالی شیخ صدوق، ص٢٣٧) البته نکات فوق‌الذکر و عدم مخالفت اسلام با این جشن و تأييد برخی رسوم «شب یلدا» بدان معنا نیست که تمام آنچه که امروزه به مناسبت این رسم کهن انجام می‌شود مورد تأیید اسلام است! چنانچه بدیهی است که انجام اموری همچون اسراف و تبذیر در خوراک و پوشاک، و تجملات و چشم و هم‌چشمی‌ها، و غافل شدن از یاد خدا و همچنین برگزاری مجالس‌ لهو و لعب، و انجام گناه و معصیت و موارد دیگری که در تضاد با آموزه‌های اسلامی است، هیچ‌گاه مورد تأیید اسلام نبوده و این شب هم استثنایی از دیگر شب‌های سال نیست و مسلماً در صورت تحقق شرایط وظیفه ما امر به معروف و نهی از منکر است. ✍️ و روزبرگ امروز را با دوبیت شعر یلدایی به پایان می‌بریم: یک لحظه دیر آمدن صبح زمستان باعث شده یلدا همه بیدار بمانیم ده قرن نیامد پسر فاطمه اما شد ثانیه‌ای تشنه‌ی دیدار بمانیم؟ «اللهم عجل لوليك الفرج» https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ شنبه ٠١ ١۴٠٣ 🌙 السبت ١٩ ١۴۴۶ 🌲 دسامبر 2024 21 Saturday ❇️ وقایع مهم روز: ☀️ اولین روز فصل 💠 حدیث روز 💠 💎 امام صادق (ع): «أَلشِّتـاءُ رَبیـعُ الْمُـؤمِنِ یَطُولُ فیهِ لَيْلُه فَیَسْتَعینُ بِهِ عَلى قِیامِهِ وَ یَقْصُرُ فیهِ نَهارُه فَیَسْتَعینُ بِهِ عَلى صِیامِهِ» «زمستان بهار مؤمن است،از شب‌هاى طولانى‏اش براى شب زنده‌دارى و از روزهاى کوتاهش براى روزه‏‌دارى بهره مى‏ گیرد.» 📚 وسائل الشیعه، ج١٠، ص۴١۴ ‌ •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
230.5K
مناسبت: «آغاز فصل به‌عنوان » موضوع: ❓لطفاً کیفیت «» را به تفصیل بیان فرمایید؟ ✅ نماز شب يازده رکعت است، هشت رکعت آن که به‌صورت چهار نماز دو رکعتی خوانده مى‌شود، که «نماز شب» نام دارد و دو رکعت آن «نماز شفع» است که مانند نماز صبح خوانده مى‌شود، و يک رکعت هم «نماز وتر» نام دارد که در قنوت آن استغفار و دعا براى مؤمنين و طلب حاجات از خداوند منّان به ترتيبى که در کتاب‌های ادعيه ذکر شده، مستحب است. ❓آیا هنگام خواندن نماز شب، واجب است که کسی متوجه نماز خواندن ما نشود؟ و آیا واجب است که آن را در تاریکی بخوانیم؟ ✅ خواندن نماز شب در تاريکى و مخفى کردن آن از ديگران شرط نيست، اما ريا هم در آن جايز نيست. 📚استفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «» مناسبت روز: امروز اولین روز از فصل زیبای زمستان است که بدون تردید دارای جاذبه‌های فراوانی است که فقط در این مقطع از سال دیده می‌شوند؛ اگر چه در آن، از طراوت بهار و سرسبزی تابستان خبری نیست، ولی شاخه‌های عُریان درختان و برف و سرما و بادهای زمستانی، مناظر بدیعی را ایجاد می‌نماید که برگ دیگری از دفتر آفرینش و نشانگر قدرت لایزال خالق زیبائی‌هاست؛ گرچه بسیاری از انسان‌ها، بجای بهره بردن از جلوه‌های بی‌مثال زمستان، و اندیشیدن در مظاهر قدرت الهی، این فصل بی‌بدیل را به غفلت و با آرزوی رسیدن به بهار، پشت سر می‌گذارند؛ اما با کمترین دقت و تأمل در چگونگی پیدایش و دگرگونی فصول سال و همچنین توجه به خواب زمستانی طبیعت و حیات مجدد آن در بهار، آدمی به تفکر و تعقل در نظام هستی وادار می‌شود؛ چنانچه در آیات و روایات اسلامی نیز، «زمستان» را به مرگ زمین و اتمام مظاهر فریبنده دنیا و «بهار» را به قیامت و رستاخيز تشبیه نموده‌اند‌ ازاین‌رو فصل سرد زمستان، هرساله، تلنگری به آدمی است که خود را برای ترک دنیا و رفتن به سرای عُقبی، آماده نموده و توشه‌ی لازم را برای خود فراهم نماید، و شاید به همین دلیل، امام صادق (ع) فرمودند: «زمستان بهار مؤمن است که از شب‌های طولانی‌اش برای شب زنده‌داری و از روزهای کوتاهش برای روزه‌داری بهره می‌گیرد»: «الشِّتَاءُ رَبِیعُ الْمُؤْمِنِ یَطُولُ فِیهِ لَیْلُهُ فَیَسْتَعِینُ بِهِ عَلَی قِیَامِهِ وَ یَقْصُرُ فِیهِ نَهَارُهُ فَیَسْتَعِینُ بِهِ عَلَی صِیَامِهِ» (وسائل الشيعه، ج١٠، ص۴١۴) چراکه در این فصل، مظاهر طبیعت کاهش یافته و جهان هستی از سر و صدا، و جنب و جوش می‌افتد، و به همین دلیل، هوای نَفْسْ و شیطان درون آدمی نیز، فرصت کمتری برای جولان پیدا می‌نماید؛ لذا انسان‌، از گرو آرزوهای بلند و لذت‌های واهی دنیا بیرون آمده و فرصت عبادت و بندگی خدا را پیدا می‌کند. همچنین از آنجا که در زمستان، روزها کوتاه و شب‌ها بلند است‌؛ تا حد زیادی از فرصتِ مشغله‌های دنیوی و مظاهر غافل کننده آن، کاسته شده و بر زمان آرامش و اندیشیدن به جلوه‌های حقیقی دنیا، افزوده می‌شود؛ در سیره‌ی اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) نیز آمده که در شب‌های بلند زمستان و در سکوت شبانه با خالق و رب خود خلوت نموده و به راز و نیاز و تفکر و اندیشه در نظام هستی و نِعَمِ الهی می‌پرداختند؛ چنانچه از امام صادق (ع) نقل شده است که پیامبر اکرم (ص) موقعی که می‌خواستند بخوابند، ظرف آب را بالای سرشان می‌گذاشتند و چیزی هم روی ظرف قرار می‌دادند؛ بعد مقداری می‌خوابیدند و برمی‌خاستند و قبل از اینکه وضو بگیرند، به ستارگان آسمان نگاه می‌کردند و در خلقت آسمان‌ها و صنع خدا تفکر می‌کردند و این آیه را تلاوت می‌فرمودند: «إِنَّ في‏ خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اخْتِلافِ اللَّيْلِ وَ النَّهارِ لَآياتٍ لِأُولِي الْأَلْباب»: «همانا در آفرینش آسمان‌ها و زمین، و در کاستى و فزونى شب و روز نشانه‌هایى (بر اقتدار خدا و فرمانروایى او بر آسمان‌ها و زمین) است، این نشانه‌ها را خردمندان در مى‌یابند»؛ بعد از آن، وضو می‌گرفتند و چهار رکعت نماز شب با رکوع و سجود طولانی می‌خواندند و می‌خوابیدند؛ بعد از کمی استراحت، دوباره بیدار می‌شدند، وضو می‌گرفتند و مجدداً چهار رکعت نماز شب می‌خواندند و دوباره کمی می‌خوابیدند و بلند می‌شدند و دوباره وضو گرفته و نماز شفع و وتر را می‌خواندند؛ چراکه آن حضرت عاشق عبادت و راز و نیاز با خداوند بی‌نیاز بودند و نمی‌خواستند طولانی بخوابند (تا از لذت مناجات بی‌بهره شوند)؛ (همان) ✍️ در پایان سخن امروز از درگاه خداوند متعال مسئلت می‌نمائیم تا در فصل بندگی و بهار مؤمنان، توفیق تفکر، عبادت و نیایش را به همه‌ی ما عنایت فرماید تا غفلت در فصل سرما، مایه‌ی حسرت ما در سرای عقبی نگردد؛ چنانچه آورده‌اند: حضرت عیسی (ع) پس از رحلت مادر گرامیشان حضرت مریم (س)، شبی روح مادر را ملاقات نموده و فرمودند: «مادر جان، آیا هیچ آرزویی دارید؟» حضرت مریم (س) پاسخ دادند: «آری، آرزویم این است که در دنیا بودم و شب‌های بلند و سرد زمستانی را با مناجات و عبادت در درگاه خداوند متعال به بامداد می‌رساندم...» (داستان‌هایی از یاد خدا، ص ۲۸) https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ یکشنبه ٠٢ ١۴٠٣ 🌙 الأحد ٢٠ ١۴۴۶ 🌲 دسامبر 2024 22 Sunday ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 سالروز ولادت باسعادت حضرت (س) 🌙 روز بزرگداشت مقام 🌙 روز 🌙 سالروز ولادت (ره) 💠 حدیث روز 💠 امام جعفرصادق(ع): «اَكَثَرُ الخَیرِ فی‌النِّساءِ» «بیشترین خیر و برکت همراه با زنان است» 📚 وسائل، ج ١۴، ص ١١ ‌ •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
339.7K
مناسبت: «‌میلاد حضرت زهرا (س) و » موضوع: ❓لطفاً بفرمائید که اطاعت از پدر و مادر تا چه اندازه لازم است؟ ✅ احترام والدین لازم است و کاری که موجب اذیت آن‌ها‏‎ ‎‏می‌شود باید ترک شود؛ ولی در انجام تکالیف شرعی، اطاعت والدین لازم‏‎ ‎‏نیست.‏ ❓خواهشمند‏‎ ‎‏است حدود رعایت احترام پدر و مادر را روشن بفرمایید؟ و آیا این رعایت، تکلیف است یا‏‎ ‎‏تنها از جهت ادب است؟ و اگر آنها با حضور ما در مجامع اسلامی، و همچنین با حجاب‏‎ ‎‏ما مخالف باشند، تکلیف چیست؟ ✅ رعایت احترام پدر و مادر خود را بکنید و از کاری که موجب‏‎ ‎‏اذیت ایشان می‌شود، اجتناب نمایید و در شرکت در مراسم مذهبی و‏‎ ‎‏اسلامی با نبود مفسده برای شما رضایت آنان معتبر نیست و باید حجاب‏‎ ‎‏خود را کاملاً مراعات نمایید. ‏ ❓آیا رضایت پدر و مادر در انتخاب رشتۀ تحصیلی یا از این نوع کارها،‏‎ ‎‏واجب است؟ و در صورتی که به هیچ وجه راضی نشدند، انجام آن کار حرام‏‎ ‎‏است؟ ✅ رضایت والدین در امور ذکر شده معتبر نیست؛ لکن از کاری‏‎ ‎‏که موجب اذیت آنان است باید اجتناب بشود.‏ 📚 استفتائات امام خمینی (ره)، ج١٠، ص ۶۵۶ و ۶٧٣. https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «» مناسبت روز: امروز، سالروز میلاد دختر نبوت، همسر ولایت، مادر امامت، سرور بانوان جهان، عطای خداوند سبحان، کوثر قرآن و الگوی بی‌بدیل تمام جهانیان، حضرت فاطمه زهرا (س) است لذا ضمن عرض تبریک و تهنیت به همه مسلمانان جهان، سخن امروز را آغاز می‌نمائیم؛ در زیارت نامه حضرت فاطمه زهرا (س) در روز ولادت آن حضرت می خوانیم: «یا أُمَّ الْمُؤْمِنِینَ..» و به آن حضرت با عنوان مادر مؤمنین سلام می‌دهیم و در روایات هم، از آن حضرت با عنوان «أُمَّ اَبیها» و «مادر امت» نام برده شده؛ لذا چه زیباست که روز میلاد «حضرت مادر» را به عنوان روز گرامیداشت «مقام بلند مادر» نامگذاری کرده‌اند؛ «مادر» در همه ادیان الهی دارای ارزش والایی است، اما در اسلام که کامل‌ترین دین الهی است، بیش از همه‌ی مکاتب دیگر به مقام بلند «مادر» و احترام و عظمت ویژه‌ برای مادران سفارش شده است‌؛ خداوند متعال در قرآن کریم با عنایت به زحمات بسیار «مادر» می‌فرماید: «وَوَصَّيْنَا الْإِنْسَانَ بِوَالِدَيْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْنًا عَلَىٰ وَهْنٍ...»: «ما به انسان درباره والدینش سفارش کردیم، (چراکه) مادرش او را با زحمت روی زحمت حمل کرده است...» (لقمان/۱۴) خداوند در این آیه، «مادر» را به‌عنوان عامل اصلی در لزوم نیکی به والدین دانسته؛ چنان که گویی به واسطه‌ی زحمات طاقت فرسای مادر، احسان به پدر نیز بر فرزندان واجب شده است؛ و شاید اگر نبود صبر و پایداری مادر در برابر سختی‌های بسیار، قرآن بعد از توحید، به نیکی به والدین حکم نمی‌داد: «لا تَعْبُدُونَ إِلَّا اللَّهَ وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْسانا» (بقره/۸۳) و مسئله‌ی تشکر از مادر و پدر را برابر با شکر الهی نمی‌دانست: «أَنِ اشْكُرْ لِی وَ لِوالِدَيْكَ» (لقمان/۱۴) در روایات اسلامی نیز اهمیت بسیاری برای مادر و مقام بلند او قائل شده‌اند، به‌گونه‌ای که حقوقی فراتر از حقوق پدر برای مادر در نظر گرفته شده، چنانچه امام صادق (ع) فرمودند: مردی خدمت پیامبر (ص) آمد و عرض کرد: «ای رسول خدا! به چه کسی نیکی کنم؟» حضرت فرمودند: «به مادرت»؛ عرض کرد: «سپس به چه کسی؟» فرمودند: «باز هم به مادرت»؛ بار سوم عرض کرد: «بعد ازاو به چه کسی؟» باز هم فرمودند: «به مادرت»؛ در چهارمین بار که این سؤال را تکرار کرد؛ حضرت فرمودند: «به پدرت». [وسائل الشیعه، کتاب النکاح، احکام الاولاد] همچنین پیامبر اکرم (ص) در رابطه با حق مادر فرمودند: «هیهات، هیهات اگر به عدد ریگ‌های بیابان و قطره‌های باران در خدمت مادر بایستید، معادل با یک‌ روز که در شکم او بوده‌اید نخواهد بود» [عوالی اللئالی، ص٢۶٩] و فرمودند: «در خدمت مادرت باش که بهشت زیر پای مادران است» [جامع السعادات، ج۲، ص۲۷۶] حضرت سجاد (ع) نیز در رابطه با حق بزرگ مادر فرمودند: «حق مادر بر تو این است که بدانی او، تو را حمل کرده، آن‌گونه که هیچ کس، دیگری را حمل نمی‌کند؛ و از میوه قلبش به تو داد که هیچ کس به دیگری نمی‌دهد... باکی نداشته از این‌که گرسنه بماند، در حالی که تو را سیر می‌کند، و یا تشنه باشد، آن هنگام که تو را سیراب می‌سازد؛ و نیز هراس نداشت که خودش برهنه باشد، آن‌گاه که تو را می‌پوشاند؛ و در آفتاب بماند تا تو در سایه باشی؛ خواب را به خاطر تو ترک کرده؛ و تو را از سرما و گرما محافظت نموده است؛ لذا تو هرگز نمی‌توانی شکرگزار خدمات او باشی، مگر به یاری و توفیق الهی» [تحف‌العقول ص٢۶٣] همچنین در کلام امامین انقلاب‌ نیز همواره بر اهمیت نقش «زن» و جایگاه «مادر» در جامعه تأکید شده؛ چنانچه امام خمینی (ره) فرمودند: «نقش زن در جامعه بالاتر از نقش مرد است؛ برای اینکه بانوان علاوه بر اینکه خودشان یک قشر فعّال در همه ابعاد هستند، قشرهای فعّال (دیگر) را در دامن خودشان تربیت می‌کنند؛ لذا خدمت مادر به جامعه از خدمت معلّم و از خدمت همه کس بالاتر است...» (صحیفه امام، ج١۴، ص١٩٧) همچنین رهبر فرزانه انقلاب حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) فرمودند: «همه‌ی انسان‌ها تحت تأثیر مادرانشان هستند و آنان‌که بهشتی می‌شوند، پایه‌ی بهشتی شدنشان از مادر است...» (۱۳۸۴/۰۵/۰۵) ✍️ در پایان تأکید بر این نکته ضروری است که براساس شرع مقدس اسلام، از مهمترین وظایف هر انسان مسلمان، احترام و محبت و قدردانی از «مادر» و «پدر»، و اطاعت از آن‌ها و جلب رضایت والدین است که در این کار مهم می‌بایست از خداوند متعال، طلب توفیق؛ و از اهل‌بیت (ع) استمداد و یاری طلب نموده و تمامی مساعی و اهتمام خود را به‌کار گیریم؛ و چه فرصتی بهتر و زیباتر از روز ولادت حضرت زهرا (س) و «روز گرامیداشت مقام مادر» برای سپاس‌گذاری و اظهار محبت به «مادر»، ولو با دادن یک شاخه‌ی گل و بوسیدن دست ایشان... https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ دوشنبه ٠٣ ١۴٠٣ 🌙 الإثنين ٢١ ١۴۴۶ 🌲 دسامبر 2024 23 Monday ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 ایام (ره) ☀️ روز 💠 حدیث روز 💠 💎 امام كاظم (ع): «رَجُلٌ مِن أهلِ قُم يَدعُو النّاسَ إلَى الحَقِّ يَجتَمِعُ مَعَهُ قَومٌ كَزُبَرِ الحَديِدِ...» «مردى از قم مردم را به حق فرا مى‌خواند و گروهى استوار ، چون پاره‌هاى آهن، پيرامون او گرد مى‌آيند...» 📚 بحارالأنوار ، ج ۶٠ ، ص ٢١۶ ‌ •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
احکام ولایت فقیه .mp3
2.59M
مناسبت: «‌ایام ولادت امام راحل (ره)» موضوع: ❓آیا اعتقاد به اصل ولایت فقیه از جهت مفهوم و مصداق یک امر عقلی است یا شرعی؟ ✅ ولايت فقيه که عبارت است از حکومت فقيه عادل و دين‏شناس حکم شرعى تعبدى است که مورد تأييد عقل نيز مى‏باشد، و در تعيين مصداق آن روش عقلايى وجود دارد که در قانون اساسى جمهورى اسلامى ايران بيان شده است. ❓آیا دستورات ولی فقیه برای همه مسلمانان الزام آور است یا فقط مقلدین او ملزم به اطاعت هستند؟ و آیا بر کسی که مقلد مرجعی است که اعتقاد به ولایت مطلقه فقیه ندارد، اطاعت از ولی فقیه واجب است یا خیر؟ ✅ بر اساس مذهب شيعه همه مسلمانان بايد از اوامر ولايى ولى فقيه اطاعت نموده و تسليم امر و نهى او باشند، و اين حکم شامل فقهاى عظام هم مى‌شود، چه رسد به مقلدين آنان! به نظر ما التزام به ولايت فقيه، قابل تفکيک از التزام به اسلام و ولايت ائمّه معصومين (ع) نيست. 📚 استفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «» مناسبت روز: امروز مناسبت خاصی نداریم؛ اما دیروز سالروز تولد بزرگمرد تاریخ معاصر و بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران بود، لذا روزبرگ امروز را با یاد و نام و با سلام و صلوات به روح بلند بزرگترین احیاگر اسلام و حکومت اسلامی در جهان معاصر آغاز می‌نمائیم؛ در سال ١٢٨١ شمسی در شهرستان خمین از توابع استان مرکزی، در خانواده‌ علم و جهاد و شهادت، و در خاندانی از سلاله زهرای اطهر (س)، کودکی به نام «روح‌اللّه» چشم به جهان گشود؛ او وارث سجایای آبا و اجدادی بود که نسل در نسل در کار هدایت مردم و کسب معارف الهی پیشتاز بودند؛ پدر بزرگوار ایشان، آیت‌اللّه سید مصطفی موسوی (ره)، پناهگاه و امید مردم خُمین و هادیِ آنان در امور مذهبی و اجتماعی و سیاسی بود؛ که طاغوتیان و خان‌های ستمگر، ندای حق طلبی او را بر نتافتند و با شهادت وی، «روح اللّه» را در پنج ماهگی یتیم کردند؛ لذا امام، دوران کودکی و نوجوانی را تحت سرپرستی مادر مؤمنه خود (بانو هاجر) که او نیز از خاندان علم و تقوا، و از نوادگان حضرت آیت‌اللّه خوانساری (ره) بود و همچنین عمه‌ی مکرمه خود (صاحبه خانم) که بانویی پرهیزگار و شجاع و حق جو بود، سپری کردند؛ اما دست تقدیر بر آن بود که بار دیگر و تا قبل از پانزده سالگی، از نعمت وجود آن دو عزیز نیز محروم گردند و با سختی‌های فراوان در دوران کودکی و نوجوانی آبدیده شوند؛ ✍️ درست، در همین دوران، ایران نیز یکی از سخت‌ترین دوره‌های تاریخی خود را پشت سر می‌گذاشت؛ چنانچه نهضت مشروطه با دسیسه‌ها و مخالفت‌های مزدوران انگلیسی در دربار قاجار و همچنین اختلافات داخلی و خیانت جمعی از به اصطلاح روشنفکران غرب زده، به بیراهه رفته و روحانیون، به رغم پیشتازی در آغاز این نهضت، با انواع حیله‌ها از صحنه کنار گذاشته شدند و بار دیگر حکومت استبدادی برقرار گردیده بود و مزید بر آن، ماهیت عشیره‌ای پادشاهان قاجار و ضعف و بی‌کفایتی آن‌ها، باعث نابسامانی شدید اقتصادی و اجتماعی و سیاسی ایران شده و دست مستکبران و شَروران را در سلب امنیت ملت باز گذاشته بود؛ در چنین شرایط سختی، تنها پناهگاه مردم «جامعه‌ی روحانیت» بودند، لذا حضرت امام که از طفولیت با واژه جهاد و شهادت کاملاً آشنا بودند، در عُنفوان جوانی، راه پدر را در پیش گرفته و عَلَمِ مبارزه بر ضد اشرار و ستمگران را برافراشتند؛ مبارزات خمینی کبیر، به موازات تکامل ابعاد روحی و علمی ایشان، و همچنین اوضاع و احوال سیاسی اجتماعی ایران و دیگر جوامع اسلامی، به شیوه‌های گوناگون ادامه یافت، تا بالاخره در سال‌ ١٣۴١ و در ماجرای انجمن‌های ایالتی و ولایتی، فرصتی پدید آمد تا ملت ایران، امام و رهبر خود را بشناسند و بدین ترتیب، قیام سراسری ملت، در ١۵ خرداد سال ١٣۴٢ با شعار و انگیزه الهی، سرآغازی برای ایجاد انقلاب اسلامی ایران به رهبری (ره) شد، که در وصف قیام و شخصیت ویژه امام، همین کافی است، که بدانیم ملتی که در مدت ٢۵٠٠ سال در خواب غفلت و تحت سیطره حکومت‌های جبار شاهنشاهی زندگی کرده بود، با دمِ مسیحایی «روح‌الله» بیدار شد و بزرگترین انقلاب تاریخ معاصر را رقم زدند. ✍️ هرچند وصف مبارزات امام و شرح خصوصیات «یگانه دوران» همواره شنیدنی است، اما وقتی خلف صالح ایشان، حضرت امام خامنه‌ای (که سال‌ها در جوار آن حضرت زیسته و درس آزادگی و شجاعت آموخته)، از پیر و مرادش می‌گوید، لطافت و شیرینی آن، صدچندان می‌شود؛ شـاگـرد مـخلصی که در مکتب خمینی کبیر پرورش‌ یافته و چون از «روح خدا» سخن می‌گوید، هر شنونده‌ای را به وجد می‌آورد؛ چنانچه در سخنانی در ١۴خرداد ١٣٩۶ فرمود: «او، آن روح اللّه بود که با عصا و ید بیضای موسوی و بیان و فرمان مصطفوی، به نجات مظلومان کمر بست، تخت فرعون‌های زمان را لرزاند و دل مستضعفان را به نور امید روشن ساخت؛ او به انسان‌ها، کرامت و به مؤمنان، عزت و به مسلمانان، قوّت و شوکت و به دنیای مادی و بی‌روح، معنویت و به جهان اسلام، حرکت و به مبارزان و مجاهدان فی سبیل‌اللّه، شهامت و شهادت را هدیه نمود؛ او، بت‌ها را شکست و باورهای شرک‌آلود را زدود؛ او به همه فهماند که انسانِ کامل شدن، علی‌وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن، افسانه نیست...» ✍️ آری، امام، گنجینه‌ای از کمالات و محاسن و زیبایی‌های ظاهر و باطنْ بودند؛ چهره نیکو، فصاحت و بلاغت و جذابیت بیان، سلامت و تناسب اندام، زیبایی و شیوایی خط، شجاعت و صلابت کم نظیر، هوش و ذکاوت، اخلاق محمدی، هیبت علوی، زهد و خودساختگی در حد اعلی و از همه این‌ها بالاتر، ایمان و توکل خارق‌العاده به خدای متعال، و در یک کلام، می‌توان در وصف امام گفت: «آن چه خوبان همه دارند، تو یک‌جا داری!» https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ سه‌شنبه ٠۴ ١۴٠٣ 🌙 الثلاثاء ٢٢ ١۴۴۶ 🌲 دسامبر 2024 24 Tuesday ❇️ وقایع مهم روز: ☀️ روز بزرگداشت 💠 حدیث روز 💠 💎 پیامبر اکرم (ص): «اَلْعِلْمُ حَياةُ الاِْسْلامِ وَ عِمادُ الاْيمان» «دانش، جان اسلام و پشتوانه ايمان است» 📚 كنزالعمّال، ح ٢٨٩۴۴ ‌ •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
190.4K
🔰 موضوع: ❓راههای تحصیل یقین به اصول دین کدام است؟ ✅ يقين غالباً با براهين و ادلّه عقلی بدست می‌آيد... (لذا) به حسب تفاوت مراتب درک مکلّفين، برهان‌ها و دلايل هم متفاوت می‌شوند و بهر حال اگر برای شخصی يقين از راه ديگری هم حاصل شود همان (یقین) کافی است. ❓آیا تقلید در فروع دین، صرفاً یک مسأله عقلی است یا ادلّه شرعی نیز دارد؟ ✅ تقلید، ادلّه شرعی دارد و عقل نیز حکم می کند که شخص ناآگاه به احکام دین باید به مجتهد جامع الشرایط مراجعه کند. 📚استفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: « یا؟!» ✍️ مناسبت روز: سوم دی ماه در تقویم به نام «روز» نامگذاری گردیده است، لذا ضمن تقدیر از همه‌ی فعالان در این عرصه، سخن امروز را آغاز می‌نمائیم؛ ثبت وقایع حیاتی ایرانیان تا قبل از سال ١٢٩۵ هجری شمسی، براساس اعتقادات مذهبی و سنت های رایج در کشور، با نگارش نام و تاریخ ولادت مولود در پشتِ جلد کتب مقدس از جمله قرآن کریم به عمل می‌آمد و از افراد متوفی نیز جز آنچه که بر روی سنگ قبر ایشان نگاشته می‌شد، اثر هویتی دیگری مشاهده نمی‌گردد؛ اما با گسترش فرهنگ و دانش بشری و نیز توسعه روز افزون زندگی اجتماعی و افزایش جمعیت در کشور، نیاز به تشکیلاتی برای ثبت وقایع حیاتی، ضرورتی اجتناب ناپذیر می‌نمود؛ لذا با تصویب هیأت وزیران وقت، سازمانی تحت عنوان اداره سجل احوال در وزارت داخله (کشور) وقت به وجود آمد و با صدور اولین شناسنامه ایرانی به نام «فاطمه ایرانی» با شماره شناسنامه یک، در تاریخ ٣ دی ماه سال ١٢٩٧ هجری شمسی، کار رسمی ثبت احوال در جهت ایجاد سند هویتی برای تمامی ایرانیان آغاز شد؛ یکی از مهمترین گزینه‌های این سند هویتی که در ایران به عنوان «شناسنامه» نامگذاری گردیده، «دینِ» فرد است؛ که بر اساس دین و مذهب پدر و مادر او، مشخص و ثبت می‌گردد‌؛ و از روز اول تولد، هویتِ دینی فرد را معلوم می‌نماید؛ ❓اما سؤال اینجاست که مگر دین و مذهب، امری موروثی است که از طریق پدر و مادر به فرزند منتقل گردد؟ و آیا از نظر شرع مقدس، دینِ فرد، بر اساسِ شناسنامه‌ی او تعیین می‌شود؟ ✅ برای جواب به این سؤالات، می‌بایست به چند نکته توجه نماییم: 1️⃣ انسان از بدو تولد، سه مرحله را در زندگی پشت سر می‌گذارد: 👈 مرحله اول: مرحله حس و دیدن و شنیدن است که از بدو تولد تا حدود سه چهار سالگی ادامه دارد؛ 👈 مرحله دوم: مرحله درک خوب و بد، بدون قدرت استدلال است، که از چهارسالگی تا حدود چهارده سالگی ادامه دارد؛ 👈 مرحله سوم: در این مرحله که از حدود ۱۴ سالگی و دوران بلوغ (با تفاوت بین دختر و پسر) آغاز می‌گردد، انسان کم کم می‌تواند مطالب را با عقل و فطرت و یافته‌های‌ خویش مقایسه کند و درباره آنها قضاوت نموده و آنها را رد یا اثبات نماید؛ ✍️ بر این اساس، انسان از نظر اسلام در دوره اول و دوم عُمر که هنوز به استقلالِ عقلی ورشدِ کاملِ فکری نرسیده، در مسائلِ دینی، تابع والدین خود می‌باشد، ولی این به معنای ارثی بودن دینداری وسلب اختیار از انسان نیست؛ بلکه طبق مکتب اهل‌بیت (ع)، انسان در مرحله سوم که به سن بلوغ عقلانی واستواری فکر رسید، وظیفه دارد که در اصول دین و مذهب خود تحقیق کند و به مقاوم سازی واصلاح مبانی اعتقادی خود بپردازد؛ لذا بر اساس دین مبین اسلام، انسان درچنگال جبرِ محیط و خانواده قرار نگرفته و بر اساس تحقیق و پژوهش می‌تواند دین و مذهب واقعی خود را کاملاً آزادانه انتخاب نماید. 2️⃣ تمامی مراجع عظام تقلید، در اولین مسئله رساله‌ی عملیه خود نوشته‌اند که مسلمان باید به «اصول دین» خود، یقین داشته باشد و نمی تواند براساس تبعیت و تقلید از پدر و مادر و حتی از علماء و بزرگان، دینِ خود را انتخاب نماید، لذا بر اساس شرع مقدس هر فرد وظیفه دارد شخصاً درباره «اصول دین»، تحقیق نماید؛ 3️⃣ امامان معصوم ما و علمای بزرگ شیعه در طول تاریخ برای اثبات مسائل اعتقادی، مناظره‌های متعدد علمی برگزار کرده و برهان‌ها و استدلال‌های محکم و متقنی ارائه نموده‌اند؛ لذا مکتب اهل‌بیت (ع) بر خلاف بسیاری از مکاتب رایج دنیا، بر استدلال و احتجاج و برهان استوار است و اسلام ناب، نه تنها مانع پرسش و تحقیق نیست، بلکه به تمام بشریت، دستور بررسی و کشف حقایق برای رسیدن به دین کامل را داده است. ✍️ بنابراین همه ما، باید به این نکته مهم توجه نمائیم که اگر هویت دینی و مذهبی امروز خود را به جای تحقیق، از طريق ثبت در شناسنامه و تقلید از پدر و مادر و محیط پیرامونی خود به دست آورده‌ایم، می‌بایست تا فرصت عُمر باقیست، از راه تحقیق و پژوهش، به دین و هویت واقعی خود دست یابیم و اسلامِ شناسنامه‌ای خود را به اسلامِ حقیقی تبديل نماییم تا انشاالله در قیامت در قامت یک انسان مسلمان محشور شویم. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ چهارشنبه ٠۵ ١۴٠٣ 🌙 الأربعاء ٢٣ ١۴۴۶ 🌲 دسامبر 2024 25 Wednesday ❇️ وقایع مهم روز: 🎄 میلاد حضرت (ع) ☀️ زلزله مرگبار بم (١٣٨٢ش) و روز ایمنی در برابر زلزله 💠حدیث روز💠 💎 حضرت عیسی (ع) خطاب به حواریون: «لایغنی عن الجسد ان یکون ظاهره صحیحاً و باطنه فاسداً کذلک لایغنی اجسادکم التی قد أعجبتکم و قد فسدت قلوبکم و ما یغنی عنکم أن تنقوا جلودکم و قلوبکم دنسة لاتکونوا کالمنخل یخرج منه الدقیق الطیب و یمسک النخالة کذلک أنتم تخرجون الحکمة من أفواهکم و یبقی الغل فی صدورکم» «برای انسان شایسته نیست که بدنش تندرست و سالم بوده ولی روح و قلب او فاسد و منحرف باشد؛ مانند کسی که ظاهری تمیز و آراسته دارد ولی زیر این ظاهر آراسته، اندام کثیف و چرک است. انسان نباید سخنان حکمت آمیز و عالمانه بزند که دیگران از آن بهره برند و راه سعادت را بپویند در حالی که خودش عامل نبوده و در نتیجه بهره‌ای از آنها نبرد، همچون چراغی که به مردم روشنی می‌دهد لکن خودش می سوزد و نابود می‌شود یا مانند غربالی که مواد ارزشمند و نفیس را از خود عبور می‌دهد لکن نخاله‌ها و اشیاء بی‌قیمت را در خود نگاه می‌دارد.» 📚 تحف‌العقول، ص ٣٨۶ ‌ •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
291.5K
مناسبت: (ع) موضوع: ❓مقصود از چه کسانی است؟ و معیاری که حدود معاشرت با آنها را مشخص کند چیست؟ ✅ مقصود از اهل کتاب هر کسى است که اعتقاد به يکى از اديان الهى داشته و خود را از پيروان یکی از پيامبران الهى (على نبينا وآله وعليهم‌السلام) بداند و يکى از کتاب‏هاى الهى را که بر انبياء عليهم السلام نازل شده، داشته باشند؛ مانند: يهود، نصارى (مسیحیان)، زرتشتى‏ها و همچنين صابئين که بر اساس تحقيقات ما از اهل کتاب هستند و حُکم آنها را دارند؛ و معاشرت با پيروان اين اديان با رعايت ضوابط و اخلاق اسلامى اشکال ندارد. ❓آیا آن دسته از اهل کتاب که از جهت اعتقادی ایمان به رسالت خاتم النبیین (ص) دارند، ولی بر اساس روش و عادت‏های پدران و اجدادشان عمل می‏کنند، در طهارت حکم کافر را دارند یا خیر؟ ✅ مجرد اعتقاد به رسالت خاتم النبيين(ص) براى اجراى حکم اسلام در مورد آنان کافى نيست؛ ولى اگر از اهل کتاب محسوب می‌شوند، محکوم به طهارت هستند. 📚 أجوبةالاستفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «حضرت (ع) پیام‌آور خوبی‌ها» مناسبت روز: امروز سالروز میلاد حضرت (ع)، پیامبر اولوالعزم الهی، و یار و یاور امام زمان (عج) است، لذا به همین مناسبت روزبرگ امروز را به گوشه‌ای از سیره‌ی گفتاری و رفتاری این پیامبر بزرگ الهی از دیدگاه روایات اسلامی اختصاص می‌دهیم: 1️⃣ «زهد حضرت (ع)»: یکی از ویژگی‌های اخلاقی حضرت عیسی(ع)، زهد آن پیامبر الهی است؛ ایشان همواره خود را از تشریفات و زیبایی‌های فریبنده دنیا دور نگه داشته و کارهای خود را به عهده دیگران واگذار نکرده و می‌فرمودند: «خادم من دستانم؛ مرکبم پاهایم؛ فرشم زمین، و بالشم سنگ است؛ در زمستان، خورشید، مرا گرم خواهد کرد؛ و چراغ شب‌هایم ماه است؛ لباسم پشمینه؛ و میوه و سبزیجاتم، چیزهایی است که زمین برای حیوانات و چارپایان رویاند است؛ وقتی می‌خوابم چیزی ندارم و وقتی بیدار می‌شوم نیز چیزی ندارم، ولی کسی ثروتمندتر از من روی زمین وجود ندارد (چون خدا را دارم)» [إرشاد القلوب إلى الصواب، ج١، ص١۵٨] همچنین امیرالمؤمنین (ع) درباره‌ی ساده‌زیستی ایشان فرمودند: «بالشت حضرت عیسی (ع) سنگ؛ لباسش خشن؛ غذایش ساده؛ خورشتش گرسنگی؛ و چراغش در شب، ماه بود...» [نهج البلاغه، ص٢٢٧] 2️⃣ «تواضع و خدمت به مخلوقات»: حضرت عیسی (ع) همه مخلوقات را برابر و از یک سرچشمه‌ی الهی می‌دانستند، و به همین دلیل با تمامی هم‌نوعان و هم‌کیشان و حتی حیوانات، مهربان بودند و از آنها دستگیری می‌کردند؛ تا جایی که نقل شده: وقتی حضرت با حواریون به ساحل دریا رسیدند، قرصی از نان که سهم غذای ایشان بود را به دریا انداختند و وقتی حواریون گفتند: آن نان قوت شما بود، چرا آن را در دریا افکندید؟! حضرت جواب فرمودند: «آن‌را برای یکی از حیوانات دریایی هدیه کردم، چون ثواب این کار بسیار بزرگ است» [الکافی، ج۴، ص٩] 3️⃣ «افسوس نخوردن برای دنیا»: حضرت مسیح (ع) همواره بر زندگی و سعادتمندی در دنیا تأکید داشتند، اما اهمیت آن در مقابل زندگی اخروی انسان را بسیار ناچیز می‌دانستند؛ از این‌رو، به حواریون می‌فرمودند: «وقتی دینتان سالم مانده، به خاطر از دست دادن دنیا، تأسف نخورید؛ همان‌طوری که اهل دنیا وقتی دنیایشان سالم باشد، به خاطر از دست رفتن دینشان تأسف نمی‌خورند» [امالی شیخ صدوق، ص۴٩۶]و همچنین می‌فرمودند: «دنیا پُل است، از آن عبور کنید و آن‌ را (زیاد) آباد نکنید (که به آن دل ببندید» [الخصال شیخ صدوق، ج١، ص۶۵] 4️⃣ «بیان آثار شوم خصلت‌های مذموم»: یکی از وظایف پیامبران الهی که مأموریت هدایت مردم را برعهده داشتند، بیان آثار شوم خصلت‌های منفی است تا مردم را از کارهای ناپسند حذر دهند؛ چنانچه در این زمینه حضرت عیسی (ع) به مردم می‌فرمودند: «هر کس که غم و ناراحتی‌اش زیاد باشد، بدنش بیمار می‌شود؛ و هر کس که اخلاقش بد باشد، خودش را عذاب می‌دهد؛ و هر کس که زیاد حرف می‌زند، خطاهایش زیاد می‌شود؛ و هر کس که دروغ بگوید، بی‌ارزش می‌شود؛ و هر کس که با مردم گلاویز شود، مروتش از بین می‌رود...» [همان،ص۵۴٣] همچنین امام صادق(ع) دراین‌باره فرموده‌اند: «حضرت مسیح (ع) دائماً می‌فرمود: در غیر یاد خدا، زیاد سخن نگوئید؛ زيرا کسانی که زیاد حرف می‌زنند، دل‌هایشان دچار قساوت شده ولی خودشان نمی‌دانند» [الکافی، ج٢، ص١١۴] ✍️ و بالاخره سخن امروز را با کلام ارزشمند دیگری از حضرت عیسی مسیح (ع) به پایان می‌بریم که فرمودند: «با کسی همنشینی کنید که با دیدنش به یاد خدا بیفتید و با سخن گفتنش، علم شما را افزایش دهد و با اعمالش، شما را به آخرت ترغیب کند» [الکافی، ج١، ص٣٩] https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ پنجشنبه ٠۶ ١۴٠٣ 🌙 الخمیس ٢۴ ١۴۴۶ 🌲 دسامبر 2024 26 Thursday ❇️ وقایع مهم روز: ☀️ ایام مرگبار به شدت ۶٫۶ ریشتر (١٣٨٢ش) 💠حدیث روز💠 💎 امام صادق (ع): «لَا تَمَلُّوا مِنْ قِرَاءَهًِْ إِذا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزالَها فَإِنَّهُ مَنْ کَانَتْ قِرَاءَتُهُ بِهَا فِی نَوَافِلِهِ لَمْ یُصِبْهُ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ بِزَلْزَلَهًٍْ أَبَداً...» «از قرائت "إِذا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزالَها" (سوره‌ی زلزال) خسته نشوید، چراکه هرکه این سوره را در نمازهای نافله خود بخواند، خداوند عزّ‌وجلّ هرگز او را دچار زلزله نمی‌کند...» 📚 الکافی، ج۲، ص۶۲۶ ‌ •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
453.2K
مناسبت: ایام در سال ١٣٨٢ موضوع: چیست و علل شرعی وجوب آن کدام است؟ ✅ نماز آيات دو رکعت است که هر رکعت آن پنج رکوع و دو سجده دارد و اسباب شرعى وجوب آن عبارت است از: کسوف خورشيد و خسوف ماه، اگر چه مقدار کمى از آنها گرفته شود؛ زلزله؛ و هر حادثه غيرعادى که باعث ترس بيشتر مردم شود مانند بادهاى سياه يا سرخ و يا زرد که غيرعادى باشند؛ تاريکى شديد، فرو رفتن زمين و ريختن کوه، صيحه آسمانى و آتشى که گاهى در آسمان ظاهر مى‌شود؛ (البته) در غير از کسوف و خسوف و زلزله، بايد آن حادثه موجب ترس و وحشت بيشتر مردم شود، (لذا) حادثه‏اى که ترس آور نباشد و يا موجب ترس و وحشت افراد نادرى گردد، اعتبار ندارد. 📚 أجوبةالاستفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG